STIHL BT 130 Manual de utilizare

Tip
Manual de utilizare
{
STIHL BT 130
Instrucţiuni de utilizare
Manual de utilizare originalTipărit pe hârtie albă netratată chimic cu clor.
În compoziţia cernelurilor intră uleiuri din plante, hârtia este
reciclabilă.
© ANDREAS STIHL AG & Co. KG, 2015
0458-429-5521-A. VA0.K15.
0000006464_006_RO
BT 130
română
1
{
Acest manual de utilizare este protejat prin legea dreptului de autor. Ne rezervăm toate drepturile, în special dreptul de a mul-
tiplica, traduce şi prelucra prin sisteme electronice.
Cuprins
Stimată cumpărătoare, stimate
cumpărător,
vă mulţumim că aţi ales un produs de
calitate al firmei STIHL.
Acest produs a fost obţinut prin metode
moderne de prelucrare, la care s-au
adăugat măsuri sporite de asigurare a
calităţii. Am depus toate eforturile pentru
a ne asigura că acest aparat va
corespunde cerinţelor dumneavoastră şi
că îl puteţi utiliza fără probleme.
Pentru informaţii cu privire la aparatul
dumneavoastră, vă rugăm să vă
adresaţi dealerului dvs. sau direct,
societăţii noastre de distribuţie.
Al dvs.
Dr. Nikolas Stihl
Despre acest manual de utilizare 2
Instrucţiuni de siguranţă şi tehnica
de lucru 2
Completarea utilajului 7
Reglarea cablului de acceleraţie 8
Motor 4-MIX 8
Combustibil 9
Alimentarea cu combustibil 10
Frâna burghiului 11
Montarea burghiului 12
Pornirea / oprirea motorului 12
Instrucţiuni de funcţionare 15
Desfacerea unui burghiu fixat 15
Înlocuirea filtrului de aer 16
Reglarea carburatorului 16
Bujia 17
Funcţionarea motorului 18
Lubrifierea mecanismului 18
Demarorul 18
Depozitarea utilajului 19
Verificare şi întreţinere prin serviciul
de asistenţă tehnică 19
Instrucţiuni de întreţinere şi îngrijire 20
Minimizarea uzurii şi evitarea
pagubelor 22
Componente principale 23
Date tehnice 24
Instrucţiuni pentru reparaţii 25
Colectarea deşeurilor 25
Declaraţie de conformitate UE 25
BT 130
română
2
Simboluri
Simbolurile amplasate pe utilaj sunt
explicate în acest manual de utilizare.
În funcţie de utilaj şi de echipament, pe
aparat pot fi amplasate următoarele
simboluri.
Simbolizarea paragrafelor
AVERTISMENT
Avertisment cu privire la pericolul de
accident şi rănire, precum şi pericolul
unor pagube materiale semnificative.
INDICAŢIE
Avertisment cu privire la avarierea
utilajului sau componentelor individuale.
Dezvoltare tehnică
STIHL se preocupă în mod constant de
îmbunătăţirea tuturor maşinilor şi
utilajelor; prin urmare ne rezervăm
dreptul de a efectua modificări în
programul de livrare în ceea ce priveşte
forma, tehnologia şi echiparea.
Prin urmare nu pot fi ridicate pretenţii cu
privire la informaţiile şi figurile din acest
manual de utilizare.
Se vor respecta normele de siguranţă
specifice ţării respective, de ex. cele
emise de asociaţiile profesionale, casele
de asigurări sociale, autorităţile
însărcinate cu protecţia muncii şi altele.
La prima întrebuinţare a utilajului: Se
solicită vânzătorului sau persoanelor de
specialitate explicaţii referitoare la
funcţionarea în siguranţă – sau se
participă la un curs de instruire.
Minorilor nu le este permisă folosirea
motoutilajului – cu excepţia tinerilor
peste 16 ani care se instruiesc sub
supraveghere.
Copiii, animalele şi persoanele
privitoare trebuie să păstreze distanţa.
Despre acest manual de
utilizare
Rezervor de combustibil;
amestec de combustibil
din benzină şi ulei de
motor
Acţionaţi pompa manu-
ală de combustibil
Frâna burghiului
Instrucţiuni de siguranţă şi
tehnica de lucru
La utilizarea motoutilaju-
lui sunt necesare măsuri
speciale de siguranţă,
deoarece burghiul
lucrează cu un moment
mare de rotaţie şi parţial
cu o viteză mare de tura-
ţie iar capetele de
burghiu au muchiile
ascuţite.
Manualul de utilizare se
va citi în întregime cu
atenţie înainte de pune-
rea în funcţiune şi se va
păstra în siguranţă pentru
a fi utilizat ulterior. Neres-
pectarea instrucţiunilor
de utilizare poate duce la
grave accidente.
BT 130
română
3
În cazul neutilizării utilajul se va depozita
în aşa fel încât nu pună în pericol nici
o persoană. Motoutilajul se va asigura
împotriva accesului neautorizat.
Utilizatorul este responsabil pentru
accidentele sau pericolele apărute faţă
de alte persoane sau de lucrurile
aparţinând acestora.
Motoutilajul va fi înmânat sau
împrumutat numai acelor persoane care
au cunoştinţe despre modelul respectiv
şi utilizarea lui – întotdeauna se va
înmâna şi manualul de utilizare.
