2. Conectarea şi fixarea cablului intern
Se acţionează maneta de două sau mai multe ori, pentru a o aduce
în poziţia cea mai de jos. După scoaterea capacului orificiului intern
şi deschiderea capacului, se trece cablul prin bucşa de reglare a
manşonului exterior. Se trage complet cablul intern, pentru a poziţiona
capătul cablului intern pe cârlig şi se închide capacul.
• Maneta DUAL CONTROL ST-M975/ST-M970 este folosită atât pentru schimbarea vitezelor, cât şi pentru frânare.
Utilizatorul se va familiariza şi obişnui cu modul de schimbare a vitezelor şi de frânare, specifice modelului bicicletei sale. Se va consulta
ilustraţia pentru metoda de acţionare.
• În cazul în care mecanismul intern al manetei DUAL CONTROL este deteriorat, maneta va coborî din poziţia normală, putând să ajungă într-o
poziţie în care frânarea este dificilă. În acest caz, folosirea bicicletei trebuie întreruptă imediat.
• Lanţul se va curăţa cu detergent neutru. Nu se vor folosi detergenţi bazici sau acizi, cum ar fi agenţii de îndepărtare a ruginii, deoarece
aceştia pot duce la defectarea şi / sau deteriorarea lanţului.
• Ştiftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
• Există două tipuri de ştifturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos înainte de a alege ştiftul potrivit. În cazul folosirii de ştifturi
de cuplare altele decât cele întărite, sau în cazul folosirii
de instrumente sau ştifturi de cuplare întărite care nu sunt
potrivite pentru tipul de lanţ utilizat, este posibil ca forţa de
cuplare rezultată să nu fie suficientă, ceea ce poate provoca
ruperea sau căderea lanţului.
• Dacă lungimea lanţului trebuie reglată ca urmare a
modificării numărului de dinţi ai pinionului, eliminarea unei
secţiuni trebuie executată în alt loc decât cel în care lanţul
a fost îmbinat cu un ştift de cuplare întărit sau cu un ştift de
capăt. Dacă eliminarea unei secţiuni este executată în locul de îmbinare cu un ştift de cuplare întărit sau cu
un ştift de capăt, lanţul se va deteriora.
• Se va avea grijă ca manşetele pantalonilor să nu se prindă în lanţ în timpul pedalării; în caz contrar,
utilizatorul poate cădea de pe bicicletă.
• Se va verifica întinderea corectă şi buna stare ale lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau dacă este
deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe şi poate provoca accidentarea gravă a
utilizatorului.
• Se foloseşte un angrenaj compatibil cu lanţurile cu 9 viteze, împreună cu lanţurile Shimano CN-7701, CN-HG93 şi CN-HG73. În cazul folosirii
unui angrenaj pentru un lanţ pentru 8 viteze sau mai puţine, pot apărea probleme la schimbatul vitezelor pe foaia faţă sau ştifturile lanţului se
pot desprinde, provocând ruperea lanţului.
• Înainte de a folosi bicicleta, se vor verifica braţele pedalierului. Acestea nu trebuie să prezinte fisuri. În cazul prezenţei unor fisuri, braţul
pedalier se poate rupe şi utilizatorul poate cădea de pe bicicletă.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot determina
răsturnarea bicicletei, provocând vătămări grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt incorect efectuate, lanţul se poate
desprinde, ceea ce duce la căderea utilizatorului de pe bicicletă şi accidentarea gravă a acestuia.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie şi se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor.
Lanţ Ştift de cuplare întărit Instrument pentru lanţ
Lanţ foarte îngust cu 9
viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, cu 8 / 7 / 6
viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
Observaţie
• Nu se va folosi şurubul de fixare (din aluminiu) pentru capacul manetei suplimentare de eliberare pentru a fixa maneta.
• În plus, dacă pedalarea nu pare a se efectua la parametri normali, se verifică din nou acest aspect.
• Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica dacă îmbinările sunt slăbite sau dacă au joc. De asemenea, se va strânge, la intervale regulate,
şurubul de fixare a braţului pedalierului. (BB-FC, FC-PD)
• Butucul pedalier nu se va spăla cu jet de apă de înaltă presiune.
• În cazul în care se sesizează slăbirea rulmenţilor, se va înlocui butucul pedalier.
• Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu uşurinţă, se va curăţa deraiorul şi se vor lubrifia toate piesele mobile.
• Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui deraiorul.
• Foile angrenajului trebuie spălate periodic cu detergent neutru, apoi lubrifiate. De asemenea, lanţul se va curăţa cu un detergent neutru şi se
va lubrifia; această metodă este utilă pentru prelungirea duratei de utilizare a foilor şi a lanţului.
• Dacă lanţul continuă să iasă de pe foi în timpul utilizării bicicletei, se vor înlocui lanţul şi foile angrenajului.
• Se va aplica lubrifiant pe adaptoarele din stânga şi dreapta înainte de a le monta.
• Pentru o funcţionare fără probleme, se foloseşte manşonul exterior şi ghidajul de cablu al butucului pedalier
specificat.
• Acest deraior faţă se foloseşte numai pentru angrenajele triple. Nu se foloseşte pentru angrenajele duble, deoarece
punctele de schimbare a vitezelor nu se potrivesc.
• La montarea unui deraior cu tragere de sus, se alege un cadru care are trei suporturi ale manşonului exterior,
conform imaginii din dreapta.
• Se foloseşte un manşon exterior suficient de lung pentru a nu se întinde complet, chiar şi atunci când ghidonul
este rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta schimbătorului nu atinge cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit
complet.
• Cablul de schimbare a vitezelor şi cablul de frână nu trebuie să se atingă în timpul frânării. În caz contrar, frânarea poate fi împiedicată.
Se montează cablurile astfel încât să nu fie complet întinse chiar şi atunci când ghidonul este rotit complet în orice direcţie.
• Se foloseşte un lubrifiant special pentru cablul de schimbare a vitezelor (SIS-SP41). Nu se va folosi lubrifiant DURA-ACE sau de alt tip,
deoarece acestea pot afecta schimbarea vitezelor.
• Se lubrifiază cablul intern şi partea interioară a manşonului exterior înainte de utilizare, pentru a se asigura glisarea corectă.
• Manetele de schimbare a vitezelor se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
• Dacă lichidul de frână folosit pentru frânele disc pe ulei tinde să adere la piesele de plastic ale manetei schimbătorului, acestea se pot fisura
sau decolora. De aceea, lichidul de frână nu trebuie să adere la aceste piese de plastic.
Uleiul mineral folosit de frânele disc SHIMANO nu provoacă fisurarea sau decolorarea pieselor de plastic în cazul în care aderă la acestea,
însă aceste piese trebuie curăţate în prealabil cu spirt, pentru a împiedica aderarea particulelor străine.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
• Pentru întrebări referitoare la metodele de instalare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui dealer autorizat.
Suporturi manşon exterior
Montarea deraiorului faţă
Pentru butuc tip
Se instalează după cum se
arată în imagine.
Şurub
Adaptor Adaptor
Deraior faţă
Angrenaj faţă
Cuplu de strângere:
35 - 50 N•m
Instrucţiuni pentru service SI-6LK0B-003
Sistem tracţiune faţă
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
ST-M970 ST-M975
4. Reglarea foii de angrenaj intermediare
În momentul reglării, se aşază lanţul pe
cel mai mare pinion şi, în faţă, pe foaia de
angrenaj intermediară. Reglarea se face
cu ajutorul bucşei de reglare a manşonului
exterior, astfel încât distanţa dintre plăcuţa
interioară a ghidajului lanţului şi lanţ să fie de
0 – 0,5 mm.
Lanţ
Ghidaj lanţ
plăcuţa interioară
Bucşă de reglare manşon
exterior
Poziţia lanţului
Cel mai mare
pinion
Foaie de angrenaj
intermediară
5. Tabelul problemelor tehnice
După finalizarea paşilor 1 – 4, se acţionează maneta schimbătorului
pentru a verifica schimbarea vitezelor. (Această operaţiune se
efectuează şi dacă schimbarea vitezelor devine dificilă în timpul
utilizării).
Tăierea manşonului exterior
După tăierea manşonului exterior, capătul se
rotunjeşte, pentru ca interiorul găurii să aibă un
diametru uniform.
Se ataşează acelaşi capac
exterior la capătul tăiat al
manşonului exterior.
