Observaţie:
Nu se va monta piuliţa invers.
Dacă este montată invers, nu va fi
posibilă fixarea manetei de frână
pe ghidon și aceasta se va
deteriora.
Instrucţiuni pentru service
SI-6T70A-001
Sistem tracţiune spate
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Date tehnice
Lungimea lanţului pentru bicicletele cu suspensie spate
Lungimea A va varia în funcţie de deplasarea suspensiei spate.
Din această cauză, dacă lanţul este prea scurt, sistemul de
tracţiune poate fi solicitat excesiv. Lungimea lanţului se reglează
adăugând două zale atunci când suspensia spate este în poziţia în
care dimensiunea "A” este maximă, iar lanţul se află pe cel mai
mare pinion și pe foaia mare. Dacă deplasarea suspensiei spate
este amplă, este posibil ca lanţul să nu fie bine întins când se află
pe foaia mică și pe cel mai mic pinion.
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe cel
mai mare pinion și pe foaia mare)
Cel mai
mare pinion
Lanţ
Foaia mare
Se montează capacul rotindu-l conform
imaginii, până când se oprește.
Nu se forţează rotirea pentru a nu
deteriora filetul șurubului.
Se acţionează maneta (B) de 9 sau
mai multe ori, pentru a o aduce în
poziţia cea mai de sus. Se scoate
apoi capacul și se conectează cablul.
Capac
Capac
Manetă (B)
Tăierea cămășii exterioare
În momentul tăierii cămășii exterioare, se
taie capătul opus capătului marcat. După
tăierea cămășii, capătul se rotunjește,
pentru ca interiorul găurii să aibă un diametru uniform.
Se atașează același
capac exterior la
capătul tăiat al cămășii.
Capac exterior
Capacul etanș cu vârf
și protecţia din
cauciuc se montează
pe opritorul exterior al
cadrului.
Protecţie din cauciuc
Protecţie din
cauciuc
A nu se îndoi
Capac etanș cu vârf
* În cazul deplasării ample a schimbătorului spate, cum ar fi în
cazul bicicletelor cu suspensie spate, se recomandă
înlocuirea capacului cu cel din
aluminiu. Capătul cămășii
prevăzut cu capac din aluminiu
trebuie să se afle lângă
schimbător.
Capac din aluminiu
Partea dinspre
schimbător
SI-6T70A-001-05
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
Observaţie
Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor lubrifia toate piesele mobile.•
Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.•
Schimbătorul va fi curăţat periodic și toate piesele mobile vor fi lubrifiate (mecanismul și rolele).•
Dacă reglarea schimbării vitezelor nu poate fi făcută, se va verifica paralelismul cu partea din spate a bicicletei. Se vor verifica •
și lubrifierea cablului și dimensiunile manșonului exterior. Acesta nu trebuie să fie prea lung sau prea scurt.
În cazul detectării de zgomote neobișnuite ca rezultat al slăbirii unei role, aceasta trebuie înlocuită.•
Dacă roata se înţepenește și rotirea devine dificilă, se va lubrifia cu vaselină.•
Nu se va aplica ulei în interiorul butucului, pentru a nu provoca spălarea vaselinei.•
Pinioanele trebuie spălate periodic cu detergent neutru și lubrifiate din nou. În plus, curăţarea lanţului cu un detergent neutru și •
lubrifierea acestuia se pot dovedi o modalitate eficientă de prelungire a duratei de utilizare a pinioanelor și a lanţului.
Dacă lanţul sare repetat de pe pinioane în timpul folosirii, pinioanele și lanţul trebuie înlocuite.•
Folosirea unui cadru cu cabluri interne nu este recomandată, deoarece forţele de frecare mari au tendinţa de a afecta funcţia •
de schimbare SIS.
Se folosește întotdeauna setul de pinioane cu aceleași marcaje de grup. Nu se folosește niciodată cu un •
pinion cu un marcaj de grup diferit.
Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet, chiar și atunci când •
ghidonul este rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta de schimbător nu atinge
cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
Se folosește un lubrifiant special pentru cablul de schimbător. Nu se va folosi lubrifiant DURA-ACE sau de •
alt tip, deoarece acestea pot afecta schimbarea vitezelor.
Se lubrifiază cablul și partea interioară a cămășii înainte de utilizare, pentru a se asigura glisarea corectă.•
Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește cămașa exterioară și ghidajul de cablu al schimbătorului •
faţă specificat.
Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.•
Dacă lichidul de frână folosit pentru frânele pe disc tinde să adere la piesele de plastic ale manetei de schimbător, acestea se •
pot fisura sau decolora. De aceea, lichidul de frână nu trebuie să adere la aceste piese de plastic.
Uleiul mineral folosit de frânele pe disc SHIMANO nu provoacă fisurarea sau decolorarea pieselor de plastic în cazul în care
aderă la acestea, însă aceste piese trebuie curăţate în prealabil cu alcool, pentru a împiedica aderarea particulelor străine.
Este interzisă dezasamblarea manetei schimbătorului, deoarece acest lucru poate provoca deteriorarea sau funcţionarea •
defectuoasă.
Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.•
Se vor citi aceste instrucţiuni de service și instrucţiunile de service pentru FH-M985 / M988.•
Pentru întrebări referitoare la metodele de montare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui •
dealer autorizat.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Marcaje de grup
"Intervalul de întreţinere depinde de modul de utilizare şi de condiţiile de mediu. Lanţul trebuie
curăţat periodic folosind o substanţă de curăţare pentru lanţ. Nu se vor folosi solvenţi alcalini sau
acizi, cum ar fi substanţele de curăţare a ruginei. În cazul utilizării acestor solvenţi, lanţul se
poate rupe şi provoca accidentări grave."
• Pentru a îmbunătăţi schimbarea vitezelor, cele două laturi ale acestui lanţ sunt diferite şi trebuie orientate
corect la montare, conform marcajelor laterale. Pentru a obţine performanţe optime, lanţul trebuie orientat
corect la montare. În cazul în care este montat invers, lanţul poate sări, provocând accidente grave.
Se va verifica dacă roţile sunt bine fixate înainte de folosirea bicicletei. Dacă sunt slăbite, se pot desprinde și pot provoca •
accidentări grave.
Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.•
În cazul folosirii de știfturi de cuplare altele decât cele •
întărite, sau în cazul folosirii de instrumente sau știfturi
de cuplare întărite care nu sunt potrivite pentru tipul de
lanţ utilizat, este posibil ca forţa de cuplare rezultată să
nu fie suficientă, ceea ce poate provoca ruperea sau
căderea lanţului.
În cazul în care lungimea lanţului trebuie ajustată ca •
urmare a unei modificări a numărului de dinţi ai
pinionului, tăierea unei secţiuni va fi executată într-un alt
loc decât locul de îmbinare a lanţului cu ajutorul unui știft de cuplare întărit. Dacă tăierea
secţiunii este executată în locul de îmbinare cu un știft de cuplare întărit, lanţul se va deteriora.
Se va verifica întinderea corectă și buna stare a lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau dacă •
este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și poate provoca
accidentarea gravă a utilizatorului.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot
provoca accidente grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt incorect efectuate,
lanţul poate sări, ceea ce duce la accidentarea utilizatorului.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor. •
Știft de cuplare întărit
Știft de legătură Știft de legătură
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la: http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Montarea pinioanelor
Caseta are o
singură canelură
lată.
Parte lată
Pentru a monta pinioanele HG, se va folosi instrumentul special (TL-LR15/LR10)
pentru a strânge piuliţa de fixare.
Cuplu de strângere: 30 - 50 N•m
În cazul fiecărui pinion, suprafaţa pe care se află marcajul grupului
trebuie să fie orientată în afară și poziţionată astfel încât partea mai
lată a fiecărui pinion și partea A (unde lăţimea canelurii este mare)
de pe casetă să fie aliniate.
Piuliţă de fixare
TL-LR15 / LR10
Cheie
(TL-SR21)
Demontare
Se vor consulta instrucţiunile pentru service ale RD-M980
(schimbător spate) pentru detalii despre montarea
schimbătorului spate și reglarea SIS.
Conectarea și fixarea cablului
Cheie hexagonală de 5 mm
Înlocuirea casetei (FH-M985)
Mai întâi, se scoate axul conform procedurii ilustrate.
Secţiunea cu dublă blocare, aflată în partea laterală a casetei, nu
poate fi demontată.
Cheie de 17 mm
Demontare
(2)
Con cu capac împotriva
prafului (nu poate fi demontat)
Buza este în exterior
Garnitură
Canelurile de fixare a discului
(FH-M985)
Latura stângă Cuplu de
strângere: 15 - 20 N•m
Ax
(3)
Observaţie:
La demontarea și montarea garniturii, se va evita îndoirea •
acesteia. La montarea garniturii, aceasta trebuie să fie corect
orientată și introdusă cât mai adânc posibil.
Nu se va demonta capacul împotriva prafului montat pe con. •
(1)
(4) După îndepărtarea axului, se scoate șurubul de fixare a casetei
(din interiorul casetei) și se înlocuiește caseta.
Notă:
În momentul înlocuirii casetei, se înlocuiește și șurubul de fixare.
Se va lubrifia filetul șurubului de fixare a casetei. În caz contrar,
acesta se poate slăbi sau bloca.
Se interzice dezasamblarea casetei, deoarece acest lucru poate
provoca o funcţionare defectuoasă.
Șurub de fixare
casetă
Casetă
Șaibă casetă
Vaselină DURA-ACE
(Y-04110000)
Nu se va demonta
garnitura.
Se aplică lubrifiant
Cuplu de strângere: 45 - 50 N•m
Cheie hexagonală de 14 mm
Schimbarea vitezelor
Mecanismul INSTANT RELEASE face posibilă eliberarea rapidă deoarece tensiunea din cablu este eliberată imediat ce maneta este
apăsată. Manetele sunt de asemenea echipate cu mecanisme de 2-WAY RELEASE și MULTI RELEASE, permiţând schimbarea a două
viteze cu o singură operaţie, atât prin apăsarea cât și prin tragerea manetei.
