Shimano BR-M595 Service Instructions

Tip
Service Instructions
Se scoate distanţierul pentru aerisire (galben) și se montează roata cu discul pe cadru.
Se montează plăcuţele de frână. Se deschide apoi știftul despicat.
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
Observaţie
Discurile de 203 mm și de 180 mm au un diametru mai mare decât cele de
160mm pentru bicicletele de cross-country. De aceea, aceste discuri flexează
mai mult. Ca rezultat, vor atinge plăcuţele de frână.
Dacă bosajul etrierului și punctul de fixare a roţii spate nu sunt paralele, discul
șietrierul se pot atinge.
După scoaterea roţii bicicletei, se recomandă montarea distanţierelor între
plăcuţe. Distanţierele dintre plăcuţe vor împiedica ieșirea pistonului dacă maneta
de frână este apăsată în timp ce roata este scoasă.
În cazul în care maneta de frână este apăsată fără ca distanţierele dintre plăcuţe
să fie montate, pistoanele vor ieși în afară mai mult decât este normal. Se
folosește o șurubelniţă cu vârf plat sau o unealtă asemănătoare pentru a
împinge înapoi plăcuţele de frână, având însă grijă să nu se deterioreze
suprafaţa acestora. (Dacă plăcuţele de frână nu sunt montate, se împing direct
pistoanele, având grijă să se evite deteriorarea acestora.)
Dacă este dificil să se împingă înapoi plăcuţele de frână sau pistoanele, se va
scoate capacul rezervorului și se va încerca din nou. (Este posibil să iasă ulei din
rezervor în această etapă.)
Curăţarea și întreţinerea sistemului de frânare se face cu alcool izopropilic, apă
cu săpun sau o cârpă uscată. Nu se vor folosi substanţe comerciale de curăţare
a frânelor sau de reducere a zgomotului, deoarece acestea pot provoca
deteriorarea pieselor cum sunt garniturile.
Nu se scot pistoanele în timpul demontării etrierelor.
Dacă discul este uzat, fisurat sau deformat, trebuie înlocuit.
Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării
normale a pieselor.
Discurile de 203 mm și de 180 mm asigură o forţă de frânare mai puternică decât cele de 160 mm.
Utilizatorul se va asigura că este perfect familiarizat cu frânarea, înainte de a folosi frânele.
În timpul montării sau reparării roţii, persoana care efectuează lucrările va
avea grijă să nu atingă cu degetele discul de frână aflat în mișcare. Discul
este suficient de ascuţit încât să cauzeze leziuni grave dacă degetele
persoanei care efectuează lucrarea sunt prinse în orificiile acestuia.
Etrierele și discul de frână se încălzesc la acţionarea frânelor; prin urmare, nu
se vor atinge cu mâna în timpul utilizării sau imediat după utilizarea bicicletei, pentru a evita
arsurile. Înainte de reglarea frânelor, se va verifica dacă piesele componente ale acestora sunt
suficient de reci.
Distanţa de frânare va fi mai mare pe vreme ploioasă. Se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
Dacă suprafaţa de rulare este udă, anvelopele vor derapa mai ușor, existând riscul de cădere.
Pentru a evita acest lucru, se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica funcţionarea corectă a frânelor faţă și spate.
Se va avea grijă ca nicio picătură de ulei sau de lubrifiant să nu ajungă pe disc sau pe plăcuţele
de frână; în caz contrar, este posibil ca frânele să nu funcţioneze corect.
Dacă pe plăcuţele de frână ajunge ulei sau vaselină, acestea trebuie
înlocuite. Dacă pe disc ajunge ulei sau de lubrifiant, acesta trebuie curăţat.
În caz contrar, este posibil ca frânele să nu funcţioneze corect.
Înainte de folosirea bicicletei, trebuie verificată grosimea plăcuţelor, care
trebuie să fie de minim 0,5 mm.
În cazul acţionării continue a frânelor, poate apărea blocajul datorat
vaporilor. Pentru a remedia problema, se eliberează temporar maneta.
Se va folosi numai ulei mineral Shimano original. În cazul folosirii altor tipuri de ulei, este posibil
ca frânele să nu funcţioneze corect sau să se defecteze.
