Informaţii generale privind siguranţa
Observaţie
• Se reglează schimbătorul spate RD-C201, cu arc invers, pornind de la pinioanele mari.
• Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor
lubrifia toate piesele mobile.
• Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui
schimbătorul.
• Schimbătorul va fi curăţat periodic și toate piesele mobile vor fi lubrifiate (mecanismul
și rolele).
• Dacă reglarea schimbării vitezelor nu poate fi făcută, se va verifica paralelismul cu
partea din spate a bicicletei. Se vor verifica și lubrifierea cablului și dimensiunile
cămășii exterioare. Aceasta nu trebuie să fie prea lungă sau prea scurtă.
• În cazul detectării de zgomote neobișnuite ca rezultat al slăbirii unei role, aceasta
trebuie înlocuită.
• Dacă roata se înţepenește și rotirea devine dificilă, se va lubrifia cu vaselină.
• Nu se va aplica ulei în interiorul butucului, pentru a nu provoca ieșirea vaselinei.
• Pinioanele vor fi spălate periodic cu detergent neutru și lubrifiate din nou. În plus,
curăţarea lanţului cu un detergent neutru și lubrifierea acestuia se pot dovedi
o modalitate eficientă de prelungire a duratei de utilizare a pinioanelor și a lanţului.
• Dacă lanţul cade repetat de pe pinioane în timpul folosirii, pinioanele și lanţul
trebuie înlocuite.
• Se folosește întotdeauna setul de pinioane cu aceleași marcaje de grup. Nu se
folosește niciodată cu un pinion cu un marcaj de grup diferit.
• Folosirea unui cadru cu cabluri interne nu este recomandată,
deoarece forţele de frecare mari au tendinţa de a afecta funcţia
de schimbare SIS.
• Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru
a nu se întinde complet, chiar și atunci când ghidonul este
rotit complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta
schimbătorului nu atinge cadrul bicicletei atunci când ghidonul
este rotit complet.
• Se lubrifiază cu vaselină cablul și partea interioară a cămășii exterioare înainte de
utilizare, pentru a se asigura alunecarea ușoară a cablului.
• Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale
a pieselor.
• Pentru întrebări referitoare la metodele de instalare, reglare, utilizare sau întreţinere
a bicicletei, utilizatorul se va adresa unui dealer autorizat.
• Se va verifica dacă roţile sunt bine fixate înainte de folosirea bicicletei. Dacă sunt
slăbite, se pot desprinde și pot provoca accidentări grave.
• Lanţul se va curăţa cu detergent neutru. Nu se vor folosi detergenţi bazici sau acizi,
cum ar fi agenţii de îndepărtare a ruginii, deoarece aceștia pot duce la defectarea și /
sau deteriorarea lanţului.
• Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
• Există două tipuri de știfturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos
înainte de a alege știftul potrivit. În cazul folosirii de știfturi de cuplare altele decât cele
întărite, sau în cazul folosirii de instrumente sau știfturi de cuplare întărite care nu sunt
potrivite pentru tipul de lanţ utilizat, este posibil ca forţa de cuplare rezultată să nu fie
suficientă, ceea ce poate provoca ruperea sau căderea lanţului.
• Dacă lungimea lanţului trebuie reglată ca urmare
a modificării numărului de dinţi ai pinionului, eliminarea
unei secţiuni trebuie executată în alt loc decât cel în
care lanţul a fost îmbinat cu un știft de cuplare întărit
sau cu un știft de capăt. Dacă eliminarea unei secţiuni
este executată în locul de îmbinare cu un știft de
cuplare întărit sau cu un știft de capăt, lanţul se va deteriora.
• Se va verifica întinderea corectă și buna stare ale lanţului. Dacă lanţul este prea slab
sau dacă este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și
poate provoca accidentarea gravă a utilizatorului.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Componentele slăbite, uzate sau defecte pot produce rănirea utilizatorului. Se
recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur,
pentru a le putea consulta pe viitor.
Instrucţiuni pentru service
SI-0027B
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Marcaje de grup
Date tehnice
Schimbător spate
Sistem tracţiune spate
Știft de cuplare întărit
Știft de capăt Știft de legătură
Schimbarea vitezelor
Manetele (A) și (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după schimbarea
vitezelor. În momentul acţionării uneia dintre manete, trebuie rotit simultan și braţul pedalier.
Pentru schimbarea de pe un pinion mare pe unul mai
mic (maneta A)
Pentru a schimba o singură viteză, se apasă maneta (A) în
poziţia (1). Pentru a schimba două viteze odată, se apasă
maneta (A) în poziţia 2.
