Șurub reglare cablu
Poziţia lanţului
Cel mai mic
pinion
Foaia mare
Poziţia lanţului
Cel mai mare
pinion
Foaia mijlocie
3. Reglarea în poziţie
superioară
Distanţa dintre plăcuţa
exterioară a ghidajului lanţului
și lanţ trebuie să fie de
0 - 0,5 mm.
4. Reglarea pe foaia mijlocie
În momentul reglării, se așază lanţul pe
cel mai mare pinion și, în faţă, pe foaia
mijlocie. Reglarea se face cu ajutorul
șurubului de reglare a cablului, astfel
încât distanţa dintre plăcuţa interioară
a ghidajului lanţului și lanţ să fie de
0 - 0,5 mm.
Observaţie:
Se trage cablul
conform imaginii.
Șurub de
fixare a
cablului
Bloc de aliniere Pro-Set
Șurub
Adaptor Adaptor
Schimbător faţă
Angrenaj pedalier
Cuplu de strângere:
35 - 50 N•m
Pentru a trece pe o foaie mai mare
În momentul în care maneta (A) este
apăsată o dată, are loc trecerea pe
de pe foaia mică pe foaia mare.
Exemplu:
de pe foaia mijlocie pe foaia
mare.
Pentru a trece pe o foaie mai mică
În momentul în care maneta (B)
este apăsată o dată, are loc
trecerea de pe foaia mare pe
foaia mică.
Exemplu:
de pe foaia mare pe foaia
mijlocie.
Schimbarea vitezelor
Această manetă de eliberare este prevăzută cu un mecanism 2-WAY RELEASE, care permite eliberarea fie prin împingerea, fie prin
tragerea manetei.
Manetele (A) și (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea vitezelor.
În momentul acţionării uneia dintre manete, trebuie rotit simultan și braţul pedalier.
Poziţia iniţială a manetei (A) Manetă (B)
2-way release
2. Conectarea și fixarea cablului
Se acţionează maneta (B) de două
sau mai multe ori și se verifică
dacă display-ul indică poziţia
inferioară. Se scoate apoi capacul
și se conectează cablul.
Capac
Manetă (B)
Cablu
Se montează capacul rotindu-l conform
imaginii, până când se oprește.
Nu se forţează rotirea pentru a nu deteriora
filetul șurubului.
Capac
Se folosește un manșon pentru
ghidon cu diametru exterior maxim
de 36 mm.
Cuplu de strângere:
5 N•m
Cheie hexagonală
de 4 mm
5. Tabelul problemelor tehnice
După efectuarea pașilor 1 - 4, se acţionează maneta de schimbător
pentru a verifica schimbarea vitezelor. (Această operaţiune se efectuează
și dacă schimbarea vitezelor devine dificilă în timpul utilizării).
Cuplu de strângere:
6 - 7 N•m
Date tehnice
Diametre colier:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
În cazul utilizării dimensiunilor S, M, se
folosește un colier cu un diametru de
28,6 mm, 31,8 mm și se montează pe un
adaptor de dimensiune L.
Unghi chainstay
n Se vor consulta instrucţiunile de service ale sistemului
de tracţiune spate pentru informaţii despre înlocuirea și
montarea indicatorului.
Cuplu de strângere:
2,5 N•m
Cheie hexagonală de
3 mm
Observaţie:
Se trage cablul conform imaginii.
FD-M771 FD-M773
Șurub de fixare a cablului
În exterior În interior
Cheie hexagonală de
3 mm
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
• Lanţul se va curăţa cu detergent neutru. Nu se vor folosi detergenţi bazici sau acizi, cum ar fi agenţii de îndepărtare a ruginii,
deoarece aceștia pot duce la deteriorarea și / sau ruperea lanţului.
• Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
• Există două tipuri de știfturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos înainte de a alege știftul care va fi utilizat. În
cazul folosirii de știfturi de cuplare altele decât cele
întărite, sau în cazul folosirii de instrumente sau știfturi
de cuplare întărite care nu sunt potrivite pentru tipul de
lanţ utilizat, este posibil ca forţa de cuplare rezultată să
nu fie suficientă, ceea ce poate provoca ruperea sau
căderea lanţului.
