STIHL BT 131 Manual de utilizare

Tip
Manual de utilizare
STIHL BT 131
Instrucţiuni de utilizare
Manual de utilizare originalTipărit pe hârtie albă netratată chimic cu clor.
În compoziţia cernelurilor intră uleiuri din plante, hârtia este
reciclabilă.
© ANDREAS STIHL AG & Co. KG, 2020
0458-529-5521-A. VA2.E20.
0000007410_004_RO
BT 131
română
1
Acest manual de utilizare este protejat prin legea dreptului de autor. Ne rezervăm toate drepturile, în special dreptul de a mul-
tiplica, traduce şi prelucra prin sisteme electronice.
Cuprins
Stimată cumpărătoare, stimate
cumpărător,
vă mulţumim că aţi ales un produs de
calitate al firmei STIHL.
Acest produs a fost obţinut prin metode
moderne de prelucrare, la care s-au
adăugat măsuri sporite de asigurare a
calităţii. Am depus toate eforturile pentru
a ne asigura că acest aparat va
corespunde cerinţelor dumneavoastră şi
că îl puteţi utiliza fără probleme.
Pentru informaţii cu privire la aparatul
dumneavoastră, vă rugăm să vă
adresaţi dealerului dvs. sau direct,
societăţii noastre de distribuţie.
Al dvs.
Dr. Nikolas Stihl
Despre acest manual de utilizare 2
Instrucţiuni de siguranţă şi tehnica
de lucru 2
Completarea utilajului 7
Reglarea cablului de acceleraţie 8
Combustibil 8
Alimentarea cu combustibil 10
Frâna burghiului 11
Montarea burghiului 12
Pornirea / oprirea motorului 12
Instrucţiuni de funcţionare 14
Eliberarea unei unelte de găurit
care s-a blocat 15
Înlocuirea filtrului de aer 15
Reglarea carburatorului 16
Bujia 17
Funcţionarea motorului 18
Lubrifierea mecanismului 18
Depozitarea utilajului 19
Instrucţiuni de întreţinere şi îngrijire 20
Minimizarea uzurii şi evitarea
pagubelor 22
Componente principale 23
Date tehnice 24
Instrucţiuni pentru reparaţii 25
Colectarea deşeurilor 25
Declaraţie de conformitate EU 26
BT 131
română
2
Simboluri
Simbolurile amplasate pe utilaj sunt
explicate în acest manual de utilizare.
În funcţie de utilaj şi de echipament, pe
aparat pot fi amplasate următoarele
simboluri.
Simbolizarea paragrafelor
AVERTISMENT
Avertisment cu privire la pericolul de
accident şi rănire, precum şi pericolul
unor pagube materiale semnificative.
INDICAŢIE
Avertisment cu privire la avarierea
utilajului sau componentelor individuale.
Dezvoltare tehnică
STIHL se preocupă în mod constant de
îmbunătăţirea tuturor maşinilor şi
utilajelor; prin urmare ne rezervăm
dreptul de a efectua modificări în
programul de livrare în ceea ce priveşte
forma, tehnologia şi echiparea.
Prin urmare nu pot fi ridicate pretenţii cu
privire la informaţiile şi figurile din acest
manual de utilizare.
Se vor respecta normele de siguranţă
specifice ţării respective, de ex. cele
emise de asociaţiile profesionale, casele
de asigurări sociale, autorităţile
însărcinate cu protecţia muncii şi altele.
În cazul în care se lucrează cu
motoutilajul pentru prima dată: Se
solicită vânzătorului sau persoanelor de
specialitate explicaţii referitoare la
funcţionarea în siguranţă – sau se
participă la un curs de instruire.
Minorilor nu le este permisă folosirea
motoutilajului – cu excepţia tinerilor
peste 16 ani care se instruiesc sub
supraveghere.
Copiii, animalele şi persoanele
privitoare trebuie să păstreze distanţa.
Despre acest manual de
utilizare
Rezervor de combustibil;
amestec de combustibil
din benzină şi ulei de
motor
Acţionaţi pompa manu-
ală de combustibil
Frâna burghiului
Instrucţiuni de siguranţă şi
tehnica de lucru
La utilizarea acestui
motoutilaj sunt necesare
măsuri speciale de sigu-
ranţă, deoarece unealta
de găurit lucrează cu un
moment mare de rotaţie
şi parţial cu o viteză mare
de turaţie iar capetele
uneltei de găurit au
muchiile ascuţite.
Manualul de utilizare se
va citi în întregime cu
atenţie înainte de pune-
rea în funcţiune şi se va
păstra în siguranţă pentru
a fi utilizat ulterior. Neres-
pectarea instrucţiunilor
de utilizare prezintă peri-
col letal.
BT 131
română
3
În cazul neutilizării, utilajul se va
depozita în aşa fel încât să nu pună în
pericol nici o persoană. Motoutilajul se
va asigura împotriva accesului
neautorizat.
Utilizatorul este responsabil pentru
accidentele sau pericolele apărute faţă
de alte persoane sau de lucrurile
aparţinând acestora.
Motoutilajul va fi înmânat sau
împrumutat numai acelor persoane,
care au cunoştinţe despre modelul
respectiv şi utilizarea lui întodeauna se
va înmâna şi manualul de utilizare.
Întrebuinţarea motoutilajelor cu emisie
prin ultrasunete poate fi limitată
temporar atât prin hotărâri naţionale, cât
şi locale.
