Distanţier de plăcuţe
(roșu)
Siguranţă
M666
M666
Știft despicat
Plăcuţe de frână
Distanţier de aerisire
M666
Plăcuţe de frână
M666
M666
Siguranţă
Știft despicat
■ Montarea discului de frână
SM-RT81L / RT67L (203 mm)
SM-RT81M / RT67M (180 mm)
SM-RT81S / RT67S (160 mm)
Pentru asamblarea acestui produs sunt necesare următoarele unelte.
Locul de folosire
Piuliţă de fixare a discului
Șurub de fixare manetă de frână
Șurub de fixare adaptor
Știft de siguranţă plăcuţe de frână
Șurub de aerisire manetă de frână
Suport cablu
Șurub de fixare furtun frână
Aerisitor
Aerisire
TL-LR15
Cheie hexagonală de 4 mm
Cheie hexagonală de 5 mm
Șurub de fixare adaptor (tip tijă) Cheie hexagonală de 5 mm
Cheie hexagonală de 3 mm / Clește plat
Cheie hexagonală de 2,5 mm
Șurubelniţă cruce nr. 2
Cheie fixă de 8 mm / cheie hexagonală
de 3 mm, 4 mm
Cheie tubulară de 7 mm
SM-DISC, seringă
Instrument
Instrucţiuni pentru service SI-8JZ0A-004
Frână pe disc
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
■ Montarea furtunului
■ Montarea manetei de frână
Se fixează maneta de frână conform imaginii. (Se verifică
dacă maneta de frână nu atinge maneta de schimbător în
timpul acţionării. Se vor consulta și instrucţiunile de service
ale manetei schimbătorului. La anumite tipuri, maneta de
schimbător trebuie montată prima, din cauza poziţiei
șuruburilor de fixare a acesteia.)
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon,
se va consulta cuplul de strângere recomandat de
producătorul acestora pentru a evita strângerea excesivă,
care poate deteriora carbonul și/sau strângerea insuficientă,
care poate afecta fixarea componentelor.
Cuplu de strângere manetă de frână:
6 - 8 N•m
Piuliţă de fixare a
discului
TL-LR15
În cazul ghidajelor în formă de "C" și
al tipului obișnuit de opritoare pentru
cablu, se folosește suportul special
de cablu Shimano (comercializat
separat) pentru o fixare conform
imaginii.
Se acţionează maneta de frână de mai multe ori și se verifică dacă frânele funcţionează
normal. De asemenea, se verifică dacă nu există scurgeri de ulei.
Cuplu de strângere:
0,3 - 0,5 N•m
< Ghidaj în formă de "C" > < Tip obișnuit de opritor al
cablului >
■ Înlocuirea plăcuţelor de frână
Întreţinerea
Notă: Acest sistem de frânare este proiectat astfel încât, atunci când plăcuţele
de frână se uzează, pistoanele să iasă treptat, pentru a se regla automat
distanţa dintre disc și plăcuţele de frână. De aceea, la înlocuirea plăcuţelor
de frână, pistoanele trebuie să fie împinse înapoi în poziţiile iniţiale.
5. Se apasă maneta de frână de mai multe ori, pentru a vedea dacă nu se blochează.
6. Se scot distanţierele de plăcuţe, se montează roata și apoi se verifică dacă discul nu
atinge etrierul. Dacă discul atinge etrierul, se reglează conform instrucţiunilor din
secţiunea "Montarea etrierului".
■ Reglarea atunci când pistoanele nu funcţionează corect
Mecanismul etrierului include două pistoane. Dacă aceste pistoane nu funcţionează
corect, dacă ies în afară inegal sau dacă plăcuţele de frână ating discul, pistoanele se
reglează prin următoarea procedură.
1. Se scoate roata și plăcuţele de frână. Se curăţă pistoanele și zona din jurul acestora.
2. Se folosește o unealtă plată pentru a împinge înapoi pistoanele, până la capăt, fără a le
îndoi. Pistoanele nu trebuie împinse cu unelte ascuţite. Acestea se pot deteriora.
