Shimano SM-RT53 Service Instructions

Tip
Service Instructions

Acest manual este potrivit și pentru

SI-8FZ0A-001-05
În timpul montării sau reparării roţii, persoana care efectuează
lucrările va avea grijă să nu atingă cu degetele discul de frână aflat
în mișcare. Discul este suficient de ascuţit încât să cauzeze leziuni
grave dacă degetele persoanei care efectuează lucrarea sunt prinse
în orificiile acestuia.
Discurile de 203 mm și de 180 mm asigură o forţă de frânare mai mare decât discurile
de 160 mm. Utilizatorul se va asigura că este perfect familiarizat cu frânarea înainte de
a folosi frânele.
Etrierele și discul de frână se încălzesc la acţionarea frânelor; prin urmare, nu se vor
atinge cu mâna în timpul utilizării sau imediat după utilizarea bicicletei, pentru a evita
arsurile. Înainte de reglarea frânelor, se va verifica dacă piesele componente ale
acestora sunt suficient de reci.
Distanţa de frânare va fi mai mare pe vreme ploioasă. Se va reduce viteza și se va
frâna ușor, din timp.
Dacă suprafaţa de rulare este udă, anvelopele vor derapa mai ușor, existând riscul de
cădere. Pentru a evita acest lucru, se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica funcţionarea corectă a frânelor faţă
și spate.
Se va avea grijă ca nicio picătură de ulei sau de lubrifiant să nu ajungă pe disc sau pe
plăcuţele de frână; în caz contrar, este posibil ca frânele să nu funcţioneze corect.
Dacă pe plăcuţele de frână ajunge ulei sau vaselină, acestea trebuie înlocuite.
Dacă pe disc ajunge ulei sau de lubrifiant, acesta trebuie curăţat.
În caz contrar, este posibil ca frânele să nu funcţioneze corect.
Înainte de folosirea bicicletei, trebuie verificată grosimea plăcuţelor,
care trebuie să fie de minim 0,5 mm.
Dacă la frânare se produce zgomot, este posibil ca plăcuţele să fie
prea uzate. După răcirea sistemului de frânare, se verifică grosimea
plăcuţelor.
Plăcuţele de frână trebuie înlocuite dacă indicatorul de uzură al
acestora este vizibil.
În cazul acţionării continue a frânelor, poate apărea blocajul datorat
vaporilor. Pentru a remedia problema, se eliberează temporar
maneta.
ATENŢIE
Informaţii generale privind siguranţa
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Dispunerea spiţelor
Se verifică dacă spiţarea a fost efectuată conform ilustraţiei.Se interzice
utilizarea unui model radial.
Se spiţează conform figurii 1 de mai jos partea stângă a roţii faţă (partea cu
discul), precum și partea stângă și dreaptă a roţii spate. Se spiţează conform
figurii 2 de mai jos partea dreaptă a roţii faţă.
Montarea manetei de frână (BL-M486)
Se fixează maneta de frână conform imaginii. (Se verifică dacă maneta de frână
nu atinge maneta de schimbător în timpul acţionării. Se vor consulta și
instrucţiunile de service ale manetei de schimbător. La anumite tipuri, maneta
de schimbător trebuie montată prima, din cauza poziţiei șuruburilor de fixare a
acesteia.)
Cuplu de strângere manetă de frână:
6 - 8 N•m
Se acţionează maneta de frână de mai multe ori și se verifică dacă frânele funcţionează
normal. De asemenea, se verifică dacă nu există scurgeri de ulei.
În cazul ghidajelor în formă
de "C" și al tipului obișnuit
de opritoare pentru cablu, se
folosește suportul special de
cablu Shimano (vândut
separat) pentru o fixare
conform imaginii.
< Ghidaj în formă de
"C" >
< Tip obișnuit de opritor al
cablului >
Cuplu de strângere:
0,3 - 0,5 N•m
Direcţia de rotire
a roţii
Fig. 1 Fig. 2
Dreapta
faţă
Stânga
spate
Dreapta
spate
Stânga
faţă
Instrucţiuni pentru service
Sistem de frână pe disc
(pentru cross-country)
AVERTISMENT
Manipularea uleiului mineral
Se vor purta ochelari de protecţie și se va evita contactul cu ochii. Contactul cu ochii
poate provoca iritaţii.În cazul contactului cu ochii, zona afectată va fi spălată cu apă
curată și se va consulta de urgenţă medicul.
Se vor purta mănuși de protecţie. Contactul cu pielea poate provoca iritaţii și
disconfort.În cazul contactului cu pielea, zona afectată trebuie spălată bine cu apă și
săpun.
