Shimano SL-M770-A Service Instructions

Tip
Service Instructions
1
2
1 2
2
1
32T
ba
ba
28T
ba
24T
ba
21T
ap ba
18T
11T
a
Q
a
r
ba
12T
a
Q
ar
ba
9S
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
ap
a
Q
ba
ar
16T
ap
a
Q
ar
ba
14T
ap
as
34T
ap
as
30T
ap
as
26T
ap
as
23T
as
2
0T
as
17T
as
au
11T
as
au
13T
as
au
15T
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
[Montarea]
3.
Se acţionează maneta B de opt ori
sau mai mult, pentru a o aduce în
poziţie superioară.
4. Se verifică dacă acul indicator este
orientat către stânga și apoi se
introduce știftul din partea de jos a
indicatorului în orificiul derulatorului.
Se introduc apoi cele două bosaje
de pe indicator în maneta de
schimbător, astfel încât să fie
aliniate cu marcajele o și se rotește
apoi ansamblul indicatorului în sens invers
acelor de ceasornic, pentru a-l fixa în poziţie.
5. Se rotește indicatorul în sens invers acelor de
ceasornic și apoi se strâng cele două șuruburi
de fixare a indicatorului.
6. Se verifică funcţionarea indicatorului.
Dacă nu funcţionează corect, se reinstalează,
acordându-se o atenţie deosebită
pașilor 3 și 4.
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
Observaţie
Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa deraiorul și se vor lubrifia toate piesele mobile.
Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui deraiorul.
Deraiorul va fi curăţat periodic și piesele mobile vor fi lubrifiate (mecanismul și rolele).
Dacă reglarea schimbării vitezelor nu poate fi făcută, se va verifica gradul de paralelism din partea din spate a bicicletei.
Se vor verifica și lubrifierea cablului și dimensiunile manșonului exterior. Acesta nu trebuie să fie prea lung sau prea scurt.
În cazul detectării de zgomote neobișnuite ca rezultat al slăbirii unei role, aceasta va fi înlocuită.
În cazul în care roata se înţepenește și rotirea devine dificilă, se va lubrifia cu vaselină.
Nu se va aplica ulei în interiorul butucului, pentru a nu provoca ieșirea vaselinei.
Pinioanele vor fi spălate periodic cu detergent neutru și lubrifiate din nou. În plus, curăţarea lanţului cu un detergent neutru și
lubrifierea acestuia se pot dovedi o modalitate eficientă de prelungire a duratei de viaţă a pinioanelor și a lanţului.
Dacă lanţul cade de pe pinioane de mai multe ori în timpul folosirii, pinioanele și lanţul vor fi înlocuite.
Folosirea unui cadru cu cabluri interne nu este recomandată, deoarece are tendinţa de a afecta funcţia de schimbare SIS din
cauza puternicei rezistenţe a cablului.
Se folosește întotdeauna setul de pinioane cu aceleași marcaje de grup. Nu se folosește niciodată cu un
pinion cu un marcaj de grup diferit.
Se folosește un manșon exterior care are încă spaţiu liber chiar și atunci când ghidoanele sunt rotite
complet de ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta de schimbare a vitezelor nu atinge cadrul
bicicletei atunci când ghidoanele sunt rotite complet.
Se folosește un lubrifiant special pentru cablul de schimbător.
Nu se va folosi lubrifiant DURA-ACE sau de alt tip, deoarece acestea pot afecta schimbarea vitezelor.
.
Se lubrifiază cablul intern și partea interioară a manșonului exterior înainte de utilizare, pentru a se asigura
glisarea corectă a acestora.
Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește manșonul exterior specificat și ghidajul de cablu al butucului pedalier.
Manetele care asigură schimbarea vitezelor se vor acţiona numai atunci când foaia faţă se învârte.
În cazul în care lichidul de frână folosit pentru frânele cu disc, pe ulei, tinde să adere la piesele de plastic ale schimbătorului,
piesele de plastic se pot fisura sau decolora. De aceea, lichidul de frână nu trebuie să adere la aceste piese de plastic.
