3. Lungimea lanţului pentru bicicletele cu suspensie spate
Lungimea A va varia în funcţie de deplasarea suspensiei spate.
Din această cauză, dacă lanţul este prea scurt, sistemul de
tracţiune poate fi solicitat excesiv. Lungimea lanţului se reglează
adăugând două zale atunci când suspensia spate este în poziţia
în care dimensiunea „A” este maximă, iar lanţul se află pe cel mai
mare pinion și pe foaia mare. Dacă deplasarea suspensiei spate
este amplă, este posibil ca lanţul să nu fie bine întins când se află
pe foaia mică și pe cel mai mic pinion.
4. Lungimea cămășii exterioare
(1) Se slăbește șurubul de reglare a tensiunii până când ajunge în
poziţia din imagine.
(2) Se va lăsa o lungime suplimentară suficientă a cămășii
exterioare. Se aliniază cămașa cu marginea
inferioară a suportului său din schimbătorul
spate, apoi se taie excesul de lungime al
cămășii.
Se conectează cablul la
schimbătorul spate și, după
întinderea cablului, se prinde
din nou de schimbătorul
spate, după cum se arată în
imagine.
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe cel mai mare
pinion și pe foaia mare)
Cel mai mare
pinion
Lanţ
Foaia mare
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Date tehnice
Schimbător spate
Montarea schimbătorului spate
Notă: Se va verifica periodic dacă nu există spaţiu între ureche si
suport, conform imaginii. Dacă există spaţiu între aceste piese, pot
să apară probleme la schimbarea vitezelor.
RD-M972
RD-M772
RD-M662
RD-M592
Cheie hexagonală de 5 mm
Ureche
Suport
Cuplu de strângere ax butuc:
8 - 10 N•m
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
•
Dacă apar dificultăţi la instalarea roţii, se va monta maneta quick release pe partea cu discul. În acest
caz, maneta quick release nu trebuie să atingă discul; aceasta trebuie manipulată cu atenţie pentru
a evita arsurile.
• Lanţul se va curăţa cu detergent neutru. Nu se vor folosi detergenţi bazici sau acizi, cum ar fi agenţii
de îndepărtare a ruginii, deoarece aceștia pot duce la deteriorarea și / sau ruperea lanţului.
• Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
• Există două tipuri de știfturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos înainte de a alege
știftul care va fi utilizat. În cazul folosirii de știfturi de cuplare altele decât cele întărite, sau în cazul
folosirii de instrumente sau știfturi de cuplare întărite care nu sunt potrivite pentru tipul de lanţ utilizat,
este posibil ca forţa de cuplare rezultată să nu fie suficientă, ceea ce poate provoca ruperea sau
căderea lanţului.
• Dacă lungimea lanţului trebuie ajustată ca urmare a modificării
numărului de dinţi ai pinionului, eliminarea unei secţiuni trebuie
executată în alt loc decât cel în care lanţul a fost îmbinat cu un
știft de cuplare întărit sau cu un știft de capăt. Dacă eliminarea
unei secţiuni este executată în locul de îmbinare cu un știft de
cuplare întărit sau cu un știft de capăt, lanţul se va deteriora.
• Se va verifica întinderea corectă și buna stare a lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau dacă este
deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și poate provoca accidentarea gravă
a utilizatorului.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite,
uzate sau deteriorate pot provoca accidente grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă
a pieselor de schimb Shimano originale.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele
sunt incorect efectuate, lanţul poate sări, ceea ce duce la căderea utilizatorului de pe bicicletă și
accidentarea gravă a acestuia.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea
consulta pe viitor.
Observaţie
• Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor lubrifia
toate piesele mobile.
• Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.
• Schimbătorul va fi curăţat periodic și toate piesele mobile vor fi lubrifiate (mecanismul și rolele).
• Dacă reglarea schimbării vitezelor nu poate fi făcută, se va verifica paralelismul cu partea din
spate a bicicletei. Se vor verifica și lubrifierea cablului și dimensiunile cămășii. Aceasta nu trebuie
să fie prea lungă sau prea scurtă.
• În cazul detectării de zgomote neobișnuite ca rezultat al slăbirii unei role, aceasta trebuie
înlocuită.
