Cheie hexagonală de 4 mm
Instrucţiuni pentru service SI-6RHRA-004
Sistem tracţiune spate
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Date tehnice
Montarea schimbătorului spate
Schimbător spate
Butuc casetă
În momentul montării, se va avea grijă ca șurubul de reglare a tensiunii B
să nu intre în contact cu urechea de fixare a roţii spate. În caz contrar,
pot apărea deformări.
Cheie hexagonală de 5 mm
Ureche de fixare
roată spate
Șurub de reglare
a tensiunii B
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va
consulta cuplul de strângere recomandat de producătorul acestora
pentru a evita strângerea excesivă, care poate deteriora carbonul
și/sau strângerea insuficientă, care poate afecta fixarea
componentelor.
Lungimea lanţului pentru bicicletele
cu suspensie spate
Lungimea A va varia în funcţie de deplasarea suspensiei spate. Din
această cauză, dacă lanţul este prea scurt, sistemul de tracţiune
poate fi solicitat excesiv. Lungimea lanţului se reglează adăugând
două zale atunci când suspensia spate este în poziţia în care
dimensiunea "A" este maximă, iar lanţul se află pe pinionul mare și
pe foaia mare. Dacă deplasarea suspensiei spate este amplă, este
posibil ca lanţul să nu fie bine întins când se află pe foaia mică și
pe pinionul mic.
A
A'
Se adăugă 2 zale
(cu lanţul pe pinionul mare
și pe foaia mare)
Pinionul
mare
Lanţ
Foaia mare
Cuplu de strângere:
6 - 8 Nm
Se va folosi un manșon pentru ghidon, cu un diametru
exterior maxim de 32 mm.
Montarea manetei
Schimbarea vitezelor
Această manetă de eliberare este prevăzută cu un mecanism de eliberare cu două sensuri, care permite eliberarea fie prin împingerea, fie
prin tragerea manetei.
Manetele (A) și (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea vitezelor. În momentul acţionării uneia dintre
manete, trebuie rotit simultan și braţul pedalier.
Pentru schimbarea de pe un pinion mic pe unul mai mare
(maneta A)
Pentru a schimba o singură viteză, se apasă maneta (A) în poziţia
(1). Pentru a schimba două viteze odată, se apasă maneta (A) în
poziţia 2.
Pentru schimbarea de pe un pinion mare pe unul mai mic
(maneta B)
Se apasă o dată maneta (B) pentru a schimba o viteză de la un
pinion mai mare la unul mai mic.
Poziţia iniţială a manetei (A)
Manetă (B)
Eliberare în două sensuri
Reglarea SIS
5. Reglarea SIS
Se acţionează repetat maneta de schimbare a vitezelor pentru a
deplasa lanţul pe al 2-lea pinion. Apoi se presează ușor maneta
și se rotește braţul pedalier.
Dacă se trece la
viteza a 3-a
Se strânge bucșa de reglare
a cămășii exterioare până
când lanţul revine la cel de-al
2-lea pinion. (în sensul acelor
de ceasornic)
Se slăbește bucșa de reglare
a cămășii exterioare până
când lanţul atinge cel de-al
3-lea pinion și face zgomot.
(în sens invers sensului acelor
de ceasornic)
Dacă nu se aude
niciun zgomot
Reglarea optimă
Reglarea optimă este realizată atunci când la o
apăsare ușoară a manetei de schimbare a vitezelor,
lanţul atinge cel de-al 3-lea pinion și face zgomot.
* Se readuce maneta în poziţia iniţială (la al 2-lea pinion,
eliberată) și se rotește braţul pedalier în sensul acelor de
ceasornic. Dacă lanţul atinge cel de-al 3-lea pinion și face
zgomot, se rotește ușor bucșa de reglare a cămășii exterioare în sensul
acelor de ceasornic, pentru a o strânge până când zgomotul dispare și
lanţul funcţionează fără probleme.
Se acţionează maneta de schimbare a vitezelor și se verifică
lipsa zgomotelor în toate vitezele.
Pentru performanţe optime ale SIS, se lubrifiază periodic toate
piesele sistemului de transmisie.
Tăierea cămășii exterioare
În momentul tăierii cămășii exterioare, se taie capătul opus
capătului marcat. După tăierea cămășii
exterioare, capătul se rotunjește, pentru
ca interiorul găurii să aibă un diametru
uniform.