Manetele (A) și (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea vitezelor. În momentul acţionării uneia dintre
manete, trebuie rotit simultan și braţul pedalier.
Pentru schimbarea de pe un pinion mic pe unul mai mare
(maneta A)
Se poate folosi mai mult sau mai puţin din cursa manetei pentru a
schimba numărul dorit de viteze. Astfel, pentru a schimba o
singură viteză, se deplasează maneta în poziţia (1), iar pentru a
schimba două viteze odată, se deplasează maneta în poziţia (2).
În acest mod se pot schimba maximum două viteze odată.
Pentru schimbarea de pe un pinion mare pe unul mai mic
(maneta B)
Se poate folosi mai mult sau mai puţin din cursa manetei pentru a
schimba numărul dorit de viteze. Astfel, pentru a schimba o
singură viteză, se deplasează maneta în poziţia (1), iar pentru a
schimba două viteze odată, se deplasează maneta în poziţia (2).
În acest mod se pot schimba maximum două viteze odată.
Poziţia iniţială a manetei (A)
Cuplu de strângere: 3 N•m
Cheie hexagonală de 4 mm
Se folosește un manșon pentru ghidon
cu diametru exterior maxim de 32 mm.
Montarea manetei de schimbător
(SL-M980-R)
Montarea SL-M980-I și BL-M985/M988
■ Se vor citi aceste instrucţiuni de service împreună cu
instrucţiunile de service pentru BR-M985 (SI-8J70A).
■ Se vor consulta instrucţiunile de service ale sistemului
de tracţiune faţă pentru informaţii despre înlocuirea și
montarea manetei schimbător
Manetă (B)
• 2-WAY RELEASE • MULTI RELEASE
Cuplu de strângere: 2,5 N•m
Poziţia manetei de schimbător se poate
modifica prin deplasare la stânga sau la
dreapta.
Se montează maneta de schimbător într-o poziţie în care să nu •
obstrucţioneze acţionarea frânei și schimbarea vitezelor.
Nu se folosește într-o combinaţie care împiedică acţionarea frânei.•
Observaţie:
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va
consulta cuplul de strângere recomandat de producătorul acestora
pentru a evita strângerea excesivă, care poate deteriora carbonul
și/sau strângerea insuficientă, care poate afecta fixarea
componentelor.
<CS-M980>
(bJ) 11 - 34T
(bk) 11 - 36T
<CS-M771-10>
(bL) 11 - 32T
Piuliţă de fixare
Șaibă piuliţă de fixare
Distanţier pinioane
Piuliţă de fixare
Șaibă piuliţă de fixare
Distanţier pinioane
Cablu
Observaţie:
Conul butucului este fabricat
dintr-un aliaj ușor. La
reglarea rotirii butucului, se
va folosi o sculă adecvată,
care nu este uzată sau
deteriorată.
3. Fixarea manetei de schimbător
pe maneta de frână se face cu
o cheie hexagonală de 4 mm.
Cârlig
Șurub (M5 x 12,5 mm)
Piuliţă
1
2
Cuplu de strângere: 3 N•m
1. Se folosește o cheie hexagonală
de 2 mm pentru a deschide
colierul manetei de frână, conform
ilustraţiei.
2. Se introduce cârligul suportului
manetei de schimbător în orificiul
suportului manetei de frână, apoi
se strâng provizoriu piuliţa și
șurubul speciale pentru a le fixa
pe ghidon.
Se împinge
Colier
1
2
Pentru a înlocui pinioanele HG, se vor folosi instrumentul special (TL-LR15/LR10) și
TL-SR21 pentru a desface piuliţa de fixare.
Serie XTR
Manetă de schimbător RAPIDFIRE SL-M980-R / SL-M980-IR
Cămașă OT-SP41 (SIS-SP41)
Schimbător spate RD-M980
Tip SGS / GS
Butuc spate FH-M985 / FH-M988
Viteze 10
Bloc de pinioane CS-M980 / CS-M771-10
Lanţ CN-M980
Ghidaj cabluri SM-SP17 / SM-BT17
Schimbător spate
Număr model RD-M980
Tip SGS GS
Viteze 10
Capacitate totală 41 T 35 T
Cel mai mare pinion 36 T 36 T
Cel mai mic pinion 11 T 11 T
Diferenţa dintre foaia mare și foaia mică 18 T 18 T
Butuc spate
Număr model FH-M985 / FH-M988
Viteze
10
Număr orificii spiţe 32
Manetă de schimbător
Manete de frână
SL-M980-I
BL-M985 / M988 OK
Alte modele de manete de
frână
Incompatibile
Lanţ Știft de cuplare întărit Cheie pentru lanţ
Lanţ foarte îngust de 10
viteze pentru MTB
cu canelură (3)
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
cu canelură (2)
Combinaţii bloc de pinioane
Număr model Denumire grup Viteze Combinaţie de dinţi
CS-M980
bJ 10 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 26, 30, 34 T
bk 10 11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 36 T
CS-M771-10 bL 10 11, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 25, 28, 32 T