Uleiul mineral, folosit pentru frânele cu disc SHIMANO nu provoacă fisurarea sau decolorarea pieselor de plastic, în cazul în
care aderă la acestea, însă aceste piese trebuie curăţate în prealabil cu spirt, pentru a împiedica aderarea particulelor străine.
Nu se demontează indicatorul și schimbătorul, deoarece acest lucru poate provoca deteriorarea sau funcţionarea defectuoasă
a acestora.
Nu se garantează rezistenţa pieselor componente la uzura naturală sau la deteriorarea rezultată în urma utilizării normale.
Pentru întrebări referitoare la metodele de instalare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui
dealer autorizat.
Se va verifica dacă roţile sunt bine fixate înainte de folosirea bicicletei. Dacă sunt slăbite, se pot desprinde și pot provoca
accidentări grave.
Lanţul se va curăţa cu detergent neutru. Nu se vor
folosi detergenţi bazici sau acizi, cum ar fi agenţii de
îndepărtare a ruginii, deoarece aceștia pot duce la
defectarea și / sau deteriorarea lanţului.
Știftul de cuplare întărit se va folosi numai pentru
conectarea lanţului de tip îngust. Există două tipuri de
știfturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de
mai jos înainte de a alege știftul potrivit.
În cazul folosirii de știfturi de cuplare altele decât cele
întărite sau de știfturi de cuplare întărite sau instrumente care nu sunt potrivite pentru tipul de
lanţ utilizat, este posibil ca forţa de conectare rezultată să nu fie suficientă, ceea ce poate
provoca ruperea sau căderea lanţului.
În cazul în care lungimea lanţului trebuie reglată ca urmare a unei modificări a numărului de
dinţi ai pinionului, tăierea unei secţiuni va fi executată într-un alt loc decât locul de îmbinare a
lanţului cu ajutorul unui știft de cuplare întărit sau al unui știft pentru extremităţi. Dacă tăierea
secţiunii este executată în locul de îmbinare cu un știft de cuplare întărit sau cu un știft pentru extremităţi, lanţul se va
deteriora.
Se va verifica întinderea corectă și buna stare ale lanţului. Dacă lanţul nu este perfect întins sau dacă este deteriorat, va trebui
înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și poate provoca accidentarea gravă a utilizatorului.
Se folosește o foaie faţă compatibilă cu lanţurile cu 9 viteze, împreună cu lanţurile Shimano CN-7701, CN-HG93 și CN-HG73.
În cazul folosirii unei foi pentru un lanţ cu 8 viteze sau mai puţin, pot apărea probleme la schimbatul vitezelor pe foaia faţă sau
știfturile lanţului pot cădea, provocând ruperea lanţului.
Înainte de instalarea părţilor componente, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau
deteriorate pot cauza accidente. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
Înainte de instalarea părţilor componente, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt incorect
efectuate, lanţul se poate desprinde, ceea ce duce la căderea utilizatorului de pe bicicletă și accidentarea gravă a acestuia.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor.
Instrument pentru lanţLanţ
Lanţ foarte îngust cu
9-viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
Lanţ îngust, cu 8-/7-/6-
viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
Știft de cuplare întărit
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27
6.5mm
7.1mm
Argintiu
Negru
Serie XT
Manetă de schimbător SL-M770-A
Manșon exterior OT-SP41
Deraiorul spate RD-M771
Tip SGS / GS
Butuc roată liberă FH-M770 / FH-M775
Roţi dinţate 9
Pinion tip casetă
Lanţ
Ghidaj butuc pedalier
CS-M770
CN-HG93
SM-SP17 / SM-BT17
Instrucţiuni pentru service SI-6MPRB-001
Sistem tracţiune spate
Pentru a obţine cele mai bune rezultate, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Date tehnice
Înlocuirea și montarea indicatorului
Număr model
Tip
Roţi dinţate
Capacitate totală
Pinionul cel mai mare
Pinionul cel mai mic
Diferenţă dinţi foaie faţă
RD-M771
SGS GS
33T
34T
11T
22T
9
45T
34T
11T
22T
Deraior spate
Număr model
CS-M770
Denumire grup
a
Q
as
Roţi dinţate
9
9
Combinaţie de dinţi
11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
Combinaţie casetă - dinţi pinioane
Număr model
Roţi dinţate
FH-M770 / FH-M775
9
36 / 32
Număr orificii spiţe
Butuc roată liberă
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Marcaje de grup
Demontarea și remontarea se vor face numai în momentul scoaterii
sau înlocuirii indicatorului. Pentru partea din faţă, direcţia de rotire,
în momentul îndepărtării și montării, este opusă poziţiei acului.
