Schimbător faţă
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Se montează schimbătorul faţă conform imaginii. Nu se scoate blocul
de aliniere Pro-Set în acest moment.
FC-M665
Marginea exterioară a
bash guard-ului
trebuie să se
încadreze în acest
interval
După întinderea cablului, se fixează la loc în schimbătorul faţă,
conform imaginii.
Cu tragere de jos Cu tragere de sus
Se trage
Se trage
Lanţ
Plăcuţă exterioară
ghidaj lanţ
Şurub de reglare în
poziţie superioară
Lanţ
Plăcuţă interioară
ghidaj lanţ
Şurub reglare cablu
Poziţia lanţului
Cel mai mic
pinion
Foaia mare
Poziţia lanţului
Cel mai mare
pinion
Foaia mijlocie
3. Reglarea în poziţie
superioară
Distanţa dintre plăcuţa
exterioară a ghidajului
lanţului şi lanţ trebuie să
fie de 0 - 0,5 mm.
4. Reglarea pe foaia mijlocie
În momentul reglării, se aşază lanţul pe
cel mai mare pinion şi, în faţă, pe foaia
mijlocie. Reglarea se face cu ajutorul
şurubului de reglare a cablului, astfel
încât distanţa dintre plăcuţa interioară
a ghidajului lanţului şi lanţ să fie de
0 - 0,5 mm.
Bloc de aliniere Pro-Set
68 mm
Distanţier
68 mm
Braţ E-type
73 mm 73 mm
A
A
A
A A
A
Pentru a trece pe o foaie mai mare
În momentul în care maneta (A) este apăsată o dată, are loc trecerea
de pe o foaie mai mică pe o foaie mai mare.
Exemplu:
de pe foaia mijlocie pe foaia mare.
Pentru a trece pe o foaie mai mică
În momentul în care maneta (B) este apăsată o dată, are loc trecerea
de pe o foaie mai mare pe o foaie mai mică.
Exemplu:
de pe foaia mare pe foaia mijlocie.
Schimbarea vitezelor
Această manetă de eliberare este prevăzută cu un mecanism 2-WAY RELEASE, care permite eliberarea fie prin împingerea, fie prin tragerea
manetei.
Manetele (A) şi (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea vitezelor.
În momentul acţionării uneia dintre manete, trebuie rotit simultan şi braţul pedalier.
Poziţia iniţială a manetei (A) Manetă (B)
2-way release
5. Tabelul problemelor tehnice
După efectuarea paşilor 1 - 4, se acţionează maneta de
schimbător pentru a verifica schimbarea vitezelor. (Această
operaţiune se efectuează şi dacă schimbarea vitezelor devine
dificilă în timpul utilizării).
Montarea angrenajului şi a schimbătorului faţă
Se va urma procedura ilustrată în figură.
n Metoda de instalare a distanţierelor
Se verifică dacă lăţimea carcasei butucului pedalier (1)
este de 68 mm sau de 73 mm.
După aceea, se montează cuvetele, conform figurilor (2)
de mai jos.
Observaţie:
Plăcuţa opritorului se
fixează în poziţia corectă,
conform imaginii.
Date tehnice
Diametre colier:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
În cazul utilizării dimensiunilor S, M, se
foloseşte un colier cu un diametru de
28,6 mm, 31,8 mm şi se montează pe un
adaptor de dimensiune L.
Unghi chainstay
Angrenaj
n Se vor consulta instrucţiunile de service ale sistemului
de tracţiune spate pentru informaţii despre înlocuirea şi
montarea indicatorului.
X = disponibil
< Cu tragere de jos >
• FD-M660
< Cu tragere de sus >
Cheie hexagonală de 5 mm
Observaţie:
Se trage cablul
conform imaginii.
Şurub de
fixare a
cablului
Cuplu de strângere:
6 - 7 N•m
< Cu tragere de jos >
• FD-M661
< Cu tragere de sus >
Observaţie:
Se trage cablul
conform imaginii.
