Shimano SL-M970 Service Instructions

Tip
Service Instructions
3. Reglarea în poziţia superioară
Distanţa dintre plăcuţa exterioară
a ghidajului lanţului şi lanţ trebuie
să fie de 0 - 0,5 mm.
Lanţul se va curăţa cu detergent neutru. Nu se vor folosi detergenţi bazici sau acizi, cum ar fi agenţii de îndepărtare a ruginii, deoarece
aceştia pot duce la defectarea şi / sau deteriorarea lanţului.
Ştiftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
Există două tipuri de ştifturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos înainte de a alege ştiftul potrivit.
În cazul folosirii de ştifturi de cuplare altele decât cele întărite,
sau în cazul folosirii de instrumente sau ştifturi de cuplare
întărite care nu sunt potrivite pentru tipul de lanţ utilizat, este
posibil ca forţa de cuplare rezultată să nu fie suficientă, ceea
ce poate provoca ruperea sau căderea lanţului.
Dacă lungimea lanţului trebuie reglată ca urmare a modificării
numărului de dinţi ai pinionului, eliminarea unei secţiuni
trebuie executată în alt loc decât cel în care lanţul a fost
îmbinat cu un ştift de cuplare întărit sau cu un ştift de capăt.
Dacă eliminarea unei secţiuni este executată în locul de îmbinare cu un ştift de cuplare întărit sau cu un
ştift de capăt, lanţul se va deteriora.
Se va avea grijă ca manşetele pantalonilor să nu se prindă în lanţ în timpul pedalării; în caz contrar,
utilizatorul poate cădea de pe bicicletă.
Se va verifica întinderea corectă şi buna stare ale lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau dacă este
deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe şi poate provoca accidentarea gravă a
utilizatorului.
Se foloseşte un angrenaj compatibil cu lanţurile cu 9 viteze, împreună cu lanţurile Shimano CN-7701, CN-HG93 şi CN-HG73. În cazul folosirii
unui angrenaj pentru un lanţ pentru 8 viteze sau mai puţine, pot apărea probleme la schimbatul vitezelor pe foaia faţă sau ştifturile lanţului se
pot desprinde, provocând ruperea lanţului.
Înainte de a folosi bicicleta, se vor verifica braţele pedalierului. Acestea nu trebuie să prezinte fisuri. În cazul prezenţei unor fisuri, braţul
pedalier se poate rupe şi utilizatorul poate cădea de pe bicicletă.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot determina
răsturnarea bicicletei, provocând vătămări grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt incorect efectuate, lanţul se poate
desprinde, ceea ce duce la căderea utilizatorului de pe bicicletă şi accidentarea gravă a acestuia.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie şi se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor.
Lanţ Ştift de cuplare întărit Instrument pentru lanţ
Lanţ foarte îngust cu 9
viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, cu 8 / 7 / 6
viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
La instalarea componentelor pe cadre/
ghidoane de carbon, se va consulta cuplul
de strângere recomandat de producătorul
acestora pentru a evita strângerea excesivă, care poate deteriora carbonul
şi/sau strângerea insuficientă, care poate afecta fixarea componentelor.
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
Argintiu
Negru
Instrucţiuni pentru service SI-6M30B-002
Sistem tracţiune faţă
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Română)
Reglarea SIS
Lungime lanţ
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe cel mai
mare pinion şi pe cea mai mare foaie
de angrenaj)
Pinionul cel mai
mare
Cea mai mare foaie
de angrenaj
Lanţ
Se urmează ordinea de mai jos.
1. Reglarea în poziţia inferioară
Mai întâi se scoate blocul de aliniere Pro-Set.
Apoi se fixează astfel încât distanţa dintre plăcuţa interioară a ghidajului
lanţului şi lanţ să fie de 0 - 0,5 mm.
Bloc de aliniere
Pro-Set
FD-M970 FD-M971
Şurub de reglare pen-
tru poziţia inferioară
Lanţ
Plăcuţă interioară
ghidaj lanţ
Poziţia lanţului
Pinionul cel mai
mare
Cea mai mică foaie
de angrenaj
Lanţ
Plăcuţă interioară
ghidaj lanţ
Bucşă de reglare manşon exterior
Poziţia lanţului
Cel mai mare
pinion
Foaie de angrenaj
intermediară
4. Reglarea foii de angrenaj intermediare
În momentul reglării, se aşază lanţul pe
cel mai mare pinion şi, în faţă, pe foaia de
angrenaj intermediară. Reglarea se face
cu ajutorul bucşei de reglare a manşonului
exterior, astfel încât distanţa dintre plăcuţa
interioară a ghidajului lanţului şi lanţ să fie de
0 – 0,5 mm.
