Shimano BR-M665 Service Instructions

Tip
Service Instructions
Reglarea distanţei dintre manetă și ghidon
Se strânge șurubul de reglare a distanţei (în sensul acelor de ceasornic) pentru
a reduce distanţa și se slăbește (în sens invers acelor de ceasornic) pentru a
mări distanţa.
< Pentru maneta dreaptă >
BL-M665
BR-M665
< Pentru maneta stângă >
Piuliţă de fixare a
rotorului
TL-LR15
Se scoate distanţierul pentru aerisire (galben) și se montează roata cu rotorul pe cadru.
Se montează plăcuţele de frână. Se desface apoi știftul de siguranţă.
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
Observaţie
Rotoarele de 203 mm și de 180 mm au un diametru mai mare decât rotoarele de
160 mm și de 140 mm care sunt pentru biciclete de cross-country, fiind așadar
mai flexibile. Ca rezultat, acestea vor interfera cu plăcuţele de frână.
Dacă bosajul etrierului și punctul de fixare a roţii spate nu sunt paralele, rotorul
și etrierul se pot atinge.
După scoaterea roţii bicicletei, se recomandă montarea distanţierelor între
plăcuţe. Aceste distanţiere vor împiedica ieșirea pistonului dacă maneta de
frână este apăsată în timp ce roata este scoasă.
În cazul în care maneta de frână este apăsată fără ca distanţierele de plăcuţe să
fie montate, pistoanele vor ieși în afară mai mult decât este normal. Se folosește
o șurubelniţă cu vârf plat sau o unealtă asemănătoare pentru a împinge
plăcuţele de frână, având însă grijă ca suprafaţa acestora să nu fie afectată.
(Dacă plăcuţele de frână nu sunt montate, se împing direct pistoanele, având
grijă să se evite deteriorarea acestora.)
Dacă este dificil să se împingă înapoi plăcuţele de frână sau pistoanele, se va
scoate capacul rezervorului și se va încerca din nou. (A se reţine că este posibil
ca uleiul să iasă din rezervor în acest moment.)
Curăţarea și întreţinerea sistemului de frânare se face cu alcool izopropilic, apă
cu săpun sau o cârpă uscată. Nu se vor folosi agenţi de curăţare a frânelor,
disponibili în comerţ, sau agenţi de reducere a zgomotului, deoarece aceștia
pot provoca deteriorarea unor piese, cum ar fi garniturile.
Nu se scot pistoanele în momentul demontării etrierelor.
Dacă rotorul este uzat, fisurat sau deformat, trebuie înlocuit.
Nu se garantează rezistenţa pieselor componente la uzura naturală sau la
deteriorarea rezultată în urma utilizării normale.
Rotoarele de 203 mm și de 180 mm asigură o forţă de frânare mai puternică decât rotoarele de 160 mm.
Utilizatorul se va asigura că este perfect familiarizat cu frânarea, înainte de a folosi frânele.
În timpul montării sau reparării roţii, persoana care efectuează lucrările respective va
avea grijă să nu atingă cu degetele rotorul frânelor cu disc aflate în mișcare. Rotorul
este suficient de ascuţit încât să cauzeze leziuni grave dacă degetele persoanei care
efectuează lucrarea sunt prinse în orificiile rotorului aflat în mișcare.
Etrierele și rotorul se încălzesc la acţionarea frânelor; prin urmare, nu se vor atinge cu mâna în timpul
utilizării sau imediat după demontarea de pe bicicletă, pentru a evita producerea arsurilor cutanate. Înainte
de reglarea frânelor, se va verifica dacă piesele componente ale frânelor sunt suficient de reci.
Distanţa necesară de frânare va fi mai mare pe vreme ploioasă. Se va reduce viteza și se va frâna ușor, din
timp.
Dacă suprafaţa carosabilă este udă, anvelopele vor derapa mai ușor. În acest caz, utilizatorul poate cădea
de pe bicicletă. Pentru a evita acest lucru, se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica funcţionarea corectă a frânelor faţă și spate.
Se va avea grijă ca nicio picătură de ulei sau de lubrifiant să nu ajungă pe rotor sau pe plăcuţele de frână;
în caz contrar, este posibil ca frânele să nu funcţioneze corect.
