Shimano ST-M535 Service Instructions

Tip
Service Instructions

Acest manual este potrivit și pentru

Montarea etrierelor (BR-M535) și fixarea furtunului
• Se scoate distanţierul
pentru aerisire
A (galben) și se
montează roata, care
are rotorul montat,
pe cadru.
• Se montează
plăcuţele de frână.
Se îndoaie apoi
siguranţa.
Informaţii generale privind siguranţa
• În timpul montării sau reparării roţii, persoana care efectuează
lucrările va avea grijă să nu atingă cu degetele discul de frână în
mișcare. Rotorul este ascuţit și poate provoca leziuni grave dacă
degetele persoanei care efectuează lucrarea sunt prinse în orificiile
acestuia.
• Etrierele și rotorul se încălzesc la acţionarea frânelor; prin urmare, nu se vor atinge cu
mâna în timpul utilizării sau imediat după utilizarea bicicletei, pentru a evita arsurile.
Înainte de reglarea frânelor, se va verifica dacă piesele componente ale frânelor sunt
suficient de reci.
• Distanţa de frânare va fi mai mare pe vreme ploioasă. Se va reduce viteza și se va
frâna ușor, din timp.
• Dacă suprafaţa carosabilă este udă, anvelopele vor derapa mai ușor, existând riscul de
cădere. Pentru a evita acest lucru, se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
• Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica funcţionarea corectă a frânelor faţă și spate.
• Rotorul sau plăcuţele de frână nu trebuie pătate cu ulei sau vaselină; în caz contrar,
este posibil ca frânele să nu funcţioneze corect.
• Dacă pe plăcuţele de frână ajunge ulei sau vaselină, acestea trebuie înlocuite. Dacă
pe rotor ajunge ulei sau de vaselină, acesta trebuie curăţat. În caz
contrar, este posibil ca frânele să nu funcţioneze corect.
• Înainte de folosirea bicicletei, trebuie verificată grosimea plăcuţelor,
care trebuie să fie de minim 0,5 mm.
• În cazul acţionării continue a frânelor, poate apărea blocajul datorat
vaporilor. Pentru a remedia problema, se eliberează temporar
maneta.
Dispunerea spiţelor
Se va verifica dacă spiţele au fost dispuse conform imaginii. Nu se poate folosi
un model radial.
Se spiţează conform figurii 1 de mai jos partea stângă a roţii faţă (partea cu
discul), precum și partea stângă și dreaptă a roţii spate. Se spiţează conform
figurii 2 de mai jos partea dreaptă a roţii faţă.
Montarea furtunului
Se vor consulta instrucţiunile de service ale furtunului de frână SM-BH59
(SI-8H20) pentru informaţii despre montarea furtunului.
Furtunul nu trebuie să se răsucească în timpul montării. Etrierele și manetele
trebuie să se afle în poziţiile din imagini.
Montarea manetei de frână (BL-M535)
Se fixează maneta de frână conform imaginii. (Se verifică dacă maneta de frână
nu atinge maneta schimbătorului în timpul acţionării. Se vor consulta și
instrucţiunile de service ale manetei schimbătorului. Este posibil ca unele tipuri
de manete să necesite montarea iniţială a manetei schimbătorului, datorită
poziţiei șuruburilor de fixare a acesteia.)
Înlocuirea plăcuţelor de frână
În cazul sistemului IS, etrierele se monteaza cu ajutorul unor adaptoare.
(Sunt disponibile separat adaptoare faţă și spate.)
1. Se slăbesc șuruburile de fixare a etrierului, pentru ca acesta să se poată deplasa lateral, și se
montează adaptorul pe cadru.
2. Se apasă maneta de frână astfel încât rotorul să fie prins de către plăcuţe și se strâng
șuruburile de fixare a etrierului.
Se montează temporar etrierul pe cadru
(astfel încât să se poată deplasa lateral),
se apasă maneta de frână, pentru ca
rotorul să fie prins de plăcuţe, apoi se
strâng șuruburile de fixare a etrierului.
Șuruburi de
fixare etrier
Șuruburi de
fixare etrier
Montarea rotorului
(SM-RT63)
Direcţia de
rotire a roţii
Stânga
faţă
Stânga
spate
Dreapta
spate
Dreapta faţă
Fig. 2 Fig. 1
Perioada de rodaj
• Frânele pe disc au o perioadă de rodaj, iar forţa de frânare crește treptat în
această perioadă. La folosirea frânelor în perioada de rodaj, utilizatorul trebuie
să ia în considerare faptul că forţa de frânare se intensifică. Același fenomen
are aloc și după înlocuirea plăcuţelor de frână sau a discului de frână.
