La folosirea sistemului de frânare Shimano Inter-M se va
evita aplicarea continuă a frânei la coborârea pantelor
lungi, în caz contrar piesele interne ale frânei se vor
supraîncălzi, reducând forţa de frânare. De asemenea,
este posibil ca vaselina din interiorul frânei să se evapore,
ceea ce poate cauza o frânare neobișnuit de bruscă.
Sistemul de frânare Shimano Inter-M a fost proiectat
conform unor standarde precum ISO 4210 și DIN
79100-2. Aceste standarde specifică performanţele
pentru o greutate totală de 100 kg. Sistemul BR-IM81-F
este însă proiectat pentru o greutate totală de 130
kg. Dacă greutatea totală depășește 100 kg (130 kg
pentru BR-IM81-F), forţa de frânare a sistemului poate
fi insuficientă pentru frânarea corectă, iar durata de
funcţionare a sistemului poate fi de asemenea redusă.
Sistemul de frânare faţă Inter-M trebuie montat numai
pe latura stângă a unei biciclete cu roţi de 26” sau mai
mari. În cazul montării pe o bicicletă cu roţi mai mici de
26”, forţa de frânare poate fi prea mare, putând provoca
accidente.
Pentru a obţine performanţe optime de la frâna faţă
Shimano Inter-M, trebuie folosite cabluri și manete de
frână Shimano. (Se va consulta gama de produse.)
- Pentru a evita accidentele grave:
• Este important ca utilizatorul să înţeleagă perfect
funcţionarea sistemului de frânare a bicicletei.
Folosirea inadecvată a sistemului de frânare al
bicicletei poate avea ca rezultat pierderea controlului
sau accidentări grave.
Dat fiind că fiecare bicicletă poate reacţiona diferit,
este important ca utilizatorul să se familiarizeze cu
tehnica adecvată de frânare (inclusiv cu apăsarea
manetei de frână și cu controlul bicicletei).
Acest lucru poate fi făcut prin consultarea unui dealer
specializat și a manualului de utilizare a bicicletei,
precum și prin testarea deplasării și frânării.
• În cazul aplicării frânei faţă cu o forţă exagerată,
roata se poate bloca, iar bicicleta se poate răsturna
în faţă, provocând răni grave.
• Butucul frânei faţă Shimano Inter-M este echipat cu
un modulator de putere încorporat. Acest sistem
controlează forţa de frânare pentru a preveni
aplicarea unei forţe excesive. Dacă butucul nu este
dotat cu modulator de putere, forţa de frânare poate
fi excesivă. Din acest motiv, este recomandabilă
utilizarea combinată a butucului și frânei faţă
Shimano Inter-M. Modulatorul de putere emite un
zgomot în timpul acţionării; acest lucru nu indică
o defecţiune.
• Șurubul de fixare a cablului nu trebuie strâns când
este montat pe bicicletă. În caz contrar, șurubul de
fixare a cablului se poate desprinde.
• Dacă sistemul BR-IM81-F, BR-IM80-F,
BR-IM55-F, BR-IM45-F urmează să fie montat pe
o furcă cu suspensie, se va verifica dacă aceasta
este compatibilă. Se va consulta magazinul sau
producătorul bicicletei. În cazul utilizării unei furci
cu suspensie incorecte, este posibil ca aceasta să
funcţioneze incorect datorită suprasolicitării sau
supraîncălzirii generate de frânare, ceea ce poate
provoca accidente.
• Manetele de frână SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/
BL-IM60/BL-IM65/BL-IM45 sunt echipate cu un
mecanism de comutare. În cazul folosirii sistemului
BR-IM81-F, BR-IM80-F, BR-IM55-F, BR-IM45-F
mecanismul trebuie amplasat în poziţia C.R.
Simbolul C indică modul compatibil
cu frâne cantilever.
Simbolul R indică modul compatibil
cu frâne roller.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu
atenţie instrucţiunile de service. Componentele
slăbite, uzate sau defecte pot produce rănirea
gravă a utilizatorului. Se recomandă în mod expres
utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano
originale.
• Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica
funcţionarea corectă a frânelor faţă și spate.
• Dacă suprafaţa de rulare este udă, anvelopele vor
derapa mai ușor, existând riscul de cădere. Pentru
a evita acest lucru, se va reduce viteza și se va frâna
ușor, din timp.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie
și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea
consulta pe viitor.
AVERTISMENT
Poziţia C.R
- Pentru a evita accidentele grave:
1.
2.
3.
4.
6.
7.
1.
6.
9.
8.
7.