• Dacă lungimea lanţului trebuie ajustată ca urmare a
modificării numărului de dinţi ai pinionului, eliminarea
unei secţiuni trebuie executată în alt loc decât cel în
care lanţul a fost îmbinat cu un știft de cuplare întărit
sau cu un știft de capăt. Dacă eliminarea unei secţiuni este executată în locul de îmbinare cu
un știft de cuplare întărit sau cu un știft de capăt, lanţul se va deteriora.
• Se va avea grijă ca manșetele pantalonilor să nu se prindă în lanţ în timpul pedalării; în caz
contrar, utilizatorul poate cădea de pe bicicletă.
• Se va verifica întinderea corectă și buna stare a lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau dacă
este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și poate provoca accidentarea gravă a utilizatorului.
• Se folosește un angrenaj compatibil cu lanţurile pentru 9 viteze, împreună cu lanţurile Shimano CN-7701, CN-HG93 și
CN-HG73. În cazul folosirii unui angrenaj pentru un lanţ pentru 8 viteze sau mai puţine, pot apărea probleme la schimbatul
vitezelor pe foi sau niturile lanţului se pot desprinde, provocând ruperea lanţului.
• Cele două șuruburi de prindere ale braţului pedalier stânga se vor strânge alternativ câte puţin, nu separat și până la capăt. Se
folosește o cheie dinamometrică pentru a verifica dacă cuplul de strângere final este de 12 - 14 N•m. În plus, după
parcurgerea a circa 100 km, se verifică din nou cuplul de strângere folosind o cheie dinamometrică. Este de asemenea
important să se verifice periodic cuplurile de strângere. Dacă acestea sunt prea mici sau dacă șuruburile de prindere nu sunt
strânse alternativ câte puţin, braţul pedalier stânga se poate desprinde, iar utilizatorul poate cădea și suferi vătămări grave.
• Înainte de a folosi bicicleta, se vor verifica braţele pedaliere. Acestea nu trebuie să prezinte fisuri. În cazul prezenţei unor fisuri,
braţul pedalier se poate rupe și utilizatorul poate cădea de pe bicicletă.
• În cazul în care protecţia internă nu este montată corect, axul poate rugini și se poate deteriora, provocând accidente grave.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot
provoca accidente grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt incorect efectuate,
lanţul poate sări, ceea ce duce la căderea utilizatorului de pe bicicletă și accidentarea gravă a acestuia.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor.
Știft de cuplare întărit
Știft de capăt Știft de legătură
Observaţie
• În plus, dacă pedalarea nu pare a se efectua la parametri normali, se verifică din nou acest aspect.
• Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica dacă îmbinările nu sunt slăbite și nu au joc. De asemenea, se vor strânge la
intervale regulate braţele pedaliere și pedalele.
• Dacă se aude un scârţâit de la axul butucului pedalier și de la punctul de conectare a braţului stânga, se aplică vaselină pe
conector, apoi se strânge la cuplul specificat.
• Butucul pedalier nu se va spăla cu jet de apă de înaltă presiune.
• În cazul în care se sesizează slăbirea rulmenţilor, se va înlocui butucul pedalier.
• Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor lubrifia toate piesele mobile.
• Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.
• Foile angrenajului trebuie spălate periodic cu detergent neutru, apoi lubrifiate. De asemenea, lanţul se va curăţa cu un
detergent neutru și se va lubrifia; această metodă este utilă pentru prelungirea duratei de utilizare a foilor și a lanţului.
• Dacă lanţul continuă să sară de pe foi în timpul utilizării bicicletei, se vor înlocui lanţul și
foile.
• Atunci când lanţul se află în poziţia din imagine, ar putea atinge foile sau schimbătorul
faţă, producând astfel zgomot. Dacă zgomotul respectiv reprezintă o problemă, se va
muta lanţul pe un pinion mai mare.
• Se va aplica lubrifiant pe cuvetele din stânga și dreapta înainte de a le monta.
• Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește cămașa exterioară și ghidajul de cablu
al schimbătorului faţă specificat.
• Acest schimbător faţă se folosește numai pentru angrenajele triple. Nu se folosește
pentru angrenajele duble, deoarece punctele de schimbare a vitezelor nu se potrivesc.