În momentul curăţării cu un compresor
• În cazul demontării corpului etrierului pentru a curăţa piesele interne cu
ajutorul unui compresor, este posibil ca umezeala generată de aerul
comprimat să rămână pe componentele etrierului. Componentele vor fi lăsate
să se usuce bine înainte de a reasambla etrierele.
Observaţie
• Dacă bosajul etrierului și punctul de fixare a roţii spate nu sunt paralele,
rotorul și etrierul se pot atinge.
• După scoaterea roţii bicicletei, se recomandă montarea distanţierelor între
plăcuţe. Distanţierele dintre plăcuţe vor împiedica ieșirea pistonului dacă
maneta de frână este apăsată în timp ce roata este scoasă.
• În cazul în care maneta de frână este apăsată fără ca distanţierele dintre
plăcuţe să fie montate, pistoanele vor ieși în afară mai mult decât este normal.
Se folosește o șurubelniţă cu vârf plat sau o unealtă asemănătoare pentru
a împinge înapoi plăcuţele de frână, având însă grijă să nu se deterioreze
suprafaţa acestora. (Dacă plăcuţele de frână nu sunt montate, se împing
direct pistoanele, având grijă să se evite deteriorarea acestora).
Dacă este dificil să se împingă înapoi plăcuţele de frână sau pistoanele, se va
scoate capacul rezervorului și se va încerca din nou. (Este posibil ca uleiul să
iasă din rezervor în această etapă.)
• Curăţarea și întreţinerea sistemului de frânare se face cu alcool izopropilic,
apă cu săpun sau o cârpă uscată. Nu se vor folosi substanţe comerciale
de curăţare a frânelor sau de reducere a zgomotului, deoarece acestea pot
provoca deteriorarea pieselor cum sunt garniturile.
• Nu se scot pistoanele în timpul dezasamblării etrierelor.
• Dacă rotorul este uzat, fisurat sau deformat, trebuie înlocuit.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării
normale a pieselor.
• Plăcuţele de frână M07-S sunt proiectate pentru reducerea zgomotului
emis de plăcuţe și disc la acţionarea frânelor. În comparaţie cu plăcuţele
M06, acest tip de plăcuţe are nevoie de o perioadă mai mare de rodaj.
Manipularea uleiului mineral
• Se vor purta ochelari de protecţie și se va evita contactul cu ochii. Contactul cu ochii
poate provoca iritaţii.
În cazul contactului cu ochii, zona afectată va fi spălată cu apă curată și se va consulta
de urgenţă medicul.
• Se vor purta mănuși de protecţie. Contactul cu pielea poate provoca iritaţii și disconfort.
În cazul contactului cu pielea, zona afectată va fi spălată bine cu apă și săpun.
• Inhalarea vaporilor de ulei poate provoca greaţă. Se vor acoperi nasul și gura cu o
mască de protecţie și se va lucra într-o zonă bine aerisită. În cazul inhalării de vapori,
persoana afectată va fi scoasă imediat la aer curat. Se va acoperi cu o pătură. Victima
va fi stabilizată și ţinută la cald. Se va consulta medicul.
• A nu se ingera. Poate provoca vomă sau diaree.
• A nu se lăsa la îndemâna copiilor.
• Recipientul de ulei nu se va perfora, încălzi, suda sau presuriza, deoarece acest lucru
poate provoca explozii sau incendii.
• Aruncarea uleiului uzat: Se vor respecta reglementările locale și / sau
naţionale.
Uleiul uzat trebuie manipulat cu atenţie.
• Instrucţiuni: Se păstrează recipientul închis pentru a împiedica pătrunderea obiectelor
străine și a umezelii. Se depozitează într-un loc răcoros, întunecat, ferit de
razele soarelui și de căldură.
Montarea
Completarea cu ulei mineral și aerisirea
Întreţinerea
Observaţie:
Nu se vor folosi substanţe de umplere pentru lichidul de frână, deoarece acestea favorizează
formarea bulelor de aer care pot cauza reduceri semnificative ale capacităţii de frânare.