Inhalarea vaporilor de ulei poate provoca greaţă. Se vor acoperi nasul și gura cu o
mască de protecţie și se va lucra într-o zonă bine aerisită.În cazul inhalării de vapori,
persoana afectată va fi scoasă imediat la aer curat. Se va acoperi cu o pătură. Victima
va fi stabilizată și ţinută la cald. Se va consulta medicul.
A nu se ingera. Poate provoca vomă sau diaree.
A nu se lăsa la îndemâna copiilor.
Recipientul de ulei nu se va perfora, încălzi, suda sau presuriza,
deoarece acest lucru poate provoca explozii sau incendii.
Aruncarea uleiului uzat: Se vor respecta reglementările locale și /
sau naţionale. Uleiul uzat trebuie manipulat cu atenţie.
• Instrucţiuni: Se păstrează recipientul închis pentru a împiedica pătrunderea
obiectelor străine și a umezelii. Se depozitează într-un loc
răcoros, întunecat, ferit de razele soarelui și de căldură.
Perioada de rodaj
Frânele pe disc au o perioadă de rodaj, iar forţa de frânare crește treptat în
această perioadă. La folosirea frânelor în perioada de rodaj, utilizatorul trebuie
să ia în considerare faptul că forţa de frânare se intensifică. Același fenomen
are loc și după înlocuirea plăcuţelor de frână sau a discului.
În momentul curăţării cu un compresor
În cazul demontării corpului etrierului pentru a curăţa piesele interne cu
ajutorul unui compresor, este posibil ca umezeala generată de aerul
comprimat să rămână pe componentele etrierului. Componentele vor fi lăsate
să se usuce bine înainte de a reasambla etrierele.
Observaţie
Discurile SM-RT53L/M de 203/180 mm au un diametru mai mare și flexează
mai mult decât discurile de 160 mm pentru cross-country. Ca rezultat, pot
atinge plăcuţele de frână.
Dacă bosajul etrierului și punctul de fixare a roţii spate nu sunt paralele,
discul și etrierul se pot atinge.
După scoaterea roţii bicicletei, se recomandă montarea distanţierelor între
plăcuţe. Distanţierele dintre plăcuţe vor împiedica ieșirea pistonului dacă
maneta de frână este apăsată în timp ce roata este scoasă.
În cazul în care maneta de frână este apăsată fără ca distanţierele dintre
plăcuţe să fie montate, pistoanele vor ieși în afară mai mult decât este normal.
Se folosește o șurubelniţă cu vârf plat sau o unealtă asemănătoare pentru a
împinge înapoi plăcuţele de frână, având însă grijă să nu se deterioreze
suprafaţa acestora. (Dacă plăcuţele de frână nu sunt montate, se împing
direct pistoanele, având grijă să se evite deteriorarea acestora.)
Dacă este dificil să se împingă înapoi plăcuţele de frână sau pistoanele, se va
scoate capacul rezervorului și se va încerca din nou. (Este posibil să iasă ulei
din rezervor în această etapă.)
Curăţarea și întreţinerea sistemului de frânare se face cu alcool izopropilic,
apă cu săpun sau o cârpă uscată. Nu se vor folosi substanţe comerciale de
curăţare a frânelor sau de reducere a zgomotului, deoarece acestea pot
provoca deteriorarea pieselor cum sunt garniturile.
Nu se scot pistoanele în timpul demontării etrierelor.
Dacă discul este uzat, fisurat sau deformat, trebuie înlocuit.
Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării
normale a pieselor.
Montarea
Pentru asamblarea acestui produs sunt necesare următoarele unelte.
Montarea discului (SM-RT53 / 53M / 53L)
Cuplu de strângere:
40 N•m
Piuliţă de fixare a discului
TL-LR15 / LR10
Montarea etrierelor (BR-M486) și fixarea furtunului
În cazul sistemului IS, se montează adaptoare pe etrierele Post mount.
(Sunt disponibile și adaptoare faţă și spate separate.)
1. Se slăbesc șuruburile de fixare a etrierului, pentru ca acesta să se poată deplasa lateral, și se
montează adaptorul pe cadru.
2. Se apasă maneta de frână astfel încât discul să fie prins de către plăcuţe și se strâng
șuruburile de fixare a etrierului.
Montarea furtunului
Se vor consulta instrucţiunile de service ale furtunului de frână SM-BH59 (SI-8H20) pentru
informaţii despre montarea furtunului.
Furtunul nu trebuie să se răsucească în timpul montării. Etrierele și manetele trebuie să se afle în
poziţiile din imagini.
< Pentru maneta dreaptă >
< Pentru maneta stângă >
Se montează temporar etrierul pe cadru
(astfel încât să se poată deplasa lateral),
se apasă maneta de frână, pentru ca
discul să fie prins de plăcuţe, apoi se
strâng șuruburile de fixare a etrierului.