Se atașează același
capac exterior la capătul
tăiat al cămășii exterioare.
Capac exterior
Capacul etanș cu vârf și
protecţia din cauciuc se
montează pe opritorul
exterior al cadrului.
Protecţie din cauciuc
Protecţie din
cauciuc
A nu se îndoi
Capac etanș cu vârf
* În cazul deplasării ample a schimbătorului spate, cum ar fi în
cazul bicicletelor cu suspensie spate, se recomandă
înlocuirea capacului cu cel
din aluminiu.
Capătul cămășii exterioare prevăzut
cu capac din aluminiu trebuie să se
afle lângă schimbător.
Capac din aluminiu
Partea dinspre schimbător
1
1 2
2
Pinionul
mare
Rolă de ghidare
Șurub de reglare
pentru poziţia
inferioară
3. Reglarea în poziţia inferioară
Se rotește șurubul de reglare pentru poziţia inferioară astfel încât
rola de ghidare să se alinieze cu cel mai mare pinion.
4. Utilizarea șurubului de reglare a tensiunii B
Se montează lanţul pe foaia mică și pe pinionul mare, apoi se
rotește braţul pedalier înapoi. Apoi se rotește șurubul de reglare
a tensiunii B pentru a aduce rola de ghidare cât mai aproape de
pinion, dar fără a-l atinge. Se așează lanţul pe cel mai mic pinion
și se repetă operaţiunea de mai sus astfel încât rola să nu atingă
pinionul.
1
2
1 2
2
1
Pinionul mare Pinionul mic
Șurub de reglare
a tensiunii B
1. Reglarea în poziţia superioară
Se rotește șurubul de reglare
în poziţia superioară astfel
încât rola de ghidare să fie
aliniată cu conturul exterior al
celui mai mic pinion, atunci
când se privește din spate.
1
2
1 2
Conturul exterior al
celui mai mic pinion
Rolă de
ghidare
Șurub de reglare în
poziţia superioară
2. Conectarea și fi xarea cablului
Se acţionează maneta (B) de 8 sau
de mai multe ori, se verifică dacă
indicatorul se află în poziţia
superioară, apoi se montează și se
reglează cablul.
Manetă (B)
Se montează capacul orificiului intern
rotindu-l conform imaginii, până când
se oprește. Nu se forţează rotirea
pentru a nu deteriora filetul șurubului.
Manetă
acumulare
cablu
Capac
Capac orificiu intern
Se conectează cablul la
schimbătorul spate și, după
întinderea cablului, se fixează
din nou în schimbătorul spate,
conform imaginii.
Se trage
Cuplu de strângere:
6 – 7 Nm
Canelură
Notă: Cablul trebuie să fi e bine
fi xat în canelură.
Șurub de
reglare
Șurub de reglare
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
Observaţie
• Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor lubrifia toate piesele mobile.
• Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.
• Schimbătorul va fi curăţat periodic și toate piesele mobile vor fi lubrifiate (mecanismul și rolele).
• Dacă reglarea schimbării vitezelor nu poate fi făcută, se va verifica paralelismul cu partea din spate a bicicletei. Se vor verifica
și lubrifierea cablului și dimensiunile cămășii exterioare. Această nu trebuie să fie prea lungă sau prea scurtă.
• În cazul detectării de zgomote neobișnuite ca rezultat al slăbirii unei role, aceasta trebuie înlocuită.
• Dacă roata se înţepenește și rotirea devine dificilă, se va lubrifia cu vaselină.
• Nu se va aplica ulei în interiorul butucului, pentru a nu provoca ieșirea vaselinei.
• Pinioanele vor fi spălate periodic cu detergent neutru și lubrifiate din nou. În plus, curăţarea lanţului cu un detergent neutru
și lubrifierea acestuia se pot dovedi o modalitate eficientă de prelungire a duratei de utilizare a pinioanelor și a lanţului.
• Dacă lanţul cade repetat de pe pinioane în timpul folosirii, pinioanele și lanţul trebuie înlocuite.
• Folosirea unui cadru cu cabluri interne nu este recomandată, deoarece forţele de frecare mari au
tendinţa de a afecta funcţia de schimbare SIS.
