• Se scoate distanţierul pentru aerisire (galben) și se montează roata cu discul pe cadru.
• Se montează plăcuţele de frână. Se deschide apoi știftul despicat.
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
Observaţie
• Dacă bosajul etrierului și punctul de fixare a roţii spate nu sunt paralele, discul și etrierul
se pot atinge.
• După scoaterea roţii bicicletei, se recomandă montarea distanţierelor între plăcuţe.
Distanţierele dintre plăcuţe vor împiedica ieșirea pistonului dacă maneta de frână este
apăsată în timp ce roata este scoasă.
• În cazul în care maneta de frână este apăsată fără ca distanţierele dintre plăcuţe să
fie montate, pistoanele vor ieși în afară mai mult decât este normal. Se folosește o
șurubelniţă cu vârf plat sau o unealtă asemănătoare pentru a împinge înapoi plăcuţele
de frână, având însă grijă să nu se deterioreze suprafaţa acestora. (Dacă plăcuţele de
frână nu sunt montate, se împing direct pistoanele, având grijă să se evite deteriorarea
acestora.)
Dacă este dificil să se împingă înapoi plăcuţele de frână sau pistoanele, se va scoate
capacul rezervorului și se va încerca din nou. (Este posibil să iasă ulei din rezervor în
această etapă.)
• Curăţarea și întreţinerea sistemului de frânare se face cu alcool izopropilic, apă cu săpun
sau o cârpă uscată. Nu se vor folosi substanţe comerciale de curăţare a frânelor sau de
reducere a zgomotului, deoarece acestea pot provoca deteriorarea pieselor cum sunt
garniturile.
• Nu se scot pistoanele în timpul dezasamblării etrierelor.
• Dacă rotorul este uzat, fisurat sau deformat, trebuie înlocuit.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a
pieselor.
• În timpul montării sau reparării roţii, persoana care efectuează lucrările va avea
grijă să nu atingă cu degetele discul de frână aflat în mișcare. Discul este suficient
de ascuţit încât să cauzeze leziuni grave dacă degetele persoanei care efectuează
lucrarea sunt prinse în orificiile acestuia.
• Etrierele și discul de frână se încălzesc la acţionarea frânelor; prin urmare, nu se vor atinge cu mâna în
timpul utilizării sau imediat după utilizarea bicicletei, pentru a evita arsurile. Înainte de reglarea frânelor,
se va verifica dacă piesele componente ale acestora sunt suficient de reci.
• Distanţa de frânare va fi mai mare pe vreme ploioasă. Se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
• Dacă suprafaţa de rulare este udă, anvelopele vor derapa mai ușor, existând riscul de cădere. Pentru a
evita acest lucru, se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
• Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica funcţionarea corectă a frânelor faţă și spate.
• Se va avea grijă ca nicio picătură de ulei sau de lubrifiant să nu ajungă pe disc sau pe plăcuţele de frână;
în caz contrar, este posibil ca frânele să nu funcţioneze corect.
• Dacă pe plăcuţele de frână ajunge ulei sau vaselină, acestea trebuie înlocuite.
Dacă pe disc ajunge ulei sau de lubrifiant, acesta trebuie curăţat. În caz contrar,
este posibil ca frânele să nu funcţioneze corect.
• Înainte de folosirea bicicletei, trebuie verificată grosimea plăcuţelor, care trebuie să
fie de minim 0,5 mm.
• În cazul acţionării continue a frânelor, poate apărea blocajul datorat vaporilor.
Pentru a remedia problema, se eliberează temporar maneta.
• Se va folosi numai ulei mineral Shimano original. În cazul folosirii altor tipuri de ulei, este posibil ca
frânele să nu funcţioneze corect sau să se defecteze.
• Se va folosi numai ulei dintr-un recipient nou. Nu se va refolosi uleiul scurs prin aerisitor. Uleiul vechi și
cel deja folosit pot conţine apă, care provoacă blocarea sistemului de frânare din cauza vaporilor.
