• Maneta DUAL CONTROL ST-M975/ST-M970 este folosită atât pentru schimbarea vitezelor, cât şi pentru frânare.
Utilizatorul se va familiariza şi obişnui cu modul de schimbare a vitezelor şi de frânare, specifice modelului bicicletei sale. Se va consulta
ilustraţia pentru metoda de acţionare.
• În cazul în care mecanismul intern al manetei DUAL CONTROL este deteriorat, maneta va coborî din poziţia normală, putând să ajungă într-o
poziţie în care frânarea este dificilă. În acest caz, folosirea bicicletei trebuie întreruptă imediat.
• Se va verifica dacă roţile sunt bine fixate înainte de folosirea bicicletei. Dacă sunt slăbite, se pot desprinde şi pot provoca accidentări grave.
• Lanţul se va curăţa cu detergent neutru. Nu se vor folosi detergenţi bazici sau acizi, cum ar fi agenţii de îndepărtare a ruginii, deoarece
aceştia pot duce la defectarea şi / sau deteriorarea lanţului.
• Ştiftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
• Există două tipuri de ştifturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos înainte de a alege ştiftul potrivit. În cazul folosirii de ştifturi
de cuplare altele decât cele întărite, sau în cazul folosirii de instrumente sau ştifturi de cuplare întărite care nu sunt potrivite pentru tipul de
lanţ utilizat, este posibil ca forţa de cuplare rezultată să nu
fie suficientă, ceea ce poate provoca ruperea sau căderea
lanţului.
• Dacă lungimea lanţului trebuie reglată ca urmare a modificării
numărului de dinţi ai pinionului, eliminarea unei secţiuni
trebuie executată în alt loc decât cel în care lanţul a fost
îmbinat cu un ştift de cuplare întărit sau cu un ştift de
capăt. Dacă eliminarea unei secţiuni este executată în locul
de îmbinare cu un ştift de cuplare întărit sau cu un ştift de
capăt, lanţul se va deteriora.
• Se va verifica întinderea corectă şi buna stare ale lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau dacă este
deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe şi poate provoca accidentarea gravă a
utilizatorului.
• Se foloseşte un angrenaj compatibil cu lanţurile cu 9 viteze, împreună cu lanţurile Shimano CN-7701,
CN-HG93 şi CN-HG73. În cazul folosirii unui angrenaj pentru un lanţ pentru 8 viteze sau mai puţine, pot
apărea probleme la schimbatul vitezelor pe foaia faţă sau ştifturile lanţului se pot desprinde, provocând ruperea lanţului.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot determina
răsturnarea bicicletei, provocând vătămări grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt incorect efectuate, lanţul se poate
desprinde, ceea ce duce la căderea utilizatorului de pe bicicletă şi accidentarea gravă a acestuia.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie şi se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor.
Lanţ Ştift de cuplare întărit Instrument pentru lanţ
Lanţ foarte îngust cu 9
viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, cu 8 / 7 / 6
viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Pentru schimbarea de pe un pinion mic pe unul mai mare
(ELIBERARE MULTIPLĂ)
Se poate varia cursa manetei pentru a schimba numărul dorit de viteze.
Astfel, pentru a schimba o singură viteză, se deplasează maneta în poziţia
(1), iar pentru a schimba două viteze odată, se deplasează maneta în
poziţia (2). În acest mod se pot schimba maximum două viteze odată.
11
T
b
a
1
2
T
a
r
b
a
J
A
CS-M970 (ba)
CS-M970 (bd)
CS-M970 (be)
Distanţier pinioane
Inel de fi xare
Distanţier inel de fi xare
Inel de fi xare
Inel de fi xare
Distanţier inel de fi xare
Distanţier inel de fi xare
Informaţii generale privind siguranţa
Observaţie
• Nu se va folosi şurubul de fixare (din aluminiu) pentru capacul manetei suplimentare de eliberare pentru a fixa maneta.
• Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu uşurinţă, se va curăţa deraiorul şi se vor lubrifia toate piesele mobile.
• Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui deraiorul.
• Deraiorul va fi curăţat periodic şi toate piesele mobile vor fi lubrifiate (mecanismul şi rolele).
• Dacă reglarea schimbării vitezelor nu poate fi făcută, se va verifica paralelismul cu partea din spate a bicicletei. Se vor verifica şi lubrifierea
cablului şi dimensiunile manşonului exterior. Acesta nu trebuie să fie prea lung sau prea scurt.
• În cazul detectării de zgomote neobişnuite ca rezultat al slăbirii unei role, aceasta trebuie înlocuită.
• Dacă roata se înţepeneşte şi rotirea devine dificilă, se va lubrifia cu vaselină.