Întrebuinţarea motoutilajelor cu emisie
prin ultra – sunete poate fi limitată
temporar atât prin hotărâri naţionale, cât
şi locale.
Persoanele care folosesc utilajul trebuie
să fie odihnite, sănătoase şi în bună
formă fizică.
Persoanele care din motive de sănătate
nu trebuie să depună efort, vor apela la
medicul personal pentru a afla dacă este
posibil să folosească motoutilajul
respectiv.
Numai pentru purtătorii de by-pass:
Sistemul de aprindere al acestui utilaj
produce un câmp slab electromagnetic.
Nu putem exclude complet influenţa
asupra tipurilor individuale de by-pass.
Pentru a evita riscurile din punct de
vedere al sănătăţii, STIHL vă
recomandă să vă adresaţi medicului
personal şi fabricantului de by-pass.
După administrarea de alcool,
medicamente care influenţea
capacitatea de reacţie sau droguri nu
este permisă utilizarea utilajului.
Motoutilajul – independent de uneltele
de găurire aferente – se va utiliza numai
pentru executarea găurilor în pământ şi
în lemn. Axa burghiului se alege în aşa
fel încât pârghia frânei capului de forat
să se poată rezema oricând de coapsa
utilizatorului în timpul forării.
Motoutilajul nu se va utiliza în alte
scopuri.
Înainte de a începe lucrarea de forare
asiguraţi-vă că în locul respectiv nu se
găsesc conducte (de ex. pentru gaz,
apă, curent):
informaţi-vă la autorităţile locale de
distribuţie
în caz de îndoială, verificaţi
existenţa conductelor cu ajutorul
detectoarelor sau prin săpături de
probă
Se vor utiliza numai uneltele de forare
sau accesoriile aprobate de STIHL şi
destinate acestui motoutilaj sau piese
similare din punct de vedere tehnic.
Pentru orice nelămurire adresaţi-vă unui
serviciu de asistenţă tehnică. Se vor
utiliza numai piese şi accesorii de
calitate. În caz contrar apare pericolul
accidentării sau avarierii motoutilajului.
STIHL vă recomandă utilizarea pieselor
de schimb şi accesoriilor
originale STIHL. Datori
caracteristicilor lor acestea sunt optime
pentru produs şi corespund cerinţelor
utilizatorului.
Asupra utilajului nu se va executa nici o
modificare – în caz contrar ar putea fi
periclitată siguranţa. STIHL nu îşi poate
asuma nici o răspundere pentru leziuni
asupra persoanelor şi daunele
provocate bunurilor, cauzate de
folosirea utilajelor ataşabile neaprobate
de STIHL.
Pentru curăţarea utilajului nu
întrebuinţaţi curăţătorul de înaltă
presiune. Jetul puternic de apă poate
avaria componentele utilajului.
Îmbrăcăminte şi echipament
Îmbrăcămintea şi echipamentul se vor
purta în conformitate cu prevederile.
Nu se poartă îmbrăcăminte care se
poate agăţa de lemn, mărăciniş sau de
piesele utilajului care se găsesc în
mişcare. Nici şaluri, cravată şi bijuterii.
Îmbrăcămintea trebuie să
fie adaptată scopului şi
să fie confortabilă. Costu-
mul nu trebuie să fie lejer
– costum combinat, fără
manta de lucru.
Părul lung se va strânge
şi proteja (batic, şapcă,
cască etc.).
Purtaţi încălţăminte rezis-
tentă cu talpă aderentă,
stabilă la alunecare.
BT 130
română
4
AVERTISMENT
Purtaţi o protecţie "personală" la sunete
– de ex. capsule de protecţie a auzului.
Casca de protecţie se poartă din cauza
pericolului obiectelor căzătoare.
STIHL oferă un program cuprinzător în
privinţa echipamentului personal de
protecţie.
Transportarea motoutilajului
Întotdeauna se opreşte motorul.
Pentru efectuarea transportului pe
distanţe mari, demontaţi burghiul şi
prindeţi utilajul de cadrul mânerului –
ţineţi la distanţă de corp piesele fierbinţi
ale maşinii (de ex. mecanismul de
antrenare) – pericol de ardere!
În vehicule: Motoutilajul se asigură
contra răsturnării, stricării şi revărsării
combustibilului.
Alimentarea cu combustibil
Înaintea alimentării cu combustibil
motorul se opreşte.
Nu alimentaţi atâta timp cât motorul este
încă fierbinte – combustibilul se poate
revărsa – pericol de incendiu!
Capacul rezervorului se deschide cu
atenţie pentru ca suprapresiunea
scadă încet iar combustibilul să nu se
reverse.
Alimentarea se va executa numai în
spaţii bine aerisite. Dacă s-a revărsat
combustibil, curăţaţi imediat motoutilajul
– combustibilul nu trebuie să atingă
îmbrăcămintea, altfel aceasta se va
schimba imediat.
Astfel se va reduce riscul desfacerii
capacului rezervorului din cauza
vibraţiei motorului şi revărsării
combustibilului.
Înaintea pornirii
Se verifică starea sigură de funcţionare
a utilajului, conform instrucţiunilor –
atenţie la capitolul corespunzător din
manualul de utilizare:
Verificaţi sistemul de combustibil în
privinţa etanşeităţii, cu precădere
reperele aflate la vedere cum sunt,
spre exemplu, capacul de rezervor,
racordurile de conductă, pompa de
combustibil (numai la motoutilaje cu
pompă de combustibil). În cazul
unor neetanşări sau avarieri, nu
porniţi motorul pericol de incendiu!