Se va folosi numai ulei dintr-un recipient nou. Nu se va refolosi uleiul scurs prin aerisitor. Uleiul
vechi și cel deja folosit pot conţine apă, care provoacă blocarea sistemului de frânare din
cauza vaporilor.
Apa sau bulele de aer nu trebuie să pătrundă în sistemul de frânare, deoarece acesta se poate
bloca din cauza vaporilor. Capacul rezervorului trebuie îndepărtat cu mare atenţie.
Dacă furtunul de frână a fost tăiat pentru a-i regla lungimea, sau dacă a fost schimbat de pe
stânga pe dreapta sau viceversa, acesta trebuie aerisit urmând etapele (5), (8) - (10) din
secţiunea “Completarea cu ulei mineral și aerisirea” a instrucţiunilor pentru service.
Atunci când bicicleta este răsturnată sau așezată pe o parte, sistemul de frânare poate prezenta câteva
bule de aer în rezervor, care rămân acolo atunci când capacul rezervorului este pus la loc sau care se
acumulează în diverse părţi ale sistemului de frânare atunci când acesta este utilizat pentru perioade
lungi de timp. Sistemul de frână cu disc M595 nu a fost proiectat pentru întoarcerea invers a bicicletei.
Dacă bicicleta este întoarsă invers sau așezată pe o parte, bulele de aer din rezervor se pot deplasa în
direcţia etrierelor. Dacă bicicleta este utilizată în această situaţie, este posibil ca frânele să nu funcţioneze
și utilizatorul să fie accidentat grav. Dacă bicicleta a fost întoarsă invers sau așezată pe o parte, se va
acţiona de câteva ori maneta de frână, pentru a verifica funcţionarea normală a frânelor înainte de a
folosi bicicleta. Dacă frânele nu funcţionează normal, vor fi reglate prin următoarea procedură.
În cazul unei scurgeri de lichid, utilizarea frânelor trebuie întreruptă imediat și trebuie efectuate
reparaţiile necesare. Dacă se continuă folosirea bicicletei în această situaţie, frânele pot ceda brusc.
Dacă maneta quick release se află pe aceeași parte cu discul, există pericolul să îl atingă; se va
verifica dacă cele două componente nu se ating.
Este important ca utilizatorul să înţeleagă perfect funcţionarea sistemului de frânare al bicicletei.
Folosirea inadecvată a sistemului de frânare al bicicletei poate avea ca rezultat pierderea
controlului sau accidentări grave. Dat fiind că fiecare bicicletă poate reacţiona diferit, este
important ca utilizatorul să se familiarizeze cu tehnica adecvată de frânare (inclusiv cu apăsarea
manetei de frână și cu controlul bicicletei). Acest lucru poate fi făcut prin consultarea unui dealer
specializat și a manualului de utilizare a bicicletei, precum și prin testarea deplasării și frânării.
În cazul aplicării frânei faţă cu o forţă exagerată, roata se poate bloca, iar bicicleta se poate
răsturna în faţă, provocând răni grave.
Sistemele de frână pe disc Shimano nu sunt compatibile cu bicicletele tandem. Deoarece
bicicletele tandem au o greutate mai mare, solicitarea sistemului de frânare este sporită. Dacă
frânele hidraulice pe disc sunt folosite pe biciclete tandem, uleiul se va supraîncălzi, putând
provoca blocarea datorită vaporilor sau ruperea furtunurilor de frână.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele
slăbite, uzate sau deteriorate pot provoca accidente grave. Se recomandă în mod expres
utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le
putea consulta pe viitor.
Plăcuţele de frână A01S sunt destinate reducerii zgomotului generat între plăcuţe
și disc atunci când sunt acţionate frânele. În comparaţie cu plăcuţele M06, acest
tip de plăcuţe are nevoie de o perioadă mai mare de rodaj.
Manipularea uleiului mineral
Se vor purta ochelari de protecţie și se va evita contactul cu ochii. Contactul cu ochii poate
provoca iritaţii. În cazul contactului cu ochii, zona afectată va fi spălată cu apă curată și se va
consulta de urgenţă medicul.
Se vor purta mănuși de protecţie. Contactul cu pielea poate provoca iritaţii și disconfort. În
cazul contactului cu pielea, zona afectată va fi spălată bine cu apă și săpun.