Pentru butuc tip
Se instalează după cum se
arată în imagine.
Şurub
Adaptor Adaptor
Deraior faţă
Angrenaj faţă
Cuplu de strângere:
35 - 50 N•m
Tăierea manşonului exterior
După tăierea manşonului exterior, capătul se
rotunjeşte, pentru ca interiorul găurii să aibă un
diametru uniform.
Se ataşează acelaşi capac
exterior la capătul tăiat al
manşonului exterior.
Capac exterior
Ştift de cuplare întărit
Ştift de capăt Ştift de legătură
Observaţie
În plus, dacă pedalarea nu pare a se efectua la parametri normali, se verifică din nou acest aspect.
Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica dacă îmbinările sunt slăbite sau dacă au joc. De asemenea, se va strânge, la intervale regulate,
şurubul de fixare a braţului pedalierului. (BB-FC, FC-PD)
Butucul pedalier nu se va spăla cu jet de apă de înaltă presiune.
În cazul în care se sesizează slăbirea rulmenţilor, se va înlocui butucul pedalier.
Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu uşurinţă, se va curăţa deraiorul şi se vor lubrifia toate piesele mobile.
Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui deraiorul.
Foile angrenajului trebuie spălate periodic cu detergent neutru, apoi lubrifiate. De asemenea, lanţul se va curăţa cu un detergent neutru şi se
va lubrifia; această metodă este utilă pentru prelungirea duratei de utilizare a foilor şi a lanţului.
Dacă lanţul continuă să iasă de pe foi în timpul utilizării bicicletei, se vor înlocui lanţul şi foile angrenajului.
Se va aplica lubrifiant pe adaptoarele din stânga şi dreapta înainte de a le monta.
Pentru o funcţionare fără probleme, se foloseşte manşonul exterior şi ghidajul de cablu al butucului pedalier specificat.
Acest deraior faţă se foloseşte numai pentru angrenajele triple. Nu se foloseşte pentru angrenajele duble, deoarece
punctele de schimbare a vitezelor nu se potrivesc.
La montarea unui deraior cu tragere de sus, se alege un cadru care are trei suporturi ale manşonului exterior,
conform imaginii din dreapta.
Se foloseşte un manşon exterior suficient de lung pentru a nu se întinde complet, chiar şi atunci când ghidonul este
rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta schimbătorului nu atinge cadrul bicicletei atunci când
ghidonul este rotit complet.
Se foloseşte un lubrifiant special pentru cablul de schimbare a vitezelor (SIS-SP41). Nu se va folosi lubrifiant
DURA-ACE sau de alt tip, deoarece acestea pot afecta schimbarea vitezelor.
Se lubrifiază cablul intern şi partea interioară a manşonului exterior înainte de utilizare, pentru a se asigura glisarea corectă.
Manetele de schimbare a vitezelor se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
Dacă lichidul de frână folosit pentru frânele disc pe ulei tinde să adere la piesele de plastic ale manetei schimbătorului, acestea se pot fisura
sau decolora. De aceea, lichidul de frână nu trebuie să adere la aceste piese de plastic.
Uleiul mineral folosit de frânele disc SHIMANO nu provoacă fisurarea sau decolorarea pieselor de plastic în cazul în care aderă la acestea,
însă aceste piese trebuie curăţate în prealabil cu spirt, pentru a împiedica aderarea particulelor străine.
Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
Pentru întrebări referitoare la metodele de instalare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui dealer autorizat.
Suporturi manşon exterior
Pentru schimbarea de pe un pinion mic pe unul mai mare
(maneta A)
În momentul în care maneta (A) este apăsată o dată, are loc trecerea la
următoarea foaie de angrenaj mai mare.
Exemplu:
de la foaia de angrenaj intermediară la cea mai mare foaie.
Pentru schimbarea de pe un pinion mare pe unul mai mic
(maneta B)
În momentul în care maneta (B) este apăsată o dată, are loc trecerea la
următoarea foaie de angrenaj mai mică.
Exemplu:
de la cea mai mare foaie de angrenaj la cea intermediară.
