Şurub
Cuvetă
Schimbător faţă
Angrenaj pedalier
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
• Lanţul se va curăţa cu detergent neutru. Nu se vor folosi detergenţi bazici sau acizi, cum ar fi agenţii de îndepărtare a ruginii,
deoarece aceştia pot duce la defectarea şi / sau deteriorarea lanţului.
• Ştiftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
• Există două tipuri de ştifturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos înainte de a alege ştiftul potrivit. În cazul folosirii
de ştifturi de cuplare altele decât cele întărite, sau în cazul
folosirii de instrumente sau ştifturi de cuplare întărite care
nu sunt potrivite pentru tipul de lanţ utilizat, este posibil
ca forţa de cuplare rezultată să nu fie suficientă, ceea ce
poate provoca ruperea sau căderea lanţului.
• Dacă lungimea lanţului trebuie reglată ca urmare a
modificării numărului de dinţi ai pinionului, eliminarea unei
secţiuni trebuie executată în alt loc decât cel în care lanţul
a fost îmbinat cu un ştift de cuplare întărit sau cu un ştift
de capăt. Dacă eliminarea unei secţiuni este executată în locul de îmbinare cu un ştift de cuplare
întărit sau cu un ştift de capăt, lanţul se va deteriora.
• Se va avea grijă ca manşetele pantalonilor să nu se prindă în lanţ în timpul pedalării; în caz
contrar, utilizatorul poate cădea de pe bicicletă.
• Se va verifica întinderea corectă şi buna stare ale lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau
dacă este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe şi poate provoca
accidentarea gravă a utilizatorului.
• Se foloseşte o foaie faţă compatibilă cu lanţurile cu 9 viteze, împreună cu lanţurile Shimano CN-7701, CN-HG93 şi CN-HG73.
În cazul folosirii unei foi pentru un lanţ cu 8 viteze sau mai puţin, pot apărea probleme la schimbatul vitezelor pe foaia faţă sau
ştifturile lanţului pot cădea, provocând ruperea lanţului.
• Cele două şuruburi de prindere ale braţului pedalier stânga se vor strânge alternativ câte puţin, nu separat şi până la capăt. Se
foloseşte o cheie dinamometrică pentru a verifica dacă cuplul de strângere final este de 12 - 15 Nm. În plus, după parcurgerea a
circa 100 km, se verifică din nou cuplul de strângere folosind o cheie dinamometrică. Este de asemenea important să se verifice
periodic cuplurile de strângere. Dacă acestea sunt prea mici sau dacă şuruburile de prindere nu sunt strânse alternativ câte puţin,
braţul pedalier stânga se poate desprinde, iar bicicleta se poate răsturna, provocând vătămări grave.
• Înainte de a folosi bicicleta, se vor verifica braţele pedaliere. Acestea nu trebuie să prezinte fisuri. În cazul prezenţei unor fisuri,
braţul pedalier se poate rupe şi utilizatorul poate cădea de pe bicicletă.
• În cazul în care capacul intern nu este montat corect, axul poate rugini şi se poate deteriora, iar bicicleta poate ceda, provocând
vătămări grave.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot determina răsturnarea bicicletei, provocând vătămări grave. Se recomandă în mod
expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Dacă reglajele sunt incorect efectuate, lanţul se poate desprinde, ceea ce duce la căderea utilizatorului de pe bicicletă şi
accidentarea gravă a acestuia.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie şi se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor.
Serie SLX
Rapidfire (manetă schimbător) SL-M660
Cămaşă exterioară SIS-SP41
Tip Triplu Dublu
Schimbător faţă FD-M660 / FD-M661 / FD-M660-E FD-M665 / FD-M667
Angrenaj pedalier FC-M660 FC-M665
Lanţ CN-HG73
Ghidaj cablu schimbător faţă SM-SP17
Instrucţiuni pentru service SI-6PZFA-002
Sistem tracţiune faţă
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
După întinderea cablului, se fixează la loc schimbătorul faţă,
conform imaginii.
