• Lanţul se va curăţa cu detergent neutru. Nu se vor folosi detergenţi bazici sau acizi, cum
ar fi agenţii de îndepărtare a ruginii, deoarece aceştia pot duce la defectarea şi / sau
deteriorarea lanţului.
• Ştiftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
• Există două tipuri de ştifturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos înainte de
a alege ştiftul potrivit. În cazul folosirii de ştifturi de cuplare altele decât cele întărite, sau în
cazul folosirii de instrumente sau ştifturi de cuplare întărite care nu sunt potrivite pentru tipul
de lanţ utilizat, este posibil ca forţa de cuplare rezultată să nu fie suficientă, ceea ce poate
provoca ruperea sau căderea lanţului.
• Dacă lungimea lanţului trebuie reglată ca urmare a
modificării numărului de dinţi ai pinionului, eliminarea
unei secţiuni trebuie executată în alt loc decât cel în
care lanţul a fost îmbinat cu un ştift de cuplare întărit
sau cu un ştift de capăt. Dacă eliminarea unei secţiuni
este executată în locul de îmbinare cu un ştift de cuplare
întărit sau cu un ştift de capăt, lanţul se va deteriora.
• Se va verifica întinderea corectă şi buna stare ale lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau
dacă este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe şi poate provoca
accidentarea gravă a utilizatorului.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele
slăbite, uzate sau deteriorate pot cauza căzături, provocând vătămări grave. Se recomandă
în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie şi se vor păstra într-un loc sigur, pentru a
le putea consulta pe viitor.
Observaţie
• Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu uşurinţă, se va curăţa schimbătorul şi se vor
lubrifia toate piesele mobile.
•
Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.
•
Schimbătorul va fi curăţat periodic şi toate piesele mobile vor fi lubrifiate (mecanismul şi rolele).
• Dacă reglarea schimbării vitezelor nu poate fi făcută, se va verifica paralelismul cu partea
din spate a bicicletei. Se vor verifica şi lubrifierea cablului şi dimensiunile cămăşii exterioare.
Aceasta nu trebuie să fie prea lungă sau prea scurtă.
• În cazul detectării de zgomote neobişnuite ca rezultat al slăbirii unei role, aceasta trebuie
înlocuită.
• Dacă lanţul cade repetat de pe pinioane în timpul folosirii, pinioanele şi lanţul trebuie
înlocuite.
• Se reglează schimbătorul spate RD-M970, cu arc în sens invers, pornind din partea de jos.
• Folosirea unui cadru cu cabluri interne nu este recomandată, deoarece forţele de frecare
mari au tendinţa de a afecta funcţia de schimbare SIS.
• Se foloseşte întotdeauna setul de pinioane cu aceleaşi marcaje de grup. Nu se foloseşte
niciodată cu un pinion cu un marcaj de grup diferit.
• Se foloseşte cămaşă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet, chiar şi
atunci când ghidonul este rotit complet în ambele părţi. În plus, se
verifică dacă maneta schimbătorului nu atinge cadrul bicicletei atunci
când ghidonul este rotit complet.
• Cablul de schimbare a vitezelor şi cablul de frână nu trebuie să se
atingă în timpul frânării. În caz contrar, frânarea poate fi împiedicată.
Se montează cablurile astfel încât să nu fie complet întinse chiar şi
atunci când ghidonul este rotit complet în orice direcţie.
• Se foloseşte un lubrifiant special pentru cablul de schimbare a
vitezelor (SIS-SP41). Nu se va folosi lubrifiant DURA-ACE sau de alt
tip, deoarece acestea pot afecta schimbarea vitezelor.
• Se lubrifiază cablul şi partea interioară cămăşii înainte de utilizare, pentru a se asigura
glisarea corectă.
• Pentru o funcţionare fără probleme, se foloseşte cămaşa exterioară şi ghidajul de cablu al
butucului pedalier specificat.
• Manetele de schimbare a vitezelor se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a
pieselor.
• Pentru întrebări referitoare la metodele de instalare, reglare, utilizare sau întreţinere a
bicicletei, utilizatorul se va adresa unui dealer autorizat.
Lanţ Ştift de cuplare întărit Instrument pentru lanţ
Lanţ foarte îngust cu 9
viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, cu 8 / 7 / 6
viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Informaţii generale privind siguranţa
Argintiu
Negru
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Română)
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei
combinaţii.
Lungimea lanţului pentru bicicletele cu suspensie spate
Lungimea A va varia în funcţie de deplasarea suspensiei spate. Din
această cauză, dacă lanţul este prea scurt, sistemul de tracţiune
poate fi solicitat excesiv. Lungimea lanţului se reglează adăugând
două zale atunci când suspensia spate este în poziţia în care
dimensiunea „A” este maximă, iar lanţul se află pe cel mai mare
pinion şi pe foaia mare. Dacă deplasarea suspensiei spate este
amplă, este posibil ca lanţul să nu fie bine întins când se află pe foaia
mică şi pe cel mai mic pinion.