Capac exterior
Utilizarea manetelor
■ Schimbarea vitezelor
Mecanismul cu ELIBERARE
INSTANTANEE asigură schimbarea
rapidă a vitezelor, dat fiind că
are loc o destindere imediată
a cablului, odată cu apăsarea
manetei principale sau a manetei
secundare de eliberare.
Poziţia iniţială a
manetei
Se îngustează
Se lăţeşte
Cheie hexagonală de 2 mm
■ Utilizarea manetei de frână
Prima falangă
Capăt manetă
Aprox. 2
mm
Manetă de eliberare suplimentară
Poziţia iniţială a
manetei
Maneta revine întotdeauna la poziţia iniţială în momentul eliberării după
schimbarea vitezelor. În momentul acţionării manetei, se roteşte simultan şi
braţul pedalier.
Pentru a trece de la o foaie de angrenaj mică la una mai mare
În momentul în care maneta este apăsată o dată, are loc trecerea cu o
poziţie de la o foaie de angrenaj mică la una mai mare.
Exemplu: de la foaia de angrenaj intermediară la cea mai mare foaie.
Pentru a trece de la o foaie de angrenaj mare la una mai mică
În momentul în care maneta este apăsată o dată, are loc trecerea cu o
poziţie de la o foaie de angrenaj mare la una mai mică.
Exemplu: de la cea mai mare foaie de angrenaj la cea intermediară.
Reglarea lăţimii manşoanelor
Se recomandă ca lăţimile manşoanelor să fie reglate cât mai confortabil
pentru schimbarea vitezelor şi frânare.
Argintiu
Negru
Ştift de cuplare întărit
Ştift de capăt Ştift de legătură
Date tehnice
X = disponibil
Deraior faţă
Diametre bandă de montare:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
S (cu adaptor tip S)
M (cu adaptor tip M)
Unghi tuburi cadru
Angrenaj
Reglarea SIS
Se urmează ordinea de mai jos.
1. Reglarea în poziţia inferioară
Mai întâi se scoate blocul de aliniere Pro-Set.
Apoi se fixează astfel încât distanţa dintre plăcuţa interioară a ghidajului
lanţului şi lanţ să fie de 0 - 0,5 mm.
Bloc de aliniere
Pro-Set
Poziţia lanţului
Pinionul cel mai
mare
Cea mai mică foaie
de angrenaj
FD-M970 FD-M971
Şurub de reglare
pentru poziţia
inferioară
Lanţ
Plăcuţă interioară
ghidaj lanţ
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va consulta cu-
plul de strângere recomandat de producătorul acestora pentru a evita strânge-
rea excesivă, care poate deteriora carbonul şi/sau strângerea insufi cientă, care
poate afecta fi xarea componentelor.
Secţiunea orizontală a plăcuţei exterioare a
ghidajului lanţului trebuie să se afle exact
deasupra foii mari şi să fie paralelă cu
aceasta. Se strânge folosind o cheie
hexagonală de 5 mm.
Cuplu de strângere:
5 - 7 N•m
Foaie (foaia cea mai
mare)
Ghidaj lanţ
Se reglează şi apoi se montează deraiorul faţă conform imaginii. Nu se
scoate blocul de aliniere Pro-Set în acest moment.
Dinţii roţii trebuie să
ocupe acest spaţiu
Indicator Pro-Set
Bloc de aliniere Pro-Set
Lungime lanţ
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe cel mai
mare pinion şi pe cea mai mare foaie
de angrenaj)
Pinionul cel mai
mare
Cea mai mare foaie
de angrenaj
Lanţ
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Se va folosi un manşon pentru ghidon, cu un
diametru exterior maxim de 32 mm.
Montarea manetei
Cheie hexagonală de 4 mm
După întinderea cablului, se fixează la loc deraiorul faţă, conform
imaginii.
Tip normal Cu tragere de sus
Se trage
Se trage
< Tip normal >
• FD-M970
< Cu tragere de sus >
Cheie hexagonală de 5 mm
Observaţie:
Se trage cablul
conform imaginii.
Şurub de
fixare a
cablului
Cuplu de strângere:
5 - 7 N•m
< Tip normal >
• FD-M971
< Cu tragere de sus >
Observaţie:
Se trage cablul
conform imaginii.
Şurub de
fixare a
cablului
3. Reglarea în poziţia superioară
Distanţa dintre plăcuţa exterioară
a ghidajului lanţului şi lanţ trebuie
să fie de 0 - 0,5 mm.
