Shimano ST-EF50 Service Instructions

Tip
Service Instructions

Acest manual este potrivit și pentru

a
b
1
1
T
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
-
C
J
A
P
A
N
U
.
S
.
P
A
T
4
2
6
8
2
5
9
L
O
C
K
4
0
0
k
g
/
c
m
O
N
A
M
I
H
S
Manetele (A) şi (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea vitezelor. În
momentul acţionării uneia dintre manete, trebuie rotit simultan şi braţul pedalier.
Pentru schimbarea de pe un pinion mare pe unul mai mic
(maneta A)
Pentru a schimba o singură viteză, se apasă maneta (A) în poziţia
(1). Pentru a schimba două viteze odată, se apasă maneta (A) în
poziţia 2.
Pentru schimbarea de pe un pinion mic pe unul mai mare
(maneta B)
Se apasă o dată maneta (B) pentru a schimba pe următorul pinion
mai mare.
1
2
Pentru a monta pinioanele HG, se va folosi
instrumentul special (TL-LR15) pentru a strânge
piuliţa de fixare.
Pentru a înlocui
pinioanele HG,
se vor folosi
instrumentul
special (TL-LR15)
şi TL-SR21
pentru a desface
piuliţa de fixare.
AVERTISMENT
Observaţie
Se reglează schimbătorul spate RD-T300, cu arc invers, pornind de la pinioanele mari.
Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu uşurinţă, se va curăţa schimbătorul şi se vor
lubrifia toate piesele mobile.
Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui
schimbătorul.
Schimbătorul va fi curăţat periodic şi toate piesele mobile vor fi lubrifiate (mecanismul şi
rolele).
Dacă reglarea schimbării vitezelor nu poate fi făcută, se va verifica paralelismul cu partea
din spate a bicicletei. Se vor verifica şi lubrifierea cablului şi dimensiunile cămăşii
exterioare. Aceasta nu trebuie să fie prea lungă sau prea scurtă.
În cazul detectării de zgomote neobişnuite ca rezultat al slăbirii unei role, aceasta trebuie
înlocuită.
Dacă roata se înţepeneşte şi rotirea devine dificilă, se va lubrifia cu vaselină.
Nu se va aplica ulei în interiorul butucului, pentru a nu provoca ieşirea vaselinei.
Pinioanele vor fi spălate periodic cu detergent neutru şi lubrifiate din nou. În plus, curăţarea
lanţului cu un detergent neutru şi lubrifierea acestuia se pot dovedi o modalitate eficientă
de prelungire a duratei de utilizare a pinioanelor şi a lanţului.
Dacă lanţul cade repetat de pe pinioane în timpul folosirii, pinioanele şi lanţul trebuie
înlocuite.
Se foloseşte întotdeauna setul de pinioane cu aceleaşi marcaje de grup. Nu se foloseşte
niciodată cu un pinion cu un marcaj de grup diferit.
Folosirea unui cadru cu cabluri interne nu este recomandată,
deoarece forţele de frecare mari au tendinţa de a afecta funcţia de
schimbare SIS.
Se foloseşte o cămaşă exterioară suficient de lungă pentru a nu se
întinde complet, chiar şi atunci când ghidonul este rotit complet în
ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta schimbătorului nu
atinge cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
Se lubrifiază cu vaselină cablul şi partea interioară a cămăşii
exterioare înainte de utilizare, pentru a se asigura alunecarea
uşoară a cablului.
Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a
pieselor.
Pentru întrebări referitoare la metodele de instalare, reglare, utilizare sau întreţinere a
bicicletei, utilizatorul se va adresa unui dealer autorizat.
Se va verifica dacă roţile sunt bine fixate înainte de folosirea bicicletei. Dacă sunt slăbite,
se pot desprinde şi pot provoca accidentări grave.
Lanţul se va curăţa cu detergent neutru. Nu se vor folosi detergenţi bazici sau acizi, cum
ar fi agenţii de îndepărtare a ruginii, deoarece aceştia pot duce la defectarea şi / sau
deteriorarea lanţului.
Ştiftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
Există două tipuri de ştifturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos înainte de
a alege ştiftul potrivit. În cazul folosirii de ştifturi de cuplare altele decât cele întărite, sau
în cazul folosirii de instrumente sau ştifturi de cuplare întărite care nu sunt potrivite pentru
