ATENŢIE
Notă: Este posibil să fie necesare distanţiere, în funcţie de
lăţimea carcasei butucului pedalier. Pentru detalii, vezi
"Metoda de instalare a distanţierelor".
Se folosește o cheie de 8 mm sau o cheie hexagonală de 4 mm
pentru a strânge șurubul de fixare a cablului.
(Cheie hexagonală
de 5 mm)
• Când lanţul este pe foaia mică sau mijlocie, există pericolul de rănire în dinţii foii mari.
(1) Se verifică dacă lăţimea carcasei butucului
pedalier este de 68 mm sau de 73 mm.
(2) După aceea, se montează cuvetele,
conform figurilor de mai jos.
Dacă nu se folosește display-ul, această manetă de schimbător
poate fi montată fie în interiorul, fie în exteriorul manetei de frână.
În cazul reglării poziţiei, se scoate display-ul, după care se
fixează în noua poziţie cu ajutorul celor două șuruburi de fixare.
• FD-M771-10
• Se montează maneta de schimbător într-o poziţie în care să nu
obstrucţioneze acţionarea frânei și schimbarea vitezelor.
• Nu se folosește într-o combinaţie care împiedică acţionarea frânei.
Secţiunea orizontală a plăcuţei
exterioare a ghidajului lanţului trebuie
să se afle exact deasupra foii mari și
să fie paralelă cu aceasta. Se strânge
folosind o cheie hexagonală de 5 mm.
Instrucţiuni pentru service
SI-5KA0A-002
Sistem tracţiune faţă
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Reglarea SIS
Montarea manetei
Se montează schimbătorul faţă conform imaginii. Nu se scoate
blocul de aliniere Pro-Set în acest moment.
Dinţii foii trebuie
să ocupe acest
spaţiu
Indicator Pro-Set
Cuplu de strângere:
5 - 7 N•m
Angrenaj (foaia
mare)
Ghidaj lanţ
Lungime lanţ
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe cel
mai mare pinion și pe foaia mare)
Cel mai mare
pinion
Foaia mare
Lanţ
Se urmează ordinea de mai jos.
1. Reglarea în poziţie inferioară
Mai întâi se scoate blocul de aliniere Pro-Set.
Apoi se fixează astfel încât distanţa dintre plăcuţa interioară
a ghidajului lanţului și lanţ să fie de 0 - 0,5 mm.
A
B
B
A
FD-M771-10
FD-M770-10
Șurub de reglare
în poziţie inferioară
Lanţ
Bloc de aliniere Pro-Set
Plăcuţă interioară
ghidaj lanţ
Poziţia lanţului
Cel mai mare
pinion
Foaia mică
După întinderea cablului, se fixează la loc în schimbătorul faţă,
conform imaginii.
Normal
< Cu tragere de jos >
• FD-M770-10
< Cu tragere de sus >
Cu tragere de sus
Se trage
Se trage
FD-M770-10
FD-M771-10
Lanţ
Plăcuţă
exterioară
ghidaj lanţ
Șurub de reglare în
poziţie superioară
A
B
Lanţ
Plăcuţă
interioară
ghidaj lanţ
A
B
Șurub reglare cablu
Poziţia lanţului
Cel mai mic
pinion
Foaia mare
Poziţia lanţului
Cel mai mare
pinion
Foaia mijlocie
3. Reglarea în poziţie
superioară
Distanţa dintre plăcuţa
exterioară a ghidajului lanţului
și lanţ trebuie să fie de
0 - 0,5 mm.
4. Reglarea pe foaia mijlocie
În momentul reglării, se așază lanţul pe
cel mai mare pinion și, în faţă, pe foaia
mijlocie. Reglarea se face cu ajutorul
șurubului de reglare a cablului, astfel
încât distanţa dintre plăcuţa interioară a
ghidajului lanţului și lanţ să fie de
0 - 0,5 mm.
Observaţie:
Se trage cablul
conform imaginii.
Șurub de
fixare a
cablului
Bloc de aliniere Pro-Set
Șurub
Cuvetă Cuvetă
Schimbător faţă
Angrenaj pedalier
1 , 2 Cuplu de strângere:
35 - 50 N•m
3 Cuplu de strângere:
5 - 7 N•m
Pentru a trece pe o foaie mai mare
În momentul în care maneta (A) este
apăsată o dată, are loc trecerea de
pe o foaie mai mică pe o foaie mai
mare.
Pentru a trece pe o foaie mai mică
În momentul în care maneta (B)
este apăsată o dată, are loc
trecerea de pe o foaie mai mare
pe o foaie mai mică.
Exemplu:
de pe foaia mare pe
foaia mijlocie.
Schimbarea vitezelor
Această manetă de eliberare este prevăzută cu un mecanism 2-WAY RELEASE, care permite eliberarea fie prin împingerea, fie prin
tragerea manetei.
