1. Reglarea în poziţia
inferioară
Se rotește șurubul de
reglare pentru poziţia
inferioară astfel
încât rola de ghidare
să se alinieze cu
pinionul mare.
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
-
C
J
A
P
A
N
U
.
S
.
P
A
T
4
2
6
8
2
5
9
L
O
C
K
4
0
0
k
g
/
c
m
O
N
A
M
I
H
S
ap
as
34T
ap
as
30T
ap
as
26T
ap
as
23T
as
20T
as
17T
a
s
au
11T
as
au
13T
a
s
au
15T
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
3. Conectarea și fixarea cablului
Se acţionează maneta de cel puţin opt ori, apoi se verifică
display-ul pentru a vedea dacă maneta este în poziţia cea mai
joasă. Se scoate apoi capacul și se conectează cablul.
În cazul în care ghidonul este din fibră
de carbon, este posibil să fie
necesară reducerea cuplului de
strângere, pentru a împiedica deteriorarea ghidonului.
Se va consulta producătorul bicicletei sau al ghidonului din carbon
pentru a obţine detalii despre cuplul de strângere corect.
Informaţii generale privind siguranţa
Observaţie
• Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor lubrifia toate piesele mobile.
• Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui schimbătorul.
• Schimbătorul va fi curăţat periodic și toate piesele mobile vor fi lubrifiate (mecanismul și rolele).
• Dacă reglarea schimbării vitezelor nu poate fi făcută, se va verifica paralelismul cu partea din spate a bicicletei. Se vor verifica
și lubrifierea cablului și dimensiunile cămășii exterioare. Aceasta nu trebuie să fie prea lungă sau prea scurtă.
• În cazul detectării de zgomote neobișnuite ca rezultat al slăbirii unei role, aceasta trebuie înlocuită.
• Dacă roata se înţepenește și rotirea devine dificilă, se va lubrifia cu vaselină.
• Nu se va aplica ulei în interiorul butucului, pentru a nu provoca ieșirea vaselinei.
• Pinioanele vor fi spălate periodic cu detergent neutru și lubrifiate din nou. În plus, curăţarea lanţului cu un detergent neutru și
lubrifierea acestuia se pot dovedi o modalitate eficientă de prelungire a duratei de utilizare a pinioanelor și a lanţului.
• Dacă lanţul cade repetat de pe pinioane în timpul folosirii, pinioanele și lanţul trebuie înlocuite.
• Se reglează schimbătorul spate RD-M530, cu arc invers, pornind de la pinioanele mari.
• Folosirea unui cadru cu cabluri interne nu este recomandată, deoarece forţele de frecare mari au tendinţa de a afecta funcţia
de schimbare SIS.
• Se folosește întotdeauna setul de pinioane cu aceleași marcaje de grup. Nu se folosește niciodată cu un
pinion cu un marcaj de grup diferit.
• Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a nu se întinde complet, chiar și atunci când
ghidonul este rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta schimbătorului nu atinge
cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
• Cablul de schimbare a vitezelor și cablul de frână nu trebuie să se atingă în timpul frânării. Dacă se ating,
este posibil ca frânarea să fie afectată.Se montează cablurile astfel încât să nu fie complet întinse, chiar și
atunci când ghidonul este rotit complet în orice direcţie.
• Se folosește o vaselină specială pentru cablul de schimbare a vitezelor (SIS-SP41). Nu se va folosi
vaselină DURA-ACE sau de alt tip, deoarece acestea pot afecta schimbarea vitezelor.
• Se lubrifiază cu vaselină cablul și partea interioară a cămășii exterioare înainte de utilizare, pentru a se asigura alunecarea
ușoară a cablului.
• Pentru o funcţionare fără probleme, se folosește cămașa exterioară și ghidajul de cablu al butucului pedalier specificat.
• Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
• Dacă lichidul de frână folosit pentru frânele pe disc tinde să adere la piesele de plastic ale manetei schimbătorului, acestea se
pot fisura sau decolora. De aceea, lichidul de frână nu trebuie să adere la aceste piese de plastic.
Uleiul mineral folosit pentru frânele cu disc SHIMANO nu provoacă fisurarea sau decolorarea pieselor de plastic, însă aceste
piese trebuie curăţate în prealabil cu spirt, pentru a împiedica aderarea particulelor străine.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
• Pentru întrebări referitoare la metodele de instalare, reglare, utilizare sau întreţinere a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui
dealer autorizat.