Dacă vreo picătură de ulei sau de lubrifiant ajunge totuși pe plăcuţele de frână,
acestea trebuie înlocuite. Dacă vreo picătură de ulei sau de lubrifiant ajunge pe rotor,
acesta trebuie curăţat. În caz contrar, este posibil ca frânele să nu funcţioneze corect.
Înainte de folosirea bicicletei, trebuie verificată grosimea plăcuţelor, care trebuie să fie
de minim 0,5 mm.
În cazul acţionării continue a frânelor, poate apărea un blocaj prin acţiunea vaporilor.
Pentru a remedia situaţia, se eliberează temporar maneta.
Se va folosi numai ulei mineral Shimano original. În cazul folosirii altor tipuri de ulei, acţionarea frânelor
poate deveni dificilă și poate provoca defectarea sistemului.
Se va folosi numai ulei dintr-un recipient nou. Nu se va refolosi uleiul scurs prin aerisitor. Uleiul vechi și cel
deja folosit pot conţine apă care provoacă blocarea sistemului de frânare, din cauza vaporilor.
Apa sau bulele de aer nu trebuie să pătrundă în sistemul de frânare, deoarece acesta se poate bloca din
cauza vaporilor. Capacul rezervorului trebuie îndepărtat cu mare atenţie.
Dacă furtunul de frână a fost tăiat pentru a-i regla lungimea, sau dacă a fost schimbat de pe stânga pe
dreapta sau viceversa, acesta trebuie aerisit urmând etapele (5) și (8) - (10) din secţiunea “Completarea cu
ulei mineral și aerisirea” a instrucţiunilor pentru service.
Atunci când bicicleta este întoarsă invers sau așezată pe o parte, sistemul de frânare poate prezenta
câteva bule de aer în rezervor, care rămân acolo atunci când capacul rezervorului este pus la loc sau care
se acumulează în diverse părţi ale sistemului de frânare atunci când acesta este utilizat pentru perioade
lungi de timp. Sistemul de frână cu disc M665 nu a fost proiectat pentru amplasarea în poziţie răsturnată.
Dacă bicicleta este întoarsă invers sau așezată pe o parte, bulele de aer din rezervor se pot deplasa în
direcţia etrierelor. Dacă bicicleta este utilizată în această situaţie, este posibil ca frânele să nu funcţioneze
și utilizatorul să fie accidentat grav. Dacă bicicleta a fost întoarsă invers sau așezată pe o parte, se va
acţiona de câteva ori maneta de frână, pentru a verifica funcţionarea normală a frânelor înainte de a folosi
bicicleta. Dacă frânele nu funcţionează normal, vor fi reglate prin următoarea procedură.
În cazul apariţiei unei scurgeri de lichid, acţionarea frânelor va fi întreruptă imediat și se vor face reparaţiile
necesare. Dacă se continuă folosirea bicicletei în această situaţie, frânele să nu mai funcţioneze brusc.
Dacă maneta cu eliberare rapidă se află pe aceeași parte cu rotorul, există pericolul ca acesta să împiedice
funcţionarea rotorului; din acest motiv, se va verifica dacă cele două componente nu se ating.
Este important ca utilizatorul să înţeleagă perfect funcţionarea sistemului de frânare al bicicletei. Folosirea
inadecvată a sistemului de frânare al bicicletei dumneavoastră poate avea ca rezultat pierderea controlului
sau accidentări grave. Dat fiind că fiecare bicicletă poate reacţiona diferit, este important ca utilizatorul
să se familiarizeze cu tehnica adecvată de frânare (inclusiv cu presiunea manetei de frână și cu controlul
bicicletei). Acest lucru poate fi făcut prin consultarea unui dealer specializat și a manualului de utilizare a
bicicletei și prin testarea rulării și frânării.
În cazul aplicării frânei faţă cu o forţă exagerată, roata se poate bloca, iar bicicleta se poate răsturna în
faţă, provocând răni grave.
Sistemele de frână pe disc Shimano nu sunt compatibile cu bicicletele tandem. Deoarece bicicletele
tandem au o greutate mai mare, solicitarea sistemului de frânare este sporită. Dacă frânele hidraulice pe
disc sunt folosite pe biciclete tandem, uleiul se va supraîncălzi, putând provoca blocarea datorită vaporilor
sau ruperea furtunurilor de frână.