Înainte de punerea în funcţiune
utilajul va fi suspus reviziei de către
un serviciu de asistenţă tehnică
cursorul combinat / comutatorul de
oprire trebuie fie uşor poziţionabil
pe STOP, respectiv 0
frâna forezei funcţională
Pârghia de acceleraţie şi blocatorul
pârghiei de acceleraţie uşor
accesibile – pârghia de acceleraţie
trebuie să se retragă automat în
poziţia de mers în gol
Se verifică locaşul fix al fişei cablului
de aprindere – în cazul când fişa nu
este bine fixată pot lua naştere
scântei care aprind amestecul
combustibil-aer – pericol de
incendiu!
Nu se execută nici o modificare la
dispozitivele de comandă şi
siguranţă
Mânerele se menţin curate şi
uscate, se îndepărtează uleiul şi
murdăria – important pentru
dirijarea mai sigură a motoutilajului
Pentru reducerea riscului
de leziuni la ochi, purtaţi
ochelari de protecţie cu
aplicare strânsă conform
normei EN 166. Aveţi
grijă la corecta aşezare a
ochelarilor de protecţie.
Purtaţi mănuşi de protec-
ţie confecţionate din
material rezistent (spre
exemplu din piele).
Benzina este extrem de
inflamabilă – menţineţi
distanţa faţă de flacără –
nu răsturnaţi combustibi-
lul – nu fumaţi.
După alimentare capacul
rezervorului se înşuru-
bează cât mai strâns
posibil.
Atenţie la neetanşeităţi!
Dacă se varsă combusti-
bil, nu porniţi motorul –
pericol de moarte din
cauza arsurilor!
BT 130
română
5
Motoutilajul se utilizează numai când se
găseşte în stare sigură de funcţionare –
pericol de accident!
Pornirea motorului
Se execută la o distanţă de minimum
3 metri de locul alimentării – nu în spaţii
închise.
Numai pe suprafaţă plană, adoptaţi o
poziţie stabilă şi sigură, apucaţi ferm
utilajul. Burghiul nu va atinge niciun
obiect şi nici solul, deoarece la pornire
acestea pot fi antrenate în rotaţie.
Motoutilajul va fi operat numai de către o
singură persoană – în zona de lucru nu
trebuie să se găsească alte persoane –
nici la pornire. Evitaţi contactul cu
burghiul – pericol de rănire!
Motorul nu se demarează "manual" –
pornirea se va face după cum este
descris în manualul de utilizare.
La verificarea mersului în gol: Odată cu
eliberarea pârghiei de acceleraţie –
burghiul trebuie să se oprească la mers
în gol.
Materialele uşor inflamabile
(de ex. şpan de lemn, coajă de copac,
iarbă uscată, combustibil) se vor ţine la
distanţă de gazele de ardere fierbinţi şi
de toba fierbinte de eşapament pericol
de incendiu!
Prinderea şi dirijarea utilajului
Întotdeauna motoutilajul se ţine ferm cu
ambele mâini de mânere.
Asiguraţi întotdeauna o poziţie sigură şi
stabilă – frâna burghiului sprijinită de
coapsa stângă.
Apucaţi ferm mânerul cu degetul mare,
ţinând mâna stângă pe mânerul de
operare.
În timpul lucrului
Opriţi imediat motorul în cazul unui
pericol, respectiv în situaţii de urgenţă –
poziţionaţi cursorul combinat /
comutatorul de oprire pe 0
respectiv STOP.
În zona de lucru nu permiteţi prezenţa
altor persoane. Păstraţi o distanţă
suficient de mare faţă de celelalte
persoane – pericol de accident!
Atenţie la mersul în gol ireproşabil al
motorului, pentru ca la eliberarea
pârghiei de acceleraţie burghiul nu se
mai rotească. Dacă totuşi burghiul se
roteşte la mers în gol apelaţi la serviciul
de asistenţă tehnică. Verificaţi, respectiv
corectaţi reglajul la mers în gol la
intervale periodice.
Atenţie la polei, umezeală, zăpadă,
remorci, teren neuniform etc. – pericol
de alunecare!
Atenţie la obstacole – cioturi de copaci,
rădăcini – pericol de împiedicare!
Asiguraţi întotdeauna o poziţie sigură şi
stabilă.
Este necesară o atenţie mărită şi
precauţie la purtarea căştii de protecţie
auditivă deoarece percepţia pericolului
prin zgomote (ţipete, tonuri de
semnalizare etc) este limitată.
Pauzele de lucru trebuie luate la
momentele corespunzătoare pentru a
evita oboseala şi epuizarea – pericol de
accident!
Lucraţi calm şi precaut – numai în
condiţii de bună vizibilitate şi cu lumină
suficientă. Lucraţi cu atenţie astfel încât
să nu-i puneţi pe ceilalţi în pericol.
9912BA000 KN
Motoutilajul produce gaze
otrăvitoare de îndată ce
motorul este în stare de
funcţionare. Aceste gaze
sunt inodore şi invizibile
şi conţin hidrocarburi
nearse şi benzol. Nu
lucraţi niciodată cu
motoutilajul în spaţii
închise sau slab aerisite –
chiar şi în cazul maşinilor
cu catalizator.
