Shimano BR-M776 Service Instructions

Tip
Service Instructions

Acest manual este potrivit și pentru

Se scoate distanţierul pentru aerisire (galben) și se montează roata cu rotorul pe cadru.
Se montează plăcuţele de frână.
Se montează capacele accesorii după cum se arată în imagine, pentru a împiedica slăbirea
șuruburilor.
*
Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la:
http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Montarea etrierelor (BR-M775 / M776) și fixarea furtunului.
< Faţă >
< Faţă > < Spate >
< Faţă >
< Spate >
Plăcuţe de frână
Distanţier de aerisire
Cuplu de strângere:
2 - 4
N·m
Cuplu de strângere:
6 - 8
N·m
Cuplu de strângere:
6 - 8
N·m
Etrier
Rotor
Capace
Capace
Capace
Tip tijă
Adaptor
Șuruburi de
fixare etrier
Șuruburi de
fixare etrier
Șuruburi de
fixare adaptor
Șuruburi de
fixare adaptor
În cazul ghidajelor în formă de
C
și
al tipului obișnuit de opritoare ale
cablului, se folosește suportul de
cablu Shimano special (vândut
separat) pentru o fixare conform
imaginii.
Se acţionează maneta de frână de mai multe ori și se verifică dacă frânele funcţionează normal.
Se verifică și dacă nu există scurgeri de ulei.
Cuplu de strângere:
0,3 - 0,5
N·m
Cuplu de strângere:
5 - 7 N·m
Cuplu de strângere:
2 - 4
N·m
< Ghidaj în formă de
C
” >
< Tip obișnuit de opritor al cablului >
Înlocuirea plăcuţelor de frână
Întreţinerea
Observaţie:
Sistemul de frânare M775 este proiectat astfel încât, atunci când plăcuţele de
frână se uzează, pistoanele să iasă treptat, pentru a se regla automat distanţa
dintre rotor și plăcuţele de frână. De aceea, pistoanele trebuie să fie împinse
înapoi în poziţiile iniţiale, în momentul în care se înlocuiesc plăcuţele de frână.
Dacă uleiul rămâne pe plăcuţele de frână după completarea
rezervorului cu ulei, dacă plăcuţele de frână se uzează până
la o grosime de 0,5 mm sau dacă resorturile de presiune a
plăcuţelor de frână interferează cu rotorul, plăcuţele de frână
vor fi înlocuite.
1.
Se scoate roata de pe cadru și se scot plăcuţele de frână
după cum se arată în imagine.
2.
Se curăţă pistoanele și zona din jurul acestora.
3.
Se scoate capacul rezervorului și se consultă pasul (1) din
secţiunea
Completarea cu ulei mineral
.
În cazul montărilor conform unor standarde internaţionale, se fixează adaptoarele la
etriere pentru montările tip tijă.(Sunt disponibile și adaptoare faţă și spate separate.)
1.
Se slăbesc șuruburile de fixare a etrierului, pentru ca acesta să se poată deplasa lateral, și se
montează adaptorul pe cadru.
2.
Se apasă maneta de frână astfel încât rotorul să fie prins de către plăcuţe și se strâng șuruburile de
fixare a etrierului.
Montarea după standarde internaţionale Montarea tip tijă
4.
Se împinge înapoi pistonul, până la capăt,
fără a-l răsuci. (A se reţine că este posibil
ca uleiul să iasă din rezervor în acest
moment.)
5.
Se montează noile plăcuţe de frână și apoi
distanţierele de plăcuţe (roșu). În acest
moment se montează și inelele de fixare.
Înlocuirea uleiului mineral
Se recomandă ca uleiul mineral din rezervor să fie înlocuit dacă se decolorează
puternic.
Se așază un tub cu sac pe niplul de aerisire, după care se deschide niplul de aerisire
și se scurge uleiul. În acest moment, se poate acţiona maneta de frână pentru a facilita
scurgerea uleiului. După scurgerea lichidului, se toarnă lichid de frână proaspăt,
consultându-se, în prealabil, secţiunea
Completarea cu ulei mineral și aerisirea
”.
Seva folosi numai ulei mineral Shimano original.
Uleiul uzat se va arunca în conformitate cu reglementările naţionale și / sau locale în
vigoare.
Se vor citi cu atenţie instrucţiunile de service din secţiunea
“Completarea cu ulei mineral și aerisirea”, precum și prezentele
instrucţiuni de service.