5.
4.
2.
3.
8.
9.
5.
ATENŢIE
Se verifică dacă frâna faţă este bine fixată pe butuc prin
intermediul piuliţei de fixare a frânei.
Se verifică dacă axul butucului atinge baza furcii și dacă
capătul braţului frânei iese în exterior cu minim 11 mm
faţă de suportul cu bosaj al furcii. Se verifică de asemenea
dacă roata este bine fixată pe furcă prin intermediul
sistemului quick release sau piuliţei. Dacă roata nu este
montată corect, este posibil să se desprindă în timpul
deplasării, provocând accidente grave.
Cuplu de strângere: 15 - 20 N•m
Piuliţă de fixare a frânei
• În cazul butucului cu quick
release: cu striaţii
Suprafaţa striată trebuie
să fie orientată spre
exterior
• În cazul butucului cu piuliţă:
fără striaţii
Frână
Se ating
Ax
minim
11 mm
Suport cu
bosaj
• În cazul sistemului quick release:
Se va strânge bine maneta
sistemului quick release.
• În cazul sistemului cu piuliţă:
Piuliţa
butucului
Cuplu de strângere:
20 - 25 N•m
Cuplu de strângere:
5 - 7,5 N•m
În cazul detectării unuia dintre fenomenele de mai jos
în timpul utilizării frânei, se va înceta imediat utilizarea
bicicletei și se va solicita verificarea și repararea frânei la
magazinul de unde a fost cumpărată.
În cazurile 1) și 2), cauza poate fi cantitatea insuficientă de
vaselină. Se va solicita ungerea mecanismului cu vaselină
specială pentru frâne roller la magazinul de unde a fost
cumpărată frâna.Înainte de a aplica unsoare, se scoate capacul
orificiului de ungere și se apasă tubul în partea din spate a
orificiului. Se aplică o cantitate adecvată de unsoare (circa 5 g)
în timp ce se rotește lent roata. După aplicare, se verifică dacă
frâna funcţionează corect și nu există zgomote anormale.
Dacă frâna este aplicată frecvent,
piesele din jurul acesteia se pot
supraîncălzi. Piesele nu trebuie
atinse minim 30 de minute după
folosirea bicicletei.
În cazul ruginirii cablului de frână, este posibil ca forţa
de frânare să scadă. În acest caz, cablul de frână trebuie
înlocuit cu un cablu de frână original Shimano, după
care frânarea trebuie verificată din nou.
Se interzice dezasamblarea frânei și butucului faţă. Dacă
sunt dezasamblate, este posibil să nu mai funcţioneze
corect.
OBSERVAŢIE:
• Se vor folosi roţi spiţate 3x sau 4x. Roţile spiţate radial nu
pot fi utilizate deoarece există riscul ca roata și spiţele să
se deterioreze și frâna să facă zgomot.
• Frâna faţă Inter-M este diferită faţă de frânele
convenţionale deoarece interiorul tamburului este umplut
cu vaselină. Din acest motiv, este posibil ca roata să se
învârtă puţin mai greu, în special la temperaturi scăzute.
• În cazul acţionării puternice a frânei faţă Inter-M în timp
ce bicicleta este oprită, se poate observa un ușor joc
al frânei. Acest fenomen este normal și nu va cauza
probleme în timpul deplasării.
• Pentru a verifica jocul din cuvetărie, se apucă mijlocul
ghidonului și un braţ al furcii faţă, conform ilustraţiei, apoi
se acţionează înainte și înapoi, conform săgeţilor.
În cazul efectuării mișcărilor de mai sus cu frâna
acţionată la maxim, detectarea jocului din cuvetărie
va fi mai dificilă din cauza jocului frânei.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea
rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
• Pentru întrebări legate de modul de manevrare sau
reglare, se va contacta punctul de vânzare.
1) Se emite un zgomot anormal la aplicarea frânei
2) Forţa de frânare este anormal de mare
3) Forţa de frânare este anormal de mică
Capac orificiu
gresare
Usoare
pentru frână
roller
minim 12 mm
Se rotește
lent.
Piesele din jurul
frânei
SI-8G70C-001
BR-IM81 -F
BR-IM80
-F
BR-IM55
-F
BR-IM45
-F
Instrucţiuni pentru service
Pentru obţinerea unor rezultate optime de la sistemul de
frânare faţă Shimano Inter-M, se recomandă utilizarea
următoarei combinaţii.
