Instrucţiuni pentru service SI-6TARA-001
Sistem tracţiune spate
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Date tehnice
Schimbător spate
Combinaţii bloc de pinioane Butuc spate
Lungimea lanţului pentru bicicletele cu
suspensie spate
Lungimea A va varia în funcţie de deplasarea suspensiei spate. Din
această cauză, dacă lanţul este prea scurt, sistemul de tracţiune
poate fi solicitat excesiv. Lungimea lanţului se reglează adăugând
două zale atunci când suspensia spate este în poziţia în care
dimensiunea "A” este maximă, iar lanţul se află pe cel mai mare
pinion și pe foaia mare. Dacă deplasarea suspensiei spate este
amplă, este posibil ca lanţul să nu fie bine întins când se află pe
foaia mică și pe cel mai mic pinion.
A
A'
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe cel
mai mare pinion și pe foaia mare)
Cel mai
mare pinion
Lanţ
Foaia mare
Schimbarea vitezelor
Această manetă de eliberare este prevăzută cu un mecanism 2-WAY RELEASE, care permite eliberarea fie prin împingerea, fie prin tragerea
manetei.
Manetele (A) și (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea vitezelor. În momentul acţionării uneia dintre
manete, trebuie rotit simultan și braţul pedalier.
În aceste instrucţiuni de service este prezentat modul de utilizare a manetelor de schimbător RAPIDFIRE SL-M770 în combinaţie cu
schimbătorul spate de tip normal RD-M773.
Pentru schimbarea de pe un pinion mic pe unul mai mare
(maneta A)
Pentru a schimba doar o viteză, se apasă maneta (A) în poziţia (1).
Pentru a schimba rapid două
viteze, se apasă în poziţia (2).
Pentru schimbarea de pe un pinion mare pe unul mai mic
(maneta B)
Se apasă o dată maneta (B) pentru a schimba pe următorul pinion
mai mic.
Poziţia iniţială a manetei (A)
Manetă (B)
2-way release
Se montează capacul rotindu-l conform
imaginii, până când se oprește.
Nu se forţează rotirea pentru a nu
deteriora filetul șurubului.
Se acţionează maneta (B) de cel
puţin 9 ori, apoi se verifică dacă
display-ul indică poziţia superioară.
Se scoate apoi capacul și se
conectează cablul.
Manetă (B)
Capac
Capac
Cablu
Tăierea cămășii exterioare
În momentul tăierii cămășii exterioare, se
taie capătul opus capătului marcat. După
tăierea cămășii, capătul se rotunjește,
pentru ca interiorul găurii să aibă un
diametru uniform.
Se atașează același
capac exterior la
capătul tăiat al cămășii.
Capac exterior
Capacul etanș cu vârf
și protecţia din cauciuc
se montează pe
opritorul exterior al
cadrului.
Protecţie din cauciuc
Protecţie din
cauciuc
A nu se îndoi
Capac etanș cu vârf
* În cazul deplasării ample a schimbătorului spate, cum ar fi în
cazul bicicletelor cu suspensie spate, se recomandă înlocuirea
capacului cu cel din aluminiu.
Capătul cămășii prevăzut cu
capac din aluminiu trebuie să se
afle lângă schimbător.
Capac din aluminiu
Partea dinspre schimbător
Dacă nu se folosește display-ul, această manetă de schimbător
poate fi montată fie în interiorul, fie în exteriorul manetei de
frână. În cazul reglării poziţiei, se scoate display-ul, după care se
fixează în noua poziţie cu ajutorul celor două șuruburi de fixare.
• Se montează maneta de schimbător într-o poziţie în care să nu
obstrucţioneze acţionarea frânei și schimbarea vitezelor.
• Nu se folosește într-o combinaţie care împiedică acţionarea frânei.