Plăcuţe de
frână
Distanţier de plăcuţe (roșu)
Inel de fixare
Inel de fixare
Se montează temporar etrierul pe
cadru (astfel încât etrierul să se
poată deplasa lateral), se apasă
maneta de frână, pentru ca rotorul
să fie prins de către plăcuţe și apoi
se strâng șuruburile de fixare a
etrierului.
Piston
Dispunerea spiţelor
Se va verifica dacă spiţele au fost dispuse după cum se arată în imagine.
Nu se poate folosi un ansamblu radial.
Se dispun spiţele conform figurii 1 de mai jos, pentru partea stângă a roţii faţă (partea
unde este montat rotorul) și partea stângă și cea dreaptă a roţii spate, și conform
figurii 2 de mai jos pentru partea dreaptă a roţii faţă.
Montarea rotorului
(SM-RT78)
SM-RT78L (203 mm)
SM-RT78M (180 mm)
SM-RT78 (160 mm)
Direcţia de
rotire a roţii
Stânga faţă Stânga spate Dreapta spate Dreapta faţă
Fig. 2Fig. 1
Cuplu de strângere:
40 - 50
N·m
< BL-M775 >
Se fixează maneta de frână după cum se arată în imagine. (Se
verifică dacă maneta de frână nu interferează cu maneta
schimbătorului în timpul funcţionării. Se vor consulta și
instrucţiunile de service ale manetei schimbătorului. La anumite
tipuri, maneta schimbătorului trebuie montată prima, din cauza
poziţiei șuruburilor de fixare a manetei schimbătorului.)
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va consulta cuplul de strângere
recomandat de producătorul acestora pentru a evita strângerea excesivă, care poate deteriora carbonul
și/sau strângerea insuficientă, care poate afecta fixareacomponentelor.
Cuplu de strângere manetă
de frână:
6 - 8 N·m
Inel de fixare a
rotorului
TL-LR15
Montarea manetei de frână
< ST-M775 >
Se fixează maneta de frână după cum se arată în
imagine.
Cuplu de strângere manetă
de frână:
6 - 8 N·m
Montarea furtunului
< Pentru maneta stângă >
Capătul dinspre maneta de frână Capătul dinspre etrier
< Pentru maneta dreaptă >
Se vor consulta instrucţiunile de service ale furtunului de
frână SM-BH59 (SI-8H20) pentru informaţii despre montarea
furtunului.
Furtunul nu trebuie să se răsucească în timpul montării.
Etrierele și manetele trebuie să se afle în poziţiile din imagini.
BL-M775
BR-M775
BR-M776
ST-M775
Șurub de reglare
a distanţei
Reglarea distanţei
Se strânge șurubul de reglare a distanţei (în sensul acelor de ceasornic) pentru a
reduce distanţa și se slăbește (în sens invers acelor de ceasornic) pentru a mări
distanţa.
< ST-M775 >
< BL-M775 >
Șurub de reglare a
cursei libere
Rotor
Plăcuţă
Contact
Punctul de contact al
plăcuţelor
Reglarea cursei libere
În momentul slăbirii șurubului de reglare a cursei libere, cursa liberă a manetei de
frână se mărește, astfel încât poate fi reglată după preferinţe.
< BL-M775 >
< ST-M775 >
< BR-M775 / SM-BH59 >
< BR-M776 / SM-BH63 >
Pentru detalii despre instalarea furtunului, se vor consulta instrucţiunile pentru service ale
furtunului de frână SM-BH63 (SI-8H40). Furtunul nu trebuie să se răsucească în timpul montării.
Furtun
Tub
Garnituri
Cheie de 8 mm
Cheie hexagonală de 3 mm
SI-8EP0A-007-05
6.
Se apasă maneta de frână de mai multe ori, pentru a vedea dacă nu se blochează.
7.
Se scot distanţierele de plăcuţe, se montează roata și apoi se verifică dacă nu
există interferenţe între rotor și etrier. Dacă se ating, se reglează, consultându-se
secţiunea
Montarea etrierului
.
8.
După verificarea nivelului uleiului, se pune la loc capacul rezervorului.
9.
Se aduce levierul de frână în poziţia iniţială.
Reglarea atunci când pistoanele nu funcţionează corect
Mecanismul etrierului include două pistoane. Dacă aceste pistoane nu funcţionează
corect sau dacă ies în afară inegal sau dacă plăcuţele de frână rămân în contact cu
rotorul, pistoanele se reglează prin următoarea procedură.
1.
Se scot roata și plăcuţele de frână.