Persoanele care întrebuinţează utilajul
trebuie să fie odihnite, sănătoase şi în
buna formă fizică.
În cazul când vi s-a recomandat evitarea
solicitării din motive de sănătate,
adresaţi-vă unui medic pentru a afla
dacă este posibil să se utilizeze
motoutilajul.
Numai pentru purtătorii de by-pass:
Sistemul de aprindere al acestui utilaj
produce un câmp slab electromagnetic.
Nu putem exclude complet influenţa
asupra tipurilor individuale de
stimulatoare cardiace. Pentru a evita
riscurile din punct de vedere al sănătăţii,
STIHL vă recomandă să vă adresaţi
medicului personal şi producătorului de
stimulator cardiac.
După administrarea de alcool,
medicamente care influenţea
capacitatea de reacţie sau droguri este
interzisă utilizarea motoutilajului.
Motoutilajul – independent de uneltele
de găurire aferente – se va utiliza numai
pentru executarea găurilor în pământ, în
lemn sau în gheaţă. Axa burghiului se
alege în aşa fel încât pârghia frânei
capului de forat să se poată rezema
oricând de coapsa utilizatorului în timpul
forării.
Motoutilajul nu se va utiliza în alte
scopuri.
Înainte de a începe lucrarea de forare
asiguraţi-vă că în locul respectiv nu se
găsesc conducte (de ex. pentru gaz,
apă, curent):
informaţi-vă la autorităţile locale de
distribuţie
în caz de îndoială, verificaţi
existenţa conductelor cu ajutorul
detectoarelor sau prin săpături de
probă
Se vor utiliza numai uneltele de găurit
sau accesoriile aprobate de STIHL şi
destinate acestui motoutilaj sau piese
similare din punct de vedere tehnic.
Pentru orice nelămurire adresaţi-vă unui
serviciu de asistenţă tehnică. Se vor
utiliza numai scule şi accesorii de
calitate. În caz contrar apare pericolul
accidentării sau avarierii motoutilajului.
STIHL vă recomandă utilizarea sculelor
şi a accesoriilor originale STIHL.
Datorită caracteristicilor lor, acestea
sunt optime pentru produs şi corespund
cerinţelor utilizatorului.
Asupra utilajului nu se va executa nici o
modificare – în caz contrar ar putea fi
periclitată siguranţa. STIHL îşi declină
răspunderea pentru leziuni asupra
persoanelor şi daunele provocate
bunurilor, cauzate de folosirea utilajelor
ataşabile neaprobate de STIHL.
Pentru curăţarea utilajului nu
întrebuinţaţi cură?ător de mare
presiune. Jetul puternic de apă poate
avaria componentele utilajului.
Îmbrăcămintea şi echipamentul
Îmbrăcămintea şi echipamentul se vor
purta în conformitate cu prevederile.
Nu se poartă îmbrăcăminte care se
poate agăţa de lemn, mărăciniş sau de
piesele utilajului aflate în mişcare. Nici
şaluri, cravată şi bijuterii.
AVERTISMENT
Îmbrăcămintea trebuie
fie adaptată scopului şi
să fie confortabilă. Costu-
mul nu trebuie să fie lejer
– costum combinat, fără
manta de lucru.
Părul lung se va strânge
şi asigura astfel încât să
fie peste umeri.
Purtaţi încălţăminte rezis-
tentă cu talpă aderentă,
anti-alunecare.
Pentru reducerea riscului
de leziuni la ochi, purtaţi
ochelari de protecţie cu
aplicare strânsă conform
standardului EN 166.
Aveţi grijă la corecta aşe-
zare a ochelarilor de
protecţie.
BT 131
română
4
Purtaţi o protecţie "personală" la sunete
– de ex. antifoane pentru protecţia
auzului.
Casca de protecţie se poartă din cauza
pericolului obiectelor căzătoare.
STIHL oferă un program cuprinzător în
privinţa echipamentului personal de
protecţie.
Transportul motoutilajului
Întotdeauna se opreşte motorul.
Pentru efectuarea transportului pe
distanţe mari, demontaţi unealta de
găurit şi prindeţi utilajul de cadrul
mânerului – ţineţi la distanţă de corp
piesele fierbinţi ale maşinii (de ex.
mecanismul de antrenare) – pericol de
ardere!
În vehicule: motoutilajul se asigură
contra răsturnării, stricării şi revărsării
combustibilului.
Alimentarea cu combustibil
Înainte de alimentarea cu combustibil
Opriţi motorul.
Nu alimentaţi atâta timp cât motorul este
încă fierbinte – combustibilul se poate
revărsa – pericol de incendiu!
Capacul rezervorului se deschide cu
precauţie pentru ca suprapresiunea să
scadă încet şi să nu se stropească cu
combustibil.
Alimentarea se va executa numai în
spaţii bine aerisite. Dacă s-a revărsat
combustibil, curăţaţi imediat motoutilajul
– combustibilul nu trebuie să atingă
îmbrăcămintea, altfel aceasta se va
schimba imediat.
Astfel se va reduce riscul desfacerii
capacului rezervorului din cauza
vibraţiei motorului şi a scurgerii
combustibilului.
Înaintea pornirii
Se verifică starea sigură de funcţionare
a utilajului, conform instrucţiunilor –
atenţie la capitolul corespunzător din
manualul de utilizare:
Verificaţi sistemul de combustibil în
privinţa etanşeităţii, în special
piesele vizibile cum sunt, spre
exemplu, capacul rezervorului,
racordurile de conductă, pompa de
combustibil (numai la motoutilaje cu
pompă de combustibil). În cazul
unor neetanşări sau avarieri, nu
porniţi motorul pericol de incendiu!
