Shimano BR-IM55 Service Instructions

Tip
Service Instructions

Acest manual este potrivit și pentru

SI-8G80C-001-05
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
Este important ca utilizatorul să înţeleagă perfect
funcţionarea sistemului de frânare a bicicletei.
Folosirea inadecvată a sistemului de frânare al
bicicletei poate avea ca rezultat pierderea controlului
sau accidentări grave.
Deoarece fiecare bicicletă poate reacţiona diferit, este
important ca utilizatorul să se familiarizeze cu tehnica
adecvată de frânare (inclusiv cu presiunea exercitată
asupra manetei de frână și cu comportamentul
bicicletei) și cu modul de funcţionare al bicicletei.
Se va apela la vânzătorul bicicletei și la manualul de
utilizare pentru informaţii; se va exersa deplasarea pe
bicicletă și tehnica de frânare.
În cazul aplicării frânei faţă cu o forţă exagerată,
roata se poate bloca, iar bicicleta se poate răsturna
în faţă, provocând răni grave.
Șurubul de fixare a cablului nu trebuie strâns când
este montat pe bicicletă. În caz contrar, șurubul de
fixare a cablului se poate desprinde.
Manetele de frână SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/
BL-IM60/BL-IM65/BL-IM45 sunt echipate cu un
mecanism de comutare. În cazul folosirii sistemului
BR-IM81-R, BR-IM80-R, BR-IM55-R, BR-IM45-R
mecanismul trebuie amplasat în poziţia C.R.
La fixarea braţului frânei pe cadru, se va folosi o
clemă adaptată la dimensiunea chainstay-ului, care
se va strânge bine cu șurubul și piuliţa la cuplul
specificat.Se va folosi o contrapiuliţă cu inserţii
din nailon pentru prinderea clemei. Se recomandă
utilizarea pieselor Shimano standard pentru șurubul
și contrapiuliţa clemei, precum și pentru clema
braţului frânei.
În plus, clema braţului frânei trebuie să corespundă
dimensiunii chainstay-ului.
Dacă piuliţa clemei se desprinde de pe braţul frânei,
sau dacă șurubul clemei sau clema braţului frânei se
deteriorează, braţul frânei se poate roti pe chainstay,
transmiţând șocuri în ghidon sau blocând roata
bicicletei, ceea ce poate provoca accidentări grave.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu
atenţie instrucţiunile de service. Componentele
slăbite, uzate sau defecte pot produce rănirea gravă
a utilizatorului. Se recomandă în mod expres utilizarea
exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica
funcţionarea corectă a frânelor faţă și spate.
Dacă suprafaţa de rulare este udă, anvelopele vor
derapa mai ușor, existând riscul de cădere. Pentru
a evita acest lucru, se va reduce viteza și se va frâna
ușor, din timp.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie
și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea
consulta pe viitor.
ATENŢIE
1.
La folosirea sistemului de frânare Shimano Inter-M
se va evita aplicarea continuă a frânei la coborârea
pantelor lungi, în caz contrar piesele interne ale
frânei se vor supraîncălzi, reducând forţa de frânare.
De asemenea, este posibil ca vaselina din interiorul
frânei să se evapore, ceea ce poate cauza o frânare
neobișnuit de bruscă.
Dacă piuliţele axului au capul bombat, se folosește
un cadru cu urechi de cel puţin 7 mm grosime.
Se verifică dacă frâna este bine fixată pe butuc prin
intermediul șaibei de fixare a frânei.
Se verifică dacă roata este bine fixată pe cadru prin
intermediul piuliţelor.
Se verifică dacă braţul frânei este bine fixat pe
chainstay prin intermediul clemei. Dacă nu este
montat corect, frânarea va fi afectată.
La apăsarea manetei de frână, cablul trebuie
să se deplaseze cu minim 14,5 mm. Dacă se
deplasează cu mai puţin de 14,5 mm, forţa de
frânare va fi redusă și este posibil ca frâna să
nu funcţioneze.
6.
5.
4.
3.
2.
În cazul detectării unuia dintre fenomenele de mai jos