• Apa sau bulele de aer nu trebuie să pătrundă în sistemul de frânare, deoarece acesta se poate bloca din
cauza vaporilor. Capacul rezervorului trebuie îndepărtat cu mare atenţie.
• Dacă furtunul de frână a fost tăiat pentru a-i regla lungimea, sau dacă a fost schimbat de pe stânga pe
dreapta sau viceversa, acesta trebuie aerisit urmând etapele (5) și (8) - (10) din secţiunea “Completarea
cu ulei mineral și aerisirea” a instrucţiunilor pentru service.
• Atunci când bicicleta este întoarsă invers sau așezată pe o parte, sistemul de frânare poate prezenta
câteva bule de aer în rezervor, care rămân acolo atunci când capacul rezervorului este pus la loc sau
care se acumulează în diverse părţi ale sistemului de frânare atunci când acesta este utilizat pentru
perioade lungi de timp. Sistemul de frână pe disc S501 nu a fost proiectat pentru a fi amplasat cu capul
în jos. Dacă bicicleta este întoarsă invers sau așezată pe o parte, bulele de aer din rezervor se pot
deplasa în direcţia etrierelor.
Dacă bicicleta este utilizată în această situaţie, este posibil ca frânele să nu funcţioneze și utilizatorul să
fie accidentat grav. Dacă bicicleta a fost întoarsă invers sau așezată pe o parte, se va acţiona de câteva
ori maneta de frână, pentru a verifica funcţionarea normală a frânelor înainte de a folosi bicicleta.
Dacă frânele nu funcţionează normal, vor fi reglate prin următoarea procedură.
• În cazul apariţiei unei scurgeri de lichid, acţionarea frânelor va fi întreruptă imediat și se vor face reparaţiile
necesare. Dacă se continuă folosirea bicicletei în această situaţie, forţa de frânare poate dispărea brusc.
• Dacă maneta quick release se află pe aceeași parte cu discul, există pericolul să îl atingă; se va verifica
dacă cele două componente nu se ating.
• Este important ca utilizatorul să înţeleagă perfect funcţionarea sistemului de frânare al bicicletei.
Folosirea inadecvată a sistemului de frânare al bicicletei dumneavoastră poate avea ca rezultat pierderea
controlului sau accidentări grave. Dat fiind că fiecare bicicletă poate reacţiona diferit, este important ca
utilizatorul să se familiarizeze cu tehnica adecvată de frânare (inclusiv cu presarea manetei de frână și cu
controlul bicicletei). Acest lucru poate fi făcut prin consultarea unui dealer specializat și a manualului de
utilizare a bicicletei și prin testarea rulării și frânării.
• În cazul aplicării frânei faţă cu o forţă exagerată, roata se poate bloca, iar bicicleta se poate răsturna în
faţă, provocând răni grave.
• Sistemele de frână pe disc Shimano nu sunt compatibile cu bicicletele tandem. Deoarece bicicletele
tandem au o greutate mai mare, solicitarea sistemului de frânare este sporită. Dacă frânele hidraulice
pe disc sunt folosite pe biciclete tandem, uleiul se va supraîncălzi, putând provoca blocarea datorită
vaporilor sau ruperea furtunurilor de frână.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate
sau deteriorate pot provoca accidente grave. Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor
de schimb Shimano originale.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea
consulta pe viitor.
• Plăcuţele de frână A01S sunt destinate reducerii intensităţii zgomotului generat între
plăcuţe și rotor atunci când sunt acţionate frânele. În comparaţie cu plăcuţele M06, acest
tip de plăcuţe are nevoie de o perioadă mai mare de rodaj.
■ Manipularea uleiului mineral
• Se vor purta ochelari de protecţie și se va evita contactul cu ochii. Contactul cu ochii poate provoca
iritaţii. În cazul contactului cu ochii, zona afectată va fi spălată cu apă curată și se va consulta de
urgenţă medicul.