Frână BR-IM81-F
BR-IM80-F
BR-IM55-F/
BR-IM45-F
Butuc HB-IM70/
DH-2R35-E-H/
DH-3R35-H
HB-IM40/
DH-2R35-E/
DH-3R35/
DH-2R30-J
Manetă
SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/BL-IM60/
BL-IM65/BL-IM45
Cablu de frână
Montarea cablului de frână
După verificarea strângerii corecte a șurubului și piuliţei
de reglare, se introduce suportul cămășii în cablul
interior, în direcţia indicată mai jos.
Se verifică dacă marcajul de pe partea posterioară a
ansamblului șurubului de fixare a cablului este “F”, apoi se
trece cablul prin orificiul ansamblului șurubului de fixare.
Se amplasează componentele conform ilustraţiei, apoi
se strânge piuliţa de fixare a cablului. Se folosește
unealta TL-IM21 (unealta de fixare a cablului) pentru a
strânge piuliţa de fixare a cablului, conform Fig. 1. După
strângere, se verifică orientarea corectă a piuliţei de
fixare a cablului și a cablului, conform Fig. 2.
Șurubul de fixare a cablului nu trebuie strâns când este
montat pe bicicletă. Piuliţa de fixare a cablului și cablul
vor fi orientate incorect, conform Fig. 3, ceea ce poate
provoca desprinderea de pe frână a șurubului de fixare
a cablului.
Fig. 3
Fig. 2
Piuliţă de
fixare a
cablului
Fig. 1
TL-IM21
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Șurub de fixare a cablului
Marcaj "F"
Șurub de reglare
Piuliţă de reglare
Suport cămașă
Se aliniază marcajul roșu de pe șaiba de fixare a
cablului interior astfel încât să fie orientat în direcţia
canelurii mecanismului, apoi se introduce șurubul de
fixare a cablului și se apasă până la capăt în canelura
mecanismului.
Se trasează cablul de-a lungul canelurii mecanismului.
Se ancorează cablul în locașul acestuia.
Se introduce ansamblul suportului cămășii în orificiul
braţului frânei și se culisează în porţiunea inferioară a
orificiului.
Se verifică dacă ansamblul suportului cămășii este
fixat corect în orificiul braţului frânei, apoi se montează
capacul pe capătul cablului.
Se orientează apoi capacul cablului astfel încât să nu
atingă lamela sau spiţele.
Se rotește șurubul de reglare a cablului pentru a întinde
cablul.
Marcaj roșu al
șaibei de fixare
a cablului
Șurub de fixare a cablului
Se introduce până la capăt
ansamblul șurubului de
fixare a cablului în canelura
mecanismului.
Canelura mecanismului manetei
Cablu Canelura mecanismului
Cablu
Locaș pentru cablu
Braţul frânei
Suport
cămașă
Suport
cămașă
Capăt cablu
Șurub de reglare a
cablului
Se verifică orientarea corectă a marcajelor roșii de pe
șaiba de fixare a cablului cu ansamblul șurubului de
fixare a cablului presat în mecanism.
Procedura de montare a cablului de frână este descrisă
mai sus. Pentru demontarea cablului, se efectuează
procedura în ordine inversă.
Reglarea cablului de frână
Se verifică mai întâi dacă roata nu se rotește cu ușurinţă
în timp ce cablul de frână este tras, apoi se apasă la
maxim maneta de frână de circa 10 ori pentru a roda
cablul de frână.
Observaţie:
În cazul în care cablul nu este rodat, va trebui reglat
din nou în scurt timp.
Se rotește șurubul de reglare a cablului de pe braţul sau
maneta de frână astfel încât maneta de frână să aibă o
cursă liberă de circa 15 mm.
După verificarea forţei de frânare, se fixează șurubul de
reglare a cablului folosind contrapiuliţa.
Contrapiuliţă
Cuplu de strângere:
1 - 2 N•m
Șurub de reglare
a cablului
Șurub de reglare a cablului
Cursă liberă de 15 mm
Se apasă de
aproximativ
10 ori
Marcaj roșu Marcaj roșu
10.
1.
2.
3.
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la:
http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi
modificate fără notificare. (Romanian)
SI-8G70C-001-05
Informaţii generale privind siguranţa
Cursa liberă a manetei de frână reprezintă distanţa
dintre poziţia în care maneta de frână nu este
acţionată și poziţia în care se întâmpină rezistenţă la
apăsarea manetei.
La apăsarea manetei de frână, cablul trebuie să se
deplaseze cu minim 14,5 mm. Dacă se deplasează
cu mai puţin de 14,5 mm, forţa de frânare va fi
redusă și este posibil ca frâna să nu funcţioneze.
109 mm