BT 130
română
6
La lucrări în canale, tranşee sau în spaţii
strâmte schimbul de aer trebuie să se
facă în condiţii optime. Pericol mortal
prin intoxicare!
Opriţi de îndată lucrul dacă prezentaţi
stări de greaţă, dureri de cap, tulburări
de vedere (de ex. micşorarea câmpului
vizual), tulburări de auz, ameţeli,
scăderea capacităţii de concentrare –
aceste simptome pot fi provocate printre
altele de concentraţii prea mari de gaze
de ardere pericol de accident!
Nu solicitaţi motoutilajul astfel încât să
producă zgomot şi gaze de ardere – nu
lăsaţi motorul să funcţioneze inutil,
acceleraţi numai în timpul lucrului.
Praful (de ex. rumeguş), aburii şi fumul
care iau naştere în timpul lucrului pot
reprezenta un pericol pentru sănătate.
În cazul emisiei puternice de praf purtaţi
mască de protecţie.
Nu fumaţi în timpul utilizării sau în
apropierea motoutilajului – pericol de
incendiu! Din sistemul de combustibil
pot să apară vapori de benzină
inflamabili.
În cazul în care motoutilajul a fost supus
unei solicitări necorespunzătoare
(de ex. prin lovire sau prăbuşire), înainte
de a fi folosit în continuare, neapărat se
va verifica starea sigură de funcţionare
vezi şi capitolul "Înaintea pornirii".
Verificaţi în special etanşeitatea
sistemului de combustibil şi funcţionarea
dispozitivelor de siguranţă. Nu utilizaţi în
nici un caz în continuare motoutilajele
care nu mai sunt sigure în funcţionare. În
caz de nesiguranţă se va apela la
serviciul de asistenţă tehnică.
Nu lucraţi în poziţia de pornire – la
această poziţie a pârghiei de acceleraţie
turaţia motorului nu este reglabilă.
Unealta de găurit şi pinionul se ating
doar când motorul este oprit iar burghiul
este în stare de repaus – pericol de
rănire!
Ţineţi fem motorutilajul pentru a putea
prelua eventualele şocuri bruşte –
efectuaţi găurire cu presiune scăzută de
avans.
Găurile efectuate se vor acoperi şi
asigura.
La înlocuirea uneltei de găurit, motorul
se opreşte şi se activează frâna
burghiului – pericol de rănire!
Nu atingeţi piesele fierbinţi ale utilajului,
în special toba de eşapament – pericol
de ardere.
Înainte de a părăsi utilajul: opriţi motorul.
Verificaţi la intervale regulate starea
ireproşabilă a uneltelor de găurit!
Burghiele deteriorate sau tocite se vor
înlocui imediat.
Vibraţii
O perioadă mai îndelungată de utilizare
a motoutilajului poate duce la afecţiuni
ale circulaţiei periferice a mâinilor induse
de vibraţii ("boala degetelor albe").
Nu se poate stabili o durată general
valabilă de utilizare deoarece aceasta
depinde de mai mulţi factori de influenţă.
Durata de utilizare este prelungită prin:
Protecţia mâinilor (mănuşi
călduroase)
Pauze
Durata de utilizare este scurtată prin:
tendinţă specială spre afecţiuni
circulatorii (caracteristici: adeseori
degete reci, tremurături)
temperaturi exterioare scăzute
intensitatea forţei cu care se prinde
utilajul (o forţă prea mare împiedică
circulaţia periferică)
În cazul unei utilizări periodice, de lungă
durată a motoutilajului şi la apariţia
repetată a semnelor caracteristice
(de ex. tremurături ale degetelor) se
recomandă un consult medical.
Întreţinere şi reparaţii
Executaţi întreţinerea motoutilajului la
intervale periodice. Se vor efectua
numai lucrările de întreţinere şi reparaţii
descrise în manualul de utilizare. Toate
celelalte lucrări vor fi executate de către
serviciul de asistenţă tehnică.
Pentru executarea lucrărilor de
întreţinere şi reparaţii, STIHL vă
recomandă să vă adresaţi serviciului de
Se va evita contactul cu
conductele strabătute de
curent – pericol de
curentare!
Lucraţi cu deosebită pre-
cauţie pe sol pietros sau
cu vegetaţie densă.
BT 130
română
7
asistenţă tehnică STIHL. Serviciile de
asistenţă tehnică STIHL sunt instruite la
intervale periodice de timp şi vă pot
pune la dispoziţie documentaţia tehnică
necesară.
Utilizaţi numai piese de schimb de înaltă
calitate. În caz contrar apare pericolul
accidentării sau avarierii motoutilajului.
Pentru orice nelămurire adresaţi-vă unui
serviciu de asistenţă tehnică.
STIHL vă recomandă utilizarea pieselor
de schimb originale STIHL. Datorită
caracteristicilor lor acestea sunt optime
pentru produs şi corespund cerinţelor
utilizatorului.
Pentru reparare, întreţinere şi curăţare
întotdeauna motorul se opreşte pericol
de rănire! – Excepţie: reglarea
carburatorului şi regimului de mers în
gol.
Dacă fişa cablului de aprindere este
scoasă sau bujia este deşurubată,
motorul se pune în mişcare cu
demarorul numai când cursorul
combinat / comutatorul de oprire este
poziţionat pe STOP respectiv 0 pericol
de incendiu din cauza scânteilor din
exteriorul cilindrului.
