Cheie hexagonală de 5 mm
Ureche schimbător
Șurub de reglare a tensiunii B
Informaţii generale privind siguranţa
• Se va verifica dacă roţile sunt bine fixate înainte de folosirea bicicletei. Dacă sunt
slăbite, se pot desprinde și pot provoca accidentări grave.
• Lanţul se va curăţa cu detergent neutru. Nu se vor folosi detergenţi bazici sau acizi,
cum ar fi agenţii de îndepărtare a ruginii, deoarece aceștia pot duce la deteriorarea și /
sau ruperea lanţului.
• Știftul de cuplare întărit trebuie folosit numai pentru conectarea lanţurilor de tip îngust.
• Există două tipuri de știfturi de cuplare întărite. Se va consulta tabelul de mai jos
înainte de a alege știftul care va fi utilizat. În cazul folosirii de știfturi de cuplare altele
decât cele întărite, sau în cazul folosirii de instrumente sau știfturi de cuplare întărite
care nu sunt potrivite pentru tipul de lanţ utilizat, este posibil ca forţa de cuplare
rezultată să nu fie suficientă, ceea ce poate provoca ruperea sau căderea lanţului.
• Dacă lungimea lanţului trebuie reglată ca urmare a
modificării numărului de dinţi ai pinionului, eliminarea
unei secţiuni trebuie executată în alt loc decât cel în
care lanţul a fost îmbinat cu un știft de cuplare întărit
sau cu un știft de capăt. Dacă eliminarea unei secţiuni
este executată în locul de îmbinare cu un știft de
cuplare întărit sau cu un știft de capăt, lanţul se va
deteriora.
• Se va verifica întinderea corectă și buna stare a lanţului. Dacă lanţul este prea slab sau
dacă este deteriorat, va trebui înlocuit. În caz contrar, lanţul se poate rupe și poate
provoca accidentarea gravă a utilizatorului.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service.
Componentele slăbite, uzate sau defecte pot provoca rănirea utilizatorului.
Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de schimb Shimano
originale.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur,
pentru a le putea consulta pe viitor.
Observaţie
• Dacă schimbarea vitezelor nu se face cu ușurinţă, se va curăţa schimbătorul și se vor
lubrifia toate piesele mobile.
• Dacă legăturile sunt atât de slăbite încât reglarea nu este posibilă, se va înlocui
schimbătorul.
• Schimbătorul va fi curăţat periodic și toate piesele mobile vor fi lubrifiate (mecanismul
și rolele).
• Dacă reglarea schimbării vitezelor nu poate fi făcută, se va verifica paralelismul cu
partea din spate a bicicletei. Se vor verifica și lubrifierea cablului și dimensiunile
cămășii. Aceasta nu trebuie să fie prea lungă sau prea scurtă.
• În cazul detectării de zgomote neobișnuite ca rezultat al slăbirii unei role, aceasta
trebuie înlocuită.
• Dacă roata se înţepenește și rotirea devine dificilă, se va lubrifia cu vaselină.
• Nu se va aplica ulei în interiorul butucului, pentru a nu provoca ieșirea vaselinei.
• Pinioanele trebuie spălate periodic cu detergent neutru și lubrifiate din nou. În plus,
curăţarea lanţului cu un detergent neutru și lubrifierea acestuia se pot dovedi o
modalitate eficientă de prelungire a duratei de utilizare a pinioanelor și a lanţului.
• Dacă lanţul sare repetat de pe pinioane în timpul folosirii, pinioanele și lanţul trebuie
înlocuite.
• Se folosește întotdeauna setul de pinioane cu aceleași marcaje
de grup. Nu se folosește niciodată cu un pinion cu un marcaj de
grup diferit.
• Folosirea unui cadru cu cabluri interne nu este recomandată,
deoarece forţele de frecare mari au tendinţa de a afecta funcţia
de schimbare SIS.
• Se folosește o cămașă exterioară suficient de lungă pentru a nu
se întinde complet, chiar și atunci când ghidonul este rotit
complet în ambele părţi. În plus, se verifică dacă maneta de
schimbător nu atinge cadrul bicicletei atunci când ghidonul este rotit complet.
• Se lubrifiază cablul și partea interioară a cămășii înainte de utilizare, pentru a se
asigura glisarea corectă.
• Manetele de schimbător se vor acţiona numai atunci când angrenajul se învârte.
• Pentru întrebări referitoare la metodele de montare, reglare, utilizare sau întreţinere a
bicicletei, utilizatorul se va adresa unui dealer autorizat.
g
a
-
1
8
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Marcaje de grup
Știft de cuplare întărit
Știft de capăt Știft de legătură
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian).
