Informaţii generale privind siguranţa
Observaţie
• Rotoarele de 203 mm și de 180 mm au un diametru mai mare decât cele de 160 mm și
de 140 mm pentru bicicletele de cross-country. Din acest motiv, flexarea acestor rotoare
este mai mare. Ca rezultat, acestea vor atinge plăcuţele de frână.
• Dacă bosajul etrierului și punctul de fixare a roţii spate nu sunt paralele, rotorul și etrierul
se pot atinge.
• După scoaterea roţii bicicletei, se recomandă montarea distanţierelor între plăcuţe.
Distanţierele dintre plăcuţe vor împiedica ieșirea pistonului dacă maneta de frână este
apăsată în timp ce roata este scoasă.
• În cazul în care maneta de frână este apăsată fără ca distanţierele dintre plăcuţe să
fie montate, pistoanele vor ieși în afară mai mult decât este normal. Se folosește o
șurubelniţă cu vârf plat sau o unealtă asemănătoare pentru a împinge înapoi plăcuţele
de frână, având însă grijă să nu se deterioreze suprafaţa acestora. (Dacă plăcuţele de
frână nu sunt montate, se împing direct pistoanele, având grijă să se evite deteriorarea
acestora.)
Dacă este dificil să se împingă înapoi plăcuţele de frână sau pistoanele, se va scoate
capacul rezervorului și se va încerca din nou. (Este posibil ca uleiul să iasă din rezervor
în această etapă.)
• Curăţarea și întreţinerea sistemului de frânare se face cu alcool izopropilic, apă cu săpun
sau o cârpă uscată. Nu se vor folosi substanţe comerciale de curăţare a frânelor sau de
reducere a zgomotului, deoarece acestea pot provoca deteriorarea pieselor cum sunt
garniturile.
• Nu se scot pistoanele în timpul dezasamblării etrierelor.
• Dacă rotorul este uzat, fisurat sau deformat, trebuie înlocuit.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a
pieselor.
• Roroarele de 203 mm și de 180 mm asigură o forţă de frânare mai puternică decât cele de 160 mm.
Utilizatorul se va asigura că este perfect familiarizat cu frânarea, înainte de a folosi frânele.
• În timpul montării sau reparării roţii, persoana care efectuează lucrările va avea grijă
să nu atingă cu degetele rotorul în mișcare al frânei cu disc. Rotorul este suficient
de ascuţit încât să cauzeze leziuni grave dacă degetele persoanei care efectuează
lucrarea sunt prinse în orificiile rotorului este mișcare.
• Etrierele și discul de frână se încălzesc la acţionarea frânelor; prin urmare, nu se vor atinge cu mâna în
timpul utilizării sau imediat după utilizarea bicicletei, pentru a evita arsurile. Înainte de reglarea frânelor,
se va verifica dacă piesele componente ale frânelor sunt suficient de reci.
• Distanţa de frânare va fi mai mare pe vreme ploioasă. Se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
• Dacă suprafaţa de rulare este udă, anvelopele vor derapa mai ușor. În acest caz, utilizatorul poate cădea
de pe bicicletă. Pentru a evita acest lucru, se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
• Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica funcţionarea corectă a frânelor faţă și spate.
• Se va avea grijă ca nicio picătură de ulei sau de lubrifiant să nu ajungă pe rotor sau pe plăcuţele de
frână; în caz contrar, este posibil ca frânele să nu funcţioneze corect.
• Dacă vreo picătură de ulei sau de lubrifiant ajunge totuși pe plăcuţele de frână,
acestea trebuie înlocuite. Dacă vreo picătură de ulei sau de lubrifiant ajunge pe
rotor, acesta trebuie curăţat. În caz contrar, este posibil ca frânele să nu funcţioneze
corect.
• Înainte de folosirea bicicletei, trebuie verificată grosimea plăcuţelor, care trebuie să
fie de minim 0,5 mm.
• În cazul acţionării continue a frânelor, poate apărea blocajul datorat vaporilor.
Pentru a remedia problema, se eliberează temporar maneta.
• Se va folosi numai ulei mineral Shimano original. În cazul folosirii altor tipuri de ulei, este posibil ca frânele
să nu funcţioneze corect sau să se defecteze.
