2. Conectarea și fixarea cablului
Se acţionează maneta (B) de 8
sau de mai multe ori, se verifică
dacă indicatorul se află în poziţia
superioară, apoi se montează și se
reglează cablul.
Se montează capacul orificiului intern rotindu-l conform imaginii,
până când se oprește. Nu se rotește mai mult decât atât,
pentru a nu deteriora filetul șurubului. În plus, în cazul în care
capacul se îndoaie, poate atinge maneta de tragere a cablului,
împiedicând deplasarea acesteia. Dacă maneta de tragere a
cablului nu revine în poziţia iniţială,
deșurubaţi puţin capacul orificiului,
apoi verificaţi dacă maneta revine
corect în poziţia iniţială.
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
-
C
J
A
P
A
N
U
.
S
.
P
A
T
4
2
6
8
2
5
9
L
O
C
K
4
0
0
k
g
/
c
m
O
N
A
M
I
H
S
ap
as
34T
ap
as
30T
ap
as
26T
ap
as
23T
as
20T
as
17T
as
au
11
T
as
au
13T
as
au
15T
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
CS-HG50-9 (ar)
CS-HG50-9 (au)
Șaibă
Piuliţă de fixare
Șaibă
Piuliţă de fixare
Cheie hexagonală de
5 mm
Instrucţiuni pentru service
Sistem tracţiune spate
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Date tehnice
Montarea schimbătorului spate
Înlocuirea casetei
Schimbător spate
Combinaţie pinioane Butuc spate
În momentul montării, se va avea grijă ca șurubul de reglare a tensiunii B
să nu intre în contact cu urechea de fixare a roţii spate. În caz contrar,
pot apărea deformări.
Cuplu de strângere ax butuc:
8 - 10 N•m
Cheie hexagonală de 5 mm
Ureche de fixare
roată spate
Șurub de reglare a
tensiunii B
Tăierea cămășii exterioare
După tăierea cămășii exterioare, capătul se rotunjește, pentru
ca interiorul găurii să aibă un diametru
uniform.
Se atașează același
capac exterior la
capătul tăiat al cămășii
exterioare.
Capac exterior
Capacul etanș cu vârf și
protecţia din cauciuc se
montează pe opritorul
exterior al cadrului.
Protecţie din cauciuc
Protecţie din
cauciuc
A nu se îndoi
Capac etanș cu vârf
După îndepărtarea axului
butucului, se va scoate
șurubul de fixare a
casetei (din interiorul
casetei) și se va înlocui
caseta.
Notă: Caseta nu se va
demonta,
deoarece acest
lucru poate
provoca o funcţionare
defectuoasă.
Casetă Șurub de fixare casetă
Cheie hexagonala
de 10 mm
(TL-WR37)
Demontarea
Asamblarea
Cuplu de strângere:
35 - 50 N•m
* În cazul deplasării ample a schimbătorului spate, cum ar
fi în cazul bicicletelor cu suspensie spate, se recomandă
înlocuirea capacului cu cel din
aluminiu, livrat ca accesoriu.
Capătul cămășii exterioare
prevăzut cu capac din aluminiu
trebuie să se afle lângă
schimbător.
Capac din aluminiu
Partea dinspre schimbător
• Se montează maneta de schimbare a vitezelor într-o poziţie în
care nu împiedică acţionarea frânei și schimbarea vitezelor.
• Nu se folosește într-o combinaţie care împiedică acţionarea
frânei.
• La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se
va consulta cuplul de strângere recomandat de producătorul
acestora pentru a evita strângerea excesivă, care poate deteriora
carbonul și/sau strângerea insuficientă, care poate afecta fixarea
componentelor.
Lungimea lanţului pentru bicicletele cu
suspensie spate
Lungimea A va varia în funcţie de deplasarea suspensiei spate. Din
această cauză, dacă lanţul este prea scurt, sistemul de tracţiune
poate fi solicitat excesiv. Lungimea lanţului se reglează adăugând
două zale atunci când suspensia spate este în poziţia în care
dimensiunea „A” este maximă, iar lanţul se află pe pinionul mare și
pe foaia mare. Dacă deplasarea suspensiei spate este amplă, este
posibil ca lanţul să nu fie bine întins când se află pe foaia mică și pe
pinionul mic.
