Shimano RD-M810 Service Instructions

Tip
Service Instructions
Practicarea downhill-ului şi a ciclismului pe teren accidentat sunt activităţi inerent periculoase. Există riscul de
a fi implicat într-un accident care poate avea ca şi consecinţe răniri grave sau chiar decesul. Se recomandă
insistent purtarea căştii de protecţie şi a echipamentelor de protecţie pentru corp, precum şi verificarea atentă
a bicicletelor înainte de folosire. Utilizarea bicicletei se face pe răspunderea utilizatorului, iar acesta trebuie să
ţină cont de experienţa şi aptitudinile personale.
Dacă montarea roţii este dificilă, se montează maneta de eliberare rapidă pe partea discului. În acest caz, maneta de
eliberare rapidă nu trebuie să atingă discul. Atenţie la arsuri.
Lanţul se va curăţa cu detergent neutru. Nu se vor folosi detergenţi bazici sau acizi, cum ar fi agenţii de îndepărtare a
ruginii, deoarece aceştia pot duce la defectarea şi / sau deteriorarea lanţului.
Ştiftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust. Există două tipuri de ştifturi de
cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos înainte de a alege ştiftul potrivit. În cazul folosirii de ştifturi de cuplare
altele decât cele întărite, sau în cazul folosirii de instrumente sau ştifturi de cuplare întărite care nu sunt potrivite pentru
tipul de lanţ utilizat, este posibil ca forţa de cuplare rezultată să nu fie suficientă, ceea ce poate provoca ruperea sau
căderea lanţului.
Dacă lungimea lanţului trebuie reglată ca urmare a modificării numărului de dinţi
ai pinionului, eliminarea unei secţiuni trebuie executată în alt loc decât cel în care
lanţul a fost îmbinat cu un ştift de cuplare întărit sau cu un ştift de capăt. Dacă
eliminarea unei secţiuni este executată în locul de îmbinare cu un ştift de cuplare
întărit sau cu un ştift de capăt, lanţul se va deteriora.
Se va verifica întinderea corectă şi buna stare ale lanţului. Dacă lanţul este prea
slab sau dacă este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe
şi poate provoca accidentarea gravă a utilizatorului.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau
deteriorate pot determina răsturnarea bicicletei, provocând vătămări grave. Se recomandă în mod expres utilizarea
exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt incorect
efectuate, lanţul se poate desprinde, ceea ce duce la căderea utilizatorului de pe bicicletă şi accidentarea gravă a
acestuia.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie şi se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor.
Observaţie
În funcţie de forma cadrului, deraiorul spate poate să atingă partea de jos a cadrului.
Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu uşurinţă, se va curăţa deraiorul şi se vor lubrifia toate piesele mobile.
Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui deraiorul.
Deraiorul va fi curăţat periodic şi toate piesele mobile vor fi lubrifiate (mecanismul şi rolele).
Dacă reglarea schimbării vitezelor nu poate fi făcută, se va verifica paralelismul cu partea din spate a bicicletei. Se vor
verifica şi lubrifierea cablului şi dimensiunile manşonului exterior. Acesta nu trebuie să fie prea lung sau prea scurt.
În cazul detectării de zgomote neobişnuite ca rezultat al slăbirii unei role, aceasta trebuie înlocuită.
Dacă lanţul cade repetat de pe pinioane în timpul folosirii, pinioanele şi lanţul trebuie înlocuite.
Folosirea unui cadru cu cabluri interne nu este recomandată, deoarece forţele de frecare mari au tendinţa de a afecta
funcţia de schimbare SIS.
Se foloseşte întotdeauna setul de pinioane cu aceleaşi marcaje de grup. Nu se foloseşte
niciodată cu un pinion cu un marcaj de grup diferit.
Se foloseşte un manşon exterior suficient de lung pentru a nu se întinde complet, chiar şi
atunci când ghidonul este rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta
schimbătorului nu atinge cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
Se foloseşte o vaselină specială pentru cablul de schimbare a vitezelor (SIS-SP41). Nu se va
folosi vaselină DURA-ACE sau de alt tip, deoarece acestea pot afecta schimbarea vitezelor.
Se lubrifiază cu vaselină cablul intern şi partea interioară a manşonului exterior înainte de
utilizare, pentru a se asigura glisarea corectă.
Pentru o funcţionare fără probleme, se foloseşte manşonul exterior şi ghidajul de cablu al
butucului pedalier specificat.
Manetele de schimbare a vitezelor se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
Garanţia acestui produs nu include defecţiunile rezultate în urma utilizărilor cum ar fi săriturile în timpul rulării sau
răsturnările bicicletei, cu excepţia cazului în care astfel de disfuncţionalităţi au apărut datorită defectelor de material sau
de fabricaţie.
Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
Pentru întrebări referitoare la metodele de instalare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va adresa
unui dealer autorizat.
