Informaţii generale privind siguranţa
Observaţie
Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu uşurinţă, se va curăţa schimbătorul şi se vor lubrifia toate piesele mobile.•
Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.•
Schimbătorul va fi curăţat periodic şi toate piesele mobile vor fi lubrifiate (mecanismul şi rolele).•
Dacă reglarea schimbării vitezelor nu poate fi făcută, se va verifica paralelismul cu partea din spate a bicicletei. Se vor verifica •
şi lubrifierea cablului şi dimensiunile manşonului exterior. Acesta nu trebuie să fie prea lung sau prea scurt.
În cazul detectării de zgomote neobişnuite ca rezultat al slăbirii unei role, aceasta trebuie înlocuită.•
Dacă roata se înţepeneşte şi rotirea devine dificilă, se va lubrifia cu vaselină.•
Nu se va aplica ulei în interiorul butucului, pentru a nu provoca spălarea vaselinei.•
Pinioanele trebuie spălate periodic cu detergent neutru şi lubrifiate din nou. În plus, curăţarea lanţului cu un detergent neutru şi •
lubrifierea acestuia se pot dovedi o modalitate eficientă de prelungire a duratei de utilizare a pinioanelor şi a lanţului.
Dacă lanţul sare repetat de pe pinioane în timpul folosirii, pinioanele şi lanţul trebuie înlocuite.•
Folosirea unui cadru cu cabluri interne nu este recomandată, deoarece forţele de frecare mari au tendinţa de a afecta funcţia •
de schimbare SIS.
Se foloseşte întotdeauna setul de pinioane cu aceleaşi marcaje de grup. Nu se foloseşte niciodată cu un pinion cu un marcaj •
de grup diferit.
Se foloseşte o cămaşă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet, chiar şi atunci când •
ghidonul este rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta de schimbător nu atinge
cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
Se foloseşte un lubrifiant special pentru cablul de schimbător. Nu se va folosi lubrifiant DURA-ACE sau de •
alt tip, deoarece acestea pot afecta schimbarea vitezelor.
Se lubrifiază cablul şi partea interioară a cămăşii înainte de utilizare, pentru a se asigura glisarea corectă.•
Pentru o funcţionare fără probleme, se foloseşte cămaşa exterioară şi ghidajul de cablu al schimbătorului •
faţă specificat.
Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.•
Dacă lichidul de frână folosit pentru frânele pe disc tinde să adere la piesele de plastic ale manetei de •
schimbător, acestea se pot fisura sau decolora. De aceea, lichidul de frână nu trebuie să adere la aceste piese de plastic.
Uleiul mineral folosit de frânele pe disc SHIMANO nu provoacă fisurarea sau decolorarea pieselor de plastic în cazul în care
aderă la acestea, însă aceste piese trebuie curăţate în prealabil cu alcool, pentru a împiedica aderarea particulelor străine.
Este interzisă dezasamblarea display-ului şi manetei schimbătorului, deoarece acest lucru poate provoca deteriorarea sau •
funcţionarea defectuoasă a acestora.
Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.•
Pentru întrebări referitoare la metodele de montare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui •
dealer autorizat.
"Intervalul de întreţinere depinde de modul de utilizare şi de condiţiile de mediu. Lanţul trebuie
curăţat periodic folosind o substanţă de curăţare pentru lanţ. Nu se vor folosi solvenţi alcalini sau
acizi, cum ar fi substanţele de curăţare a ruginei. În cazul utilizării acestor solvenţi, lanţul se poate
rupe şi provoca accidentări grave."
Se va verifica dacă roţile sunt bine fixate înainte de folosirea bicicletei. Dacă sunt slăbite, se pot desprinde şi pot provoca •
accidentări grave.
Ştiftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.•
Există două tipuri de ştifturi de cuplare întărite. Se va •
consulta tabelul de mai jos înainte de a alege ştiftul
potrivit.
În cazul folosirii de ştifturi de cuplare altele decât cele
întărite, sau în cazul folosirii de instrumente sau ştifturi
de cuplare întărite care nu sunt potrivite pentru tipul de
lanţ utilizat, este posibil ca forţa de cuplare rezultată să
nu fie suficientă, ceea ce poate provoca ruperea sau
căderea lanţului.
Dacă lungimea lanţului trebuie ajustată ca urmare a modificării numărului de dinţi ai pinionului, •
eliminarea unei secţiuni trebuie executată în alt loc decât cel în care lanţul a fost îmbinat cu un
ştift de cuplare întărit sau cu un ştift de capăt. Dacă eliminarea unei secţiuni este executată în
locul de îmbinare cu un ştift de cuplare întărit sau cu un ştift de capăt, lanţul se va deteriora.
Se va verifica întinderea corectă şi buna stare a lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau dacă •
este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe şi poate provoca
accidentarea gravă a utilizatorului.