Schimbarea vitezelor
Mecanismul de ELIBERARE INSTANTANEE face posibilă eliberarea rapidă deoarece tensiunea din cablu este eliberată imediat ce maneta este
apăsată.
Această manetă de eliberare este prevăzută cu un mecanism de eliberare cu două sensuri, care permite eliberarea fie prin împingerea, fie prin
tragerea manetei.
Manetele (A) şi (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea vitezelor. În momentul acţionării uneia dintre manete, trebuie
rotit simultan şi braţul pedalier.
5. Tabelul problemelor tehnice
După finalizarea paşilor 1 – 4, se acţionează maneta schimbătorului
pentru a verifica schimbarea vitezelor. (Această operaţiune se
efectuează şi dacă schimbarea vitezelor devine dificilă în timpul
utilizării).
Montarea deraiorului faţă
Date tehnice
X = disponibil
Deraior faţă
Diametre bandă de montare:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
S (cu adaptor tip S)
M (cu adaptor tip M)
Unghi tuburi cadru
Angrenaj
Se reglează şi apoi se montează deraiorul faţă conform imaginii. Nu se
scoate blocul de aliniere Pro-Set în acest moment.
Dinţii roţii trebuie să
ocupe acest spaţiu
Indicator Pro-Set
Bloc de aliniere Pro-Set
Secţiunea orizontală a plăcuţei exterioare
a ghidajului lanţului trebuie să se afle exact
deasupra foii mari şi să fie paralelă cu
aceasta. Se strânge folosind o cheie
hexagonală de 5 mm.
Cuplu de strângere:
5 – 7 N•m
Foaie (foaia cea mai
mare)
Ghidaj lanţ
Poziţia iniţială a manetei (A) Manetă (B)
• ELIBERARE ÎN DOUĂ SENSURI
2. Conectarea şi fixarea cablului intern
Se acţionează maneta (B) de două sau mai multe ori, pentru a o aduce
în poziţia cea mai de jos. Se scoate apoi capacul orificiului intern şi se
conectează cablul intern.
Capac orificiu intern Cablu intern
Manetă (B)
Se montează capacul orificiului intern rotindu-l
conform imaginii, până când se opreşte. Nu se
roteşte mai mult decât atât, pentru a nu deteriora
filetul capacului.
Capac orifi ciu intern
Cuplu de strângere:
0,3 – 0,5 N•m
După întinderea cablului, se fixează la loc deraiorul faţă, conform
imaginii.
Tip normal Cu tragere de sus
Se trage
Se trage
< Tip normal >
• FD-M970
< Cu tragere de sus >
Cheie hexagonală de 5 mm
Observaţie:
Se trage cablul
conform imaginii.
Şurub de
fixare a
cablului
Cuplu de strângere:
5 – 7 N•m
< Tip normal >
• FD-M971
< Cu tragere de sus >
Observaţie:
Se trage cablul
conform imaginii.
Şurub de
fixare a
cablului
Împreună cu aceste instrucţiuni de service se vor citi şi
instrucţiunile de service ale angrenajului faţă FC-M970.
Cuplu de strângere:
3 N•m
În interior În exterior
Se va folosi un manşon pentru ghidon, cu un
diametru exterior maxim de 32 mm.
Montarea manetei de schimbare a vitezelor
Cheie hexagonală de 4 mm
Maneta de schimbare a vitezelor poate fi
instalată atât pe partea interioară, cât şi pe
partea exterioară a manetei de frână.
Cuplu de strângere:
2,5 N•m
Poziţia manetei de schimbare a vitezelor
poate fi ajustată prin deplasarea acesteia la
stânga sau la dreapta.
Se montează maneta de schimbare a vitezelor într-o poziţie în care nu
împiedică acţionarea frânei şi schimbarea vitezelor.
Nu se foloseşte într-o combinaţie care împiedică acţionarea frânei.
Înlocuirea manetei de schimbare a vitezelor
Dezasamblarea şi asamblarea se vor efectua numai în momentul scoaterii
sau înlocuirii manetei de schimbare a vitezelor.
1. Se slăbeşte şurubul (piuliţa) de fixare
a cablului pe deraiorul faţă, apoi se
extrage cablul interior din corpul
manetei în acelaşi mod ca şi la
instalarea acestuia.
2. Se demontează mai întâi şurubul de
fixare a corpului.
3. Se scot cele trei şuruburi de montare
a manetei de schimbare a vitezelor,
apoi se scoate corpul manetei conform
imaginii.