Instrucţiuni pentru service SI-6M00A
Sistem tracţiune spate
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Date tehnice
Montarea schimbătorului spate
La instalare, se va verifica să nu apară deformări cauzate de șurubul de reglare a
tensiunii B care vine în contact cu urechea schimbătorului.
Cuplu de strângere ax butuc:
8 - 10 N•m
Înlocuirea casetei
După îndepărtarea axului, se
scoate șurubul de fixare a casetei
(din interiorul casetei) și se
înlocuiește caseta.
Observaţie:
Se interzice dezasamblarea
casetei, deoarece acest lucru
poate provoca o funcţionare
defectuoasă.
Casetă Șurub de fixare casetă
Șaibă casetă
Cheie hexagonală de 10 mm
(TL-WR37)
Demontare
Montare
Cuplu de strângere:
35 - 50 N•m
Pentru performanţe optime ale sistemului SIS, se lubrifiază periodic toate
piesele sistemului de transmisie.
5. Reglarea SIS
Se acţionează repetat maneta de schimbător pentru a deplasa lanţul pe al
2-lea pinion. Apoi se apasă maneta doar pentru a compensa jocul și se
rotește braţul pedalier.
Dacă lanţul urcă
pe al 3-lea pinion
Se strânge șurubul de reglare a
cablului până când lanţul revine la
cel de-al 2-lea pinion. (în sensul
acelor de ceasornic)
Se slăbește șurubul de reglare a
cablului până când lanţul atinge
cel de-al 3-lea pinion și face
zgomot. (în sens invers sensului
acelor de ceasornic)
Șurub reglare
cablu
Reglarea optimă
Reglarea optimă este realizată atunci când la o apăsare
ușoară a manetei de schimbare a vitezelor, lanţul atinge cel
de-al 3-lea pinion și face zgomot.
* Se readuce maneta în poziţia iniţială (pe al 2-lea pinion,
eliberată) și se rotește braţul pedalier în sensul acelor de
ceasornic. Dacă lanţul atinge cel de-al 3-lea pinion și face
zgomot, se rotește ușor șurubul de reglare a cablului în
sensul acelor de ceasornic, pentru a-l strânge până când zgomotul
dispare și lanţul funcţionează fără probleme.
Se acţionează maneta de schimbare a vitezelor și se verifică lipsa
zgomotelor pe toate pinioanele.
Cuplu de strângere:
5 - 7 N•m
Canelură
Se conectează cablul la
schimbătorul spate și,
după întinderea cablului,
se prinde din nou de
schimbătorul spate, după
cum se arată în imagine.
Se trage
Observaţie : Cablul trebuie să
fie bine fixat în
canelură.
Cuplu de strângere cu cheia
hexagonală: 6 - 8 N•m
Cheie hexagonală de 5 mm
Se folosește un manșon pentru ghidon
cu diametru exterior maxim de 32 mm.
Montarea manetei de schimbător
a
b
1
1
T
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
-
C
J
A
P
A
N
U
.
S
.
P
A
T
4
2
6
8
2
5
9
L
O
C
K
4
0
0
k
g
/
c
m
O
N
A
M
I
H
S
Montarea pinioanelor
În cazul fiecărui pinion,
suprafaţa pe care se află
marcajul grupului trebuie să
fie orientată în afară și
poziţionată astfel încât
marcajul triunghiular ( U ) de
pe fiecare pinion și partea A
(unde lăţimea canelurii este
mare) de pe casetă să fie
aliniate.
Pentru a monta pinioanele HG, se va folosi
instrumentul special (TL-LR15) pentru a
strânge piuliţa de fixare.
Pentru a înlocui pinioanele HG, se va folosi
instrumentul
special
(TL-LR15) și
TL-SR21 pentru
a desface
piuliţa de fixare.
Caseta are o
singură canelură
lată.
a
c
-
1
4
T
A
Marcaj U
Cuplu de strângere:
30 - 50 N•m
Piuliţă de fixare
Cele 6 pinioane sunt fixate cu
ajutorul unor nituri.
1
2
1 2
Conturul exterior al
celui mai mic pinion
Manetă (B)
Șurub
Capac
Rolă de ghidare
Cablu
Șurub de reglare în
poziţie inferioară
1. Reglarea în poziţie superioară
Se rotește șurubul de reglare H (pentru
reglare pe pinionul mic) astfel încât rola de
ghidare să fie aliniată cu conturul exterior
al celui mai mic pinion, atunci când se
privește din spate.
