Shimano BR-IM85 Service Instructions

Tip
Service Instructions
ATENŢIE
SI-8JL0B-001-05
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
- Pentru a evita accidentele grave:
Este important ca utilizatorul să înţeleagă perfect
funcţionarea sistemului de frânare a bicicletei. Folosirea
inadecvată a sistemului de frânare al bicicletei poate avea
ca rezultat pierderea controlului sau accidentări grave.
Dat fiind că fiecare bicicletă poate reacţiona diferit, este
important ca utilizatorul să se familiarizeze cu tehnica
adecvată de frânare (inclusiv cu apăsarea manetei de frână
și cu controlul bicicletei).
Acest lucru poate fi făcut prin consultarea unui dealer
specializat și a manualului de utilizare a bicicletei, precum
și prin testarea deplasării și frânării.
În cazul aplicării frânei faţă cu o forţă exagerată, roata
se poate bloca, iar bicicleta se poate răsturna în faţă,
provocând răni grave.
Butucul frânei faţă Shimano Inter-M este echipat cu un
modulator de putere încorporat. Acest sistem controlează
forţa de frânare pentru a preveni aplicarea unei forţe
excesive. Dacă butucul nu este dotat cu modulator de
putere, forţa de frânare poate fi excesivă. Din acest motiv,
este recomandabilă utilizarea combinată a butucului și
frânei faţă Shimano Inter-M. Modulatorul de putere emite
un zgomot în timpul acţionării; acest lucru nu indică o
defecţiune.
Șurubul de fixare a cablului nu trebuie strâns când este
montat pe bicicletă. În caz contrar, șurubul de fixare
a cablului se poate desprinde.
Dacă sistemul BR-IM86-F/BR-IM85-F urmează să fie
montat pe o furcă cu suspensie, se va verifica dacă
aceasta este compatibilă. Se va consulta magazinul
sau producătorul bicicletei. În cazul utilizării unei
furci cu suspensie incorecte, este posibil ca aceasta
să funcţioneze incorect datorită suprasolicitării sau
supraîncălzirii generate de frânare, ceea ce poate provoca
accidente.
Manetele de frână SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/BL-IM60/
BL-IM65/BL-IM45 sunt echipate cu un mecanism de
comutare. În cazul folosirii sistemului BR-IM86-F,
BR-IM85-F mecanismul trebuie amplasat în poziţia C.R.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu
atenţie instrucţiunile de service. Componentele
slăbite, uzate sau defecte pot produce rănirea gravă a
utilizatorului. Se recomandă în mod expres utilizarea
exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica funcţionarea
corectă a frânelor faţă și spate.
Dacă suprafaţa de rulare este udă, anvelopele vor derapa
mai ușor, existând riscul de cădere. Pentru a evita acest
lucru, se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se
vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe
viitor.
La folosirea sistemului de frânare Shimano Inter-M se va
evita aplicarea continuă a frânei la coborârea pantelor
lungi, în caz contrar piesele interne ale frânei se vor
supraîncălzi, reducând forţa de frânare. De asemenea,
este posibil ca vaselina din interiorul frânei să se evapore,
ceea ce poate cauza o frânare neobișnuit de bruscă.
Sistemul de frânare Shimano Inter-M a fost proiectat
conform unor standarde precum ISO 4210 și DIN
79100-2. Aceste standarde specifică performanţele
pentru o greutate totală de 100 kg. Sistemul BR-IM86-F
este însă proiectat pentru o greutate totală de 130 kg.
Dacă greutatea totală depășește 100 kg (130 kg
pentru BR-IM86-F), forţa de frânare a sistemului poate
fi insuficientă pentru frânarea corectă, iar durata de
funcţionare a sistemului poate fi de asemenea redusă.
Simbolul C indică modul compatibil
cu frâne cantilever.
Simbolul R indică modul compatibil
cu frâne roller.
Poziţia C.R
1.
9.
8.
4.
3.
3.
9.
8.
7.
6.
5.
10.
1.
2.
3.
4.
2.
1.
5.
2.
1.
7.
6.
4.
3.
2.
5.
Sistemul de frânare faţă Inter-M trebuie montat numai pe
latura stângă a unei biciclete cu roţi de 26” sau mai mari.
În cazul montării pe o bicicletă cu roţi mai mici de 26”, forţa
de frânare poate fi prea mare, putând provoca accidente.
Pentru a obţine performanţe optime de la frâna faţă
Shimano Inter-M, trebuie folosite cabluri și manete de
frână Shimano. (Se va consulta gama de produse.)
Se verifică dacă frâna faţă este bine fixată pe butuc prin
intermediul piuliţei de fixare a frânei.
Se verifică dacă axul butucului atinge capătul furcii și
dacă roata este bine fixată pe cadru prin intermediul
sistemului quick release sau cu piuliţele axului. Dacă roata
nu este montată corect, este posibil să se desprindă în
timpul deplasării, provocând accidente grave.
