Shimano BR-IM70 Service Instructions

Tip
Service Instructions
R
E
L
E
A
S
E
J
A
P
A
N
G
R
E
A
S
E
1
5
-
2
0
N
m
R
E
L
E
A
S
E
R
E
L
E
A
S
E
R
EL
E
AS
E
R
E
LE
A
S
E
R
E
L
E
A
S
E
J
A
P
A
N
G
R
E
A
S
E
1
5
-
2
0
N
m
R
E
L
E
A
S
E
J
A
P
A
N
G
R
E
A
S
E
1
5
-
2
0
N
m
R
E
L
E
A
S
E
R
E
L
E
A
S
E
J
A
P
A
N
G
R
E
A
S
E
1
5
-
2
0
N
m
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
- Pentru a evita accidentele grave:
Este important ca utilizatorul să înţeleagă perfect
funcţionarea sistemului de frânare al bicicletei.
Folosirea inadecvată a sistemului de frânare a bicicletei
dumneavoastră poate avea ca rezultat pierderea
controlului sau accidentări grave. Dat fi ind că fi ecare
bicicletă poate reacţiona diferit, este important ca
utilizatorul să se familiarizeze cu tehnica adecvată
de frânare (inclusiv cu presarea manetei de frână și
cu controlul bicicletei). Acest lucru poate fi făcut prin
consultarea unui dealer specializat și a manualului de
utilizare a bicicletei și prin testarea rulării și frânării.
În cazul aplicării frânei faţă cu o forţă exagerată, roata
se poate bloca, iar bicicleta se poate răsturna în faţă,
provocând răni grave.
Dacă sistemul BR-IM70-F urmează să fi e montat pe o
furcă cu suspensie, se va verifi ca dacă aceasta este
compatibilă. Se va consulta magazinul sau producătorul
bicicletei. În cazul utilizării unei furci cu suspensie
incorecte, este posibil ca aceasta să funcţioneze
incorect datorită suprasolicitării sau supraîncălzirii
generate de frânare, ceea ce poate provoca accidente.
Manetele de frână ST-C503 sunt echipate cu un
mecanism de comutare. În cazul folosirii sistemului
BR-IM70-F, mecanismul trebuie amplasat în poziţia C.R.
V
C
R
C
R
V
Poziţia C.R
Simbolul C indică modul compatibil cu
frâne cantilever.
Simbolul R indică modul compatibil cu
frâne roller.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu
atenţie instrucţiunile de service. Componentele
slăbite, uzate sau defecte pot produce rănirea gravă a
utilizatorului. Se recomandă în mod expres utilizarea
exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifi ca
funcţionarea corectă a frânelor faţă și spate.
Dacă suprafaţa de rulare este udă, anvelopele vor
derapa mai ușor, existând riscul de cădere. Pentru a
evita acest lucru, se va reduce viteza și se va frâna
ușor, din timp.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se
vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta
pe viitor.
ATENŢIE
- Pentru a evita accidentele grave:
La folosirea sistemului de frânare Shimano Inter-M
se va evita aplicarea continuă a frânei la coborârea
pantelor lungi, în caz contrar piesele interne ale frânei
se vor supraîncălzii, reducând forţa de frânare. De
asemenea, este posibil ca vaselina din interiorul
frânei să se evapore, ceea ce poate cauza o frânare
neobișnuit de bruscă.
Sistemul de frânare Shimano Inter-M a fost proiectat
conform standardelor de tip ISO 4210 și DIN 79100-2.
Aceste standarde specifi că performanţele pentru
o greutate totală de 100 kg. Dacă greutatea totală
depășește 100 kg, este posibil ca forţa de frânare
produsă de sistem să fi e insufi cientă, iar durata de
funcţionare a sistemului poate fi redusă.
1.
2.
3.
Sistemul de frânare faţă Inter-M trebuie montat
numai pe latura stângă a unei biciclete cu roţi de 26”
sau mai mari. În cazul montării pe o bicicletă cu roţi
mai mici de 26”, forţa de frânare poate fi prea mare,
putând provoca accidente.
Pentru a obţine performanţe optime de la frâna faţă
Shimano Inter-M, trebuie folosite cabluri și manete de
frână Shimano. (Se va consulta gama de produse.)
La apăsarea manetei de frână, cablul trebuie
să se deplaseze cu minim 14,5 mm. Dacă se
deplasează cu mai puţin de 14,5 mm, forţa de
frânare va fi redusă și este posibil ca frâna să nu
funcţioneze.