Se foloseşte un angrenaj compatibil cu lanţurile pentru 9 viteze, împreună cu lanţurile Shimano CN-7701, CN-HG93 şi CN-HG73. •
În cazul folosirii unui angrenaj pentru un lanţ pentru 8 viteze sau mai puţine, pot apărea probleme la schimbarea vitezelor pe foi
sau niturile lanţului se pot desprinde, provocând ruperea lanţului.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot
provoca accidente grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt incorect efectuate,
lanţul poate sări, ceea ce duce la accidentarea utilizatorului.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie şi se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor. •
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Marcaje de grup
[Montarea]
3. Se acţionează maneta B de cel
puţin opt ori pentru a o aduce în
poziţia superioară.
4. Se verifică dacă acul indicator
este orientat spre stânga, apoi se
aliniază ştiftul în partea de jos a
indicatorului şi bosajul indicatorului
cu marcajele U de pe maneta
schimbătorului. Apoi se introduce
indicatorul în maneta schimbătorului
conform imaginii, începând cu
bosajul şi continuând cu ştiftul,
în ordinea inversă demontării.
5. Se strâng cele două şuruburi de fixare ale display-ului.
6. Se verifică funcţionarea display-ului. Dacă nu funcţionează corect,
se montează din nou, acordându-se o atenţie deosebită paşilor 3
şi 4.
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Date tehnice
Înlocuirea şi montarea display-ului
Schimbător spate
Combinaţii bloc de pinioane Butuc spate
Demontarea şi montarea se vor face numai în momentul scoaterii
sau înlocuirii display-ului. Pentru partea din faţă, direcţia de rotire,
în momentul îndepărtării şi montării, este opusă poziţiei acului.
* Instrucţiunile de service sunt disponibile şi în alte limbi la: http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
[Demontarea]
1. Se scot cele două şuruburi de fixare a display-ului.
2. Se ridică lentila conform imaginii, iar apoi se decuplează partea
agăţată şi se scoate display-ul.
<Dacă se renunţă la display>
1. Se scoate apărătoarea consolei display-ului ataşată acestuia
începând cu lamela mai scurtă, conform imaginii.
2. Se introduce mai întâi lamela apărătorii consolei indicatorului în
fanta care nu are un simbol U , apoi se fixează pe maneta de
schimbare a vitezelor şi se imobilizează cu şurubul de prindere
a display-ului.
Schimbarea vitezelor
Această manetă de eliberare este prevăzută cu un mecanism 2-WAY RELEASE, care permite eliberarea fie prin împingerea, fie prin tragerea
manetei.
Manetele (A) şi (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea vitezelor. În momentul acţionării uneia dintre
manete, trebuie rotit simultan şi braţul pedalier.
În aceste instrucţiuni de service este prezentat modul de utilizare a manetelor de schimbător SL-M660 în combinaţie cu schimbătorul
spate de tip normal RD-M662. Dacă se foloseşte în combinaţie cu un schimbător cu arc inversat, operaţiile şi indicaţiile vor fi inversate.
Se vor consulta instrucţiunile pentru service ale RD-M662
(schimbător spate) pentru detalii despre montarea schimbătorului
spate şi reglarea SIS.
Pentru schimbarea de pe un pinion mic pe unul mai mare
(Maneta A)
Pentru a schimba doar o viteză, se apasă maneta (A) în poziţia (1).
Pentru a schimba rapid două viteze, se apasă în poziţia (2).
Pentru schimbarea de pe un pinion mare pe unul mai mic
(Maneta B)
Se apasă o dată maneta (B) pentru a schimba pe următorul pinion
mai mic.
Poziţia iniţială a manetei (A)
Manetă (B)
2-way release
Se montează capacul rotindu-l conform imaginii, până când se
opreşte.
Nu se forţează rotirea pentru a nu
deteriora filetul şurubului.
Se acţionează maneta (B) de cel
puţin opt ori, apoi se verifică
display-ul pentru a vedea dacă
maneta este în poziţia superioară.
Se scoate apoi capacul şi se
conectează cablul.
Manetă (B)
Capac
Conectarea şi fixarea cablului
Capac
Cablu
Tăierea cămăşii exterioare
În momentul tăierii cămăşii exterioare, se
taie capătul opus capătului marcat. După
tăierea cămăşii, capătul se rotunjeşte,
pentru ca interiorul găurii să aibă un
diametru uniform.
Se ataşează acelaşi
capac exterior la capătul
tăiat al cămăşii.
Capac exterior
Capacul etanş cu vârf şi
protecţia din cauciuc se
montează pe opritorul
exterior al cadrului.
Protecţie din cauciuc
Protecţie din
cauciuc
A nu se îndoi
Capac etanş cu vârf
În cazul deplasării ample a schimbătorului spate, cum ar fi în *
cazul bicicletelor cu suspensie spate, se recomandă înlocuirea
capacului cu cel din aluminiu.
Capătul cămăşii prevăzut cu
capac din aluminiu trebuie să se
afle lângă schimbător.
Capac din aluminiu
Partea dinspre schimbător
Display
Lamelă mai scurtă
Apărătoare consolă
display
Manetă schimbător
Apărătoare
consolă display
Cuplu de strângere: 0,2 N•m
Cuplu de strângere: 0,2 N•m
Şuruburi de fixare a display-ului
Display
Partea agăţată
Lentilă
Ştift
Lungimea lanţului pentru bicicletele cu
suspensie spate
Lungimea A va varia în funcţie de deplasarea suspensiei spate.