În cazul detectării unuia dintre fenomenele de mai jos
în timpul utilizării frânei, se va înceta imediat utilizarea
bicicletei și se va solicita verificarea și repararea frânei la
magazinul de unde a fost cumpărată.
În cazurile 1) și 2), cauza poate fi cantitatea insuficientă de
vaselină. Se va solicita ungerea mecanismului cu vaselină
specială pentru frâne roller la magazinul de unde a fost
cumpărată frâna.Înainte de a aplica unsoare, se scoate capacul
orificiului de ungere și se apasă tubul în partea din spate a
orificiului. Se aplică o cantitate adecvată de unsoare (circa 5 g)
în timp ce se rotește lent roata. După aplicare, se verifică dacă
frâna funcţionează corect și nu există zgomote anormale.
Dacă frâna este aplicată frecvent,
piesele din jurul acesteia se pot
supraîncălzi. Piesele nu trebuie
atinse minim 30 de minute după
folosirea bicicletei.
În cazul ruginirii cablului de frână, este posibil ca forţa
de frânare să scadă. În acest caz, cablul de frână trebuie
înlocuit cu un cablu de frână original Shimano, după care
frânarea trebuie verificată din nou.
Se interzice dezasamblarea frânei faţă BR-IM86-F/
BR-IM85-F și butucilor faţă HB-IM70, DH-2R35-E-H/
DH-3R35-H. Dacă sunt dezasamblaţi, este posibil să nu
mai funcţioneze corect.
OBSERVAŢIE:
Se vor folosi roţi spiţate 3x sau 4x. Roţile spiţate radial nu
pot fi utilizate deoarece există riscul ca roata și spiţele să se
deterioreze și frâna să facă zgomot.
Frâna faţă Inter-M este diferită faţă de frânele convenţionale
deoarece interiorul tamburului este umplut cu vaselină. Din
acest motiv, este posibil ca roata să se învârtă puţin mai greu,
în special la temperaturi scăzute.
În cazul acţionării puternice a frânei faţă Inter-M în timp ce
bicicleta este oprită, se poate observa un ușor joc al frânei.
Acest fenomen este normal și nu va cauza probleme în timpul
deplasării.
Pentru a verifica jocul din cuvetărie, se apucă mijlocul
ghidonului și un braţ al furcii
faţă, conform ilustraţiei, apoi
se acţionează înainte și înapoi,
conform săgeţilor.
În cazul efectuării mișcărilor de mai
sus cu frâna acţionată la maxim,
detectarea jocului din cuvetărie va fi
mai dificilă din cauza jocului frânei.
Garanţia nu acoperă uzura normală
sau deteriorarea rezultată în urma
utilizării normale a pieselor.
Pentru întrebări legate de modul
de manevrare sau reglare, se va
contacta punctul de vânzare.
Piesele din jurul
frânei
Capac orificiu
gresare
Usoare
pentru frână
roller
Se rotește
lent.
minim 12 mm
SI-8JL0B-001
BR-IM86 -F
BR-IM85
-F
Instrucţiuni pentru service
Pentru obţinerea unor rezultate optime de la sistemul de
frânare faţă Shimano Inter-M, se recomandă utilizarea
următoarei combinaţii.
Frână BR-IM86-F/BR-IM85-F
Butuc
HB-IM70/DH-2R35-E-H/DH-3R35-H
Manetă
SB-8S20/ST-8S20
SB-7S45/BL-IM60
BL-IM65/BL-IM45
Cablu de frână
Montarea frânei pe cadru
Se montează adaptorul pe furcă astfel încât orificiul filetat
din lateralul adaptorului să fie orientat în sus, conform
figurii.
Se amplasează inelele de prevenire a deșurubării pe
șuruburile de fixare. Proeminenţele de pe inelele de
prevenire a deșurubării trebuie orientate spre furcă.
Se verifică dacă frâna faţă este bine fixată pe butuc prin
intermediul piuliţei de fixare a frânei.
Se așează în furcă roata cu frâna faţă montată și se
împinge până la capăt, apoi se rotește braţul frânei astfel
încât să atingă adaptorul. Se fixează apoi cu sistemul
quick release sau cu piuliţa axului.
Piuliţă de fixare a frânei
În cazul butucului cu quick
release: cu striaţii
Suprafaţa striată trebuie să fie
orientată spre exterior
În cazul butucului cu piuliţă: fără
striaţii
Frână
Cheie hexagonală
de 5 mm
Șurub de fixare
adaptor
Orificiu filetat
din lateralul
adaptorului
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Inel de
prevenire a
deșurubării
Se ating
Se ating
Cuplu de strângere: 15 - 20 N•m
În cazul sistemului quick release: se
strânge bine maneta quick release
Ax
Se ating
Se ating
Adaptor
Braţul
frânei
Cuplu de strângere:
5 - 7,5 N•m
Se fixează braţul frânei cu șurubul de fixare, apoi se
fixează prin presare inelul de prevenire a deșurubării.
