[Montarea]
3. Se acţionează maneta B de cel
puţin opt ori pentru a o aduce în
poziţia superioară.
4. Se verifică dacă acul indicator
este orientat spre stânga, apoi
se aliniază știftul în partea de
jos a indicatorului și bosajul
indicatorului cu marcajele U de
pe maneta schimbătorului. Apoi
se introduce indicatorul în maneta
schimbătorului conform imaginii,
începând cu bosajul și continuând
cu știftul, în ordinea inversă demontării.
5. Se strâng cele două șuruburi de fixare ale display-ului.
6. Se verifică funcţionarea display-ului. Dacă nu funcţionează
corect, se montează din nou, acordându-se o atenţie deosebită
pașilor 3 și 4.
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
Observaţie
• Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor lubrifia toate piesele mobile.
• Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.
• Schimbătorul va fi curăţat periodic și toate piesele mobile vor fi lubrifiate (mecanismul și rolele).
• Dacă reglarea schimbării vitezelor nu poate fi făcută, se va verifica paralelismul cu partea din spate a bicicletei. Se vor verifica
și lubrifierea cablului și dimensiunile cămășii exterioare. Aceasta nu trebuie să fie prea lungă sau prea scurtă.
• În cazul detectării de zgomote neobișnuite ca rezultat al slăbirii unei role, aceasta trebuie înlocuită.
• Dacă roata se înţepenește și rotirea devine dificilă, se va lubrifia cu vaselină.
• Nu se va aplica ulei în interiorul butucului, pentru a nu provoca ieșirea vaselinei.
• Pinioanele vor fi spălate periodic cu detergent neutru și lubrifiate din nou. În plus, curăţarea lanţului cu un detergent neutru și
lubrifierea acestuia se pot dovedi o modalitate eficientă de prelungire a duratei de utilizare a pinioanelor și a lanţului.
• Dacă lanţul cade repetat de pe pinioane în timpul folosirii, pinioanele și lanţul trebuie înlocuite.
• Folosirea unui cadru cu cabluri interne nu este recomandată, deoarece forţele de frecare mari au tendinţa de a afecta funcţia
de schimbare SIS.
• Se folosește întotdeauna setul de pinioane cu aceleași marcaje de grup. Nu se folosește niciodată cu un pinion cu un marcaj
de grup diferit.
• Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet, chiar și atunci când
ghidonul este rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta schimbătorului nu atinge
cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
• Se folosește un lubrifiant special pentru cablul de schimbare a vitezelor (SIS-SP41). Nu se va folosi
lubrifiant DURA-ACE sau de alt tip, deoarece acestea pot afecta schimbarea vitezelor.
• Se lubrifiază cablul intern și partea interioară a cămășii înainte de utilizare, pentru a se asigura glisarea
corectă.
• Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește cămașa și ghidajul de cabluri prins sub butucul pedalier
specificat.
• Manetele de schimbare a vitezelor se vor acţiona numai atunci când foaia faţă se învârte.
• Dacă lichidul de frână folosit pentru frânele pe disc tinde să adere la piesele de plastic ale manetei schimbătorului, acestea se
pot fisura sau decolora. De aceea, lichidul de frână nu trebuie să adere la aceste piese de plastic.
Uleiul mineral folosit de frânele pe disc SHIMANO nu provoacă fisurarea sau decolorarea pieselor de plastic în cazul în care
aderă la acestea, însă aceste piese trebuie curăţate în prealabil cu spirt, pentru a împiedica aderarea particulelor străine.
• Este interzisă demontarea display-ului și manetei schimbătorului, deoarece acest lucru poate provoca deteriorarea sau
funcţionarea defectuoasă a acestora.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
• Pentru întrebări referitoare la metodele de instalare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui
dealer autorizat.
• Se va verifica dacă roţile sunt bine fixate înainte de folosirea bicicletei. Dacă sunt slăbite, se pot desprinde și pot provoca
accidentări grave.
• Lanţul se va curăţa cu detergent neutru. Nu se vor folosi detergenţi bazici sau acizi, cum ar fi agenţii de îndepărtare a ruginii,
deoarece aceștia pot duce la defectarea și / sau deteriorarea lanţului.
• Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
• Există două tipuri de știfturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos înainte de a alege știftul potrivit. În cazul
folosirii de știfturi de cuplare altele decât cele întărite,
sau în cazul folosirii de instrumente sau știfturi de
cuplare întărite care nu sunt potrivite pentru tipul de
lanţ utilizat, este posibil ca forţa de cuplare rezultată să
nu fie suficientă, ceea ce poate provoca ruperea sau
căderea lanţului.
• Dacă lungimea lanţului trebuie reglată ca urmare a
modificării numărului de dinţi ai pinionului, eliminarea
unei secţiuni trebuie executată în alt loc decât cel în
care lanţul a fost îmbinat cu un știft de cuplare întărit sau cu un știft de capăt. Dacă eliminarea
unei secţiuni este executată în locul de îmbinare cu un știft de cuplare întărit sau cu un știft de
capăt, lanţul se va deteriora.
