ATENŢIE
Notă: Este posibil să fie necesare distanţiere, în funcţie de
lăţimea carcasei butucului pedalier. Pentru detalii, vezi
"Metoda de instalare a distanţierelor".
• Când lanţul este pe foaia mică sau mijlocie, există pericolul de rănire în dinţii foii mari.
FC-M660-10 / FC-M552
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la:
http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
"Intervalul de întreţinere depinde de modul de utilizare şi de condiţiile de mediu. Lanţul trebuie
curăţat periodic folosind o substanţă de curăţare pentru lanţ. Nu se vor folosi solvenţi alcalini sau
acizi, cum ar fi substanţele de curăţare a ruginei. În cazul utilizării acestor solvenţi, lanţul se
poate rupe şi provoca accidentări grave."
• Pentru schimbarea ușoară a vitezelor, lanţurile compatibile au două laturi diferite, care sunt marcate pentru instalarea corectă.
Pentru a obţine performanţe optime, lanţul trebuie orientat corect la montare. În cazul în care este montat invers, lanţul poate
sări, provocând accidente grave.
• Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru
conectarea lanţurilor de tip îngust.
• În cazul folosirii de știfturi de cuplare altele decât cele
întărite, sau în cazul folosirii de instrumente sau știfturi
de cuplare întărite care nu sunt potrivite pentru tipul de
lanţ utilizat, este posibil ca forţa de cuplare rezultată să
nu fie suficientă, ceea ce poate provoca ruperea sau
căderea lanţului.
• În cazul în care lungimea lanţului trebuie ajustată ca urmare a unei modificări a numărului de
dinţi ai pinionului, tăierea unei secţiuni va fi executată într-un
alt loc decât locul de îmbinare a lanţului cu ajutorul unui
știft de cuplare întărit. Dacă tăierea secţiunii este executată în locul de îmbinare cu un știft de
cuplare întărit, lanţul se va deteriora.
• Se va avea grijă ca manșetele pantalonilor să nu se prindă în lanţ în timpul pedalării; în caz
contrar, utilizatorul se poate accidenta.
• Se va verifica întinderea corectă și buna stare a lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau dacă este deteriorat, va trebui înlocuit.
În caz contrar, lanţul se poate rupe și poate provoca accidentarea gravă a utilizatorului.
• Cele două șuruburi de prindere ale braţului pedalier stânga se vor strânge alternativ câte puţin, nu separat și până la capăt.
Se folosește o cheie dinamometrică pentru a verifica dacă cuplul de strângere final este de 12 - 14 N•m. În plus, după
parcurgerea a circa 100 km, se verifică din nou cuplul de strângere folosind o cheie dinamometrică. Verificarea periodică
acuplurilor de strângere este importantă. Dacă acestea sunt prea mici sau dacă șuruburile de prindere nu sunt strânse
alternativ câte puţin, braţul pedalier stânga se poate desprinde, putând determina căzături soldate cu vătămări grave.
• Înainte de a folosi bicicleta, se vor verifica braţele pedaliere. Acestea nu trebuie să prezinte fisuri. În cazul prezenţei unor fisuri,
braţul pedalier se poate rupe și utilizatorul se poate accidenta.
• În cazul în care tubul intern nu este montat corect, axul poate rugini și se poate deteriora, provocând accidente grave.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot
provoca accidente grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt incorect efectuate,
lanţul poate sări, ceea ce duce la accidentarea utilizatorului.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor.
Observaţie
• În plus, dacă pedalarea nu pare a se efectua la parametri normali, se verifică din nou acest aspect.
• Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica dacă îmbinările nu sunt slăbite și nu au joc. De asemenea, se vor strânge la intervale
regulate braţele pedaliere și pedalele.
• La montarea pedalelor, se va aplica o cantitate mică de vaselină pe filet pentru a preveni înţepenirea acestora. Se va folosi o cheie
dinamometrică pentru strângerea corectă a pedalelor. Cuplu de strângere: 35 - 55 N•m Pedala dreaptă are filet pe dreapta; pedala
stângă are filet pe stânga.
