• Lanţul se va curăţa cu detergent neutru. Nu se vor folosi detergenţi bazici sau acizi, cum
ar fi agenţii de îndepărtare a ruginii, deoarece aceştia pot duce la defectarea şi / sau
deteriorarea lanţului.
• Ştiftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
• Există două tipuri de ştifturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos înainte de
a alege ştiftul potrivit. În cazul folosirii de ştifturi de cuplare altele decât cele întărite, sau în
cazul folosirii de instrumente sau ştifturi de cuplare întărite care nu sunt potrivite pentru tipul
de lanţ utilizat, este posibil ca forţa de cuplare rezultată să nu fie suficientă, ceea ce poate
provoca ruperea sau căderea lanţului.
• Dacă lungimea lanţului trebuie reglată ca urmare a
modificării numărului de dinţi ai pinionului, eliminarea
unei secţiuni trebuie executată în alt loc decât cel în
care lanţul a fost îmbinat cu un ştift de cuplare întărit
sau cu un ştift de capăt. Dacă eliminarea unei secţiuni
este executată în locul de îmbinare cu un ştift de cuplare
întărit sau cu un ştift de capăt, lanţul se va deteriora.
• Se va verifica întinderea corectă şi buna stare ale lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau
dacă este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe şi poate provoca
accidentarea gravă a utilizatorului.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele
slăbite, uzate sau deteriorate pot cauza probleme de rezistenţă, provocând vătămări grave.
Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie şi se vor păstra într-un loc sigur, pentru a
le putea consulta pe viitor.
Observaţie
• Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu uşurinţă, se va curăţa schimbătorul şi se vor
lubrifia toate piesele mobile.
•
Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul
.
•
Schimbătorul va fi curăţat periodic şi toate piesele mobile vor fi lubrifiate (mecanismul şi rolele).
• Dacă reglarea schimbării vitezelor nu poate fi făcută, se va verifica paralelismul cu partea
din spate a bicicletei. Se vor verifica şi lubrifierea cablului şi dimensiunile cămăşii exterioare.
Acesta nu trebuie să fie prea lung sau prea scurt.
• În cazul detectării de zgomote neobişnuite ca rezultat al slăbirii unei role, aceasta trebuie
înlocuită.
• Dacă lanţul cade repetat de pe pinioane în timpul folosirii, pinioanele şi lanţul trebuie
înlocuite.
• Folosirea unui cadru cu cabluri interne nu este recomandată, deoarece forţele de frecare
mari au tendinţa de a afecta funcţia de schimbare SIS.
• Se foloseşte întotdeauna setul de pinioane cu aceleaşi marcaje de grup. Nu se foloseşte
niciodată cu un pinion cu un marcaj de grup diferit.
• Se foloseşte o cămaşă exterioară suficient de lungă pentru a nu se
întinde complet, chiar şi atunci când ghidonul este rotit complet în
ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta schimbătorului nu
atinge cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
• Se foloseşte un lubrifiant special pentru cablul de schimbare a
vitezelor (SIS-SP41). Nu se va folosi lubrifiant DURA-ACE sau de alt
tip, deoarece acestea pot afecta schimbarea vitezelor.
• Se lubrifiază cablul şi partea interioară a cămăşii înainte de utilizare,
pentru a se asigura glisarea corectă.
• Pentru o funcţionare fără probleme, se foloseşte cămaşa şi ghidajul
de cablu al butucului pedalier specificat.
• Manetele de schimbare a vitezelor se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a
pieselor.
• Pentru întrebări referitoare la metodele de instalare, reglare, utilizare sau întreţinere a
bicicletei, utilizatorul se va adresa unui dealer autorizat.
Lanţ Ştift de cuplare întărit Instrument pentru lanţ
Lanţ foarte îngust cu 9
viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, cu 8 / 7 / 6
viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Informaţii generale privind siguranţa
Argintiu
Negru
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Română)
Ştift de cuplare întărit
Ştift de capăt Ştift de legătură
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Marcaje de grup
Instrucţiuni pentru service SI-5VZ0A-001
RD-M971
Schimbător spate
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Date tehnice
Schimbător spate
Schimbarea vitezelor
Mecanismul INSTANT RELEASE face posibilă eliberarea rapidă deoarece tensiunea din cablu este eliberată imediat ce maneta este
apăsată. Manetele sunt de asemenea echipate cu mecanisme 2-WAY RELEASE şi MULTI RELEASE, permiţând schimbarea a două
viteze cu o singură operaţie, atât prin apăsarea cât şi prin tragerea manetei.