A
A'
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe cel mai mare pinion
şi pe foaia mare)
Pinionul cel
mai mare
Lanţ
Foaia mare
Ştift de cuplare întărit
Ştift de capăt Ştift de legătură
Date tehnice
Schimbător spate
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Marcaje de grup
Instrucţiuni pentru service SI-5VW0A-001
RD-M970
Schimbător spate
Montarea Schimbătorului spate
În momentul montării, se va avea grijă ca şurubul de reglare a tensiunii B să nu
intre în contact cu urechea de fixare a roţii spate. În caz contrar, pot apărea
deformări.
Nu se scoate blocul de aliniere Pro-Set în acest moment.
Cuplu de strângere ax butuc:
8 - 10 N•m
Cheie hexagonală de 5 mm
Ureche de fi xare roată spate
Şurub de reglare a
tensiunii B
Pentru schimbarea de pe un pinion mic pe unul mai mare
(MULTI RELEASE)
Se poate folosi mai mult sau mai puţin din cursa manetei pentru a schimba
numărul dorit de viteze. Astfel, pentru a schimba o singură viteză, se deplasează
maneta în poziţia (1), iar pentru a schimba două viteze odată, se deplasează
maneta în poziţia (2). În acest mod se pot schimba maximum două viteze odată.
Utilizarea manetelor
În aceste instrucţiuni de service este prezentată funcţionarea atunci când se foloseşte maneta DUAL CONTROL ST-M975 în combinaţie cu Schimbătorul
spate cu arc în sens invers RD-M970. Dacă se foloseşte schimbătorul spate de tip normal RD-M971, operaţiile se vor efectua in sens invers.
Reglarea distanţei dintre manetă şi ghidon
Se recomandă ca lăţimile manşoanelor să fie reglate cât mai confortabil
pentru schimbarea vitezelor şi frânare.
■ Schimbarea vitezelor
Maneta revine întotdeauna la poziţia iniţială în momentul eliberării după
schimbarea vitezelor. În momentul acţionării manetei, se roteşte simultan şi
braţul pedalier.
Pentru a trece de la un pinion mare la unul mai mic
Se poate folosi mai mult sau mai puţin din cursa manetei pentru a schimba
numărul dorit de viteze. Astfel, pentru a schimba o singură viteză, se deplasează
maneta în poziţia (1), iar pentru a schimba două viteze odată, se deplasează
maneta în poziţia (2). În acest mod se pot schimba maximum două viteze odată.
Mecanismul INSTANT RELEASE
asigură schimbarea rapidă a
vitezelor, dat fiind că are loc o
destindere imediată a cablului,
odată cu apăsarea manetei
principale sau a manetei
secundare de eliberare. Manetele
sunt echipate şi cu un mecanism
MULTI RELEASE, pentru a putea
schimba două viteze odată.
Poziţia iniţială a
manetei
Poziţia iniţială a
manetei
Manetă de eliberare suplimentară
Distanţa creşte
Distanţa scade
Prima falangă
Capăt manetă
Cheie hexagonală de 2 mm
Aprox. 2
mm
■ Utilizarea manetei de
frână
Tăierea cămăşii exterioare
După tăierea cămăşii exterioare, capătul se rotunjeşte, pentru ca
interiorul găurii să aibă un diametru uniform.
Se ataşează acelaşi capac
exterior la capătul tăiat al
cămăşii.
Capac exterior
Cuplu de strângere:
5 – 7 N•m
Se conectează cablul la schimbătorul spate şi,
după compensarea jocului iniţial al cablului, se
prinde din nou schimbător, după cum se arată în
imagine.
Se trage
Se conectează cablul intern la
deraior, după cum se arată în
imagine.
Canelură
Observaţie: Cablul trebuie să fi e
bine fi xat în canelură.
Capacul etanş cu vârf şi
protecţia din cauciuc se
montează pe opritorul
exterior al cadrului.
Protecţie din cauciuc
Protecţie din
cauciuc
A nu se îndoi
Capac etanş cu vârf
Pentru performanţe optime ale SIS, se lubrifiază periodic toate piesele
sistemului de transmisie.
5. Reglarea SIS
Se apasă maneta de schimbare a vitezelor în timp ce se roteşte braţul
pedalier, pentru a deplasa schimbătorul către cel mai mare pinion. Apoi
se acţionează din nou maneta, pentru a deplasa schimbătorul către al
2-lea pinion. După aceea, se apasă maneta doar pentru a compensa
jocul (fără a face click) şi se roteşte braţul pedalier.
Dacă lanţul
coboară pe al
3-lea pinion
Se roteşte şurubul de reglare a
cablului în sensul acelor de ceas,
pentru a-l strânge până când lanţul
revine la cel de-al doilea pinion.