Şurub de
fixare a
cablului
6
2
1
3
Zona canelurii largi
TL-FC16
Plăcuţă opritor
Ştift
plăcuţă
Se ridică
5
4
(A)
TL-FC32
Indicator Pro-Set
FC-M660
Dinţii foii trebuie să
ocupe acest spaţiu
Indicator Pro-Set
A
Protecţie internă
FC-M660
Secţiunea orizontală a plăcuţei exterioare
a ghidajului lanţului trebuie să se afle
exact deasupra foii mari şi să fie paralelă
cu aceasta. Se strânge folosind o cheie
hexagonală de 5 mm.
FC-M665
Suprafaţa interioară a bash guard-ului
trebuie să fie aliniată cu partea plată
a plăcii exterioare a ghidajului lanţului.
Reglarea SIS (Triplu)
Tăierea cămăşii exterioare
După tăierea cămăşii, capătul se rotunjeşte,
pentru ca interiorul găurii să aibă un
diametru uniform.
Angrenaj (foaia
mare)
Ghidaj lanţ
Lungime lanţ
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe cel
mai mare pinion şi pe foaia mare)
Cel mai mare
pinion
Foaia mare
Lanţ
Se urmează ordinea de mai jos.
1. Reglarea în poziţie inferioară
Mai întâi se scoate blocul de aliniere Pro-Set.
Apoi se fixează astfel încât distanţa dintre plăcuţa interioară
a ghidajului lanţului şi lanţ să fie de 0 - 0,5 mm.
Şurub de reglare în
poziţie inferioară
Lanţ
Bloc de aliniere
Pro-Set
Plăcuţă interioară
ghidaj lanţ
Poziţia lanţului
Cel mai mare
pinion
Foaia mică
Se ataşează acelaşi
capac exterior la capătul
tăiat al cămăşii.
Capac exterior
2. Conectarea şi fixarea cablului
Se acţionează maneta (B) de două
sau mai multe ori şi se verifică dacă
display-ul indică poziţia inferioară. Se
scoate apoi capacul şi se conectează
cablul.
Capac
Cablu
Se montează capacul rotindu-l conform
imaginii, până când se opreşte.
Nu se forţează rotirea pentru a nu deteriora
filetul şurubului.
Capac
Cuplu de strângere: 5 - 7 N•m
n Observaţie
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va
consulta cuplul de strângere recomandat de producătorul acestora
pentru a evita strângerea excesivă, care poate deteriora carbonul
şi/sau strângerea insuficientă, care poate afecta fixarea
componentelor.
Sistem tracţiune faţă
Se montează maneta de schimbător într-o poziţie în care să nu •
obstrucţioneze acţionarea frânei şi schimbarea vitezelor.
Nu se foloseşte într-o combinaţie care împiedică acţionarea frânei. •
Montarea manetei
Se foloseşte un manşon pentru
ghidon cu diametru exterior maxim
de 36 mm.
Cuplu de strângere: 5 N•m
Cheie hexagonală de 4 mm
* Instrucţiunile de service sunt disponibile şi în alte limbi la: http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Informaţii generale privind siguranţa
SI-6PZFB-001-05
Pentru schimbător cu prindere pe butuc
Se instalează după cum se arată în imagine.
Şurub
Adaptor Adaptor
Schimbător faţă
Angrenaj pedalier
1 , 2 Cuplu de strângere:
35 - 50 N•m
3 Cuplu de strângere:
5 - 7 N•m
AVERTISMENT
ATENŢIE
"Intervalul de întreţinere depinde de modul de utilizare şi de condiţiile de mediu. Lanţul trebuie curăţat periodic folosind
o substanţă de curăţare pentru lanţ. Nu se vor folosi solvenţi alcalini sau acizi, cum ar fi substanţele de curăţare a ruginei.
În cazul utilizării acestor solvenţi, lanţul se poate rupe şi provoca accidentări grave."
Ştiftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.•
Există două tipuri de ştifturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos înainte de a alege ştiftul potrivit. În cazul folosirii de ştifturi de cuplare altele •
decât cele întărite, sau în cazul folosirii de instrumente sau ştifturi de
cuplare întărite care nu sunt potrivite pentru tipul de lanţ utilizat, este
posibil ca forţa de cuplare rezultată să nu fie suficientă, ceea ce
poate provoca ruperea sau căderea lanţului.
