• Se scoate distanţierul pentru aerisire (galben) și se montează roata cu discul pe cadru.
• Se montează plăcuţele de frână. Se deschide apoi știftul despicat.
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
• Roroarele de 203 mm și de 180 mm asigură o forţă de frânare mai puternică cele discurile de
160 mm. Utilizatorul se va asigura că este perfect familiarizat cu frânarea, înainte de a folosi
frânele.
• În timpul montării sau reparării roţii, persoana care efectuează lucrările va
avea grijă să nu atingă cu degetele discul de frână aflat în mișcare. Discul
este suficient de ascuţit încât să cauzeze leziuni grave dacă degetele
persoanei care efectuează lucrarea sunt prinse în orificiile acestuia.
• Etrierele și discul de frână se încălzesc la acţionarea frânelor; prin urmare, nu se vor atinge cu
mâna în timpul utilizării sau imediat după utilizarea bicicletei, pentru a evita arsurile. Înainte de
reglarea frânelor, se va verifica dacă piesele componente ale acestora sunt suficient de reci.
• Distanţa de frânare va fi mai mare pe vreme ploioasă. Se va reduce viteza și se va frâna ușor,
din timp.
• Dacă suprafaţa de rulare este udă, anvelopele vor derapa mai ușor, existând riscul de cădere.
Pentru a evita acest lucru, se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
• Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica funcţionarea corectă a frânelor faţă și spate.
• Se va avea grijă ca nicio picătură de ulei sau de lubrifiant să nu ajungă pe disc sau pe plăcuţele
de frână; în caz contrar, este posibil ca frânele să nu funcţioneze corect.
• Dacă pe plăcuţele de frână ajunge ulei sau vaselină, acestea trebuie
înlocuite. Dacă pe disc ajunge ulei sau de lubrifiant, acesta trebuie curăţat.
În caz contrar, este posibil ca frânele să nu funcţioneze corect.
• Înainte de folosirea bicicletei, trebuie verificată grosimea plăcuţelor, care
trebuie să fie de minim 0,5 mm.
• În cazul acţionării continue a frânelor, poate apărea blocajul datorat
vaporilor. Pentru a remedia problema, se eliberează temporar maneta.
• Se va folosi numai ulei mineral Shimano original. În cazul folosirii altor tipuri de ulei, este posibil
ca frânele să nu funcţioneze corect sau să se defecteze.
• Se va folosi numai ulei dintr-un recipient nou. Nu se va refolosi uleiul scurs prin aerisitor. Uleiul
vechi și cel deja folosit pot conţine apă, care provoacă blocarea sistemului de frânare din
cauza vaporilor.
• Apa sau bulele de aer nu trebuie să pătrundă în sistemul de frânare, deoarece acesta se poate
bloca din cauza vaporilor. Se va avea grijă în special la demontarea șuruburilor de aerisire.
• Dacă furtunul de frână a fost tăiat pentru a-i regla lungimea, sau dacă a fost schimbat de pe
stânga pe dreapta sau viceversa, acesta trebuie aerisit urmând etapele (4) și (8) - (12) din
secţiunea "Completarea cu ulei mineral și aerisirea" a instrucţiunilor pentru service.
• Atunci când bicicleta este întoarsă invers sau așezată pe o parte, sistemul de frânare poate
prezenta câteva bule de aer în rezervor, care rămân acolo atunci când se montează la loc
șuruburile de aerisire sau care se acumulează în diverse părţi ale sistemului de frânare atunci
când acesta este utilizat pentru perioade lungi de timp. Sistemul de frână cu disc nu a fost
proiectat pentru întoarcerea invers a bicicletei. Dacă bicicleta este întoarsă invers sau așezată
pe o parte, bulele de aer din rezervor se pot deplasa în direcţia etrierelor. Dacă bicicleta este
utilizată în această situaţie, este posibil ca frânele să nu funcţioneze și utilizatorul să fie
accidentat grav. Dacă bicicleta a fost întoarsă invers sau așezată pe o parte, se va acţiona de
câteva ori maneta de frână, pentru a verifica funcţionarea normală a frânelor înainte de a folosi
bicicleta. Dacă frânele nu funcţionează normal, vor fi reglate prin următoarea procedură.