Notă: Sistemul de frânare M535 este proiectat astfel încât, atunci când plăcuţele de
frână se uzează, pistoanele să iasă treptat, pentru a se regla automat distanţa dintre
disc și plăcuţele de frână. De aceea, la înlocuirea plăcuţelor de frână, pistoanele
trebuie să fie împinse înapoi în poziţiile iniţiale.
M07S RESIN
< Dacă frâna acţionează greoi în momentul apăsării manetei >
Se montează maneta de frână astfel încât să fie paralelă cu solul, apoi se apasă
ușor de mai multe ori și se așteaptă revenirea bulelor de aer în rezervor. Se
recomandă să se scoată apoi capacul rezervorului și să se umple rezervorul cu ulei
mineral până la dispariţia bulelor.
Dacă funcţionarea frânelor este încă greoaie, se aerisește sistemul de frânare.
(Se va consulta secţiunea „Completarea cu ulei mineral și aerisirea”.)
Blocarea datorată vaporilor reprezintă un fenomen prin care uleiul din sistemul de
frânare se încălzește, ceea ce provoacă dilatarea picăturilor de apă sau a bulelor de
aer din sistemul de frânare. Acest lucru poate avea ca rezultat o creștere bruscă a
cursei manetei de frână.
Instrucţiuni pentru service
Frână pe disc
(pentru cross-country)
4 1
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Pentru asamblarea acestui produs sunt necesare următoarele unelte.
Metoda de montare a manetei de frână este descrisă în instrucţiunile
de service ale BL-M535.
Piuliţă de fixare
a rotorului
TL-LR15
Furtun
Aerisitor
Rezervor
Etriere
Cheie inelară
(7 mm)
Tub
Aerisitor
Pungă
Cuplu de strângere:
40 N•m
Acţionarea manetei
Slăbit Ușor rigid Rigid
Cuplu de strângere manetă de
frână: 6 - 8 N•m
< Pentru maneta stângă >
< Pentru maneta stângă >
1. Se lasă distanţierele plăcuţelor fixate
în etriere și se așează bicicleta pe
un stand special sau asemănător,
conform imaginii. Se amplasează
maneta de frână paralel cu solul, apoi
se demontează capacul rezervorului.
5. Cu maneta de frână apăsată, se deschide și se închide rapid
aerisitorul (fiecare mișcare trebuie să dureze aproximativ
0,5 secunde), pentru a elimina eventualele bule de aer din
etriere. Se repetă procedura de 2 sau de 3 ori. După aceea,
se strânge din nou aerisitorul.
6. Se umple rezervorul cu ulei, apoi se pune capacul la loc. Se umple rezervorul până la refuz și,
în același timp, se pune capacul, pentru a evita prezenţa bulelor de aer în rezervor. În plus, se
va avea grijă ca nicio picătură de ulei să nu ajungă pe rotor sau pe plăcuţele de frână.
Plăcuţele de frână trebuie înlocuite dacă se pătează cu
ulei sau dacă se uzează până la grosimea de 0,5 mm.
1. Se scoate roata de pe cadru și se scot plăcuţele de
frână conform imaginii.
2. Se curăţă pistoanele și zona din jurul acestora.
3. Se amplasează maneta de frână paralel cu solul,
apoi se demontează capacul rezervorului.
4. Se împinge înapoi pistonul, până la
capăt, fără a-l răsuci. (Este posibil ca
uleiul să iasă din rezervor în această
etapă.)
5. Se montează noile plăcuţe de frână,
apoi diatanţierele plăcuţelor B (roșii).
Se îndoaie apoi siguranţa.
6. Se apasă maneta de frână de mai
multe ori, pentru a vedea dacă nu se
blochează.
7. Se verifică dacă plăcuţele de frână nu
ating rotorul, apoi se verifică nivelul
uleiului (se adaugă dacă este cazul).
Se montează apoi la loc capacul
rezervorului.
Reglarea atunci când pistoanele nu funcţionează corect
Mecanismul etrierului include două pistoane. Dacă aceste pistoane nu funcţionează
corect, dacă ies în afară inegal sau dacă plăcuţele de frână ating rotorul, pistoanele se
reglează prin următoarea procedură.
1. Se demontează roata și plăcuţele de frână.
Se curăţă pistoanele și zona din jurul acestora, se amplasează maneta de frână paralel
cu solul și se demontează capacul rezervorului.