Nu executaţi lucrări de întreţinere
asupra motoutilajului şi nici nu-l
depozitaţi în apropiere de flacă
deschisă – din cauza carburantului
pericol de incendiu!
Verificaţi la intervale periodice
etanşeitatea capacului de rezervor.
Utilizaţi numai bujii noi, aprobate de
STIHL – vezi "Date Tehnice".
Verificaţi cablul de aprindere (izolaţie
ireproşabilă, conexiune stabilă).
Verificaţi starea ireproşabilă a tobei de
eşapament.
Nu lucraţi cu toba de eşapament defectă
sau fără toba de eşapament pericol de
incendiu!perturbarea auzului!
Nu atingeţi toba de eşapament fierbinte
pericol de ardere!
Starea elementelor antivibraţii
influenţează comportamentul la vibraţii
controlaţi elementele antivibraţii la
intervale periodice.
Ataşarea pârghiei de activare a frânei
burghiului
N introduceţi pârghia de activare (1) în
piesa de prindere
N poziţionaţi suportul (2) pe pârghia
de activare
N introduceţi şi strângeţi complet
şurubul (3)
Completarea utilajului
3
2
3
1
9912BA001 KN
BT 130
română
8
Montarea pernei de reazem
N introduceţi perna de reazem (1) cu
eclisele (2) în găurile longitudinale
din mânerul cadru
N Rabateţi în sus perna de reazem
N Fixaţi perna de reazem cu benzi
adezive (3) pe mânerul cadru – nu
prindeţi cablul de acceleraţie cu
ocazia acestei operaţiuni
Reglarea corectă a cablului de
acceleraţie este premiza pentru
funcţionarea ireproşabilă a acceleraţiei
la demarare, mersului în gol şi
acceleraţiei maxime.
Cablul de acceleraţie se reglează numai
cu utilajul complet montat – mânerul de
operare trebuie să se găsească în
poziţie de lucru.
N rastrul de la mânerul de comandă
se apasă cu o unealtă la capătul
canalului
N blocatorul pârghiei de
acceleraţie (1) şi pârghia de
acceleraţie (2) se apasă complet
(poziţie acceleraţie maximă) astfel
cablul de acceleraţie este corect
reglat
Motorul STIHL 4-MIX este lubrifiat cu
amestesc şi trebuie funcţioneze cu un
amestec de combustibil din benzină şi
ulei de motor.
Acesta funcţionează după principiul în 4
timpi.
9912BA002 KN
3
3
9912BA003 KN
Reglarea cablului de
acceleraţie
9912BA004 KN
2
1
9912BA005 KN
Motor 4-MIX
BT 130
română
9
Motorul va funcţiona cu un amestec de
carburant format din benzină şi ulei de
motor.
AVERTISMENT
Evitaţi contactul direct al pielii cu
combustibilul şi inhalarea vaporilor de
combustibil.
MotoMix STIHL
STIHL recomandă utilizarea MotoMix
STIHL. Acest carburant mixt nu conţine
benzol, plumb, se caracterizează printr-
o cifră octanică ridicată şi oferă
întotdeauna raportul de amestec corect.
MotoMix STIHL este un amestec
destinat duratei maxime de viaţă a
motorului şi conţine ulei STIHL de motor
în doi timpi HP Ultra.
MotoMix nu este disponibil pe toate
pieţele.
Mixarea combustibilului
INDICAŢIE
Substanţele combustibile
necorespunzătoare sau un raport de
amestec care se abate de la norme pot
duce la avarii serioase ale grupului
motor. Benzina sau uleiul de motor de
calitate inferioară pot avaria motorul,
garniturile, conductele şi rezervorul de
combustibil.
Benzina
Întrebuinţaţi numai benzină de calitate
cu o cifră octanică de minimum 90 ROZ
– cu sau fără plumb.
Utilajele cu catalizator pentru gazele de
ardere vor funcţiona cu benzină fără
plumb.
INDICAŢIE
Dacă rezervorul se alimentează de mai
multe ori cu benzină cu plumb eficienţa
catalizatorului se poate reduce
semnificativ.
Benzina cu o proporţie de alcool mai
mare de 10% poate cauza la avarieri în
funcţionare la motoarele cu
carburatoare reglabile manual şi, prin
urmare, nu se va utiliza la aceste
motoare.
Motoarele cu M-Tronic furnizează
putere completă cu o benzină cu până la
25% proporţia de alcool (E25).
Ulei de motor
Utilizaţi numai ulei de calitate pentru
motor în doi timpi – ideal ulei STIHL de
motor în doi timpi HP, HP Super sau
HP Ultra, care sunt în mod optim
adaptate motoarelor STIHL.
Randamentul maxim şi durata de viaţă a
motorului sunt garantate de HP Ultra.
Uleiurile de motor nu sunt disponibile pe
toate pieţele.
La motoutilajele cu catalizator pentru
gazele de ardere la prepararea
amestecului de carburant se va folosi
numai ulei pentru motor în doi timpi
STIHL 1:50.
Raport de amestec
la ulei STIHL de motor în doi timpi 1:50;
1:50 = 1 parte Öl + 50 părţi benzină
Exemple
N Intr-o canistră specială de
combustibil mai întâi se introduce
uleiul de motor, apoi se adaugă
benzina şi se amestecă temeinic
Depozitarea amestecului de combustibil
Depozitaţi numai în recipiente permise
pentru păstrarea combustibilului, la loc
sigur, uscat şi răcoros, protejat de razele
de lumină şi de soare.