3. Se montează plăcuţele de frână și apoi distanţierele dintre plăcuţe (roșu).
4. Se apasă maneta de frână până la capăt și apoi se acţionează de mai multe ori, pentru
ca pistoanele să ajungă în poziţia lor iniţială.
5. Se scoate distanţierul plăcuţelor, se montează roata și apoi se verifică dacă nu există
atingeri între disc și plăcuţe. Dacă se ating, se slăbesc șuruburile de fixare și se
reglează astfel încât să nu se mai atingă.
■ Înlocuirea uleiului mineral
Se recomandă ca uleiul mineral din rezervor să fie înlocuit dacă se decolorează
puternic.
Se așează un furtun conectat la o pungă sau bidon pe aerisitor, după care se
deschide aerisitorul și se scurge uleiul. În acest moment, se poate acţiona
maneta de frână pentru a facilita scurgerea uleiului. După scurgerea lichidului,
se toarnă lichid de frână proaspăt, consultându-se, în prealabil, secţiunea
"Completarea cu ulei mineral și aerisirea." Se va folosi numai ulei mineral
Shimano original.
Uleiul uzat se va arunca în conformitate cu reglementările naţionale și / sau
locale în vigoare.
■ Montarea SL-M780-I și BL-M785/T785/S700/M666
1. Se folosește o cheie hexagonală de 2 mm pentru a deschide colierul
manetei de frână, conform ilustraţiei.
2. Se introduce cârligul suportului manetei de
schimbător în orificiul suportului manetei de
frână, apoi se strâng provizoriu piuliţa și
șurubul speciale pentru a le fixa pe ghidon.
3. Fixarea manetei de schimbător pe maneta
de frână se face cu o cheie hexagonală de
4 mm.
Consultaţi instrucţiunile pentru service "Completarea cu ulei mineral și
aerisirea" și "Completarea cu ulei mineral și aerisirea (când se folosește
șurubul de aerisire a etrierului)" împreună cu aceste instrucţiuni pentru
service.
Se vor consulta instrucţiunile de service ale furtunului de frână SM-BH90-SB (SI-8JA0A) pentru
informaţii despre montarea furtunului.
Furtunul nu trebuie să se răsucească în timpul montării. Etrierele și manetele trebuie să se afle în
poziţiile din imagini.
Montarea
■ Dispunerea spiţelor
Se va verifica dacă spiţele au fost dispuse conform imaginii.
Nu se poate folosi un model radial.
Se spiţează conform figurii 1 de mai jos partea stângă a roţii faţă (partea cu
discul), precum și partea stângă și dreaptă a roţii spate. Se spiţează conform
figurii 2 de mai jos partea dreaptă a roţii faţă.
În cazul sistemului IS, se montează adaptoare pe etrierele Post mount.
(Sunt disponibile adaptoare faţă și spate separate.)
1. Montaţi mai întâi adaptorul, apoi fixaţi provizoriu etrierul pe adaptor. (Etrierii trebuie să se
poată deplasa lateral).
2. Se apasă maneta de frână astfel încât discul să fie prins de către plăcuţe și se strâng
șuruburile de fixare a etrierului.
Șurub de reglare a
cursei libere
Disc
Plăcuţă
Contact
Punctul de
contact al
plăcuţelor
■ Reglarea cursei libere
În momentul slăbirii șurubului de reglare a cursei libere, cursa liberă a
manetei de frână se mărește, astfel încât poate fi reglată după preferinţe.
Șurub de reglare a
distanţei
■ Reglarea distanţei dintre manetă și ghidon
Se strânge șurubul de reglare (în sensul acelor de ceasornic) pentru a spori
cursa și se slăbește (în sens invers acelor de ceasornic) pentru a reduce
cursa.