• La montarea unui schimbător cu tragere de sus, se alege un cadru care are trei suporturi pentru cămașă,
conform imaginii din dreapta.
• Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet, chiar și atunci când
ghidonul este rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta de schimbător nu atinge
cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
• Se folosește un lubrifiant special pentru cablul de schimbător (SIS-SP41). Nu se va folosi lubrifiant
DURA-ACE sau de alt tip, deoarece acestea pot afecta schimbarea vitezelor.
• Se lubrifiază cablul și partea interioară a cămășii înainte de utilizare, pentru a se asigura glisarea corectă.
• Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
• Dacă lichidul de frână folosit pentru frânele pe disc tinde să adere la piesele de plastic ale manetei de schimbător, acestea se
pot fisura sau decolora. De aceea, lichidul de frână nu trebuie să adere la aceste piese de plastic.
Uleiul mineral folosit de frânele pe disc SHIMANO nu provoacă fisurarea sau decolorarea pieselor de plastic în cazul în care
aderă la acestea, însă aceste piese trebuie curăţate în prealabil cu alcool, pentru a împiedica aderarea particulelor străine.
• Este interzisă dezasamblarea display-ului și manetei schimbătorului, deoarece acest lucru poate provoca deteriorarea sau
funcţionarea defectuoasă a acestora.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
• Pentru întrebări referitoare la metodele de montare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui
dealer autorizat.
Suporturi cămașă
exterioară
Foi
Pinioane
n Observaţie
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va
consulta cuplul de strângere recomandat de producătorul acestora
pentru a evita strângerea excesivă, care poate deteriora carbonul
și/sau strângerea insuficientă, care poate afecta fixarea
componentelor.
Se atașează același capac exterior la capătul tăiat al cămășii.
Capac exterior
Tăierea cămășii exterioare
În momentul tăierii cămășii exterioare, se taie capătul opus
capătului marcat. După tăierea cămășii
exterioare, capătul se rotunjește, pentru ca
interiorul găurii să aibă un diametru uniform.
SI-6MPFA-003-05
Schimbător faţă cu colier Schimător faţă cu prindere pe butuc
< FC-M770 > <FC-M771-K>
Schimbător faţă cu colier Tip suport apărătoare lanţ Schimător faţă cu prindere pe butuc
68 mm
Distanţier
68 mm
Suport de
prindere pe
butucul
pedalier
73 mm 73 mm
68 mm 68 mm
Schimbător cu
prindere pe
butuc
73 mm 73 mm
68 mm
Suport de
prindere pe
butucul
pedalier
73 mm
A
A
A
A C
C
C B
A A
A A A A A A A A
A B C
Montarea angrenajului și a schimbătorului faţă
Se va urma procedura ilustrată în figură.
1, 2 Se utilizează instrumentul special TL-FC32 / 36 pentru a monta
adaptorul dreapta (filet pe stânga) și adaptorul stânga (filet pe
dreapta).
Cuplu de strângere: 35 - 50 N•m
3 Se introduce partea din dreapta a angrenajului.
4 Se fixează partea A a braţului pedalier stânga pe axul braţului
pedalier dreapta, în punctul în care canelura este largă.
5 Se strânge capacul cu ajutorul instrumentului TL-FC16/18.
Cuplu de strângere: 0,7 - 1,5 N•m
6 Se apasă bine plăcuţa opritorului și se verifică dacă știftul
plăcuţei este bine fixat în poziţie, apoi se strânge șurubul
braţului pedalier stânga. (Cheie hexagonală de 5 mm)
Notă: Fiecare șurub trebuie strâns în mod egal la un cuplu de
12 - 14 N•m.
n Metoda de instalare a distanţierelor
(1) Se verifică dacă lăţimea carcasei butucului
pedalier este de 68 mm sau de 73 mm.
(2) După aceea, se montează cuvetele, conform
figurilor de mai jos.
*
1 Dacă se folosesc trei distanţiere de 2,5 mm cu un schimbător cu colier și o carcasă a butucului pedalier cu lăţimea de 68 mm, se montează două distanţiere în partea dreaptă
și un distanţier în partea stângă.