• Se va folosi numai ulei dintr-un recipient nou. Nu se va refolosi uleiul scurs prin aerisitor. Uleiul vechi
și cel deja folosit pot conţine apă, care provoacă blocarea sistemului de frânare din cauza vaporilor.
• Apa sau bulele de aer nu trebuie să pătrundă în sistemul de frânare, deoarece acesta se poate bloca din
cauza vaporilor. Capacul rezervorului trebuie îndepărtat cu mare atenţie.
• Dacă furtunul de frână a fost tăiat pentru a-i regla lungimea, sau dacă a fost schimbat de pe stânga pe
dreapta sau viceversa, acesta trebuie aerisit urmând etapele (5) și (8) - (10) din secţiunea “Completarea
cu ulei mineral și aerisirea” a instrucţiunilor pentru service.
• Atunci când bicicleta este întoarsă invers sau așezată pe o parte, sistemul de frânare poate prezenta
câteva bule de aer în rezervor, care rămân acolo atunci când capacul rezervorului este pus la loc sau
care se acumulează în diverse părţi ale sistemului de frânare atunci când acesta este utilizat pentru
perioade lungi de timp. Sistemul de frână pe disc M975 nu a fost proiectat pentru amplasarea în poziţie
răsturnată. Dacă bicicleta este întoarsă invers sau așezată pe o parte, bulele de aer din rezervor se pot
deplasa în direcţia etrierelor. Dacă bicicleta este utilizată în această situaţie, este posibil ca frânele să
nu funcţioneze și utilizatorul să fie accidentat grav. Dacă bicicleta a fost întoarsă invers sau așezată
pe o parte, se va acţiona de câteva ori maneta de frână, pentru a verifica funcţionarea normală a
frânelor înainte de a folosi bicicleta. Dacă frânele nu funcţionează normal, vor fi reglate prin următoarea
procedură.
• În cazul apariţiei unei scurgeri de lichid, acţionarea frânelor va fi întreruptă imediat și se vor face
reparaţiile necesare. Dacă se continuă folosirea bicicletei în această situaţie, forţa de frânare poate
dispărea brusc.
• Dacă maneta cheii rapide se află pe aceeași parte cu rotorul, există pericolul să îl atingă; se va verifica
dacă cele două componente nu se ating.
• Este important ca utilizatorul să înţeleagă perfect funcţionarea sistemului de frânare al bicicletei.
Folosirea inadecvată a sistemului de frânare al bicicletei dumneavoastră poate avea ca rezultat pierderea
controlului sau accidentări grave. Dat fiind că fiecare bicicletă poate reacţiona diferit, este important ca
utilizatorul să se familiarizeze cu tehnica adecvată de frânare (inclusiv cu presarea manetei de frână și cu
controlul bicicletei). Acest lucru poate fi făcut prin consultarea unui dealer specializat și a manualului de
utilizare a bicicletei și prin testarea rulării și frânării.
• Sistemele de frână pe disc Shimano nu sunt compatibile cu bicicletele tandem. Deoarece bicicletele
tandem au o greutate mai mare, solicitarea sistemului de frânare este sporită. Dacă frânele hidraulice
pe disc sunt folosite pe biciclete tandem, uleiul se va supraîncălzi, putând provoca blocarea datorită
vaporilor sau ruperea furtunurilor de frână.
• Înainte de instalarea componentelor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele
slăbite, uzate sau deteriorate pot cauza probleme de rezistenţă, provocând vătămări grave. Se
recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea
consulta pe viitor.
• Plăcuţele de frână M07Ti sunt destinate reducerii zgomotului emis de plăcuţe și
rotor la acţionarea frânelor. În comparaţie cu plăcuţele M06Ti, acest tip de plăcuţe
are nevoie de o perioadă mai mare de rodaj.
■ Manipularea uleiului mineral
• Se vor purta ochelari de protecţie și se va evita contactul cu ochii. Contactul cu ochii poate provoca
iritaţii.
În cazul contactului cu ochii, zona afectată va fi spălată cu apă curată și se va consulta de urgenţă
medicul.
