•
Roroarele de 203 mm și de 180 mm asigură o forţă de frânare mai puternică cele discurile de
160 mm. Utilizatorul se va asigura că este perfect familiarizat cu frânarea, înainte de a folosi frânele.
• În timpul montării sau reparării roţii, persoana care efectuează lucrările va
avea grijă să nu atingă cu degetele discul de frână aflat în mișcare. Discul
este suficient de ascuţit încât să cauzeze leziuni grave dacă degetele
persoanei care efectuează lucrarea sunt prinse în orificiile acestuia.
• Etrierele și discul de frână se încălzesc la acţionarea frânelor; prin urmare,
nu se vor atinge cu mâna în timpul utilizării sau imediat după utilizarea bicicletei, pentru a evita
arsurile. Înainte de reglarea frânelor, se va verifica dacă piesele componente ale acestora sunt
suficient de reci.
• Distanţa de frânare va fi mai mare pe vreme ploioasă. Se va reduce viteza și se va frâna ușor,
din timp.
• Dacă suprafaţa de rulare este udă, anvelopele vor derapa mai ușor, existând riscul de cădere.
Pentru a evita acest lucru, se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
• Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica funcţionarea corectă a frânelor faţă și spate.
• Dacă discul este crăpat sau îndoit, trebuie înlocuit cu unul nou.
• Dacă discul se uzează până la grosimea de 1,5 mm sau până când suprafaţa de aluminiu
devine vizibilă, trebuie înlocuit cu unul nou.
• Se va avea grijă ca nicio picătură de ulei sau de lubrifiant să nu ajungă pe disc sau pe
plăcuţele de frână; în caz contrar, este posibil ca frânele să nu funcţioneze corect.
• Dacă pe plăcuţele de frână ajunge ulei sau vaselină, plăcuţele trebuie
înlocuite. Dacă pe disc ajunge ulei sau de lubrifiant, acesta trebuie curăţat.
În caz contrar, este posibil ca frânele să nu funcţioneze corect.
• Înainte de folosirea bicicletei, trebuie verificată grosimea plăcuţelor, care
trebuie să fie de minim 0,5 mm.
• În cazul acţionării continue a frânelor, poate apărea blocajul datorat
vaporilor. Pentru a remedia problema, se eliberează temporar maneta.
■ Montarea etrierelor (BR-M985) și fixarea furtunului.
• Se scoate distanţierul pentru aerisire (galben) și se montează roata cu discul pe cadru.
• Se montează plăcuţele de frână.
■ Montarea discului
(SM-RT98)
SM-RT98L (203 mm)
SM-RT98M (180 mm)
SM-RT98S (160 mm)
SM-RT98SS (140 mm)
* Discul RT98SS (140 mm) poate fi
folosit numai pe roata spate.
Pentru asamblarea acestui produs sunt necesare următoarele unelte.
Instrucţiuni pentru service
SI-8J70A-005
Frână pe disc
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
■ Montarea furtunului
■ Montarea manetei de frână (BL-M985/M988)
Se fixează maneta de frână conform imaginii. (Se verifică
dacă maneta de frână nu atinge maneta de schimbător în
timpul acţionării. Se vor consulta și instrucţiunile de service
ale manetei. La anumite tipuri, maneta de schimbător
trebuie montată prima, din cauza poziţiei șuruburilor de
fixare a acesteia.)
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon,
se va consulta cuplul de strângere recomandat de
producătorul acestora pentru a evita strângerea excesivă,
care poate deteriora carbonul și/sau strângerea insuficientă,
care poate afecta fixarea componentelor.
Cuplu de strângere manetă
de frână: 6 - 8 N•m
Dacă șurubul 1 tinde să se desfacă (să se rotească în sens antiorar),
sârma exercită asupra șurubului 2 o forţă de strângere (în sens orar).
Șurubul 2 nu mai poate fi însă strâns.
Prin urmare, sârma previne desfacerea șurubului 1 .
Dacă unul din șuruburi încearcă să se desfacă, celălalt șurub este
acţionat în sensul de strângere. Cu alte cuvinte, acest sistem previne
desfacerea șuruburilor.