Manetele (A) şi (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea vitezelor. În momentul acţionării uneia
dintre manete, trebuie rotit simultan şi braţul pedalier.
În aceste instrucţiuni de service este prezentat modul de utilizare a schimbătoarelor RAPIDFIRE SL-M970 în combinaţie cu
schimbătorul spate de tip normal RD-M971. Dacă se foloseşte în combinaţie cu un schimbător cu arc invers, operaţiile vor fi inversate.
Pentru schimbarea de pe un pinion mic pe unul mai
mare (maneta A)
Se poate folosi mai mult sau mai puţin din cursa manetei pentru
a schimba numărul dorit de viteze. Astfel, pentru a schimba o
singură viteză, se deplasează maneta în poziţia (1), iar pentru a
schimba două viteze odată, se deplasează maneta în poziţia (2).
În acest mod se pot schimba maximum două viteze odată.
Pentru schimbarea de pe un pinion mare pe unul mai
mic (maneta B)
Se poate folosi mai mult sau mai puţin din cursa manetei pentru
a schimba numărul dorit de viteze. Astfel, pentru a schimba o
singură viteză, se deplasează maneta în poziţia (1), iar pentru a
schimba două viteze odată, se deplasează maneta în poziţia (2).
În acest mod se pot schimba maximum două viteze odată.
Poziţia iniţială a manetei (A) Manetă (B)
• ELIBERARE ÎN DOUĂ SENSURI
• ELIBERARE MULTIPLĂ
Tăierea cămăşii exterioare
După tăierea cămăşii exterioare, capătul se rotunjeşte, pentru ca
interiorul găurii să aibă un diametru uniform.
Se ataşează acelaşi capac
exterior la capătul tăiat al
cămăşii.
Capac exterior
* În cazul deplasării ample a schimbătorului spate, cum ar fi în
cazul bicicletelor cu suspensie spate, se recomandă înlocuirea
capacului cu cel din aluminiu, livrat
ca accesoriu.
Capătul cămăşii exterioare prevăzut
cu capac din aluminiu trebuie să se
afle lângă schimbător.
Capac din aluminiu
Partea dinspre schimbător
Capacul etanş cu vârf şi
protecţia din cauciuc se
montează pe opritorul
exterior al cadrului.
Protecţie din cauciuc
Protecţie din
cauciuc
A nu se îndoi
Capac etanş cu vârf
4. Utilizarea şurubului de reglare a tensiunii B
Se pune lanţul pe foaia mică şi pe cel mai mare pinion şi se roteşte
braţul pedalier înapoi. Apoi se
roteşte şurubul de reglare a
tensiunii B pentru a aduce rola
de ghidare cât mai aproape de
pinion, dar fără a-l atinge. Se
aşează lanţul pe cel mai mic
pinion şi se repetă operaţiunea
de mai sus astfel încât rola să
nu atingă pinionul.
Pinionul cel mai mare Pinionul cel mai mic
Şurub de reglare a
tensiunii B
Montarea schimbătorului spate
În momentul montării, se va avea grijă ca şurubul de reglare a
tensiunii B să nu intre în contact cu urechea de fixare a roţii
spate. În caz contrar, pot apărea deformări.
Cuplu de strângere ax butuc:
8 - 10 N•m
Cheie hexagonală de 5 mm
Ureche de fi xare roată spate
Şurub de reglare a
tensiunii B
Lungimea lanţului pentru bicicletele cu suspensie spate
Lungimea A va varia în funcţie de deplasarea suspensiei
spate. Din această cauză, dacă lanţul este prea scurt,
sistemul de tracţiune poate fi solicitat excesiv. Lungimea
lanţului se reglează adăugând două zale atunci când
suspensia spate este în poziţia în care dimensiunea „A”
este maximă, iar lanţul se află pe cel mai mare pinion şi pe
foaia mare. Dacă deplasarea suspensiei spate este amplă,
este posibil ca lanţul să nu fie bine întins când se află pe
foaia mică şi pe cel mai mic pinion.
A
A'
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe cel
mai mare pinion şi pe foaia mare)
Pinionul cel
mai mare
Lanţ
Foaia mare
Cuplu de strângere:
3 N•m
În interior În exterior
Se va folosi un manşon pentru ghidon, cu un diametru
exterior maxim de 32 mm.
Montarea manetei de schimbător
Cheie hexagonală de 4 mm
Maneta de schimbător poate fi instalată atât pe partea
interioară, cât şi pe partea exterioară a manetei de frână.