• Dacă se aude un scârţâit de la axul butucului pedalier și de la punctul de conectare a braţului stânga, se aplică vaselină pe conector,
apoi se strânge la cuplul specificat.
• Se va folosi un detergent neutru pentru a curăţa braţul și butucul pedalier. Folosirea unui detergent alcalin sau acid poate provoca
decolorarea.
• Butucul pedalier nu se va spăla cu jet de apă de înaltă presiune.
• În cazul în care se sesizează slăbirea rulmenţilor, se va înlocui butucul pedalier.
• Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor lubrifia toate piesele mobile.
• Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.
• Foile angrenajului trebuie spălate periodic cu detergent neutru, apoi lubrifiate. De asemenea,
lanţul se va curăţa cu un detergent neutru și se va lubrifia; această metodă este utilă pentru
prelungirea duratei de utilizare a foilor și a lanţului.
• Dacă lanţul continuă să sară de pe foi în timpul utilizării bicicletei, se vor înlocui lanţul și foile.
• Atunci când lanţul se află în poziţia din imagine, ar putea atinge foile sau schimbătorul faţă,
producând astfel zgomot. Dacă zgomotul respectiv reprezintă o problemă, se va muta lanţul
pe un pinion mai mare.
• Când lanţul este în poziţia indicată în ilustraţie, poate atinge foile sau schimbătorul faţă,
provocând zgomot. Dacă se produce zgomot în timp ce lanţul este în poziţia din Figura 1, se
mută lanţul cu un pinion sau două mai sus; dacă lanţul este în poziţia din Figura 2, se mută
lanţul cu un pinion sau două mai jos.
• În cazul cadrelor cu suspensie, unghiul chainstay-ului diferă când bicicleta este utilizată faţă de când nu este
utilizată. Când bicicleta nu este utilizată și lanţul este pe foaia mare/mijlocie și pe pinionul cel mai mic, este
posibil ca plăcuţa exterioară a ghidajului lanţului de la schimbătorul faţă să atingă lanţul.
• Există posibilitatea ca lanţul să murdărească manșetele îmbrăcăminţii în timpul deplasării.
• Se va aplica lubrifiant pe cuvetele din stânga și dreapta înainte de a le monta.
• Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește cămașa exterioară și ghidajul de cablu al schimbătorului faţă
specificat.
• Acest schimbător faţă se folosește numai pentru angrenajele triple. Nu se folosește pentru angrenajele duble,
deoarece punctele de schimbare a vitezelor nu se potrivesc.
• La montarea unui schimbător cu tragere de sus, se alege un cadru care are trei suporturi pentru cămașă, conform imaginii din
dreapta.
• Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet, chiar și atunci când ghidonul este rotit complet în
ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta de schimbător nu atinge cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
• Se folosește un lubrifiant special pentru cablul de schimbător. Nu se va folosi lubrifiant DURA-ACE sau de alt tip, deoarece acestea
pot afecta schimbarea vitezelor.
• Se lubrifiază cablul și partea interioară a cămășii înainte de utilizare, pentru a se asigura glisarea corectă.
• Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
• Dacă lichidul de frână folosit pentru frânele pe disc tinde să adere la piesele de plastic ale manetei de schimbător, acestea se pot
fisura sau decolora. De aceea, lichidul de frână nu trebuie să adere la aceste piese de plastic.
Uleiul mineral folosit de frânele pe disc SHIMANO nu provoacă fisurarea sau decolorarea pieselor de plastic în cazul în care aderă la
acestea, însă aceste piese trebuie curăţate în prealabil cu alcool, pentru a împiedica aderarea particulelor străine.
• Este interzisă dezasamblarea display-ului și manetei schimbătorului, deoarece acest lucru poate provoca deteriorarea sau funcţionarea
defectuoasă a acestora.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
• Pentru întrebări referitoare la metodele de montare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui dealer
autorizat.
Suporturi cămașă exterioară
Foi
Pinioane
Schimbător faţă
Instrucţiuni pentru service
SI-5KV0A-003
După întinderea cablului, se fixează la loc în schimbătorul faţă,
conform imaginii.