< Cu tragere de jos > < Cu tragere de sus >
Se trage
Se trage
Poziţia lanţului
Pinionul cel
mai mic
Cea mai mare
foaie de angrenaj
3. Reglarea în poziţia
superioară
Distanţa dintre plăcuţa
exterioară a ghidajului
lanţului şi lanţ trebuie să fie
de 0 - 0,5 mm.
FD-M660
FD-M661
Lanţ
Plăcuţă
exterioară
ghidaj lanţ
Şurub de
reglare în poziţia
superioară
A
B
Lanţ
Plăcuţă interioară
ghidaj lanţ
A
B
Bucşă de reglare cămaşă
Poziţia lanţului
Pinionul cel
mai mare
Foaia mijlocie
4. Reglarea pe foaia mijlocie
În momentul reglării, se aşază lanţul pe
cel mai mare pinion şi, în faţă, pe foaia
mijlocie. Reglarea se face cu ajutorul
bucşei de reglare a cămăşii exterioare,
astfel încât distanţa dintre plăcuţa
interioară a ghidajului lanţului şi lanţ să
fie de 0 – 0,5 mm.
Pentru schimbător cu prindere pe butuc
Se instalează după cum se arată în imagine.
Cuvetă
Cuplu de strângere:
35 - 50 Nm
Ştift de cuplare întărit
Ştift de capăt Ştift de legătură
Observaţie
• În plus, dacă pedalarea nu pare a se efectua la parametri normali, se verifică din nou acest aspect.
• Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica dacă îmbinările sunt slăbite sau dacă au joc. De asemenea, se va strânge, la intervale
regulate, şurubul de fixare a braţului pedalierului. (BB-FC, FC-PD)
• Dacă se aude un scârţâit de la axul butucului pedalier şi conectorul braţului pedalier, se aplică lubrifiant pe conector, apoi se
strânge la cuplul specificat.
• Butucul pedalier nu se va spăla cu jet de apă de înaltă presiune.
• În cazul în care se sesizează slăbirea rulmenţilor, se va înlocui butucul pedalier.
• Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu uşurinţă, se va curăţa schimbătorul şi se vor lubrifia toate piesele mobile.
• Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.
• Foile angrenajului trebuie spălate periodic cu detergent neutru, apoi lubrifiate. De asemenea, lanţul se va curăţa cu un detergent
neutru şi se va lubrifia; această metodă este utilă pentru prelungirea duratei de utilizare a foilor şi a lanţului.
• Dacă lanţul continuă să sară de pe foi în timpul utilizării bicicletei, se vor înlocui lanţul şi angrenajul.
• Atunci când lanţul se află în poziţia din imagine, ar putea atinge foile sau schimbătorul faţă,
producând astfel zgomot. Dacă zgomotul respectiv reprezintă o problemă, se va muta
lanţul pe un pinion spate mai mare.
• Se va aplica lubrifiant pe cuvetele stâga şi dreapta înainte de a le monta.
• Pentru o funcţionare fără probleme, se foloseşte cămaşa exterioară şi ghidajul de cablu al
butucului pedalier specificat.
• Pentru detalii despre reglarea SIS pentru angrenaje duble, utilizaţi Instrucţiunile pentru
service ale schimbătorului faţă FD-M665/667.
• La montarea unui schimbător cu tragere de sus, se alege un cadru care are trei suporturi
ale cămăşii exterioare, conform imaginii din dreapta.
• Se foloseşte o cămaşă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet, chiar şi atunci când
ghidonul este rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta schimbătorului nu atinge cadrul
bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
• Se foloseşte un lubrifiant special pentru cablul de schimbător (SIS-SP41). Nu se va folosi lubrifiant
DURA-ACE sau de alt tip, deoarece acestea pot afecta schimbarea vitezelor.
• Se lubrifiază cablul intern şi partea interioară a cămăşii exterioare înainte de utilizare, pentru a se asigura
glisarea corectă.
• Manetele de schimbare a vitezelor se vor acţiona numai atunci când foaia faţă se învârte.