Se răsucește o sârmă în jurul
șurubului de fixare, între
adaptor și cadru, conform
ilustraţiei.
Plăcuţe de frână
Șurub 1
Șurub 2
Distanţier de aerisire
Sârmă
Șurub
Cuplu de strângere:
0,2 - 0,4 N•m
Se asigură cele două șuruburi folosind o sârmă
conform ilustraţiei, pentru a preveni desfacerea
acestora.
Piuliţă de fixare a
discului
TL-LR15
În cazul ghidajelor în formă de "C”
și al tipului obișnuit de opritoare
pentru cablu, se folosește suportul
special de cablu Shimano
(comercializat separat) pentru o
fixare conform imaginii.
Se acţionează maneta de frână de mai multe ori și se verifică dacă frânele funcţionează
normal. De asemenea, se verifică dacă nu există scurgeri de ulei.
Cuplu de strângere:
0,3 - 0,5 N•m
< Ghidaj în formă
de "C” >
< Tip obișnuit de opritor
al cablului >
■ Înlocuirea plăcuţelor de frână
Întreţinerea
Notă: Sistemul de frânare M985 este proiectat astfel încât, atunci când plăcuţele de
frână se uzează, pistoanele să iasă treptat, pentru a se regla automat distanţa
dintre rotor și plăcuţele de frână. De aceea, la înlocuirea plăcuţelor de frână,
pistoanele trebuie să fie împinse înapoi în poziţiile iniţiale.
Dacă uleiul ajunge pe plăcuţele de frână după adăugarea
de ulei, dacă plăcuţele de frână se uzează până ajung la
grosimea de 0,5 mm sau dacă arcurile dintre plăcuţe
ating discul, plăcuţele de frână trebuie înlocuite.
1. Se scoate roata de pe cadru și se scot plăcuţele de
frână conform imaginii.
2. Se curăţă pistoanele și zona din jurul acestora.
3. Se folosește o unealtă plată pentru a împinge înapoi
pistoanele, până la capăt, fără a le îndoi. Pistoanele
nu trebuie împinse cu unelte ascuţite. Acestea se pot
deteriora.
4. Se montează noile plăcuţe de frână și
apoi distanţierele dintre plăcuţe (roșu). În
această etapă se montează și siguranţele.
5. Se apasă maneta de frână de mai multe ori, pentru a vedea dacă nu se blochează.
6. Se scot distanţierele de plăcuţe, se montează roata și apoi se verifică dacă discul nu
atinge etrierul. Dacă discul atinge etrierul, se reglează conform instrucţiunilor din
secţiunea "Montarea etrierului”.
■ Reglarea atunci când pistoanele nu funcţionează corect
Mecanismul etrierului include două pistoane. Dacă aceste pistoane nu funcţionează
corect, dacă ies în afară inegal sau dacă plăcuţele de frână ating discul, pistoanele se
reglează prin următoarea procedură.
1. Se scoate roata și plăcuţele de frână. Se curăţă pistoanele și zona din jurul acestora.
2. Se folosește o unealtă plată pentru a împinge înapoi pistoanele, până la capăt, fără a le
îndoi. Pistoanele nu trebuie împinse cu unelte ascuţite. Acestea se pot deteriora.
3. Se montează plăcuţele de frână și apoi distanţierele dintre plăcuţe (roșu).
4. Se apasă maneta de frână până la capăt și apoi se acţionează de mai multe ori, pentru
ca pistoanele să ajungă în poziţia lor iniţială.
5. Se scoate distanţierul plăcuţelor, se montează roata și apoi se verifică dacă nu există
atingeri între disc și plăcuţe. Dacă se ating, se slăbesc șuruburile de fixare și se
reglează astfel încât să nu se mai atingă.
■ Înlocuirea uleiului mineral
Se recomandă ca uleiul mineral din rezervor să fie înlocuit dacă se decolorează
puternic.