2. Se împinge pistonul înapoi, perpendicular, fără a-l îndoi. Este posibil ca uleiul să iasă
din rezervor în acest moment.
3. Se montează plăcuţele de frână și apoi distanţierii plăcuţelor B (roșii).
4. Se apasă maneta de frână până la capăt și apoi se acţionează de mai multe ori, pentru
ca pistoanele să ajungă în poziţia lor iniţială.
5. Se scot distanţierele de plăcuţe, se montează roata și apoi se verifică dacă nu există
interferenţe între rotor și etrier. Dacă se ating, se reglează, consultându-se secţiunea
„Montarea etrierului”.
6. După verificarea nivelului uleiului, se pune la loc capacul rezervorului.
7. Se aduce maneta de frână în poziţia iniţială.
Înlocuirea uleiului mineral
Se recomandă ca uleiul mineral din rezervor să fie înlocuit dacă se decolorează puternic.
Se așează un tub cu pungă pe aerisitor, după care se deschide aerisitorul și se scurge
uleiul. În acest moment, se poate acţiona maneta de frână pentru a facilita scurgerea
uleiului. După scurgerea lichidului, se toarnă lichid de frână proaspăt, consultându-se,
în prealabil, secţiunea „Completarea cu ulei mineral și aerisirea." Se va folosi numai ulei
mineral Shimano original.
Uleiul uzat se va arunca în conformitate cu reglementările naţionale și / sau locale în
vigoare.
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Română)
În cazul ghidajelor în formă
de „C” și al tipului obișnuit
de opritoare pentru cablu, se
folosește suportul special de
cablu Shimano (vândut
separat) pentru o fixare
conform imaginii.
Se acţionează maneta de frână de mai multe ori și se verifică dacă frânele funcţionează
normal. De asemenea, se verifică dacă nu există scurgeri de ulei.
Slăbirea acestor șuruburi poate fi prevenită folosind un capac sau un inel de sârmă.
Folosiţi metoda adecvată, în funcţie de furcă și cadru.
7. Se aduce maneta de frână în poziţia iniţială.
Sistem IS
< Faţă >
< Faţă >
< Spate >
Sistem Post mount
2. Se fixează o cheie inelară de 7 mm,
se prinde o pungă de tub, după
care se pune tubul pe aerisitor,
după cum se arată în imagine.
3. Se slăbește aerisitorul cu o optime de tură pentru a-l deschide, apoi se
toarnă ulei în rezervor. În acest timp, se acţionează ușor maneta de frână
pentru a ajuta la umplerea sistemului cu ulei.
4. Când uleiul intră în furtun, nivelul din
rezervor va scădea; se va adăuga continuu
ulei pentru a evita intrarea aerului în orificiu.
Dacă uleiul iese periodic prin aerisitor, se va
strânge puţin aerisitorul.
La acţionarea manetei de frână, bulele de aer
din sistem se ridică și ajung în rezervor, prin
orificiu. După dispariţia tuturor bulelor de aer, se
apasă maneta de frână până la capăt. În acest
moment, maneta ar trebui să fie rigidă.
Maneta de frână trebuie
să fie paralelă cu solul
Dacă maneta nu este rigidă, se reglează conform procedurii următoare.
După încă o apăsare a manetei, bulele se ridică și ajung în
rezervor. În această etapă poate fi utilă scuturarea ușoară a
cablului sau repoziţionarea etrierului.
Devine rigidă
Cuplu de strângere:
4 - 6 N•m
Cuplu de strângere:
0,3 – 0,5 N•m
Cuplu de strângere:
0,3 – 0,5 N•m
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Metoda cu capac
Metoda cu inel de sârmă
< Ghidaj în formă de
„C” >
< Tip obișnuit de opritor al
cablului >
< Faţă >
Sistem Post
mount
< Spate >
< Spate >
Capace
Sârmă
Capace
Capace
Adaptor
Etrier
Plăcuţe de
frână
Piston
Distanţier pentru
plăcuţe B (roșu)
Rotor
< Faţă >
Sârmă
Siguranţă
Știft
despicat
Șuruburi de
fixare adaptor
Șuruburi de
fixare adaptor
Distanţier pentru plăcuţe A
(galben)
Plăcuţe de frână
Siguranţă
AVERTISMENT
ATENŢIE
SI-8DS0A
• Se va folosi numai ulei mineral Shimano original. În cazul folosirii altor tipuri de ulei,
este posibil ca frânele să nu funcţioneze corect sau să se defecteze.