• Se vor purta mănuși de protecţie. Contactul cu pielea poate provoca iritaţii și disconfort. În cazul
contactului cu pielea, zona afectată va fi spălată bine cu apă și săpun.
• Inhalarea vaporilor de ulei poate provoca greaţă. Se vor acoperi nasul și gura cu o mască de protecţie și
se va lucra într-o zonă bine aerisită.
În cazul inhalării de vapori, persoana afectată va fi scoasă imediat la aer curat. Se va acoperi cu o
pătură. Victima va fi stabilizată și ţinută la cald. Se va consulta medicul.
• A nu se ingera. Poate provoca vomă sau diaree.
• A nu se lăsa la îndemâna copiilor.
• Recipientul de ulei nu se va perfora, încălzi, suda sau presuriza, deoarece acest lucru poate provoca
explozii sau incendii.
• Aruncarea uleiului uzat: Se vor respecta reglementările locale și / sau naţionale. Uleiul uzat trebuie
manipulat cu atenţie.
• Instrucţiuni: Se păstrează recipientul închis pentru a împiedica pătrunderea obiectelor străine și a
umezelii. Se depozitează într-un loc răcoros, întunecat, ferit de razele soarelui și de căldură.
■ Perioada de rodaj
• Frânele pe disc au o perioadă de rodaj, iar forţa de frânare crește treptat în această perioadă. La
folosirea frânelor în perioada de rodaj, utilizatorul trebuie să ia în considerare faptul că forţa de frânare se
intensifică. Același fenomen are loc și după înlocuirea plăcuţelor de frână sau a discului.
■ În momentul curăţării cu un compresor
• În cazul demontării corpului etrierului pentru a curăţa piesele interne cu ajutorul unui compresor, este
posibil ca umezeala generată de aerul comprimat să rămână pe componentele etrierului. Componentele
vor fi lăsate să se usuce bine înainte de a reasambla etrierele.
ATENŢIE
Blocarea datorată vaporilor reprezintă un fenomen prin care uleiul din sistemul de frânare se
încălzește, ceea ce provoacă dilatarea picăturilor de apă sau a bulelor de aer din sistemul de frânare.
Acest lucru poate avea ca rezultat o întărire bruscă a cursei manetei de frână.
< Dacă frâna acţionează greoi în momentul apăsării manetei >
Se apasă ușor maneta de frână de câteva ori și se așteaptă ca bulele să se întoarcă în rezervor. Se
recomandă să se scoată apoi capacul rezervorului și să se umple rezervorul cu ulei mineral până la
dispariţia bulelor.
Dacă funcţionarea frânelor este încă greoaie, se aerisește sistemul de frânare. (Se va consulta
secţiunea „Completarea cu ulei mineral și aerisirea”).
■ Montarea etrierelor (BR-S501) și fixarea furtunului.
< Faţă >
Instrucţiuni pentru service SI-8FX0A-004
Frână pe disc
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei combinaţii.
Cuplu de strângere: 6 - 8 N•m
Disc
Șuruburi de
fixare etrier
< Faţă >
< Spate >
Cuplu de strângere: 6 - 8 N•m
Etrier
Adaptor
Șuruburi de
fixare etrier
Șuruburi de
fixare adaptor
Șuruburi
de fixare
adaptor
■ Înlocuirea plăcuţelor de frână
Întreţinerea
Notă: Sistemul de frânare S501 este proiectat astfel încât, atunci când plăcuţele de frână se
uzează, pistoanele să iasă treptat, pentru a se regla automat distanţa dintre rotor și
plăcuţele de frână. De aceea, la înlocuirea plăcuţelor de frână, pistoanele trebuie să fie
împinse înapoi în poziţiile iniţiale.
Dacă uleiul ajunge pe plăcuţele de frână după adăugarea de
ulei, dacă plăcuţele de frână se uzează până ajung la
grosimea de 0,5 mm sau dacă arcul dintre plăcuţele atinge
discul, plăcuţele de frână trebuie înlocuite.