Normal Cu tragere de sus
Se trage
Se trage
FD-M660-10
FD-M661-10
Lanţ
Plăcuţă
exterioară
ghidaj lanţ
Șurub de reglare în
poziţie superioară
A
B
Lanţ
Plăcuţă
interioară
ghidaj lanţ
A
B
Șurub reglare cablu
Poziţia lanţului
Cel mai mic
pinion
Foaia mare
Poziţia lanţului
Cel mai mare
pinion
Foaia mijlocie
3. Reglarea în poziţie
superioară
Distanţa dintre plăcuţa
exterioară a ghidajului
lanţului și lanţ trebuie să fie
de 0 - 0,5 mm.
4. Reglarea pe foaia mijlocie
În momentul reglării, se așază lanţul pe
cel mai mare pinion și, în faţă, pe foaia
mijlocie. Reglarea se face cu ajutorul
șurubului de reglare a cablului, astfel
încât distanţa dintre plăcuţa interioară
aghidajului lanţului și lanţ să fie
de 0 - 0,5 mm.
Pentru a trece pe o foaie mai mare
În momentul în care maneta (A) este apăsată o dată, are loc
trecerea de pe o foaie mai mică pe o foaie mai mare.
Exemplu:
de pe foaia mijlocie pe foaia mare.
Pentru a trece pe o foaie mai mică
În momentul în care maneta (B) este apăsată o dată, are loc
trecerea de pe o foaie mai mare pe o foaie mai mică.
Exemplu:
de pe foaia mare pe foaia
mijlocie.
Schimbarea vitezelor
Această manetă de eliberare este prevăzută cu un mecanism 2-WAY RELEASE, care permite eliberarea fie prin împingerea, fie prin
tragerea manetei.
Manetele (A) și (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea vitezelor.
În momentul acţionării uneia dintre manete, trebuie rotit simultan și braţul pedalier.
Poziţia iniţială a manetei (A)
Manetă (B)
2-way release
5. Tabelul problemelor tehnice
După efectuarea pașilor 1 - 4, se acţionează maneta de schimbător
pentru a verifica schimbarea vitezelor. (Această operaţiune se efectuează
și dacă schimbarea vitezelor devine dificilă în timpul utilizării).
Date tehnice
X = disponibil
Diametre colier:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
În cazul utilizării dimensiunilor S, M, se
folosește un colier cu un diametru de
28,6 mm, 31,8 mm și se montează pe un
adaptor de dimensiune L.
Unghi chainstay
Angrenaj
■ Se vor consulta instrucţiunile de service ale sistemului
de tracţiune spate pentru informaţii despre înlocuirea și
montarea indicatorului.
Cuplu de strângere:
6 - 7 N•m
• FD-M661-10
Observaţie:
Se trage cablul
conform imaginii.
Șurub de fixare
a cablului
(Cheie hexagonală
de 5 mm)
Secţiunea orizontală a plăcuţei exterioare
a ghidajului lanţului trebuie să se afle
exact deasupra foii mari și să fie paralelă
cu aceasta. Se strânge folosind o cheie
hexagonală de 5 mm.
• Se montează maneta de schimbător într-o poziţie în care să nu
obstrucţioneze acţionarea frânei și schimbarea vitezelor.
• Nu se folosește într-o combinaţie care împiedică acţionarea frânei.
Reglarea SIS
Montarea manetei
Angrenaj (foaia
mare)
Ghidaj lanţ
Lungime lanţ
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe cel
mai mare pinion și pe foaia mare)
Cel mai mare
pinion
Foaia mare
Lanţ
Se urmează ordinea de mai jos.
1. Reglarea în poziţie inferioară
Mai întâi se scoate blocul de aliniere Pro-Set.
Apoi se fixează astfel încât distanţa dintre plăcuţa interioară
aghidajului lanţului și lanţ să fie de 0 - 0,5 mm.