Înaintea punerii în funcţiune, utilajul
va fi supus reviziei de către un
serviciu de asistenţă tehnică
tasta de oprire trebuie să permită
apăsarea uşoară
frâna forezei funcţională
Pârghia clapetei de şoc, blocatorul
pârghiei de acceleraţie şi pârghia de
acceleraţie trebuie să fie uşor
accesibile – pârghia de acceleraţie
trebuie să se retragă automat în
poziţia de mers în gol. La apăsarea
simultană a blocatorului pârghiei de
acceleraţie şi pârghiei de
acceleraţie, pârghia clapetei de şoc
trebuie se retragă din poziţiile g
şi < în poziţia de funcţionare F
Se verifică locaşul fix al fişei cablului
de aprindere – în cazul când fişa nu
este bine fixată pot lua naştere
scântei care aprind amestecul
combustibil-aer – pericol de
incendiu!
nu se execută nici o modificare la
dispozitivele de comandă şi
siguranţă
mânerele se menţin curate şi
uscate, se îndepărtează uleiul şi
murdăria – important pentru
dirijarea mai sigură a motoutilajului
Motoutilajul se utilizează numai când se
găseşte în stare sigură de funcţionare –
pericol de accident!
Purtaţi mănuşi de protec-
ţie confecţionate din
material rezistent (spre
exemplu din piele).
Benzina este extrem de
inflamabilă – menţineţi
distanţa faţă de flacără –
nu răsturnaţi combustibi-
lul – nu fumaţi.
După alimentare, capacul
rezervorului se înşuru-
bează cât mai strâns
posibil.
Atenţie la neetanşeităţi!
Dacă se varsă combusti-
bil, nu porniţi motorul –
pericol de moarte din
cauza arsurilor!
BT 131
română
5
Pornirea motorului
Se execută la o distanţă de minimum
3 metri de locul alimentării – nu în spaţii
închise.
Numai pe suprafaţă plană, adoptaţi o
poziţie stabilă şi sigură.
Activaţi frâna burghiului înaintea pornirii.
În caz contrar, unealta de găurit se
poate roti, iar utilizatorul poate piardă
controlul asupra utilajului de găurit.
Motoutilajul va fi operat numai de către o
singură persoană – în zona de lucru nu
trebuie să se găsească alte persoane –
nici la pornire.
Evitaţi contactul cu burghiul pericol de
rănire!
Motorul nu se demarează "manual" –
pornirea se va face conform descrierii
din manualul de utilizare.
Verificarea mersului în gol al motorului:
la mers în gol, odată cu eliberarea
pârghiei de acceleraţie, burghiul trebuie
să se oprească.
Materialele uşor inflamabile (de ex.
şpan de lemn, coajă de copac, iarbă
uscată, combustibil) se vor ţine la
distanţă de gazele de ardere fierbinţi şi
de toba fierbinte de eşapament pericol
de incendiu!
Ţinerea şi manevrarea utilajului
Motoutilajul se ţine întotdeauna ferm cu
ambele mâini de mânere.
Asiguraţi întotdeauna o poziţie sigură şi
stabilă – frâna burghiului sprijinită de
coapsa stângă.
Apucaţi ferm mânerul cu degetul mare,
ţinând mâna stângă pe mânerul de
operare.
În timpul lucrului
Asiguraţi întotdeauna o poziţie sigură şi
stabilă.
În cazul unui pericol iminent, respectiv în
caz de urgenţă, opriţi imediat motorul –
apăsaţi tasta de oprire.
În zona de lucru nu permiteţi prezenţa
altor persoane. Păstraţi o distanţă
suficient de mare faţă de celelalte
persoane – pericol de accident!
Atenţie la mersul în gol ireproşabil al
motorului, pentru ca, la eliberarea
pârghiei de acceleraţie, unealta de
găurit să nu se mai rotească.
Verificaţi, respectiv corectaţi reglajul la
mers în gol la intervale periodice. Dacă
totuşi unealta de găurit se roteşte la
mers în gol apelaţi la serviciul de
asistenţă tehnică. STIHL recomandă
serviciul de asistenţă tehnică STIHL.
Atenţie la polei, umezeală, zăpadă,
gheaţă, remorci, teren neuniform etc. –
pericol de alunecare!
Atenţie la obstacole – cioturi de copaci,
rădăcini – pericol de împiedicare!
Este necesară o atenţie mărită şi
precauţie la purtarea căştii de protecţie
auditivă deoarece percepţia pericolului
prin zgomote (ţipete, tonuri de
semnalizare etc.) este limitată.
Pauzele de lucru trebuie luate la
momentele corespunzătoare pentru a
evita oboseala şi epuizarea – pericol de
accident!
Lucraţi calm şi precaut – numai în
condiţii de bună vizibilitate şi cu lumină
suficientă. Lucraţi cu atenţie astfel încât
să nu-i puneţi pe ceilalţi în pericol.
9912BA000 KN
BT 131
română
6
La lucrări în canale, tranşee sau în spaţii
strâmte, schimbul de aer trebuie să se
facă în condiţii optime. Pericol mortal
prin intoxicare!
Opriţi de îndată lucrul dacă prezentaţi
stări de greaţă, dureri de cap, tulburări
de vedere (de ex. câmpul vizual se
micşorează), tulburări de auz, ameţeală,
scăderea capacităţii de concentrare –
aceste simptome pot fi provocate printre
altele de concentraţii prea mari de gaze
de ardere Pericol de accident!