Dacă lungimea lanţului trebuie ajustată ca urmare a modificării •
numărului de dinţi ai pinionului, eliminarea unei secţiuni trebuie
executată în alt loc decât cel în care lanţul a fost îmbinat cu un ştift
de cuplare întărit sau cu un ştift de capăt. Dacă eliminarea unei
secţiuni este executată în locul de îmbinare cu un ştift de cuplare
întărit sau cu un ştift de capăt, lanţul se va deteriora.
Se va avea grijă ca manşetele pantalonilor să nu se prindă în lanţ în timpul pedalării; în caz contrar, utilizatorul se poate •
accidenta.
Se va verifica întinderea corectă şi buna stare a lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau dacă este deteriorat, va trebui •
înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe şi poate provoca accidentarea gravă a utilizatorului.
Se foloseşte un angrenaj compatibil cu lanţurile pentru 9 viteze, împreună cu lanţurile Shimano CN-7701, CN-HG93 şi •
CN-HG73. În cazul folosirii unui angrenaj pentru un lanţ pentru 8 viteze sau mai puţine, pot apărea probleme la
schimbarea vitezelor pe foi sau niturile lanţului se pot desprinde, provocând ruperea lanţului.
Cele două şuruburi de prindere ale braţului pedalier stânga se vor strânge alternativ câte puţin, nu separat şi până la capăt. Se foloseşte o cheie •
dinamometrică pentru a verifica dacă cuplul de strângere final este de 12 - 14 N•m. În plus, după parcurgerea a circa 100 km, se verifică din nou cuplul de
strângere folosind o cheie dinamometrică. Verificarea periodică a cuplurilor de strângere este importantă. Dacă acestea sunt prea mici sau dacă şuruburile de
prindere nu sunt strânse alternativ câte puţin, braţul pedalier stânga se poate desprinde, putând determina căzături soldate cu vătămări grave.
Înainte de a folosi bicicleta, se vor verifica braţele pedaliere. Acestea nu trebuie să prezinte fisuri. În cazul prezenţei unor fisuri, braţul pedalier se poate rupe şi •
utilizatorul se poate accidenta.
În cazul în care tubul intern nu este montat corect, axul poate rugini şi se poate deteriora, provocând accidente grave.•
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot provoca accidente grave.
Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt incorect efectuate, lanţul poate sări, ceea ce duce la
accidentarea utilizatorului.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie şi se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor. •
Când lanţul este pe foaia mică sau mijlocie, există pericolul de rănire în dinţii foii mari. •
Observaţie
În plus, dacă pedalarea nu pare a se efectua la parametri normali, se verifică din nou acest aspect.•
Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica dacă îmbinările nu sunt slăbite şi nu au joc. De asemenea, se vor strânge la intervale regulate braţele pedaliere şi •
pedalele.
La montarea pedalelor, se va aplica o cantitate mică de vaselină pe filet pentru a preveni înţepenirea acestora. Se va folosi o cheie dinamometrică pentru •
strângerea corectă a pedalelor. Cuplu de strângere: 35 - 55 N•m. Pedala dreaptă are filet pe dreapta; pedala stângă are filet pe stânga.
Dacă se aude un scârţâit de la axul butucului pedalier şi de la punctul de conectare a braţului stânga, se aplică vaselină pe conector, apoi se strânge la cuplul •
specificat.
Se va folosi un detergent neutru pentru a curăţa braţul şi butucul pedalier. Folosirea unui detergent alcalin sau acid poate provoca decolorarea.•
Butucul pedalier nu se va spăla cu jet de apă de înaltă presiune.•
În cazul în care se sesizează slăbirea rulmenţilor, se va înlocui butucul pedalier.•
Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu uşurinţă, se va curăţa schimbătorul şi se vor lubrifia toate piesele mobile.•
Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.•
Foile angrenajului trebuie spălate periodic cu detergent neutru, apoi lubrifiate. De asemenea, lanţul se va curăţa cu un detergent neutru şi se va lubrifia; •
această metodă este utilă pentru prelungirea duratei de utilizare a foilor şi a lanţului.