• Nu se va aplica ulei în interiorul butucului, pentru a nu provoca ieşirea vaselinei.
• Pinioanele vor fi spălate periodic cu detergent neutru şi lubrifiate din nou. În plus, curăţarea lanţului cu un detergent neutru şi lubrifierea
acestuia se pot dovedi o modalitate eficientă de prelungire a duratei de utilizare a pinioanelor şi a lanţului.
• Dacă lanţul cade repetat de pe pinioane în timpul folosirii, pinioanele şi lanţul trebuie înlocuite.
• Se reglează deraiorul spate RD-M970, cu arc în sens invers, pornind din partea de jos.
•Folosirea unui cadru cu cabluri interne nu este recomandată, deoarece forţele de frecare mari au tendinţa de a afecta
funcţia de schimbare SIS.
• Se foloseşte întotdeauna setul de pinioane cu aceleaşi marcaje de grup. Nu se foloseşte niciodată cu un pinion cu un
marcaj de grup diferit.
• Se foloseşte un manşon exterior suficient de lung pentru a nu se întinde complet, chiar şi atunci când ghidonul este
rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta schimbătorului nu atinge cadrul bicicletei atunci când
ghidonul este rotit complet.
• Cablul de schimbare a vitezelor şi cablul de frână nu trebuie să se atingă în timpul frânării. În caz contrar, frânarea
poate fi împiedicată.
Se montează cablurile astfel încât să nu fie complet întinse chiar şi atunci când ghidonul este rotit complet în orice
direcţie.
• Se foloseşte un lubrifiant special pentru cablul de schimbare a vitezelor (SIS-SP41). Nu se va folosi lubrifiant DURA-ACE sau de alt tip,
deoarece acestea pot afecta schimbarea vitezelor.
• Se lubrifiază cablul intern şi partea interioară a manşonului exterior înainte de utilizare, pentru a se asigura glisarea corectă.
• Pentru o funcţionare fără probleme, se foloseşte manşonul exterior şi ghidajul de cablu al butucului pedalier specificat.
• Manetele de schimbare a vitezelor se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
• Dacă lichidul de frână folosit pentru frânele disc pe ulei tinde să adere la piesele de plastic ale manetei schimbătorului, acestea se pot fisura
sau decolora. De aceea, lichidul de frână nu trebuie să adere la aceste piese de plastic.
Uleiul mineral folosit de frânele disc SHIMANO nu provoacă fisurarea sau decolorarea pieselor de plastic în cazul în care aderă la acestea,
însă aceste piese trebuie curăţate în prealabil cu spirt, pentru a împiedica aderarea particulelor străine.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
• Pentru întrebări referitoare la metodele de instalare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui dealer autorizat.
Argintiu
Negru
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Română)
Instrucţiuni pentru service SI-6LN0B-002
Sistem tracţiune spate
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Date tehnice
Utilizarea manetelor
Montarea deraiorului spate
Montarea pinioanelor
Lungimea lanţului pentru bicicletele cu
suspensie spate
În aceste instrucţiuni de service este prezentată funcţionarea atunci când se foloseşte maneta DUBLU CONTROL ST-M975/ST-M970 în combinaţie cu
deraiorul spate cu arc în sens invers, RD-M970. Dacă se foloseşte deraiorul spate de tip normal RD-M971, operaţiile se vor efectua in ordine inversă.
Deraior spate
Combinaţie casetă – dinţi pinioane Butuc casetă
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Marcaje de grup
În momentul montării, se va avea grijă ca şurubul de reglare a tensiunii B să nu
intre în contact cu urechea de fixare a roţii spate. În caz contrar, pot apărea
deformări.
Nu se scoate blocul de aliniere Pro-Set în acest moment.
Lungimea A va varia în funcţie de deplasarea suspensiei spate. Din această
cauză, dacă lanţul este prea scurt, sistemul de tracţiune poate fi solicitat
excesiv. Lungimea lanţului se reglează adăugând două zale atunci când
suspensia spate este în poziţia în care dimensiunea „A” este maximă, iar
lanţul se află pe cel mai mare pinion şi pe cea mai mare foaie de angrenaj.
Dacă deplasarea suspensiei spate este amplă, este posibil ca lanţul să nu
fie bine întins când se află pe cea mai mică foaie de angrenaj şi pe cel mai
mic pinion.
Cuplu de strângere ax butuc:
8 – 10 N•m
A
A'
În cazul fiecărui pinion,
suprafaţa pe care se află
marcajul grupului trebuie să
fie orientată în afară şi
poziţionată astfel încât partea
mai lată a fiecărui pinion şi
partea A (unde lăţimea
canelurii este mare) de pe
corpul casetei să fie aliniate.