1. Se scoate roata de pe cadru și se scot plăcuţele de frână
conform imaginii.
2. Se curăţă pistoanele și zona din jurul
acestora.
3. Se scoate capacul rezervorului și se consultă
pasul (1) din secţiunea „Completarea cu ulei
mineral”.
În cazul sistemului IS, se montează adaptoare pe etriere pentru montarea pe sistem Post mount. (Sunt
disponibile adaptoare faţă și spate separate.)
1. Se slăbesc șuruburile de fixare a etrierului, pentru ca acesta să se poată deplasa lateral, și se montează
adaptorul pe cadru.
2. Se apasă maneta de frână astfel încât discul să fie prins de către plăcuţe și se strâng șuruburile de
fixare a etrierului.
● Sistem IS ● Sistem Post mount
4. Se împinge înapoi pistonul, până la capăt,
fără a-l răsuci. (Este posibil să iasă ulei din
rezervor în această etapă.)
5. Se montează noile plăcuţe de frână și apoi
distanţierele dintre plăcuţe (roșu).
Se deschide apoi știftul despicat.
6. Se apasă maneta de frână de mai multe ori, pentru a vedea dacă nu se blochează.
7. Se scot distanţierele de plăcuţe, se montează roata și apoi se verifică dacă nu există interferenţe
între disc și etrier. Dacă se ating, se reglează, consultându-se secţiunea „Montarea etrierului”.
8. După verificarea nivelului uleiului, se pune la loc capacul rezervorului.
9. Se aduce maneta de frână în poziţia iniţială.
■ Reglarea atunci când pistoanele nu funcţionează corect
Mecanismul etrierului include două pistoane. Dacă aceste pistoane nu funcţionează corect, dacă ies
în afară inegal sau dacă plăcuţele de frână ating rotorul, pistoanele se reglează prin următoarea
procedură.
1. Se scot roata și plăcuţele de frână.
Se curăţă pistoanele și zona din jurul acestora și se scoate capacul rezervorului.
2. Se împinge pistonul înapoi, perpendicular, fără a-l îndoi. Este posibil să iasă ulei din rezervor în
acest moment.
3. Se montează plăcuţele de frână și apoi distanţierele dintre plăcuţe (roșu).
4. Se apasă maneta de frână până la capăt și apoi se acţionează de mai multe ori, pentru ca
pistoanele să ajungă în poziţia lor iniţială.
5. Se scot distanţierele dintre plăcuţe, se montează roata și apoi se verifică dacă nu există atingere
între rotor și etriere. Dacă se ating, se reglează cu ajutorul distanţierelor.
6. După verificarea nivelului uleiului, se pune la loc capacul rezervorului.
■ Înlocuirea uleiului mineral
Se recomandă ca uleiul mineral din rezervor să fie înlocuit dacă se decolorează puternic.
Se așează un furtun conectat la o pungă sau bidon pe aerisitor, după care se deschide aerisitorul și
se scurge uleiul. În acest moment, se poate acţiona maneta de frână pentru a facilita scurgerea
uleiului. După scurgerea lichidului, se toarnă lichid de frână proaspăt, consultându-se, în prealabil,
secţiunea „Completarea cu ulei mineral și aerisirea.” Se va folosi numai ulei mineral Shimano
original.
Uleiul uzat se va arunca în conformitate cu reglementările naţionale și / sau locale în vigoare.
Se vor citi cu atenţie instrucţiunile de service din secţiunea „Completarea cu ulei
mineral și aerisirea”, precum și prezentele instrucţiuni de service.
Se montează temporar etrierul pe cadru
(astfel încât să se poată deplasa lateral), se
apasă maneta de frână, pentru ca discul să
fie prins de plăcuţe, apoi se strâng
șuruburile de fixare a etrierului.
■ Dispunerea spiţelor
Se va verifica dacă spiţele au fost dispuse conform imaginii.
Nu se poate folosi un model radial.