Inhalarea vaporilor de ulei poate provoca greaţă. Se vor acoperi nasul și gura cu o mască de protecţie și
se va lucra într-o zonă bine aerisită. În cazul inhalării de vapori, persoana afectată va fi scoasă imediat la
aer curat. Se va acoperi cu o pătură. Victima va fi stabilizată și ţinută la cald. Se va consulta medicul
.
A nu se ingera. Poate provoca vomă sau diaree.
A nu se lăsa la îndemâna copiilor.
Recipientul de ulei nu se va perfora, încălzi, suda sau presuriza, deoarece acest lucru poate
provoca explozii sau incendii.
Aruncarea uleiului uzat: Se vor respecta reglementările locale și / sau naţionale. Uleiul uzat
trebuie manipulat cu atenţie.
Instrucţiuni: Se păstrează recipientul închis pentru a împiedica pătrunderea obiectelor străine și
a umezelii. Se depozitează într-un loc răcoros, întunecat, ferit de razele soarelui și de căldură.
Perioada de rodaj
Frânele pe disc au o perioadă de rodaj, iar forţa de frânare crește treptat în această perioadă. La
folosirea frânelor în perioada de rodaj, utilizatorul trebuie să ia în considerare faptul că forţa de
frânare se intensifică. Același fenomen are loc și după înlocuirea plăcuţelor de frână sau a discului.
În momentul curăţării cu un compresor
În cazul demontării corpului etrierului pentru a curăţa piesele interne cu ajutorul unui
compresor, este posibil ca umezeala generată de aerul comprimat să rămână pe componentele
etrierului. Componentele vor fi lăsate să se usuce bine înainte de a reasambla etrierele.
Blocarea datorată vaporilor reprezintă un fenomen prin care uleiul din sistemul de frânare se
încălzește, ceea ce provoacă dilatarea picăturilor de apă sau a bulelor de aer din sistemul
de frânare. Acest lucru poate avea ca rezultat o creștere bruscă a cursei manetei de frână.
< Dacă frâna acţionează greoi în momentul apăsării manetei >
Se apasă ușor maneta de frână de câteva ori și se așteaptă ca bulele să se întoarcă în
rezervor. Se recomandă să se scoată apoi capacul rezervorului și să se umple rezervorul cu
ulei mineral până la dispariţia bulelor.
Dacă frânarea este în continuare slabă, se aerisește sistemul de frânare.
(Se va consulta secţiunea “Completarea cu ulei mineral și aerisirea”).
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la:
http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Montarea etrierelor (BR-M595) și fixarea furtunului.
< Faţă >
< Faţă >
< Spate >
Instrucţiuni pentru service SI-8G40A-002
Frână pe disc
Etrier BR-M595
Furtun SM-BH59
Disc SM-RT53/SM-RT62
Manetă de frână BL-M595
Suport cablu SM-HANG
Ulei mineral SM-DB-OIL
Plăcuţe de
frână
Plăcuţe resin A01S
Plăcuţe metal M06
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Etrier
Disc
Adaptor
Șuruburi de
fixare adaptor
Șuruburi de
fixare adaptor
Șuruburi de fixare
adaptor
Șuruburi de
fixare adaptor
Înlocuirea plăcuţelor de frână
Întreţinerea
Notă: Sistemul de frânare M595 este proiectat astfel încât, atunci când plăcuţele de
frână se uzează, pistoanele să iasă treptat, pentru a se regla automat distanţa
dintre rotor și plăcuţele de frână. De aceea, la înlocuirea plăcuţelor de frână,
pistoanele trebuie să fie împinse înapoi în poziţiile iniţiale.
Dacă uleiul ajunge pe plăcuţele de frână după adăugarea
de ulei, dacă plăcuţele de frână se uzează până ajung la
grosimea de 0,5 mm sau dacă arcurile dintre plăcuţe
ating discul, plăcuţele de frână trebuie înlocuite.
1. Se scoate roata de pe cadru și se scot plăcuţele de
frână conform imaginii.
1. Se demontează șurubul de fixare a manetei de frână, conform ilustraţiei.
2. Se introduce un obiect subţire, cum ar fi o cheie hexagonală de 2 mm, în
orificiul de pe latura cu furtunul a manetei de frână pentru a împinge în afară
știftul și a decupla blocajul colierului. Se demontează apoi maneta de frână.
