Shimano BR-T605 Service Instructions

Tip
Service Instructions
Se scoate distanţierul pentru aerisire (galben) și se montează roata cu discul pe cadru.
Se montează plăcuţele de frână. Se deschide apoi știftul despicat.
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
Observaţie
Discurile de 203
mm și de 180
mm au un diametru mai mare decât cele de
160
mm și de 140 mm pentru bicicletele de cross-country. De aceea, aceste
discuri flexează mai mult. Ca rezultat, vor atinge plăcuţele de frână.
Dacă bosajul etrierului și punctul de fixare a roţii spate nu sunt paralele, discul
și etrierul se pot atinge.
După scoaterea roţii bicicletei, se recomandă montarea distanţierelor între
plăcuţe. Distanţierele dintre plăcuţe vor împiedica ieșirea pistonului dacă
maneta de frână este apăsată în timp ce roata este scoasă.
În cazul în care maneta de frână este apăsată fără ca distanţierele dintre
plăcuţe să fie montate, pistoanele vor ieși în afară mai mult decât este normal.
Se folosește o șurubelniţă cu vârf plat sau o unealtă asemănătoare pentru a
împinge înapoi plăcuţele de frână, având însă grijă să nu se deterioreze
suprafaţa acestora. (Dacă plăcuţele de frână nu sunt montate, se împing direct
pistoanele, având grijă să se evite deteriorarea acestora.)
Dacă este dificil să se împingă înapoi plăcuţele de frână sau pistoanele, se va
scoate capacul rezervorului și se va încerca din nou. (Este posibil să iasă ulei
din rezervor în această etapă.)
Curăţarea și întreţinerea sistemului de frânare se face cu alcool izopropilic, apă
cu săpun sau o cârpă uscată. Nu se vor folosi substanţe comerciale de
curăţare a frânelor sau de reducere a zgomotului, deoarece acestea pot
provoca deteriorarea pieselor cum sunt garniturile.
Nu se scot pistoanele în timpul dezasamblării etrierelor.
Dacă discul este uzat, fisurat sau deformat, trebuie înlocuit.
Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării
normale a pieselor.
Discurile de 203 mm și de 180 mm asigură o forţă de frânare mai mare decât discurile de 160 mm.
Utilizatorul se va asigura că este perfect familiarizat cu frânarea înainte de a folosi frânele.
În timpul montării sau reparării roţii, persoana care efectuează lucrările
va avea grijă să nu atingă cu degetele discul de frână aflat în mișcare.
Discul este suficient de ascuţit încât să cauzeze leziuni grave dacă degetele
persoanei care efectuează lucrarea sunt prinse în orificiile acestuia.
Etrierele și discul de frână se încălzesc la acţionarea frânelor; prin urmare, nu
se vor atinge cu mâna în timpul utilizării sau imediat după utilizarea bicicletei, pentru a evita
arsurile. Înainte de reglarea frânelor, se va verifica dacă piesele componente ale acestora sunt
suficient de reci.
Distanţa de frânare va fi mai mare pe vreme ploioasă. Se va reduce viteza și se va frâna ușor,
din timp.
Dacă suprafaţa de rulare este udă, anvelopele vor derapa mai ușor, existând riscul de cădere.
Pentru a evita acest lucru, se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica funcţionarea corectă a frânelor faţă și spate.
Se va avea grijă ca nicio picătură de ulei sau de lubrifiant să nu ajungă pe disc sau pe
plăcuţele de frână; în caz contrar, este posibil ca frânele să nu funcţioneze corect.
Dacă pe plăcuţele de frână ajunge ulei sau vaselină, acestea trebuie înlocuite. Dacă pe disc
ajunge ulei sau de lubrifiant, acesta trebuie curăţat. În caz contrar, este posibil ca frânele să
nu funcţioneze corect.
În cazul acţionării continue a frânelor, poate apărea blocajul datorat vaporilor. Pentru a
remedia problema, se eliberează temporar maneta.
Se va folosi numai ulei mineral Shimano original. În cazul folosirii altor tipuri de ulei,
este posibil ca frânele să nu funcţioneze corect sau să se defecteze.
Se va folosi numai ulei dintr-un recipient nou. Nu se va refolosi uleiul scurs prin aerisitor.
Uleiul vechi și cel deja folosit pot conţine apă, care provoacă blocarea sistemului de frânare
din cauza vaporilor.
Apa sau bulele de aer nu trebuie să pătrundă în sistemul de frânare, deoarece acesta se poate
bloca din cauza vaporilor. Capacul rezervorului trebuie îndepărtat cu mare atenţie.