în timpul utilizării frânei, se va înceta imediat utilizarea
bicicletei și se va solicita verificarea și repararea
frânei la magazinul de unde a fost cumpărată.
În cazurile 1) și 2), cauza poate fi cantitatea
insuficientă de vaselină. Se va solicita ungerea
mecanismului cu vaselină specială pentru frâne
roller la magazinul de unde a fost cumpărată frâna.
Înainte de a aplica unsoare, se scoate ansamblul
cablului. Se scoate apoi capacul orificiului de
gresare și se introduce tubul în orificiu minim
12 mm, după care se aplică o cantitate adecvată de
unsoare (aprox. 5 g) în timp ce se rotește lent roata.
După aplicare, se verifică dacă frâna funcţionează
corect și nu există zgomote anormale.
1) Se emite un zgomot anormal la aplicarea frânei
2) Forţa de frânare este anormal de mare
3) Forţa de frânare este anormal de mică
Dacă frâna este aplicată frecvent, zona din jurul
acesteia se poate supraîncălzi. Zona din jurul frânei
nu trebuie atinsă timp de cel puţin 30 de minute
după folosirea bicicletei.
În cazul ruginirii cablului de frână, este posibil ca forţa
de frânare să scadă. În acest caz, cablul de frână
trebuie înlocuit cu un cablu de frână original Shimano,
după care frânarea trebuie verificată din nou.
Frâna nu trebuie dezasamblată. Dacă este
dezasamblată, este posibil să nu mai funcţioneze
corect.
7.
8.
1.
2.
3.
8.
9.
6.
5.
4.
7.
2.
1.
3.
9.
10.
SI-8G80C-001
BR-IM81 -R
BR-IM80
-R
BR-IM55
-R
BR-IM45
-R
Pentru obţinerea unor rezultate optime de la sistemul de
frânare Inter-M, se recomandă utilizarea următoarelor
combinaţii.
Se verifică dacă marcajul de pe partea posterioară
a ansamblului șurubului de fixare a cablului este
“R”, apoi se trece cablul prin orificiul ansamblului
șurubului de fixare.
Se amplasează componentele conform ilustraţiei, apoi
se strânge piuliţa de fixare a cablului. Se folosește
unealta TL-IM21 (unealta de fixare a cablului) pentru
a strânge piuliţa de fixare a cablului, conform Fig. 1.
După strângere, se verifică orientarea corectă a piuliţei
de fixare a cablului și a cablului, conform Fig. 2.
Șurubul de fixare a cablului nu trebuie strâns când
este montat pe bicicletă. Piuliţa de fixare a cablului
și cablul vor fi orientate incorect, conform Fig. 3,
ceea ce poate provoca desprinderea de pe frână a
șurubului de fixare a cablului.
După verificarea strângerii corecte a șurubului și
piuliţei de reglare, se introduce suportul cămășii în
cablul interior, în direcţia indicată mai jos.
Fig. 3
Fig. 2
Se trasează cablul de-a lungul canelurii
mecanismului.
Se introduce ansamblul suportului cămășii în orificiul
braţului frânei și se culisează în porţiunea inferioară
a orificiului.
Se verifică dacă ansamblul suportului cămășii este
introdus complet în fanta de ghidare a braţului frânei,
apoi se montează capacul cablului.
Se orientează apoi capacul cablului astfel încât să nu
atingă lamela și spiţele.
Se rotește șurubul de reglare a cablului pentru
a întinde cablul.
Se verifică orientarea corectă a marcajelor roșii de pe
șaiba de fixare a cablului cu ansamblul șurubului de
fixare a cablului presat în mecanism.
Se aliniază marcajul (roșu) de pe șaiba de fixare a
cablului astfel încât să fie orientat în direcţia canelurii
mecanismului, apoi se introduce șurubul de fixare a
cablului și se glisează pe canelura mecanismului.
Se verifică mai întâi dacă roata nu se rotește cu
ușurinţă în timp ce cablul de frână este tras, apoi
se apasă la maxim maneta de frână de circa 10 ori
pentru a roda cablul de frână.
Observaţie:
În cazul în care cablul nu este rodat, va trebui
reglat din nou în scurt timp.
Se rotește șurubul de reglare a cablului de pe braţul
sau maneta de frână astfel încât maneta de frână să
aibă o cursă liberă de circa 15 mm.