Se pune apoi în contact secţiunea proeminentă a inelului
de prevenire a deșurubării cu adaptorul.
Montarea cablului de frână
După verificarea strângerii corecte a șurubului și piuliţei
de reglare, se introduce suportul cămășii în cablul
interior, în direcţia indicată mai jos.
Se verifică dacă marcajul de pe partea posterioară a
ansamblului șurubului de fixare a cablului este “F”, apoi
se trece cablul prin orificiul ansamblului șurubului de
fixare.
Se amplasează componentele conform ilustraţiei, apoi
se strânge piuliţa de fixare a cablului. Se folosește
unealta TL-IM21 (unealta de fixare a cablului) pentru a
strânge piuliţa de fixare a cablului, conform Fig. 1. După
strângere, se verifică orientarea corectă a piuliţei de
fixare a cablului și a cablului, conform Fig. 2.
Șurubul de fixare a cablului nu trebuie strâns când este
montat pe bicicletă. Piuliţa de fixare a cablului și cablul
vor fi orientate incorect, conform Fig. 3, ceea ce poate
provoca desprinderea de pe frână a șurubului de fixare
a cablului.
În cazul sistemului cu piuliţă:
Ax
Cuplu de strângere:
20 - 25 N•m
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Inel de prevenire a
deșurubării
Se ating
Șurub de fixare
Cheie
hexagonală de
5 mm
Piuliţă de reglare
Suport cămașă
Șurub de reglare
Șurub de fixare a cablului
Marcaj "F"
101mm
Piuliţă de fixare a cablului
Fig. 1
101 mm
TL-IM21
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Fig. 2
Fig. 3
Se aliniază marcajul roșu de pe șaiba de fixare a
cablului interior astfel încât să fie orientat în direcţia
canelurii mecanismului, apoi se introduce șurubul de
fixare a cablului și se apasă până la capăt în canelura
mecanismului.
Se trasează cablul de-a lungul canelurii mecanismului.
Se ancorează cablul în locașul acestuia.
Se introduce ansamblul suportului cămășii în orificiul
braţului frânei și se culisează în porţiunea inferioară a
orificiului.
Se verifică dacă ansamblul suportului cămășii este
fixat corect în orificiul braţului frânei, apoi se montează
capacul pe capătul cablului.
Se orientează apoi capacul cablului astfel încât să nu
atingă lamela sau spiţele.
Se rotește șurubul de reglare a cablului pentru a întinde
cablul.
Canelura mecanismului manetei
Marcaj roșu al
șaibei de fixare
a cablului
Șurub de fixare a cablului
Se introduce până la capăt
ansamblul șurubului de
fixare a cablului în canelura
mecanismului.
Canelura mecanismului
Cablu
Cablu
Locaș pentru cablu
Braţul frânei
Suport
cămașă
Suport
cămașă
Capăt cablu
Șurub de reglare
a cablului
Se verifică orientarea corectă a marcajelor roșii de pe
șaiba de fixare a cablului cu ansamblul șurubului de
fixare a cablului presat în mecanism.
Procedura de montare a cablului de frână este descrisă
mai sus. Pentru demontarea cablului, se efectuează
procedura în ordine inversă.
Reglarea cablului de frână
Se verifică mai întâi dacă roata nu se rotește cu ușurinţă
în timp ce cablul de frână este tras, apoi se apasă la
maxim maneta de frână de circa 10 ori pentru a roda
cablul de frână.
Observaţie:
În cazul în care cablul nu este rodat, va trebui reglat
din nou în scurt timp.
Se rotește șurubul de reglare a cablului de pe braţul sau
maneta de frână astfel încât maneta de frână să aibă o
cursă liberă de circa 15 mm.
După verificarea forţei de frânare, se fixează șurubul de
reglare a cablului folosind contrapiuliţa.
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la:
http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi
modificate fără notificare. (Romanian)
Marcaj roșu
Marcaj roșu
Se apasă de
aproximativ
10 ori
Cursă liberă de 15 mm
Șurub de reglare a cablului
Șurub de reglare
a cablului
Contrapiuliţă
Cuplu de strângere:
1 - 2 N•m
Cursa liberă a manetei de frână reprezintă distanţa
dintre poziţia în care maneta de frână nu este
acţionată și poziţia în care se întâmpină rezistenţă
la apăsarea manetei.
- Pentru a evita accidentele grave:
1) Se emite un zgomot anormal la aplicarea frânei
2) Forţa de frânare este anormal de mare
3) Forţa de frânare este anormal de mică
La apăsarea manetei de frână, cablul trebuie să se
deplaseze cu minim 14,5 mm. Dacă se deplasează
cu mai puţin de 14,5 mm, forţa de frânare va fi
redusă și este posibil ca frâna să nu funcţioneze.
  • Page 1 1

Shimano BR-IM85 Service Instructions

Tip
Service Instructions