< BL-M785 >
< BL-M785 / M666 >
Cârlig
Se împinge
Colier
Șurub (M5 x 17,5 mm)
Piuliţă
1
1
2
2
Cuplu de strângere:
4 N•m
4. Fixarea colierului manetei de frână se face
cu o cheie hexagonală de 4 mm.
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
•
Discurile de 203 mm și de 180 mm asigură o forţă de frânare mai puternică decât discurile de
160 mm. Utilizatorul se va asigura că este perfect familiarizat cu frânarea, înainte de a folosi
frânele.
• În timpul montării sau reparării roţii, persoana care efectuează lucrările va
avea grijă să nu atingă cu degetele discul de frână aflat în mișcare. Discul
este suficient de ascuţit încât să cauzeze leziuni grave dacă degetele
persoanei care efectuează lucrarea sunt prinse în orificiile acestuia.
• Etrierele și discul de frână se încălzesc la acţionarea frânelor; prin urmare, nu se vor atinge cu
mâna în timpul utilizării sau imediat după utilizarea bicicletei, pentru a evita arsurile. Înainte de
reglarea frânelor, se va verifica dacă piesele componente ale acestora sunt suficient de reci.
• Distanţa de frânare va fi mai mare pe vreme ploioasă. Se va reduce viteza și se va frâna ușor,
din timp.
• Dacă suprafaţa de rulare este udă, anvelopele vor derapa mai ușor, existând riscul de cădere.
Pentru a evita acest lucru, se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
• Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica funcţionarea corectă a frânelor faţă și spate.
• Dacă discul este crăpat sau îndoit, trebuie înlocuit cu unul nou.
• Dacă discul se uzează până la grosimea de 1,5 mm sau până când suprafaţa de aluminiu
devine vizibilă, trebuie înlocuit cu unul nou.
• Se va avea grijă ca nicio picătură de ulei sau de lubrifiant să nu ajungă pe disc sau pe
plăcuţele de frână; în caz contrar, este posibil ca frânele să nu funcţioneze corect.
• Dacă pe plăcuţele de frână ajunge ulei sau vaselină, plăcuţele trebuie
înlocuite. Dacă pe disc ajunge ulei sau de lubrifiant, acesta trebuie curăţat.
În caz contrar, este posibil ca frânele să nu funcţioneze corect.
• Înainte de folosirea bicicletei, trebuie verificată grosimea plăcuţelor, care
trebuie să fie de minim 0,5 mm.
• În cazul acţionării continue a frânelor, poate apărea blocajul datorat
vaporilor. Pentru a remedia problema, se eliberează temporar maneta.
• Se va folosi numai ulei mineral Shimano original. În cazul folosirii altor tipuri de ulei, este
posibil ca frânele să nu funcţioneze corect sau să se defecteze.
• Se va folosi numai ulei dintr-un recipient nou. Nu se va refolosi uleiul scurs prin aerisitor. Uleiul
vechi și cel deja folosit pot conţine apă, care provoacă blocarea sistemului de frânare din
cauza vaporilor.
• Apa sau bulele de aer nu trebuie să pătrundă în sistemul de frânare, deoarece acesta se poate
bloca din cauza vaporilor. Se va avea grijă în special la demontarea șuruburilor de aerisire.
• Dacă furtunul de frână a fost tăiat pentru a-i regla lungimea, sau dacă a fost schimbat de pe
stânga pe dreapta sau viceversa, acesta trebuie aerisit urmând etapele (4) și (8) - (12) din
secţiunea "Completarea cu ulei mineral și aerisirea" a instrucţiunilor pentru service.