4. Pentru asamblare, se aliniază corpul manetei de schimbare a vitezelor şi
suportul, apoi se fixează cu şuruburile de montare a manetei.
5. Se va fixa mai întâi şaiba elastică, apoi se va strânge şurubul de fixare a
corpului.
Cuplu de strângere:
2,5 N•m
Cuplu de strângere:
0,5 - 0,8 N•m
Şuruburi de fi xare a manetei de schimbare a vitezelor
Şaibă elastică
Şurub de fixare a corpului
Poziţia lanţului
Pinionul cel mai mic Cea mai mare foaie
de angrenaj
FD-M970
FD-M971
Lanţ
Plăcuţă
exterioară ghidaj
lanţ
Şurub de reglare în
poziţia superioară
Serie XTR
Rapidfire (manetă de schimbare a vitezelor) SL-M970
Manşon exterior SIS-SP41
Deraior faţă FD-M970 / FD-M971
Angrenaj FC-M970
Lanţ CN-7701
Ghidaj cablu butuc pedalier SM-SP17 / SM-BT17
Număr model FD-M970 / FD-M970-E FD-M971
Tip normal X X
Cu tragere de sus X X
Diferenţă dinţi foaie faţă 20T / 22T 20T / 22T
Diferenţa minimă dintre cea de sus şi cea intermediară 12T 12T
Diametru bandă de montare deraior faţă S, M, L S, M, L
Unghi tuburi cadru (α)
66° - 69° 66° - 69°
Linie lanţ indicată 50 mm 50 mm
Număr model FC-M970
Combinaţie dinţi foaie 44 - 32 - 22T / 44 - 32 - 24T
Diametru gaură şurub 104 mm / 64 mm
Lungime braţ pedalier 165 mm, 167,5 mm, 170 mm, 172,5 mm, 175 mm, 177,5 mm, 180 mm
Linie lanţ 50 mm
Lăţime carcasă butuc pedalier 68, 73 mm
Dimensiuni filet BC1,37 (68, 73 mm)
Dacă lanţul cade spre braţul pedalier. Se strânge şurubul de reglare în poziţie
superioară, prin rotirea în sensul acelor
de ceasornic (aprox. 1/4 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de la foaia
de angrenaj intermediară la cea mai
mare foaie de angrenaj este difi cilă.
Se slăbeşte şurubul de reglare a
poziţiei superioare, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic (aprox.
1/8 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de la foaia
de angrenaj intermediară la cea mai
mică foaie de angrenaj este difi cilă.
Se slăbeşte şurubul de reglare a
poziţiei inferioare, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic (aprox. un
1/4 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ şi
plăcuţa interioară a deraiorului faţă, la
cea mai mare foaie a angrenajului.
Se strânge şurubul de reglare în poziţie
superioară, prin rotire în sensul acelor
de ceasornic (aprox. 1/8 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ şi
plăcuţa exterioară a deraiorului faţă, la
cea mai mare foaie a angrenajului.
Se slăbeşte şurubul de reglare a
poziţiei superioare, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic (aprox.
1/8 de tură).
Dacă lanţul sare peste foaia de an-
grenaj intermediară la coborârea de pe
cea mai mare foaie de angrenaj.
Se slăbeşte bucşa de reglare a
manşonului exterior, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic (1 sau 2
ture).
Dacă există atingeri între lanţ şi
plăcuţa interioară a deraiorului faţă
când se face trecerea la cel mai mare
pinion spate şi lanţul se afl ă pe foaia
de angrenaj intermediară.
Se strânge bucşa de reglare a
manşonului exterior în sensul acelor de
ceasornic (1 sau 2 ture).
Dacă lanţul cade spre butucul
pedalier.
Se strânge şurubul de reglare în poziţie
inferioară, prin rotire în sensul acelor de
ceasornic (aprox. 1/2 de tură).
Dacă maneta este rigidă în momen-
tul trecerii de la foaia de angrenaj
intermediară la cea mai mare foaie de
angrenaj
Se slăbeşte şurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic (aprox.
1/4 de tură).
6,5 mm
7,1 mm
rum_280404_6M30B_002.indd 1
rum_280404_6M30B_002.indd 1
19-05-2008 14:23:01
19-05-2008 14:23:01
  • Page 1 1

Shimano SL-M970 Service Instructions

Tip
Service Instructions