A
B
B
A
FD-M661-10
FD-M660-10
Șurub de reglare în
poziţie inferioară
Lanţ
Bloc de aliniere Pro-Set
Plăcuţă interioară
ghidaj lanţ
Poziţia lanţului
Cel mai mare
pinion
Foaia mică
2. Conectarea și fixarea cablului
Se acţionează maneta (B) de două
sau mai multe ori și se verifică dacă
display-ul indică poziţia inferioară. Se
scoate apoi capacul și se conectează
cablul.
Capac
Manetă (B)
Cablu
Se montează capacul rotindu-l conform
imaginii, până când se oprește.
Nu se forţează rotirea pentru a nu deteriora
filetul șurubului.
Capac
Se folosește un manșon pentru
ghidon cu diametru exterior maxim
de 36 mm.
Cuplu de strângere:
5 N•m
Cheie hexagonală de 4 mm
Cuplu de strângere:
5 - 7 N•m
■ Observaţie
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va
consulta cuplul de strângere recomandat de producătorul acestora
pentru a evita strângerea excesivă, care poate deteriora carbonul
și/sau strângerea insuficientă, care poate afecta fixarea
componentelor.
SI-5KV0A-003-05
Sistem tracţiune faţă
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
(1) Se verifică dacă lăţimea carcasei butucului
pedalier este de 68 mm sau de 73 mm.
(2) După aceea, se montează cuvetele,
conform figurilor de mai jos.
Se montează schimbătorul faţă conform imaginii. Nu se scoate
blocul de aliniere Pro-Set în acest moment.
Dinţii foii trebuie
să ocupe acest
spaţiu
Indicator Pro-Set
Bloc de aliniere Pro-Set
Șurub
Cuvetă Cuvetă
Schimbător faţă
Angrenaj pedalier
Schimbător faţă cu colier
Schimător faţă cu prindere pe butuc
68 mm
2.5 mm
Distanţier
68 mm
Suport de
prindere pe
butucul
pedalier
73 mm 73 mm
A
A A A A
A
Montarea angrenajului și a schimbătorului faţă
Se va urma procedura ilustrată în figură.
1, 2 Se folosește unealta specială TL-FC32/33/36 pentru a instala
adaptorul dreapta(filet pe stânga) al butucului pedalier,tubul
intern și adaptorul stânga (filet pe dreapta) al butucului
pedalier. Cuplu de strângere: 35 - 50 N•m
3 Se introduce braţul pedalier dreapta.
4 Se fixează partea A a braţului pedalier stânga pe axul braţului
pedalier dreapta, în punctul în care canelura este largă.
■ Metoda de instalare a distanţierelor
Observaţie:
Plăcuţa opritorului se
fixează în poziţia corectă,
conform imaginii.
6
2
1
3
Zona canelurii
largi
TL-FC16
Plăcuţă opritor
Știft
plăcuţă
Se ridică
5
4
TL-FC32
A
Protecţie internă
< FC-M660-10 >
1 , 2 Cuplu de strângere:
35 - 50 N•m
3 Cuplu de strângere:
5 - 7 N•m
* Dacă se folosește o carcasă a butucului pedalier de 68 mm de tip colier, se poate folosi un distanţier de 1,8 mm împreună cu un distanţier de 0,7 mm în locul unui distanţier
de 2,5 mm.
Se atașează același capac exterior la capătul tăiat al cămășii.
Capac exterior
Tăierea cămășii exterioare
În momentul tăierii cămășii exterioare, se taie capătul opus
capătului marcat. După tăierea cămășii,
capătul se rotunjește, pentru ca interiorul
găurii să aibă un diametru uniform.
