Shimano SL-M970 Service Instructions

Tip
Service Instructions
Se va verifica dacă roţile sunt bine fixate înainte de folosirea bicicletei. Dacă sunt slăbite, se pot desprinde şi pot provoca accidentări grave.
Lanţul se va curăţa cu detergent neutru. Nu se vor folosi detergenţi bazici sau acizi, cum ar fi agenţii de îndepărtare a ruginii, deoarece
aceştia pot duce la defectarea şi / sau deteriorarea lanţului.
Ştiftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
Există două tipuri de ştifturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos înainte de a alege ştiftul potrivit.
În cazul folosirii de ştifturi de cuplare altele decât cele întărite, sau în cazul folosirii de instrumente sau ştifturi de cuplare întărite care nu sunt
potrivite pentru tipul de lanţ utilizat, este posibil ca forţa de
cuplare rezultată să nu fie suficientă, ceea ce poate provoca
ruperea sau căderea lanţului.
Dacă lungimea lanţului trebuie reglată ca urmare a
modificării numărului de dinţi ai pinionului, eliminarea unei
secţiuni trebuie executată în alt loc decât cel în care lanţul
a fost îmbinat cu un ştift de cuplare întărit sau cu un ştift de
capăt. Dacă eliminarea unei secţiuni este executată în locul
de îmbinare cu un ştift de cuplare întărit sau cu un ştift de
capăt, lanţul se va deteriora.
Se va verifica întinderea corectă şi buna stare ale lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau dacă este
deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe şi poate provoca accidentarea gravă a
utilizatorului.
Se foloseşte un angrenaj compatibil cu lanţurile pentru 9 viteze, împreună cu lanţurile Shimano CN-7701,
CN-HG93 şi CN-HG73. În cazul folosirii unui angrenaj compatibil cu lanţ pentru 8 viteze sau mai puţine,
pot apărea probleme la schimbatul vitezelor pe foaia faţă sau ştifturile lanţului se pot desprinde, provocând ruperea lanţului.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot cauza
probleme de rezistenţă, provocând vătămări grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt incorect efectuate, lanţul se poate
desprinde, ceea ce duce la căderea utilizatorului de pe bicicletă şi accidentarea gravă a acestuia.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie şi se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor.
Lanţ Ştift de cuplare întărit Cheie pentru lanţ
Lanţ foarte îngust pentru
9 viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, pentru 8 / 7 / 6
viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Schimbarea vitezelor
Mecanismul de INSTANT RELEASE face posibilă eliberarea rapidă deoarece tensiunea din cablu este eliberată imediat ce maneta este apăsată.
Manetele sunt de asemenea echipate cu mecanisme 2-WAY RELEASE şi MULTI RELEASE, permiţând schimbarea a două viteze cu o singură operaţie,
atât prin apăsarea cât şi prin tragerea manetei.
Manetele (A) şi (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea vitezelor. În momentul acţionării uneia dintre manete, trebuie
rotit simultan şi braţul pedalier.
În aceste instrucţiuni de service este prezentat modul de utilizare a manetelor de schimbător RAPIDFIRE SL-M970 în combinaţie cu schimbătorul
spate de tip normal RD-M971. Dacă se foloseşte în combinaţie cu un schimbător cu arc inversat, operaţiile vor fi inversate.
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
Observaţie
Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu uşurinţă, se va curăţa schimbătorul şi se vor lubrifia toate piesele mobile.
Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.
Schimbătorul va fi curăţat periodic şi toate piesele mobile vor fi lubrifiate (mecanismul şi rolele).
Dacă reglarea schimbării vitezelor nu poate fi făcută, se va verifica paralelismul cu partea din spate a bicicletei. Se vor verifica şi lubrifierea
cablului şi dimensiunile cămăşii exterioare. Aceasta nu trebuie să fie prea lungă sau prea scurtă.
În cazul detectării de zgomote neobişnuite ca rezultat al slăbirii unei role, aceasta trebuie înlocuită.
Dacă roata se înţepeneşte şi rotirea devine dificilă, se va lubrifia cu vaselină.
Nu se va aplica ulei în interiorul butucului, pentru a nu provoca ieşirea vaselinei.