• Se vor purta mănuși de protecţie. Contactul cu pielea poate provoca iritaţii și disconfort. În cazul
contactului cu pielea, zona afectată va fi spălată bine cu apă și săpun.
• Inhalarea vaporilor de ulei poate provoca greaţă. Se vor acoperi nasul și gura cu o mască de protecţie și
se va lucra într-o zonă bine aerisită.
În cazul inhalării de vapori, persoana afectată va fi scoasă imediat la aer curat. Se va acoperi cu o pătură.
Victima va fi stabilizată și ţinută la cald. Se va consulta medicul.
• A nu se ingera. Poate provoca vomă sau diaree.
• A nu se lăsa la îndemâna copiilor.
• Recipientul de ulei nu se va perfora, încălzi, suda sau presuriza, deoarece acest lucru poate provoca
explozii sau incendii.
• Aruncarea uleiului uzat: Se vor respecta reglementările locale și / sau naţionale. Uleiul uzat trebuie
manipulat cu atenţie.
• Instrucţiuni: Se păstrează recipientul închis pentru a împiedica pătrunderea obiectelor străine și a
umezelii. Se depozitează într-un loc răcoros, întunecat, ferit de razele soarelui și de căldură.
■ Perioada de rodaj
• Frânele pe disc au o perioadă de rodaj, iar forţa de frânare crește treptat în această perioadă. La
folosirea frânelor în perioada de rodaj, utilizatorul trebuie să ia în considerare faptul că forţa de frânare se
intensifică. Același fenomen are aloc și după înlocuirea plăcuţelor de frână sau a rotorului.
Blocarea datorată vaporilor reprezintă un fenomen prin care uleiul din sistemul de frânare se
încălzește, ceea ce provoacă dilatarea picăturilor de apă sau a bulelor de aer din sistemul de frânare.
Acest lucru poate avea ca rezultat o întărire bruscă a cursei manetei de frână.
< Dacă frâna acţionează greoi în momentul apăsării manetei >
Se apasă ușor maneta de frână de câteva ori și se așteaptă ca bulele să se întoarcă în rezervor. Se
recomandă să se scoată apoi capacul rezervorului și să se umple rezervorul cu ulei mineral până la
dispariţia bulelor.
Dacă funcţionarea frânelor este încă greoaie, se aerisește sistemul de frânare. (Se va consulta
secţiunea „Completarea cu ulei mineral și aerisirea”).
Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la: http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
■ Spiţarea roţii
Se va verifica dacă spiţele au fost dispuse conform imaginii.
Nu se poate folosi un model radial.
Se spiţează conform figurii 1 de mai jos partea stângă a roţii faţă (partea cu rotorul),
precum și partea stângă și dreaptă a roţii spate. Se spiţează conform figurii 2 de mai jos
partea dreaptă a roţii faţă.
■ Montarea etrierelor (BR-M975) și fixarea furtunului.
• Se scoate distanţierul pentru aerisire (galben) și se montează
roata cu rotorul pe cadru.
• Se montează plăcuţele de frână.
Se începe cu două distanţiere de 0,5 mm grosime și se
folosesc distanţiere de 0,2 mm pentru reglaje fine. Se
strânge etrierul și se verifică dacă nu atinge rotorul. De
asemenea, se verifică dacă șuruburile de fixare a
etrierului nu ating rotorul.
Purtând mănuși de protecţie, se apasă
etrierul pentru a-l roti în sensul invers
acelor de ceasornic. Simultan, se strâng
șuruburile de fixare.
■ Montarea rotorului
(SM-RT97)
SM-RT97L (203 mm)
SM-RT97M (180 mm)
SM-RT97 (160 mm)
SM-RT97SS (140 mm)
* Rotorul RT97SS (140 mm) poate fi
folosit numai pe spate.
* În cazul modelului HB-M975,
partea dreaptă a roţii faţă
poate avea spiţe radiale.
Direcţia de
rotire a roţii
Stânga faţă Stânga spate Dreapta spate Dreapta faţă
Fig. 1 Fig. 2
Cuplu de strângere:
40 - 50 N•m
Instrucţiuni pentru service
SI-8E50C-004
Frână pe disc
(pentru Cross-Country)
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
■ Montarea manetei de frână
< ST-M975 >
Se fixează maneta de frână conform imaginii.