Amestecul de combustibil se alterează
mixaţi numai necesarul pentru câteva
săptămâni. Nu depozitaţi amestecul de
combustibil mai mult de 30 zile. Dacă
este expus la lumină, soare, temperaturi
scăzute sau ridicate amestecul de
combustibil poate deveni mai rapid
inutilizabil.
STIHL MotoMix poate fi însă depozitat
fără probleme până la cel mult 2 ani.
N Înaintea alimentării scuturaţi bine
canistra cu amestecul de
combustibil.
Combustibil
Cantitatea de
benzină
Ulei pentru motor în doi
timpi STIHL 1:50
litru litru (ml)
1 0,02 (20)
5 0,10 (100)
10 0,20 (200)
15 0,30 (300)
20 0,40 (400)
25 0,50 (500)
BT 130
română
10
AVERTISMENT
În canistră se poate crea presiune –
deschideţi cu atenţie.
N Rezervorul de combustibil şi
canistra se vor curăţa la intervale
periodice
Deversaţi restul de combustibil şi lichidul
folosit la curăţare conform normelor şi
condiţiilor ecologice!
Pregătirea utilajului
N Curăţaţi capacul rezervorului şi
zona adiacentă înaintea alimentării,
pentru ca în rezervor nu pătrundă
murdărie.
N Poziţionaţi utilajul în aşa fel încât
capacul rezervorului fie îndreptat
în sus.
Alimentarea cu combustibil
La alimentare combustibilul nu trebuie
să se reverse iar rezervorul nu se va
umple până la refuz. STIHL vă
recomandă sistemul de alimentare
STIHL pentru combustibil (accesorii
speciale).
N deschideţi capacul
N Alimentarea cu combustibil
N închideţi capacul
AVERTISMENT
După alimentare capacul rezervorului se
strânge cât mai mult posibil cu mâna.
Alimentarea cu combustibil
9912BA006 KN
BT 130
română
11
Activarea frânei burghiului
N Aduceţi pârghia de activare în
poziţia A
la pornire
în regim de mers în gol
la extragerea unui burghiu fixat
Dacă burghiul s-a blocat în mandrină
(de ex. prin rădăcină sau pietre), utilajul
se mişcă în sens contrar sensului orar
pârghia de activare se apasă de coapsa
utilizatorului iar frâna se activează.
Eliberarea frânei burghiului
N Aduceţi pârghia de activare în
poziţia B
Controlul funcţional al frânei burghiului
Frâna burghiului se supune uzurii
naturale. Înainte de începerea lucrului şi
după slăbirea oricărui burghiu fixat
trebuie să se verifice în mod regulat
dacă acesta îşi îndeplineşte funcţia.
De fiecare dată înainte de începerea
lucrului şi după slăbirea unui burghiu
fixat
N în regim de mers în gol, activaţi
frâna burghiului şi acceleraţi la
maxim pentru scurt timp
(max. 3 secunde) – burghiul nu
trebuie să fie antrenat în mişcare
La avarierea frânei burghiului aceasta
se va repara de îndată la serviciul de
asistenţă tehnică STIHL recomandă
serviciul de asistenţă tehnică STIHL.
Frâna burghiului
9912BA008 KN
A
9912BA009 KN
B
BT 130
română
12
N opriţi motorul şi activaţi frâna
burghiului – vezi "Frâna burghiului"
N demontaţi burghiul – pinionul
orientat în sus
N extrageţi fişa de siguranţă (1) din
tija burghiului
N împingeţi burghiul (2) pe ax până
când alezajele (3) se aliniază
N împingeţi fişa de siguranţă în alezaj
N rabataţi cadrul arc al fişei de
siguranţă, atfel încât cuprindă tija
burghiului
Activarea frânei burghiului
N Aduceţi pârghia de activare în
poziţia A
Pornire
N apăsaţi pe rând pe blocatorul
pârghiei de acceleraţie (1) şi pe
pârghia de acceleraţie (2)
N menţineţi ambele pârghii apăsate
N împingeţi cursorul combinat (3)
pe START şi menţineţi poziţia
N eliberaţi succesiv pârghia de
acceleraţie, cursorul combinat şi
blocatorul pârghiei de acceleraţie =
poziţia de pornire
Montarea burghiului
9912BA010 KN
1
2
3
3
Pornirea / oprirea motorului
9912BA008 KN
A
9912BA011 KN
START
BT 130
română
13
N reglaţi butonul rotativ (4) al clapetei
de şoc
N Apăsaţi pe burduful (5) al pompei
de combustibil manuale cel puţin de
5ori
Demararea
N utilajul se aşează în siguranţă pe sol
N piciorul drept pe mânerul cadru
N mâna stângă pe mânerul cadru
N trageţi încet mânerul demarorului cu
mâna dreaptă până la prima treaptă
sesizabilă, apoi trageţi rapid şi
puternic
INDICAŢIE
Şnurul nu se trage până la capăt –
pericol de rupere!
