Notă: Se va verifica periodic dacă nu există spaţiu între ureche
si suport, conform imaginii. Dacă există spaţiu între aceste
piese, pot să apară probleme la schimbarea vitezelor.
Ureche
Suport
1. Reglarea în poziţie superioară
Se rotește șurubul de reglare H (pentru reglare pe
pinionul mic) astfel încât rola de ghidare să fie
aliniată cu conturul exterior al celui mai mic pinion,
atunci când se
privește din spate.
2. Reglarea în poziţie inferioară
Se rotește șurubul de reglare L (pentru reglare pe
pinionul mare) astfel încât rola de ghidare să se
alinieze cu cel mai mare pinion.
Reglarea SIS
3. Lungimea lanţului pentru bicicletele cu suspensie spate
Lungimea A va varia în funcţie de deplasarea suspensiei spate.
Din această cauză, dacă lanţul este prea scurt, sistemul de
tracţiune poate fi solicitat excesiv. Lungimea lanţului se reglează
adăugând două zale atunci când suspensia spate este în poziţia
în care dimensiunea "A” este maximă, iar lanţul se află pe cel mai
mare pinion și pe foaia mare. Dacă deplasarea suspensiei spate
este amplă, este posibil ca lanţul să nu fie bine întins când se află
pe foaia mică și pe cel mai mic pinion.
4. Lungimea cămășii exterioare
(1) Se slăbește șurubul de reglare a tensiunii până când ajunge în
poziţia din imagine.
(2) Se va lăsa o lungime suplimentară suficientă a cămășii
exterioare. Se aliniază cămașa cu
marginea inferioară a suportului său din
schimbătorul spate, apoi se taie excesul
de lungime al cămășii.
Se conectează cablul la
schimbătorul spate și, după
întinderea cablului, se prinde
din nou de schimbătorul
spate, după cum se arată în
imagine.
Instrucţiuni pentru service SI-0112A-001
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe cel mai mare
pinion și pe foaia mare)
Cel mai mare
pinion
Lanţ
Foaia mare
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Date tehnice
Schimbător spate
Montarea schimbătorului spate
Cheie hexagonală de 5 mm
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
"Intervalul de întreţinere depinde de modul de utilizare şi de condiţiile de mediu.
Lanţul trebuie curăţat periodic folosind o substanţă de curăţare pentru lanţ. Nu se
vor folosi solvenţi alcalini sau acizi, cum ar fi substanţele de curăţare a ruginei. În
cazul utilizării acestor solvenţi, lanţul se poate rupe şi provoca accidentări grave."
• Ciclismul downhill și freeride implică pericole inerente. Există riscul de a fi implicat într-un accident
care poate avea ca și consecinţe răniri grave sau chiar decesul. Se recomandă insistent purtarea
căștii de protecţie și a echipamentelor de protecţie pentru corp, precum și verificarea atentă a
bicicletelor înainte de folosire. Practicarea acestui sport se face pe riscul propriu; se recomandă
adaptarea traseelor la experienţa și aptitudinile personale.
• Dacă montarea roţii este dificilă, se montează cheia rapidă pe partea cu rotorul. În acest caz, cheia rapidă
nu trebuie să atingă rotorul. Atenţie la arsuri.
• Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust. Există două tipuri de
știfturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos înainte de a alege știftul care va fi utilizat. În
cazul folosirii de știfturi de cuplare altele decât cele întărite, sau în cazul folosirii de instrumente sau știfturi
de cuplare întărite care nu sunt potrivite pentru tipul de lanţ utilizat, este posibil ca forţa de cuplare rezultată
să nu fie suficientă, ceea ce poate provoca ruperea sau căderea lanţului.
• Dacă lungimea lanţului trebuie ajustată ca urmare a modificării numărului
de dinţi ai pinionului, eliminarea unei secţiuni trebuie executată în alt loc
decât cel în care lanţul a fost îmbinat cu un știft de cuplare întărit sau cu
un știft de capăt. Dacă eliminarea unei secţiuni este executată în locul de
îmbinare cu un știft de cuplare întărit sau cu un știft de capăt, lanţul se va
deteriora.
• Se va verifica întinderea corectă și buna stare a lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau dacă este deteriorat,
va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și poate provoca accidentarea gravă a utilizatorului.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate
sau deteriorate pot provoca accidente grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de
schimb Shimano originale.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt
incorect efectuate, lanţul poate sări, ceea ce duce la accidentarea utilizatorului.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta
pe viitor.
Observaţie
• În funcţie de forma cadrului, deraiorul spate poate să atingă partea de jos a cadrului.
• Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor lubrifia toate piesele
mobile.
• Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.
• Schimbătorul va fi curăţat periodic și toate piesele mobile vor fi lubrifiate (mecanismul și rolele).