Nu solicitaţi motoutilajul astfel încât să
producă zgomot şi gaze de ardere – nu
lăsaţi motorul să funcţioneze inutil,
acceleraţi numai în timpul lucrului.
Nu fumaţi în timpul utilizării sau în
apropierea motoutilajului – pericol de
incendiu! Din sistemul de combustibil
pot să apară vapori de benzină
inflamabili.
Praful, aburii şi fumul care iau naştere în
timpul lucrului pot reprezenta un pericol
pentru sănătate. În cazul emisiei
puternice de praf sau fum purtaţi
protecţie respiratorie.
În cazul în care motoutilajul a fost supus
unei solicitări necorespunzătoare
(de ex. prin lovire sau prăbuşire), înainte
de a fi folosit în continuare, neapărat se
va verifica starea sigură de funcţionare
vezi şi capitolul "Înaintea pornirii".
Verificaţi în special etanşeitatea
sistemului de combustibil şi funcţionarea
dispozitivelor de siguranţă. Nu utilizaţi în
nici un caz în continuare motoutilajele
care nu mai sunt sigure în funcţionare. În
caz de nesiguranţă se va solicita
serviciul de asistenţă tehnică.
Nu lucraţi în poziţia de pornire – turaţia
motorului nu este reglabilă în această
poziţie a pârghiei de acceleraţie.
Unealta de găurit şi axul de găurit se
ating doar când motorul este oprit iar
unealta de găurit este în stare de repaus
pericol de rănire!
Ţineţi fem motoutilajul pentru a putea
prelua eventualele şocuri bruşte –
efectuaţi găurire cu presiune scăzută de
avans.
Găurile efectuate se vor acoperi şi
asigura.
La înlocuirea uneltei de găurit, motorul
se opreşte şi se activează frâna
burghiului – pericol de rănire!
Nu atingeţi piesele fierbinţi ale utilajului,
în special toba de eşapament – pericol
de ardere.
Înainte de a părăsi utilajul – opriţi
motorul.
Verificaţi uneltele de găurit regulat şi la
intervale scurte, iar dacă observaţi
modificări verificaţi-le imediat, pentru a
nu fi deteriorate! Înlocuiţi imediat
uneltele de găurit şi cuţitele deteriorate
sau tocite.
Vibraţii
O perioadă mai îndelungată de utilizare
a motoutilajului poate duce la afecţiuni
ale circulaţiei periferice a mâinilor induse
de vibraţii ("boala degetelor albe").
Nu se poate stabili o durată general
valabilă de utilizare deoarece aceasta
depinde de mai mulţi factori de influenţă.
Durata de utilizare este prelungită prin:
Protecţia mâinilor (mănuşi
călduroase)
Pauze
Durata de utilizare este scurtată prin:
tendinţă specială spre afecţiuni
circulatorii (caracteristici: adeseori
degete reci, tremurături)
temperaturi exterioare scăzute
intensitatea forţei cu care se prinde
utilajul (o forţă prea mare împiedică
circulaţia periferică)
În cazul unei utilizări periodice, de lungă
durată a motoutilajului şi la apariţia
repetată a semnelor caracteristice
(de ex. tremurături ale degetelor) se
recomandă un consult medical.
Motoutilajul produce gaze
otrăvitoare de îndată ce
motorul este în stare de
funcţionare. Aceste gaze
sunt inodore şi invizibile
şi conţin hidrocarburi
nearse şi benzol. Nu
lucraţi niciodată cu
motoutilajul în spaţii
închise sau slab aerisite
chiar şi în cazul maşinilor
cu catalizator.
Se va evita contactul cu
conductele strabătute de
curent – pericol de
curentare!
Lucraţi cu deosebită pre-
cauţie pe sol pietros sau
cu vegetaţie densă.
BT 131
română
7
Întreţinere şi reparaţii
Executaţi întreţinerea motoutilajului la
intervale periodice. Se vor efectua
numai lucrările de întreţinere şi reparaţii
descrise în manualul de utilizare. Toate
celelalte lucrări vor fi executate de către
serviciul de asistenţă tehnică.
Pentru executarea lucrărilor de
întreţinere şi reparaţii, STIHL vă
recomandă să adresaţi serviciului de
asistenţă tehnică STIHL. Serviciile de
asistenţă tehnică STIHL sunt instruite la
intervale periodice de timp şi vă pot
pune la dispoziţie documentaţia tehnică
necesară.
Utilizaţi numai piese de schimb de înaltă
calitate. În caz contrar apare pericolul
accidentării sau avarierii motoutilajului.
Pentru orice nelămurire adresaţi-vă unui
serviciu de asistenţă tehnică.
STIHL vă recomandă utilizarea pieselor
de schimb originale STIHL. Datorită
caracteristicilor lor acestea sunt optime
pentru produs şi corespund cerinţelor
utilizatorului.
Pentru lucrări de reparaţie, întreţinere şi
curăţare, întotdeauna opriţi motorul şi
scoateţi fişa bujiei pericol de rănire prin
pornirea accidentală a motorului! –
Excepţie: reglarea carburatorului şi
regimului de mers în gol.
Nu puneţi motorul în funcţiune cu
demarorul când fişa bujiei este scoasă
sau când bujia este deşurubată pericol
de incendiu din cauza scânteilor din
exteriorul cilindrului!