Se așează un furtun conectat la o pungă sau bidon pe aerisitor, după care se
deschide aerisitorul și se scurge uleiul. În acest moment, se poate acţiona
maneta de frână pentru a facilita scurgerea uleiului. După scurgerea lichidului,
se toarnă lichid de frână proaspăt, consultându-se, în prealabil, secţiunea
"Completarea cu ulei mineral și aerisirea." Se va folosi numai ulei mineral
Shimano original.
Uleiul uzat se va arunca în conformitate cu reglementările naţionale și / sau
locale în vigoare.
Pentru a reduce greutatea, aerisitorul frânei BR-M985 poate fi înlocuit cu
șurubul de aerisire a etrierului furnizat. Dacă se folosește șurubul de aerisire, la
aerisire va fi necesară folosirea adaptorului de aerisire TL-BR25 și a sistemului
SM-DISC (pâlnie și dop pentru ulei).
■ Montarea SL-M980-I și BL-M985/M988
1. Se folosește o cheie hexagonală de 2 mm
pentru a deschide colierul manetei de frână,
conform ilustraţiei.
2. Se introduce cârligul suportului manetei de
schimbător în orificiul suportului manetei de
frână, apoi se strâng provizoriu piuliţa și
șurubul speciale pentru a le fixa pe ghidon.
3. Fixarea manetei de schimbător pe maneta
de frână se face cu o cheie hexagonală de
4 mm.
Consultaţi instrucţiunile pentru service "Completarea cu ulei
mineral și aerisirea" și "Completarea cu ulei mineral și aerisirea
(când se folosește șurubul de aerisire a etrierului)" împreună cu
aceste instrucţiuni pentru service.
Distanţier de plăcuţe
(roșu)
Siguranţă
Se vor consulta instrucţiunile de service ale furtunului de frână SM-BH90-SB (SI-8JA0A) pentru
informaţii despre montarea furtunului.
Furtunul nu trebuie să se răsucească în timpul montării. Etrierele și manetele trebuie să se afle în
poziţiile din imagini.
Plăcuţă cu lamele
Plăcuţele au lamele în faţă și
în spate, de aceea trebuie
montate conform ilustraţiei.
Se amplasează arcul de presare a
plăcuţelor conform ilustraţiei.
(Pe arc sunt marcate laturile din
stânga (L) și dreapta (R).)
Piston
Montarea
■ Dispunerea spiţelor
Se va verifica dacă spiţele au fost dispuse conform imaginii.
Nu se poate folosi un model radial.
Se spiţează conform figurii 1 de mai jos partea stângă a roţii faţă (partea cu
rotorul), precum și partea stângă și dreaptă a roţii spate. Se spiţează conform
figurii 2 de mai jos partea dreaptă a roţii faţă.
< Faţă >
< Faţă >
< Spate >
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Etrier
Disc
Cuvetă
Șuruburi de fixare
adaptor
Șuruburi de
fixare adaptor
Șuruburi de
fixare etrier
Șuruburi de
fixare etrier
● Sistem IS ● Sistem Post mount
Se montează temporar etrierul pe
cadru (astfel încât să se poată
deplasa lateral), se apasă maneta de
frână, pentru ca discul să fie prins de
plăcuţe, apoi se strâng șuruburile de
fixare a etrierului.
În cazul sistemului IS, se montează adaptoare pe etrierele Post mount.
(Sunt disponibile adaptoare faţă și spate separate.)
1. Montaţi mai întâi adaptorul, apoi fixaţi provizoriu etrierul pe adaptor. (Etrierii trebuie să se
poată deplasa lateral).
2. Se apasă maneta de frână astfel încât discul să fie prins de către plăcuţe și se strâng
șuruburile de fixare a etrierului.
Arc pentru plăcuţe
Siguranţă
Tip post-mount
Șurub de reglare a
cursei libere
Disc
Plăcuţă
Contact
Punctul de
contact al
plăcuţelor
■ Reglarea cursei libere
În momentul slăbirii șurubului de reglare a cursei libere, cursa liberă a
manetei de frână se mărește, astfel încât poate fi reglată după preferinţe.