Atunci când bicicleta este răsturnată sau așezată pe o parte, sistemul de frânare poate prezenta
câteva bule de aer în rezervor, care rămân acolo atunci când capacul rezervorului este pus la
loc sau care se acumulează în diverse părţi ale sistemului de frânare atunci când acesta este
utilizat pentru perioade lungi de timp. Sistemul de frână pe disc T605 nu a fost proiectat pentru
amplasarea în poziţie răsturnată. Dacă bicicleta este întoarsă invers sau așezată pe o parte,
bulele de aer din rezervor se pot deplasa în direcţia etrierelor. Dacă bicicleta este utilizată în
această situaţie, este posibil ca frânele să nu funcţioneze și utilizatorul să fie accidentat grav.
Dacă bicicleta a fost întoarsă invers sau așezată pe o parte, se va acţiona de câteva ori maneta
de frână, pentru a verifica funcţionarea normală a frânelor înainte de a folosi bicicleta.
Dacă frânele nu funcţionează normal, vor fi reglate prin următoarea procedură.
În cazul apariţiei unei scurgeri de lichid, utilizarea frânelor trebuie întreruptă imediat și trebuie
efectuate reparaţiile necesare. Dacă se continuă folosirea bicicletei în această situaţie,
frânele se pot defecta brusc.
Dacă maneta quick release se află pe aceeași parte cu discul, există pericolul să îl atingă;
se va verifica dacă cele două componente nu se ating.
Este important ca utilizatorul să înţeleagă perfect funcţionarea sistemului de frânare al
bicicletei. Folosirea inadecvată a sistemului de frânare al bicicletei poate avea ca rezultat
pierderea controlului sau accidentări grave. Dat fiind că fiecare bicicletă poate reacţiona
diferit, este important ca utilizatorul să se familiarizeze cu tehnica adecvată de frânare
(inclusiv cu presarea manetei de frână și cu controlul bicicletei). Acest lucru poate fi făcut prin
consultarea unui dealer specializat și a manualului de utilizare a bicicletei și prin testarea
deplasării și frânării.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot provoca accidente grave. Se recomandă în mod
expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur,
pentru a le putea consulta pe viitor.
Plăcuţele de frână A01S sunt destinate reducerii zgomotului generat între plăcuţe
și disc atunci când sunt acţionate frânele. În comparaţie cu plăcuţele M06, acest
tip de plăcuţe are nevoie de o perioadă mai lungă de rodaj.
Manipularea uleiului mineral
Se vor purta ochelari de protecţie și se va evita contactul cu ochii. Contactul cu ochii poate
provoca iritaţii.
În cazul contactului cu ochii, zona afectată va fi spălată cu apă curată și se va consulta de
urgenţă medicul.
Se vor purta mănuși de protecţie. Contactul cu pielea poate provoca iritaţii și disconfort. În
cazul contactului cu pielea, zona afectată va fi spălată bine cu apă și săpun.
Inhalarea vaporilor de ulei poate provoca greaţă. Se vor acoperi nasul și gura cu o mască de
protecţie și se va lucra într-o zonă bine aerisită. În cazul inhalării de vapori, persoana afectată
va fi scoasă imediat la aer curat. Se va acoperi cu o pătură. Victima va fi stabilizată și ţinută la
cald. Se va consulta medicul.
A nu se ingera. Poate provoca vomă sau diaree.
A nu se lăsa la îndemâna copiilor.
Recipientul de ulei nu se va perfora, încălzi, suda sau presuriza, deoarece acest lucru poate
provoca explozii sau incendii.
Aruncarea uleiului uzat: Se vor respecta reglementările locale și / sau naţionale. Uleiul uzat
trebuie manipulat cu atenţie.
Instrucţiuni:
Se păstrează recipientul închis pentru a împiedica pătrunderea obiectelor străine și
a umezelii. Se depozitează într-un loc răcoros, întunecat, ferit de razele soarelui și
de căldură.
Perioada de rodaj
Frânele pe disc au o perioadă de rodaj, iar forţa de frânare crește treptat în această perioadă.
La folosirea frânelor în perioada de rodaj, utilizatorul trebuie să ia în considerare faptul că forţa de
frânare se intensifică. Același fenomen are loc și după înlocuirea plăcuţelor de frână sau a discului.
În momentul curăţării cu un compresor
În cazul demontării corpului etrierului pentru a curăţa piesele interne cu ajutorul unui compresor,
este posibil ca umezeala generată de aerul comprimat să rămână pe componentele etrierului.
Componentele vor fi lăsate să se usuce bine înainte de a reasambla etrierele.
ATENŢIE
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Montarea etrierelor (BR-T605) și fixarea furtunului.