Nu executaţi lucrări de întreţinere
asupra motoutilajului şi nici nu-l
depozitaţi în apropiere de flacără
deschisă – din cauza carburantului
pericol de incendiu!
Verificaţi la intervale periodice
etanşeitatea capacului de rezervor.
Utilizaţi numai bujii noi, aprobate de
STIHL – vezi "Date Tehnice".
Verificaţi cablul de aprindere (izolaţie
ireproşabilă, conexiune stabilă).
Verificaţi starea ireproşabilă a tobei de
eşapament.
Nu lucraţi cu toba de eşapament defectă
sau fără toba de eşapament pericol de
incendiu! Perturbarea auzului!
Nu atingeţi toba de eşapament fierbinte
pericol de ardere!
Starea elementelor antivibraţii
influenţează comportamentul la vibraţii
controlaţi elementele antivibraţii la
intervale periodice.
Ataşarea pârghiei de activare a frânei
burghiului
N introduceţi pârghia de activare (1) în
piesa de prindere
N poziţionaţi suportul (2) pe pârghia
de activare
N introduceţi şi strângeţi complet
şurubul (3)
Completarea utilajului
3
2
3
1
9912BA001 KN
BT 131
română
8
Montarea pernei de reazem
N introduceţi perna de reazem (1) cu
eclisele (2) în găurile longitudinale
din mânerul cadru
N Rabateţi în sus perna de reazem
N Fixaţi perna de reazem cu benzi
adezive (3) pe mânerul cadru – nu
prindeţi cablul de acceleraţie cu
ocazia acestei operaţiuni
După montarea utilajului sau după o
perioadă mai îndelungată de funcţionare
poate fi necesară o corecţie a reglajului
cablului de acceleraţie.
Cablul de acceleraţie se reglează numai
dacă utilajul este montat complet.
N Aduceţi pârghia de acceleraţie în
poziţie de acceleraţie completă
N Roti?i ?urubul (săgeata) din pârghia
de accelera?ie în sensul mersului
acelor de ceasornic, până când
sim?i?i prima rezisten?ă. Apoi rotiţi
încă o dată cu o jumătate de rotaţie
în acelaşi sens
Motorul va funcţiona cu un amestec de
carburant format din benzină şi ulei de
motor.
AVERTISMENT
Evitaţi contactul direct al pielii cu
combustibilul şi inhalarea vaporilor de
combustibil.
MotoMix STIHL
STIHL vă recomandă utilizarea
MotoMix STIHL. Acest carburant mixt
nu conţine benzol, plumb, se
caracterizează printr-o cifră octanică
ridicată şi oferă întotdeauna raportul de
amestec corect.
MotoMix STIHL este un amestec
destinat duratei maxime de viaţă a
motorului şi conţine ulei STIHL de motor
în doi timpi HP Ultra.
MotoMix nu este disponibil pe toate
pieţele.
Mixarea combustibilului
INDICAŢIE
Substanţele combustibile
necorespunzătoare sau un raport de
amestec care se abate de la norme pot
duce la avarii serioase ale grupului
motor. Benzina sau uleiul de motor de
calitate inferioară pot avaria motorul,
garniturile, conductele şi rezervorul de
combustibil.
9912BA002 KN
3
3
9912BA003 KN
Reglarea cablului de
acceleraţie
0000-GXX-2145-A0
Combustibil
BT 131
română
9
Benzina
Întrebuinţaţi numai benzină de calitate
cu o cifră octanică de minimum 90 ROZ
– cu sau fără plumb.
Benzina cu o proporţie de alcool mai
mare de 10% poate cauza la avarieri în
funcţionare la motoarele cu
carburatoare reglabile manual şi, prin
urmare, nu se va utiliza la aceste
motoare.
Motoarele cu M-Tronic furnizează
putere completă cu o benzină cu până
la 25% proporţia de alcool (E25).
Ulei de motor
Dacă se amestecă chiar combustibilul,
atunci se poate folosi numai un ulei
STIHL de motor în doi timpi sau un alt
ulei de motor pentru înaltă performanţă
din clasele JASO FB, JASO FC, JASO
FD, ISO-L-EGB, ISO-L-EGC sau ISO-L-
EGD.
STIHL recomandă utilizarea unui ulei
STIHL de motor în doi timpi HP Ultra sau
a unui ulei de motor pentru înaltă
performanţă pentru a putea asigura
valorile-limită privind emisiile pentru
întreaga durată de utilizare a maşinii.
Raport de amestec
la ulei STIHL de motor în doi timpi 1:50;
1:50 = 1 parte ulei + 50 părţi benzină
Exemple
N Intr-o canistră specială de
combustibil mai întâi se introduce
uleiul de motor, apoi se adau
benzina şi se amestecă temeinic
Depozitarea amestecului de combustibil
Depozitaţi numai în recipiente permise
pentru păstrarea combustibilului, la loc
sigur, uscat şi răcoros, protejat de razele
de lumină şi de soare.
Amestecul de combustibil se alterează
mixaţi numai necesarul pentru câteva
săptămâni. Nu depozitaţi amestecul de
combustibil mai mult de 30 zile. Dacă
este expus la lumină, soare, temperaturi
scăzute sau ridicate amestecul de
combustibil poate deveni mai rapid
inutilizabil.
STIHL MotoMix poate fi însă depozitat
fără probleme până la cel mult 2 ani.
N Înaintea alimentării scuturaţi bine
canistra cu amestecul de
combustibil.