Șuruburi de
fixare etrier
Șuruburi de fixare etrier
Sistem Post mount
Etrier
Disc
Adaptor
Sistem IS
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
< Faţă >
< Spate >
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
< Faţă >
Șuruburi de
fixare adaptor
Șuruburi
de fixare
adaptor
Capace
< Faţă >
< Spate >
Sistem
Post mount
Capace
Capace
Slăbirea acestor șuruburi poate fi prevenită folosind un capac sau un inel de sârmă.
Folosiţi metoda adecvată, în funcţie de furcă și cadru.
Disc de 160 mm
Capace
Capace
< Faţă > < Spate >
Sistem
Post mount
Sârmă
Capace
Discuri de 203 / 180 mm
<Metoda cu inel de sârmă>
Dacă șurubul 1 tinde să se desfacă (să se rotească în sens antiorar), sârma
exercită asupra șurubului 2 o forţă de strângere (în sens orar). Șurubul 2 nu
mai poate fi însă strâns. Prin urmare, sârma previne desfacerea șurubului 1 .
Dacă unul din șuruburi încearcă să se desfacă, celălalt șurub este acţionat în
sensul de strângere. Cu alte cuvinte, acest sistem previne desfacerea
șuruburilor.
Șurub 1
Șurub 2
Distanţier
Întreţinerea
Înlocuirea plăcuţelor de frână
Plăcuţele de frână trebuie înlocuite dacă se pătează cu ulei sau dacă se uzează până la
grosimea de 0,5 mm.
1. Se scoate roata de pe cadru și se scot
plăcuţele de frână conform imaginii.
Reglarea atunci când pistoanele nu funcţionează corect
Mecanismul etrierului include două pistoane. Dacă aceste pistoane nu funcţionează
corect, dacă ies în afară inegal sau dacă plăcuţele de frână ating discul, pistoanele se
reglează prin următoarea procedură.
1. Se scoate roata și plăcuţele de frână.
Se curăţă pistoanele și zona învecinată, se amplasează maneta de frână paralel cu solul,
apoi se demontează capacul rezervorului.
2. Se împinge pistonul înapoi, perpendicular, fără a-l îndoi. Este posibil să iasă ulei din
rezervor în acest moment.
3. Se montează plăcuţele de frână și apoi distanţierele dintre plăcuţe.
4. Se apasă maneta de frână până la capăt și apoi se acţionează de mai multe ori, pentru
ca pistoanele să ajungă în poziţia lor iniţială.
5. Se scot distanţierele de plăcuţe, se montează roata și apoi se verifică dacă discul nu
atinge etrierul. Dacă discul atinge etrierul, se reglează conform instrucţiunilor din
secţiunea "Montarea etrierului".
6. După verificarea nivelului uleiului, se pune la loc capacul rezervorului.
7. Se aduce maneta de frână în poziţia iniţială.
Perioada de înlocuire a uleiului mineral
Se recomandă ca uleiul mineral din rezervor să fie înlocuit dacă se decolorează puternic.
2. Se curăţă pistoanele și zona din jurul acestora.
3. Se amplasează maneta de frână paralel cu solul,
apoi se demontează capacul rezervorului.
6. Se apasă maneta de frână de mai multe ori, pentru a vedea dacă nu se blochează.
7. Se scot distanţierele de plăcuţe, se montează roata și apoi se verifică dacă discul nu
atinge etrierul. Dacă discul atinge etrierul, se reglează conform instrucţiunilor din
secţiunea "Montarea etrierului".
8. După verificarea nivelului uleiului, se pune la loc capacul rezervorului.
9. Se aduce maneta de frână în poziţia iniţială.
4. Se împinge înapoi pistonul, până la
capăt, fără a-l îndoi. (Este posibil să
iasă ulei din rezervor în această etapă.)
Observaţie:
Sistemul de frânare M486 este proiectat astfel încât, atunci când plăcuţele de frână
se uzează, pistoanele să iasă treptat, pentru a se regla automat distanţa dintre disc și
plăcuţele de frână. De aceea, la înlocuirea plăcuţelor de frână, pistoanele trebuie să
fie împinse înapoi în poziţiile iniţiale.
5. Se montează noile plăcuţe de
frână și apoi distanţierele dintre
plăcuţe.