• În cazul unei scurgeri de lichid, utilizarea frânelor trebuie întreruptă imediat și trebuie efectuate
reparaţiile necesare. Dacă se continuă folosirea bicicletei în această situaţie, frânele pot ceda
brusc.
• Dacă maneta quick release se află pe aceeași parte cu discul, există pericolul să îl atingă; se va
verifica dacă cele două componente nu se ating.
• Este important ca utilizatorul să înţeleagă perfect funcţionarea sistemului de frânare a bicicletei.
Folosirea inadecvată a sistemului de frânare a bicicletei dumneavoastră poate avea ca rezultat
pierderea controlului sau producerea de accidentări grave. Dat fiind că fiecare bicicletă poate
reacţiona diferit, este important ca utilizatorul să se familiarizeze cu tehnica adecvată de frânare
(inclusiv cu apăsarea manetei de frână și cu controlul bicicletei). Acest lucru poate fi făcut prin
consultarea unui dealer specializat și a manualului de utilizare a bicicletei, precum și prin
testarea deplasării și frânării.
• În cazul aplicării frânei faţă cu o forţă exagerată, roata se poate bloca, iar bicicleta se poate
răsturna în faţă, provocând răni grave.
• Sistemele de frână pe disc Shimano nu sunt compatibile cu bicicletele tandem. Deoarece
bicicletele tandem au o greutate mai mare, solicitarea sistemului de frânare este sporită. Dacă
frânele hidraulice pe disc sunt folosite pe biciclete tandem, uleiul se va supraîncălzi, putând
provoca blocarea datorită vaporilor sau ruperea furtunurilor de frână.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele
slăbite, uzate sau deteriorate pot provoca accidente grave. Se recomandă în mod expres
utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le
putea consulta pe viitor.
• Plăcuţele de frână A01S sunt destinate reducerii zgomotului generat între plăcuţe
și disc atunci când sunt acţionate frânele. În comparaţie cu plăcuţele M06, acest
tip de plăcuţe are nevoie de o perioadă mai mare de rodaj.
■ Manipularea uleiului mineral
• Se vor purta ochelari de protecţie și se va evita contactul cu ochii. Contactul cu ochii poate
provoca iritaţii. În cazul contactului cu ochii, zona afectată va fi spălată cu apă curată și se va
consulta de urgenţă medicul.
• Se vor purta mănuși de protecţie. Contactul cu pielea poate provoca iritaţii și disconfort. În
cazul contactului cu pielea, zona afectată va fi spălată bine cu apă și săpun.
• Inhalarea vaporilor de ulei poate provoca greaţă. Se vor acoperi nasul și gura cu o mască de
protecţie și se va lucra într-o zonă bine aerisită. În cazul inhalării de vapori, persoana afectată
va fi scoasă imediat la aer curat. Se va acoperi cu o pătură. Victima va fi stabilizată și ţinută la
cald. Se va consulta medicul.
• A nu se ingera. Poate provoca vomă sau diaree.
• A nu se lăsa la îndemâna copiilor.
• Recipientul de ulei nu se va perfora, încălzi, suda sau presuriza, deoarece acest lucru poate
provoca explozii sau incendii.
• Aruncarea uleiului uzat: Se vor respecta reglementările locale și / sau naţionale. Uleiul uzat
trebuie manipulat cu atenţie.
• Instrucţiuni: Se păstrează recipientul închis pentru a împiedica pătrunderea obiectelor străine și
a umezelii. Se depozitează într-un loc răcoros, întunecat, ferit de razele soarelui și
de căldură.
ATENŢIE
Blocarea datorată vaporilor reprezintă un fenomen prin care uleiul din sistemul de frânare
se încălzește, ceea ce provoacă dilatarea picăturilor de apă sau a bulelor de aer din
sistemul de frânare. Acest lucru poate avea ca rezultat o creștere bruscă a cursei manetei
de frână.