AVERTISMENT
În canistră se poate crea presiune –
deschideţi cu atenţie.
N Rezervorul de combustibil şi
canistra se vor curăţa la intervale
periodice
Deversaţi restul de combustibil şi lichidul
folosit la curăţare conform normelor şi
condiţiilor ecologice!
Cantitatea de
benzină
Ulei pentru motor în doi
timpi STIHL 1:50
litru litru (ml)
10,02(20)
5 0,10 (100)
10 0,20 (200)
15 0,30 (300)
20 0,40 (400)
25 0,50 (500)
Cantitatea de
benzină
Ulei pentru motor în doi
timpi STIHL 1:50
litru litru (ml)
BT 131
română
10
Pregătirea utilajului
N Curăţaţi capacul rezervorului şi
zona adiacenînaintea alimentării,
pentru ca în rezervor nu pătrundă
murdărie.
N Poziţionaţi utilajul în aşa fel încât
capacul rezervorului fie îndreptat
în sus.
Deschideţi capacul rezervorului
N rotiţi capacul în sens contrar
sensului orar până când poate fi
scos de la orificiul rezervorului
N scoateţi capacul rezervorului
Alimentarea cu combustibil
La alimentare combustibilul nu trebuie
să se reverse iar rezervorul nu se va
umple până la refuz.
STIHL vă recomandă sistemul de
alimentare STIHL pentru combustibil
(accesorii speciale).
N Alimentarea cu combustibil
Închideţi capacul rezervorului
N poziţionaţi capacul
N rotiţi capacul până la limită în sens
orar şi strângeţi-l manual cât de mult
posibil
Alimentarea cu combustibil
0000-GXX-0476-A0
002BA447 KN
002BA448 KN
BT 131
română
11
Activarea frânei burghiului
N Aduceţi pârghia de activare în
poziţia A
la pornire
în regim de mers în gol
la scoaterea prin rotire a unei unelte
de găurit blocate
Dacă unealta de găurit s-a blocat în
gaură (de ex. în rădăcini sau pietre),
utilajul se mişcă în sens contrar sensului
orar – pârghia de activare se apasă de
coapsa utilizatorului iar frâna se
activează.
Eliberarea frânei burghiului
N Aduceţi pârghia de activare în
poziţia B
Verifica?i func?ionarea frânei burghiului
Frâna burghiului se supune uzurii
naturale. Înainte de începerea lucrului şi
după eliberarea unei unelte de găurit
blocate, trebuie să se verifice în mod
regulat dacă acesta îşi îndeplineşte
funcţia.
De fiecare dată înainte de începerea
lucrului şi după eliberarea unei unelte de
găurit blocate
N La mersul în gol al motorului
activa?i pentru un timp scurt frâna
burghiului (max. 3 secunde) ?i
accelera?i la maxim – unealta de
găurit nu trebuie să se rotească
La avarierea frânei burghiului aceasta
se va repara de îndată la serviciul de
asistenţă tehnică STIHL recomandă
serviciul de asistenţă tehnică STIHL.
Frâna burghiului
0000-GXX-1860-A0
A
0000-GXX-1861-A0
B
BT 131
română
12
N opriţi motorul şi activaţi frâna
burghiului – vezi "Frâna burghiului"
N A?ezarea utilajului de găurit
N trage?i afară fişa de siguranţă (1)
din tija burghiului
N Împingeţi unealta de găurit (2) pe ax
până când alezajele (3) se aliniază
N împingeţi fişa de siguranţă în alezaj
N rabataţi cadrul arc al fişei de
siguranţă, atfel încât cuprindă tija
burghiului
Activarea frânei burghiului
N Aduceţi pârghia de activare în
poziţia A.. Frâna burghiului este
cuplată, iar unealta de găurit este
blocată.
Elemente de comandă
1 Blocatorul pârghiei de acceleraţie
2 Pârghia de acceleraţie
3 Tasta de oprire – cu poziţiile
Funcţionare şi Stop. Pentru oprirea
sistemului de aprindere trebuie să
se apese pe tasta de oprire () –
vezi "Funcţia tastei de oprire şi
sistemului de aprindere"
Funcţionarea tastei de oprire şi
sistemului de aprindere
Tasta de oprire neacţionată se află în
poziţia Funcţionare: Aprinderea este
cuplată – motorul este gata de start şi
poate fi pornit. La activarea tastei Stop,
sistemul de aprindere se va deconecta.
La oprirea motorului sistemul de
aprindere se va reactiva automat.
Montarea burghiului
9912BA010 KN
1
2
3
3
Pornirea / oprirea motorului
0000-GXX-1860-A0
A
2
1
3
0000-GXX-0477-A0
BT 131
română
13
Pornirea motorului
N apăsaţi pe burduful (9) al pompei de
combustibil manuale cel puţin de
5 ori – chiar dacă burduful este plin
cu combustibil
N Apăsaţi pârghia clapetei de şoc (8)
şi rotiţi-o în poziţia
corespunzătoare, până când ea se
blochează.
Demararea
N Aşezaţi utilajul în condiţii de
siguranţă pe sol
N asiguraţi-vă de faptul că frâna
burghiului este cuplată
N adoptaţi o poziţie sigură
N piciorul drept pe mânerul cadru
N mâna stângă să fie pe mânerul
cadru – neatingând nici pârghia de
acceleraţie, nici blocatorul pârghiei
de acceleraţie degetul mare se va
afla sub mânerul cadru
N cu mâna dreaptă apucaţi mânerul
demaror
N trageţi încet mânerul demarorului
până la prima treaptă sesizabilă,
apoi trageţi rapid şi puternic
INDICAŢIE
Şnurul nu se trage până la capăt –
pericol de rupere!