• Se va folosi numai ulei dintr-un recipient nou. Nu se va refolosi uleiul scurs prin
aerisitor de aerisire. Uleiul vechi și cel deja folosit pot conţine apă, care provoacă
blocaje în interiorul sistemului de frânare.
• Apa sau bulele de aer nu trebuie să pătrundă în sistemul de frânare, deoarece poate
apărea un blocaj datorat vaporilor. Capacul rezervorului trebuie îndepărtat cu mare
atenţie.
• Atunci când bicicleta este întoarsă invers sau așezată pe o parte, sistemul de frânare
poate prezenta câteva bule de aer în rezervor, care rămân acolo atunci când capacul
rezervorului este pus la loc sau care se acumulează în diverse părţi ale sistemului de
frânare atunci când acesta este utilizat pentru perioade lungi de timp. Sistemul de
frână pe disc M535 nu a fost proiectat pentru amplasarea în poziţie răsturnată. Dacă
bicicleta este întoarsă invers sau așezată pe o parte, bulele de aer din rezervor se
pot deplasa în direcţia etrierelor. Dacă bicicleta este utilizată în această situaţie, este
posibil ca frânele să nu funcţioneze și utilizatorul să fie accidentat grav.
Dacă bicicleta a fost întoarsă invers sau așezată pe o parte, se va acţiona de câteva
ori maneta de frână, pentru a verifica funcţionarea normală a frânelor înainte de a
folosi bicicleta. Dacă frânele nu funcţionează normal, vor fi reglate prin următoarea
procedură.
• În cazul apariţiei unei scurgeri de lichid, acţionarea frânelor va fi întreruptă imediat și se
vor face reparaţiile necesare. Dacă se continuă folosirea bicicletei în această situaţie,
forţa de frânare poate dispărea brusc.
• Se va verifica dacă maneta cheii rapide se află în dreapta (în partea opusă rotorului).
Dacă maneta cheii rapide se află pe aceeași parte cu rotorul, există pericolul să îl
atingă; se va verifica dacă cele două componente nu se ating.
• Este important ca utilizatorul să înţeleagă perfect funcţionarea sistemului de frânare
a bicicletei. Folosirea inadecvată a sistemului de frânare a bicicletei dumneavoastră
poate avea ca rezultat pierderea controlului sau producerea de accidentări grave. Dat
fiind că fiecare bicicletă poate reacţiona diferit, este important ca utilizatorul să se
familiarizeze cu tehnica adecvată de frânare (inclusiv cu presarea manetei de frână
și cu controlarea bicicletei). Acest lucru poate fi făcut prin consultarea dealerului
bicicletei și a manualului de utilizare a acesteia și prin testarea rulării și frânării.
• Frânele pe disc M535 sunt proiectate pentru a oferi performanţe maxime împreună cu
etrierele BR-M535, manetele de frână ST-M535/BL-M535, discul de frână SM-RT63 și
plăcuţele de frână Shimano.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Componentele slăbite, uzate sau defecte pot produce rănirea utilizatorului.
Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Instrucţiunile pentru service trebuie citite cu atenţie și păstrate într-un loc sigur, pentru
consultarea ulterioară.
Locul de folosire Instrument
Piuliţa de fixare a rotorului TL-LR15
Șurub de fixare manetă de frână Cheie hexagonală de 5 mm
Șurub de fixare a etrierului / Șuruburi de
fixare a adaptorului
Cheie hexagonală de 5 mm
Tijă de fixare plăcuţă de frână Clește plat
Șurub de fixare furtun frână Cheie de 8 mm
Capac rezervor Șurubelniţă cruce nr. 1
Suport cablu Șurubelniţă cruce nr. 2
Niplu de aerisire Cheie tubulară de 7 mm
Etrier BR-M535
Manetă de frână ST-M535 / BL-M535
Rotor SM-RT63
Furtun SM-BH59
Suport cablu SM-HANG
Ulei mineral SM-DB-OIL
Plăcuţe de
frână
Plăcuţe Resin M07-S
Plăcuţe Metal M06
rom_280739_8DS0A.indd 1
rom_280739_8DS0A.indd 1
30/07/08 10:46:04 AM
30/07/08 10:46:04 AM
  • Page 1 1

Shimano ST-M535 Service Instructions

Tip
Service Instructions
Acest manual este potrivit și pentru