2. Se curăţă pistoanele și zona din jurul
acestora.
3. Se scoate capacul rezervorului și se
consultă pasul (1) din secţiunea
“Completarea cu ulei mineral”.
În cazul sistemului IS, se montează adaptoare pe etrierele Post mount.
(Sunt disponibile adaptoare faţă și spate separate.)
1. Se slăbesc șuruburile de fixare a etrierului, pentru ca acesta să se poată deplasa lateral, și se
montează adaptorul pe cadru.
2. Se apasă maneta de frână astfel încât discul să fie prins de către plăcuţe și se strâng
șuruburile de fixare a etrierului.
Sistem IS Sistem Post mount
4. Se împinge înapoi pistonul, până la
capăt, fără a-l îndoi. (Este posibil să
iasă ulei din rezervor în această etapă.)
5. Se montează noile plăcuţe de frână și
apoi distanţierele dintre plăcuţe (roșu).
Se deschide apoi știftul despicat.
6. Se apasă maneta de frână de mai multe ori, pentru a vedea dacă nu se blochează.
7. Se scot distanţierele de plăcuţe, se montează roata și apoi se verifică dacă discul nu
atinge etrierul. Dacă discul atinge etrierul, se reglează conform instrucţiunilor din
secţiunea “Montarea etrierului”.
8. După verificarea nivelului uleiului, se pune la loc capacul rezervorului.
9. Se aduce maneta de frână în poziţia iniţială.
Reglarea atunci când pistoanele nu funcţionează corect
Mecanismul etrierului include două pistoane. Dacă aceste pistoane nu funcţionează corect,
dacă ies în afară inegal sau dacă plăcuţele de frână ating discul, pistoanele se reglează
prin următoarea procedură.
1. Se scoate roata și plăcuţele de frână.
Se curăţă pistoanele și zona din jurul acestora și se scoate capacul rezervorului.
2. Se împinge pistonul înapoi, perpendicular, fără a-l îndoi. Este posibil să iasă ulei din
rezervor în acest moment.
3. Se montează plăcuţele de frână și apoi distanţierele dintre plăcuţe (roșu).
4. Se apasă maneta de frână până la capăt și apoi se acţionează de mai multe ori, pentru
ca pistoanele să ajungă în poziţia lor iniţială.
5. Se scot distanţierele dintre plăcuţe, se montează roata și apoi se verifică dacă nu există
atingere între rotor și etriere. Dacă se ating, se reglează cu ajutorul distanţierelor.
6. După verificarea nivelului uleiului, se pune la loc capacul rezervorului.
Înlocuirea uleiului mineral
Se recomandă ca uleiul mineral din rezervor să fie înlocuit dacă se decolorează
puternic.
Se așează un furtun conectat la o pungă sau bidon pe aerisitor, după care se
deschide aerisitorul și se scurge uleiul. În acest moment, se poate acţiona
maneta de frână pentru a facilita scurgerea uleiului. După scurgerea lichidului,
setoarnă lichid de frână proaspăt, consultându-se, în prealabil, secţiunea
“Completarea cu ulei mineral și aerisirea." Se va folosi numai ulei mineral
Shimano original.
Uleiul uzat se va arunca în conformitate cu reglementările naţionale și / sau
locale în vigoare.
Demontarea manetei de frână
Se vor citi cu atenţie instrucţiunile de service din secţiunea
“Completarea cu ulei mineral și aerisirea”, precum și prezentele
instrucţiuni de service.
Se montează temporar etrierul pe
cadru (astfel încât să se poată deplasa
lateral), se apasă maneta de frână,
pentru ca discul să fie prins de plăcuţe,
apoi se strâng șuruburile de fixare a
etrierului.
Dispunerea spiţelor
Se va verifica dacă spiţele au fost dispuse conform imaginii.
Nu se poate folosi un model radial.
Se spiţează conform figurii 1 de mai jos partea stângă a roţii faţă (partea cu
discul), precum și partea stângă și dreaptă a roţii spate. Se spiţează conform
figurii 2 de mai jos partea dreaptă a roţii faţă.