*
Se roteşte şurubul de reglare împreună
cu bucşa de reglare a cămăşii exterioare.
Se roteşte şurubul de reglare a
cablului în sens invers acelor de
ceasornic, pentru a-l slăbi până când
lanţul atinge un pinion şi se aude un
zgomot.
* Se roteşte şurubul de reglare împreună
cu bucşa de reglare a cămăşii exterioare.
Dacă nu se
aude niciun
zgomot
23
23 23
23
Şurub de reglare Şurub de reglare
Reglarea optimă
Reglarea optimă este asigurată atunci când şurubul de reglare a
cablului este strâns (rotit în sensul acelor de ceasornic) până la apariţia
zgomotelor, fără ca maneta să fie acţionată, şi apoi slăbit (rotit în sens
invers acelor de ceasornic) cu 90 - 180 grade faţă de punctul respectiv.
Se acţionează maneta de schimbare a vitezelor şi se verifică lipsa
zgomotelor pe toate pinioanele.
Reglarea SIS
Bloc de aliniere Pro-Set
Montarea lanţului
Lanţul se montează cu blocul de
aliniere Pro-Set încă ataşat. După
montare, se scoate blocul de aliniere
Pro-Set.
Se roteşte braţul pedalier pentru a
aduce schimbătorul în poziţie inferioară.
4. Utilizarea şurubului de reglare a tensiunii B
Se pune lanţul pe foaia mică şi pe cel mai mare pinion şi se roteşte
braţul pedalier înapoi. Apoi se roteşte şurubul de reglare a tensiunii B
pentru a aduce rola de ghidare cât mai aproape de pinion, dar fără
a-l atinge. Se aşează lanţul pe
cel mai mic pinion şi se repetă
operaţiunea de mai sus astfel
încât rola să nu atingă pinionul.
Pinionul cel mai mare Pinionul cel mai mic
Şurub de reglare a
tensiunii B
* În cazul deplasării ample a schimbătorului spate, cum ar fi în
cazul bicicletelor cu suspensie spate, se recomandă înlocuirea
capacului cu cel din aluminiu, livrat
ca accesoriu.
Capătul cămăşii exterioare prevăzut
cu capac din aluminiu trebuie să se
afle lângă schimbător.
Capac din aluminiu
Partea dinspre schimbător
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Se va folosi un manşon pentru ghidon, cu un
diametru exterior maxim de 32 mm.
Montarea manetei
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane
de carbon, se va consulta cuplul de strângere
recomandat de producătorul acestora pentru a
evita strângerea excesivă, care poate deteriora
carbonul şi/sau strângerea insuficientă, care
poate afecta fixarea componentelor.
Cheie hexagonală de 4 mm
1. Reglarea în poziţia inferioară
Se roteşte şurubul de reglare L (pentru reglare pe pinionul mare) astfel
încât rola de ghidare să se alinieze
cu cel mai mare pinion.
Rolă de ghidare
Pinionul cel
mai mare
Şurub de reglare L
2. Reglarea în poziţia superioară
Se roteşte braţul pedalier în timp ce se trage manual schimbătorul, pentru
a-l aduce în poziţia superioară, după care se roteşte şurubul de reglare H
(pentru reglare pe pinionul mic) până
când rola de ghidare este aliniată
cu conturul exterior al celui mai mic
pinion, atunci când se priveşte din
spate.
Se roteşte braţul pedalier pentru
a aduce schimbătorul în poziţia
inferioară.
Şurub de reglare H
Conturul exterior al
celui mai mic pinion
Rolă de ghidare
3. Conectarea şi fixarea cablului
Se acţionează maneta de opt sau mai multe
ori, pentru a o aduce în poziţia cea mai de
jos. Se scoate apoi capacul orificiului intern
şi se conectează cablul.
Capac orifi ciu intern
Cablu intern
Se montează capacul orificiului intern rotindu-l
conform imaginii, până când se opreşte. Nu se
roteşte mai mult decât atât, pentru a nu deteriora
filetul capacului.
Capac orifi ciu intern
Cuplu de strângere:
0,3 – 0,5 N•m
AVERTISMENT
Serie XTR
Manetă Dual Control ST-M975
Cămaşă exterioară SIS-SP41
Schimbător spate RD-M970
Tip SGS / GS
Butuc spate FH-M975 / FH-M970
Viteze 9
Bloc de pinioane CS-M970
Lanţ CN-7701
Ghidaj butuc pedalier SM-SP17 / SM-BT17
Număr model RD-M970
Tip SGS GS
Viteze 9 9
Capacitate totală 43T 33T
Pinionul cel mai mare 34T 34T
Pinionul cel mai mic 11T 11T
Diferenţă dinţi foaie faţă 22T 22T
6,5 mm
7,1 mm
rum_280404_5VW0A_001.indd 1rum_280404_5VW0A_001.indd 1 29-05-2008 11:20:2329-05-2008 11:20:23