*
2 1,8 mm reprezintă grosimea apărătorii pentru lanţ.
*
1
*
2
5
6
2
4
1
3
Zona canelurii
largi
TL-FC16
TL-FC32
Plăcuţă opritor
Știft
plăcuţă
Se ridică
Observaţie:
Plăcuţa opritorului se
fixează în poziţia corectă,
conform imaginii.
Tub intern
Pentru schimbător cu
prindere pe butuc
Se instalează după cum
se arată în imagine.
Dacă lanţul cade spre braţul pedalier.
Se strânge șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sensul acelor de ceasornic
(aprox. 1/4 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de pe
foaia mijlocie pe foaia mare este
dificilă.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic
(aprox. 1/8 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de la foaia
mijlocie la foaia mică este dificilă.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie inferioară, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic
(aprox. un 1/4 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa interioară a schimbătorului
faţă, atunci când lanţul este pe foaia
mare.
Se strânge șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sensul acelor de ceasornic
(aprox. 1/8 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa exterioară a schimbătorului
faţă, atunci când lanţul este pe foaia
mare.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic
(aprox. 1/8 de tură).
Dacă lanţul sare peste foaia mijlocie
la coborârea de pe foaia mare.
Se slăbește șurubul de reglare a
cablului, prin rotire în sens invers
acelor de ceasornic (1 sau 2 ture).
Dacă există atingeri între lanţ și
plăcuţa interioară a schimbătorului faţă
când se face trecerea pe pinionul
mare și lanţul se află pe foaia mijlocie.
Se strânge șurubul de reglare a
cablului în sensul acelor de ceasornic
(1 sau 2 ture).
Dacă lanţul cade spre butucul
pedalier.
Se strânge șurubul de reglare în poziţie
inferioară, prin rotire în sensul acelor
de ceasornic (aprox. 1/2 de tură).
Dacă maneta este rigidă în momentul
trecerii de pe foaia mijlocie pe foaia
mare.
Se slăbește șurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic
(aprox. 1/4 de tură).
Serie XT
Manetă de schimbător RAPIDFIRE SL-M770
Cămașă SIS-SP41
Schimbător faţă FD-M770 / FD-M771 / FD-M772 / FD-M773 / FD-M770-E / FD-M772A
Angrenaj pedalier FC-M770 / FC-M771-K
Lanţ CN-HG93
Ghidaj cablu schimbător faţă SM-SP17 / SM-BT17
Schimbător faţă
X = disponibil
Număr model FD-M770-E FD-M770 FD-M771
FD-M772 / M772A
FD-M773
Normal X X X X
Cu tragere de sus X X X X
Diferenţa dintre foaia mare și foaia mică 22T 22T 22T 22T
Diferenţa minimă dintre foaia mare și foaia mijlocie 12T 12T 12T 12T
Diametru colier schimbător faţă - S, M, L S, M, L S, M, L
Unghi chainstay (
a
)
66° - 69° 66° - 69° 66° - 69° 63° - 66°
Linie lanţ indicată 50 mm 50 mm 50 mm 50 mm
Angrenaj indicat 44T 44T / 48T 44T 44T / 48T
Angrenaj
Număr model FC-M770 FC-M771-K
Combinaţie dinţi angrenaj 44-32-22T 48-36-26T
Diametrul șurubului 104 mm / 64 mm 104 mm / 64 mm
Lungime braţ pedalier 165 mm, 170 mm, 175 mm, 180 mm 165 mm, 170 mm, 175 mm, 180 mm
Linie lanţ 50 mm 50 mm
Lăţime carcasă butuc pedalier 68, 73 mm 68, 73 mm
Dimensiuni filet BC1,37 (68, 73 mm) BC1,37 (68, 73 mm)
Butuc pedalier compatibil SM-BB70
Lanţ Știft de cuplare întărit Cheie pentru lanţ
Lanţ foarte îngust pentru
9 viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
Argintiu TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, pentru 8 / 7 /
6 viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
Negru TL-CN32 / TL-CN27
2,5 mm
1,8 mm
0,7 mm
6,5 mm
7,1 mm
68 mm
73 mm