• Atunci când bicicleta este întoarsă invers sau așezată pe o parte, sistemul de frânare poate
prezenta câteva bule de aer în rezervor, care rămân acolo atunci când se montează la loc
șuruburile de aerisire sau care se acumulează în diverse părţi ale sistemului de frânare atunci
când acesta este utilizat pentru perioade lungi de timp. Sistemul de frână cu disc nu a fost
proiectat pentru întoarcerea invers a bicicletei. Dacă bicicleta este întoarsă invers sau așezată
pe o parte, bulele de aer din rezervor se pot deplasa în direcţia etrierelor. Dacă bicicleta este
utilizată în această situaţie, este posibil ca frânele să nu funcţioneze și utilizatorul să fie
accidentat grav. Dacă bicicleta a fost întoarsă invers sau așezată pe o parte, se va acţiona de
câteva ori maneta de frână, pentru a verifica funcţionarea normală a frânelor înainte de a folosi
bicicleta. Dacă frânele nu funcţionează normal, vor fi reglate prin următoarea procedură.
• În cazul unei scurgeri de lichid, utilizarea frânelor trebuie întreruptă imediat și trebuie efectuate
reparaţiile necesare. Dacă se continuă folosirea bicicletei în această situaţie, frânele pot ceda
brusc.
• Dacă maneta quick release se află pe aceeași parte cu discul, există pericolul să îl atingă; se
va verifica dacă cele două componente nu se ating.
• Este important ca utilizatorul să înţeleagă perfect funcţionarea sistemului de frânare a
bicicletei. Folosirea inadecvată a sistemului de frânare a bicicletei dumneavoastră poate avea
ca rezultat pierderea controlului sau producerea de accidentări grave. Dat fiind că fiecare
bicicletă poate reacţiona diferit, este important ca utilizatorul să se familiarizeze cu tehnica
adecvată de frânare (inclusiv cu apăsarea manetei de frână și cu controlul bicicletei). Acest
lucru poate fi făcut prin consultarea unui dealer specializat și a manualului de utilizare a
bicicletei, precum și prin testarea deplasării și frânării.
• În cazul aplicării frânei faţă cu o forţă exagerată, roata se poate bloca, iar bicicleta se poate
răsturna în faţă, provocând răni grave.
• Sistemele de frână pe disc Shimano nu sunt compatibile cu bicicletele tandem. Deoarece
bicicletele tandem au o greutate mai mare, solicitarea sistemului de frânare este sporită. Dacă
frânele hidraulice pe disc sunt folosite pe biciclete tandem, uleiul se va supraîncălzi, putând
provoca blocarea datorită vaporilor sau ruperea furtunurilor de frână.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele
slăbite, uzate sau deteriorate pot provoca accidente grave. Se recomandă în mod expres
utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le
putea consulta pe viitor.
• Plăcuţele de frână G01A, G01S, F01A sunt destinate reducerii zgomotului generat între
plăcuţe și disc atunci când sunt acţionate frânele. În comparaţie cu plăcuţele G03S/F03C,
acest tip de plăcuţe are nevoie de o perioadă mai lungă de rodaj.
■ Manipularea uleiului mineral
• Se vor purta ochelari de protecţie și se va evita contactul cu ochii. Contactul cu ochii poate
provoca iritaţii. În cazul contactului cu ochii, zona afectată va fi spălată cu apă curată și se va
consulta de urgenţă medicul.
• Se vor purta mănuși de protecţie. Contactul cu pielea poate provoca iritaţii și disconfort. În
cazul contactului cu pielea, zona afectată va fi spălată bine cu apă și săpun.
• Inhalarea vaporilor de ulei poate provoca greaţă. Se vor acoperi nasul și gura cu o mască de
protecţie și se va lucra într-o zonă bine aerisită. În cazul inhalării de vapori, persoana afectată
va fi scoasă imediat la aer curat. Se va acoperi cu o pătură. Victima va fi stabilizată și ţinută la
cald. Se va consulta medicul.
• A nu se ingera. Poate provoca vomă sau diaree.
• A nu se lăsa la îndemâna copiilor.
• Recipientul de ulei nu se va perfora, încălzi, suda sau presuriza, deoarece acest lucru poate
provoca explozii sau incendii.
• Aruncarea uleiului uzat: Se vor respecta reglementările locale și / sau naţionale. Uleiul uzat
trebuie manipulat cu atenţie.