A
A'
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe pinionul
mare și pe foaia mare)
Pinionul
mare
Lanţ
Foaia mare
Cuplu de strângere:
5 N•m
Se folosește un manșon pentru ghidon cu diametru exterior
maxim de 36 mm.
Montarea manetei
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Română)
Montarea pinioanelor
În cazul fiecărui pinion,
suprafaţa pe care se află
marcajul grupului trebuie
să fie orientată în afară și
poziţionată astfel încât
partea mai lată a fiecărui
pinion și partea A (unde
lăţimea canelurii este
mare) de pe casetă să fie
aliniate.
Caseta are o
singură canelură
lată.
a
c
-
1
4
T
A
Parte lată
• Pentru montarea pinioanelor, se va
folosi instrumentul special (TL-LR15)
pentru a strânge piuliţa de fixare.
• Pentru înlocuirea pinioanelor, se
foloseste instrumentul special
(TL-LR15) și TL-SR21 pentru
demontarea piuliţei.
Cuplu de strângere:
30 - 50 N•m
Schimbarea vitezelor
Această manetă este prevăzută cu un mecanism 2-way release, care permite eliberarea fie prin împingerea, fie prin tragerea manetei.
Atât maneta (A) cât și maneta (B) revin în poziţia iniţială imediat după eliberarea acestora. În momentul acţionării uneia dintre manete,
trebuie rotit simultan și braţul pedalier.
În aceste instrucţiuni de service este prezentat modul de utilizare a schimbătoarelor RAPIDFIRE SL-M530 în combinaţie cu
schimbătorul spate top normal RD-M531. În cazul utilizării în combinaţie cu schimbătorul low normal RD-M530 cu arc invers,
operaţiunile și afișajele display-ului vor fi inversate.
Pentru schimbarea de pe un pinion mic pe unul mai mare
(maneta A)
Pentru a schimba o singură viteză, se apasă maneta (A) în
poziţia (1). Pentru a schimba două viteze odată, se apasă
maneta (A) în poziţia (2).
Pentru schimbarea de pe un pinion mare pe unul mai mic
(maneta B)
Se apasă o dată maneta (B) pentru a schimba o viteză de la un
pinion mai mare la unul mai mic.
Poziţia iniţială a manetei (A)
Manetă (B)
2-way release
Piuliţă de fixare
Instrument
(TL-SR21)
Demontarea
TL-LR15
1
1 2
2
Pinionul
mare
Rolă de ghidare
Șurub de reglare pentru
poziţia inferioară
3. Reglarea în poziţia inferioară
Se rotește șurubul de reglare pentru poziţia inferioară astfel încât
rola de ghidare să se alinieze cu pinionul mare.
4. Utilizarea șurubului de reglare a tensiunii B
Se pune lanţul pe foaia mică și pe pinionul mare, apoi se rotește
braţul pedalier înapoi. Se rotește apoi șurubul de reglare a
tensiunii B pentru a aduce rola de ghidare cât mai aproape de
pinion, dar fără a-l atinge. Se așează lanţul pe cel mai mic pinion
și se repetă operaţiunea de mai sus astfel încât rola să nu atingă
pinionul.
1
2
1 2
2
1
Pinionul mare Pinionul mic
Șurub de reglare
a tensiunii B
Se conectează cablul la
schimbătorul spate și, după
întinderea cablului, se fixează
din nou în schimbătorul spate,
conform imaginii.
Se trage
Cuplu de strângere:
5 – 7 N•m
1. Reglarea în poziţia superioară
Se rotește șurubul de reglare
în poziţia superioară astfel
încât rola de ghidare să fie
aliniată cu conturul exterior al
celui mai mic pinion, atunci
când se privește din spate.
1
2
1 2
Conturul exterior
pinionului mic
Rolă de
ghidare
Șurub de reglare în
poziţia superioară
Reglarea SIS
5. Reglarea SIS
Se acţionează repetat maneta de schimbare a vitezelor pentru a
deplasa lanţul pe al 2-lea pinion. Apoi se presează ușor maneta
și se rotește braţul pedalier.