Pentru a monta pinioanele HG,
se va folosi instrumentul special
(TL-LR15) pentru a strânge inelul
de fixare.
Pentru a înlocui pinioanele HG,
se vor folosi instrumentul special
(TL-LR15) şi TL-SR21 pentru a
desface inelul de fixare.
Canelura are o
singură porţiune
lată.
A
a
c
-
1
4
T
Parte lată
Cuplu de strângere: 30 - 50 N•m
Cheie hexagonală de 5 mm
Ureche de fi xare roată spate
Şurub de reglare a
tensiunii B
Tăierea manşonului exterior
După tăierea manşonului exterior, capătul se rotunjeşte, pentru ca
interiorul găurii să aibă un diametru uniform.
Se ataşează acelaşi capac
exterior la capătul tăiat al
manşonului exterior.
Capac exterior
Cuplu de strângere:
5 - 7 N•m
Se conectează cablul la deraiorul spate şi, după
compensarea jocului iniţial al cablului, se prinde
din nou de deraiorul spate, după cum se arată în
imagine.
Se trage
Capacul etanş cu vârf şi
protecţia din cauciuc se
montează pe opritorul
exterior al cadrului.
Protecţie din cauciuc
Protecţie din
cauciuc
A nu se îndoi
Capac etanş cu vârf
■ Se vor citi aceste instrucţiuni de service împreună cu
instrucţiunile de service pentru FH-M975/M970.
Pentru performanţe optime ale SIS, se lubrifiază periodic toate piesele
sistemului de transmisie.
5. Reglarea SIS
Se împinge maneta de schimbare a vitezelor în timp ce se roteşte braţul
pedalier, pentru a deplasa deraiorul către cel mai mare pinion. Apoi se
acţionează din nou maneta, pentru a deplasa deraiorul către pinionul
pentru viteza a 2-a. După aceea, se acţionează maneta până la ultima
poziţie şi se roteşte braţul pedalier.
La trecerea la a
viteza 3-a
Se roteşte şurubul de reglare a
cablului în sensul acelor de ceas,
pentru a-l strânge până când lanţul
revine la cel de-al doilea pinion.
* Se roteşte şurubul de reglare împreună
cu bucşa de reglare a manşonului
exterior.
Se roteşte şurubul de reglare a
cablului în sens invers acelor de
ceasornic, pentru a-l slăbi până când
lanţul atinge un pinion şi se aude un
zgomot.
* Se roteşte şurubul de reglare împreună
cu bucşa de reglare a manşonului exte-
rior.
Atunci când nu
se aude niciun
zgomot
23
23 23
23
Şurub de reglare Şurub de reglare
Reglarea optimă
Reglarea optimă este asigurată atunci când şurubul de reglare a
cablului este strâns (rotit în sensul acelor de ceasornic) până la apariţia
zgomotelor, fără ca maneta să fie acţionată, şi apoi slăbit (rotit în sens
invers acelor de ceasornic) cu 90 - 180 grade faţă de punctul respectiv.
Se acţionează maneta de schimbare a vitezelor şi se verifică lipsa
zgomotelor în toate vitezele.
Reglarea lăţimii manşoanelor
Se recomandă ca lăţimile manşoanelor să fie reglate cât mai confortabil
pentru schimbarea vitezelor şi frânare.
■ Schimbarea vitezelor
Maneta revine întotdeauna la poziţia iniţială în momentul eliberării după
schimbarea vitezelor. În momentul acţionării manetei, se roteşte simultan şi
braţul pedalier.
Pentru a trece de la un pinion mare la unul mai mic
Se poate varia cursa manetei pentru a schimba numărul dorit de viteze.
Astfel, pentru a schimba o singură viteză, se deplasează maneta în poziţia
(1), iar pentru a schimba două viteze odată, se deplasează maneta în
poziţia (2). În acest mod se pot schimba maximum două viteze odată.
Mecanismul cu ELIBERARE
INSTANTANEE asigură
schimbarea rapidă a vitezelor,
dat fiind că are loc o destindere
imediată a cablului, odată cu
apăsarea manetei principale sau
a manetei secundare de eliberare.
Manetele sunt echipate şi cu
un mecanism cu ELIBERARE
MULTIPLĂ, pentru a putea
schimba două viteze odată.
Poziţia iniţială a
manetei
Poziţia iniţială a
manetei
Manetă de eliberare suplimentară
Se lăţeşte
Se îngustează
Prima falangă
Capăt manetă
Cheie hexagonală de 2 mm
ST-M975 ST-M970
Aprox.