Lungimea lanţului pentru bicicletele cu
suspensie spate
Lungimea lui A va varia în funcţie de deplasarea suspensiei spate.
Din această cauză, pe sistemul de tracţiune se poate așeza
osarcină excesivă, dacă lanţul este prea scurt. Lungimea lanţului
se reglează adăugând două zale atunci când suspensia spate este
într-o poziţie în care dimensiunea
A
este maximă, iar lanţul se află
pe cel mai mare pinion și pe cea mai mare foaie de angrenaj. Dacă
deplasarea suspensiei spate este amplă, jocul lanţului poate să nu
fie suficient compensat atunci când lanţul se află pe cea mai mică
foaie de angrenaj și pe cel mai mic pinion.
A
A'
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe
cel mai mare pinion și pe cea
mai mare foaie de angrenaj)
Pinionul cel
mai mare
Lanţ
Cea mai mare
foaie de angrenaj
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la: http://techdocs.shimano.com
De reţinut: datele tehnice pot fi modificate în vederea îmbunătăţirii fără preaviz. (Romanian)
Montarea pinioanelor
[Scoaterea]
1.
Se scot cele două șuruburi de fixare
aindicatorului.
2. Se rotește ansamblul indicatorului în
sensul acelor de ceasornic, după cum se
arată în imagine, pentru a-l îndepărta.
< În cazul în care indicatorul nu se montează >
1.
Se scoate apărătoarea consolei indicatorului, care este atașată la
indicator, începând cu urechea mai scurtă, după cum se arată în
imagine.
2.
Mai întâi, se introduce urechea apărătorii consolei indicatorului, după
cum se arată în imagine, după care se așază pe maneta de schim-
bător și se fixează cu ajutorul șuruburilor de fixare a indicatorului.
Știft de cuplare întărit
Știft de extremitate Știft de legătură
În cazul fiecărui pinion,
suprafaţa pe care se află
marcajul grupului trebuie
să fie orientată în afară și
poziţionată astfel încât
partea mai lată a fiecărui
pinion și partea A (unde
lăţimea canelurii este
mare) de pe corpul roţii
libere să fie aliniate.
CS-M770 (aQ)
CS-M770 (as)
Canelura prezintă
o singură porţiune
lată.
a
c
-
1
4
T
A
Parte lată
Distanţier pinioane
Distanţier inel de fixare
Distanţier inel de fixare
Inel de fixare
Inel de fixare
Pentru montarea pinioanelor, se va
folosi instrumentul special (TL-LR15/
LR140) pentru a strânge inelul de
fixare.
Cuplu de strângere:
30 - 50 N
·
m
Schimbarea vitezelor
Această manetă de eliberare este prevăzută cu un mecanism de eliberare în două moduri, care permite realizarea operaţiunilor de eliberare
fie prin împingerea, fie prin tragerea manetei.
Manetele (A) și (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea vitezelor. În momentul acţionării uneia dintre
manete, se rotește simultan și braţul pedalier.
În aceste instrucţiuni de service este prezentat modul de utilizare a manetelor de schimbător SL-M770 în combinaţie
cu schimbătorul spate de tip normal RD-M771. În cazul utilizării în combinaţie cu deraiorul cu arc în sens invers,
RD-M770, operaţiunile și afișajele indicatorului vor fi inversate.