Se conectează cablul la schimbătorul spate şi,
după întinderea cablului, se fixează din nou în
schimbătorul spate, conform imaginii.
Se trage
Cuplu de strângere:
5 – 7 N•m
Canelură
Observaţie: Cablul trebuie să fi e
bine fi xat în canelură.
Reglarea SIS
1. Reglarea în poziţia superioară
Se roteşte şurubul de reglare în poziţia superioară
astfel încât rola de ghidare să fie aliniată cu conturul
exterior al celui mai mic pinion, atunci când se priveşte
din spate.
Şurub de reglare în
poziţia superioară
Conturul exterior al
celui mai mic pinion
Rolă de ghidare
2. Conectarea şi fixarea cablului
Se acţionează maneta (B) de opt sau de mai multe ori, pentru a ajunge în poziţia cea mai
de sus. Se scoate apoi capacul orificiului intern şi se conectează cablul.
Capac orifi ciu intern Cablu intern
Manetă (B)
Se montează capacul orificiului intern rotindu-l conform
imaginii, până când se opreşte. Nu se roteşte mai mult
decât atât, pentru a nu deteriora filetul capacului.
Capac orifi ciu intern
Cuplu de strângere:
0,3 – 0,5 N•m
3. Reglarea în poziţia inferioară
Se roteşte şurubul de reglare pentru poziţia inferioară astfel încât rola de ghidare să se
alinieze cu cel mai mare pinion.
Rolă de ghidare
Pinionul cel
mai mare
Şurub de reglare
pentru poziţia
inferioară
5. Reglarea SIS
Se acţionează repetat maneta de schimbare a vitezelor pentru a deplasa
lanţul pe al 2-lea pinion. Apoi se apasă maneta doar pentru a compensa
jocul (fără a face click) şi se roteşte braţul pedalier.
Dacă lanţul
coboară pe al
3-lea pinion
Se strânge şurubul de reglare a
cablului până când lanţul revine
la cel de-al 2-lea pinion. (în
sensul acelor de ceasornic)
Se slăbeşte şurubul de reglare a
manşonului exterior până când
lanţul atinge cel de-al 3-lea pinion
şi face zgomot. (în sens invers
sensului acelor de ceasornic)
Dacă nu se aude
niciun zgomot
Reglarea optimă
Reglarea optimă este realizată atunci când la o apăsare
uşoară a manetei de schimbare a vitezelor, lanţul atinge cel
de-al 3-lea pinion şi face zgomot.
* Se readuce maneta în poziţia iniţială (la al 2-lea pinion, eliberată)
şi se roteşte braţul pedalier în sensul acelor de ceasornic. Dacă
lanţul atinge cel de-al 3-lea pinion şi face zgomot, se roteşte
uşor şurubul de reglare a cablului în sensul acelor de ceasornic, până când
zgomotul dispare şi lanţul funcţionează fără probleme.
Se acţionează maneta de schimbare a vitezelor şi se verifică lipsa
zgomotelor în toate vitezele.
Pentru performanţe optime ale SIS, se lubrifiază periodic toate piesele
sistemului de transmisie.
Şurub de reglare Şurub de reglare
Cuplu de strângere:
2,5 N•m
Poziţia manetei de schimbător se poate
modifica prin deplasare la stânga sau la
dreapta.
• Se montează maneta de schimbător într-o poziţie în care nu împiedică acţionarea frânei şi
schimbarea vitezelor.
• Nu se foloseşte într-o combinaţie care împiedică acţionarea frânei.
• La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va consulta cuplul de
strângere recomandat de producătorul acestora pentru a evita strângerea excesivă,
care poate deteriora carbonul şi/sau strângerea insuficientă, care poate afecta fixarea
componentelor.
AVERTISMENT
Serie XTR
Manetă de schimbător RAPIDFIRE SL-M970
Cămaşă exterioară SIS-SP41
Schimbător spate RD-M971
Tip SGS / GS
Butuc spate FH-M975 / FH-M970
Viteze 9
Bloc de pinioane CS-M970
Lanţ CN-7701
Ghidaj butuc pedalier SM-SP17 / SM-BT17
Număr model RD-M971
Tip SGS GS
Viteze 9 9
Capacitate totală 43T 33T
Pinionul cel mai mare 34T 34T
Pinionul cel mai mic 11T 11T
Diferenţă dinţi angrenaj pedalier 22T 22T
6,5 mm
7,1 mm
rum_280404_5VZ0A_001.indd 1
rum_280404_5VZ0A_001.indd 1
11-06-2008 14:11:03