4.
Se verifi că dacă frâna faţă este bine fi xată pe butuc
prin intermediul piuliţei de fi xare a frânei.
Frână faţă
Piuliţă de fi xare a frânei
Suprafaţa striată trebuie să fi e
orientată spre exterior
Cuplu de strângere:
15 - 20 N•m
5.
Se verifi că dacă axul butucului atinge baza furcii și
dacă capătul braţului frânei iese în exterior cu minim
1 mm faţă de suportul cu bosaj al furcii. Se verifide
asemenea dacă roata este bine fi xată pe furcă prin
intermediul sistemului quick release. Dacă roata nu
este montată corect, este posibil să se desprindă în
timpul deplasării, provocând accidente grave.
Se ating
Ax
minim
1 mm
Suport cu
bosaj
Se strânge bine
maneta quick release.
Cuplu de strângere:
5 - 7,5 N•m
6.
În cazul detectării unuia dintre fenomenele de mai
jos în timpul utilizării frânei, se va înceta imediat
utilizarea bicicletei și se va solicita verifi carea
și repararea frânei la magazinul de unde a fost
cumpărată.
1) Se emite un zgomot anormal la aplicarea frânei
2) Forţa de frânare este anormal de mare
3) Forţa de frânare este anormal de mică
În cazurile 1) și 2), cauza poate fi cantitatea
insufi cientă de vaselină. Se va solicita ungerea
mecanismului cu vaselină specială pentru frâne
roller la magazinul de unde a fost cumpărată frâna.
7.
În cazul folosirii frecvente
a frânei, tamburul se poate
încinge. Tamburul de frână
nu trebuie atins minim 30
de minute după folosirea
bicicletei.
Tambur de frână
8.
În cazul ruginirii cablului de frână, este posibil ca
forţa de frânare să scadă. În acest caz, cablul de
frână trebuie înlocuit cu un cablu de frână original
Shimano, după care frânarea trebuie verifi cată
din nou.
9.
Se interzice dezasamblarea frânei faţă BR-IM70-F și
butucului faţă HB-IM70. În cazul dezasamblării, există
pericolul funcţionării incorecte și defectării frânei faţă
și butucului faţă.
10.
Pentru detalii despre demontarea și montarea frânei
faţă, se va contacta magazinul de la care a fost
cumpărată.
OBSERVAŢIE:
Se vor folosi roţi spiţate 3x sau 4x. Roţile spiţate radial
nu pot fi utilizate deoarece există riscul ca frâna să emită
zgomot și să deterioreze roata și spiţele.
Frâna faţă Inter-M este diferită faţă de frânele
convenţionale deoarece interiorul tamburului este umplut
cu vaselină. Din acest motiv, este posibil ca roata să
se rotească puţin mai greu, în special la temperaturi
scăzute.
Frâna faţă Inter-M este echipată cu un modulator de
putere încorporat, care controlează forţa de frânare
aplicată pe butuc. Modulatorul de putere emite un
zgomot în timpul acţionării; acest lucru nu indică o
defecţiune.
În cazul acţionării puternice a frânei faţă Inter-M în timp
ce bicicleta este oprită, se poate observa un ușor joc
al frânei. Acest fenomen este normal și nu va cauza
probleme în timpul deplasării.
Pentru a verifi ca jocul din cuvetărie, se apucă mijlocul
ghidonului și un braţ al furcii faţă, conform ilustraţiei,
apoi se acţionează înainte și înapoi, conform săgeţilor.
În cazul efectuării mișcărilor de mai sus cu frâna
acţionată la maxim, detectarea jocului din cuvetărie va fi
mai difi cilă din cauza jocului frânei.
Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea
rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
SI-75F0B-001
Sistem de frânare
faţă Inter-M
Instrucţiuni pentru service
Pentru obţinerea unor rezultate optime de la sistemul de
frânare faţă Shimano Inter-M, se recomandă utilizarea
următoarei combinaţii.
Deconectarea cablului de frână
de la frâna faţă
Se împinge placa de transmisie până când se
oprește. Se extrage apoi conectorul glisându-l pe
canelura de ghidare a plăcii de transmisie. În cazul în
care demontarea conectorului este difi cilă, se rotește
în sens orar șurubul de reglare a cablului, pentru a
detensiona mai întâi cablul.
2
1
Glisare laterală
Se împinge
simultan placa de
transmisie în sus
Canelură de ghidare
Conector
Canelură de ghidare
Conector
Pentru a monta la loc cablul de frână, se efectu-
ează procedura de mai sus în ordine inversă.