Montarea discului
(SM-RT53 / RT62)
SM-RT53 (160 mm)
SM-RT53M (180 mm)
SM-RT53L (203 mm)
SM-RT62 (160 mm)
SM-RT62M (180 mm)
SM-RT62L (203 mm)
Direcţia de
rotire a roţii
Stânga
faţă
Stânga
spate
Dreapta
spate
Dreapta faţă
Fig. 2 Fig. 1
Pentru asamblarea acestui produs sunt necesare următoarele unelte.
Cuplu de strângere:
40 N•m
Montarea manetei de frână (BL-M595)
Se fixează maneta de frână conform imaginii.
(Se verifică dacă maneta de frână nu atinge
maneta de schimbător în timpul acţionării.
Sevor consulta și instrucţiunile de service ale
manetei. La anumite tipuri, maneta de
schimbător trebuie montată prima, din cauza
poziţiei șuruburilor de fixare a acesteia.)
* Pentru deschiderea benzii de fixare, se va
consulta procedura de demontare a manetei
de frână.
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va consulta
cuplul de strângere recomandat de producătorul acestora pentru a evita
strângerea excesivă, care poate deteriora carbonul și/sau strângerea
insuficientă, care poate afecta fixarea componentelor.
Cuplu de strângere manetă
defrână: 6 - 8 N•m
Piuliţă de fixare a
discului
TL-LR15
Montarea
Montarea furtunului
< Pentru maneta dreaptă >
Se vor consulta instrucţiunile de service ale furtunului de frână SM-BH59
(SI-8H20) pentru informaţii despre montarea furtunului.
Furtunul nu trebuie să se răsucească în timpul montării. Etrierele și manetele
trebuie să se afle în poziţiile din imagini.
BL-M595
BR-M595
Șurub de reglare
a distanţei
Reglarea distanţei dintre manetă și ghidon
Se strânge șurubul de reglare a distanţei (în sensul acelor de ceasornic) pentru a reduce
distanţa și se slăbește (în sens invers acelor de ceasornic) pentru a mări distanţa.
< Pentru maneta stângă >
Distanţier de aerisire
(galben)
Plăcuţe de frână
Știft despicat
Slăbirea acestor șuruburi poate fi prevenită folosind un capac sau un inel de sârmă.
Folosiţi metoda adecvată, în funcţie de furcă și cadru.
< Faţă > < Spate >
Capace
Capace
Capace
Sistem Post mount
În cazul ghidajelor în formă de
“C” și al tipului obișnuit de
opritoare pentru cablu, se
folosește suportul special de
cablu Shimano (comercializat
separat) pentru o fixare
conform imaginii.
Se acţionează maneta de frână de mai multe ori și se verifică dacă frânele funcţionează
normal. De asemenea, se verifică dacă nu există scurgeri de ulei.
Cuplu de strângere:
0,3 - 0,5 N•m
< Ghidaj în formă de “C”
>
< Tip obișnuit de opritor al
cablului >
Metoda cu capac
Metoda cu inel de sârmă
< Spate >
Cablu
< Faţă >
Cablu
Colier
Plăcuţe de
frână
Piston
Distanţier de plăcuţe
(roșu)
Știft despicat
Știft despicat
SI-8G40A-002-05
Pentru demontare sunt necesare următoarele instrumente.
Locul de folosire Instrument
Șurub de fixare manetă de frână Cheie hexagonală de 4 mm
Decuplarea blocajului colierului
Tijă subţire, cum ar fi o cheie hexagonală
de 2 mm
Colier
ATENŢIE
2 mm
0,5 mm
Locul de folosire Instrument
Piuliţă de fixare a discului TL-LR15
Șurub de fixare manetă de frână Cheie hexagonală de 4 mm
Șurub de fixare adaptor Cheie hexagonală de 5 mm
Șurub de fixare adaptor (post mount) Cheie hexagonală de 5 mm
Știft de siguranţă plăcuţe de frână Clește plat
Capac rezervor Șurubelniţă cruce nr. 1
Suport cablu Șurubelniţă cruce nr. 2
Șurub de fixare furtun frână Cheie inelară de 8 mm
Aerisitor Cheie inelară de 7 mm
rom003997_8G40A_002.indd 1rom003997_8G40A_002.indd 1 24/02/11 15:2924/02/11 15:29
  • Page 1 1

Shimano BR-M595 Service Instructions

Tip
Service Instructions