< Dacă frâna acţionează greoi în momentul apăsării manetei >
Se apasă ușor maneta de frână de câteva ori și se așteaptă ca bulele să se întoarcă în
rezervor. Se recomandă să se scoată șuruburile de aerisire și să se umple rezervorul cu
ulei mineral până la dispariţia bulelor.
Dacă frânarea este în continuare slabă, se aerisește sistemul de frânare. (Se va consulta
secţiunea "Completarea cu ulei mineral și aerisirea").
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la:
http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
■ Montarea etrierelor și fixarea furtunului.
< Faţă >
< Faţă >
< Spate >
Instrucţiuni pentru service SI-8KC0A-001
Frână pe disc
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Cuplu de strângere: 6 - 8 N•m
Cuplu de strângere: 6 - 8 N•m
Etrier
Disc
Adaptor
Șuruburi de
fixare adaptor
Șuruburi de
fixare adaptor
Șuruburi de
fixare etrier
Șuruburi de
fixare etrier
■ Înlocuirea plăcuţelor de frână
Întreţinerea
Notă: Acest sistem de frânare este proiectat astfel încât, atunci când plăcuţele de frână
se uzează, pistoanele să iasă treptat, pentru a se regla automat distanţa dintre
disc și plăcuţele de frână. De aceea, la înlocuirea plăcuţelor de frână, pistoanele
trebuie să fie împinse înapoi în poziţiile iniţiale.
Dacă uleiul ajunge pe plăcuţele de frână după adăugarea
de ulei, dacă plăcuţele de frână se uzează până ajung la
grosimea de 0,5 mm sau dacă arcurile dintre plăcuţe
ating discul, plăcuţele de frână trebuie înlocuite.
1. Se scoate roata de pe cadru și se scot plăcuţele de
frână conform imaginii.
2. Se curăţă pistoanele și zona din jurul
acestora.
În cazul sistemului IS, se montează adaptoare pe etrierele Post mount.
(Sunt disponibile adaptoare faţă și spate separate.)
1. Se montează mai întâi adaptorul, apoi se fixează provizoriu etrierii pe cadru.
(Etrierii trebuie să se poată deplasa lateral).
2. Se apasă maneta de frână astfel încât discul să fie prins de către plăcuţe și se strâng
șuruburile de fixare a etrierului.
● Sistem IS ● Sistem Post mount
3. Se folosește o unealtă plată pentru a
împinge înapoi pistoanele, până la
capăt, fără a le îndoi. Pistoanele nu
trebuie împinse cu unelte ascuţite.
Acestea se pot deteriora.
4. Se montează noile plăcuţe de frână și
apoi distanţierele dintre plăcuţe (roșu).
Se deschide apoi știftul despicat.
5. Se apasă maneta de frână de mai multe ori, pentru a vedea dacă nu se blochează.
6. Se scot distanţierele de plăcuţe, se montează roata și apoi se verifică dacă discul nu
atinge etrierul. Dacă discul atinge etrierul, se reglează conform instrucţiunilor din
secţiunea "Montarea etrierului".
■ Reglarea atunci când pistoanele nu funcţionează corect
Mecanismul etrierului include două pistoane. Dacă aceste pistoane nu funcţionează corect,
dacă ies în afară inegal sau dacă plăcuţele de frână ating discul, pistoanele se reglează
prin următoarea procedură.
1. Se scoate roata și plăcuţele de frână. Se curăţă pistoanele și zona din jurul acestora.
2. Se folosește o unealtă plată pentru a împinge înapoi pistoanele, până la capăt, fără a le
îndoi. Pistoanele nu trebuie împinse cu unelte ascuţite. Acestea se pot deteriora.
3. Se montează plăcuţele de frână și apoi distanţierele dintre plăcuţe (roșu).
4. Se apasă maneta de frână până la capăt și apoi se acţionează de mai multe ori, pentru
ca pistoanele să ajungă în poziţia lor iniţială.