2 mm
4. Utilizarea şurubului de reglare a tensiunii B
Se montează lanţul pe cea mai mică foaie de angrenaj şi pe cel mai
mare pinion şi se roteşte braţul pedalier înapoi. Apoi se roteşte şurubul
de reglare a tensiunii B pentru a aduce rola de ghidare cât mai aproape
de pinion, dar fără a-l atinge.
Se aşează lanţul pe cel
mai mic pinion şi se repetă
operaţiunea de mai sus astfel
încât rola să nu atingă pinionul.
Pinionul cel mai mare Pinionul cel mai mic
Şurub de reglare a
tensiunii B
* În cazul deplasării ample a deraiorului spate, cum ar fi în cazul
bicicletelor cu suspensie spate, se recomandă înlocuirea capacului
cu cel din aluminiu, livrat ca
accesoriu.
Capătul manşonului exterior prevăzut
cu capac din aluminiu trebuie să se
afle lângă deraior.
Capac din aluminiu
Partea dinspre deraior
Inel de fixare
Instrument
(TL-SR21)
Demontarea
TL-LR15
■ Utilizarea manetei de
frână
Ştift de cuplare întărit
Ştift de capăt Ştift de legătură
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe cel
mai mare pinion şi pe cea mai
mare foaie de angrenaj)
Pinionul cel
mai mare
Lanţ
Cea mai
mare foaie de
angrenaj
Se conectează cablul intern la
deraior, după cum se arată în
imagine.
Canelură
Observaţie: Cablul trebuie să fi e
bine fi xat în canelură.
Reglarea SIS
Bloc de aliniere Pro-Set
Montarea lanţului
Lanţul se montează cu blocul de
aliniere Pro-Set încă ataşat. După
montare, se scoate blocul de aliniere
Pro-Set.
Se roteşte braţul pedalier pentru a
aduce deraiorul în poziţie inferioară.
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Se va folosi un manşon pentru ghidon, cu un
diametru exterior maxim de 32 mm.
Montarea manetei
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane
de carbon, se va consulta cuplul de strângere
recomandat de producătorul acestora pentru a
evita strângerea excesivă, care poate deteriora
carbonul şi/sau strângerea insuficientă, care
poate afecta fixarea componentelor.
Cheie hexagonală de 4 mm
1. Reglarea în poziţia inferioară
Se roteşte şurubul de reglare pentru poziţia inferioară astfel încât rola
de ghidare să se alinieze cu cel mai
mare pinion.
Rolă de ghidare
Pinionul cel
mai mare
Şurub de reglare
pentru poziţia
inferioară
2. Reglarea în poziţia superioară
Se roteşte braţul pedalier în timp ce se trage manual deraiorul, pentru
a-l aduce în poziţie superioară, după care se roteşte şurubul de reglare
în poziţia superioară până când rola
de ghidare este aliniată cu conturul
exterior al celui mai mic pinion,
atunci când se priveşte din spate.
Se roteşte braţul pedalier pentru a
aduce deraiorul în poziţie inferioară.
Şurub de reglare în
poziţia superioară
Conturul exterior al
celui mai mic pinion
Rolă de ghidare
3. Conectarea şi fixarea cablului intern
Se acţionează maneta de opt sau mai multe
ori, pentru a o aduce în poziţia cea mai de
jos. Se scoate apoi capacul orificiului intern
şi se conectează cablul intern.
Capac orifi ciu intern
Cablu intern
Se montează capacul orificiului intern rotindu-l
conform imaginii, până când se opreşte. Nu se
roteşte mai mult decât atât, pentru a nu deteriora
filetul capacului.
Capac orifi ciu intern
Cuplu de strângere:
0,3 – 0,5 N•m
Se
îngustează
Se lăţeşte
AVERTISMENT
Serie XTR
Manetă DUBLU CONTROL ST-M975 / ST-M970
Manşon exterior SIS-SP41
Deraiorul spate RD-M970
Tip SGS / GS
Butuc casetă FH-M975 / FH-M970
Viteze 9
Pinion tip casetă CS-M970
Lanţ CN-7701
Ghidaj butuc pedalier SM-SP17 / SM-BT17
Număr model RD-M970
Tip SGS GS
Viteze 9 9
Capacitate totală 43T 33T
Pinionul cel mai mare 34T 34T
Pinionul cel mai mic 11T 11T
Diferenţă dinţi foaie faţă 22T 22T
Număr model Denumire grup Viteze Combinaţie de dinţi
CS-M970
ba 9 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
bd 9 12, 14, 16, 18, 20, 23, 26, 30, 34T
be 9 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
Număr model FH-M975 / FH-M970
Viteze 9
Număr orificii spiţe 36 / 32
6,5 mm
7,1 mm
rum_280404_6LN0B_002.indd 1
rum_280404_6LN0B_002.indd 1
19-05-2008 14:24:03