• Instrucţiuni: Se păstrează recipientul închis pentru a împiedica pătrunderea obiectelor străine
și a umezelii. Se depozitează într-un loc răcoros, întunecat, ferit de razele soarelui
și de căldură.
ATENŢIE
Blocarea datorată vaporilor reprezintă un fenomen prin care uleiul din sistemul de frânare se
încălzește, ceea ce provoacă dilatarea picăturilor de apă sau a bulelor de aer din sistemul de
frânare. Acest lucru poate avea ca rezultat o creștere bruscă a cursei manetei de frână.
< Dacă frâna acţionează greoi în momentul apăsării manetei >
Se apasă ușor maneta de frână de câteva ori și se așteaptă ca bulele să se întoarcă
în rezervor. Se recomandă să se scoată șuruburile de aerisire și să se umple rezervorul cu
ulei mineral până la dispariţia bulelor.
Dacă frânarea este în continuare slabă, se aerisește sistemul de frânare. (Se va
consulta secţiunea "Completarea cu ulei mineral și aerisirea").
■ Perioada de rodaj
• Frânele pe disc au o perioadă de rodaj, iar forţa de frânare crește treptat în
această perioadă. La folosirea frânelor în perioada de rodaj, utilizatorul trebuie
să ia în considerare faptul că forţa de frânare se intensifică. Același fenomen
are loc și după înlocuirea plăcuţelor de frână sau a discului.
■ În momentul curăţării cu un compresor
• În cazul demontării corpului etrierului pentru a curăţa piesele interne cu ajutorul
unui compresor, este posibil ca umezeala generată de aerul comprimat să
rămână pe componentele etrierului. Componentele vor fi lăsate să se usuce
bine înainte de a reasambla etrierele.
Observaţie
• Discurile de 203 mm și de 180 mm au un diametru mai mare decât cele de 160
mm pentru bicicletele de cross-country. De aceea, aceste discuri flexează mai
mult. Ca rezultat, vor atinge plăcuţele de frână.
• Dacă bosajul etrierului și punctul de fixare a roţii spate nu sunt paralele, discul
și etrierul se pot atinge.
• După scoaterea roţii bicicletei, se recomandă montarea distanţierelor între
plăcuţe. Distanţierele dintre plăcuţe vor împiedica ieșirea pistonului dacă
maneta de frână este apăsată în timp ce roata este scoasă.
• În cazul în care maneta de frână este apăsată fără ca distanţierele dintre
plăcuţe să fie montate, pistoanele vor ieși în afară mai mult decât este normal.
Se folosește o șurubelniţă cu vârf plat sau o unealtă asemănătoare pentru a
împinge înapoi plăcuţele de frână, având însă grijă să nu se deterioreze
suprafaţa acestora. (Dacă plăcuţele de frână nu sunt montate, se folosește o
unealtă plată pentru a împinge direct pistoanele, având grijă să se evite
deteriorarea acestora.)
Dacă este dificil să se împingă înapoi plăcuţele de frână sau pistoanele, se
demontează șuruburile de aerisire și se încearcă din nou. (Este posibil să iasă
ulei din rezervor în această etapă.)
• Curăţarea și întreţinerea sistemului de frânare se face cu alcool izopropilic, apă
cu săpun sau o cârpă uscată. Nu se vor folosi substanţe comerciale de
curăţare a frânelor sau de reducere a zgomotului, deoarece acestea pot
provoca deteriorarea pieselor cum sunt garniturile.
• Nu se scot pistoanele în timpul demontării etrierelor.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării
normale a pieselor.
SI-8JZ0A-004-05
Direcţia de
rotire a roţii
Stânga faţă Dreapta
spate
Dreapta faţă
Fig. 2 Fig. 1
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la:
http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
< Pentru maneta dreaptă >
Etrier
Manetă de frână
< Pentru maneta stângă >
■ Montarea etrierelor și fixarea furtunului.