Înainte de instalarea părţilor componente, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele
slăbite, uzate sau deteriorate pot cauza probleme de rezistenţă provocând vătămări grave. Se recomandă
în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea
consulta pe viitor.
Plăcuţele de frână A01S sunt destinate reducerii intensităţii zgomotului generat între plăcuţe
și rotor atunci când sunt acţionate frânele. În comparaţie cu plăcuţele M06, acest tip de
plăcuţe are nevoie de o perioadă mai mare de rodaj.
Manipularea uleiului mineral
Se vor purta ochelari de protecţie și se va evita contactul cu ochii. Contactul cu ochii poate provoca
iritaţii. În cazul contactului cu ochii, zona afectată va fi spălată cu apă curată și se va consulta de urgenţă
medicul.
Se vor purta mănuși de protecţie. Contactul cu pielea poate provoca iritaţii și disconfort. În cazul
contactului cu pielea, zona afectată va fi spălată bine cu apă și săpun.
Inhalarea de ceaţă sau vapori de ulei poate provoca greaţă. Se vor acoperi nasul și gura cu o mască de
gaze și se va folosi într-o zonă bine aerisită. În cazul inhalării de ceaţă sau vapori, persoana afectată va fi
scoasă imediat la aer curat. Se va acoperi cu o pătură. Starea victimei va fi stabilizată și aceasta va fi ţinută
la cald. Se va consulta medicul.
A nu se ingera. Poate provoca vomă sau diaree.
A nu se lăsa la îndemâna copiilor.
Recipientul de ulei nu se va perfora, încălzi, suda sau presuriza, deoarece acest lucru poate provoca
explozii sau incendii.
Aruncarea uleiului uzat: Se vor respecta reglementările locale și / sau naţionale. În momentul pregătirii
uleiului în vederea aruncării, se va proceda cu grijă.
• Instrucţiuni: Se păstrează recipientul închis, pentru a împiedica pătrunderea obiectelor străine și a umezelii
și se depozitează într-un loc răcoros, la întuneric, ferit de razele soarelui și de căldură.
Perioada de rodaj
Frânele pe disc au o perioadă de rodaj, iar forţa de frânare crește treptat în perioada de rodaj. La folosirea
frânelor în perioada de rodaj, utilizatorul trebuie să ia în considerare faptul că forţa de frânare se intensifică.
Același fenomen are aloc și după înlocuirea plăcuţelor de frână sau a rotorului.
În momentul curăţării cu un compresor
În cazul demontării corpului etrierului pentru a curăţa piesele interne cu ajutorul unui compresor, este
posibil ca umezeala generată de aerul comprimat să rămână pe componentele etrierului. Componentele
vor fi lăsate să se usuce bine înainte de a reasambla etrierele.
ATENŢIE
Blocarea prin acţiunea vaporilor reprezintă un fenomen prin care uleiul din sistemul de frânare
se încălzește, ceea ce provoacă dilatarea picăturilor de apă sau a bulelor de aer din sistemul
de frânare. Acest lucru poate avea ca rezultat o întărire bruscă a cursei manetei de frână.
< Dacă frâna acţionează greoi în momentul apăsării manetei >
Se apasă ușor maneta de frână de câteva ori și se așteaptă ca bulele să se întoarcă în
rezervor. Se recomandă să se scoată apoi capacul rezervorului și să se umple rezervorul cu
ulei mineral până la dispariţia bulelor.
Dacă funcţionarea frânelor este încă greoaie, se aerisește sistemul de frânare.
(Se va consulta secţiunea „Completarea cu ulei mineral și aerisirea”).
Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la:
http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: specificaţiile pot fi modificate în sensul îmbunătăţirii fără notificare. (Romanian)
Montarea etrierelor (BR-M665) și fixarea furtunului.
< Faţă >
Instrucţiuni pentru service SI-8FE0A-004
Frână pe disc
Pentru a obţine cele mai bune rezultate, se recomandă utilizarea următoarei
combinaţii.
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Rotor
Șuruburi de
fixare etrier
< Faţă >
< Spate >
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Etrier
Adaptor
Șuruburi de
fixare etrier
Șuruburi de
fixare adaptor
Șuruburi de
fixare adaptor
Înlocuirea plăcuţelor de frână
Întreţinerea
Notă: Sistemul de frânare M665 este proiectat astfel încât, atunci când plăcuţele de
frână se uzează, pistoanele să iasă treptat, pentru a se regla automat distanţa
dintre rotor și plăcuţele de frână. De aceea, pistoanele trebuie să fie împinse
înapoi în poziţiile iniţiale, în momentul în care se înlocuiesc plăcuţele de frână.