N nu permiteţi revenirea de la sine a
mânerului demaror – conduceţi-l în
sens contrar direcţiei de tragere
astfel încât şnurul demaror să se
înfăşoare corect
N demaraţi până când motorul
funcţionează
De îndată ce motorul a pornit
N Apăsaţi blocatorul pârghiei de
acceleraţie şi imediat atingeţi scurt
pârghia de acceleraţie – pârghia
clapetei de şoc sare în poziţia
pentru regimul F
INDICAŢIE
Motorul trebuie imediat trecut în regim
de mers în gol – în caz contrar, când
frâna burghiului este blocată, pot lua
naştere avarii în zona ambreiajului.
g la motorul rece
< la motorul cald chiar dacă motorul
deja funcţionează, dar încă este
rece
0000-GXX-0478-A0
0000-GXX-1862-A0
0000-GXX-1558-A0
BT 131
română
14
N Aşezaţi utilajul pe vârful uneltei de
găurit
N poziţionaţi pârghia de activare pe B
– frâna burghiului se eliberează –
utilajul este gata de utilizare
AVERTISMENT
Când carburatorul este reglat corect,
unealta de găurit nu trebuie să se
rotească în regim de mers în gol al
motorului!
Utilajul este pregătit pentru funcţionare.
Opriţi motorul
N acţionaţi tasta de oprire motorul se
opreşte – eliberaţi tasta de oprire –
tasta de oprire se retrage înapoi sub
acţiunea arcului
Alte indicaţii pentru pornire
Motorul trece în poziţia de pornire la
rece g sau se opreşte la accelerare.
N poziţionaţi pârghia clapetei de şoc
pe < demaraţi în continuare până
când motorul funcţionează
Motorul nu porneşte în poziţia de pornire
la cald <
N poziţionaţi pârghia clapetei de şoc
pe g demaraţi în continuare până
când motorul funcţionează
Motorul nu demarează
N Verificaţi dacă toate elementele de
comandă sunt corect poziţionate
N Verificaţi dacă există combustibil în
rezervor, în caz că este necesar se
suplimentează
N Verificaţi dacă fişa bujiei este bine
fixată
N Repetaţi procedeul de pornire
Motorul este înecat
N Poziţionaţi pârghia clapetei de şoc
pe F – demaraţi în continuare până
când motorul funcţionează
Rezervorul s-a golit complet
N după alimentare apăsaţi burduful
pompei de combustibil de minimum
5 ori – chiar dacă burduful este plin
cu combustibil
N Pârghia clapetei de şoc se reglează
în funcţie de temperatura motorului
N Porniţi din nou motorul
La prima punere în funcţionare
Până la cea de-a treia alimentare a
rezervorului, noul utilaj fabricat se
utilizează fără a fi solicitat la turaţii mari,
pentru ca în timpul fazei de rodaj să nu
apară solicitări suplimentare. În timpul
fazei de rodaj piesele aflate în mişcare
trebuie să se rodeze unele de altele la
grupul motor există un grad ridicat de
rezistenţă la frecare. Motorul îşi atinge
puterea maximă după o etapă de
funcţionare de 5 până la 15 alimentări
ale rezervorului.
În timpul lucrului
După o funcţionare îndelungată la
sarcină maximă motorul se lasă scurt
timp să mai tureze în gol, până când
căldura intensă este condusă de către
curentul de aer rece, astfel
componentele grupului motor (sistemul
de aprindere, carburator) nu sunt
solicitate la maximum de un blocaj de
căldură.
După lucru
La oprirea pentru scurt timp: Se lasă
motorul să se răcească. Utilajul se
păstrează având rezervorul de
combustibil plin, într-un loc uscat, la
distanţă de surse de foc, până la
următoarea utilizare. La opriri
îndelungate – vezi "Depozitarea
utilajului".
0000-GXX-1861-A0
B
Instrucţiuni de funcţionare
BT 131
română
15
Utilizarea tijei prelungitoare (accesoriu
special)
Montaţi tija prelungitoare numai după ce
gaura este adusă la lungimea completă
a burghiului.
AVERTISMENT
Poziţionarea uneltei de găurit cu tija
prelungitoare montată duce la pericol
sporit de accident pentru utilizator,
deoarece utilajul de găurit se găseşte
astfel în zona pieptului operatorului şi nu
mai poate fi controlat în siguranţă. Din
acelaşi motiv, înaintea scoaterii
complete a uneltei de găurit din gaură,
se va demonta tija prelungitoare.
Dacă unealta de găurit se blochează în
gaură
N opriţi imediat motorul
N acţionaţi tasta de oprire motorul se
opreşte – eliberaţi tasta de oprire –
tasta de oprire se retrage înapoi sub
acţiunea arcului
N poziţionaţi pârghia de activare pe A
– frâna burghiului este activată
N roti?i întregul utilaj de găurit în sens
invers mersului acelor de ceasornic,
până când unealta de găurit se
eliberează din nou
N după eliberarea burghiului fixat,
verificaţi funcţionarea frânei
burgiului – vezi "Frâna burghiului"
Durata de viaţă a filtrului este în medie
mai mare de un an. Nu demontaţi
capacul filtrului şi nu înlocuiţi filtrul de
aer atâta timp cât nu sesizaţi o pierdere
de randament.