• Dacă lichidul de frână folosit pentru frânele hidraulice pe disc tinde să adere la piesele de plastic ale manetei schimbătorului,
acestea se pot fisura sau decolora. De aceea, lichidul de frână nu trebuie să adere la aceste piese de plastic.
Uleiul mineral folosit de frânele disc SHIMANO nu provoacă fisurarea sau decolorarea pieselor de plastic în cazul în care aderă la
acestea, însă aceste piese trebuie curăţate în prealabil cu spirt, pentru a împiedica aderarea particulelor străine.
• Este interzisă demontarea manetelor schimbător, deoarece acest lucru poate provoca deteriorarea sau funcţionarea defectuoasă
a acestora.
• Nu se garantează rezistenţa pieselor componente la uzura naturală sau la deteriorarea rezultată în urma utilizării normale.
• Pentru întrebări referitoare la metodele de instalare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui
dealer autorizat.
Suporturi cămaşa exterioară
Foi angrenaj
faţă
Pinioane
spate
Pentru a trece de la o foaie de angrenaj mică la una
mai mare
În momentul în care maneta (A) este apăsată o dată, are loc
trecerea la următoarea foaie de
angrenaj mai mare.
Exemplu:
de la foaia de angrenaj
mijlocie la cea mai
mare foaie.
Pentru a trece de la o foaie de angrenaj mare la una
mai mică
În momentul în care maneta (B) este apăsată o dată, are loc
trecerea la următoarea foaie de
angrenaj mai mică.
Exemplu:
de la cea mai mare foaie
de angrenaj la cea
intermediară.
Schimbarea vitezelor
Această manetă de eliberare este prevăzută cu un mecanism 2-way release, care permite eliberarea cablului fie prin împingerea, fie prin
tragerea manetei.
Manetele (A) şi (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea vitezelor.
În momentul acţionării uneia dintre manete, trebuie să daţi în acelaşi timp şi din pedale.
Poziţia iniţială a manetei (A) Manetă (B)
2-Way release
Dacă lanţul cade spre braţul
pedalier.
Se strânge şurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotirea
în sensul acelor de ceasornic
(aprox. 1/4 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de
la foaia mijlocie la foaia marej
este dificilă.
Se slăbeşte şurubul de reglare a
poziţiei superioare, prin rotire în
sens invers acelor de ceasornic
(aprox. 1/8 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de
la foaia mijlocie la foaia mică
este dificilă.
Se slăbeşte şurubul de reglare a
poziţiei inferioare, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic
(aprox. un 1/4 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ şi
plăcuţa interioară a schimbătorului
faţă, atunci când lanţul este pe foaia
mare.
Se strânge şurubul de reglare
în poziţie superioară, prin rotire
în sensul acelor de ceasornic
(aprox. 1/8 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ şi
plăcuţa exterioară a deraiorului faţă,
la cea mai mare foaie a angrenajului.
Se slăbeşte şurubul de reglare a
poziţiei superioare, prin rotire în
sens invers acelor de ceasornic
(aprox. 1/8 de tură).
Dacă lanţul sare peste foaia mijlocie
la coborârea de pe foaia mare.
Se slăbeşte bucşa de reglare a
cămăşii exterioare, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic (1 sau 2
ture).
Dacă există atingeri între lanţ şi
plăcuţa interioară a schimbătorului
faţă când se face trecerea la cel mai
mare pinion spate şi lanţul se află
pe foaia mijlocie.
Se strânge bucşa de reglare a
cămăşii exterioare în sensul acelor
de ceasornic (1 sau 2 ture).
Dacă lanţul cade spre butucul
pedalier.
Se strânge şurubul de reglare în
poziţie inferioară, prin rotire în sensul
acelor de ceasornic
(aprox. 1/2 de tură).
Dacă maneta este rigidă în
momentul trecerii de la foaia mijlocie
la foaia mare.
Se slăbeşte şurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sens invers acelor de ceasornic
(aprox. 1/4 de tură).
5. Tabelul problemelor tehnice
După finalizarea paşilor 1 – 4, se acţionează maneta schimbătorului,
pentru a verifica schimbarea vitezelor. (Această operaţiune se efectuează
şi dacă schimbarea vitezelor devine dificilă în timpul utilizării).