Dacă uleiul rămâne pe plăcuţele de frână după completarea
rezervorului cu ulei, dacă plăcuţele de frână se uzează până
la o grosime de 0,5 mm sau dacă arcul dintre plăcuţele de
frână interferează cu rotorul, plăcuţele de frână vor fi
înlocuite.
1. Se scoate roata de pe cadru și se scot plăcuţele de frână
după cum se arată în imagine.
2. Se curăţă pistoanele și zona din jurul acestora.
3. Se scoate capacul rezervorului și se consultă pasul (1)
din secţiunea „Completarea cu ulei mineral”.
Pentru montare tip IS (International Standard) se vor folosi adaptoare pentru etrierele post-mount.
(Sunt disponibile adaptoare separate pentru faţă și spate.)
1. Se slăbesc șuruburile de fixare a etrierului, pentru ca acesta să se poată deplasa lateral, și se
montează adaptorul pe cadru.
2. Se apasă maneta de frână astfel încât rotorul să fie prins de către plăcuţe și se strâng
șuruburile de fixare a etrierului.
IS (International Standard) Post mount
4. Se împinge înapoi pistonul, până la
capăt, fără a-l răsuci. (A se reţine că este
posibil să iasă ulei din rezervor în acest
moment.)
5. Se montează noile plăcuţe de frână și
apoi distanţierele dintre plăcuţe (roșu).
Se desface apoi știftul de siguranţă.
6. Se apasă maneta de frână de mai multe ori, pentru a vedea începe să se întărească.
7. Se scot distanţierele dintre plăcuţe, se montează roata și apoi se verifică dacă nu există
interferenţe între rotor și etrier. Dacă se ating, se reglează, consultându-se secţiunea
„Montarea etrierului”.
8. După verificarea nivelului uleiului, se pune la loc capacul rezervorului.
9. Se aduce maneta de frână în poziţia iniţială.
Reglarea atunci când pistoanele nu funcţionează corect
Mecanismul etrierului include două pistoane. Dacă aceste pistoane nu funcţionează corect
sau dacă ies în afară inegal sau dacă plăcuţele de frână rămân în contact cu rotorul,
pistoanele se reglează prin următoarea procedură.
1. Se scot roata și plăcuţele de frână.
Se curăţă pistoanele și zona din jurul acestora și se scoate capacul rezervorului.
2. Se împinge pistonul înapoi, drept, fără a-l îndoi. A se reţine că este posibil să iasă ulei
din rezervor în acest moment.
3. Se montează plăcuţele de frână și apoi distanţierele dintre plăcuţe (roșu).
4. Se apasă maneta de frână până la capăt și apoi se acţionează de mai multe ori, pentru
ca pistoanele să ajungă în poziţia lor iniţială.
5. Se scot distanţierele dintre plăcuţe, se montează roata și apoi se verifică dacă nu există
interferenţe între rotor și etriere. Dacă se ating, se reglează cu ajutorul șaibelor.
6. După verificarea nivelului uleiului, se pune la loc capacul rezervorului.
Înlocuirea uleiului mineral
Se recomandă ca uleiul mineral din rezervor să fie înlocuit dacă se decolorează
puternic.
Se așază un furtun conectat la o pungă sau bidon pe aerisitor, după care se
deschide aerisitorul și se scurge uleiul. În acest moment, se poate acţiona
maneta de frână pentru a facilita scurgerea uleiului. După scurgerea lichidului,
se toarnă lichid de frână proaspăt, consultându-se, în prealabil, secţiunea
„Completarea cu ulei mineral și aerisirea." Se va folosi numai ulei mineral
Shimano original.
Uleiul uzat se va arunca în conformitate cu reglementările naţionale și / sau
locale în vigoare.
Se vor citi cu atenţie instrucţiunile de service din secţiunea
„Completarea cu ulei mineral și aerisirea”, precum și prezentele
instrucţiuni de service.
Se montează temporar etrierul pe
cadru (astfel încât etrierul să se poată
deplasa lateral), se apasă maneta de
frână, pentru ca rotorul să nu mai miște
și apoi se strâng șuruburile de fixare a
etrierului.
