Shimano ST-M775 Service Instructions

Tip
Service Instructions

Acest manual este potrivit și pentru

De reţinut: datele tehnice pot fi modificate în vederea îmbunătăţirii fără preaviz. (Romenian)
32T
ba
ba
28T
ba
24T
ba
21T
ap ba
18T
11T
a
Q
a
r
b
a
12T
a
Q
ar
ba
9S
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
ap
a
Q
ba
a
r
1
6
T
ap
a
Q
a
r
ba
14T
ap
as
34T
ap
as
30T
a
p
a
s
26T
a
p
as
23T
as
2
0
T
as
1
7
T
as
au
1
1T
a
s
au
13T
as
au
15T
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
Observaţie
Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa deraiorul și se vor lubrifia toate piesele mobile.
Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui deraiorul.
Deraiorul va fi curăţat periodic și piesele mobile vor fi lubrifiate (mecanismul și rolele).
Dacă reglarea schimbării vitezelor nu poate fi făcută, se va verifica gradul de paralelism din partea din spate a bicicletei.
Se vor verifica și lubrifierea cablului și dimensiunile manșonului exterior. Acesta nu trebuie să fie prea lung sau prea scurt.
În cazul detectării de zgomote neobișnuite ca rezultat al slăbirii unei role, aceasta va fi înlocuită.
În cazul în care roata se înţepenește și rotirea devine dificilă, se va lubrifia cu vaselină.
Nu se va aplica ulei în interiorul butucului, pentru a nu provoca ieșirea vaselinei.
Pinioanele vor fi spălate periodic cu detergent neutru și lubrifiate din nou. În plus, curăţarea lanţului cu un detergent neutru și
lubrifierea acestuia se pot dovedi o modalitate eficientă de prelungire a duratei de viaţă a pinioanelor și a lanţului.
Dacă lanţul cade de pe pinioane de mai multe ori în timpul folosirii, pinioanele și lanţul vor fi înlocuite.
Se reglează deraiorul spate RD-M770, cu arc în sens invers, pornind din partea de jos.
Folosirea unui cadru cu cabluri interne nu este recomandată, deoarece are tendinţa de a afecta funcţia de schimbare SIS din
cauza puternicei rezistenţe a cablului.
Se folosește întotdeauna setul de pinioane cu aceleași marcaje de grup. Nu se folosește niciodată cu un
pinion cu un marcaj de grup diferit.
Se folosește un manșon exterior care are încă spaţiu liber chiar și atunci când ghidoanele sunt rotite
complet de ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta de schimbare a vitezelor nu atinge cadrul
bicicletei atunci când ghidoanele sunt rotite complet.
Cablul de schimbare a vitezelor și cablul de frână nu trebuie să se atingă unul de celălalt în timpul frânării.
În caz contrar, frânarea poate fi împiedicată.
Se montează cablurile, fără a le întinde prea tare, pentru ca acesta să aibă un anumit joc chiar și atunci
când ghidoanele sunt rotite complet în orice direcţie.
Se folosește o vaselină specială pentru cablul de schimbare a vitezelor (SIS-SP41). Nu se va folosi vaselină DURA-ACE sau de
alt tip, deoarece acestea pot afecta schimbarea vitezelor.
Se lubrifiază cablul intern și partea interioară a manșonului exterior înainte de utilizare, pentru a se asigura glisarea corectă a
acestora.
Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește manșonul exterior specificat și ghidajul de cablu al butucului pedalier.
Manetele care asigură schimbarea vitezelor se vor acţiona numai atunci când foaia faţă se învârte.
În cazul în care lichidul de frână folosit pentru frânele cu disc, pe ulei, tinde să adere la piesele de plastic ale schimbătorului,
piesele de plastic se pot fisura sau decolora. De aceea, lichidul de frână nu trebuie să adere la aceste piese de plastic.
Uleiul mineral, folosit pentru frânele cu disc SHIMANO nu provoacă fisurarea sau decolorarea pieselor de plastic, în cazul în
care aderă la acestea, însă aceste piese trebuie curăţate în prealabil cu spirt, pentru a împiedica aderarea particulelor străine.