Q Metoda de instalare a distanţierelor
(1) Se verifică dacă lăţimea carcasei butucului pedalier
este de 68 mm sau de 73 mm.
(2) După aceea, se montează cuvetele, conform figurilor
de mai jos.
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Română)
Date tehnice
Diametre bandă de montare:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Când se folosesc dimensiunile S şi M, se
va folosi o bandă de montare cu
diametrul de 28,6 mm, 31,8 mm şi se va
instala pe un adaptor de mărimea L.
Unghi tuburi cadru
Q Se vor consulta instrucţiunile de service ale sistemului
de tracţiune spate pentru informaţii despre înlocuirea şi
montarea display-ului.
< Cu tragere de jos >
• FD-M660
< Cu tragere de sus >
Cheie hexagonală de 5 mm
Observaţie:
Se trage cablul
conform imaginii.
Şurub de
fixare a
cablului
Cuplu de strângere:
5 - 7 Nm
< Cu tragere de jos >
• FD-M661
< Cu tragere de sus >
Observaţie:
Se trage cablul
conform imaginii.
Şurub de
fixare a
cablului
Se reglează şi apoi se montează Schimbătorul faţă conform imaginii. Nu se scoate
blocul de aliniere Pro-Set în acest moment.
Bloc de aliniere Pro-Set
FC-M665
Marginea exterioară a
bash guard-ului
trebuie să se
încadreze în acest
interval
Indicator Pro-Set
FC-M660
Dinţii foii trebuie să
ocupe acest spaţiu
Indicator Pro-Set
Montarea angrenajului pedalier şi a schimbătorului faţă
Observaţie:
Plăcuţa opritorului se
fixează în poziţia corectă,
conform imaginii.
6
2
1
3
Zona canelurii largi
TL-FC16
Plăcuţă opritor
Ştift
plăcuţă
Ridicare
5
4
(A)
TL-FC32
68 mm 68 mm
Butuc tip E
73 mm 73 mm
Distanţier
Se va urma procedura ilustrată în figură.
1, 2 Se utilizează instrumentul special TL-FC32 pentru a monta
cuveta din dreapta (filet pe stânga) şi cuveta din stânga (filet pe
dreapta).
Cuplu de strângere: 35 - 50 Nm
3 Se introduce partea din dreapta a angrenajului.
4 Se fixează partea A a braţului pedalier stânga pe axul pedalier,
în punctul în care canelura este mai largă.
5 Se strânge capacul cu ajutorul instrumentului TL-FC16.
Cuplu de strângere: 0,7 - 1,5 Nm
6 Se apasă bine plăcuţa opritorului şi se verifică dacă ştiftul
plăcuţei este bine fixat în poziţie, apoi se strânge şurubul
braţului pedalier stânga.
Notă: Fiecare şurub trebuie strâns în mod egal la un cuplu
de 12 - 15 Nm.
Lungime lanţ
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe cel
mai mare pinion şi pe cea mai mare
foaie de angrenaj)
Pinionul cel mai
mare
Cea mai mare
foaie de angrenaj
Lanţ
Reglarea SIS (Triplu)
Se urmează ordinea de mai jos.
1. Reglarea în poziţia inferioară
Mai întâi se scoate blocul de aliniere Pro-Set.
Apoi se fixează astfel încât distanţa dintre plăcuţa interioară a
ghidajului lanţului şi lanţ să fie de 0 - 0,5 mm.
Bloc de aliniere
Pro-Set
A
B
B
A
FD-M661
FD-M660
Şurub de reglare
pentru poziţia
inferioară
Lanţ
Plăcuţă interioară
ghidaj lanţ
Poziţia lanţului
Pinionul cel
mai mare
Cea mai mică
foaie de angrenaj
Tăierea cămăşii exterioare
În momentul tăierii cămăşii, se taie capătul
opus capătului marcat. După tăierea
cămăşii, capătul se rotunjeşte, pentru
ca interiorul găurii să aibă un diametru
uniform.
Se ataşează acelaşi
capac exterior la
capătul tăiat al cămăşii
exterioare.