• Dacă lanţul sare repetat de pe pinioane în timpul folosirii, pinioanele și lanţul trebuie înlocuite.
• Folosirea unui cadru cu cabluri interne nu este recomandată, deoarece forţele de frecare mari
au tendinţa de a afecta funcţia de schimbare SIS.
• Se folosește întotdeauna setul de pinioane cu aceleași marcaje de grup. Nu se folosește
niciodată cu un pinion cu un marcaj de grup diferit.
• Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet, chiar și
atunci când ghidonul este rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă
maneta de schimbător nu atinge cadrul bicicletei atunci când ghidonul este
rotit complet.
• Se folosește un lubrifiant special pentru cablul de schimbător (SIS-SP41).
Nu se va folosi lubrifiant DURA-ACE sau de alt tip, deoarece acestea pot
afecta schimbarea vitezelor.
• Se lubrifiază cablul și partea interioară a cămășii înainte de utilizare, pentru
a se asigura glisarea corectă.
• Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește cămașa exterioară și
ghidajul de cablu al schimbătorului faţă specificat.
• Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
• Pentru întrebări referitoare la metodele de montare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei,
utilizatorul se va adresa unui dealer autorizat.
Știft de cuplare întărit
Știft de capăt Știft de legătură
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Marcaje de grup
1. Reglarea în poziţie superioară
Se rotește șurubul de reglare H (pentru reglare pe pinionul mic) astfel încât rola de ghidare să
fie aliniată cu conturul exterior al celui mai mic pinion, atunci când se privește din spate.
2. Reglarea în poziţie inferioară
Se rotește șurubul de reglare L (pentru reglare pe pinionul mare) astfel încât rola de ghidare
să se alinieze cu cel mai mare pinion.
Reglarea SIS
Șurub de reglare în
poziţie superioară
Rolă de ghidare
Se trage
Sub 30 mm
Cuplu de strângere:
5 - 7 N•m
Canelură
Observaţie:
Cablul trebuie să fie
bine fixat în
canelură.
Șurub de reglare în
poziţie inferioară
Tăierea cămășii exterioare
După tăierea cămășii exterioare, capătul se rotunjește, pentru
ca interiorul găurii să aibă un diametru
uniform.
Se atașează același
capac exterior la
capătul tăiat al cămășii.
Capac exterior
* În cazul deplasării ample a schimbătorului spate, cum ar fi în
cazul bicicletelor cu suspensie spate, se recomandă
înlocuirea capacului cu cel din
aluminiu, livrat ca accesoriu.
Capătul cămășii prevăzut cu
capac din aluminiu trebuie să se
afle lângă schimbător.
Capac din aluminiu
Partea dinspre schimbător
Capacul etanș cu vârf
și protecţia din cauciuc
se montează pe
opritorul exterior al
cadrului.
Protecţie din cauciuc
Protecţie din
cauciuc
A nu se îndoi
Capac etanș cu vârf
5. Utilizarea șurubului de reglare a tensiunii B
Se montează lanţul pe foaia mică și pe cel mai mare pinion și se
rotește braţul pedalier pentru a schimba vitezele. Apoi se rotește
șurubul de reglare a
tensiunii astfel încât rola de
ghidare să nu atingă
pinionul, însă nu atât de
mult încât șurubul să atingă
lanţul. Se așează lanţul pe
cel mai mic pinion și se
repetă operaţiunea de mai
sus astfel încât rola să nu
atingă pinionul.
■ Înlocuirea schimbătorului spate
(RD-M972)
Notă: La demontarea rolei de întindere
pentru înlocuirea schimbătorului spate, se
demontează mai întâi siguranţa de tip E.
<Verificarea distanţei dintre cel mai mare pinion si rola
de ghidare>
Se pune schimbătorul spate pe pinionul mare,
se oprește roata și se verifică dacă distanţa
dintre marginea rolei de ghidare și marginea
celui mai mare pinion este în intervalul
5 - 6 mm. Se rotește braţul pedalier pentru
a schimba vitezele și se verifică dacă
schimbarea este lină. Dacă numărul de dinţi al
blocului de pinioane se modifică, acest reglaj trebuie refăcut.