• Se va verifica întinderea corectă și buna stare ale lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau
dacă este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și poate provoca
accidentarea gravă a utilizatorului.
• Se folosește o foaie faţă compatibilă cu lanţurile pentru 9 viteze, împreună cu lanţurile Shimano CN-7701, CN-HG93 și
CN-HG73. În cazul folosirii unei foi compatibile cu lanţ pentru 8 viteze sau mai puţin, pot apărea probleme la schimbarea foilor
sau știfturile lanţului pot cădea, provocând ruperea lanţului.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot
determina răsturnarea bicicletei, provocând vătămări grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de
schimb Shimano originale.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt incorect efectuate,
lanţul se poate desprinde, ceea ce duce la căderea utilizatorului de pe bicicletă și accidentarea gravă a acestuia.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor.
Serie SLX
RAPIDFIRE (manetă de schimbare a vitezelor) SL-M660
Cămașă exterioară SIS-SP41
Schimbător spate RD-M662
Tip SGS / GS
Butuc spate FH-M665
Viteze 9
Bloc de pinioane CS-HG80
Lanţ CN-HG73
Ghidaj pentru cabluri SM-SP17
Instrucţiuni pentru service SI-6PZRA-003
Sistem tracţiune spate
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Date tehnice
Înlocuirea și montarea display-ului
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Marcaje de grup
Demontarea și montarea se vor face numai în momentul scoaterii
sau înlocuirii display-ului. Pentru partea din faţă, direcţia de rotire, în
momentul îndepărtării și montării, este opusă poziţiei acului.
[Demontarea]
1. Se scot cele două șuruburi de fixare a display-ului.
2. Se ridică lentila conform imaginii, iar apoi se decuplează partea
agăţată și se scoate display-ul.
<Dacă se renunţă la display>
1. Se scoate apărătoarea consolei display-ului atașată acestuia
începând cu lamela mai scurtă, conform imaginii.
2. Se introduce mai întâi lamela apărătorii consolei indicatorului în
fanta care nu are un simbol U , apoi se fixează pe maneta de
schimbare a vitezelor și se imobilizează cu șurubul de prindere a
display-ului.
Știft de cuplare întărit
Știft de capăt Știft de legătură
Se vor consulta instrucţiunile pentru service ale RD-M662
(schimbător spate) pentru detalii despre montarea schimbătorului
spate și reglarea SIS.
Schimbarea vitezelor
Această manetă de eliberare este prevăzută cu un mecanism de eliberare cu două sensuri, care permite eliberarea fie prin împingerea, fie
prin tragerea manetei.
Manetele (A) și (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea vitezelor. În momentul acţionării uneia dintre
manete, trebuie rotit simultan și braţul pedalier.
În aceste instrucţiuni de service este prezentat modul de utilizare al schimbătoarelor RAPIDFIRE SL-M660 în combinaţie cu schimbătorul
spate de tip normal RD-M662. Dacă se folosește în combinaţie cu un schimbător cu arc inversat, operaţiile și indicaţiile vor fi inversate.
Pentru schimbarea de pe un pinion mic pe unul mai mare
(maneta A)
Pentru a schimba o singură viteză, se apasă maneta (A) în poziţia
(1). Pentru a schimba două viteze odată, se apasă maneta (A) în
poziţia 2.
Pentru schimbarea de pe un pinion mare pe unul mai mic
(maneta B)
Se apasă o dată maneta (B) pentru a schimba o viteză de la un
pinion mai mare la unul mai mic.
Poziţia iniţială a manetei (A)
Manetă (B)
Eliberare în două sensuri
Se montează capacul orificiului intern rotindu-l conform imaginii,
până când se oprește.
Nu se rotește mai mult decât atât,
pentru a nu deteriora filetul șurubului.
Capac orificiu
intern
Conectarea și fixarea cablul
Se acţionează maneta (B) de
cel puţin opt ori, apoi se verifică
display-ul pentru a vedea dacă
maneta este în poziţia cea mai
înaltă. Se scoate apoi capacul
orificiului intern și se conectează
cablul.
Manetă (B)
Capac orificiu intern
Cablu intern
Tăierea cămășii exterioare
În momentul tăierii cămășii exterioare, se taie capătul opus
capătului marcat. După tăierea cămășii
exterioare, capătul se rotunjește, pentru ca
interiorul găurii să aibă un diametru uniform.
Se atașează același
capac exterior la
capătul tăiat al cămășii.
Capac exterior
Capacul etanș, cu
vârf, și protecţia din
cauciuc se montează
pe opritorul exterior al
cadrului.
Protecţie din cauciuc
Protecţie din
cauciuc
A nu se îndoi
Capac etanș cu vârf
* În cazul deplasării ample a schimbătorului spate, cum ar
fi în cazul bicicletelor cu suspensie spate, se recomandă
înlocuirea capacului cu cel din
aluminiu, livrat ca accesoriu.
Capătul cămășii prevăzut cu
capac din aluminiu trebuie să se
afle lângă schimbător.