2. Conectarea și fixarea cablului
Se acţionează maneta (B) de cel puţin șapte ori,
pentru a ajunge în poziţia superioară. Se
demontează șurubul, apoi se demontează
capacul. Se extrage cablul conform imaginii,
apoi se montează cablul nou.
Reglarea SIS
Tăierea cămășii exterioare
În momentul tăierii cămășii exterioare, se taie capătul
opus capătului marcat. După tăierea cămășii, capătul se
rotunjește, pentru ca interiorul găurii să aibă un diametru
uniform.
Se atașează același capac exterior la
capătul tăiat al cămășii.
Capac exterior
Introducerea cablului
Se introduce cablul în cămașa exterioară începând din capătul cu marcajul.
Se aplică vaselină începând din capătul cu marcajul,
pentru glisarea eficientă a cablului.
Marcaj
4. Utilizarea șurubului de reglare a tensiunii B
Se pune lanţul pe foaia mică și pe cel mai
mare pinion și se rotește braţul pedalier
înapoi. Se rotește apoi șurubul de reglare
a tensiunii B pentru a aduce rola de
ghidare cât mai aproape de pinion, dar
fără a-l atinge. Se așează lanţul pe cel
mai mic pinion și se repetă operaţiunea
de mai sus astfel încât rola să nu atingă
pinionul.
1
2
1 2
2
1
Pinionul mare
Pinionul mic
Lanţ
Foaia mare Foaia mare
Schimbarea vitezelor
Manetele (A) și (B) revin la poziţia iniţială în momentul în care sunt eliberate după
schimbarea vitezelor. În momentul acţionării uneia dintre manete, trebuie rotit
simultan și braţul pedalier.
Pentru schimbarea de pe un pinion mic pe
unul mai mare (maneta A)
Pentru a schimba doar o viteză, se apasă
maneta (A) în poziţia (1). Pentru a schimba rapid
două viteze, se apasă în poziţia (2).
Pentru schimbarea de pe un pinion mare
pe unul mai mic (maneta B)
Se apasă o dată maneta (B) pentru a schimba
pe următorul pinion mai mic.
1
2
Poziţia iniţială a manetei
(A)
Manetă (B)
Piuliţă de fixare
Instrument
(TL-SR21)
Demontare
TL-LR15
Se adăugă 2 zale (cu lanţul pe cel mai mare
pinion și pe foaia mare)
Lungime lanţ
3. Reglarea în poziţie inferioară
Se rotește șurubul de reglare L
(pentru reglare pe pinionul mare)
astfel încât rola de ghidare să se
alinieze cu cel mai mare pinion.
1
1 2
2
Pinionul mare
Rolă de ghidare
Șurub de reglare în
poziţie inferioară
Șurub de reglare a
tensiunii B
Dacă nu se aude
niciun zgomot
Șurub reglare
cablu
SI-6M00A-05
AVERTISMENT
Lanţ Știft de cuplare întărit Cheie pentru lanţ
Lanţ foarte îngust pentru
9 viteze, ca de exemplu
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN23
Lanţ îngust, pentru
8 / 7 / 6 viteze, ca de exemplu
CN-HG50 / CN-HG51
TL-CN32 / TL-CN23
6.5mm
7.1mm
Argintiu
Negru
Serie Alivio
Rapidfire Plus ST-M405
Cămașă SP40
Schimbător spate RD-M410 RD-CT95
Tip SGS Smart Cage
Butuc spate FH-MC18 / RM60-8 / M495-A
Viteze 8
Bloc de pinioane
CS-HG50-8I
CS-HG40-8I
Lanţ CN-HG50 / CN-HG40
Ghidaj cabluri prins sub butucul pedalier SM-SP18 / SM-BT18
Schimbător spate
Număr model RD-M410 RD-CT95
Tip SGS Smart Cage
Capacitate totală 43T
Pinionul mare 34T
Pinionul mic 11T
Diferenţa dintre foaia mare și foaia mică 20T
Angrenaj compatibil (configuraţia dinţilor foilor)
FC-M410-8 (42-32-22T)
FC-M411 (42-32-22T, 48-38-28T)
Combinaţii bloc de pinioane
Număr model Pinioane Denumire grup Combinaţie de dinţi
CS-HG50-8I 8
an
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30T
aw
11, 13, 15, 18, 21, 24, 28, 32T
CS-HG40-8I 8
ao
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 34T
an
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30T
aw
11, 13, 15, 18, 21, 24, 28, 32T
6,5 mm
7,1 mm
Cuplu de strângere:
0,3 - 0,5 N•m