• Se folosește întotdeauna setul de pinioane cu aceleași marcaje de grup. Nu se folosește niciodată
cu un pinion cu un marcaj de grup diferit.
• Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet, chiar și atunci când
ghidonul este rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta de schimbător nu atinge
cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
• Se folosește un lubrifiant special pentru cablul de schimbător. Nu se va folosi lubrifiant DURA-ACE sau
de alt tip, deoarece acestea pot afecta schimbarea vitezelor.
• Se lubrifiază cu vaselină cablul intern și partea interioară a cămășii exterioare înainte de utilizare, pentru
a se asigura glisarea corectă.
• Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește cămașa exterioară și ghidajul de cablu prins sub butucul pedalier.
• Manetele de schimbare a vitezelor se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
• Este interzisă demontarea indicatorulului și manetei schimbătorului, deoarece acest lucru poate provoca deteriorarea sau
funcţionarea defectuoasă a acestora.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
• Pentru întrebări referitoare la metodele de instalare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui
dealer autorizat.
“
Intervalul de întreţinere depinde de modul şi mediul de utilizare. Lanţul trebuie curăţat periodic folosind
o substanţă de curăţare pentru lanţ. Nu se vor folosi solvenţi alcalini sau acizi, cum ar fi substanţele de
curăţare a ruginei. Aceştia pot duce la ruperea lanţului, soldată cu accidentarea gravă.”
• Se va verifica dacă roţile sunt bine fixate înainte de folosirea bicicletei. Dacă sunt slăbite, se pot desprinde și pot provoca
accidentări grave.
• Lanţul se va curăţa cu detergent neutru. Nu se vor
folosi detergenţi bazici sau acizi, cum ar fi agenţii de
îndepărtare a ruginii, deoarece aceștia pot duce la
defectarea și / sau deteriorarea lanţului.
• Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru
conectarea lanţurilor de tip îngust.
• Există două tipuri de știfturi de cuplare întărite.
Se va consulta tabelul de mai jos înainte de a alege
știftul potrivit.
În cazul folosirii de știfturi de cuplare altele decât cele
întărite, sau în cazul folosirii de instrumente sau știfturi
de cuplare întărite care nu sunt potrivite pentru tipul de lanţ utilizat, este posibil ca forţa de
cuplare rezultată să nu fie suficientă, ceea ce poate provoca ruperea sau căderea lanţului.
• Dacă lungimea lanţului trebuie reglată ca urmare a modificării numărului de dinţi ai pinionului,
eliminarea unei secţiuni trebuie executată în alt loc decât cel în care lanţul a fost îmbinat cu un
știft de cuplare întărit sau cu un știft de capăt. Dacă eliminarea unei secţiuni este executată în
locul de îmbinare cu un știft de cuplare întărit sau cu un știft de capăt, lanţul se va deteriora.
• Se va verifica întinderea corectă și buna stare ale lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau dacă este deteriorat, va trebui înlocuit.
În caz contrar, lanţul se poate rupe și poate provoca accidentarea gravă a utilizatorului.
• Se folosește un angrenaj compatibil cu lanţurile cu 9 viteze, împreună cu lanţurile Shimano CN-7701, CN-HG93 și CN-HG73. În
cazul folosirii unui angrenaj pentru un lanţ pentru 8 viteze sau mai puţine, pot apărea probleme la schimbatul vitezelor pe foaia
faţă sau știfturile lanţului se pot desprinde, provocând ruperea lanţului.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau deteriorate pot
determina răsturnarea bicicletei, provocând vătămări grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de
schimb Shimano originale.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Dacă reglajele sunt incorect efectuate,
lanţul se poate desprinde, ceea ce duce la căderea utilizatorului de pe bicicletă și accidentarea gravă a acestuia.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Marcaje de grup
4. După ce se verifică dacă acul indicatorului este în marginea din
stânga, se montează indicatorul prin apăsarea pe verticală.
Se apasă indicatorul până se aliniază
cu canelura de poziţionare.
Înlocuirea indicatorului
Demontarea și montarea se vor face numai în momentul înlocuirii
indicatorului.
1. Se scot cele două șuruburi de fixare a indicatorului.
2. Se scoate indicatorul conform
ilustraţiei.
3. Se acţionează maneta (B) de cel
puţin opt ori, pentru a ajunge în
poziţia superioară.