< BL-M975 >
Se fixează maneta de frână conform imaginii.
(Se verifică dacă maneta de frână nu atinge maneta
de schimbător în timpul acţionării. Se vor consulta și
instrucţiunile de service ale manetei de schimbător. La
anumite tipuri, maneta de schimbător trebuie montată
prima, din cauza poziţiei șuruburilor de fixare a
acesteia.)
■ Montarea furtunului
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va consulta cuplul de
strângere recomandat de producătorul acestora pentru a evita strângerea excesivă, care
poate deteriora carbonul și/sau strângerea insuficientă, care poate afecta fixarea
componentelor.
Cuplu de strângere manetă de frână:
6 - 8 N•m
Cuplu de strângere manetă de frână:
6 - 8 N•m
< Pentru maneta stângă >
< Pentru maneta dreaptă >
ST-M975
BL-M975
Pentru adaptor post mount (BR-M975P)
Pentru asamblarea acestui produs sunt necesare următoarele unelte.
Dacă șurubul ➀ încearcă să se desfacă (se rotește în direcţia inversă acelor de
ceasornic), forţa este transmisă prin sârmă, rotind șurubul ➁ în sensul de strângere (în
sensul acelor de ceasornic). Șurubul ➁ nu se mai poate roti însă în sensul de strângere.
În consecinţă, slăbirea șurubului ➀ este împiedicată de sârmă.
Dacă unul din șuruburi încearcă să se desfacă, celălalt șurub este acţionat în sensul de
strângere. Cu alte cuvinte, acest sistem previne desfacerea șuruburilor.
Șurub ➀
Șurub ➁
Distanţier
Sârmă
Șurub
Sârmă
Distanţier
(0,5 mm, 0,2 mm)
Bosaj de montare
pe cadru
Rotor
Etriere
Distanţier de aerisire
Cuplu de strângere:
0,2 - 0,4 N•m
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Se asigură cele două șuruburi folosind o sârmă conform
ilustraţiei, pentru a preveni desfacerea acestora.
Piuliţă de fixare
a discului
TL-LR15
În cazul ghidajelor în formă de „C” și al
tipului obișnuit de opritoare pentru
cablu, se folosește suportul special de
cablu Shimano (vândut separat) pentru
o fixare conform imaginii.
Se acţionează maneta de frână de mai multe ori și se verifică dacă frânele funcţionează normal. De
asemenea, se verifică dacă nu există scurgeri de ulei.
Cuplu de strângere:
0,3 – 0,5 N•m
Cuplu de strângere:
0,2 - 0,4 N•m
< Ghidaj în formă de „C” > < Tip obișnuit de opritor al cablului >
■ Înlocuirea plăcuţelor de frână
Întreţinerea
Notă:
Sistemul de frânare M975 este proiectat astfel încât, atunci când plăcuţele de frână
se uzează, pistoanele să iasă treptat, pentru a se regla automat distanţa dintre rotor și
plăcuţele de frână. De aceea, la înlocuirea plăcuţelor de frână, pistoanele trebuie să fie
împinse înapoi în poziţiile iniţiale.
Dacă uleiul ajunge pe plăcuţele de frână după adăugarea de
ulei, dacă plăcuţele de frână se uzează până ajung la
grosimea de 0,5 mm sau dacă arcul dintre plăcuţele atinge
discul, plăcuţele de frână trebuie înlocuite.
1.
Se scoate roata de pe cadru și se scot plăcuţele de frână
conform imaginii.
2.
Se curăţă pistoanele și zona din jurul acestora.
3.
Se scoate capacul rezervorului și se consultă pasul (1) din
secţiunea „Completarea cu ulei mineral”.
4.
Se împinge înapoi pistonul, până la capăt,
fără a-l răsuci. (Este posibil să iasă ulei din
rezervor în această etapă.)
5.
Se montează noile plăcuţe de frână și
apoi distanţierele dintre plăcuţe (roșu). În
această etapă se montează și siguranţele.
6.