5. Se scoate distanţierul plăcuţelor, se montează roata și apoi se verifică dacă nu există
atingeri între disc și plăcuţe. Dacă se ating, se slăbesc șuruburile de fixare și se
reglează astfel încât să nu se mai atingă.
■ Înlocuirea uleiului mineral
Se recomandă ca uleiul mineral din rezervor să fie înlocuit dacă se decolorează puternic.
Se așează un furtun conectat la o pungă sau bidon pe aerisitor, după care se deschide
aerisitorul și se scurge uleiul. În acest moment, se poate acţiona maneta de frână pentru a
facilita scurgerea uleiului. După scurgerea lichidului, se toarnă lichid de frână proaspăt,
consultându-se, în prealabil, secţiunea "Completarea cu ulei mineral și aerisirea." Se va
folosi numai ulei mineral Shimano original.
Uleiul uzat se va arunca în conformitate cu reglementările naţionale și / sau locale în
vigoare.
Se vor citi cu atenţie instrucţiunile de service din secţiunea "Completarea
cu ulei mineral și aerisirea", precum și prezentele instrucţiuni de service.
Se montează temporar etrierul pe
cadru (astfel încât să se poată deplasa
lateral), se apasă maneta de frână,
pentru ca discul să fie prins de plăcuţe,
apoi se strâng șuruburile de fixare a
etrierului.
■ Dispunerea spiţelor
Se va verifica dacă spiţele au fost dispuse conform imaginii.
Nu se poate folosi un model radial.
Se spiţează conform figurii 1 de mai jos partea stângă a roţii faţă (partea cu
discul), precum și partea stângă și dreaptă a roţii spate. Se spiţează conform
figurii 2 de mai jos partea dreaptă a roţii faţă.
■ Montarea discului de
frână
SM-RT64 (160 mm)
SM-RT64M (180 mm)
SM-RT64L (203 mm)
Direcţia de
rotire a roţii
Stânga
faţă
Stânga
spate
Dreapta
spate
Dreapta faţă
Fig. 2 Fig. 1
Pentru asamblarea acestui produs sunt necesare următoarele unelte.
Cuplu de strângere: 40 - 50 N•m
■ Montarea manetei de frână
Se fixează maneta de frână conform imaginii.
(Se verifică dacă maneta de frână nu atinge
maneta de schimbător în timpul acţionării. Se
vor consulta și instrucţiunile de service ale
manetei schimbătorului. La anumite tipuri,
maneta de schimbător trebuie montată prima,
din cauza poziţiei șuruburilor de fixare a
acesteia.)
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va consulta
cuplul de strângere recomandat de producătorul acestora pentru a evita
strângerea excesivă, care poate deteriora carbonul și/sau strângerea
insuficientă, care poate afecta fixarea componentelor.
Cuplu de strângere manetă de
frână: 6 - 8 N•m
Piuliţă de fixare a
discului
TL-LR15
Montarea
■ Montarea furtunului
< Pentru maneta dreaptă >
Se vor consulta instrucţiunile de service ale furtunului de frână SM-BH90-SS
(SI-8KH0) pentru informaţii despre montarea furtunului.
Furtunul nu trebuie să se răsucească în timpul montării. Etrierele și manetele
trebuie să se afle în poziţiile din imagini.
BL-M596
BR-M596
■ Reglarea distanţei dintre manetă și ghidon
Folosind o cheie hexagonală de 2,5 mm, se strânge șurubul de reglare (în sensul acelor
de ceasornic) pentru a spori cursa și se slăbește (în sens invers acelor de ceasornic)
pentru a reduce cursa.
< Pentru maneta stângă >
Distanţier de aerisire
(galben)
Plăcuţe de frână
Știft despicat
Se montează capacele accesorii după cum se arată în imagine, pentru a împiedica slăbirea
șuruburilor.
< Faţă > < Spate >
Capace
Capace
Capace
Sistem Post
mount
În cazul ghidajelor în formă de "C" și al
tipului obișnuit de opritoare pentru
cablu, se folosește suportul special de
cablu Shimano (comercializat separat)
pentru o fixare conform imaginii.