■ Împreună cu aceste instrucţiuni de service se vor citi şi instrucţiunile
de service ale angrenajului faţă FC-M970.
Poziţia lanţului
Pinionul cel mai mic Cea mai mare foaie
de angrenaj
FD-M970
FD-M971
Lanţ
Plăcuţă
exterioară ghidaj
lanţ
Şurub de reglare în
poziţia superioară
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Română)
Capac orificiu intern
Cârlig
Capac
Capac orifi ciu intern
Se montează capacul orificiului intern
rotindu-l conform imaginii, până când se
opreşte. Nu se roteşte mai mult decât atât,
pentru a nu deteriora filetul capacului.
Cuplu de strângere:
0,3 – 0,5 N•m
Se
îngustează
Se lăţeşte
Serie XTR
Manetă DUBLU CONTROL M975 ST- / ST-M970
Manşon exterior SIS-SP41
Deraior faţă FD-M970 / FD-M971
Angrenaj FC-M970
Lanţ CN-7701
Ghidaj cablu butuc pedalier SM-SP17 / SM-BT17
Număr model FD-M970 / FD-M970-E FD-M971
Tip normal X X
Cu tragere de sus X X
Diferenţă dinţi foaie faţă 20T / 22T 20T / 22T
Diferenţa minimă dintre cea de sus şi cea intermediară 12T 12T
Diametru bandă de montare deraior faţă S, M, L S, M, L
Unghi tuburi cadru (α)
66° - 69° 66° - 69°
Linie lanţ indicată 50 mm 50 mm
Număr model FC-M970
Combinaţie dinţi foaie 44 - 32 - 22T / 44 - 32 - 24T
Diametru gaură şurub 104 mm / 64 mm
Lungime braţ pedalier 165 mm, 167,5 mm, 170 mm, 172,5 mm, 175 mm, 177,5 mm, 180 mm
Linie lanţ 50 mm
Lăţime carcasă butuc pedalier 68, 73 mm
Dimensiuni filet BC1,37 (68, 73 mm)
Dacă lanţul cade spre braţul
pedalier.
Se strânge şurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotirea în
sensul acelor de ceasornic (aprox.
1/4 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de la
foaia de angrenaj intermediară la
cea mai mare foaie de angrenaj este
difi cilă.
Se slăbeşte şurubul de reglare a
poziţiei superioare, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic (aprox.
1/8 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de la
foaia de angrenaj intermediară la
cea mai mică foaie de angrenaj este
difi cilă.
Se slăbeşte şurubul de reglare a
poziţiei inferioare, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic (aprox. un
1/4 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ şi
plăcuţa interioară a deraiorului faţă,
la cea mai mare foaie a angrenajului.
Se strânge şurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sensul acelor de ceasornic (aprox.
1/8 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ şi
plăcuţa exterioară a deraiorului faţă,
la cea mai mare foaie a angrenajului.
Se slăbeşte şurubul de reglare a
poziţiei superioare, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic (aprox.
1/8 de tură).
Dacă lanţul sare peste foaia de an-
grenaj intermediară la coborârea de
pe cea mai mare foaie de angrenaj.
Se slăbeşte bucşa de reglare a
manşonului exterior, prin rotire în
sens invers acelor de ceasornic
(1 sau 2 ture).
Dacă există atingeri între lanţ şi
plăcuţa interioară a deraiorului faţă
când se face trecerea la cel mai
mare pinion spate şi lanţul se afl ă pe
foaia de angrenaj intermediară.
Se strânge bucşa de reglare a
manşonului exterior în sensul acelor
de ceasornic (1 sau 2 ture).
Dacă lanţul cade spre butucul
pedalier.
Se strânge şurubul de reglare în
poziţie inferioară, prin rotire în sensul
acelor de ceasornic (aprox. 1/2 de
tură).
Dacă maneta este rigidă în momen-
tul trecerii de la foaia de angrenaj
intermediară la cea mai mare foaie
de angrenaj
Se slăbeşte şurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic (aprox.
1/4 de tură).
6,5 mm
7,1 mm
rum_280404_6LK0B_003.indd 1
rum_280404_6LK0B_003.indd 1
19-05-2008 14:23:49