Nu se va folosi șurubul de fixare (din aluminiu) pentru capacul manetei suplimentare de eliberare pentru a fixa maneta.
Nu se garantează rezistenţa pieselor componente la uzura naturală sau la deteriorarea rezultată în urma utilizării normale.
Pentru întrebări referitoare la metodele de instalare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui
dealer autorizat.
Maneta DUBLU CONTROL ST-M770/ST-M775 este folosită atât pentru schimbarea vitezelor, cât și pentru frânare.
Utilizatorul se va familiariza și obișnui cu modul de schimbare a vitezelor și de frânare, specifice modelului bicicletei sale.
Se va consulta ilustraţia pentru metoda de acţionare.
Frânarea poate fi executată numai cu ajutorul manetei DUBLU CONTROL. În cazul utilizării manetei de schimbător cu eliberare
(maneta de eliberare suplimentară) pentru frânare, este posibil ca maneta de eliberare să se defecteze și bicicleta să nu mai
poată fi controlată, ceea ce poate provoca accidentarea utilizatorului.
În cazul în care dispozitivul intern al manetei DUBLU CONTROL se defectează, maneta va coborî din poziţia normală,
ajungând într-o poziţie în care frânarea este dificilă. În acest caz, folosirea bicicletei va fi întreruptă imediat.
Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica dacă roţile sunt bine fixate. Dacă sunt slăbite, se pot desprinde și pot provoca
accidentări grave.
Lanţul se va curăţa cu detergent neutru. Nu se vor folosi detergenţi bazici sau acizi, cum ar fi agenţii de îndepărtare a ruginii,
deoarece aceștia pot duce la defectarea și / sau deteriorarea lanţului.
Știftul de cuplare întărit se va folosi numai pentru conectarea lanţului de tip îngust.
Există două tipuri de știfturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos înainte de a alege știftul potrivit. În cazul
folosirii de știfturi de cuplare altele decât cele întărite
sau de știfturi de cuplare întărite sau instrumente care
nu sunt potrivite pentru tipul de lanţ utilizat, este posibil
ca forţa de conectare rezultată să nu fie suficientă,
ceea ce poate provoca ruperea sau căderea lanţului.
În cazul în care lungimea lanţului trebuie reglată ca
urmare a unei modificări a numărului de dinţi ai
pinionului, tăierea unei secţiuni va fi executată într-un
alt loc decât locul de îmbinare a lanţului cu ajutorul
unui știft de cuplare întărit sau al unui știft pentru extremităţi. Dacă tăierea secţiunii este
executată în locul de îmbinare cu un știft de cuplare întărit sau cu un știft pentru extremităţi,
lanţul se va deteriora.
Se va verifica întinderea corectă și buna stare ale lanţului. Dacă lanţul nu este perfect întins sau
dacă este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și poate provoca
accidentarea gravă a utilizatorului.
Se folosește o foaie faţă compatibilă cu lanţurile cu 9 viteze, împreună cu lanţurile Shimano CN-7701, CN-HG93 și CN-HG73.
În cazul folosirii unei foi pentru un lanţ cu 8 viteze sau mai puţin, pot apărea probleme la schimbatul vitezelor pe foaia faţă sau
știfturile lanţului pot cădea, provocând ruperea lanţului.
Înainte de instalarea părţilor componente, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot cauza accidente. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de
schimb Shimano originale.
Înainte de instalarea părţilor componente, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Dacă reglajele sunt incorect efectuate, lanţul se poate desprinde, ceea ce duce la căderea utilizatorului de pe bicicletă și
accidentarea gravă a acestuia.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor.