Șurub de reglare a
distanţei
Șurub de reglare a distanţei
■ Reglarea distanţei dintre manetă și ghidon
Se strânge șurubul de reglare (în
sensul acelor de ceasornic) pentru a
spori cursa și se slăbește (în sens
invers acelor de ceasornic) pentru a
reduce cursa.
Folosind o cheie hexagonală de 2
mm, se strânge șurubul de reglare
(în sensul acelor de ceasornic)
pentru a spori cursa și se slăbește
(în sens invers acelor de ceasornic)
pentru a reduce cursa.
< BL-M988 >
< BL-M988 > < BL-M985 >
Cuplu de strângere:
0,2 - 0,4 N•m
Cârlig
Se împinge
Colier
Șurub (M5 x 12,5 mm)
Piuliţă
1
1
2
2
Cuplu de strângere:
3 N•m
4. Fixarea colierului manetei de frână se face
cu o cheie hexagonală de 4 mm.
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
• Plăcuţele de frână G01A/F01A sunt destinate reducerii zgomotului generat între plăcuţe și disc
atunci când sunt acţionate frânele. În comparaţie cu plăcuţele G03Ti/F03C, acest tip de
plăcuţe are nevoie de o perioadă mai lungă de rodaj.
■ Manipularea uleiului mineral
• Se vor purta ochelari de protecţie și se va evita contactul cu ochii. Contactul cu ochii poate
provoca iritaţii. În cazul contactului cu ochii, zona afectată va fi spălată cu apă curată și se va
consulta de urgenţă medicul.
• Se vor purta mănuși de protecţie. Contactul cu pielea poate provoca iritaţii și disconfort. În
cazul contactului cu pielea, zona afectată va fi spălată bine cu apă și săpun.
• Inhalarea vaporilor de ulei poate provoca greaţă. Se vor acoperi nasul și gura cu o mască de
protecţie și se va lucra într-o zonă bine aerisită. În cazul inhalării de vapori, persoana afectată
va fi scoasă imediat la aer curat. Se va acoperi cu o pătură. Victima va fi stabilizată și ţinută la
cald. Se va consulta medicul.
• A nu se ingera. Poate provoca vomă sau diaree.
• A nu se lăsa la îndemâna copiilor.
• Recipientul de ulei nu se va perfora, încălzi, suda sau presuriza, deoarece acest lucru poate
provoca explozii sau incendii.
• Aruncarea uleiului uzat: Se vor respecta reglementările locale și / sau naţionale. Uleiul uzat
trebuie manipulat cu atenţie.
•
Instrucţiuni: Se păstrează recipientul închis pentru a împiedica pătrunderea obiectelor străine și a
umezelii. Se depozitează într-un loc răcoros, întunecat, ferit de razele soarelui și de căldură.
ATENŢIE
Blocarea datorată vaporilor reprezintă un fenomen prin care uleiul din sistemul de frânare
se încălzește, ceea ce provoacă dilatarea picăturilor de apă sau a bulelor de aer din
sistemul de frânare. Acest lucru poate avea ca rezultat o creștere bruscă a cursei manetei
de frână.
< Dacă frâna acţionează greoi în momentul apăsării manetei >
Se apasă ușor maneta de frână de câteva ori și se așteaptă ca bulele să se întoarcă în
rezervor. Se recomandă să se scoată șuruburile de aerisire și să se umple rezervorul cu
ulei mineral până la dispariţia bulelor.
Dacă frânarea este în continuare slabă, se aerisește sistemul de frânare. (Se va consulta
secţiunea "Completarea cu ulei mineral și aerisirea”).
SI-8J70A-005-05
Direcţia de
rotire a roţii
Stânga
faţă
Stânga
spate
Dreapta
spate
Dreapta faţă
Fig. 2 Fig. 1
Sârmă
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la:
http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Capătul dinspre maneta de frână Capătul dinspre etrier
Furtun
Tub
Garnituri
Cheie hexagonală de 3 mm
Cheie hexagonală de 4 mm
Șurub de conectare
Olivă
Cheie de 8 mm
Plăcuţe de frână
< Pentru maneta dreaptă >
BL-M985 / M988 BR-M985
BR-M985 BL-M985 / M988
< Pentru maneta stângă >
Cuplu de strângere:
5 - 7 N•m
• Se va folosi numai ulei mineral Shimano original. În cazul folosirii altor tipuri de ulei, este
posibil ca frânele să nu funcţioneze corect sau să se defecteze.