Pinioanele vor fi spălate periodic cu detergent neutru şi lubrifiate din nou. În plus, curăţarea lanţului cu un detergent neutru şi lubrifierea
acestuia se pot dovedi o modalitate eficientă de prelungire a duratei de utilizare a pinioanelor şi a lanţului.
Dacă lanţul cade repetat de pe pinioane în timpul folosirii, pinioanele şi lanţul trebuie înlocuite.
Folosirea unui cadru cu cabluri interne nu este recomandată, deoarece forţele de frecare mari au tendinţa de a afecta funcţia de schimbare
SIS.
Se foloseşte întotdeauna setul de pinioane cu aceleaşi marcaje de grup. Nu se foloseşte niciodată cu un pinion cu un
marcaj de grup diferit.
Se foloseşte o cămaşă suficient de lungă pentru a nu se întinde complet, chiar şi atunci când ghidonul este rotit
complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta de schimbător nu atinge cadrul bicicletei atunci când
ghidonul este rotit complet.
Se foloseşte un lubrifiant special pentru cablul de schimbare a vitezelor (SIS-SP41). Nu se va folosi lubrifiant
DURA-ACE sau de alt tip, deoarece acestea pot afecta schimbarea vitezelor.
Se lubrifiază cablul şi partea interioară a cămăşii înainte de utilizare, pentru a se asigura glisarea corectă.
Pentru o funcţionare fără probleme, se foloseşte cămaşa şi ghidajul de cabluri prins sub butucul pedalier specificat.
Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
Dacă lichidul de frână folosit pentru frânele pe disc tinde să adere la piesele de plastic ale manetei schimbătorului, acestea se pot fisura sau
decolora. De aceea, lichidul de frână nu trebuie să adere la aceste piese de plastic.
Uleiul mineral folosit de frânele disc SHIMANO nu provoacă fisurarea sau decolorarea pieselor de plastic în cazul în care aderă la acestea,
însă aceste piese trebuie curăţate în prealabil cu alcool, pentru a împiedica aderarea particulelor străine.
Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
Pentru întrebări referitoare la metodele de instalare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui dealer autorizat.
Argintiu
Negru
Instrucţiuni pentru service SI-6M40A-001
Sistem tracţiune spate
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Marcaje de grup
Tăierea cămăşii exterioare
După tăierea cămăşii, capătul se rotunjeşte, pentru ca interiorul găurii
să aibă un diametru uniform.
Se ataşează acelaşi capac
exterior la capătul tăiat al
cămăşii exterioare.
Capac exterior
* În cazul deplasării ample a schimbătorului spate, cum ar fi în
cazul bicicletelor cu suspensie spate, se recomandă înlocuirea
capacului cu cel din aluminiu, livrat
ca accesoriu.
Capătul cămăşii prevăzut cu capac
din aluminiu trebuie să se afle lângă
schimbător.
Capac din aluminiu
Partea dinspre schimbător
Lungimea lanţului pentru bicicletele cu suspensie spate
Lungimea A va varia în funcţie de deplasarea suspensiei spate. Din această
cauză, dacă lanţul este prea scurt, sistemul de tracţiune poate fi solicitat
excesiv. Lungimea lanţului se reglează adăugând două zale atunci când
suspensia spate este în poziţia în care dimensiunea „A” este maximă, iar
lanţul se află pe cel mai mare pinion şi pe foaia mare. Dacă deplasarea
suspensiei spate este amplă, este posibil ca lanţul să nu fie bine întins când
se află pe foaia mică şi pe cel mai mic pinion.
A
A'
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe cel
mai mare pinion şi pe foaia mare)
Pinionul cel
mai mare
Lanţ
Foaia mare
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Română)
Ştift de cuplare întărit
Ştift de capăt Ştift de legătură
Pentru schimbarea de pe un pinion mic pe unul mai mare
(maneta A)
Se poate folosi mai mult sau mai puţin din cursa manetei pentru a schimba
numărul dorit de viteze. Astfel, pentru a schimba o singură viteză, se
deplasează maneta în poziţia (1), iar pentru a schimba două viteze odată,
se deplasează maneta în poziţia (2). În acest mod se pot schimba
maximum două viteze odată.