Dispunerea spiţelor
Se va verifica dacă spiţele au fost dispuse după cum se arată în imagine.
Nu se poate folosi un ansamblu radial.
Se dispun spiţele conform figurii 1 de mai jos, pentru partea stângă a roţii faţă
(partea unde este montat rotorul) și partea stângă și cea dreaptă a roţii spate, și
conform figurii 2 de mai jos pentru partea dreaptă a roţii faţă.
Montarea rotorului
(SM-RT64)
SM-RT64L (203 mm)
SM-RT64M (180 mm)
SM-RT64 (160 mm)
Direcţia de
rotire a roţii
Fig. 1 Fig. 2
Stânga
faţă
Stânga
spate
Dreapta
spate
Dreapta faţă
Cuplu de strângere:
40 - 50 N•m
Montarea manetei de frână (BL-M665)
Se fixează maneta de frână după cum se arată
în imagine. (Se verifică dacă maneta de frână nu
interferează cu maneta schimbătorului în timpul
acţionării. Se vor consulta și instrucţiunile de
service ale manetei schimbătorului. La anumite
tipuri, maneta schimbătorului trebuie montată
prima, din cauza poziţiei șuruburilor de fixare a
manetei schimbătorului.)
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va consulta
cuplul de strângere recomandat de producătorul acestora pentru a evita
strângerea excesivă, care poate deteriora carbonul și/sau strângerea
insuficientă, care poate afecta fixarea componentelor.
Cuplu de strângere manetă
de frână: 6 - 8 N•m
Pentru asamblarea acestui produs sunt necesare următoarele unelte.
Locul de folosire Instrument
Piuliţă de fixare a rotorului TL-LR15
Șurub de fixare manetă de frână Cheie hexagonală de 4 mm
Șurub de fixare etrier Cheie hexagonală de 5 mm
Șurub de fixare adaptor (post mount) Cheie hexagonală de 5 mm
Știft de siguranţă plăcuţe de frână Clește plat
Capac rezervor Șurubelniţă cruce nr. 1
Suport cablu Șurubelniţă cruce nr. 2
Șurub de fixare furtun frână Cheie de 8 mm
Aerisitor Cheie inelară de 7 mm
Montarea
Montarea furtunului
Șurub de reglare
a distanţei
Distanţier de aerisire (galben)
Plăcuţe de frână
Știft de siguranţă
Rotirea acestor șuruburi poate fi prevenită folosind un capac sau un inel de sârmă.
Folosiţi metoda adecvată în funcţie de furcă și cadru.
< Faţă > < Spate >
Capace
Capace
Post mount
Capace
În cazul ghidajelor în formă de
„C” și al tipului obișnuit de
opritoare ale cablului, se folosește
suportul de cablu Shimano
special (vândut separat) pentru
o fixare conform imaginii.
Se acţionează maneta de frână de mai multe ori și se verifică dacă frânele funcţionează
normal. Se verifică și dacă nu există scurgeri de ulei.
Cuplu de strângere:
0,3 – 0,5 N•m
< Ghidaj în formă
de „C” >
< Tip obișnuit de opritor al
cablului >
Metoda cu capac
Metoda cu inel de sârmă
< Spate >
Sârmă
< Faţă >
Sârmă
Piston
Plăcuţe de
frână
Știft de
siguranţă
Distanţier de plăcuţe
(roșu)
Știft despicat
Se vor consulta instrucţiunile de service ale furtunului de frână SM-BH59
(SI-8H20) pentru informaţii despre montarea furtunului.
Furtunul nu trebuie să se răsucească în timpul montării. Etrierele și
manetele trebuie să se afle în poziţiile din imagini.
Etrier BR-M665
Furtun SM-BH59
Rotor SM-RT64
Manetă de frână BL-M665
Suport cablu SM-HANG
Ulei mineral SM-DB-OIL
Plăcuţe
de frână
Plăcuţe Resin A01S
Plăcuţe Metal M06
SI-8FE0A-004-05
rom_10003997_8FE0A_004.indd 1rom_10003997_8FE0A_004.indd 1 24/02/11 15:1324/02/11 15:13
  • Page 1 1

Shimano BR-M665 Service Instructions

Tip
Service Instructions