Observaţie:
La montarea conectorului pe placa de
transmisie se apasă conectorul până când
emite un clic, apoi se verifi că dacă este bine
xat în poziţia din ilustraţie.
Nitul conectorului
Secţiunea A a plăcii
de transmisie
Nitul trebuie să se afl e în centrul
secţiunii A a plăcii de transmisie.
Se apasă maneta de frână și se verififorţa
de frânare. Dacă forţa de frânare este redusă,
se reglează din nou cablul de frână conform
instrucţiunilor din secţiunea "Reglarea cablului
de frână".
Montarea cablului de frână
1.
Se amplasează suportul cămășii exterioare pe
suportul cu bosaj, apoi se strânge piuliţa de fi xare
a suportului cămășii.
Suport cămașă
exterioară
Suport cu bosaj
Piuliţă de fi xare a suportului cămășii exterioare
Cuplu de strângere:
2 - 3 N•m
2.
Pentru a monta conectorul, se ţine placa de
transmisie cu mâna și se glisează conectorul prin
canelura de ghidare în placa de transmisie.
Canelură de ghidare
Conector
2
1
Se introduce
în canelura
de ghidare
Se ţine simultan
placa de transmisie
Canelură de ghidare
Conector
3
Se glisează cu putere până la
capătul canelurii
Observaţie:
La montarea conectorului pe placa de
transmisie se apasă conectorul până când
emite un clic, apoi se verifi că dacă este bine
xat în poziţia din ilustraţie.
Nitul trebuie să
se afl e în centrul
secţiunii A a plăcii
de transmisie.
Nitul conectorului
Secţiunea A a plăcii de transmisie
3.
Se amplasează șurubul de reglare a cablului
astfel încât să se afl e la 20 - 22 mm de capătul
suportului cămășii exterioare, apoi se trece cablul
prin șurubul de reglare a cablului și prin orifi ciul
șurubului de fi xare a cablului.
Șurub de reglare a cablului
Între
20 - 22 mm
Suport cămașă exterioară
Orifi ciul din șurubul
de fi xare a cablului
4.
Se verifi că dacă ambele capete ale cămășii
exterioare sunt bine introduse în șuruburile de
reglare a cablului atât la maneta de frână, cât și la
braţul frânei.
Ambele capete ale cămășii
exterioare sunt bine introduse.
Șurub de reglare a cablului
5.
Se împinge placa de transmisie până când se
oprește. Se trage de cablu pentru a-l întinde
complet, apoi se strânge piuliţa de fi xare a cablului.
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Piuliţă de fi xare a cablului
2
1
3
Se trage cu putere
Se împinge simultan
placa de transmisie
Strângere
1.
Observaţie:
După strângerea piuliţei de fi xare
a cablului, se montează capacul
pe capătul cablului. Se orientează
apoi capacul cablului astfel încât
să nu atingă conectorul și spiţele.
Reglarea cablului de frână
Se verifi că mai întâi dacă roata nu se rotește cu
ușurinţă în timp ce cablul de frână este tras, apoi
se apasă la maxim maneta de frână de circa 10 ori
pentru a roda cablul de frână.
Se apasă de
aproximativ
10 ori
Observaţie:
În cazul în care cablul nu este rodat, va trebui
reglat din nou în scurt timp.
2.
Se rotește șurubul de reglare a cablului de pe
braţul sau maneta de frână astfel încât maneta de
frână să aibă o cursă liberă de circa 15 mm.
Cursa liberă a manetei de frână reprezintă
distanţa dintre poziţia în care maneta de
frână nu este acţionată și poziţia în care se
întâmpină rezistenţă la apăsarea manetei.
Șurub de reglare a cablului
Cursă liberă de 15 mm
Șurub de reglare a
cablului
3.
După verifi carea forţei de frânare, se fi xează
șurubul de reglare a cablului folosind contrapiuliţa.
Cuplu de strângere:
1 - 2 N•m
Contrapiuliţă
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în
alte limbi la: http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi
modificate fără notificare. (Romanian)
3
Se trage cu
putere în jos
Frână
BR-IM70-F
Butuc
HB-IM70
Manetă
ST-C503
BL-R440
Cablu de frână
SI-75F0B-001-05
Șurub de reglare
a cablului
  • Page 1 1

Shimano BR-IM70 Service Instructions

Tip
Service Instructions