Shimano BR-IM73 Service Instructions

Tip
Service Instructions

Acest manual este potrivit și pentru

Frână BR-IM70-R/BR-IM73-R
Butuc SG-8R20/SG-7R46/FH-IM70
Manetă
SB-8S20/SB-7S45/
BL-IM60/BL-IM45
Cablu de frână
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
- Pentru a evita accidentele grave:
Este important ca utilizatorul să înţeleagă perfect •
funcţionarea sistemului de frânare al bicicletei.
Folosirea inadecvată a sistemului de frânare al
bicicletei poate avea ca rezultat pierderea controlului
sau accidentări grave. Dat fiind că fiecare bicicletă
poate reacţiona diferit, este important ca utilizatorul să
se familiarizeze cu tehnica adecvată de frânare
(inclusiv cu presarea manetei de frână şi cu controlul
bicicletei). Acest lucru poate fi făcut prin consultarea
unui dealer specializat şi a manualului de utilizare a
bicicletei, precum şi prin testarea deplasării şi frânării.
Manetele de frână SB-8S20/SB-7S45/BL-IM60/•
BL-IM45 sunt echipate cu un mecanism de comutare.
În cazul folosirii sistemului BR-IM70-R/BR-IM73-R,
mecanismul trebuie amplasat în poziţia C.R.
V
C R
C
R
V
Poziţia C.R
Simbolul C indică modul compatibil cu
frâne cantilever.
Simbolul R indică modul compatibil cu
frâne roller.
La fixarea braţului frânei pe cadru, se va folosi o clemă •
adaptată la dimensiunea chainstay-ului, care se va
strânge bine cu şurubul şi piuliţa la cuplul specificat.Se
va folosi o contrapiuliţă cu inserţii din nailon pentru
piuliţa clemei. Se recomandă utilizarea pieselor
Shimano standard pentru şurubul şi contrapiuliţa
clemei, precum şi pentru clema braţului frânei. În plus,
clema braţului frânei trebuie să corespundă dimensiunii
chainstay-ului. Dacă piuliţa clemei se desprinde de pe
braţul frânei, sau dacă şurubul clemei sau clema
braţului frânei se deteriorează, braţul frânei se poate
roti pe chainstay, transmiţând şocuri în ghidon sau
blocând roata bicicletei, ceea ce poate provoca
accidentări grave.
•Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu
atenţie instrucţiunile de service. Componentele
slăbite, uzate sau defecte pot produce rănirea gravă a
utilizatorului. Se recomandă în mod expres utilizarea
exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica •
funcţionarea corectă a frânelor faţă şi spate.
Dacă suprafaţa de rulare este udă, anvelopele vor •
derapa mai uşor, existând riscul de cădere. Pentru
a evita acest lucru, se va reduce viteza şi se va frâna
uşor, din timp.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie şi se •
vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta
pe viitor.
ATENŢIE
- Pentru a evita accidentele grave:
1.
La folosirea sistemului de frânare Shimano Inter-M
se va evita aplicarea continuă a frânei la coborârea
pantelor lungi, în caz contrar piesele interne ale frânei
se vor supraîncălzii, reducând forţa de frânare. De
asemenea, este posibil ca vaselina din interiorul
frânei să se evapore, ceea ce poate cauza o frânare
neobişnuit de bruscă.
Sistemul de frânare Shimano Inter-M a fost proiectat
conform standardelor de tip ISO 4210 şi DIN 79100-2.
Aceste standarde specifică performanţele pentru
o greutate totală de 100 kg. Dacă greutatea totală
depăşeşte 100 kg, este posibil ca forţa de frânare
produsă de sistem să fie insuficientă, iar durata de
funcţionare a sistemului poate fi redusă.
2.
Pentru a obţine performanţe optime de la frâna
Shimano Inter-M, trebuie folosite cabluri şi manete
de frână Shimano.
3.
Dacă piuliţele axului au capul bombat, se foloseşte
un cadru cu urechi de cel puţin 7 mm grosime.
4.
Se verifică dacă frâna este bine fixată pe butuc prin
intermediul piuliţei de fixare a frânei.
6.
Se verifică dacă braţul frânei este bine fixat pe
chainstay prin intermediul clemei. Dacă nu este
montat corect, frânarea va fi afectată.