N nu permiteţi revenirea de la sine a
mânerului demaror – conduceţi-l în
sens contrar direcţiei de tragere
astfel încât şnurul demaror să se
înfăşoare corect
N demaraţi în continuare
După primul contact
N butonul rotativ al clapetei de şoc se
roteşte pe e
N demaraţi până când motorul
funcţionează
De îndată ce motorul a pornit
N apăsaţi scurt pe pârghia de
acceleraţie (2) – cursorul
combinat (3) sare în poziţia de
funcţionare F – motorul trece în
regim de mers în gol
INDICAŢIE
Motorul trebuie imediat trecut în regim
de mers în gol – în caz contrar, când
frâna burghiului este blocată, pot lua
naştere avarii în zona ambreiajului.
g la motorul rece
e la motorul cald chiar dacă motorul
deja funcţionează, dar încă este
rece
4
5
9912BA012 KN
9912BA013 KN
9912BA014 KN
BT 130
română
14
N utilajul se aşează pe vârful
burghiului
N poziţionaţi pârghia de activare pe B
– frâna burghiului se eliberează –
utilajul este gata de utilizare
Când carburatorul este reglat corect,
burghiul nu trebuie să se rotească în
regim de mers în gol.
Oprirea motorului
N Aduceţi cursorul combinat în
poziţia STOP-0
În cazul temperaturilor foarte scăzute
N după ce motorul a pornit, apăsaţi
scurt pe pârghia de acceleraţie =
poziţia de pornire se deblochează
cursorul combinat sare în poziţia de
funcţionare F – motorul trece în
regim de mers în gol
N se accelerează puţin
N se lasă motorul se încălzească în
funcţionare
Dacă motorul nu porneşte
Dacă după primul contact al motorului
butonul rotativ al clapetei de şoc nu a
fost poziţionat la timp pe e, atunci
motorul s-a înecat.
N butonul rotativ al clapetei de şoc se
roteşte pe e
N cursorul combinat, blocatorul
pârghiei de acceleraţie şi pârghia de
acceleraţie se aduc în poziţia de
pornire
N demaraţi motorul – pentru aceasta
trageţi puternic şnurul demaror pot
fi necesare 10 până la 20 curse ale
şnurului
Dacă totuşi motorul nu porneşte
N Aduceţi cursorul combinat în
poziţia STOP-0
N demontaţi bujia – vezi "Bujia"
N uscaţi bujia
N demarorul se trage de mai multe ori
– pentru ventilarea camerei de
ardere
N montaţi bujia la loc – vezi "Bujia"
N poziţionaţi cursorul combinat
pe START
N butonul rotativ al clapetei de şoc se
poziţionează pe e – chiar dacă
motorul este rece
N demaraţi motorul din nou
Reglarea cablului de acceleraţie
N se verifică reglajul cablului de
acceleraţie vezi "Reglarea cablului
de acceleraţie"
La regimul de mers în gol rezervorul s-a
golit complet şi a fost realimentat
N după alimentare, apăsaţi pe
burduful pompei de combustibil de
minimum cinci ori – chiar dacă
burduful este plin cu combustibil
N butonul rotativ al clapetei de şoc se
reglează în funcţie de temperatura
motorului
N demaraţi motorul din nou
9912BA009 KN
B
BT 130
română
15
La prima punere în funcţionare
Până la cea de-a treia alimentare a
rezervorului, noul utilaj fabricat se
utilizează fără a fi solicitat la turaţii mari,
pentru ca în timpul fazei de rodaj să nu
apară solicitări suplimentare. În timpul
fazei de rodaj piesele aflate în mişcare
trebuie să se rodeze unele de altele – la
grupul motor există un grad ridicat de
rezistenţă la frecare. Motorul îşi atinge
puterea maximă după o fază de 5 până
la 15 alimentări ale rezervorului.
În timpul lucrului
După o funcţionare îndelungată la
sarcină maximă motorul se lasă scurt
timp să mai tureze în gol, până când
căldura intensă este condusă de către
curentul de aer rece, astfel
componentele grupului motor (sistemul
de aprindere, carburator) nu sunt
solicitate la maximum de un blocaj de
căldură.
După lucru
La opriri de scurtă durată: motorul se
lasă să se răcească. Utilajul se
păstrează având rezervorul de
combustibil plin, într-un loc uscat, la
distanţă de surse de foc, până la
următoarea utilizare. La opriri
îndelungate – vezi "Depozitarea
utilajului".
Utilizarea tijei prelungitoare (accesoriu
special)
Montaţi tija prelungitoare numai după ce
gaura este adusă la lungimea completă
a burghiului.
AVERTISMENT
Poziţionarea burghiului cu tija
prelungitoare montată duce la pericol
sporit de accident pentru utilizator,
deoarece utilajul de găurit se găseşte
astfel în zona pieptului operatorului şi nu
mai poate fi controlat. Din acelaşi motiv,
înaintea extragerii complete a burghiului
din gaură, se va demonta tija
prelungitoare.
Control tehnic
În cazul utilizării pe piaţă, utilajul se va
supune o dată pe an unui control
efectuat de experţi.
Experţii sunt persoanele care fac
evaluarea stării de siguranţă burghiului
în baza experienţei lor profesionale şi
specializării lor.