Din această cauză, dacă lanţul este prea scurt, sistemul de tracţiune
poate fi solicitat excesiv. Lungimea lanţului se reglează adăugând
două zale atunci când suspensia spate este în poziţia în care
dimensiunea "A" este maximă, iar lanţul se află pe cel mai mare
pinion şi pe foaia mare. Dacă deplasarea suspensiei spate este
amplă, este posibil ca lanţul să nu fie bine întins când se află pe foaia
mică şi pe cel mai mic pinion.
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe
cel mai mare pinion şi pe foaia
mare)
Cel mai
mare pinion
Lanţ
Foaia mare
Se montează maneta de schimbător într-o poziţie în care să nu •
obstrucţioneze acţionarea frânei şi schimbarea vitezelor.
Nu se foloseşte într-o combinaţie care împiedică acţionarea frânei.•
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va •
consulta cuplul de strângere recomandat de producătorul acestora
pentru a evita strângerea excesivă, care poate deteriora carbonul
şi/sau strângerea insuficientă, care poate afecta fixarea
componentelor.
Montarea manetei
Se foloseşte un manşon pentru ghidon
cu diametru exterior maxim de 36 mm.
Cuplu de strângere: 5 N•m
Cheie hexagonală
de 4 mm
Garnitura de cauciuc se
instalează ultima după
montarea casetei,
verificându-se dacă nu
este strivită de capacul
impermeabil.
Înlocuirea casetei
După îndepărtarea axului,
se scoate şurubul de
fixare a casetei (din
interiorul casetei) şi se
înlocuieşte caseta.
Notă: Caseta nu se va demonta,
deoarece acest lucru poate
provoca o funcţionare
defectuoasă.
Casetă Şurub de fixare casetă
Cheie hexagonală
de 10 mm (TL-WR37)
Demontare
Montare
Cuplu de strângere: 35 - 50 N•m
Garnitură de cauciuc
32T
ba
ba
28
T
ba
24T
ba
21T
ap ba
1
8T
ap
a
Q
ba
ar
16T
a
p
a
Q
ar
ba
14T
12T
a
Q
ar
ba
11
T
a
Q
a
r
ba
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
3
4T
ap
as
3
0
T
ap
as
2
6
T
9S
ap
as
2
3
T
20T
as
as
17T
as
au
1
5
T
as
au
13T
as
a
u
1
1
T
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
Montarea pinioanelor
CS-HG80 (ar)
CS-HG80 (au)
Distanţier pinioane
Şaibă piuliţă de fixare
Şaibă piuliţă de fixare
Piuliţă de fixare
Piuliţă de fixare
În cazul fiecărui pinion, suprafaţa pe care se află marcajul grupului trebuie să fie orientată
în afară şi poziţionată astfel încât partea mai lată a fiecărui pinion şi partea A (unde lăţimea
canelurii este mare) de pe casetă să fie aliniate.
Caseta are o singură
canelură lată.
Parte lată
SI-6PZRB-001-05
Sistem tracţiune spate
1mm
OBSERVAŢIE:
Maneta de frână nu trebuie apăsată pe capacul display-ului,
în caz contrar poate afecta funcţionarea indicatorului.
Pentru montarea pinioanelor, se va •
folosi instrumentul special (TL-LR15/
LR10) pentru a strânge piuliţa de fixare.
Pentru înlocuirea pinioanelor, se •
foloseste instrumentul special
(TL-LR15/LR10) şi TL-SR21 pentru
demontarea piuliţei de fixare.
Cuplu de strângere: 30 - 50 N•m
Piuliţă de fixare
Instrument
(TL-SR21)
Demontare
TL-LR15/LR10
AVERTISMENT
Lanţ Ştift de cuplare întărit Cheie pentru lanţ
Lanţ foarte îngust pentru 9
viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
Argintiu TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, pentru 8 / 7 / 6
viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
Negru TL-CN32 / TL-CN27
Ştift de cuplare întărit
Ştift de capăt Ştift de legătură
Instrucţiuni pentru service
SI-6PZRB-001
Serie SLX
Manetă de schimbător SL-M660-A
Cămaşă OT-SP41
Schimbător spate RD-M662
Tip SGS / GS
Butuc spate FH-M665
Viteze 9
Bloc de pinioane CS-HG80
Lanţ CN-HG73
Ghidaj cabluri SM-SP17
Număr model RD-M662
Tip SGS GS
Viteze 9
Capacitate totală 45T 35T
Cel mai mare pinion 34T 34T
Cel mai mic pinion 11T 11T
Diferenţa dintre foaia mare şi foaia mică 22T 22T
Număr model Denumire grup Viteze Combinaţie de dinţi
CS-HG80
ar 9 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
au 9 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
Număr model FH-M665
Viteze 9
Număr orificii spiţe 36 / 32
6,5 mm
7,1 mm
1 mm