< Faţă >
< Faţă >
< Spate >
Instrucţiuni pentru service
Frână pe disc
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Etrier
Disc
Adaptor
Șuruburi de
fixare etrier
Șuruburi de
fixare etrier
Șuruburi de
fixare adaptor
Șuruburi de
fixare adaptor
Înlocuirea plăcuţelor de frână
Întreţinerea
Notă: Sistemul de frânare T605 este proiectat astfel încât, atunci când plăcuţele de
frână se uzează, pistoanele să iasă treptat, pentru a se regla automat distanţa
dintre disc și plăcuţele de frână. De aceea, la înlocuirea plăcuţelor de frână,
pistoanele trebuie să fie împinse înapoi în poziţiile iniţiale.
Dacă uleiul ajunge pe plăcuţele de frână după
adăugarea de ulei, dacă plăcuţele de frână se uzează
până ajung la grosimea de 0,5 mm sau dacă arcurile
dintre plăcuţe ating discul, plăcuţele de frână trebuie
înlocuite.
1. Se scoate roata de pe cadru și se scot plăcuţele de
frână conform imaginii.
2. Se curăţă pistoanele și zona din jurul
acestora.
3. Se scoate capacul rezervorului și se
consultă pasul (1) din secţiunea
"Completarea cu ulei mineral".
În cazul sistemului IS, se montează adaptoare pe etrierele Post mount.
(Sunt disponibile adaptoare faţă și spate separate.)
1. Se slăbesc șuruburile de fixare a etrierului, pentru ca acesta să se poată deplasa lateral, și se
montează adaptorul pe cadru.
2. Se apasă maneta de frână astfel încât discul să fie prins de către plăcuţe și se strâng
șuruburile de fixare a etrierului.
Sistem IS Sistem Post mount
4. Se împinge înapoi pistonul, până la
capăt, fără a-l răsuci. (Este posibil să
iasă ulei din rezervor în această etapă.)
5. Se montează noile plăcuţe de frână și
apoi distanţierele dintre plăcuţe (roșu).
Se deschide apoi știftul despicat.
6. Se apasă maneta de frână de mai multe ori, pentru a vedea dacă nu se blochează.
7. Se scot distanţierele de plăcuţe, se montează roata și apoi se verifică dacă discul nu
atinge etrierul. Dacă discul atinge etrierul, se reglează conform instrucţiunilor din
secţiunea "Montarea etrierului".
8. După verificarea nivelului uleiului, se pune la loc capacul rezervorului.
9. Se aduce maneta de frână în poziţia iniţială.
Reglarea atunci când pistoanele nu funcţionează corect
Mecanismul etrierului include două pistoane. Dacă aceste pistoane nu funcţionează
corect, dacă ies în afară inegal sau dacă plăcuţele de frână ating discul, pistoanele se
reglează prin următoarea procedură.
1. Se scoate roata și plăcuţele de frână.
Se curăţă pistoanele și zona din jurul acestora și se scoate capacul rezervorului.
2. Se împinge pistonul înapoi, perpendicular, fără a-l îndoi. Este posibil să iasă ulei din
rezervor în acest moment.
3. Se montează plăcuţele de frână și apoi distanţierele dintre plăcuţe (roșu).
4. Se apasă maneta de frână până la capăt și apoi se acţionează de mai multe ori, pentru
ca pistoanele să ajungă în poziţia lor iniţială.
5. Se scot distanţierele dintre plăcuţe, se montează roata și apoi se verifică dacă nu
există atingere între rotor și etriere. Dacă se ating, se reglează cu ajutorul distanţierelor.
6. După verificarea nivelului uleiului, se pune la loc capacul rezervorului.
Înlocuirea uleiului mineral
Se recomandă ca uleiul mineral din rezervor să fie înlocuit dacă se decolorează puternic.
Se așează un furtun conectat la o pungă sau bidon pe aerisitor, după care se deschide
aerisitorul și se scurge uleiul. În acest moment, se poate acţiona maneta de frână pentru a
facilita scurgerea uleiului. După scurgerea lichidului, se toarnă lichid de frână proaspăt,
consultându-se, în prealabil, secţiunea "Completarea cu ulei mineral și aerisirea." Se va
folosi numai ulei mineral Shimano original.
Uleiul uzat se va arunca în conformitate cu reglementările naţionale și / sau locale în
vigoare.
Se montează temporar etrierul pe
cadru (astfel încât să se poată deplasa
lateral), se apasă maneta de frână,
pentru ca discul să fie prins de
plăcuţe, apoi se strâng șuruburile de
fixare a etrierului.
Dispunerea spiţelor
Se va verifica dacă spiţele au fost dispuse conform imaginii.
Nu se poate folosi un model radial.
Se spiţează conform figurii 1 de mai jos partea stângă a roţii faţă (partea cu
discul), precum și partea stângă și dreaptă a roţii spate. Se spiţează conform
figurii 2 de mai jos partea dreaptă a roţii faţă.