Display
Lamelă mai scurtă
Apărătoare consolă
display
Manetă schimbător
Apărătoare
consolă display
Cuplu de strângere:
0,2 Nm
Cuplu de strângere:
0,2 Nm
Șuruburi de fixare a display-ului
Display
Partea agăţată
Lentilă
Știft
Lungimea lanţului pentru bicicletele cu
suspensie spate
Lungimea A va varia în funcţie de deplasarea suspensiei spate. Din
această cauză, dacă lanţul este prea scurt, sistemul de tracţiune
poate fi solicitat excesiv. Lungimea lanţului se reglează adăugând
două zale atunci când suspensia spate este în poziţia în care
dimensiunea „A” este maximă, iar lanţul se află pe cel mai mare
pinion și pe foaia mare. Dacă deplasarea suspensiei spate este
amplă, este posibil ca lanţul să nu fie bine întins când se află pe
foaia mică și pe cel mai mic pinion.
Lanţ
Foaia mare
Dacă nu se folosește display-ul, această manetă de schimbător
poate fi montată fie în interiorul, fie în exteriorul manetei de frână.
În cazul reglării poziţiei, se scoate display-ul, după care se
fixează în noua poziţie cu ajutorul celor două șuruburi de fixare.
• Se montează maneta de schimbător într-o poziţie în care nu
împiedică acţionarea frânei și schimbarea vitezelor.
• Nu se folosește într-o combinaţie care împiedică acţionarea frânei.
• La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se
va consulta cuplul de strângere recomandat de producătorul
acestora pentru a evita strângerea excesivă, care poate deteriora
carbonul și/sau strângerea insuficientă, care poate afecta fixarea
componentelor.
Montarea manetei
Se folosește un manșon pentru ghidon
cu diametru exterior maxim de 36 mm.
Cuplu de strângere:
5 Nm
Cuplu de strângere:
2,5 Nm
Cheie hexagonală de
3 mm
În interior În exterior
Cheie hexagonală de
3 mm
Cheie hexagonală de 4 mm
Garnitura de cauciuc se
instalează ultima după
înlocuirea casetei, verificându-
se dacă nu este strivită de
capacul impermeabil.
Înlocuirea casetei
După îndepărtarea axului
butucului, se va scoate
șurubul de fixare a
casetei (din interiorul
casetei) și se va înlocui
corpul casetei.
Observaţie:
Se interzice dezasamblarea
casetei, deoarece acest lucru
poate provoca o funcţionare
defectuoasă.
Cuplu de strângere:
35 - 50 Nm
Garnitură de cauciuc
32T
ba
ba
28T
ba
24T
ba
21T
ap ba
18T
ap
a
Q
ba
ar
16T
ap
a
Q
ar
ba
14T
12T
a
Q
ar
ba
11T
a
Q
a
r
ba
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
34T
ap
as
30T
ap
as
26T
9S
ap
as
23T
20T
as
as
17T
as
au
15T
as
au
13T
as
au
11T
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
Montarea pinioanelor
CS-HG80 (ar)
CS-HG80 (au)
Distanţier pinioane
Șaibă
Șaibă
Piuliţă de fixare
Piuliţă de fixare
În cazul fiecărui pinion, suprafaţa pe care se află marcajul grupului trebuie să fie orientată
în afară și poziţionată astfel încât partea mai lată a fiecărui pinion și partea A
(unde lăţimea canelurii este mare) de pe corpul casetei să fie aliniate.
Canelura are o
singură porţiune lată.
A
a
c
-
1
4
T
Parte lată
• Pentru montarea pinioanelor, se va
folosi instrumentul special (TL-LR15)
pentru a strânge inelul de fixare.
• Pentru înlocuirea pinioanelor, se
foloseste instrumentul special
(TL-LR15) și TL-SR21 pentru
demontarea inelului de blocare.
Cuplu de strângere:
30 - 50 Nm
Inel de fixare
Instrument
(TL-SR21)
Demontarea
TL-LR15
Demontarea
Asamblarea
Capac din aluminiu
Partea dinspre deraior
Se adăugă 2 zale (cu lanţul
pe cel mai mare pinion și pe
foaia mare)
Pinionul cel
mai mare
Lanţ Știft de cuplare întărit Cheie pentru lanţ
Lanţ foarte îngust pentru
9 viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
Argintiu
TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, pentru 8 / 7 /
6 viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
Negru
TL-CN32 / TL-CN27
6,5 mm
7,1 mm
Schimbător spate
Număr model RD-M662
Tip SGS GS
Viteze 9
Capacitate totală 45T 35T
Pinionul cel mai mare 34T 34T
Pinionul cel mai mic 11T 11T
Diferenţa dintre foaia mare și foaia mică 22T 22T
Combinaţii bloc de pinioane
Număr model Denumire grup Viteze Combinaţie de dinţi
CS-HG80
ar 9 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
au 9 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
Butuc spate
Număr model FH-M665
Viteze 9
Număr orificii spiţe 36 / 32
Cheie hexagonala
de 10 mm
(TL-WR37)
Corp casetă Șurub de fixare corp casetă
SI-6PZRA-003-05
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la: http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
1mm
NOTE:
Maneta de frână nu trebuie apăsată pe capacul display-ului,
în caz contrar poate afecta funcţionarea indicatorului.