Se acţionează maneta de frână de mai multe ori și se verifică dacă frânele funcţionează normal.
De asemenea, se verifică dacă nu există scurgeri de ulei.
Cuplu de strângere: 0,3 - 0,5 N•m
< Ghidaj în formă de "C" > < Tip obișnuit de opritor al
cablului >
Plăcuţe de
frână
Piston
Distanţier de plăcuţe
(roșu)
Știft despicat
Știft despicat
SI-8KC0A-001-05
■ Perioada de rodaj
• Frânele pe disc au o perioadă de rodaj, iar forţa de frânare crește treptat în
această perioadă. La folosirea frânelor în perioada de rodaj, utilizatorul trebuie
să ia în considerare faptul că forţa de frânare se intensifică. Același fenomen are
loc și după înlocuirea plăcuţelor de frână sau a discului.
■ În momentul curăţării cu un compresor
• În cazul demontării corpului etrierului pentru a curăţa piesele interne cu ajutorul
unui compresor, este posibil ca umezeala generată de aerul comprimat să
rămână pe componentele etrierului. Componentele vor fi lăsate să se usuce bine
înainte de a reasambla etrierele.
Observaţie
• Discurile de 203 mm și de 180 mm au un diametru mai mare decât cele de
160mm pentru bicicletele de cross-country. De aceea, aceste discuri flexează
mai mult. Ca rezultat, vor atinge plăcuţele de frână.
• Dacă bosajul etrierului și punctul de fixare a roţii spate nu sunt paralele, discul și
etrierul se pot atinge.
• După scoaterea roţii bicicletei, se recomandă montarea distanţierelor între
plăcuţe. Distanţierele dintre plăcuţe vor împiedica ieșirea pistonului dacă maneta
de frână este apăsată în timp ce roata este scoasă.
• În cazul în care maneta de frână este apăsată fără ca distanţierele dintre plăcuţe
să fie montate, pistoanele vor ieși în afară mai mult decât este normal. Se
folosește o șurubelniţă cu vârf plat sau o unealtă asemănătoare pentru a
împinge înapoi plăcuţele de frână, având însă grijă să nu se deterioreze
suprafaţa acestora. (Dacă plăcuţele de frână nu sunt montate, se folosește o
unealtă plată pentru a împinge direct pistoanele, având grijă să se evite
deteriorarea acestora.)
• Dacă este dificil să se împingă înapoi plăcuţele de frână sau pistoanele, se
demontează șuruburile de aerisire și se încearcă din nou. (Este posibil să iasă
ulei din rezervor în această etapă.)
• Curăţarea și întreţinerea sistemului de frânare se face cu alcool izopropilic, apă
cu săpun sau o cârpă uscată. Nu se vor folosi substanţe comerciale de curăţare
a frânelor sau de reducere a zgomotului, deoarece acestea pot provoca
deteriorarea pieselor cum sunt garniturile.
• Nu se scot pistoanele în timpul demontării etrierelor.
• Dacă discul este uzat, fisurat sau deformat, trebuie înlocuit.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării
normale a pieselor.
Șurub de reglare a
distanţei
2 mm 0,5 mm
Suport cablu SM-HANG
Ulei mineral SM-DB-OIL
Plăcuţe de frână
Plăcuţe resin A01S
Plăcuţe metal M06
Etrier BR-M596
Furtun SM-BH90-SS
Disc SM-RT64
Manetă de frână BL-M596
Locul de folosire Instrument
Piuliţă de fixare a discului TL-LR15
Șurub de fixare manetă de frână Cheie hexagonală de 4 mm
Șurub de fixare adaptor Cheie hexagonală de 5 mm
Șurub de fixare adaptor (tip tijă) Cheie hexagonală de 5 mm
Știft de siguranţă plăcuţe de frână Clește plat
Șurub de aerisire manetă de frână Cheie hexagonală de 2,5 mm
Suport cablu Șurubelniţă cruce nr. 2
Șurub de fixare furtun frână Cheie inelară de 8 mm
Aerisitor Cheie inelară de 7 mm
Aerisire SM-DISC, seringă