Manetele (A) și (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea vitezelor.
În momentul acţionării uneia dintre manete, trebuie rotit simultan și braţul pedalier.
Poziţia iniţială a manetei (A) Manetă (B)
2-way release
2. Conectarea și fixarea cablului
Se acţionează maneta (B) de două
sau mai multe ori și se verifică
dacă display-ul indică poziţia
inferioară. Se scoate apoi capacul
și se conectează cablul.
Capac
Manetă (B)
Cablu
Se montează capacul rotindu-l conform
imaginii, până când se oprește.
Nu se forţează rotirea pentru a nu deteriora
filetul șurubului.
Capac
Se folosește un manșon pentru
ghidon cu diametru exterior maxim
de 36 mm.
Cuplu de strângere:
5 N•m
Cheie hexagonală de 4 mm
5. Tabelul problemelor tehnice
După efectuarea pașilor 1 - 4, se acţionează maneta de schimbător
pentru a verifica schimbarea vitezelor. (Această operaţiune se efectuează
și dacă schimbarea vitezelor devine dificilă în timpul utilizării).
Cuplu de strângere:
6 - 7 N•m
Date tehnice
X = disponibil
Schimbător faţă
Diametre colier:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
În cazul utilizării dimensiunilor S, M, se
folosește un colier cu un diametru de
28,6 mm, 31,8 mm și se montează pe un
adaptor de dimensiune L.
Unghi chainstay
Angrenaj
■
Se vor consulta instrucţiunile de service ale sistemului de
tracţiune spate pentru informaţii despre înlocuirea și montarea
indicatorului.
Cuplu de strângere:
2,5 N•m
Cheie hexagonală de 3 mm
Observaţie:
Se trage cablul conform
imaginii.
Șurub de fixare a cablului
În exterior În interior
Cheie hexagonală de
3 mm
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la: http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
"Intervalul de întreţinere depinde de modul de utilizare şi de condiţiile de mediu. Lanţul trebuie
curăţat periodic folosind o substanţă de curăţare pentru lanţ. Nu se vor folosi solvenţi alcalini sau
acizi, cum ar fi substanţele de curăţare a ruginei. În cazul utilizării acestor solvenţi, lanţul se
poate rupe şi provoca accidentări grave."
• Pentru a îmbunătăţi schimbarea vitezelor, cele două laturi ale acestui lanţ sunt diferite şi trebuie orientate
corect la montare, conform marcajelor laterale. Pentru a obţine performanţe optime, lanţul trebuie orientat
corect la montare. În cazul în care este montat invers, lanţul poate sări, provocând accidente grave.
• Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
• În cazul folosirii de știfturi de cuplare altele decât cele întărite, sau în cazul folosirii de instrumente sau știfturi de cuplare întărite
care nu sunt potrivite pentru tipul de lanţ utilizat, este posibil ca forţa de cuplare rezultată să nu fie suficientă, ceea ce poate
provoca ruperea sau căderea lanţului.
• În cazul în care lungimea lanţului trebuie ajustată ca
urmare a unei modificări a numărului de dinţi ai pinionului,
tăierea unei secţiuni va fi executată într-un alt loc decât
locul de îmbinare a lanţului cu ajutorul unui știft de
cuplare întărit. Dacă tăierea secţiunii este executată în
locul de îmbinare cu un știft de cuplare întărit, lanţul se va
deteriora.
• Se va avea grijă ca manșetele pantalonilor să nu se
prindă în lanţ în timpul pedalării; în caz contrar, utilizatorul se poate accidenta.
• Se va verifica întinderea corectă și buna stare a lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau dacă
este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și poate provoca
accidentarea gravă a utilizatorului.
• Cele două șuruburi de prindere ale braţului pedalier stânga se vor strânge alternativ câte puţin,
nu separat și până la capăt. Se folosește o cheie dinamometrică pentru a verifica dacă cuplul de
strângere final este de 12 - 14 N•m. În plus, după parcurgerea a circa 100 km, se verifică din nou cuplul de strângere folosind o
cheie dinamometrică. Verificarea periodică a cuplurilor de strângere este importantă. Dacă acestea sunt prea mici sau dacă
șuruburile de prindere nu sunt strânse alternativ câte puţin, braţul pedalier stânga se poate desprinde, putând determina
căzături soldate cu vătămări grave.
• Înainte de a folosi bicicleta, se vor verifica braţele pedaliere. Acestea nu trebuie să prezinte fisuri. În cazul prezenţei unor fisuri,
braţul pedalier se poate rupe și utilizatorul se poate accidenta.