Se curăţă pistoanele și zona din jurul acestora și se scoate capacul rezervorului.
2.
Se împinge pistonul înapoi, drept, fără a-l îndoi. A se reţine că este posibil ca uleiul
să iasă din rezervor în acest moment.
3.
Se montează plăcuţele de frână și apoi distanţierele de plăcuţe (roșu).
4.
Se apasă maneta de frână până la capăt și apoi se acţionează de mai multe ori,
pentru ca pistoanele să ajungă în poziţia lor iniţială.
5.
Se scot distanţierele de plăcuţe, se montează roata și apoi se verifică dacă nu
există interferenţe între rotor și etriere. Dacă se ating, se reglează cu ajutorul
inserţiilor.
6.
După verificarea nivelului uleiului, se pune la loc capacul rezervorului.
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
Perioada de rodaj
Frânele cu disc au o perioadă de rodaj, iar forţa de frânare crește treptat în perioada
de rodaj. La folosirea frânelor în perioada de rodaj, utilizatorul trebuie să ia în
considerare faptul că forţa de frânare se intensifică. Același fenomen are aloc și după
înlocuirea plăcuţelor de frână sau a rotorului.
În momentul curăţării cu un compresor
În cazul demontării corpului etrierului pentru a curăţa piesele interne cu ajutorul unui
compresor, este posibil ca umezeala generată de aerul comprimat să rămână pe
componentele etrierului. Componentele vor fi lăsate să se usuce bine înainte de a
reasambla etrierele.
Observaţie
Rotoarele de 203 mm și de 180 mm au un diametru mai mare decât rotoarele de
160 mm și de 140 mm, pentru bicicletele de teren variat. Astfel, flexarea acestor
rotoare este mai mare. Ca rezultat, acestea vor interfera cu plăcuţele de frână.
Dacă bosajul etrierului și punctul de fixare a roţii spate nu sunt paralele, rotorul și
etrierul se pot atinge.
După scoaterea roţii bicicletei, se recomandă montarea distanţierelor de plăcuţe.
Distanţierele de plăcuţe vor împiedica ieșirea pistonului dacă maneta de frână este
apăsată în timp ce roata este scoasă.
În cazul în care maneta de frână este apăsată fără ca distanţierele de plăcuţe să fie
montate, pistoanele vor ieși în afară mai mult decât este normal. Se folosește o
șurubelniţă cu vârf plat sau o unealtă asemănătoare pentru a împinge plăcuţele de
frână, având însă grijă ca suprafaţa acestora să nu fie afectată. (Dacă plăcuţele de
frână nu sunt montate, se împing direct pistoanele, având grijă ca acestea să nu fie
deteriorate.)
Dacă este dificil să se împingă înapoi plăcuţele de frână sau pistoanele, se va scoate
capacul rezervorului și se va încerca din nou. (A se reţine că este posibil ca uleiul să
iasă din rezervor în acest moment.)
Curăţarea și întreţinerea sistemului de frânare se face cu alcool izopropilic, apă cu
săpun sau o cârpă uscată. Nu se vor folosi agenţi de curăţare a frânelor, disponibili în
comerţ, sau agenţi de reducere, deoarece aceștia pot provoca deteriorarea pieselor,
cum ar fi garniturile.
Nu se scot pistoanele în momentul demontării etrierelor.
Dacă rotorul este uzat, fisurat sau deformat, trebuie înlocuit.
Nu se garantează rezistenţa pieselor componente la uzura naturală sau la deteriorarea
rezultată în urma utilizării normale.
Rotoarele de 203 mm și de 180 mm asigură o forţă de frânare mai puternică decât rotoarele de
160 mm. Utilizatorul se va asigura că este perfect familiarizat cu frânarea, înainte de a folosi frânele.
În timpul montării sau reparării roţii, persoana care efectuează lucrările respective
va avea grijă să nu atingă cu degetele rotorul frânelor cu disc aflate în mișcare.
Rotorul este suficient de ascuţit încât să cauzeze leziuni grave dacă degetele
persoanei care efectuează lucrarea sunt prinse în orificiile rotorului aflat în mișcare.
Etrierele și rotorul se încălzesc la acţionarea frânelor; prin urmare, nu se vor atinge cu mâna în timpul
utilizării sau imediat după demontarea bicicletei, pentru a evita producerea arsurilor cutanate. Înainte
de reglarea frânelor, se va verifica dacă piesele componente ale frânelor sunt suficient de reci.
Distanţa necesară de frânare va fi mai mare pe vreme ploioasă.