Se spiţează conform figurii 1 de mai jos partea stângă a roţii faţă (partea cu discul),
precum și partea stângă și dreaptă a roţii spate. Se spiţează conform figurii 2 de mai jos
partea dreaptă a roţii faţă.
■ Montarea discului
(SM-RT64)
Direcţia de
rotire a roţii
Stânga faţă Stânga
spate
Dreapta
spate
Dreapta faţă
Fig. 1 Fig. 2
Cuplu de strângere: 40 - 50 N•m
■ Montarea manetei de frână
Se fixează maneta de frână conform imaginii. (Se verifică dacă maneta de frână nu
atinge maneta de schimbător în timpul acţionării. Se vor consulta și instrucţiunile de
service ale manetei de schimbător. La anumite tipuri, maneta de schimbător trebuie
montată prima, din cauza poziţiei șuruburilor
de fixare a acesteia.)
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon, se va consulta cuplul de
strângere recomandat de producătorul acestora pentru a evita strângerea excesivă, care
poate deteriora carbonul și/sau strângerea insuficientă, care poate afecta fixarea
componentelor.
Cuplu de strângere manetă de frână:
6 - 8 N•m
Pentru asamblarea acestui produs sunt necesare următoarele unelte.
Piuliţă de fixare a
discului
TL-LR15
Montarea
■ Montarea furtunului
Se vor consulta instrucţiunile de service ale furtunului de frână SM-BH59 ( SI-8H20) pentru informaţii despre
montarea furtunului.
Furtunul nu trebuie să se răsucească în timpul montării. Etrierele și manetele trebuie să se afle în poziţiile
din imagini.
< Pentru maneta dreaptă >
BL-S500 / BL-S501
BR-S501
< Pentru maneta stângă >
Distanţier de aerisire (galben)
Plăcuţe de frână
Știft despicat
Slăbirea acestor șuruburi poate fi prevenită folosind un capac sau un inel de sârmă.
Folosiţi metoda adecvată, în funcţie de furcă și cadru.
< Faţă > < Spate >
Capace
Capace
Sistem Post mount
Capace
În cazul ghidajelor în formă de
„C” și al tipului obișnuit de
opritoare pentru cablu, se
folosește suportul special de
cablu Shimano (vândut separat)
pentru o fixare conform imaginii.
Se acţionează maneta de frână de mai multe ori și se verifică dacă frânele funcţionează normal.
De asemenea, se verifică dacă nu există scurgeri de ulei.
Cuplu de strângere: 0,3 - 0,5 N•m
< Ghidaj în formă de „C” > < Tip obișnuit de opritor al
cablului >
Metoda cu capac
Metoda cu inel de sârmă
< Spate >
Sârmă
< Faţă >
Sârmă
Piston
Plăcuţe de
frână
Știft despicat
Distanţier de plăcuţe (roșu)
Știft despicat
SI-8FX0A-004-05
Etrier
BR-S501
Furtun
SM-BH59
Disc
SM-RT64
Manetă de frână
BL-S500 / BL-S501
Suport cablu
SM-HANG
Ulei mineral
SM-DB-OIL
Plăcuţe de frână
Plăcuţe resin
A01S
Plăcuţe metal
M06
Locul de folosire Instrument
Piuliţă de fixare a discului TL-LR15
Șurub de fixare manetă de frână Cheie hexagonală de 5 mm
Șurub de fixare etrier Cheie hexagonală de 5 mm
Șurub de fixare adaptor (post mount) Cheie hexagonală de 5 mm
Știft de siguranţă plăcuţe de frână Clește plat
Capac rezervor Șurubelniţă cruce nr. 1
Suport cablu Șurubelniţă cruce nr. 2
Șurub de fixare furtun frână Cheie de 8 mm
Aerisitor Cheie inelară de 7 mm
RESIN
0,5 mm
*
Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la:
http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
2 mm
rom_000390_8FX0A_004.indd 1rom_000390_8FX0A_004.indd 1 24/05/11 14:3524/05/11 14:35