• Se scoate distanţierul pentru aerisire
(galben) și se montează roata cu discul pe
cadru.
• Se montează plăcuţele de frână.
Cuplu de strângere:
2 - 4 N•m
Plăcuţă cu lamele
Plăcuţele au lamele în faţă
și în spate, de aceea
trebuie montate conform
ilustraţiei.
Se amplasează arcul de presare a
plăcuţelor conform ilustraţiei.
(Pe arc sunt marcate laturile din stânga
(L) și dreapta (R).)
Capătul dinspre maneta de frână Capătul dinspre etrier
Furtun
Tub
Garnituri
Șurub de conectare
Inserţie de conectare
Olivă
Capac
Cheie de 8 mm
Arc pentru plăcuţe
Cuplu de strângere:
5 - 7 N•m
< Faţă > < Spate >
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Etrier
Disc
Adaptor
Șuruburi de
fixare adaptor
Șuruburi de
fixare adaptor
Șuruburi de
fixare etrier
Șuruburi de
fixare etrier
● Sistem IS
● Sistem Post mount
Se montează temporar etrierul pe cadru
(astfel încât să se poată deplasa lateral), se
apasă maneta de frână, pentru ca discul să
fie prins de plăcuţe, apoi se strâng
șuruburile de fixare a etrierului.
Șuruburi de
fixare adaptor
Se montează capacele accesorii după cum se arată în imagine, pentru a împiedica
slăbirea șuruburilor.
< Faţă > < Spate >
Capace
Capace
Capace
Sistem Post mount
1. Se scoate roata de pe cadru și se
scot plăcuţele de frână conform
imaginii.
Dacă uleiul ajunge pe plăcuţele de frână după adăugarea de ulei, dacă plăcuţele de frână
se uzează până ajung la grosimea de 0,5 mm sau dacă arcurile dintre plăcuţe ating discul,
plăcuţele de frână trebuie înlocuite.
2. Se curăţă pistoanele și zona din jurul acestora.
3. Se folosește o unealtă plată pentru a împinge înapoi
pistoanele, până la capăt, fără a le îndoi. Pistoanele
nu trebuie împinse cu unelte ascuţite. Acestea se pot
deteriora.
4. < BR-M785/S700 >
Se montează noile plăcuţe de frână și
apoi distanţierele dintre plăcuţe (roșu).
În această etapă se montează și
siguranţele.
< BR-M666 >
Se montează noile plăcuţe de frână și
apoi distanţierele dintre plăcuţe (roșu).
Se deschide apoi știftul despicat.
Piston
Cuplu de strângere:
2 - 4 N•m
Șurub de reglare a
distanţei
Plăcuţe de frână
M666
M666
Știft despicat
Cheie hexagonală de 3 mm
Cheie hexagonală de 4 mm
Cuplu de strângere
Cheie hexagonală de 3 mm : 5 - 7 N•m
Cheie hexagonală de 4 mm : 8 - 10 N•m
Cuplu de strângere:
40 - 50 N•m
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
2 mm 0,5 mm
< Faţă >
Observaţie:
Nu se va monta piuliţa invers.
Dacă este montată invers, nu va fi posibilă
fixarea manetei de frână pe ghidon și
aceasta se va deteriora.
Stânga
spate
*
Frâna BR-S700 funcţionează numai cu plăcuţe resin (G01A,
G01S, F01A).
Etrier
Manetă de frână
Disc
Furtun
Suport cablu
BR-M785
/
BR-S700 *
/
BR-M666
BL-M785 / BL-T785
BL-S700 / BL-M666
SM-RT81 / RT67
SM-BH90-SB
SM-HANG
Ulei mineral
Plăcuţe de frână
Fără lamele Cu lamele
Plăcuţe resin
Plăcuţe metal
SM-DB-OIL
G01A / G01S
G03S
F01A
F03C
< BL-T785 / S700 >