Pentru schimbarea de pe un pinion mare pe unul mai mic
(maneta B)
Se poate folosi mai mult sau mai puţin din cursa manetei pentru a schimba
numărul dorit de viteze. Astfel, pentru a schimba o singură viteză, se
deplasează maneta în poziţia (1), iar pentru a schimba două viteze odată,
se deplasează maneta în poziţia (2). În acest mod se pot schimba
maximum două viteze odată.
Poziţia iniţială a manetei (A)
5. Reglarea SIS
Se acţionează repetat maneta de schimbare a vitezelor pentru a deplasa
lanţul pe al 2-lea pinion. Apoi se apasă maneta doar pentru a compensa
jocul (fără a face click) şi se roteşte braţul pedalier.
Dacă lanţul
coboară pe
al 3-lea pinion
Se strânge bucşa de reglare a
cablului până când lanţul revine
pe cel de-al 2-lea pinion. (în
sensul acelor de ceasornic)
Se slăbeşte bucşa de reglare a
cablului până când lanţul atinge
cel de-al 3-lea pinion şi face
zgomot. (în sens invers sensului
acelor de ceasornic)
Dacă nu se aude
niciun zgomot
Reglarea optimă
Reglarea optimă este realizată atunci când la o apăsare
uşoară a manetei de schimbare a vitezelor, lanţul atinge cel
de-al 3-lea pinion şi face zgomot.
* Se readuce maneta în poziţia iniţială (pe al 2-lea pinion, eliberată)
şi se roteşte braţul pedalier în sensul acelor de ceasornic. Dacă
lanţul atinge cel de-al 3-lea pinion şi face zgomot, se roteşte uşor
bucşa de reglare a cablului în sensul acelor de ceasornic, pentru a o strânge
până când zgomotul dispare şi lanţul funcţionează fără probleme.
Se acţionează maneta de schimbare a vitezelor şi se verifică lipsa
zgomotelor pe toate pinioanele.
Pentru performanţe optime ale SIS, se lubrifiază periodic toate piesele
sistemului de transmisie.
Şurub de reglare Şurub de reglare
Date tehnice
Schimbător spate
Combinaţii bloc de pinioane Butuc spate
Montarea schimbătorului spate
În momentul montării, se va avea grijă ca filetul şurubului de reglare a tensiunii B
să nu intre în contact cu urechea de schimbător. În caz contrar, pot apărea
deformări.
Cuplu de strângere ax butuc:
8 - 10 N•m
Cheie hexagonală de 5 mm
Ureche de schimbător
Şurub de reglare a
tensiunii B
Reglarea SIS
1. Reglarea în poziţia superioară
Se roteşte şurubul de reglare H
(pentru reglare pe pinionul mic)
astfel încât rola de ghidare să fie
aliniată cu conturul exterior al celui
mai mic pinion, atunci când se
priveşte din spate.
Şurub de reglare H
Conturul exterior al
celui mai mic pinion
Rolă de ghidare
2. Conectarea şi fixarea cablul
Se acţionează maneta (B) de opt sau de mai multe ori, pentru a ajunge
în poziţia cea mai de sus. Se scoate apoi capacul orificiului intern şi se
conectează cablul.
Capac orifi ciu intern Cablu
Manetă (B)
Se montează capacul orificiului intern rotindu-l
conform imaginii, până când se opreşte. Nu se
roteşte mai mult decât atât, pentru a nu deteriora
filetul capacului.
Capac orifi ciu intern
Cuplu de strângere:
0,3 – 0,5 N•m
Se conectează cablul la
schimbătorul spate şi, după
întinderea cablului, se fixează
din nou în schimbătorul spate,
conform imaginii.
Se trage
Cuplu de strângere:
5 – 7 N•m
Canelură
Observaţie: Cablul trebuie să fi e
bine fi xat în canelură.
3. Reglarea în poziţia inferioară
Se roteşte şurubul de reglare pentru L (pentru reglare pe pinionul mare)
astfel încât rola de ghidare să se alinieze cu cel mai mare pinion.
Rolă de ghidare
Pinionul cel
mai mare
Şurub de reglare
pentru poziţia
inferioară
4. Utilizarea şurubului de reglare a tensiunii B
Se montează lanţul pe foaia mică şi pe cel mai mare pinion şi se roteşte
braţul pedalier înapoi. Apoi se roteşte şurubul de reglare a tensiunii B
pentru a aduce rola de ghidare cât mai aproape de pinion, dar fără a-l
atinge. Se aşează lanţul pe
cel mai mic pinion şi se repetă
operaţiunea de mai sus astfel
încât rola să nu atingă pinionul.