Pentru schimbarea de pe un pinion mic pe unul mai
mare (maneta B)
Se apasă o dată maneta (B) pentru a schimba la următorul
pinion mai mare.
Instalarea manetei de schimbător
Se folosește un manșon pentru ghidon cu diametru
exterior maxim de 32 mm.
Cheie hexagonală de 5 mm
Cuplul de strângere cu cheia
hexagonală: 6 - 8 N•m
Înlocuirea casetei
După îndepărtarea axului butucului, se va
scoate șurubul de fixare a casetei (din
interiorul casetei) și se va înlocui caseta.
Observaţie:
Se interzice dezasamblarea casetei,
deoarece acest lucru poate provoca
o funcţionare defectuoasă.
Cuplu de strângere: 35 - 50 N•m
Casetă
Șaibă casetă
Șurub de fixare casetă
Demontarea
Cheie hexagonala
de 10 mm (TL-WR37)
Montarea pinioanelor
Combinaţie pinioane
Manetă (B)
1
2
Poziţia iniţială a
manetei (A)
Reglarea SIS
Montarea lanţului
Lanţul se montează cu blocul de aliniere Pro-Set încă atașat.
După montare, se scoate blocul de aliniere Pro-Set.
Se rotește braţul pedalier pentru a aduce schimbătorul în poziţie inferioară.
Observaţie:
Cablul trebuie să fie bine fixat în
canelură.
Canelură
Se conectează cablul la schimbătorul spate și, după compensarea
jocului iniţial al cablului, se prinde din nou de schimbătorul spate,
după cum se arată în imagine.
Se trage
4. Reglarea SIS
Se împinge maneta (B) în timp ce se rotește braţul pedalier, pentru a deplasa
schimbătorul către cel mai mare pinion. Apoi se acţionează maneta (A), pentru
a deplasa schimbătorul către al doilea pinion. După aceea, se acţionează maneta (A)
până la capăt și se rotește braţul pedalier.
Cuplu de strângere: 5 - 7 N•m
Dacă la a viteza 3-a
Se rotește șurubul de reglare a cablului
în sensul acelor de ceasornic, pentru a-l
strânge până când lanţul revine la cel
de-al doilea pinion.
Reglarea optimă
Reglarea optimă este asigurată atunci când șurubul de reglare a cablului este
strâns (rotit în sensul acelor de ceasornic) până la apariţia zgomotelor, fără ca
maneta să fie acţionată, și apoi slăbit (rotit în sens invers acelor de ceasornic)
cu 90 - 180 grade faţă de punctul respectiv.
Se acţionează maneta (A) pentru schimbarea vitezelor și se verifică lipsa
zgomotelor în toate vitezele.
Dacă nu se aude niciun
zgomot
Se rotește șurubul de reglare a cablului în
sens invers acelor de ceasornic, pentru a-l
slăbi până când lanţul atinge un pinion și
se aude un zgomot.
Pentru performanţe optime ale SIS, se lubrifiază periodic toate piesele sistemului de
transmisie.
1
1 2
2
2. Reglarea în poziţia superioară
Se rotește braţul pedalier în timp ce se trage manual
schimbătorul, pentru a-l aduce în poziţie superioară,
după care se rotește șurubul de reglare în poziţia
superioară până când rola de ghidare este aliniată cu
conturul exterior al celui mai mic pinion, atunci când
se privește din spate.
Se rotește braţul pedalier pentru a aduce schimbătorul
în poziţie inferioară.
3. Fixarea cablului
Se acţionează maneta (B) de 7 sau de mai multe ori,
pentru a ajunge în poziţia de jos. Se demontează
șurubul, apoi se demontează capacul.
Se extrage cablul conform imaginii, apoi se montează
cablul nou.
1. Reglarea în poziţie inferioară
Se rotește șurubul de reglare pentru poziţia inferioară
astfel încât rola de ghidare să se alinieze cu cel mai
mare pinion.
Rolă de ghidare
Șurub de reglare
pentru poziţia
inferioară
Pinionul
mare
Introducerea cablului
Se introduce cablul în cămașa exterioară începând din capătul
cu marcajul. Se aplică vaselină din capătul cu marcajul pentru
menţinerea eficienţei funcţionării cablului.
Marcaj
1
2
1 2
Rolă de
ghidare
Conturul exterior al
celui mai mic pinion
Șurub de
reglare
în poziţia
superioară
Cuplu de strângere: 0,3 - 0,5 N•m
Tăierea cămășii exterioare
În momentul tăierii cămășii exterioare, se taie capătul opus
capătului marcat. După tăierea cămășii exterioare, capătul se
rotunjește, pentru ca interiorul găurii să aibă un diametru uniform.