7.
În cazul detectării unuia dintre fenomenele de mai
jos în timpul utilizării frânei, se va înceta imediat
utilizarea bicicletei şi se va solicita verificarea
şi repararea frânei la magazinul de unde a fost
cumpărată.
1) Se emite un zgomot anormal la aplicarea frânei
2) Forţa de frânare este anormal de mare
3) Forţa de frânare este anormal de mică
În cazurile 1) şi 2), cauza poate fi cantitatea
insuficientă de vaselină. Se va solicita ungerea
mecanismului cu vaselină specială pentru frâne roller
la magazinul de unde a fost cumpărată frâna.
8.
Dacă frâna este aplicată frecvent, zona din jurul
acesteia se poate supraîncălzii. Zona din jurul frânei
nu trebuie atinsă timp de cel puţin 30 de minute
după folosirea bicicletei.
9.
În cazul ruginirii cablului de frână, este posibil ca
forţa de frânare să scadă. În acest caz, cablul de
frână trebuie înlocuit cu un cablu de frână original
Shimano, după care frânarea trebuie verificată din
nou.
10.
Frâna BR-IM70-R/BR-IM73-R nu trebuie
dezasamblată. Dacă este dezasamblată, este posibil
să nu mai funcţioneze corect.
La apăsarea manetei de frână, cablul trebuie
să se deplaseze cu minim 14,5 mm. Dacă se
deplasează cu mai puţin de 14,5 mm, forţa de
frânare va fi redusă şi este posibil ca frâna să nu
funcţioneze.
J
A
P
A
N
M
I
N
2
N
m
GREASE
RELEASE
Piuliţă de fixare a frânei
Frână
Cuplu de strângere: 20 - 25 N·m
J
A
P
A
N
M
I
N
2
N
m
GREASE
RELEASE
5.
Se verifică dacă roata este bine fixată pe cadru prin
intermediul piuliţelor.
Piuliţa butucului
Cuplu de strângere: 30 - 45 N·m
JAPAN
M
IN
2
N
m
Clema braţului frânei
Chainstay
Braţul frânei
Dacă se aplică o
forţă excesivă la
fixarea braţului
frânei, roata se va
roti cu dificultate.
Nu trebuie aplicată
o forţă excesivă la
montare.
La montarea şurubului clemei, se va ţine
piuliţa clemei cu o cheie de 10 mm în timpul
strângerii şurubului clemei. După strângere,
se va verifica dacă şurubul clemei iese cu
2 - 3 mm în exteriorul piuliţei clemei.
2 - 3 mm
Braţul frânei
Clema braţului
frânei
Piuliţa clemei
Şurubul clemei
(M6 X 16 mm)
Cuplu de strângere: 2 - 3 N·m
Zona din jurul frânei
OBSERVAŢIE:
Se vor folosi roţi spiţate 3x sau 4x. Roţile spiţate radial •
nu pot fi utilizate deoarece există riscul ca roata şi
spiţele să se deterioreze şi frâna să facă zgomot.
Frâna Inter-M este diferită faţă de frânele •
convenţionale deoarece interiorul tamburului este
umplut cu vaselină. Din acest motiv, este posibil ca
roata să se rotească puţin mai greu, în special la
temperaturi scăzute.
Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea •
rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
Pentru întrebări legate de modul de manevrare sau •
reglare, se va contacta punctul de vânzare.
SI-75E0E
BR-IM70-R
BR-IM73-R
Instrucţiuni pentru service
Pentru obţinerea unor rezultate optime de la sistemul de
frânare Inter-M, se recomandă utilizarea următoarelor
combinaţii.
Deconectarea cablului
de frână de la frână
1.
Se împinge placa de transmisie până când se
opreşte. Se extrage apoi conectorul glisându-l
pe canelura de ghidare a plăcii de transmisie.
În cazul în care demontarea conectorului este
dificilă, se roteşte în sens orar şurubul de
reglare a cablului, pentru a detensiona mai
întâi cablul.
J
A
P
A
N
M
I
N
2
N
m
G
R
EA
SE
R
E
L
E
A
S
E
Se culisează în jos
2
1
Se împinge
simultan placa de
transmisie
Conector
Canelură de ghidare
J
A
P
A
N
M
I
N
2
N
m
G
R
EAS
E
R
E
L
E
A
S
E
3
Se trage cu putere
Conector
Canelură de ghidare
2.
Se scoate prin glisare suportul cămăşii
exterioare din fanta de ghidare a braţului
frânei.
J
A
P
A
N
M
I
N
2
N
m
R
E
L
E
A
S
E
Fantă de ghidare
Braţul frânei
Suport cămaşă exterioară
Şurub de reglare
a cablului
R
E
L
E
A
S
E
Pentru a monta la loc cablul de frână, se
efectuează procedura de mai sus în ordine