• La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va
consulta cuplul de strângere recomandat de producătorul
acestora pentru a evita strângerea excesivă, care poate deteriora
carbonul și/sau strângerea insuficientă, care poate afecta fixarea
componentelor.
Montarea manetei
Se folosește un manșon pentru ghidon
cu diametru exterior maxim de 36 mm.
Cuplu de strângere: 5 N•m
Cheie hexagonală
de 4 mm
Cuplu de strângere:
2,5 N•m
Cheie hexagonală de 3 mm
În interior În exterior
Cheie hexagonală de 3 mm
SI-6TARA-001-05
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
Observaţie
• Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor lubrifia toate piesele mobile.
• Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.
• Schimbătorul va fi curăţat periodic și toate piesele mobile vor fi lubrifiate (mecanismul și rolele).
• Dacă reglarea schimbării vitezelor nu poate fi făcută, se va verifica paralelismul cu partea din spate a bicicletei. Se vor verifica și
lubrifierea cablului și dimensiunile manșonului exterior. Acesta nu trebuie să fie prea lung sau prea scurt.
• În cazul detectării de zgomote neobișnuite ca rezultat al slăbirii unei role, aceasta trebuie înlocuită.
• Dacă roata se înţepenește și rotirea devine dificilă, se va lubrifia cu vaselină.
• Nu se va aplica ulei în interiorul butucului, pentru a nu provoca spălarea vaselinei.
• Pinioanele trebuie spălate periodic cu detergent neutru și lubrifiate din nou. În plus, curăţarea lanţului cu un detergent neutru și
lubrifierea acestuia se pot dovedi o modalitate eficientă de prelungire a duratei de utilizare a pinioanelor și a lanţului.
• Dacă lanţul sare repetat de pe pinioane în timpul folosirii, pinioanele și lanţul trebuie înlocuite.
• Folosirea unui cadru cu cabluri interne nu este recomandată, deoarece forţele de frecare mari au tendinţa de a afecta funcţia de
schimbare SIS.
• Se folosește întotdeauna setul de pinioane cu aceleași marcaje de grup. Nu se folosește niciodată cu un
pinion cu un marcaj de grup diferit.
• Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet, chiar și atunci când
ghidonul este rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta de schimbător nu atinge cadrul
bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
• Se folosește un lubrifiant special pentru cablul de schimbător. Nu se va folosi lubrifiant DURA-ACE sau de
alt tip, deoarece acestea pot afecta schimbarea vitezelor.
• Se lubrifiază cablul și partea interioară a cămășii înainte de utilizare, pentru a se asigura glisarea corectă.
• Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește cămașa exterioară și ghidajul de cablu al schimbătorului
faţă specificat.
• Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
• Dacă lichidul de frână folosit pentru frânele pe disc tinde să adere la piesele de plastic ale manetei de schimbător, acestea se
pot fisura sau decolora. De aceea, lichidul de frână nu trebuie să adere la aceste piese de plastic.
Uleiul mineral folosit de frânele pe disc SHIMANO nu provoacă fisurarea sau decolorarea pieselor de plastic în cazul în care
aderă la acestea, însă aceste piese trebuie curăţate în prealabil cu alcool, pentru a împiedica aderarea particulelor străine.
• Este interzisă dezasamblarea display-ului și manetei schimbătorului, deoarece acest lucru poate provoca deteriorarea sau
funcţionarea defectuoasă a acestora.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
• Pentru întrebări referitoare la metodele de montare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui
dealer autorizat.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Marcaje de grup
"Intervalul de întreţinere depinde de modul de utilizare şi de condiţiile de mediu. Lanţul trebuie
curăţat periodic folosind o substanţă de curăţare pentru lanţ. Nu se vor folosi solvenţi alcalini sau
acizi, cum ar fi substanţele de curăţare a ruginei. În cazul utilizării acestor solvenţi, lanţul se
poate rupe şi provoca accidentări grave."