3. Lungimea lanţului pentru bicicletele cu suspensie spate
Lungimea A va varia în funcţie de deplasarea suspensiei spate. Din
această cauză, dacă lanţul este prea scurt, sistemul de tracţiune poate
fi solicitat excesiv. Lungimea lanţului se reglează adăugând două zale
atunci când suspensia spate este în poziţia în care dimensiunea „A”
este maximă, iar lanţul se află pe cel mai mare pinion şi pe cea mai
mare foaie de angrenaj. Dacă deplasarea suspensiei spate este amplă,
este posibil ca lanţul să nu fie bine întins când se află pe cea mai mică
foaie de angrenaj şi pe cel mai mic pinion.
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe cel mai mare pinion
şi pe cea mai mare foaie de angrenaj)
Pinionul cel mai
mare
Lanţ
Cea mai mare
foaie de angrenaj
Instrucţiuni pentru service SI-5WN0A-002
RD-M810
Deraiorul spate
Pentru rezultate optime,
se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Montarea deraiorului spate
Cheie hexagonală de 5 mm
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
Marcaje de grup
Se conectează cablul la
schimbătorul spate şi, după
întinderea cablului, se fixează
din nou în schimbătorul spate,
conform imaginii.
Se trage
Cuplu de strângere:
5 – 7 N•m
Canelură
Observaţie: Cablul trebuie să fie
bine fixat în canelură.
* În cazul deplasării ample a deraiorului spate, cum ar fi în cazul
bicicletelor cu suspensie spate, se recomandă înlocuirea capacului
cu cel din aluminiu, livrat ca
accesoriu.
Capătul manşonului exterior
prevăzut cu capac din aluminiu
trebuie să se afle lângă deraior.
Capac din aluminiu
Partea dinspre deraior
Tăierea manşonului exterior
După tăierea manşonului exterior, capătul se rotunjeşte, pentru ca
interiorul găurii să aibă un diametru uniform.
Se ataşează acelaşi capac
exterior la capătul tăiat al
manşonului exterior.
Capac exterior
Capacul etanş cu vârf şi
protecţia din cauciuc se
montează pe opritorul
exterior al cadrului.
Protecţie din cauciuc
Protecţie din
cauciuc
A nu se îndoi
Capac etanş cu vârf
<Verificarea distanţei dintre cel mai mare pinion si rola de
ghidare>
Se aduce deraiorul spate la cea mai mică viteză, se opreşte roata şi se
verifică dacă distanţa dintre marginea rolei de ghidare şi marginea celui
mai mare pinion este în intervalul 5 - 6 mm. Se roteşte braţul pedalier
pentru a schimba vitezele şi se verifică dacă schimbarea este lină. Dacă
numărul de dinţi al casetei cu pinioane se modifică, acest reglaj trebuie
refăcut.
5. Utilizarea şurubului de reglare a tensiunii B
Se montează lanţul pe cea mai mică foaie de angrenaj şi pe cel mai
mare pinion şi se roteşte braţul pedalier pentru a schimba vitezele.
Apoi se roteşte şurubul de
reglare a tensiunii B astfel
încât rola de ghidare să nu
atingă pinionul, însă nu atât
de mult încât şurubul să
atingă lanţul. Se aşează lanţul
pe cel mai mic pinion şi se
repetă operaţiunea de mai
sus astfel încât rola să nu
atingă pinionul.
Pinionul cel mai mare Pinionul cel mai mic
Şurub de reglare a
tensiunii B
6. Reglarea SIS
Se acţionează repetat maneta de schimbare a vitezelor pentru a deplasa
lanţul pe al 2-lea pinion. Apoi se presează uşor maneta şi se roteşte
braţul pedalier.
Dacă se trece la
viteza a 3-a
Se strânge bucşa de reglare a
manşonului exterior până când
lanţul revine la cel de-al 2-lea
pinion. (în sensul acelor de
ceasornic)
Se slăbeşte bucşa de reglare a
manşonului exterior până când
lanţul atinge cel de-al 3-lea pinion
şi face zgomot. (în sens invers
sensului acelor de ceasornic)
Dacă nu se aude
niciun zgomot
Reglarea optimă
Reglarea optimă este realizată atunci când la o apăsare uşoară a
manetei de schimbare a vitezelor, lanţul atinge cel de-al 3-lea pinion şi
face zgomot.
* Se readuce maneta în poziţia iniţială (la al 2-lea pinion, eliberată) şi se roteşte
braţul pedalier în sensul acelor de ceasornic. Dacă lanţul atinge cel de-al 3-lea
pinion şi face zgomot, se roteşte uşor bucşa de reglare a manşonului exterior
în sensul acelor de ceasornic, pentru a o strânge până când zgomotul dispare
şi lanţul funcţionează fără probleme.
Se acţionează maneta de schimbare a vitezelor şi se verifică lipsa
zgomotelor în toate vitezele.