După verificarea forţei de frânare, se fixează șurubul
de reglare a cablului folosind contrapiuliţa.
Sistemul de frânare Shimano Inter-M a fost proiectat
conform unor standarde precum ISO 4210 și
DIN 79100-2. Aceste standarde specifică
performanţele pentru o greutate totală de 100 kg.
Sistemul BR-IM81-R este însă proiectat pentru
o greutate totală de 130 kg. Dacă greutatea totală
depășește 100 kg (130 kg pentru BR-IM81-R),
forţa de frânare a sistemului poate fi insuficientă
pentru frânarea corectă, iar durata de funcţionare
a sistemului poate fi de asemenea redusă.
Pentru a obţine performanţe optime de la frâna
Shimano Inter-M, trebuie folosite cabluri și manete
de frână Shimano.
Procedura de montare a cablului de frână este
descrisă mai sus. Pentru demontarea cablului, se
efectuează procedura în ordine inversă.
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la:
http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi
modificate fără notificare. (Romanian)
La montarea șurubului clemei, se va ţine piuliţa
clemei cu o cheie de 10 mm în timpul strângerii
șurubului clemei. După strângere, se va verifica
dacă șurubul clemei iese cu 2 - 3 mm în exteriorul
piuliţei clemei.
Poziţia C.R
Simbolul C indică modul compatibil
cu frâne cantilever.
Simbolul R indică modul compatibil
cu frâne roller.
Clema braţului frânei
Dacă se aplică o forţă
excesivă la fixarea
braţului frânei, roata se
va roti cu dificultate. Nu
trebuie aplicată o forţă
excesivă la montare.
Chainstay
Braţul frânei
Piuliţa butucului
Cuplu de strângere: 30 - 45 N•m
Braţul frânei
Clema braţului
frânei
Șurubul clemei
(M6 × 16 mm)
2 - 3 mm
Piuliţa clemei
Cuplu de strângere: 2 - 3 N•m
Șaibă de fixare a frânei
(inserţie manuală)
Frână
Capac orificiu gresare
minim 12 mm
Usoare
pentru frână
roller
Se
rotește
lent.
Ansamblu cablu
Zona din jurul frânei
Frână
BR-IM81-R/BR-IM80-R/BR-IM55-R/
BR-IM45-R
Butuc SG-8R36/SG-8R31/SG-7R46
Manetă
SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/
BL-IM60/BL-IM65/BL-IM45
Cablu de frână
99mm
TL-IM21
Piuliţă de fixare
a cablului
Fig. 1
99 mm
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Marcaj "R"
Șurub de fixare a cablului
Suport cămașă
Piuliţă de reglare
Șurub de reglare
Canelura mecanismului
Marcajul șaibei de
fixare a cablului (roșu)
Șurub de fixare
a cablului
Se culisează până la capăt
ansamblul șurubului de fixare a
cablului în canelura mecanismului.
Cablu
Canelura mecanismului
Braţul frânei
Suport cămașă
Suport cămașă
Capăt cablu
Șurub de reglare a cablului
Marcaj roșu
Marcaj roșu
Se apasă de
aproximativ
10 ori
Șurub de reglare a cablului
Cursă liberă de 15 mm
Șurub de reglare a cablului
Contrapiuliţă
Cuplu de strângere:
1 - 2 N•m
- Pentru a evita accidentele grave:
- Pentru a evita accidentele grave:
Observaţie:
Se vor folosi roţi spiţate 3x sau 4x. Roţile spiţate
radial nu pot fi utilizate deoarece există riscul ca roata
și spiţele să se deterioreze și frâna să facă zgomot.
Frâna Inter-M este diferită faţă de frânele
convenţionale deoarece interiorul tamburului este
umplut cu vaselină. Din acest motiv, este posibil
ca roata să se învârtă puţin mai greu, în special la
temperaturi scăzute.
Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea
rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
Pentru întrebări legate de modul de manevrare sau
reglare, se va contacta punctul de vânzare.
Instrucţiuni pentru service
Reglarea cablului de frână
Cursa liberă a manetei de frână reprezintă
distanţa dintre poziţia în care maneta de frână
nu este acţionată și poziţia în care se întâmpină
rezistenţă la apăsarea manetei.
Montarea cablului de frână
  • Page 1 1

Shimano BR-IM55 Service Instructions

Tip
Service Instructions
Acest manual este potrivit și pentru