• Pentru a îmbunătăţi schimbarea vitezelor, cele două laturi ale acestui lanţ sunt diferite şi trebuie orientate
corect la montare, conform marcajelor laterale. Pentru a obţine performanţe optime, lanţul trebuie orientat
corect la montare. În cazul în care este montat invers, lanţul poate sări, provocând accidente grave.
• Se va verifica dacă roţile sunt bine fixate înainte de folosirea bicicletei. Dacă sunt slăbite, se pot desprinde și pot provoca
accidentări grave.
• Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
• În cazul folosirii de știfturi de cuplare altele decât cele
întărite, sau în cazul folosirii de instrumente sau știfturi de
cuplare întărite care nu sunt potrivite pentru tipul de lanţ
utilizat, este posibil ca forţa de cuplare rezultată să nu fie
suficientă, ceea ce poate provoca ruperea sau căderea
lanţului.
• În cazul în care lungimea lanţului trebuie ajustată ca
urmare a unei modificări a numărului de dinţi ai pinionului,
tăierea unei secţiuni va fi executată într-un alt loc decât locul de îmbinare a lanţului cu ajutorul
unui știft de cuplare întărit. Dacă tăierea secţiunii este executată în locul de îmbinare cu un știft
de cuplare întărit, lanţul se va deteriora.
• Se va verifica întinderea corectă și buna stare a lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau dacă
este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și poate provoca
accidentarea gravă a utilizatorului.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot
provoca accidente grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt incorect efectuate, lanţul
poate sări, ceea ce duce la accidentarea utilizatorului.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor.
Știft de cuplare întărit
Știft de legătură Știft de legătură
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la: http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Montarea pinioanelor
Caseta are o
singură canelură
lată.
(bL) 11 - 32T
(bJ) 11 - 34T
(bk) 11 - 36T
Parte lată
A
a
c
-
1
4
T
Pentru a monta pinioanele HG, se va folosi instrumentul special (TL-LR15/LR10)
pentru a strânge piuliţa de fixare.
Pentru a înlocui pinioanele HG, se vor folosi instrumentul special (TL-LR15/LR10) și
TL-SR21 pentru a desface piuliţa de fixare.
Cuplu de strângere: 30 - 50 N•m
În cazul fiecărui pinion, suprafaţa pe care se află marcajul grupului
trebuie să fie orientată în afară și poziţionată astfel încât partea mai
lată a fiecărui pinion și partea A (unde lăţimea canelurii este mare) de
pe casetă să fie aliniate.
Piuliţă de fixare
Șaibă piuliţă de fixare
Distanţier pinioane
Piuliţă de fixare
TL-LR15/LR10
Cheie
(TL-SR21)
Demontare
Se vor consulta instrucţiunile pentru service ale RD-M773 (schimbător
spate) pentru detalii despre montarea schimbătorului spate și reglarea SIS.
Conectarea și fixarea cablului
Înlocuirea și montarea display-ului
Demontarea și montarea se vor face numai în momentul scoaterii
sau înlocuirii display-ului. Pentru faţă, acul indicator este în direcţie
opusă.
[Demontarea]
1.
Se acţionează maneta (B) de 9 sau mai multe ori, pentru a o
aduce în poziţia superioară.
2. Se scot cele două șuruburi de fixare a display-ului.
3. Se ridică lentila conform imaginii, iar apoi se decuplează partea
agăţată și se scoate display-ul.
Șuruburi de fixare a display-ului
Display
Partea agăţată
Lentilă
[Montarea]
1.
Se acţionează maneta (B) de 9 sau
mai multe ori, pentru a o aduce în
poziţia superioară.
2. Se verifică dacă acul indicator este
orientat spre stânga, apoi se
aliniază știftul în partea de jos a
indicatorului și bosajul indicatorului
cu marcajele o de pe maneta
schimbătorului. Apoi se introduce
indicatorul în maneta
schimbătorului conform imaginii,
începând cu bosajul și continuând
cu știftul, în ordinea inversă demontării.