• În cazul în care tubul intern nu este montat corect, axul poate rugini și se poate deteriora, provocând accidente grave.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot
provoca accidente grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt incorect efectuate,
lanţul poate sări, ceea ce duce la accidentarea utilizatorului.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor.
Observaţie
• În plus, dacă pedalarea nu pare a se efectua la parametri normali, se verifică din nou acest aspect.
• Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica dacă îmbinările nu sunt slăbite și nu au joc. De asemenea, se vor strânge la intervale
regulate braţele pedaliere și pedalele.
• Dacă se aude un scârţâit de la axul butucului pedalier și de la punctul de conectare a braţului stânga, se aplică vaselină pe
conector, apoi se strânge la cuplul specificat.
• Se va folosi un detergent neutru pentru a curăţa braţul și butucul pedalier. Folosirea unui detergent alcalin sau acid poate
provoca decolorarea.
• Butucul pedalier nu se va spăla cu jet de apă de înaltă presiune.
• În cazul în care se sesizează slăbirea rulmenţilor, se va înlocui butucul pedalier.
• Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor lubrifia toate piesele mobile.
• Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.
• Foile angrenajului trebuie spălate periodic cu detergent neutru, apoi lubrifiate. De asemenea, lanţul se va curăţa cu un detergent
neutru și se va lubrifia; această metodă este utilă pentru prelungirea duratei de utilizare a foilor și a lanţului.
• Dacă lanţul continuă să sară de pe foi în timpul utilizării bicicletei, se vor înlocui lanţul și foile.
• Atunci când lanţul se află în poziţia din imagine, ar putea atinge foile sau schimbătorul
faţă, producând astfel zgomot. Dacă zgomotul respectiv reprezintă o problemă, se va
muta lanţul pe un pinion mai mare.
• În cazul cadrelor cu suspensie, unghiul chainstay-ului diferă când bicicleta este utilizată
faţă de când nu este utilizată. Când bicicleta nu este utilizată și lanţul este pe foaia mare/
mijlocie și pe pinionul cel mai mic, este posibil ca plăcuţa exterioară a ghidajului lanţului
de la schimbătorul faţă să atingă lanţul.
• Există posibilitatea ca lanţul să murdărească manșetele îmbrăcăminţii în timpul deplasării.
• Se va aplica lubrifiant pe cuvetele din stânga și dreapta înainte de a le monta.
• Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește cămașa exterioară și ghidajul de cablu al
schimbătorului faţă specificat.
• Acest schimbător faţă se folosește numai pentru angrenajele triple. Nu se folosește pentru angrenajele
duble, deoarece punctele de schimbare a vitezelor nu se potrivesc.
• La montarea unui schimbător cu tragere de sus, se alege un cadru care are trei suporturi pentru cămașă,
conform imaginii din dreapta.
• Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet, chiar și atunci când
ghidonul este rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta de schimbător nu atinge
cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
• Se folosește un lubrifiant special pentru cablul de schimbător. Nu se va folosi lubrifiant DURA-ACE sau de
alt tip, deoarece acestea pot afecta schimbarea vitezelor.
• Se lubrifiază cablul și partea interioară a cămășii înainte de utilizare, pentru a se asigura glisarea corectă.
• Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
• Dacă lichidul de frână folosit pentru frânele pe disc tinde să adere la piesele de plastic ale manetei de schimbător, acestea se
pot fisura sau decolora. De aceea, lichidul de frână nu trebuie să adere la aceste piese de plastic.
Uleiul mineral folosit de frânele pe disc SHIMANO nu provoacă fisurarea sau decolorarea pieselor de plastic în cazul în care
aderă la acestea, însă aceste piese trebuie curăţate în prealabil cu alcool, pentru a împiedica aderarea particulelor străine.
• Este interzisă dezasamblarea display-ului și manetei schimbătorului, deoarece acest lucru poate provoca deteriorarea sau
funcţionarea defectuoasă a acestora.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
• Pentru întrebări referitoare la metodele de montare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui
dealer autorizat.
Suporturi cămașă exterioară
Foi
Pinioane
■ Observaţie
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va
consulta cuplul de strângere recomandat de producătorul acestora
pentru a evita strângerea excesivă, care poate deteriora carbonul
și/sau strângerea insuficientă, care poate afecta fixarea
componentelor.
Se atașează același capac exterior la capătul tăiat al cămășii.
Capac exterior
Tăierea cămășii exterioare
În momentul tăierii cămășii exterioare, se taie capătul opus
capătului marcat. După tăierea cămășii,
capătul se rotunjește, pentru ca interiorul
găurii să aibă un diametru uniform.
SI-5KA0A-002-05
Schimbător faţă cu colier
Schimător faţă cu prindere pe butuc
68 mm
2.5 mm
Distanţier
68 mm
Suport de
prindere pe
butucul
pedalier
73 mm 73 mm
A
A A A A
A
Montarea angrenajului și a schimbătorului faţă
Se va urma procedura ilustrată în figură.