5. Se verifică funcţionarea indicatorului. Dacă nu funcţionează
corect, se montează din nou, cu respectarea strictă a pașilor
3 și 4.
Este interzisă demontarea indicatorulului și manetei schimbătorului,
deoarece acest lucru poate provoca deteriorarea sau funcţionarea
defectuoasă a acestora.
Cuplu de strângere: 0,3 - 0,5 Nm
Șuruburi de fixare a indicatorului
Manetă (B)
Indicator
Canelură de poziţionare
A
B
Reglarea lăţimii manșoanelor
Se recomandă ca lăţimile manșoanelor să fie reglate cât
mai confortabil pentru schimbarea vitezelor și frânare.
A: Se îngustează
B: Se lăţește
Înlocuirea corpului casetei
După îndepărtarea axului
butucului, se va scoate
șurubul de fixare a
corpului casetei
(din interiorul casetei)
și se va înlocui corpul
casetei.
Notă: Corpul casetei nu
se va demonta, deoarece
acest lucru poate provoca
o funcţionare defectuoasă.
Corp casetă Șurub de fi xare corp casetă
Cheie hexagonala
de 10 mm (TL-WR37)
Demontarea
Asamblarea
Cuplu de strângere:
35 – 50 Nm
Combinaţie casetă – dinţi pinioane
Montarea pinioanelor
•
Pentru montarea pinioanelor, se va
folosi instrumentul special (TL-LR15/
LR10) pentru a strânge inelul de fixare.
• Pentru înlocuirea pinioanelor,
se foloseste instrumentul special
(TL-LR15/LR10) și TL-SR21 pentru
demontarea inelului de blocare.
Cuplu de strângere:
30 – 50 Nm
Inel de fi xare
Instrument
(TL-SR21)
Demontarea
(TL-LR15/LR10)
32T
ba
ba
28T
ba
24T
ba
21T
ap ba
18T
ap
a
Q
ba
a
r
1
6T
ap
a
Q
ar
ba
14T
12T
a
Q
ar
ba
11T
a
Q
a
r
ba
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
28T
24T
21T
ba
18T
16T
14T
9S
13T
9S
12T
11T
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
CS-HG80 (ar)
11 - 32T
CS-HG80 (bg)
11 - 28T
Inel de fixare
Distanţier pinioane
Inel de fixare
Distanţier inel de fixare
Distanţier inel de fixare
Canelura are
o singură porţiune
lată.
A
În cazul fiecărui pinion, suprafaţa pe care se află
marcajul grupului trebuie să fie orientată în afară și
poziţionată astfel încât partea mai lată a fiecărui pinion
și partea A (unde lăţimea canelurii este mare) de pe
corpul casetei să fie aliniate.
a
c
-
1
4
T
Parte lată
Cuplu de strângere ax butuc:
8 - 10 Nm
Lanţ
Știft de
cuplare întărit
Instrument pentru
lanţ
Lanţ foarte îngust cu
9 viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
Lanţ îngust, cu
8/7/6 viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
7.1mm
6.5mm
Argintiu
Negru
6,5 mm
7,1 mm
Număr model RD-T661
Tip SGS
Viteze 9
Capacitate totală 43T
Combinaţii de pinioane indicate 11 - 28T, 11 - 32T
Pinionul mare 32T
Pinionul mic 11T
Diferenţa dintre foaia mare și cea mică 22T
Număr model Denumire grup Viteze Combinaţie de dinţi
CS-HG80
ar 9 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
bg 9 11, 12, 13, 14, 16, 18, 21, 24, 28T
Număr model FH-T660 / FH-T665
Viteze 9
Număr orificii spiţe 36 / 32
Serie LX
RAPIDFIRE-Plus (manetă de schimbare a vitezelor și de frână) ST-T660
Cămașă exterioară OT-SP41 (SIS-SP41)
Schimbător spate RD-T661
Tip SGS
Butuc casetă FH-T660 / FH-T665
Viteze 9
Pinion tip casetă CS-HG80
Lanţ CN-HG73
Ghidaj butuc pedalier SM-SP17
Știft de cuplare întărit
Știft de capăt Știft de legătură
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la: http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specifi caţiile pot fi modifi cate fără notifi care. (Romanian)
SI-6RHRA-004-05