• Se va folosi numai ulei dintr-un recipient nou. Nu se va refolosi uleiul scurs prin aerisitor.
Uleiul vechi și cel deja folosit pot conţine apă, care provoacă blocarea sistemului de frânare
din cauza vaporilor.
• Apa sau bulele de aer nu trebuie să pătrundă în sistemul de frânare, deoarece acesta se
poate bloca din cauza vaporilor. Se va avea grijă în special la demontarea șuruburilor de
aerisire.
• Dacă furtunul de frână a fost tăiat pentru a-i regla lungimea, sau dacă a fost schimbat de pe
stânga pe dreapta sau viceversa, acesta trebuie aerisit urmând etapele (4) și (8) - (12) din
secţiunea "Completarea cu ulei mineral și aerisirea" a instrucţiunilor pentru service.
• Atunci când bicicleta este întoarsă invers sau așezată pe o parte, sistemul de frânare poate
prezenta câteva bule de aer în rezervor, care rămân acolo atunci când se montează la loc
șuruburile de aerisire sau care se acumulează în diverse părţi ale sistemului de frânare atunci
când acesta este utilizat pentru perioade lungi de timp. Sistemul de frână cu disc M985 nu a
fost proiectat pentru întoarcerea invers a bicicletei. Dacă bicicleta este întoarsă invers sau
așezată pe o parte, bulele de aer din rezervor se pot deplasa în direcţia etrierelor. Dacă
bicicleta este utilizată în această situaţie, este posibil ca frânele să nu funcţioneze și
utilizatorul să fie accidentat grav. Dacă bicicleta a fost întoarsă invers sau așezată pe o
parte, se va acţiona de câteva ori maneta de frână, pentru a verifica funcţionarea normală a
frânelor înainte de a folosi bicicleta. Dacă frânele nu funcţionează normal, vor fi reglate prin
următoarea procedură.
• În cazul unei scurgeri de lichid, utilizarea frânelor trebuie întreruptă imediat și trebuie
efectuate reparaţiile necesare. Dacă se continuă folosirea bicicletei în această situaţie,
frânele pot ceda brusc.
• Dacă maneta quick release se află pe aceeași parte cu discul, există pericolul să îl atingă; se
va verifica dacă cele două componente nu se ating.
• Este important ca utilizatorul să înţeleagă perfect funcţionarea sistemului de frânare a
bicicletei. Folosirea inadecvată a sistemului de frânare al bicicletei poate avea ca rezultat
pierderea controlului sau accidentări grave. Dat fiind că fiecare bicicletă poate reacţiona
diferit, este important ca utilizatorul să se familiarizeze cu tehnica adecvată de frânare
(inclusiv cu apăsarea manetei de frână și cu controlul bicicletei). Acest lucru poate fi făcut
prin consultarea unui dealer specializat și a manualului de utilizare a bicicletei, precum și prin
testarea deplasării și frânării.
• În cazul aplicării frânei faţă cu o forţă exagerată, roata se poate bloca, iar bicicleta se poate
răsturna în faţă, provocând răni grave.
• Sistemele de frână pe disc Shimano nu sunt compatibile cu bicicletele tandem. Deoarece
bicicletele tandem au o greutate mai mare, solicitarea sistemului de frânare este sporită.
Dacă frânele hidraulice pe disc sunt folosite pe biciclete tandem, uleiul se va supraîncălzi,
putând provoca blocarea datorită vaporilor sau ruperea furtunurilor de frână.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele
slăbite, uzate sau deteriorate pot provoca accidente grave. Se recomandă în mod expres
utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le
putea consulta pe viitor.