Dacă randamentul motorului scade
sensibil
N Demontaţi perna de rezem la
mânerul cadru
N butonul rotativ al clapetei de şoc se
roteşte pe g
N scoateţi şuruburile (1)
N scoateţi capacul filtrului (2)
N curăţaţi zona adiacentă filtrului de
murdăria grosieră
N Scoateţi filtrul (3)
N înlocuiţi filtrul murdar sau deteriorat
N Înlocuiţi piesele avariate
Eliberarea unei unelte de
găurit care s-a blocat
0000-GXX-1860-A0
A
Înlocuirea filtrului de aer
1
1
0000-GXX-0482-A0
2
3
4
BT 131
română
16
Montarea filtrului
N Introduceţi noul filtru în carcasa de
filtru şi aşezaţi capacul filtrului
N Înşurubaţi şi strângeţi complet
şuruburile
N Montaţi perna de reazem – vezi
"Completarea utilajlui"
Reglajul carburatorului utilajului este
executat în aşa fel încât în toate stările
de funcţionare la motor să fie dirijat un
amestec optim combustibil-aer.
Reglarea mersului în gol
Motorul se opreşte în regim de mers în
gol
N lăsaţi motorul cca. 3 min să se
încălzească în funcţionare
N Roti?i încet ?urubul limitator al
mersului în gol (LA) în sens orar,
până când motorul funcţionează
uniform – unealta de găurit nu
trebuie să fie antrenată în mişcare
Unealta de găurit este antrenat în regim
de mers în gol
N Roti?i încet şurubul limitator al
mersului în gol (LA) în sens invers
mersului acelor de ceasornic, pâ
când unealta de găurit se opreşte,
apoi roti?i-l în continuare în aceea?i
direc?ie cu 1/2 până la 3/4 rotaţii
AVERTISMENT
Dacă unealta de găurit nu se opreşte în
regim de mers în gol după un reglaj
executat corespunzător, motoutilajul va
fi dus la serviciul de asistenţă tehnică
pentru a fi reparat.
Reglarea carburatorului
0000-GXX-0495-A0
BT 131
română
17
N În cazul unei puteri insuficiente a
motorului, pornirii
necorespunzătoare sau
disfuncţionalităţilor la mersul în gol
în primul rând verificaţi bujia.
N după cca. 100 ore de funcţionare
înlocuiţi bujia chiar mai devreme în
cazul electrozilor foarte arşi –
utilizaţi numai bujii ecranate,
aprobate de STIHL – vezi "Date
tehnice"
Scoateţi bujia
N Deşurubaţi capacul (1)
N Extrageţi fişa bujiei (2)
N Deşurubaţi bujia (3)
Verificarea bujiei
N curăţaţi bujia murdărită
N Verificaţi distanţa dintre
electrozi (A) şi dacă este necesar,
ajustaţi valoarea pentru distanţă –
vezi "Date tehnice"
N înlăturaţi cauzele care au dus la
murdărirea bujiei
Cauzele posibile sunt:
prea mult ulei de motor în carburant
filtru de aer murdar
condiţii de funcţionare nefavorabile
AVERTISMENT
Piuliţele de racordare (1) care nu sunt
bine strânse, respectiv sunt lipsă, pot
produce scântei. Lucrul în mediu uşor
inflamabil sau exploziv comportă riscul
incendiului, respectiv al exploziilor. Se
pot produce leziuni corporale sau daune
materiale.
N folosiţi cu piuliţă de racordare bujiile
cu rezistor de deparazitare
Montaţi bujia
N Înşurubaţi bujia (3)
N Strângeţi cu cheia combinată bujia
N Apăsaţi fişa ferm pe bujie
N Aşezaţi capacul (1) şi înşurubaţi-l
Bujia
3
2
1
0000-GXX 0537-A0
000BA039 KN
A
1
000BA045 KN
BT 131
română
18
Dacă funcţionarea motorului este
nesatisfăcătoare deşi filtrul de aer a fost
curăţat iar reglajul carburatorului şi
cablului de acceleraţie a fost corect
executat, cauza o poate reprezenta toba
de eşapament.
La Serviciul de asistenţă tehnică se va
verifica starea de murdărie (calaminare)
a tobei de eşapament!
Pentru executarea lucrărilor de
întreţinere şi reparaţii, STIHL vă
recomandă să adresaţi serviciului de
asistenţă tehnică STIHL.
După fiecare 50 de ore de funcţionare
verificaţi lubrifiantul pentru mecanism şi,
dacă este necesar, lubrifiaţi:
N Deşurubaţi şurubul de închidere (1)
N Dacă pe partea interioară a
şurubului de închidere (1) nu se
vede lubrifiant pentru mecanism:
introduceţi prin înşurubare tubul (2)
cu lubrifiant STIHL pentru
mecanism (accesoriu special).
N Din tub (2) presa?i aprox. 5 - 10 g
(1/5 - 2/5 oz.) de lubrifiant de
angrenaj în mecanismul de
antrenare
INDICAŢIE
Nu umpleţi complet mecanismul cu
lubrifiant pentru mecanism.
N Scoateţi prin deşurubare tubul (2).
N Introduceţi la loc şi strângeţi şurubul
de închidere (1).
Funcţionarea motorului Lubrifierea mecanismului
1
9912BA019 KN
9912BA020 KN
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32

STIHL BT 131 Manual de utilizare

Tip
Manual de utilizare