tipul de lanţ utilizat, este posibil ca forţa de cuplare rezultată să nu fie suficientă, ceea ce
poate provoca ruperea sau căderea lanţului.
Dacă lungimea lanţului trebuie reglată ca urmare a
modificării numărului de dinţi ai pinionului, eliminarea
unei secţiuni trebuie executată în alt loc decât cel în
care lanţul a fost îmbinat cu un ştift de cuplare întărit
sau cu un ştift de capăt. Dacă eliminarea unei secţiuni
este executată în locul de îmbinare cu un ştift de cuplare
întărit sau cu un ştift de capăt, lanţul se va deteriora.
Se va verifica întinderea corectă şi buna stare ale lanţului. Dacă lanţul este prea slab
sau dacă este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe şi poate
provoca accidentarea gravă a utilizatorului.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Componentele slăbite, uzate sau defecte pot produce rănirea utilizatorului. Se recomandă
în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
Instrucţiunile pentru service trebuie citite cu atenţie şi păstrate într-un loc sigur, pentru
consultarea ulterioară.
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Marcaje de grup
Date tehnice
Schimbător spate
Ştift de cuplare întărit
Ştift de capăt Ştift de legătură
Schimbarea vitezelor
Instalarea manetei schimbătorului
Se va folosi un manşon pentru ghidon cu diametru exterior
maxim de 32 mm.
Cheie hexagonală de 5 mm
Cuplu de strângere cu cheia
hexagonală: 6 - 8 N•m
Înlocuirea casetei
După îndepărtarea axului butucului, se va
scoate şurubul de fixare a casetei (din
interiorul casetei) şi se va înlocui caseta.
Observaţie:
Se interzice dezasamblarea casetei,
deoarece acest lucru poate provoca o
funcţionare defectuoasă.
Cuplu de strângere:
35 - 50 N•m
Casetă
Şaibă casetă
Şurub de fixare casetă
Demontarea
Asamblarea
Cheie hexagonala de
10 mm (TL-WR37)
Montarea pinioanelor
Combinaţie pinioane
Manetă (B)
Poziţia iniţială a manetei
(A)
Reglarea SIS
Montarea lanţului
Lanţul se montează cu blocul de aliniere Pro-Set încă ataşat.
După montare, se scoate blocul de aliniere Pro-Set.
Se roteşte braţul pedalier pentru a aduce schimbătorul în poziţie inferioară.
5. Reglarea SIS
Se împinge maneta (B) în timp ce se roteşte braţul pedalier, pentru a deplasa
schimbătorul către cel mai mare pinion. Apoi se acţionează maneta (A), pentru a deplasa
schimbătorul către al doilea pinion. După aceea, se apasă maneta (A) doar pentru a
compensa jocul şi se roteşte braţul pedalier.
Dacă lanţul trece pe al 3-lea
pinion
Se roteşte bucşa de reglare a cablului în
sensul acelor de ceasornic, pentru a-l
strânge până când lanţul revine la cel de-al
doilea pinion.
Reglarea optimă
Reglarea optimă este asigurată atunci când bucşa de reglare a cablului este strânsă
(rotită în sensul acelor de ceasornic) până la apariţia zgomotelor, fără ca maneta să fie
acţionată, şi apoi slăbită (rotită în sens invers acelor de ceasornic) cu 90 - 180 grade
faţă de punctul respectiv.
Se acţionează maneta (A) pentru schimbarea vitezelor şi se verifică lipsa zgomotelor pe
toate pinioanele
Dacă nu se aude niciun
zgomot
Se roteşte bucşa de reglare a cablului în
sens invers acelor de ceasornic, pentru a-l
slăbi până când lanţul atinge un pinion şi se
aude un zgomot.
Pentru performanţe optime ale sistemului SIS, se lubrifiază periodic toate piesele sistemului
de transmisie.
2. Reglarea în poziţia superioară
Se roteşte braţul pedalier în timp ce se trage manual
schimbătorul pentru a-l aduce în poziţia superioară, după
care se roteşte şurubul de reglare în poziţia superioară
până când rola de ghidare este aliniată cu conturul
exterior al pinionului mic, atunci când se priveşte din
spate.
Se roteşte braţul pedalier pentru a aduce schimbătorul în
poziţie inferioară.
3. Fixarea cablului
Se acţionează maneta (B) de 6 sau de mai multe ori,
pentru a ajunge în poziţia de jos. Se demontează şurubul,
apoi se demontează capacul.
Se extrage cablul conform imaginii, apoi se montează
cablul nou.