Dacă lanţul urcă
pe al 3-lea pinion
Se strânge bucșa de reglare
a cablului până când lanţul
revine la cel de-al 2-lea
pinion. (în sensul acelor de
ceasornic)
Se slăbește bucșa de reglare
a cablului până când lanţul
atinge cel de-al 3-lea pinion și
face zgomot. (în sens invers
sensului acelor de ceasornic)
Dacă nu se aude
niciun zgomot
Reglarea optimă
Reglarea optimă este realizată atunci când la o
apăsare ușoară a manetei de schimbare a vitezelor,
lanţul atinge cel de-al 3-lea pinion și face zgomot.
* Se readuce maneta în poziţia iniţială (pe al 2-lea pinion, eliberată)
și se rotește braţul angrenajului în sensul acelor de ceasornic.
Dacă lanţul atinge cel de-al 3-lea pinion și face zgomot, se rotește
ușor bucșa de reglare a cablului în sensul acelor de ceasornic
până când zgomotul dispare și lanţul rulează fără probleme.
Se acţionează maneta de schimbare a vitezelor și se verifică
lipsa zgomotelor pe toate pinioanele.
Pentru performanţe optime ale sistemului SIS, se lubrifiază periodic
toate piesele sistemului de transmisie.
Manetă (B)
Capac
Capac orificiu intern
Cuplu de strângere:
0,3 – 0,5 N•m
Canelură
Înlocuirea display-ului
Demontarea și montarea se vor face numai în momentul înlocuirii
display-ului.
1. Se scot cele două șuruburi de fixare a display-ului.
2. Se scoate display-ul conform
ilustraţiei.
3. Se acţionează maneta (B) de cel
puţin opt ori, pentru a ajunge în
poziţia superioară.
4. După ce se verifică dacă acul indicator este la marginea stîngă,
se instalează display-ul prin apăsare de sus.
5. Se verifică funcţionarea display-ului. Dacă nu funcţionează
corect, se montează din nou, cu respectarea strictă a pașilor 3
și 4.
Este interzisă demontarea display-ului și manetei schimbătorului,
deoarece acest lucru poate provoca deteriorarea sau funcţionarea
defectuoasă a acestora.
Cuplu de strângere: 0,3 - 0,5 N•m
Șuruburi de fixare a display-ului
Manetă (B)
Display
Bucșă de
reglare
Bucșă de reglare
Informaţii generale privind siguranţa
Observaţie
• Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor lubrifia toate piesele mobile.
• Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.
• Schimbătorul va fi curăţat periodic și toate piesele mobile vor fi lubrifiate (mecanismul și rolele).
• Dacă reglarea schimbării vitezelor nu poate fi făcută, se va verifica paralelismul cu partea din spate a bicicletei. Se vor verifica
și lubrifierea cablului și dimensiunile cămășii exterioare. Aceasta nu trebuie să fie prea lungă sau prea scurtă.
• În cazul detectării de zgomote neobișnuite ca rezultat al slăbirii unei role, aceasta trebuie înlocuită.
• Dacă roata se înţepenește și rotirea devine dificilă, se va lubrifia cu vaselină.
• Nu se va aplica ulei în interiorul butucului, pentru a nu provoca ieșirea vaselinei.
• Pinioanele vor fi spălate periodic cu detergent neutru și lubrifiate din nou. În plus, curăţarea lanţului cu un detergent neutru și
lubrifierea acestuia se pot dovedi o modalitate eficientă de prelungire a duratei de utilizare a pinioanelor și a lanţului.
• Dacă lanţul cade repetat de pe pinioane în timpul folosirii, pinioanele și lanţul trebuie înlocuite.
• Folosirea unui cadru cu cabluri interne nu este recomandată, deoarece forţele de frecare mari au tendinţa de a afecta funcţia
de schimbare SIS.
• Se folosește întotdeauna setul de pinioane cu aceleași marcaje de grup. Nu se folosește niciodată cu un
pinion cu un marcaj de grup diferit.
• Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet, chiar și atunci când
ghidonul este rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta schimbătorului nu atinge
cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
• Se folosește o vaselină specială pentru cablul de schimbare a vitezelor (SIS-SP41). Nu se va folosi
vaselină DURA-ACE sau de alt tip, deoarece acestea pot afecta schimbarea vitezelor.
• Se lubrifiază cu vaselină cablul și partea interioară a cămășii exterioare înainte de utilizare, pentru a se
asigura alunecarea ușoară a cablului.
• Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește cămașa exterioară și ghidajul de cablu al butucului
pedalier specificat.
• Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
• Dacă lichidul de frână folosit pentru frânele pe disc tinde să adere la piesele de plastic ale manetei schimbătorului, acestea se
pot fisura sau decolora. De aceea, lichidul de frână nu trebuie să adere la aceste piese de plastic.
Uleiul mineral folosit pentru frânele cu disc SHIMANO nu provoacă fisurarea sau decolorarea pieselor de plastic, însă aceste
piese trebuie curăţate în prealabil cu spirt, pentru a împiedica aderarea particulelor străine.
• Este interzisă demontarea display-ului și manetei schimbătorului, deoarece acest lucru poate provoca deteriorarea sau
funcţionarea defectuoasă a acestora.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
• Pentru întrebări referitoare la metodele de instalare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui
dealer autorizat.
• Se va verifica dacă roţile sunt bine fixate înainte de folosirea bicicletei. Dacă sunt slăbite, se pot desprinde și pot provoca
accidentări grave.
• Lanţul se va curăţa cu detergent neutru. Nu se vor folosi detergenţi bazici sau acizi, cum ar fi agenţii de îndepărtare a ruginii,
deoarece aceștia pot duce la defectarea și / sau deteriorarea lanţului.
• Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
• Există două tipuri de știfturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos înainte de a alege știftul potrivit.
În cazul folosirii de știfturi de cuplare altele decât cele
întărite, sau în cazul folosirii de instrumente sau știfturi
de cuplare întărite care nu sunt potrivite pentru tipul de
lanţ utilizat, este posibil ca forţa de cuplare rezultată să
nu fie suficientă, ceea ce poate provoca ruperea sau
căderea lanţului.
• Dacă lungimea lanţului trebuie modificată ca urmare
a schimbării combinaţiei de pinioane, eliminarea unei
secţiuni trebuie executată în alt loc decât cel în care
lanţul a fost îmbinat cu un știft de cuplare întărit sau cu un știft de capăt. Dacă eliminarea unei
secţiuni este executată în locul de îmbinare cu un știft de cuplare întărit sau cu un știft de
capăt, lanţul se va deteriora.
• Se va verifica întinderea corectă și buna stare ale lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau
dacă este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și poate provoca
accidentarea gravă a utilizatorului.
• Se folosește un angrenaj compatibil cu lanţurile cu 9 viteze, împreună cu lanţurile Shimano CN-7701, CN-HG93 și CN-HG73.
În cazul folosirii unui angrenaj pentru un lanţ pentru 8 viteze sau mai puţine, pot apărea probleme la schimbatul vitezelor pe
foaia faţă sau știfturile lanţului se pot desprinde, provocând ruperea lanţului.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot
determina căderea utilizatorului bicicletei soldată cu vătămări grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a
pieselor de schimb Shimano originale.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt incorect efectuate, lanţul
se poate desprinde, ceea ce duce la căderea utilizatorului de pe bicicletă și accidentarea gravă a acestuia.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Știft de cuplare întărit
Știft de capăt Știft de legătură
AVERTISMENT
Marcaje de grup
Serie Deore
RAPIDFIRE M9 (manetă schimbător) SL-M530
Cămașă exterioară SIS-SP41
Schimbător spate RD-M531
Tip SGS
Butuc spate FH-M530 / FH-M535
Viteze 9
Bloc de pinioane CS-HG50-9
Lanţ CN-HG53
Ghidaj butuc pedalier SM-SP17 / SM-BT17
Lanţ Știft de cuplare întărit Instrument pentru lanţ
Lanţ foarte îngust cu 9
viteze, cum ar fi
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, cu 8 / 7 / 6
viteze, cum ar fi
CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Argintiu
Negru
SI-6N1RA-002
Număr model RD-M531
Tip SGS
Viteze 9
Capacitate totală 45T
Pinionul mare 34T
Pinionul mic 11T
Diferenţa dintre foaia mare și cea mică 22T
Număr model Denumire grup Viteze Combinaţie de dinţi
CS-HG50-9
ar 9 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
au 9 11, 13, 16, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
Număr model FH-M530 / FH-M535
Viteze 9
Număr orificii spiţe 36 / 32
Notă: Se verifi că amplasarea
cablului în canelură.
6,5mm
7,1mm
Manetă de
tragere a cablului