Instrument pentru lanţLanţ
Lanţ foarte îngust cu 9-
viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
Lanţ îngust, cu 8-/ 7-/ 6-
viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
Știft de cuplare întărit
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27
6.5mm
7.1mm
Argintiu
Negru
Serie
XT
Manetă DUBLU CONTROL
ST-M770 / ST-M775
Manșon exterior
SIS-SP41
Deraiorul spate
RD-M770
Tip
SGS / GS
Butuc roată liberă
FH-M770 / FH-M775
Roţi dinţate
9
Pinion tip casetă
Lanţ
Ghidaj butuc pedalier
CS-M770
CN-HG93
SM-SP17 / SM-BT17
Instrucţiuni pentru service SI-6MSRA-001
Sistem tracţiune spate
Pentru a obţine cele mai bune rezultate, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Date tehnice
Montarea deraiorului spate
Montarea pinioanelor
Lungimea lanţului pentru bicicletele cu
suspensie spate
Număr model
Tip
Roţi dinţate
Capacitate totală
Pinionul cel mai mare
Pinionul cel mai mic
Diferenţă dinţi foaie faţă
RD-M770
SGS GS
33T
34T
11T
22T
9
45T
34T
11T
22T
Deraior spate
Număr model
CS-M770
Denumire grup
a
Q
as
Roţi dinţate
9
9
Combinaţie de dinţi
11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
Combinaţie casetă - dinţi pinioane
Număr model
Roţi dinţate
FH-M770 / FH-M775
9
36 / 32 / 28Număr orificii spiţe
Butuc roată liberă
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Marcaje de grup
În momentul montării, se va avea grijă ca șurubul de reglare a tensiunii B
să nu intre în contact cu urechea de fixare a roţii spate. În caz contrar,
pot apărea deformări.
Nu se scoate blocul de aliniere Pro-Set în acest moment.
Lungimea lui A va varia în funcţie de deplasarea suspensiei spate.
Din această cauză, pe sistemul de tracţiune se poate așeza o
sarcină excesivă, dacă lanţul este prea scurt. Lungimea lanţului se
reglează adăugând două zale atunci când suspensia spate este
într-o poziţie în care dimensiunea
A
este maximă, iar lanţul se află
pe cel mai mare pinion și pe cea mai mare foaie de angrenaj. Dacă
deplasarea suspensiei spate este amplă, jocul lanţului poate să nu
fie suficient compensat atunci când lanţul se află pe cea mai mică
foaie de angrenaj și pe cel mai mic pinion.
Cuplu de strângere ax butuc:
8 - 10 N
·
m
A
A'
În cazul fiecărui pinion,
suprafaţa pe care se află
marcajul grupului trebuie să
fie orientată în afară și
poziţionată astfel încât
partea mai lată a fiecărui
pinion și partea A (unde
lăţimea canelurii este mare)
de pe corpul roţii libere să
fie aliniate.
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe
cel mai mare pinion și pe cea
mai mare foaie de angrenaj)
(aQ)
(as)
Canelura prezintă
o singură porţiune
lată.
a
c
-
1
4
T
A
Parte lată
Distanţier
pinioane
Distanţier inel
de fixare
Distanţier inel
de fixare
Inel de fixare
Inel de fixare
Pinionul cel
mai mare
Lanţ
Cea mai mare
foaie de angrenaj
Pentru a monta pinioanele HG, se va
folosi instrumentul special (TL-LR15)
pentru a strânge inelul de fixare.
Pentru a înlocui pinioanele HG, se vor
folosi instrumentul special (TL-LR15)
și TL-SR21 pentru a desface inelul de
fixare.
Cuplu de strângere:
30 - 50 N
·
m
În aceste instrucţiuni de service este prezentată funcţionarea atunci când se folosește maneta DUBLU CONTROL ST-M770/
ST-M775 în combinaţie cu deraiorul spate cu arc în sens invers, RD-M770. În cazul utilizării în combinaţie cu deraiorul normal
RD-M771 (sus), operaţiunile și afișajele indicatorului vor fi inversate.
Știft de cuplare întărit
Știft de extremitate Știft de legătură
Inel de fixare
Instrument
(TL-SR21)
Demontare
TL-LR15
Cuplu de strângere:
5 - 7 N
·
m
Tăierea manșonului exterior
În momentul tăierii manșonului exterior, se taie capătul opus
capătului marcat. După tăierea manșonului
exterior, capătul se rotunjește, pentru ca
interiorul găurii să aibă un diametru uniform.