Cel mai mare pinion Cel mai mic pinion
Șurub de reglare
a tensiunii B
6. Reglarea SIS
Se acţionează repetat maneta de schimbător pentru a deplasa
lanţul pe al 2-lea pinion. Apoi se apasă maneta doar pentru
a compensa jocul și se rotește braţul pedalier.
Dacă lanţul urcă
pe al 3-lea pinion
Se strânge bucșa de reglare
a cablului până când lanţul
revine pe cel de-al 2-lea
pinion. (în sensul acelor de
ceasornic)
Se slăbește șurubul de reglare
a cablului până când lanţul
atinge cel de-al 3-lea pinion și
face zgomot. (în sens invers
sensului acelor de ceasornic)
Dacă nu se aude
niciun zgomot
Reglarea optimă
Reglarea optimă este realizată atunci când la
o apăsare ușoară a manetei de schimbare
a vitezelor, lanţul atinge cel de-al 3-lea pinion și face
zgomot.
* Se readuce maneta în poziţia iniţială (pe al 2-lea pinion,
eliberată) și se rotește braţul pedalier în sensul acelor de
ceasornic. Dacă lanţul atinge cel de-al 3-lea pinion și face zgomot,
se rotește ușor șurubul de reglare a cablului în sensul acelor de
ceasornic, pentru a-l strânge până când zgomotul dispare și lanţul
funcţionează fără probleme.
Se acţionează maneta de schimbare a vitezelor și se verifică
lipsa zgomotelor pe toate pinioanele.
Pentru performanţe optime ale sistemului SIS, se lubrifiază periodic
toate piesele sistemului de transmisie.
Șurub de reglare Șurub de reglare
Observaţie:
Distanţa de la opritorul exterior la suportul pentru cămașă al
schimbătorului spate se poate modifica atunci când suspensia
spate se deplasează. De aceea, lungimea cămășii exterioare
trebuie calculată pentru deplasarea maximă.
Observaţie:
Se montează cablul astfel încât să iasă în afară
cu mai puţin de 30 mm și se verifică dacă
acesta nu se atinge de spiţele roţii. Roata nu
trebuie să se învârtă în timpul acestei etape.
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Cămașă
Suport cămașă exterioară
Rolă de ghidare
Cel mai mare pinion
Conturul exterior al
celui mai mic pinion
Siguranţa de tip E
Rola întinzătoare
Cuplu de strângere rolă de
ghidare / rolă de întindere:
2,45 - 4,9 N•m
SI-5W70B-001-05
Instrucţiuni pentru service SI-5W70B-001
RD-M972 / RD-M772 / RD-M662 / RD-M592
<RD-M972 / M772>
Lanţ Știft de cuplare întărit Cheie pentru lanţ
Lanţ foarte îngust pentru
9 viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
Argintiu
TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, pentru 8 / 7 / 6
viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
Negru
TL-CN32 / TL-CN27
7,1 mm
6,5 mm
Serie XTR XT SLX Deore
Manetă de schimbător RAPIDFIRE SL-M970 SL-M770 SL-M660 SL-M590
Cămașă SIS-SP41 SIS-SP41 SIS-SP41 SIS-SP41
Schimbător spate RD-M972 RD-M772 RD-M662 RD-M592
Tip SGS / GS SGS / GS SGS / GS SGS
Butuc spate FH-M970 / M975 FH-M770 / M775 FH-M665
FH-M529 / M590 / M595 / M629
Viteze 9 9 9 9
Bloc de pinioane CS-M970 CS-M770 CS-HG80 CS-HG61
Lanţ CN-7701 CN-HG93 CN-HG73 CN-HG53
Ghidaj cabluri prins sub butucul pedalier
SM-SP17 / BT17 SM-SP17 / BT17 SM-SP17 SM-SP17 / BT17
Număr model RD-M972 / RD-M772 RD-M662 RD-M592
Tip SGS GS SGS GS SGS
Viteze 9 9 9 9 9
Capacitate totală 45T 33T 45T 35T 45T
Combinaţii de pinioane indicate 11 - 32T, 11 - 34T, 12 - 34T 11 - 32T, 11 - 34T 11 - 32T, 11 - 34T, 12 - 36T
Cel mai mic pinion 11T 11T 11T 11T 11T
Diferenţa dintre foaia mare și foaia mică 22T 22T 22T 22T 22T
5~6 mm