Pentru a trece de la un pinion mic la unul mai mare
(Maneta A)
Pentru a schimba o singură viteză, se aduce maneta (A) în poziţia
(1). Pentru a schimba două viteze odată, se aduce maneta (A) în
poziţia 2.
Pentru a trece de la un pinion mare la unul mai mic
(Maneta B)
Se apasă o dată maneta (B) pentru a schimba o viteză de la un
pinion mai mare la unul mai mic.
5. Reglare SIS
Se acţionează de mai multe ori maneta de schimbare a vitezelor, pentru
a deplasa lanţul pe cel de-al 2-lea pinion. Apoi se apasă maneta pentru
a trece la o viteză superioară și se rotește braţul pedalier.
La trecerea la
viteza a 3-lea
Se strânge bucșa de reglare
a manșonului exterior până
când lanţul revine la cel de-al
2-lea pinion. (în sensul acelor
de ceasornic)
Se slăbește bucșa de reglare
a manșonului exterior până
când lanţul atinge cel de-al
3-lea pinion și face zgomot.
(în sens invers sensului acelor
de ceasornic)
Atunci când nu
se aude niciun
zgomot
Reglarea optimă
Reglarea optimă este asigurată atunci când maneta de
schimbare a vitezelor este acţionată atât cât să treacă
la o viteză superioară și lanţul atinge cel de-al 3-lea
pinion și face zgomot.
* Se readuce maneta în poziţia originală (poziţia în care
maneta este în dreptul celui de-al 2-lea pinion și a fost
eliberată) și se rotește braţul pedalier în sensul acelor de ceasornic. Dacă
lanţul atinge cel de-al 3-lea pinion și face zgomot, se rotește ușor bucșa de
reglare a manșonului exterior, în sensul acelor de ceasornic, pentru a o
strânge până când zgomotul dispare și lanţul funcţionează fără probleme.
Se acţionează maneta de schimbare a vitezelor și se verifică lipsa
zgomotelor în oricare dintre poziţiile vitezelor.
Pentru performanţe optime ale SIS, se lubrifiază periodic toate
piesele sistemului de transmisie.
Șurub de reglare Șurub de reglare
Poziţia iniţială a manetei (A)
Manetă (B)
Eliberare în două moduri
Montarea deraiorului spate
În momentul montării, se va avea grijă ca șurubul de reglare a tensiunii B
să nu intre în contact cu urechea de fixare a roţii spate. În caz contrar,
pot apărea deformări.
Cuplu de strângere ax butuc:
8 - 10 N
·
m
Cheie hexagonală de 5 mm
Ureche de fixare
roată spate
Șurub de reglare a
tensiunii B
Se montează capacul orificiului intern rotindu-l după cum se
arată în imagine, până când se oprește.
Nu se rotește mai mult decât atât,
pentru a nu deteriora filetul șurubului.
1
1 2
2
Pinionul cel
mai mare
Rolă de ghidare
Șurub de reglare
pentru poziţia
inferioară
3. Reglarea în poziţia inferioară
Se rotește șurubul de reglare pentru poziţia inferioară pentru ca
rola de ghidare să se deplaseze într-o poziţie paralelă cu cel mai
mare pinion.
4. Utilizarea șurubului de reglare a tensiunii B
Se montează lanţul pe cea mai mică foaie de angrenaj și pe cel
mai mare pinion și se rotește braţul pedalier înapoi. Apoi se
rotește șurubul de reglare a tensiunii B pentru a aduce rola de
ghidare cât mai aproape de pinion, dar fără a-l atinge. Apoi se
așază lanţul pe cel mai mic pinion și se repetă pașii de mai sus,
pentru a se asigura că rola nu atinge pinionul.
Pinionul cel mai mare Pinionul cel mai mic
Șurub de reglare
a tensiunii B
Se conectează cablul la
deraiorul spate și, după
compensarea jocului iniţial al
cablului, se prinde din nou de
deraiorul spate, după cum se
arată în imagine.