Se apasă maneta de frână de mai multe ori, pentru a vedea dacă nu se blochează.
7.
Se verifică dacă plăcuţele de frână nu ating rotorul, apoi se verifică nivelul uleiului (se adaugă
dacă este cazul). Se montează apoi la loc capacul rezervorului.
■ Reglarea atunci când pistoanele nu funcţionează corect
Mecanismul etrierului include două pistoane. Dacă aceste pistoane nu funcţionează corect, dacă ies
în afară inegal sau dacă plăcuţele de frână ating rotorul, pistoanele se reglează prin următoarea
procedură.
1.
Se scot roata și plăcuţele de frână.
Se curăţă pistoanele și zona din jurul acestora și se scoate capacul rezervorului.
2.
Se împinge pistonul înapoi, perpendicular, fără a-l îndoi. Este posibil să iasă ulei din rezervor în
acest moment.
3.
Se montează plăcuţele de frână și apoi distanţierele dintre plăcuţe (roșu).
4.
Se apasă maneta de frână până la capăt și apoi se acţionează de mai multe ori, pentru ca
pistoanele să ajungă în poziţia lor iniţială.
5.
Se scot distanţierele dintre plăcuţe, se montează roata și apoi se verifică dacă nu există atingere
între rotor și etriere. Dacă se ating, se reglează cu ajutorul distanţierelor.
6.
După verificarea nivelului uleiului, se pune la loc capacul rezervorului.
■ Înlocuirea uleiului mineral
Se recomandă ca uleiul mineral din rezervor să fie înlocuit dacă se decolorează puternic.
Se așează un furtun conectat la o pungă sau bidon pe aerisitor, după care se deschide aerisitorul si.
După scurgerea lichidului, se toarnă lichid de frână proaspăt, consultându-se, în prealabil, secţiunea
„Completarea cu ulei mineral și aerisirea.” Se va folosi numai ulei mineral Shimano original.
Uleiul uzat se va arunca în conformitate cu reglementările naţionale și / sau locale în vigoare.
Se vor citi cu atenţie instrucţiunile de service din secţiunea „Completarea cu ulei
mineral și aerisirea”, precum și prezentele instrucţiuni de service.
Plăcuţe de
frână
Plăcuţe de frână
Siguranţă
Se vor consulta instrucţiunile de service ale furtunului de frână SM-BH59
(SI-8H20) pentru informaţii despre montarea furtunului.
Furtunul nu trebuie să se răsucească în timpul montării. Etrierele și
manetele trebuie să se afle în poziţiile din imagini.
Distanţier de plăcuţe (roșu)
Siguranţă
Piston
Montarea
Etrier BR-M975
Manetă de frână ST-M975 / BL-M975
Rotor SM-RT97
Furtun SM-BH59
Suport cablu SM-HANG
Ulei mineral SM-DB-OIL
Plăcuţe de frână
Plăcuţe resin M07Ti
Plăcuţe metal M06Ti
Locul de folosire Instrument
Piuliţă de fixare a discului TL-LR15
Șurub de fixare manetă de frână Cheie hexagonală de 4 mm
Șurub de fixare etrier Cheie hexagonală de 5 mm
Șurub de fixare adaptor (post mount) Cheie hexagonală de 5 mm
Știft de siguranţă plăcuţe de frână Șurubelniţă cu vârf plat
Capac rezervor Șurubelniţă cruce nr. 1
Suport cablu Șurubelniţă cruce nr. 2
Șurub de fixare furtun frână Cheie de 8 mm
Aerisitor Cheie inelară de 7 mm
TITAN
RĂȘINĂ M07Ti
AVERTISMENT
ATENŢIE
Rotorul
SI-8E50C-004-05
■ Curăţarea cu un compresor
• În cazul demontării corpului etrierului pentru a curăţa piesele interne cu ajutorul unui
compresor, este posibil ca umezeala generată de aerul comprimat să rămână pe
componentele etrierului. Componentele vor fi lăsate să se usuce bine înainte de a
reasambla etrierele.
rum_09002318_8E50C_004.indd 1rum_09002318_8E50C_004.indd 1 05-01-2010 16:17:0005-01-2010 16:17:00