• Maneta DUAL CONTROL ST-M530/ST-M535 este folosită atât pentru schimbarea vitezelor, cât și pentru frânare.
Utilizatorul se va documenta și familiariza mai întâi cu această metodă de schimbare a vitezelor și de frânare. Se va consulta
ilustraţia pentru detalii despre modul de acţionare.
• Frânarea poate fi efectuată doar folosind maneta DUAL CONTROL. Dacă se folosește maneta de eliberare suplimentară
(maneta de eliberare auxiliară) pentru frânare, aceasta se poate deteriora, putând duce la pierderea controlului bicicletei și
accidente.
• În cazul în care mecanismul intern al manetei DUAL CONTROL este deteriorat, maneta va coborî din poziţia normală, putând
să ajungă într-o poziţie în care frânarea este dificilă. În acest caz, folosirea bicicletei trebuie întreruptă imediat.
• Se va verifica dacă roţile sunt bine fixate înainte de folosirea bicicletei. Dacă sunt slăbite, se pot desprinde și pot provoca
accidentări grave.
• Lanţul se va curăţa cu detergent neutru. Nu se vor folosi detergenţi bazici sau acizi, cum ar fi agenţii de îndepărtare a ruginii,
deoarece aceștia pot duce la defectarea și / sau deteriorarea lanţului.
• Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
• Există două tipuri de știfturi de cuplare întărite. Se va
consulta tabelul de mai jos înainte de a alege știftul
potrivit. În cazul folosirii de știfturi de cuplare altele
decât cele întărite, sau în cazul folosirii de instrumente
sau știfturi de cuplare întărite care nu sunt potrivite
pentru tipul de lanţ utilizat, este posibil ca forţa de
cuplare rezultată să nu fie suficientă, ceea ce poate
provoca ruperea sau căderea lanţului.
• Dacă lungimea lanţului trebuie reglată ca urmare a
modificării numărului de dinţi ai pinionului, eliminarea
unei secţiuni trebuie executată în alt loc decât cel
în care lanţul a fost îmbinat cu un știft de cuplare întărit sau cu un știft de capăt. Dacă
eliminarea unei secţiuni este executată în locul de îmbinare cu un știft de cuplare întărit sau
cu un știft de capăt, lanţul se va deteriora.
• Se va verifica întinderea corectă și buna stare ale lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau
dacă este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și poate provoca
accidentarea gravă a utilizatorului.
• Se folosește un angrenaj compatibil cu lanţurile cu 9 viteze, împreună cu lanţurile Shimano
CN-7701, CN-HG93 și CN-HG73. În cazul folosirii unui angrenaj pentru un lanţ pentru 8 viteze sau mai puţine, pot apărea
probleme la schimbatul vitezelor pe foaia faţă sau știfturile lanţului se pot desprinde, provocând ruperea lanţului.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Componentele slăbite, uzate sau defecte pot
produce rănirea utilizatorului. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor.
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Română)
Instrucţiuni pentru service
Sistem tracţiune spate
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Date tehnice
Utilizarea manetelor
Montarea schimbătorului spate
Înlocuirea casetei
Montarea pinioanelor
Lungimea lanţului pentru bicicletele cu
suspensie spate
Reglarea SIS
Schimbător spate
Combinaţie pinioane Butuc spate
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
În momentul montării, se va avea grijă ca șurubul de reglare a tensiunii B
să nu intre în contact cu urechea de fixare a roţii spate. În caz contrar,
pot apărea deformări.
Nu se scoate blocul de aliniere Pro-Set în acest moment.
Lungimea A va varia în funcţie de deplasarea suspensiei spate. Din
această cauză, dacă lanţul este prea scurt, sistemul de tracţiune
poate fi solicitat excesiv. Lungimea lanţului se reglează adăugând
două zale atunci când suspensia spate este în poziţia în care
dimensiunea „A” este maximă, iar lanţul se află pe pinionul mare și
pe foaia mare. Dacă deplasarea suspensiei spate este amplă, este
posibil ca lanţul să nu fie bine întins când se află pe foaia mică și pe
pinionul mic.