Plăcuţe de frână
Piston
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Etrier BR-M486
Manetă de frână BL-M486
Disc
SM-RT53 (160 mm)
SM-RT53M (180 mm)
SM-RT53L (203 mm)
Furtun SM-BH59
Suport cablu SM-HANG
Ulei mineral SM-DB-OIL
Plăcuţe de frână B01S (plăcuţe resin)
SI-8FZ0A-001
Locul de folosire Instrument
Piuliţă de fixare a discului TL-LR15 sau TL-LR10
Șurub de fixare manetă de frână Cheie hexagonală de 5 mm
Șurub de fixare a etrierului /
Șuruburi de fixare a adaptorului
Cheie hexagonală de 5 mm
Știft de siguranţă plăcuţe de frână Clește plat
Șurub de fixare furtun frână Cheie de 8 mm
Capac rezervor Șurubelniţă cruce nr. 1
Suport cablu Șurubelniţă cruce nr. 2
Aerisitor Cheie inelară de 7 mm
În cazul apariţiei unei scurgeri de lichid, utilizarea frânelor trebuie întreruptă imediat și
trebuie efectuate reparaţiile necesare. Dacă se continuă folosirea bicicletei în această
situaţie, frânele se pot defecta brusc.
Dacă maneta quick release se află pe aceeași parte cu discul, există pericolul să îl
atingă; se va verifica dacă cele două componente nu se ating.
Este important ca utilizatorul să înţeleagă perfect funcţionarea sistemului de frânare al
bicicletei. Folosirea inadecvată a sistemului de frânare al bicicletei poate avea ca
rezultat pierderea controlului sau accidentări grave. Dat fiind că fiecare bicicletă poate
reacţiona diferit, este important ca utilizatorul să se familiarizeze cu tehnica adecvată
de frânare (inclusiv cu presarea manetei de frână și cu controlul bicicletei). Acest lucru
poate fi făcut prin consultarea unui dealer specializat și a manualului de utilizare a
bicicletei și prin testarea deplasării și frânării.
Frânele pe disc M486 sunt proiectate pentru a oferi performanţe optime
când sunt utilizate împreună cu etrierii BR-M486, cu manetele de frână
BL-M486, cu discurile SM-RT53 și cu etrierele Shimano (B01S).
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile
de service. Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot provoca accidente
grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de
schimb Shimano originale.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur,
pentru a le putea consulta pe viitor.
Se va folosi numai ulei mineral Shimano original. În cazul folosirii altor tipuri de ulei,
este posibil ca frânele să nu funcţioneze corect sau să se defecteze.
Se va folosi numai ulei dintr-un recipient nou. Nu se va refolosi uleiul scurs prin
aerisitor. Uleiul vechi și cel deja folosit pot conţine apă, care provoacă blocarea
sistemului de frânare din cauza vaporilor.
Apa sau bulele de aer nu trebuie să pătrundă în sistemul de frânare, deoarece acesta
se poate bloca din cauza vaporilor. Capacul rezervorului trebuie îndepărtat cu mare
atenţie.
Atunci când bicicleta este răsturnată sau așezată pe o parte, sistemul de frânare poate
prezenta câteva bule de aer în rezervor, care rămân acolo atunci când capacul
rezervorului este pus la loc sau care se acumulează în diverse părţi ale sistemului de
frânare atunci când acesta este utilizat pentru perioade lungi de timp. Sistemul de
frână pe disc M486 nu a fost proiectat pentru amplasarea în poziţie răsturnată. Dacă
bicicleta este întoarsă invers sau așezată pe o parte, bulele de aer din rezervor se pot
deplasa în direcţia etrierelor. Dacă bicicleta este utilizată în această situaţie, este
posibil ca frânele să nu funcţioneze și utilizatorul să fie accidentat grav. Dacă bicicleta
a fost întoarsă invers sau așezată pe o parte, se va acţiona de câteva ori maneta de
frână, pentru a verifica funcţionarea normală a frânelor înainte de a folosi bicicleta.
Dacă frânele nu funcţionează normal, vor fi reglate prin următoarea procedură.
Blocarea datorată vaporilor reprezintă un fenomen prin care uleiul din sistemul de
frânare se încălzește, ceea ce provoacă dilatarea picăturilor de apă sau a bulelor
de aer din sistemul de frânare. Acest lucru poate avea ca rezultat o creștere
bruscă a cursei manetei de frână.
< Dacă frâna acţionează greoi în momentul apăsării manetei >
Se orientează maneta de frână într-o poziţie paralelă cu solul, apoi se apasă ușor
de mai multe ori și se așteaptă revenirea bulelor de aer în rezervor. Se recomandă
să se scoată apoi capacul rezervorului și să se umple rezervorul cu ulei mineral
până la dispariţia bulelor.
Dacă frânarea este în continuare slabă, se aerisește sistemul de frânare.
(Se va consulta secţiunea "Completarea cu ulei mineral și aerisirea").
Indicatoare de
uzură a plăcuţei
Se vor citi cu atenţie instrucţiunile de service din secţiunea "Completarea
cu ulei mineral și aerisirea", precum și prezentele instrucţiuni de service.
2 mm
0,5 mm
  • Page 1 1

Shimano SM-RT53 Service Instructions

Tip
Service Instructions
Acest manual este potrivit și pentru