Capac exterior
2. Conectarea şi fixarea cablului
Se acţionează maneta (B) de cel
puţin două ori, apoi se verifică
display-ul pentru a vedea dacă
maneta este în poziţia cea mai joasă.
Se scoate apoi capacul orificiului
intern şi se introduce cablul.
Se montează capacul orificiului intern
rotindu-l conform imaginii, până când se
opreşte.
Nu se roteşte mai mult decât atât, pentru a
nu deteriora filetul şurubului.
Capac orificiu intern
Manetă (B)
Cablu intern
Capac orificiu intern
Cuplu de strângere:
0,3 – 0,5 Nm
Dacă nu se foloseşte display-ul, această manetă de schimbător
poate fi montată fie în interiorul, fie pe exteriorul manetei de frână.
În cazul reglării poziţiei, se scoate display-ul, după care se
fixează în noua poziţie cu ajutorul celor două şuruburi de fixare.
• Se montează maneta de schimbător într-o poziţie în care nu
împiedică acţionarea frânei şi schimbarea vitezelor.
• Nu se foloseşte într-o combinaţie care împiedică acţionarea frânei.
Montarea manetei
Se foloseşte un manşon pentru
ghidon cu diametru exterior maxim de
36 mm.
Cuplu de strângere:
5 Nm
Cheie hexagonală de 4 mm
Cuplu de strângere:
2,5 Nm
Cheie hexagonală de 3 mm
În exterior În interior
Cheie hexagonală de
3 mm
FC-M660
Secţiunea orizontală a plăcuţei exterioare
a ghidajului lanţului trebuie să se afle
exact deasupra foii mari şi să fie paralelă
cu aceasta. Se strânge folosind o cheie
hexagonală de 5 mm.
FC-M665
Suprafaţa interioară a bash guard-ului
trebuie să fie aliniată cu partea plată a
plăcii exterioare a ghidajului lanţului.
Foaie (cea mai
mare)
Ghidaj lanţ
Cuplu de strângere:
5 - 7 Nm
Tub intern
Q Observaţie
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va
consulta cuplul de strângere recomandat de producătorul acestora
pentru a evita strângerea excesivă, care poate deteriora carbonul şi/
sau strângerea insuficientă, care poate afecta fixarea
componentelor.
A
A
A
A
A
A
A
Schimbător faţă
X = disponibil
Număr model FD-M660-E FD-M660 FD-M661
FD-M665/M667
Cu tragere de jos X X X X
Cu tragere de sus X X X X
Diferenţa dintre foaia mare şi foaia mică 22T 22T 22T 14T
Diferenţa minimă dintre foaia mare şi foaia mijlocie
12T 12T 12T –
Diametru colier schimbător faţă – S, M, L S, M, L S, M, L
Unghi chainstay (
α
)
66° - 69° 66° - 69° 66° - 69° 65° - 71°
Linie lanţ indicată 50 mm 50 mm 50 mm 50 mm
Foaie faţă indicată 44T 44T/48T 44T 36T
Foaie
Număr model FC-M660 FC-M665
Schimbător faţă indicat Triplu (FD-M660-E/M600/M661) Dublu (FD-M665/M667)
Combinaţie dinţi angrenaj 44-32-22T / 48-36-26T 36-22T
Diametrul şurubului 104 mm / 64 mm 104 mm / 64 mm
Lungime braţ pedalier 170 mm, 175 mm 170 mm, 175 mm
Linie lanţ 50 mm 50 mm
Lăţime carcasă butuc pedalier 68, 73 mm 68, 73 mm
Dimensiuni filet BC1.37 (68, 73 mm) BC1.37 (68, 73 mm)
Schimbător cu colier Schimbător cu prindere pe butuc
Lanţ Ştift de cuplare întărit Cheie pentru lanţ
Lanţ foarte îngust pentru
9 viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
Argintiu
TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, pentru 8 / 7 /
6 viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
Negru
TL-CN32 / TL-CN27
6,5 mm
7,1 mm
2,5 mm
SI-6PZFA-002-05