Număr model FD-M660-10E FD-M660-10 FD-M661-10
Normal X
Cu tragere de sus X
Diferenţa dintre foaia mare și foaia mică 18T
Diferenţa minimă dintre foaia mare și foaia mijlocie 10T
Diametru colier schimbător faţă - S, M, L S, M, L
Unghi chainstay (
␣
)
66° - 69°
Linie lanţ indicată 50 mm
Angrenaj indicat 42T
Serie SLX
Manetă de schimbător RAPIDFIRE SL-M660 -A
Cămașă OT-SP41 (SIS-SP41)
Schimbător faţă FD-M660-10 / FD-M661-10 / FD-M660-10E / FD-M661-10D
Angrenaj pedalier
Lanţ CN-HG74
Ghidaj cabluri SM-SP17
Știft de cuplare întărit
Știft de legătură Știft de legătură
Lanţ Știft de cuplare întărit Cheie pentru lanţ
Lanţ foarte îngust de 10
viteze pentru MTB
cu canelură (3)
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
cu canelură (2)
Dacă lanţul cade spre braţul pedalier. Se strânge șurubul de reglare în poziţie
superioară, prin rotire în sensul acelor de
ceasornic (aprox. 1/4 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de pe foaia
mijlocie pe foaia mare este dificilă.
Se slăbește șurubul de reglare în poziţie
superioară, prin rotire în sens invers
acelor de ceasornic (aprox. 1/8 de tură).
Dacă schimbarea vitezelor de la foaia
mijlocie la foaia mică este dificilă.
Se slăbește șurubul de reglare în poziţie
inferioară, prin rotire în sens invers
acelor de ceasornic
(aprox. un 1/4 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ și plăcuţa
interioară a schimbătorului faţă, atunci
când lanţul este pe foaia mare.
Se strânge șurubul de reglare în poziţie
superioară, prin rotire în sensul acelor de
ceasornic (aprox. 1/8 de tură).
Dacă există atingeri între lanţ și plăcuţa
exterioară a schimbătorului faţă, atunci
când lanţul este pe foaia mare.
Se slăbește șurubul de reglare în poziţie
superioară, prin rotire în sens invers
acelor de ceasornic (aprox. 1/8 de tură).
Dacă lanţul sare peste foaia mijlocie la
coborârea de pe foaia mare.
Se slăbește șurubul de reglare
acablului, prin rotire în sens invers
acelor de ceasornic (1 sau 2 ture).
Dacă există atingeri între lanţ și plăcuţa
interioară a schimbătorului faţă când se
face trecerea pe pinionul mare și lanţul
se află pe foaia mijlocie.
Se strânge șurubul de reglare a cablului
în sensul acelor de ceasornic
(1 sau 2 ture).
Dacă lanţul cade spre butucul pedalier. Se strânge șurubul de reglare în poziţie
inferioară, prin rotire în sensul acelor de
ceasornic (aprox. 1/2 de tură).
Dacă maneta este rigidă în momentul
trecerii de pe foaia mijlocie pe foaia
mare.
Se slăbește șurubul de reglare în poziţie
superioară, prin rotire în sens invers
acelor de ceasornic (aprox. 1/4 de tură).
Pentru schimbător cu
prindere pe butuc
Se instalează după cum
se arată în imagine.
5 Se strânge capacul cu ajutorul instrumentului TL-FC16/18.
Cuplu de strângere: 0,7 - 1,5 N•m
6 Se apasă bine plăcuţa opritorului și se verifică dacă știftul
plăcuţei este bine fixat în poziţie, apoi se strânge șurubul
braţului pedalier stânga. (Cheie hexagonală de 5 mm)
Notă: Fiecare șurub trebuie strâns în mod egal la un cuplu
de 12 - 14 N•m.
Fig. 2Fig. 1
Număr model FC-M660-10 FC-M552
Combinaţie dinţi angrenaj
42-32-24T
Diametru cerc șuruburi
104 mm / 64 mm
Lungime braţ pedalier
170 mm, 175 mm
Linie lanţ
50 mm
Lăţime carcasă butuc pedalier
68, 73 mm
Dimensiuni filet BC1,37 (68, 73 mm)
Adaptoare butuc pedalier
SM-BB70 SM-BB51
Se folosește o cheie de 8 mm sau o cheie hexagonală de 4 mm
pentru a strânge șurubul de fixare a cablului.
< Cu tragere de jos >
• FD-M660-10
< Cu tragere de sus >
Observaţie:
Se trage cablul
conform imaginii.
Șurub de
fixare a
cablului
68 mm
73 mm
2,5 mm