1. Reglarea în poziţia inferioară
Se roteşte şurubul de reglare pentru poziţia inferioară
astfel încât rola de ghidare să se alinieze cu pinionul
mare.
Introducerea cablului
Se introduce cablul în cămaşa exterioară începând din capătul
cu marcajul. Se aplică vaselină din capătul cu marcajul pentru
menţinerea eficienţei funcţionării cablului.
Marcaj
Cuplu de strângere:
0,3 - 0,5 N•m
Tăierea cămăşii exterioare
În momentul tăierii cămăşii exterioare, se taie capătul opus capătului marcat.
După tăierea cămăşii exterioare, capătul se rotunjeşte, pentru ca interiorul
găurii să aibă un diametru uniform.
Se ataşează acelaşi capac exterior la capătul tăiat al
cămăşii exterioare.
Capac exterior
Bloc de aliniere Pro-Set
Cablu
Manetă (B)
Capac
Şurub
Montarea schimbătorului spate
bucşă de reglare bucşă de reglare
23
23
23
23
Lungime lanţ
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe pinionul mare şi pe foaia mare)
Lanţ
Pinionul mare Foaia mare
Instrucţiuni pentru service SI-0029B
Sistem tracţiune spate
Protecţie din cauciuc
Protecţie din cauciuc
A nu se îndoi
Capac etanş cu vârf
4. Utilizarea şurubului de reglare a tensiunii B
Se pune lanţul pe foaia mică şi pe pinionul
mare, apoi se roteşte braţul pedalier înapoi.
Se roteşte apoi şurubul de reglare a tensiunii B
pentru a aduce rola de ghidare cât mai aproape
de pinion, dar fără a-l atinge. Se aşează lanţul
pe cel mai mic pinion şi se repetă operaţiunea
de mai sus astfel încât rola să nu atingă
pinionul.
1
2
1 2
2
1
Pinionul mare Pinionul mic
Şurub de reglare a
tensiunii B
1
1 2
2
Pinionul
mare
Rolă de ghidare
Şurub de reglare
pentru poziţia
inferioară
1
2
1 2
Conturul exterior al
pinionului mic
Rolă de ghidare
Şurub de reglare în
poziţia superioară
La instalare, se va verifica să nu apară deformări cauzate de şurubul de reglare a tensiunii B care vine în
contact cu urechea de fixare a roţii.
Nu se scoate blocul de aliniere Pro-Set în acest moment.
Ureche de prindere
Şurub de reglare a tensiunii B
Cuplu de strângere ax butuc:
8 - 10 N•m
Cheie hexagonală de 5 mm
Se conectează cablul la schimbătorul spate şi, după întinderea
cablului, se fixează din nou în schimbătorul spate, conform
imaginii.
Se trage
Se conectează cablul la schimbător, după cum se arată în
imagine.
Cuplu de strângere:
5 - 7 N•m
Canelură
Cablu
Observaţie:
Cablul trebuie să fie bine fixat în
canelură.
În cazul fiecărui pinion,
suprafaţa pe care se află
marcajul grupului trebuie să fie
orientată în afară şi poziţionată
astfel încât marcajul
triunghiular ( ) de pe fiecare
pinion şi partea A (unde
lăţimea canelurii este mare) de
pe corpul casetei să fie aliniate.
Caseta are o
singură canelură
lată.
a
c
-
1
4
T
A
marcaj
piuliţă de fixare
Cele 5 pinioane sunt fixate cu
ajutorul unor nituri.
Cuplu de strângere:
30 - 50 N•m
piuliţă de fixare
Instrument
(TL-SR21)
Demontarea
TL-LR15
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Română)
Lanţ Ştift de cuplare întărit Instrument pentru lanţ
Lanţ foarte îngust cu
9 viteze, cum ar fi
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32/TL-CN23
Lanţ îngust, cu 8 / 7 / 6
viteze, cum ar fi
CN-HG50 / CN-IG51
TL-CN32/TL-CN23
Serie
Tourney
Rapidfire Plus
ST-EF50-7RT
Cămaşă exterioară
SIS
Schimbător spate
RD-T300
Tip
MGS
Butuc spate
FH-RM30-7
Viteze
7
Bloc de pinioane
CS-HG50-I / CS-HG30-I
Lanţ
CN-HG50 / CN-HG40
Ghidaj butuc pedalier
SM-SP18 / SM-BT18
Număr model Pinioane Denumire grup Combinaţie de dinţi
CS-HG50-I 7 at 11, 13, 15, 18, 22, 26, 34T
CS-HG30-I 7 ac 11, 13, 15, 18, 21, 24, 28T
Număr model RD-T300
Tip MGS
Capacitate totală 43T
Pinionul mare 34T
Pinionul mic 11T
Diferenţa dintre foaia mare şi cea mică 20T
Capacul etanş cu vârf şi protecţia din cauciuc se
montează pe opritorul exterior al cadrului.
Argintiu
Negru
7,1 mm
6,5 mm
SI-0029B-05
Informaţii generale privind siguranţa
  • Page 1 1

Shimano ST-EF50 Service Instructions

Tip
Service Instructions
Acest manual este potrivit și pentru