Pentru performanţe optime ale SIS, se lubrifiază periodic toate piesele
sistemului de transmisie.
Sub 30 mm
Observaţie:
Se montează cablul intern astfel încât să iasă în afară
cu mai puţin de 30 mm şi se verifică dacă acesta nu
se atinge de spiţele roţii. Roata nu trebuie să se
învârtă în timpul acestei etape.
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Română)
2. Reglarea în poziţia inferioară
Se roteşte şurubul de reglare pentru poziţia inferioară
astfel încât rola de ghidare să se alinieze cu cel mai
mare pinion.
Şurub de reglare
pentru poziţia
inferioară
Rolă de ghidare
Pinionul cel mai mare
1. Reglarea în poziţia superioară
Se roteşte şurubul de reglare în poziţia superioară
astfel încât rola de ghidare să fie aliniată cu conturul
exterior al celui mai mic pinion, atunci când se
priveşte din spate.
Reglarea SIS
Şurub de reglare în
poziţia superioară
Rolă de ghidare
Conturul exterior al celui
mai mic pinion
Observaţie:
Distanţa de la opritorul exterior la suportul manşonului exterior al
deraiorului spate se poate modifica atunci când suspensia spate se
deplasează. De aceea, lungimea manşonului exterior trebuie calculată
pentru deplasarea maximă. La schimbarea poziţiei convertorului de
mod, în special la schimbarea de la all-mountain la downhill, manşonul
exterior se poate scurta. În această situaţie, schimbarea vitezelor va fi
afectată. Pentru a remedia problema, se va reajusta lungimea
manşonului exterior.
4. Lungimea manşonului exterior
(1) Se slăbeşte şurubul de reglare a tensiunii B până când ajunge în
poziţia din imagine.
(2) Se verifică dacă manşonul exterior are o lungime suplimentară
suficientă. Se aliniază manşonul exterior
cu marginea inferioară a suportului său din
deraiorul spate, apoi se taie excesul de
lungime al manşonului.
Manşon exterior
Suport manşon exterior
(2)
(1)
Înlocuirea deraiorului spate
Observaţie: La demontarea rolei întinzătoare in
vederea schimbării deraiorului spate, se
demontează întâi siguranţa de tip E.
Siguranţa de tip E
Rola întinzătoare
Cuplul de strângere a rolei de
ghidare / rolei întinzătoare:
2,45 - 4,9 N•m
Cheie hexagonală de 2 mm
Convertorul de mod
Date tehnice
Deraior spate
* este pentru cazul când este folosit convertorul de mod
Se verifică manual dacă convertorul de mod poate fi
apăsat pe urechea de prindere.
Observaţie: După tensionarea lanţului, se verifică
dacă convertorul de mod poate fi
apăsat pe urechea de prindere.
Demontarea convertorului de mod
Despre convertorul de mod
Acest deraior este compatibil cu două tipuri de pinioane: Modul all-mountain (11 - 32T / 11 -
34T) şi modul downhill (11 - 23T / 12 - 25T / 11 - 28T). Dacă se folosesc pinioane all-mountain,
va trebui folosit şi convertorul de mod.
Bucşă de reglare manşon
exterior
Bucşă de reglare manşon
exterior
Cuplu de strângere:
1 -1,5 N•m
Cuplu de strângere ax butuc:
8 - 10 N•m
Modul all-mountain Modul downhill
Tip de bicicletă All-Mountain Downhill
Convertorul de mod X
Combinaţii de pinioane indicate 11 - 32T / 11 - 34T 11 - 23T / 12-25T / 11-28T
Serie SAINT
RAPIDFIRE (manetă de schimbare a vitezelor) SL-M810
Manşon exterior SIS-SP41
Deraiorul spate RD-M810
Tip SS / GS
Butuc casetă FH-M810 / FH-M815
Viteze 9
Pinion tip casetă CS-M770 / CS-HG80 / CS-6500
Lanţ CN-HG93
Ghidaj butuc pedalier SM-SP17 / SM-BT17
Număr model RD-M810
Tip SS GS
Viteze 9 9
Capacitate totală 17T / 23T* 31T / 37T*
Combinaţii de pinioane indicate 11 - 32T / 11 - 34T / 11 - 28T / 11 - 23T / 12 - 25T
Pinionul cel mai mic 11T 11T
Diferenţă dinţi foaie faţă Simplu 14T
Lanţ Ştift de cuplare întărit Instrument pentru lanţ
Lanţ foarte îngust cu 9
viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, cu 8 / 7 / 6
viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Argintiu
Negru
6,5 mm
7,1 mm
5~6 mm
5~6 mm
Ştift de cuplare întărit
Ştift de capăt Ştift de legătură
rom_280579_5WN0A_002.indd 1
rom_280579_5WN0A_002.indd 1
10-06-2008 16:56:45
10-06-2008 16:56:45
  • Page 1 1

Shimano RD-M810 Service Instructions

Tip
Service Instructions