Montarea discului
(SM-RT64)
SM-RT64 (160 mm)
SM-RT64M (180 mm)
SM-RT64L (203 mm)
Direcţia de rotire
a roţii
Stânga
faţă
Stânga
spate
Dreapta
spate
Dreapta
faţă
Fig. 2 Fig. 1
Pentru asamblarea acestui produs sunt necesare următoarele unelte.
Montarea manetei de frână
Se fixează maneta de frână conform imaginii. (Se verifică dacă maneta de frână
nu atinge maneta de schimbător în timpul acţionării. Se vor consulta și
instrucţiunile de service ale manetei de schimbător. La anumite tipuri,
maneta de schimbător trebuie montată
prima, din cauza poziţiei șuruburilor de
fixare a acesteia.)
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va consulta
cuplul de strângere recomandat de producătorul acestora pentru a evita
strângerea excesivă, care poate deteriora carbonul și/sau strângerea
insuficientă, care poate afecta fixarea componentelor.
Cuplu de strângere manetă de frână:
6 - 8 N•m
Piuliţă de fixare a
discului
TL-LR15
Montarea
Montarea furtunului
< Pentru maneta dreaptă >
Se vor consulta instrucţiunile de service ale furtunului de frână SM-BH59 (SI-8H20) pentru
informaţii despre montarea furtunului.
Furtunul nu trebuie să se răsucească în timpul montării. Etrierele și manetele trebuie să se afle în
poziţiile din imagini.
BL-T605
BR-T605
< Pentru maneta stângă >
Distanţier de aerisire
(galben)
Plăcuţe de frână
Știft despicat
Slăbirea acestor șuruburi poate fi prevenită folosind un capac sau un inel de sârmă.
Folosiţi metoda adecvată, în funcţie de furcă și cadru.
< Faţă > < Spate >
Capace
Capace
Capace
Sistem Post mount
În cazul ghidajelor în formă de
"C" și al tipului obișnuit de
opritoare pentru cablu, se
folosește suportul special de
cablu Shimano (comercializat
separat) pentru o fixare
conform imaginii.
Se acţionează maneta de frână de mai multe ori și se verifică dacă frânele funcţionează
normal. De asemenea, se verifică dacă nu există scurgeri de ulei.
Cuplu de strângere:
0,3 - 0,5 N•m
< Ghidaj în formă
de "C" >
< Tip obișnuit de opritor
al cablului >
Metoda cu capac
Metoda cu inel de sârmă
< Spate >
Sârmă
< Faţă >
Sârmă
Plăcuţe de frână
Piston
Distanţier de plăcuţe
(roșu)
Știft despicat
Știft despicat
SI-8A60A-001-05
SI-8A60A-001
Locul de folosire Instrument
Piuliţă de fixare a discului TL-LR15
Șurub de fixare manetă de frână Cheie hexagonală de 5 mm
Șurub de fixare etrier Cheie hexagonală de 5 mm
Șurub de fixare adaptor (post mount) Cheie hexagonală de 5 mm
Știft de siguranţă plăcuţe de frână Clește plat
Capac rezervor Șurubelniţă cruce nr. 1
Suport cablu Șurubelniţă cruce nr. 2
Șurub de fixare furtun frână Cheie de 8 mm
Aerisitor Cheie inelară de 7 mm
Etrier BR-T605
Furtun SM-BH59
Disc SM-RT64/M/L
Manetă de frână BL-T605
Suport cablu SM-HANG
Ulei mineral SM-DB-OIL
Plăcuţe
de frână
Plăcuţe resin A01S
Plăcuţe metal M06
Blocarea datorată vaporilor reprezintă un fenomen prin care uleiul din sistemul de frânare se
încălzește, ceea ce provoacă dilatarea picăturilor de apă sau a bulelor de aer din sistemul
de frânare. Acest lucru poate avea ca rezultat o creștere bruscă a cursei manetei de frână.
< Dacă frâna acţionează greoi în momentul apăsării manetei >
Se apasă ușor maneta de frână de câteva ori și se așteaptă ca bulele să se întoarcă în
rezervor. Se recomandă să se scoată apoi capacul rezervorului și să se umple rezervorul
cu ulei mineral până la dispariţia bulelor.
Dacă frânarea este în continuare slabă, se aerisește sistemul de frânare.
(Se va consulta secţiunea "Completarea cu ulei mineral și aerisirea").
Se vor citi cu atenţie instrucţiunile de service din secţiunea "Completarea
cu ulei mineral și aerisirea", precum și prezentele instrucţiuni de service.
Cuplu de strângere:
40 N•m
  • Page 1 1

Shimano BR-T605 Service Instructions

Tip
Service Instructions