• Dacă reglarea schimbării vitezelor nu poate fi făcută, se va verifica paralelismul cu partea din spate a
bicicletei. Se vor verifica și lubrifierea cablului și dimensiunile cămășii. Aceasta nu trebuie să fie prea lungă
sau prea scurtă.
• În cazul detectării de zgomote neobișnuite ca rezultat al slăbirii unei role, aceasta
trebuie înlocuită.
• Dacă lanţul sare repetat de pe pinioane în timpul folosirii, pinioanele și lanţul trebuie
înlocuite.
• Folosirea unui cadru cu cabluri interne nu este recomandată, deoarece forţele de
frecare mari au tendinţa de a afecta funcţia de schimbare SIS.
• Se folosește întotdeauna setul de pinioane cu aceleași marcaje de grup. Nu se
folosește niciodată cu un pinion cu un marcaj de grup diferit.
• Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet,
chiar și atunci când ghidonul este rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă
maneta de schimbător nu atinge cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
• Se folosește un lubrifiant special pentru cablul de schimbător Nu se va folosi lubrifiant DURA-ACE sau de
alt tip, deoarece acestea pot afecta schimbarea vitezelor.
• Se lubrifiază cablul și partea interioară a cămășii înainte de utilizare, pentru a se asigura glisarea corectă.
• Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește cămașa exterioară și ghidajul de cablu al schimbătorului
faţă specificat.
• Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
• Garanţia acestui produs nu include defecţiunile rezultate în urma activităţilor cum ar fi săriturile cu bicicleta
sau căzăturile, cu excepţia cazului în care astfel de disfuncţionalităţi au apărut datorită defectelor de
material sau de fabricaţie.
• Rola întinzătoare are un săgeată care indică direcţia de rotire. Se montează rola întinzătoare astfel încât
săgeata să fie orientată în sensul acelor de ceasornic, privind din partea opusă a schimbătorului.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
• Pentru întrebări referitoare la metodele de montare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se
va adresa unui dealer autorizat.
Știft de cuplare întărit
Știft de capăt Știft de legătură
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Marcaje de grup
Șurub de reglare în
poziţie superioară
Rolă de ghidare
Se trage
Sub 30 mm
Cuplu de strângere:
6 - 7 N•m
Canelură
Notă: Se verifică amplasarea
cablului în canelură.
Șurub de reglare în
poziţie inferioară
Tăierea cămășii exterioare
În momentul tăierii cămășii exterioare, se taie capătul opus
capătului marcat. După tăierea cămășii,
capătul se rotunjește, pentru ca interiorul
găurii să aibă un diametru uniform.
Se atașează același
capac exterior la
capătul tăiat al cămășii.
Capac exterior
* În cazul deplasării ample a schimbătorului spate, cum ar fi în
cazul bicicletelor cu suspensie spate, se recomandă
înlocuirea capacului cu cel din
aluminiu, livrat ca accesoriu.
Capătul cămășii prevăzut cu
capac din aluminiu trebuie să se
afle lângă schimbător.
Capac din aluminiu
Partea dinspre schimbător
Capacul etanș cu vârf
și protecţia din cauciuc
se montează pe
opritorul exterior al
cadrului.
Protecţie din cauciuc
Protecţie din
cauciuc
A nu se îndoi
Capac etanș cu vârf
5. Utilizarea șurubului de reglare a tensiunii B
Se montează lanţul pe foaia mică și pe cel mai mare pinion și se
rotește braţul pedalier pentru a schimba vitezele. Apoi se rotește
șurubul de reglare a
tensiunii astfel încât rola de
ghidare să nu atingă
pinionul, însă nu atât de
mult încât șurubul să atingă
lanţul. Se așează lanţul pe
cel mai mic pinion și se
repetă operaţiunea de mai
sus astfel încât rola să nu
atingă pinionul.
■ Înlocuirea schimbătorului spate
Notă: La demontarea rolei de întindere pentru înlocuirea
schimbătorului spate, se demontează mai întâi siguranţa
de tip E.
<Verificarea distanţei dintre cel mai mare pinion si rola
de ghidare>
Se pune schimbătorul spate pe pinionul mare, se oprește roata și
se verifică dacă distanţa dintre marginea rolei de ghidare și
marginea celui mai mare pinion este în intervalul 5 - 6 mm. Se
rotește braţul pedalier pentru a schimba vitezele și se verifică
dacă schimbarea este lină. Dacă numărul de dinţi al blocului de
pinioane se modifică, acest reglaj trebuie refăcut.
Cel mai mare pinion Cel mai mic pinion
Șurub de reglare a
tensiunii B
6. Reglarea SIS
Se acţionează repetat maneta de schimbător pentru a deplasa
lanţul pe al 2-lea pinion. Apoi se apasă maneta doar pentru a
compensa jocul și se rotește braţul pedalier.