Se atașează același capac exterior la
capătul tăiat al cămășii exterioare.
Capac exterior
Se montează cămașa exterioară astfel încât să nu atingă coșul sau aripa, altfel ar putea reduce
performanţele schimbătorului.
Se montează cămașa exterioară astfel încât lungimea acesteia să fie după cum urmează.
Se adaugă 10 mm la lungimea cămășii exterioare de la capătul
unde este introdusă în suportul cămășii până la capătul unde
este introdusă în cuplaj.
•Dacă se montează cămașa în sus:
(Lanţul trebuie să fie pe foaia mare și pe pinionul mare.)
Se fixează lungimea cămășii exterioare astfel încât să
descrie un arc de cerc, și astfel încât cuplajul să se
oprească într-o poziţie unde este un mic spaţiu între cuplaj
și opritorul cuplajului.
•Dacă se montează cămașa în jos:
(Lanţul trebuie să fie pe foaia mare și pe pinionul mare.)
Suport manșon
exterior
Se adaugă 10 mm
Cuplaj
Cuplaj
Opritorul
cuplajului
Pinionul
mare
Foaia mare
Poziţia lanţului
Pinionul
mare
Foaia mare
Poziţia lanţului
Se conectează cablul la schimbător,
după cum se arată în imagine.
Bloc de aliniere Pro-Set
Cablu
Manetă (B)
Capac
Șurub
Cadru
Șurub ureche
Piuliţă ureche
Montarea schimbătorului spate
Cu prindere directă
Se apasă și
se strânge
Cuplu de strângere: 8 - 10 N•m
Cheie hexagonală de 5 mm
Cu prindere pe cadru
Cuplu de strângere: 3 - 4 N•m
Suport
Cablu
șurub de reglare
șurub de reglare
23
23
23
23
Lungime lanţ
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe pinionul mare și pe foaia mare)
Lanţ
Pinionul mare Foaia mare
În cazul fiecărui pinion,
suprafaţa pe care se află
marcajul grupului trebuie să fie
orientată în afară și poziţionată
astfel încât marcajul triunghiular
(
▲
) de pe fiecare pinion și
partea A (unde lăţimea canelurii
este mare) de pe casetă să fie
aliniate.
Pentru a înlocui
pinioanele HG,
se vor folosi
instrumentul
special (TL-LR15)
și TL-SR21
pentru a desface
piuliţa de fixare.
a
b
1
1
T
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
-
C
J
A
P
A
N
U
.
S
.
P
A
T
4
2
6
8
2
5
9
L
O
C
K
4
0
0
k
g
/
c
m
O
N
A
M
I
H
S
Caseta are
o singură
canelură lată.
a
c
-
1
4
T
A
Piuliţă de fixare
Cele 6 pinioane sunt fixate cu
ajutorul unor nituri.
Cuplu de strângere: 30 - 50 N•m
Piuliţă de
fixare
Instrument
(TL-SR21)
Demontarea
TL-LR15
AVERTISMENT
Serie Altus
Rapidfire Plus ST-EF50-8RT
Cămașă exterioară SIS
Schimbător spate RD-C201
Tip MGS
Butuc spate FH-RM30-8
Viteze 8
Bloc de pinioane CS-HG50-8I / CS-HG40-8I
Lanţ CN-HG50 / CN-HG40
Ghidaj butuc pedalier SM-SP18 / SM-BT18
Număr model RD-C201
Tip MGS
Capacitate totală 43T
Pinionul mare 34T
Pinionul mic 11T
Diferenţa dintre foaia mare și cea mică 20T
Număr model Pinioane Denumire grup Combinaţie de dinţi
CS-HG50-8I 8
an
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30T
CS-HG40-8I 8
ao
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 34T
marcaj
▲
Pentru a monta pinioanele HG, se va folosi
instrumentul special (TL-LR15) pentru
a strânge piuliţa de fixare.
Reţineţi: specificaţiile pot fi modificate în sensul îmbunătăţirii fără notificare. (Romanian)
Lanţ Știft de cuplare întărit Instrument pentru lanţ
Lanţ foarte îngust cu 9 viteze,
ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
Argintiu
TL-CN32 / TL-CN23
Lanţ îngust, cu 8 / 7 / 6 viteze,
ca de exemplu
CN-HG50 / CN-IG51
Negru
TL-CN32 / TL-CN23
6,5 mm
7,1 mm
Asamblarea
SI-0027B-05