Cuplu de strângere ax butuc:
8 - 10 N•m
Cuplu de strângere:
5 – 7 N•m
Cuplu de strângere:
5 – 7 N•m
În cazul fiecărui pinion,
suprafaţa pe care se află
marcajul grupului trebuie
să fie orientată în afară și
poziţionată astfel încât
partea mai lată a fiecărui
pinion și partea A (unde
lăţimea canelurii este
mare) de pe casetă să fie
aliniate.
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe pinionul
mare și pe foaia mare)
(ar)
(au)
• Pentru montarea pinioanelor, se va
folosi instrumentul special (TL-LR15)
pentru a strânge piuliţa de fixare.
• Pentru înlocuirea pinioanelor, se
foloseste instrumentul special
(TL-LR15) și TL-SR20 pentru
demontarea piuliţei de fixare.
Se montează TL-SR20 pe pinionul
mare.
Caseta are o
singură canelură
lată.
Parte lată
Cuplu de strângere:
30 - 50 N•m
Cheie hexagonală de 5 mm
Ureche de fixare
roată spate
Șurub de reglare a
tensiunii B
Șaibă
Piuliţă de fixare
Șaibă
Piuliţă de fixare
Pinionul
mare
Lanţ
Foaia mare
Pinionul
mare
Rolă de ghidare
Șurub de reglare pentru
poziţia inferioară
Canelură
Tăierea cămășii exterioare
În momentul tăierii cămășii exterioare, se taie capătul opus
capătului marcat. După tăierea cămășii
exterioare, capătul se rotunjește, pentru ca
interiorul găurii să aibă un diametru
uniform.
Se atașează același
capac exterior la
capătul tăiat al cămășii
exterioare.
Capac exterior
2. Reglarea în poziţia superioară
Se rotește braţul pedalier
în timp ce se trage manual
schimbătorul, pentru a-l aduce
în poziţie superioară, după
care se rotește șurubul de
reglare în poziţia superioară
până când rola de ghidare este
aliniată cu conturul exterior al
pinionului mic, atunci când se
privește din spate.
Se rotește braţul pedalier pentru
a aduce schimbătorul în poziţie
inferioară.
Se conectează cablul la schimbătorul spate
și, după întinderea cablului, se fixează din
nou în schimbătorul spate, conform imaginii.
Se conectează cablul la
schimbător, după cum se
arată în imagine.
1
2
1 2
Conturul exterior
pinionului mic
Rolă de
ghidare
Șurub de reglare în
poziţia superioară
Se trage
Capacul etanș cu vârf și
protecţia din cauciuc se
montează pe opritorul
exterior al cadrului.
Protecţie din cauciuc
Protecţie din
cauciuc
A nu se îndoi
Capac etanș cu vârf
După îndepărtarea
axului butucului, se va
scoate șurubul de
fixare a casetei (din
interiorul casetei) și se
va înlocui caseta.
Notă: Caseta nu se va
demonta,
deoarece acest
lucru poate
provoca o funcţionare
defectuoasă.
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Cheie hexagonală de 5 mm
Casetă Șurub de fixare casetă
Cheie hexagonala
de 10 mm
(TL-WR37)
Demontarea
Asamblarea
Cuplu de strângere:
35 - 50 N•m
Pentru performanţe optime ale sistemului SIS, se lubrifiază periodic
toate piesele sistemului de transmisie.
5. Reglarea SIS
Se împinge maneta de schimbare a vitezelor în timp ce se
rotește braţul pedalier, pentru a pune schimbătorul pe cel mai
mare pinion. Apoi se acţionează din nou maneta, pentru a
deplasa schimbătorul pe pinionul următor. După aceea, se apasă
maneta doar pentru a compensa jocul cablului și se rotește
braţul pedalier.
Dacă lanţul
coboară pe al
3-lea pinion
Se rotește bucșă de reglare a
cablului în sensul acelor de
ceasornic, pentru a-l strânge
până când lanţul revine la cel
de-al doilea pinion.
Se rotește bucșă de reglare a
cablului în sens invers acelor de
ceasornic, pentru a-l slăbi până
când lanţul atinge un pinion și se
aude un zgomot.
Dacă nu se
aude niciun
zgomot
Bucșă de reglare Bucșă de reglare
Reglarea optimă
Reglarea optimă este asigurată atunci când bucșă de reglare a
cablului este strânsă (rotită în sensul acelor de ceasornic) până
la apariţia zgomotelor, fără ca maneta să fie acţionată, și apoi
slăbită (rotită în sens invers acelor de ceasornic) cu 90 - 180
grade faţă de punctul respectiv.