Se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
Dacă suprafaţa carosabilă este udă, anvelopele vor derapa mai ușor. În acest caz, utilizatorul poate
cădea de pe bicicletă. Pentru a evita acest lucru, se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica funcţionarea corectă a frânelor faţă și spate.
Se va avea grijă ca nicio picătură de ulei sau de lubrifiant să nu ajungă pe rotor sau pe plăcuţele de
frână; în caz contrar, este posibil ca frânele să nu funcţioneze corect.
Dacă vreo picătură de ulei sau de lubrifiant ajunge totuși pe plăcuţele de frână,
acestea trebuie înlocuite. Dacă vreo picătură de ulei sau de lubrifiant ajunge pe
rotor, acesta trebuie curăţat. În caz contrar, este posibil ca frânele să nu
funcţioneze corect.
Înainte de folosirea bicicletei, trebuie verificată grosimea plăcuţelor, care trebuie
să fie de minim 0,5 mm.
În cazul acţionării continue a frânelor, poate apărea un blocaj prin acţiunea
vaporilor. Pentru a remedia situaţia, se eliberează temporar maneta.
Se va folosi numai ulei mineral Shimano original. În cazul folosirii altor tipuri de ulei, acţionarea frânelor
poate deveni dificilă și poate provoca defectarea sistemului.
Se va folosi numai ulei dintr-un recipient nou. Nu se va refolosi uleiul scurs prin niplul de aerisire. Uleiul
vechi și cel deja folosit pot conţine apă care provoacă blocarea sistemului de frânare, din cauza vaporilor.
Apa sau bulele de aer nu trebuie să pătrundă în sistemul de frânare, deoarece acesta se poate bloca
din cauza vaporilor. Capacul rezervorului trebuie îndepărtat cu mare atenţie.
Atunci când bicicleta este întoarsă invers sau așezată pe o parte, sistemul de frânare poate prezenta
câteva bule de aer în rezervor, care rămân acolo atunci când capacul rezervorului este pus la loc sau
care se acumulează în diverse părţi ale sistemului de frânare atunci când acesta este utilizat pentru
perioade lungi de timp. Sistemul de frână cu disc M775 nu a fost proiectat pentru întoarcerea invers a
bicicletei. Dacă bicicleta este întoarsă invers sau așezată pe o parte, bulele de aer din rezervor se pot
deplasa în direcţia etrierelor. Dacă bicicleta este utilizată în această situaţie, este posibil ca frânele să
nu funcţioneze și utilizatorul să fie accidentat grav.
Dacă bicicleta a fost întoarsă invers sau așezată pe o parte, se va acţiona de câteva ori maneta de
frână, pentru a verifica funcţionarea normală a frânelor înainte de a folosi bicicleta. Dacă frânele nu
funcţionează normal, vor fi reglate prin următoarea procedură.
În cazul apariţiei unei scurgeri de lichid, acţionarea frânelor va fi întreruptă imediat și se vor face
reparaţiile necesare. Dacă se continuă folosirea bicicletei în această situaţie, frânele se pot bloca brusc.
Dacă maneta quick release se află pe aceeași parte cu discul, există pericolul să îl atingă; se va
verifica dacă cele două componente nu se ating.
Este important ca utilizatorul să înţeleagă perfect funcţionarea sistemului de frânare a bicicletei.
Folosirea inadecvată a sistemului de frânare a bicicletei dumneavoastră poate avea ca rezultat
pierderea controlului sau producerea de accidentări grave. Dat fiind că fiecare bicicletă poate reacţiona
diferit, este important ca utilizatorul să se familiarizeze cu tehnica adecvată de frânare (inclusiv cu
presiunea manetei de frână și cu controlarea bicicletei). Acest lucru poate fi făcut prin consultarea
dealerului bicicletei și a manualului de utilizare a acesteia și prin testarea rulării și frânării.
În cazul aplicării frânei faţă cu o forţă exagerată, roata se poate bloca, iar bicicleta se poate răsturna în
faţă, provocând răni grave.
Sistemele de frână pe disc Shimano nu sunt compatibile cu bicicletele tandem. Deoarece bicicletele
tandem au o greutate mai mare, solicitarea sistemului de frânare este sporită. Dacă frânele hidraulice
pe disc sunt folosite pe biciclete tandem, uleiul se va supraîncălzi, putând provoca blocarea datorită
vaporilor sau ruperea furtunurilor de frână.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite,
uzate sau deteriorate pot cauza probleme de rezistenţă, provocând vătămări grave. Se recomandă în
mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea
consulta pe viitor.