Se atașează același
capac exterior la
capătul tăiat al
manșonului exterior.
Capac exterior
Se conectează cablul la deraiorul spate și,
după compensarea jocului iniţial al cablului,
se prinde din nou de deraiorul spate, după
cum se arată în imagine.
Se trage
Capacul etanș, cu vârf,
și protecţia din cauciuc
se montează pe oprito-
rul exterior al cadrului.
Protecţie din cauciuc
Protecţie din
cauciuc
A nu se îndoi
Capac etanș cu vârf
Pentru performanţe optime ale SIS, se lubrifiază periodic toate
piesele sistemului de transmisie.
Se vor citi aceste instrucţiuni de service și
instrucţiunile de service pentru FH-M770/M775.
5. Reglare SIS
Se împinge maneta de schimbare a vitezelor în timp ce se rotește braţul pedalier,
pentru a deplasa deraiorul către cel mai mare pinion. Apoi se acţionează din nou
maneta, pentru a deplasa deraiorul către pinionul pentru viteza a 2-a. După
aceea, se acţionează maneta până la ultima poziţie și se rotește braţul pedalier.
La trecerea la a
viteza 3-a
Se rotește șurubul de reglare a
cablului în sensul acelor de ceas,
pentru a-l strânge până când
lanţul revine la cel de-al doilea
pinion.
* Se rotește șurubul de reglare
împreună cu bucșa de reglare a
manșonului exterior.
Se rotește șurubul de reglare a
cablului în sens invers acelor de
ceasornic, pentru a-l slăbi până
când lanţul atinge un pinion și se
aude un zgomot.
* Se rotește șurubul de reglare
împreună cu bucșa de reglare a
manșonului exterior.
Atunci când
nu se aude
niciun
zgomot
23
23 23
23
Șurub de reglare Șurub de reglare
Reglarea optimă
Reglarea optimă este asigurată atunci când șurubul de reglare a
cablului este strâns (rotit în sensul acelor de ceasornic) până la
apariţia zgomotelor, fără ca maneta să fie acţionată, și apoi slăbit
(rotit în sens invers acelor de ceasornic) cu 90 - 180 grade faţă
de punctul respectiv.
Se acţionează maneta de schimbare a vitezelor și se verifică lipsa
zgomotelor în oricare dintre poziţiile vitezelor.
4. Utilizarea șurubului de reglare a tensiunii B
Se montează lanţul pe cea mai mică foaie de angrenaj și pe cel
mai mare pinion și se rotește braţul pedalier înapoi. Apoi se
rotește șurubul de reglare a tensiunii B pentru a aduce rola de
ghidare cât mai aproape de
pinion, dar fără a-l atinge.
Apoi se așază lanţul pe cel
mai mic pinion și se repetă
pașii de mai sus, pentru a
se asigura că rola nu atinge
pinionul.
Pinionul cel mai mare Pinionul cel mai mic
Șurub de reglare
a tensiunii B
* În cazul deplasării ample a deraiorului spate, cum ar fi în
cazul bicicletelor cu suspensie spate, se recomandă
înlocuirea capacului cu cel din
aluminiu, livrat ca accesoriu.
Capătul manșonului exterior,
prevăzut cu capacul din aluminiu,
trebuie să se afle lângă deraior.
Capac din aluminiu
Zona deraiorului
2. Reglarea în poziţia superioară
Se rotește braţul pedalier în timp ce se trage manual deraiorul,
pentru a-l aduce în poziţie superioară, după care se rotește
șurubul de reglare în poziţia
superioară până când rola de
ghidare este aliniată cu
conturul exterior al celui mai
mic pinion, atunci când se
privește din spate.
Se rotește braţul pedalier
pentru a aduce deraiorul în
poziţie inferioară.
1. Reglarea în poziţia inferioară
Se rotește șurubul de reglare pentru poziţia inferioară pentru ca
rola de ghidare să se deplaseze
într-o poziţie paralelă cu cel
mai mare pinion.