Dacă lanţul continuă să sară de pe foi în timpul utilizării bicicletei, se vor înlocui lanţul şi foile.•
Atunci când lanţul se află în poziţia din imagine, ar putea atinge foile sau schimbătorul faţă, producând astfel •
zgomot. Dacă zgomotul respectiv reprezintă o problemă, se va muta lanţul pe un pinion mai mare.
În cazul cadrelor cu suspensie, unghiul chainstay-ului diferă când bicicleta este utilizată faţă de când nu este •
utilizată. Când bicicleta nu este utilizată şi lanţul este pe foaia mare/mijlocie şi pe pinionul cel mai mic, este
posibil ca plăcuţa exterioară a ghidajului lanţului de la schimbătorul faţă să atingă lanţul.
Există posibilitatea ca lanţul să murdărească manşetele îmbrăcăminţii în timpul deplasării.•
Se va aplica lubrifiant pe adaptoarele din stânga şi dreapta înainte de a le monta.•
Pentru o funcţionare fără probleme, se foloseşte cămaşa exterioară şi ghidajul de cablu al schimbătorului faţă •
specificat.
Pentru detalii despre reglarea SIS pentru angrenaje duble, utilizaţi Instrucţiunile pentru service ale schimbătorului faţă •
FD-M665/667.
La montarea unui schimbător cu tragere de sus, se alege un cadru care are trei suporturi pentru cămaşă, conform imaginii din •
dreapta.
Se foloseşte o cămaşă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet, chiar şi atunci când ghidonul este rotit complet •
în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta de schimbător nu atinge cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
Se foloseşte un lubrifiant special pentru cablul de schimbător. Nu se va folosi lubrifiant DURA-ACE sau de alt tip, deoarece •
acestea pot afecta schimbarea vitezelor.
Se lubrifiază cablul şi partea interioară a cămăşii înainte de utilizare, pentru a se asigura glisarea corectă.•
Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.•
Dacă lichidul de frână folosit pentru frânele pe disc tinde să adere la piesele de plastic ale manetei de schimbător, acestea se pot fisura sau decolora. •
De aceea, lichidul de frână nu trebuie să adere la aceste piese de plastic. Uleiul mineral folosit de frânele pe disc SHIMANO nu provoacă fisurarea sau
decolorarea pieselor de plastic în cazul în care aderă la acestea, însă aceste piese trebuie curăţate în prealabil cu alcool, pentru a împiedica aderarea
particulelor străine.
Este interzisă dezasamblarea display-ului şi manetei schimbătorului, deoarece acest lucru poate provoca deteriorarea sau funcţionarea defectuoasă a •
acestora.
Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.•
Pentru întrebări referitoare la metodele de montare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui dealer autorizat. •
Foi
Pinioane
Suporturi cămaşă exterioară
Lanţ Ştift de cuplare întărit Cheie pentru lanţ
Lanţ foarte îngust pentru 9
viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
Argintiu TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, pentru 8 / 7 / 6
viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
Negru TL-CN32 / TL-CN27
Ştift de cuplare întărit
Ştift de capăt Ştift de legătură
Instrucţiuni pentru service
SI-6PZFB-001
Serie SLX
Manetă de schimbător SL-M660-A
Cămaşă OT-SP41
Tip Triplu Dublu
Schimbător faţă FD-M660 / FD-M661 / FD-M660-E FD-M665 / FD-M667 / FD-M665-E
Angrenaj pedalier FC-M660 FC-M665
Lanţ CN-HG73
Ghidaj cablu schimbător faţă SM-SP17
Număr model FD-M660-E FD-M660 FD-M661 FD-M665/M667 FD-M665-E
Normal X X X X X
Cu tragere de sus X X X X X
Diferenţa dintre foaia mare şi foaia mică 22T 22T 22T 14T 14T
Diferenţa minimă dintre foaia mare şi foaia mijlocie
12T 12T 12T - -
Diametru colier schimbător faţă - S, M, L S, M, L S, M, L -
Unghi chainstay (
a
)
66° - 69° 66° - 69° 66° - 69° 66° - 71° 66° - 71°
Linie lanţ indicată 50 mm 50 mm 50 mm 50 mm 50 mm
Angrenaj indicat 44T 44T/48T 44T 36T 36T
Număr model FC-M660 FC-M665
Schimbător faţă indicat Triplu (FD-M660-E/M600/M661) Dublu (FD-M665/M667)
Combinaţie dinţi angrenaj 44T - 32T - 22T / 48T - 36T - 26T 36T - 22T
Diametru cerc şuruburi 104 mm / 64 mm 104 mm / 64 mm
Lungime braţ pedalier 170 mm, 175 mm 170 mm, 175 mm
Linie lanţ 50 mm 50 mm
Lăţime carcasă butuc pedalier 68, 73 mm 68, 73 mm
Dimensiuni filet BC1,37 (68, 73 mm) BC1,37 (68, 73 mm)
Manetă (B)
1, 2
Se utilizează instrumentul special TL-FC32 / 33 / 36 pentru
a monta adaptorul dreapta (filet pe stânga) şi adaptorul stânga
(filet pe dreapta).