1, 2 Se utilizează instrumentul special TL-FC32 / 36 pentru a monta
adaptorul dreapta (filet pe stânga) și adaptorul stânga
(filet pe dreapta).
Cuplu de strângere: 35 - 50 N•m
3 Se introduce partea din dreapta a angrenajului.
4 Se fixează partea A a braţului pedalier stânga pe axul braţului
pedalier dreapta, în punctul în care canelura este largă.
■ Metoda de instalare a distanţierelor
Observaţie:
Plăcuţa opritorului se
fixează în poziţia corectă,
conform imaginii.
6
2
1
3
Zona canelurii
largi
TL-FC16
Plăcuţă opritor
Știft
plăcuţă
Se ridică
5
4
TL-FC32
A
Protecţie internă
< FC-M770-10 >
Știft de cuplare întărit
Știft de legătură Știft de legătură
* Dacă se folosește o carcasă a butucului pedalier de 68 mm de tip colier, se poate folosi un distanţier de 1,8 mm împreună cu un distanţier de 0,7 mm în locul unui distanţier
de 2,5 mm.
Serie XT
Manetă de schimbător RAPIDFIRE SL-M770
Cămașă OT-SP41 (SIS-SP41)
Schimbător faţă FD-M770-10 / FD-M771-10 / FD-M770-10E / FD-M771-10D
Angrenaj pedalier FC-M770-10
Lanţ CN-HG94
Ghidaj cabluri SM-SP17 / SM-BT17
Număr model FD-M770-10E FD-M770-10 FD-M771-10
Normal X
Cu tragere de sus X
Diferenţa dintre foaia mare și foaia mică 18T
Diferenţa minimă dintre foaia mare și foaia mijlocie 10T
Diametru colier schimbător faţă - S, M, L S, M, L
Unghi chainstay (
␣
)
66° - 69°
Linie lanţ indicată 50 mm
Angrenaj indicat 42T
Număr model FC-M770-10
Combinaţie dinţi angrenaj 42 - 32 - 24T
Diametru cerc șuruburi 104 mm / 64 mm
Lungime braţ pedalier 165 mm, 170 mm, 175 mm, 180 mm
Linie lanţ 50 mm
Lăţime carcasă butuc pedalier 68, 73 mm
Dimensiuni filet BC1.37 (68, 73 mm)
Butuc pedalier compatibil SM-BB70
Dacă lanţul cade spre braţul pedalier. Se strânge șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în sensul
acelor de ceasornic
(aprox. 1/4 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de pe
foaia mijlocie pe foaia mare este
dificilă.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic
(aprox. 1/8 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de la foaia
mijlocie la foaia mică este dificilă.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie inferioară, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic
(aprox. un 1/4 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa interioară a schimbătorului
faţă, atunci când lanţul este pe foaia
mare.
Se strânge șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în sensul
acelor de ceasornic
(aprox. 1/8 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa exterioară a schimbătorului
faţă, atunci când lanţul este pe foaia
mare.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic
(aprox. 1/8 de tură).
Dacă lanţul sare peste foaia mijlocie
la coborârea de pe foaia mare.
Se slăbește șurubul de reglare a
cablului, prin rotire în sens invers
acelor de ceasornic (1 sau 2 ture).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa interioară a schimbătorului
faţă când se face trecerea pe pinionul
mare și lanţul se află pe foaia mijlocie.
Se strânge șurubul de reglare a
cablului în sensul acelor de ceasornic
(1 sau 2 ture).
Dacă lanţul cade spre butucul
pedalier.
Se strânge șurubul de reglare în
poziţie inferioară, prin rotire în sensul
acelor de ceasornic
(aprox. 1/2 de tură).
Dacă maneta este rigidă în momentul
trecerii de pe foaia mijlocie pe foaia
mare.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic
(aprox. 1/4 de tură).
5 Se strânge capacul cu ajutorul instrumentului TL-FC16/18.
Cuplu de strângere: 0,7 - 1,5 N•m
6 Se apasă bine plăcuţa opritorului și se verifică dacă știftul
plăcuţei este bine fixat în poziţie, apoi se strânge șurubul
braţului pedalier stânga. (Cheie hexagonală de 5 mm)
Notă: Fiecare șurub trebuie strâns în mod egal la un cuplu
de 12 - 14 N•m.
Lanţ Știft de cuplare întărit Cheie pentru lanţ
Lanţ foarte îngust de 10
viteze pentru MTB
cu canelură (3)
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
cu canelură (2)
Exemplu:
de pe foaia mijlocie pe foaia
mare.
Pentru schimbător cu
prindere pe butuc
Se instalează după cum
se arată în imagine.