Reglare SIS
Rolă de ghidare
Pinionul
cel mai
mare
Șurub de reglare
pentru poziţia
inferioară
Șurub de reglare
în poziţia
superioară
Conturul exterior al
celui mai mic pinion
Canelură
3. Conectarea și fixarea cablului intern
Se acţionează maneta de opt sau mai
multe ori, pentru a o aduce în poziţia
cea mai de jos. Se scoate apoi
capacul orificiului intern și se
conectează cablul intern.
Se montează capacul orificiului intern
rotindu-l după cum se arată în imagine, până
când se oprește. Nu se rotește mai mult
decât atât, pentru a nu deteriora filetul
capacului.
Se conectează cablul intern
la deraior, după cum se
arată în imagine.
Observaţie: Cablul trebuie să
fie bine fixat în
canelură.
Bloc de aliniere Pro-Set
Montarea lanţului
Lanţul se montează cu blocul de
aliniere Pro-Set încă atașat. După
montare, se scoate blocul de
aliniere Pro-Set.
Se rotește braţul pedalier pentru a
aduce deraiorul în poziţie inferioară.
În cazul în care ghidoanele sunt din fibre de
carbon, este posibil să fie nevoie să se reducă
cuplul de strângere, pentru a împiedica deterio-
rarea ghidonului. Se va consulta producătorul
bicicletei sau al ghidonului referitor la valoarea
potrivită a cuplului de strângere în cazul
ghidoanelor din fibră de carbon.
Cuplu de strângere:
6 - 8 N
·
m
Cheie hexagonală de 4 mm
Se va folosi un manșon pentru ghidon, cu
un diametru exterior maxim de 32 mm.
Montarea manetei
Rolă de ghidare
Capac orificiu intern
Capac orificiu intern
Cablu intern
Cuplu de strângere:
0,3 - 0,5 N
·
m
Cheie hexagonală de 5 mm
Ureche de fixare
roată spate
Șurub de reglare
a tensiunii B
Pentru a trece de la un pinion mic la unul mai mare
(ELIBERARE MULTIPLĂ)
Se poate alterna cursa manetei, pentru a modifica numărul dorit de
viteze. Astfel, pentru a schimba o singură viteză, se deplasează
maneta în poziţia (1), iar pentru a schimba două viteze odată, se
deplasează maneta în poziţia (2). În acest mod se pot schimba
maximum două viteze odată.
Utilizarea manetelor
Reglarea lăţimii manșoanelor
Se recomandă ca lăţimile manșoanelor să fie reglate cât mai
confortabil pentru schimbarea vitezelor și frânare.
Schimbarea vitezelor
Maneta revine întotdeauna la poziţia iniţială în momentul eliberării după
schimbarea vitezelor. În momentul acţionării manetei, se rotește
simultan și braţul pedalier.
Pentru a trece de la un pinion mare la unul mai mic
Se poate alterna cursa manetei, pentru a modifica numărul dorit de
viteze. Astfel, pentru a schimba o singură viteză, se deplasează maneta
în poziţia (1), iar pentru a schimba două viteze odată, se deplasează
maneta în poziţia (2). În acest mod se pot schimba maximum două
viteze odată.
Mecanismul cu ELIBERARE
INSTANTANEE asigură schim-
barea rapidă a vitezelor, dat
fiind că are loc o destindere
imediată a cablului, odată cu
apăsarea manetei principale
sau a manetei secundare de
eliberare. Manetele sunt
echipate și cu un mecanism
cu ELIBERARE MULTIPLĂ,
pentru a putea schimba două
viteze odată.
Poziţia iniţială
a manetei
Poziţia iniţială
a manetei
Se
îngustează
Se
lăţește
Prima falangă
Capăt manetă
Cheie hexagonală de 2 mm
ST-M775 ST-M770
Aprox.
2 mm
Manetă de eliberare suplimentară
Utilizarea manetei de
frână
Se îngus-
tează
Se lăţește
rum_270485_SI_6MSRA_001 21-06-2007 17:13 Page 1
  • Page 1 1

Shimano ST-M775 Service Instructions

Tip
Service Instructions
Acest manual este potrivit și pentru