Etrier BR-M985
Manetă de frână BL-M985 / BL-M988
Disc SM-RT98
Furtun SM-BH90-SB
Suport cablu SM-HANG
Ulei mineral SM-DB-OIL
Plăcuţe de frână Fără lamele Cu lamele
Plăcuţe resin G01A F01A
Plăcuţe metal G03Ti F03C
Cuplu de strângere:
40 - 50 N•m
Locul de folosire Instrument
Piuliţă de fixare a discului TL-LR15
Șurub de fixare manetă de frână Cheie hexagonală de 4 mm
Șurub de fixare adaptor Cheie hexagonală de 4 mm
Șurub de fixare adaptor (post mount) Cheie hexagonală de 4 mm
Știft de siguranţă plăcuţe de frână Șurubelniţă cu vârf plat
Șurub de aerisire manetă de frână Cheie hexagonală de 2,5 mm
Suport cablu Șurubelniţă cruce nr. 2
Șurub de fixare furtun frână
Cheie fixă de 8 mm / cheie hexagonală de
3 mm , 4 mm
Aerisitor Cheie tubulară de 7 mm
Șurub de aerisire etrier (opţional) Cheie hexagonală de 3 mm
Adaptor de aerisire (opţional) TL-BR25
Aerisire SM-DISC, seringă
Observaţie
• Discurile de 203 mm și de 180 mm au un diametru mai mare decât cele de 160
mm și de 140 mm pentru bicicletele de cross-country. De aceea, aceste discuri
flexează mai mult. Ca rezultat, vor atinge plăcuţele de frână.
• Dacă bosajul etrierului și punctul de fixare a roţii spate nu sunt paralele, discul
și etrierul se pot atinge.
• După scoaterea roţii bicicletei, se recomandă montarea distanţierelor între
plăcuţe. Distanţierele dintre plăcuţe vor împiedica ieșirea pistonului dacă
maneta de frână este apăsată în timp ce roata este scoasă.
• În cazul în care maneta de frână este apăsată fără ca distanţierele dintre
plăcuţe să fie montate, pistoanele vor ieși în afară mai mult decât este normal.
Se folosește o șurubelniţă cu vârf plat sau o unealtă asemănătoare pentru a
împinge înapoi plăcuţele de frână, având însă grijă să nu se deterioreze
suprafaţa acestora. (Dacă plăcuţele de frână nu sunt montate, se folosește o
unealtă plată pentru a împinge direct pistoanele, având grijă să se evite
deteriorarea acestora.)
Dacă este dificil să se împingă înapoi plăcuţele de frână sau pistoanele, se
demontează șuruburile de aerisire și se încearcă din nou. (Este posibil să iasă
ulei din rezervor în această etapă.)
• Curăţarea și întreţinerea sistemului de frânare se face cu alcool izopropilic, apă
cu săpun sau o cârpă uscată. Nu se vor folosi substanţe comerciale de
curăţare a frânelor sau de reducere a zgomotului, deoarece acestea pot
provoca deteriorarea pieselor cum sunt garniturile.
• Nu se scot pistoanele în timpul demontării etrierelor.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării
normale a pieselor.
Observaţie:
Nu se va monta piuliţa invers.
Dacă este montată invers, nu va fi posibilă
fixarea manetei de frână pe ghidon și
aceasta se va deteriora.
■ Perioada de rodaj
• Frânele pe disc au o perioadă de rodaj, iar forţa de frânare crește treptat în
această perioadă. La folosirea frânelor în perioada de rodaj, utilizatorul trebuie
să ia în considerare faptul că forţa de frânare se intensifică. Același fenomen
are loc și după înlocuirea plăcuţelor de frână sau a discului.
■ În momentul curăţării cu un compresor
• În cazul demontării corpului etrierului pentru a curăţa piesele interne cu ajutorul
unui compresor, este posibil ca umezeala generată de aerul comprimat să
rămână pe componentele etrierului. Componentele vor fi lăsate să se usuce
bine înainte de a reasambla etrierele.
Cuplu de strângere:
Cheie hexagonală de 3 mm: 5-7 N•m
Cheie hexagonală de 4 mm: 8-10 N•m
2 mm 0,5 mm