3. Se strâng cele două șuruburi de fixare ale display-ului.
4. Se verifică funcţionarea display-ului. Dacă nu funcţionează
corect, se montează din nou,
acordându-se o atenţie deosebită
pașilor 1 și 2.
Cuplu de strângere:
0,2 N•m
Știft
<Dacă se renunţă la display>
1.
Se scoate apărătoarea consolei display-ului atașată acestuia
începând cu lamela mai scurtă, conform imaginii.
2. Se introduce mai întâi lamela apărătorii consolei indicatorului în
fanta care nu are un simbol o , apoi se fixează pe maneta de
schimbare a vitezelor și se imobilizează cu șurubul de prindere a
display-ului.
Display
Lamelă mai scurtă
Apărătoare consolă
display
Manetă schimbător
Apărătoare
consolă display
Cuplu de strângere:
0,2 N•m
Cheie hexagonală de 5 mm
Înlocuirea casetei
Mai întâi, se scoate axul conform procedurii ilustrate.
Secţiunea cu dublă blocare, aflată în partea laterală a casetei,
nu poate fi demontată.
Cheie de 17 mm
Demontare
Con cu capac împotriva
prafului (nu poate fi demontat)
Buza este în exterior
Garnitură
Canelurile de fixare a discului
(FH-M775)
Latura stângă Cuplu de strângere:
15 - 20 N•m
Ax
Observaţie:
• Îndepărtarea și montarea garniturii se vor face cu mare atenţie,
pentru a se evita îndoirea acesteia.
În momentul montării la loc a garniturii, aceasta trebuie să fie
corect orientată și introdusă cât mai adânc posibil.
• Nu se va demonta capacul împotriva prafului montat pe con.
• Canelurile de fixare a discului se pot deteriora dacă discul nu a
fost montat pe FH-M775; se va monta un capac pe canelurile de
montare a discului (accesoriu).
După îndepărtarea axului, se scoate șurubul de fixare a casetei
(din interiorul casetei) și se înlocuiește caseta.
Observaţie:
În momentul înlocuirii casetei, se înlocuiește și șurubul de fixare.
Se va lubrifia filetul șurubului de fixare a casetei. În caz contrar,
acesta se poate slăbi sau bloca.
Se interzice dezasamblarea casetei, deoarece acest lucru poate
provoca o funcţionare defectuoasă.
Șurub de fixare
casetă
Casetă
Șaibă casetă
Vaselină DURA-ACE
(Y-04110000)
Nu se va demonta
garnitura.
Se aplică lubrifiant
Cuplu de strângere:
45 - 50 N•m
Cheie hexagonală de
14 mm
Serie XT
Manetă de schimbător RAPIDFIRE SL-M770-10
Cămașă OT-SP41 (SIS-SP41)
Schimbător spate RD-M773
Tip SGS / GS
Butuc spate FH-M770 / FH-M775
Viteze 10
Bloc de pinioane CS-M771-10
Lanţ CN-HG94
Ghidaj cabluri SM-SP17 / SM-BT17
Lanţ Știft de cuplare întărit Cheie pentru lanţ
Lanţ foarte îngust de
10 viteze pentru MTB
cu canelură (3)
TL-CN32 TL-CN23
TL-CN27
cu canelură (2)
Număr model RD-M773
Tip SGS GS
Viteze 10
Capacitate totală 43 T 35 T
Cel mai mare pinion 36 T 36 T
Cel mai mic pinion 11 T 11 T
Diferenţa dintre foaia mare și foaia mică 18 T 18 T
Număr model FH-M770 / FH-M775
Viteze 10
Număr orificii spiţe 36 / 32
Număr model Denumire grup Viteze Combinaţie de dinţi
CS-M771-10
bL 10 11, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 25, 28, 32 T
bJ 10 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 26, 30, 34 T
bk 10 11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 36 T