Se trage
Cuplu de strângere:
6 - 7 N
·
m
1. Reglarea în poziţia superioară
Se rotește șurubul de reglare
în poziţia superioară pentru ca
rola de ghidare să fie aliniată
cu conturul exterior al celui
mai mic pinion, atunci când se
privește din spate.
2. Conectarea și fixarea cablului intern
Se acţionează maneta (B) de opt ori
sau mai mult și se verifică
indicatorul, pentru a vedea dacă
maneta este în poziţia cea mai
înaltă. Se scoate apoi capacul
orificiului intern și se conectează
cablul intern.
1
2
1 2
Conturul exterior al
celui mai mic pinion
Rolă de
ghidare
Șurub de reglare în
poziţia superioară
Manetă (B)
Capac orificiu
intern
Reglare SIS
Canelură
Observaţie: Cablul trebuie să
fie bine fixat în
canelură.
Capac orificiu intern
Cablu intern
Tăierea manșonului exterior
În momentul tăierii cămășii exterioare, se taie capătul opus
capătului marcat. După tăierea cămășii
exterioare, capătul se rotunjește, pentru ca
interiorul găurii să aibă un diametru uniform.
Se atașează același
capac exterior la
capătul tăiat al
manșonului exterior.
Capac exterior
Capacul etanș, cu
vârf, și protecţia din
cauciuc se montează
pe opritorul exterior
al cadrului.
Protecţie din
cauciuc
A nu se îndoi
Capac etanș cu vârf
* În cazul deplasării ample a deraiorului spate, cum ar fi în
cazul bicicletelor cu suspensie spate, se recomandă
înlocuirea capacului cu cel din
aluminiu, livrat ca accesoriu.
Capătul manșonului exterior,
prevăzut cu capacul din aluminiu,
trebuie să se afle lângă deraior.
Capac din aluminiu
Zona deraiorului
Se vor citi aceste instrucţiuni de service și
instrucţiunile de service pentru FH-M770/M775.
Ansamblu indicator
Ureche mai scurtă
Apărătoare consolă
indicator
Manetă schimbător
Apărătoare consolă
indicator
Cuplu de strângere:
0,2 N
·
m
Cuplu de strângere:
0,2 N
·
m
Bosaje
Șuruburi de fixare a indicatorului
Ansamblu indicator
Știft
Orificiu
derulator
Se montează maneta de schimbător într-o poziţie în care nu
împiedică funcţionarea frânelor și schimbarea vitezelor.
Nu se folosește într-o combinaţie care împiedică funcţionarea
frânelor.
În cazul în care ghidoanele sunt din fibre de carbon, este posibil
să fie nevoie să se reducă cuplul de strângere, pentru a împiedica
deteriorarea ghidonului. Se va consulta producătorul bicicletei sau
al ghidonului referitor la valoarea potrivită a cuplului de strângere
în cazul ghidoanelor din fibră de carbon.
Montarea manetei
Se folosește un manșon pentru ghidon, cu
un diametru exterior maxim de 36 mm.
Cuplu de strângere:
5 N
·
m
Cheie hexagonală
de 4 mm
SI-6MPRB-001-05
1mm
Maneta de frână nu trebuie apăsată pe capacul display-ului, în caz
contrar poate afecta funcţionarea indicatorului.
Pentru înlocuirea pinioanelor, se vor
folosi instrumentul special (TL-LR15/
LR10) și TL-SR21 pentru a desface
inelul de fixare.
Inel de fixare
Instrument
(TL-SR21)
Demontare
Protecţie din cauciuc
“Intervalul de întreţinere depinde de modul și mediul de utilizare. Lanţul trebuie curăţat periodic folosind o substanţă
de curăţare pentru lanţ. Nu se vor folosi solvenţi alcalini sau acizi, cum ar fi substanţele de curăţare a ruginei. Aceștia
pot duce la ruperea lanţului, soldată cu accidentarea gravă.”
TL-LR15 /LR10
  • Page 1 1

Shimano SL-M770-A Service Instructions

Tip
Service Instructions