Cuplu de strângere: 35 - 50 N•m
Notă: Este posibil să fie necesare distanţiere, în funcţie de
lăţimea carcasei butucului pedalier. Pentru detalii,
vezi "Metoda de instalare a distanţierelor".
3
Se introduce partea din dreapta a angrenajului.
4
Se fixează partea A a braţului pedalier stânga pe axul braţului
pedalier dreapta, în punctul în care canelura este largă.
5
Se strânge capacul cu ajutorul instrumentului TL-FC16/18.
Cuplu de strângere: 0,7 - 1,5 N•m
6
Se apasă bine plăcuţa opritorului şi se verifică dacă ştiftul
plăcuţei este bine fixat în poziţie, apoi se strânge şurubul
braţului pedalier stânga. (Cheie hexagonală de 5 mm)
Notă: Fiecare şurub trebuie strâns în mod egal la un cuplu de
12 - 14 N•m.
Dacă lanţul cade spre braţul
pedalier.
Se strânge şurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sensul acelor de ceasornic (aprox.
1/4 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de pe
foaia mijlocie pe foaia mare este
dificilă.
Se slăbeşte şurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic (aprox.
1/8 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de pe
foaia mijlocie pe foaia mică este
dificilă.
Se slăbeşte şurubul de reglare în
poziţie inferioară, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic (aprox. un
1/4 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ şi
plăcuţa interioară a schimbătorului
faţă, atunci când lanţul este pe
foaia mare.
Se strânge şurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în
sensul acelor de ceasornic (aprox.
1/8 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ şi
plăcuţa exterioară a schimbătorului
faţă, atunci când lanţul este pe foaia
mare.
Se slăbeşte şurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic (aprox.
1/8 de tură).
Dacă lanţul sare peste foaia
mijlocie la coborârea de pe foaia
mare.
Se slăbeşte şurubul de reglare a
cablului, prin rotire în sens invers
acelor de ceasornic (1 sau 2 ture).
Dacă există atingeri între lanţ şi
plăcuţa interioară a schimbătorului
faţă când se face trecerea pe
pinionul mare şi lanţul se află pe
foaia mijlocie.
Se strânge şurubul de reglare a
cablului în sensul acelor de ceasornic
(1 sau 2 ture).
Dacă lanţul cade spre butucul
pedalier.
Se strânge şurubul de reglare în
poziţie inferioară, prin rotire în sensul
acelor de ceasornic (aprox. 1/2 de
tură).
Dacă maneta este rigidă în
momentul trecerii de la foaia
mijlocie la foaia mare.
Se slăbeşte şurubul de reglare în
poziţie superioară, prin rotire în sens
invers acelor de ceasornic (aprox.
1/4 de tură).
6,5 mm
7,1 mm
Schimbător faţă cu colier
Schimător faţă cu prindere
pe butuc
68 mm
73 mm
2,5 mm