Dacă lanţul urcă
pe al 3-lea pinion
Se strânge șurubul de reglare
a cablului până când lanţul
revine pe cel de-al 2-lea
pinion. (în sensul acelor de
ceasornic)
Se slăbește șurubul de reglare
a cablului până când lanţul
atinge cel de-al 3-lea pinion și
face zgomot. (în sens invers
sensului acelor de ceasornic)
Dacă nu se aude
niciun zgomot
Reglarea optimă
Reglarea optimă este realizată atunci când la o
apăsare ușoară a manetei de schimbare a vitezelor,
lanţul atinge cel de-al 3-lea pinion și face zgomot.
* Se readuce maneta în poziţia iniţială (pe al 2-lea pinion,
eliberată) și se rotește braţul pedalier în sensul acelor de
ceasornic. Dacă lanţul atinge cel de-al 3-lea pinion și face
zgomot, se rotește ușor șurubul de reglare a cablului în sensul acelor
de ceasornic, pentru a-l strânge până când zgomotul dispare și lanţul
funcţionează fără probleme.
Se acţionează maneta de schimbare a vitezelor și se verifică
lipsa zgomotelor pe toate pinioanele.
Pentru performanţe optime ale sistemului SIS, se lubrifiază periodic
toate piesele sistemului de transmisie.
Observaţie:
Distanţa de la opritorul exterior la suportul pentru cămașă al
schimbătorului spate se poate modifica atunci când suspensia
spate se deplasează. De aceea, lungimea cămășii exterioare
trebuie calculată pentru deplasarea maximă.La schimbarea
reglajului convertorului de mod, în special la trecerea de la
specificaţii all mountain la specificaţii downhill, cămașa poate
deveni mai scurtă. În această situaţie, schimbarea vitezelor va fi
afectată. Pentru a remedia problema, se va reajusta lungimea
cămășii.
Observaţie:
Se montează cablul astfel încât să iasă în afară
cu mai puţin de 30 mm și se verifică dacă
acesta nu se atinge de spiţele roţii. Roata nu
trebuie să se învârtă în timpul acestei etape.
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la: http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Cămașă
Suport cămașă exterioară
Rolă de ghidare
Cel mai mare pinion
Conturul exterior al
celui mai mic pinion
Siguranţa de tip E
Rolă întinzătoare
Cheie hexagonală de 2 mm
Convertorul de mod
* este pentru cazul când este folosit convertorul de mod
Despre convertorul de mod
Acest schimbător este compatibil cu două tipuri de pinioane: modul all-mountain (11-32T/11-34T) și modul downhill
(11-23T/12-25T/11-28T). Dacă se folosesc pinioane all-mountain, va trebui folosit și convertorul de mod.
Notă: După întinderea lanţului, se verifică dacă
convertorul de mod poate fi apăsat pe
ureche.
Demontarea convertorului de mod
Când este instalat un convertor de mod
Când nu este instalat un convertor de mod
Șurub reglare cablu Șurub reglare cablu
Cuplu de strângere:
1 - 1,5 N•m
Cuplu de strângere ax butuc:
8 - 10 N•m
Modul all-mountain Modul downhill
SI-0112A-001-05
RD-M810-A
Cheie hexagonală de 3 mm
Cuplu de strângere
rolă de ghidare / rolă de întindere:
2,5 - 5,0 N•m
Lanţ Știft de cuplare întărit Cheie pentru lanţ
Lanţ foarte îngust pentru 9
viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
Argintiu
TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, pentru 8 / 7 / 6
viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
Negru
TL-CN32 / TL-CN27
6,5 mm
7,1 mm
Serie SAINT
Manetă de schimbător RAPIDFIRE SL-M810
Cămașă OT-SP41 (SIS-SP41)
Schimbător spate RD-M810-A
Tip SS / GS
Butuc spate FH-M810 / FH-M815
Viteze 9
Bloc de pinioane CS-M770 / CS-HG80 / CS-6500
Lanţ CN-HG93
Ghidaj cabluri SM-SP17 / SM-BT17
Număr model RD-M810-A
Tip SS GS
Viteze 9 9
Capacitate totală 17T / 23T* 31T / 37T*
Combinaţii de pinioane indicate 11 - 32T / 11 - 34T / 11 - 28T / 11 - 23T / 12 - 25T
Cel mai mic pinion 11T 11T
Diferenţa dintre foaia mare și foaia mică Simplu 14T
Tip de bicicletă All-Mountain Downhill
Convertorul de mod X -
Combinaţii de pinioane indicate 11 - 32T / 11 - 34T 11-23T / 12-25T / 11-28T