Pinionul cel mai mare Pinionul cel mai mic
Şurub de reglare a
tensiunii B
Capacul etanş cu vârf şi
protecţia din cauciuc se
montează pe opritorul
exterior al cadrului.
Protecţie din cauciuc
Protecţie din
cauciuc
A nu se îndoi
Capac etanş cu vârf
Se vor citi aceste instrucţiuni de service împreună cu instrucţiunile de
service pentru FH-M975/M970.
Se vor consulta instrucţiunile de service ale sistemului de tracţiune
faţă pentru informaţii despre înlocuirea şi montarea manetei
schimbător.
Manetă (B)
• ELIBERARE ÎN DOUĂ SENSURI
• ELIBERARE MULTIPLĂ
1
1
T
ba
12T
a
r
ba
J
A
CS-M970 (ba)
CS-M970 (bd)
CS-M970 (be)
Distanţiere pinioane
Piuliţă de fi xare
Şaibă
Piuliţă xare
Piuliţă de fi xare
Şaibă
Montarea pinioanelor
În cazul fiecărui pinion,
suprafaţa pe care se află
marcajul grupului trebuie să
fie orientată în afară şi
poziţionată astfel încât partea
mai lată a fiecărui pinion şi
partea A (unde lăţimea
canelurii este mare) de pe
corpul casetei să fie aliniate.
Pentru a monta pinioanele HG,
se va folosi instrumentul special
(TL-LR15) pentru a strânge piuliţa
de fixare.
Pentru a înlocui pinioanele HG,
se vor folosi instrumentul special
(TL-LR15) şi TL-SR21 pentru a
desface piuliţa de fixare.
Canelura are o
singură porţiune
lată.
A
a
c
-
1
4
T
Parte lată
Cuplu de strângere: 30 - 50 N•m
Piuliţă de fixare
Instrument
(TL-SR21)
Demontarea
TL-LR15
Şaibă
Cuplu de strângere:
3 N•m
În interior În exterior
Se va folosi un manşon pentru ghidon, cu un
diametru exterior maxim de 32 mm.
Montarea manetei de schimbare a vitezelor
Cheie hexagonală de 4 mm
Maneta de schimbător poate fi instalată
atât pe partea interioară, cât şi pe partea
exterioară a manetei de frână.
Cuplu de strângere:
2,5 N•m
Poziţia manetei de schimbător se poate
modifica prin deplasare la stânga sau la
dreapta.
Se montează maneta de schimbător într-o poziţie în care nu împiedică
acţionarea frânei şi schimbarea vitezelor.
Nu se foloseşte într-o combinaţie care împiedică acţionarea frânei.
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va
consulta cuplul de strângere recomandat de producătorul acestora
pentru a evita strângerea excesivă, care poate deteriora carbonul şi/sau
strângerea insuficientă, care poate afecta fixarea componentelor.
Serie XTR
Manetă de schimbător RAPIDFIRE SL-M970
Cămaşă SIS-SP41
Deraiorul spate RD-M971
Tip SGS / GS
Butuc spate FH-M975 / FH-M970
Viteze 9
Bloc de pinioane CS-M970
Lanţ CN-7701
Ghidaj cabluri prins sub butucul pedalier SM-SP17 / SM-BT17
Număr model RD-M971
Tip SGS GS
Viteze 9 9
Capacitate totală 43T 33T
Pinionul cel mai mare 34T 34T
Pinionul cel mai mic 11T 11T
Diferenţa dintre foaia mare şi foaia mică 22T 22T
Număr model Denumire grup Viteze Combinaţie de dinţi
CS-M970
ba 9 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
bd 9 12, 14, 16, 18, 20, 23, 26, 30, 34T
be 9 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
Număr model FH-M975 / FH-M970
Viteze 9
Număr orificii spiţe 36 / 32
6,5 mm
7,1 mm
rum_280404_6M40A_001.indd 1
rum_280404_6M40A_001.indd 1
11-06-2008 14:10:22
11-06-2008 14:10:22
  • Page 1 1

Shimano SL-M970 Service Instructions

Tip
Service Instructions