Plăcuţele de frână A01S sunt destinate reducerii intensităţii zgomotului generat între
plăcuţe și rotor atunci când sunt acţionate frânele. În comparaţie cu plăcuţele M06,
acest tip de plăcuţe are nevoie de o perioadă mai mare de rodaj.
Manipularea uleiului mineral
Se vor purta ochelari de protecţie și se va evita contactul cu ochii. Contactul cu ochii poate provoca
iritaţii.
În cazul contactului cu ochii, zona afectată va fi spălată cu apă curată și se va consulta de urgenţă
medicul.
Se vor purta mănuși de protecţie. Contactul cu pielea poate provoca iritaţii și disconfort.
În cazul contactului cu pielea, zona afectată va fi spălată bine cu apă și săpun.
Inhalarea de ceaţă sau vapori de ulei poate provoca greaţă. Se vor acoperi nasul și gura cu o mască
de gaze și se va folosi într-o zonă bine aerisită.
În cazul inhalării de ceaţă sau vapori, persoana afectată va fi scoasă imediat la aer curat. Se va acoperi
cu o pătură. Starea victimei va fi stabilizată și aceasta va fi ţinută la cald. Se va consulta medicul.
A nu se ingera. Poate provoca vomă sau diaree.
A nu se lăsa la îndemâna copiilor.
Recipientul de ulei nu se va perfora, încălzi, suda sau presuriza, deoarece acest lucru poate provoca
explozii sau incendii.
Aruncarea uleiului uzat: Se vor respecta reglementările locale și / sau naţionale. În momentul pregătirii
uleiului în vederea aruncării, se va proceda cu grijă.
Instrucţiuni: Se păstrează recipientul închis, pentru a împiedica pătrunderea obiectelor străine și a
umezelii și se depozitează într-un loc răcoros, la întuneric, ferit de razele soarelui și de
căldură.
ATENŢIE
Instrucţiuni pentru service SI-8EP0A-007
Sistem de frânare cu disc
(pentru ciclism pe teren variat)
Etrier
Furtun
Disc
Manetă de frână
BR-M775
ST-M775 / BL-M775
SM-RT78
SM-BH59
Suport cablu
Ulei mineral
Plăcuţe de frână
Plăcuţe din rășină
Plăcuţe din metal
SUSPENSIE-SM
ULEI-SM-DB
A01S
M06
Pentru a obţine cele mai bune rezultate, se recomandă utilizarea următoarei
combinaţii.
< Dacă acţionarea frânelor este greoaie în momentul apăsării manetei >
Se apasă ușor maneta de frână de câteva ori și se așteaptă ca bulele să se întoarcă în rezervor.
Se recomandă să se scoată apoi capacul rezervorului și să se umple rezervorul cu ulei mineral
până la dispariţia bulelor.
Dacă funcţionarea frânelor este încă greoaie, se aerisește sistemul de frânare.
(Se va consulta secţiunea
Completarea cu ulei mineral și aerisirea
”.
)
Blocarea prin acţiunea vaporilor reprezintă un fenomen prin care uleiul din sistemul de frânare se
încălzește, ceea ce provoacă dilatarea picăturilor de apă sau a bulelor de aer din sistemul de
frânare. Acest lucru poate avea ca rezultat o creștere bruscă a cursei manetei de frână.
2 mm
0,5 mm
Pentru asamblarea acestui produs sunt necesare următoarele unelte.
Locul de folosire
Inel de fixare a rotorului
Șurub de fixare manetă de frână
Șurub de fixare etrier
Tijă de fixare plăcuţă de frână
Capac rezervor
Suport cablu
Șurub de fixare furtun frână
Niplu de aerisire
TL-LR15
Cheie hexagonală de 4 mm
Cheie hexagonală de 5 mm
Șurub de fixare adaptor (tip tijă) Cheie hexagonală de 5 mm
Cheie hexagonală de 3 mm
Șurubelniţă
stea
nr. 1
Șurubelniţă
stea
nr. 2
Cheie de 8 mm / Cheie hexagonală 3 mm
Cheie tubulară de 7 mm
Instrument
Montarea
rom_10003997_8EP0A_007.indd 1rom_10003997_8EP0A_007.indd 1 24/02/11 15:0424/02/11 15:04
  • Page 1 1

Shimano BR-M776 Service Instructions

Tip
Service Instructions
Acest manual este potrivit și pentru