Dacă burghiul se prinde în mandrină
N opriţi imediat motorul
N Aduceţi cursorul combinat în poziţia
STOP-0
N poziţionaţi pârghia de activare pe A
– frâna burghiului este activată
N întregul utilajul se roteşte spre
stânga, în sens contrar sensului
orar până când burghiul se desface
N după eliberarea burghiului fixat,
verificaţi funcţionarea frânei
burgiului – vezi "Frâna burghiului"
Instrucţiuni de funcţionare Desfacerea unui burghiu fixat
9912BA008 KN
A
BT 130
română
16
Dacă randamentul motorului scade
sensibil
N Demontaţi perna de rezem la
mânerul cadru
N Deşurubaţi şurubul (1) şi scoateţi
capacul filtrului (2) – şurubul este
fixat în capacul filtrului pentru a nu
se pierde
N Partea interioară a capacului
filtrului (2) şi zona adiacentă a
filtrului (3) se curăţă de murdăria
grosieră
N Extrageţi şi verificaţi filtrul (3) –
înlocuiţi-l dacă prezintă murdărie
sau deteriorări
N Aplicaţi filtrul de aer (3)
N Aplicaţi capacul filtrului (2)
N Introduceţi şi strângeţi şurubul (1)
N Montaţi perna de reazem – vezi
"Completarea utilajlui"
Reglajul carburatorului utilajului este
executat în aşa fel încât în toate stările
de funcţionare la motor să fie dirijat un
amestec optim combustibil-aer.
Reglarea turaţiei la mers în gol
Motorul se opreşte în regim de mers în
gol
N Şurubul limitator al mersului în
gol (LA) se roteşte încet în sens orar
până când motorul turează uniform
Burghiul este antrenat în regim de mers
în gol
N Şurubul limitator al mersului în
gol (LA) se roteşte încet în sens
contrar sensului orar până când
burghiul nu se mai roteşte.
AVERTISMENT
Dacă burghiul se opreşte în regim de
mers în gol după un reglaj executat
corespunzător, motoutilajul va fi dus la
serviciul de asistenţă tehnică pentru a fi
reparat.
Înlocuirea filtrului de aer
9912BA017 KN
1
Reglarea carburatorului
9912BA018 KN
BT 130
română
17
N În cazul unei puteri insuficiente a
motorului, pornirii
necorespunzătoare sau
disfuncţionalităţilor la mersul în gol
în primul rând verificaţi bujia.
N după cca. 100 ore de funcţionare
înlocuiţi bujia chiar mai devreme în
cazul electrozilor foarte arşi –
utilizaţi numai bujii ecranate,
aprobate de STIHL – vezi "Date
tehnice"
Demontaţi bujia
N Aduceţi cursorul combinat în poziţia
STOP-0
N Extrageţi fişa (1) a bujiei
N Deşurubaţi bujia
Verificarea bujiei
N curăţaţi bujia murdărită
N verificaţi distanţa dintre electrozi (A)
şi dacă este necesar ajustaţi,
valoarea pentru distanţă – vezi
"Date tehnice"
N înlăturaţi cauzele care au dus la
murdărirea bujiei
Cauzele posibile sunt:
prea mult ulei de motor în carburant
filtru de aer murdar
condiţii de funcţionare nefavorabile
AVERTISMENT
La o bujie cu piuliţă de racord
separată (1) neapărat rotiţi piuliţa pe filet
şi strângeţi ferm pericol de incendiu din
cauza formării scânteilor!
Montarea bujiei
N înşurubaţi bujia (3) şi apăsaţi ferm
fişa bujiei (2) pe bujie (3)
Bujia
9912BA015 KN
000BA039 KN
A
1
000BA045 KN
3
002BA178 KN
2
BT 130
română
18
Dacă funcţionarea motorului este
nesatisfăcătoare deşi filtrul de aer a fost
curăţat iar reglajul carburatorului şi
cablului de acceleraţie a fost corect
executat, cauza o poate reprezenta toba
de eşapament.
La Serviciul de asistenţă tehnică se va
verifica starea de murdărie (calaminare)
a tobei de eşapament!
Pentru executarea lucrărilor de
întreţinere şi reparaţii, STIHL vă
recomandă să adresaţi serviciului de
asistenţă tehnică STIHL.
N Verificaţi umplerea cu unsoare în
mod regulat – cca. la fiecare 50 ore
de funcţionare.
N Deşurubaţi şurubul de închidere (1)
Dacă pe partea interioară a şurubului de
închidere nu se vede unsoare:
N aşezaţi tubul (2) cu unsoare de
mecanism STIHL
N Presaţi unsoare în carcasa
mecanismului de antrenare cca. 5
la 10 g
N Nu umpleţi la maxim cu unsoare
carcasa mecanismului
N şurubul de închidere se roteşte şi se
strânge
Pentru creşterea duratei de viaţă a
şnurului demaror respectaţi următoarele
indicaţii:
N extrageţi şnurul numai în direcţia de
extragere prescrisă
N nu lăsaţi şnurul să se rodeze de
muchia ghidajului pentru şnur
N nu extrageţi mai mult şnur decât
este prescris
N conducaţi mânerul demaror în sens
contrar direcţiei de tragere, nu
permiteţi retragerea rapidă – vezi
"Pornirea/oprirea motorului"
Şnurul demaror avariat trebuie înlocuit
de urgenţă de către serviciul de
asistenţă tehnică. Pentru executarea
lucrărilor de întreţinere şi reparaţii,
STIHL vă recomandă să vă adresaţi
serviciului de asistenţă tehnică STIHL.
Funcţionarea motorului Lubrifierea mecanismului
1
9912BA019 KN
9912BA020 KN
Demarorul
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32

STIHL BT 130 Manual de utilizare

Tip
Manual de utilizare