inversă.
Observaţie:
La montarea conectorului pe placa de
transmisie se apasă conectorul până când
emite un clic, apoi se verifică dacă este
bine fixat în poziţia din ilustraţie.
Nitul trebuie
să se afle în
centrul secţiunii
A a plăcii de
transmisie.
Se apasă maneta de frână şi se verifică
forţa de frânare. Dacă forţa de frânare
este redusă, se reglează din nou cablul de
frână conform instrucţiunilor din secţiunea
"Reglarea cablului de frână".
Nitul conectorului
Secţiunea A a plăcii de
transmisie
Montarea cablului de frână
1.
Se glisează suportul cămăşii exterioare prin fanta
de ghidare a braţului frânei şi se amplasează în
fantă.
J
A
P
A
N
M
I
N
2
N
m
Fantă de ghidare
Suport cămaşă exterioară
Braţul frânei
M
I
N
2
N
m
G
RE
AS
E
R
E
L
E
A
S
E
2
1
Se ţine simultan
placa de
transmisie
Canelură de ghidare
Conector
J
A
P
A
N
M
I
N
2
N
m
G
R
EA
SE
RELEASE
Canelură de ghidare
Conector
3
Se introduce în canelura de ghidare
Se glisează cu putere până la
capătul canelurii
2.
Pentru a monta conectorul, se ţine placa de
transmisie cu mâna şi se glisează conectorul prin
canelura de ghidare în placa de transmisie.
Observaţie:
La montarea conectorului pe placa de transmisie
se apasă conectorul până când emite un clic,
apoi se verifică dacă este bine fixat în poziţia din
ilustraţie.
R
E
L
E
A
S
E
Nitul trebuie să
se afle în centrul
secţiunii A a plăcii de
transmisie.
Nitul conectorului
Secţiunea A a plăcii de transmisie
J
A
P
A
N
MIN 2Nm
G
R
E
A
S
E
R
E
L
E
A
S
E
R
E
L
E
A
S
E
Între
20 - 22 mm
Şurub de reglare
a cablului
Orificiul din
şurubul de fixare
a cablului
Suport cămaşă exterioară
3.
Se amplasează şurubul de reglare a cablului astfel
încât să se afle la 20 - 22 mm de capătul suportului
cămăşii exterioare, apoi se trece cablul prin şurubul
de reglare a cablului şi prin orificiul şurubului de
fixare a cablului.
J
A
P
A
N
MIN 2Nm
G
R
E
A
S
E
R
E
L
E
A
S
E
4.
Se verifică dacă ambele capete ale cămăşii
exterioare sunt bine introduse în şuruburile de
reglare a cablului atât la maneta de frână, cât şi la
braţul frânei.
Ambele capete ale cămăşii
exterioare sunt bine introduse.
Şurub de reglare
a cablului
Şurub de reglare
a cablului
5.
Se împinge placa de transmisie până când se
opreşte. Se trage de cablu pentru a-l întinde
complet, apoi se strânge piuliţa de fixare a cablului.
MIN 2Nm
G
R
E
A
S
E
R
E
L
E
A
S
E
Cuplu de strângere: 6 - 8 N·m
Piuliţă de fixare
a cablului
Se trage cu putere
2
3
1
Strângere
Se împinge
simultan placa
de transmisie
RELEASE
Observaţie:
După strângerea piuliţei de
fixare a cablului, se montează
capacul pe capătul cablului.
Se orientează apoi capacul
cablului astfel încât să nu
atingă conectorul şi spiţele.
Reglarea cablului de frână
1.
Se verifică mai întâi dacă roata nu se roteşte cu
uşurinţă în timp ce cablul de frână este tras, apoi
se apasă la maxim maneta de frână de circa 10 ori
pentru a roda cablul de frână.
Se apasă de
aproximativ
10 ori
Observaţie:
În cazul în care cablul nu este rodat, va trebui
reglat din nou în scurt timp.
2.
Se roteşte şurubul de reglare a cablului de pe
braţul sau maneta de frână astfel încât maneta de
frână să aibă o cursă liberă de circa 15 mm.
Cursa liberă a manetei de frână reprezintă
distanţa dintre poziţia în care maneta de
frână nu este acţionată şi poziţia în care se
întâmpină rezistenţă la apăsarea manetei.
J
A
P
A
N
MIN 2Nm
G
R
E
A
S
E
R
E
LE
A
S
E
Cursă liberă de 15 mm
Şurub de reglare a cablului
Şurub de reglare a cablului
3.
După verificarea forţei de frânare, se fixează
şurubul de reglare a cablului folosind contrapiuliţa.
J
A
P
A
N
M
IN
2
N
m
Piuliţă de reglare a cablului
Cuplu de strângere: 1 - 2 N·m
SI-75E0E-05
  • Page 1 1

Shimano BR-IM73 Service Instructions

Tip
Service Instructions
Acest manual este potrivit și pentru