Se acţionează maneta de schimbare a vitezelor și se verifică
lipsa zgomotelor pe toate pinioanele.
Bloc de aliniere Pro-Set
Montarea lanţului
Lanţul se montează cu blocul de
aliniere Pro-Set încă atașat. După
montare, se scoate blocul de
aliniere Pro-Set.
Se rotește braţul pedalier pentru a
aduce schimbătorul în poziţie
inferioară.
Se va folosi un manșon pentru
ghidon cu diametru exterior maxim
de 32 mm.
■ Utilizarea manetei de frână
Reglarea distanţei dintre manetă și ghidon
Se recomandă ca distanţa dintre manetă și ghidon cât mai
confortabilă pentru schimbarea vitezelor și frânare.
■ Schimbarea vitezelor
Maneta revine întotdeauna la poziţia iniţială în momentul eliberării
după schimbarea vitezelor. În momentul acţionării manetei, se
rotește simultan și braţul pedalier.
Pentru a trece de la un pinion mare la unul mai mic
Pentru a schimba o singură viteză, se apasă maneta în poziţia (1).
Pentru a schimba două viteze odată, se apasă maneta (A) în
poziţia 2. În acest mod se pot schimba maximum două viteze
odată.
Pentru a trece la un pinion mai mare
Se apasă o dată maneta pentru a schimba la următorul pinion mai
mare.
Poziţia iniţială a manetei
Se lăţește
Se
îngustează
Prima falangă
Capăt manetă
Cheie
hexagonală
de 2 mm
Poziţia iniţială a manetei
Manetă de eliberare suplimentară
Aprox.
2 mm
4. Utilizarea șurubului de reglare a tensiunii B
Se pune lanţul pe foaia mică și pe pinionul mare, apoi se
rotește braţul pedalier înapoi. Se rotește apoi șurubul de reglare
a tensiunii B pentru a
aduce rola de ghidare cât
mai aproape de pinion,
dar fără a-l atinge. Se
așează lanţul pe cel mai
mic pinion și se repetă
operaţiunea de mai sus
astfel încât rola să nu
atingă pinionul.
1
2
1 2
2
1
Pinionul mare
Pinionul mic
Șurub de reglare
a tensiunii B
Manetă
Capac
Cablu
Montarea manetei
În aceste instrucţiuni de service este prezentată funcţionarea atunci când se folosește maneta DUAL CONTROL ST-M530 / ST-M530 în
combinaţie cu schimbătorul spate low normal (cu arc invers) RD-M530. În cazul utilizării în combinaţie cu schimbătorul top normal
RD-M511, operaţiunile și afișajele display-ului vor fi inversate.
Se îngustează
Se lăţește
ST-M535 ST-M530
Piuliţă de fixare
Instrument
(TL-SR20)
Demontarea
TL-LR15
AVERTISMENT
Lanţ Știft de cuplare întărit Instrument pentru lanţ
Lanţ foarte îngust cu 9
viteze, cum ar fi
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN23
Lanţ îngust, cu 8 / 7 / 6
viteze, cum ar fi
CN-HG50 / CN-IG51
TL-CN32 / TL-CN23
Argintiu
Negru
Știft de cuplare întărit
Știft de capăt Știft de legătură
Marcaje de grup
SI-6KBRB
Serie Deore
Manetă DUAL CONTROL ST-M530 / ST-M535
Cămașă exterioară SIS-SP41
Schimbător spate RD-M530
Tip SGS / GS
Butuc spate FH-M530 / FH-M535
Viteze 9
Bloc de pinioane CS-HG50-9
Lanţ CN-HG73
Ghidaj butuc pedalier SM-SP17 / SM-BT17
Număr model RD-M530
Tip SGS
Viteze 9
Capacitate totală 45T
Pinionul mare 34T
Pinionul mic 11T
Diferenţa dintre foaia mare și cea mică 22T
Număr model Denumire grup Viteze Combinaţie de dinţi
CS-HG50-9
ar 9 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
au 9 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
Număr model FH-M530 / FH-M535
Viteze 9
Număr orificii spiţe 36 / 32
Notă: Se verifi că amplasarea
cablului în canelură.
rom_280739_6KBRB.indd 1
30/07/08 10:41:23 AM