Shimano BR-IM53 Service Instructions

Tip
Service Instructions

Acest manual este potrivit și pentru

Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare. (Romanian)
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
– Pentru a evita accidentele grave:
•Esteimportantcautilizatorulsăînţeleagăperfect
funcţionarea sistemului de frânare al bicicletei.
Folosirea inadecvată a sistemului de frânare al
bicicleteipoateaveacarezultatpierdereacontrolului
sauaccidentărigrave.Datfiindcăfiecarebicicletă
poatereacţionadiferit,esteimportantcautilizatorulsă
sefamiliarizezecutehnicaadecvatădefrânare
(inclusiv cu presarea manetei de frână şi cu controlul
bicicletei). Acest lucru poate fi făcut prin consultarea
unuidealerspecializatşiamanualuluideutilizarea
bicicletei, precum şi prin testarea deplasării şi frânării.
•ManeteledefrânăBL-IM45/BL-IM60/SB-7S45/
SB-8S20suntechipatecuunmecanismdecomutare.
ÎncazulfolosiriisistemuluiBR-IM50-R/BR-IM41-
R/BR-IM53-R,mecanismultrebuieamplasatînpoziţia
C.R.
V
C R
C
R
V
SimbolulCindicămodulcompatibilcu
frâne cantilever.
SimbolulRindicămodulcompatibilcu
frâne roller.
•Lafixareabraţuluifrâneipecadru,sevafolosi
oclemăadaptatăladimensiuneachainstay-ului,care
sevastrângebinecuşurubulşipiuliţalacuplul
specificat.Sevafolosiocontrapiuliţăcuinserţiidin
nailonpentrupiuliţaclemei.Serecomandăutilizarea
pieselorShimanostandardpentruşurubulşi
contrapiuliţa clemei, precum şi pentru clema braţului
frânei. În plus, clema braţului frânei trebuie să
corespundădimensiuniichainstay-ului.Dacăpiuliţa
clemei se desprinde de pe braţul frânei, sau dacă
şurubul clemei sau clema braţului frânei se
deteriorează,braţulfrâneisepoaterotipechainstay,
transmiţândşocuriînghidonsaublocândroata
bicicletei,ceeacepoateprovocaaccidentărigrave.
•Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu
atenţie instrucţiunile de service. Componentele
slăbite,uzatesaudefectepotproducerănireagravăa
utilizatorului.Serecomandăînmodexpresutilizarea
exclusivăapieselordeschimbShimanooriginale.
•Înaintedeutilizareabicicletei,sevaverifica
funcţionarea corectă a frânelor faţă şi spate.
•Dacăsuprafaţaderulareesteudă,anvelopelevor
derapamaiuşor,existândrisculdecădere.Pentru
aevitaacestlucru,sevareducevitezaşisevafrâna
uşor, din timp.
•Instrucţiunilepentruservicesevorciticuatenţieşise
vorpăstraîntr-unlocsigur,pentrualeputeaconsulta
pe viitor.
ATENŢIE
– Pentru a evita accidentele grave:
1.
SistemuldefrânareShimanoInter-Mnupoatefolositpe
bicicletetipmountainbike.Deasemenea,lautilizarea
acestui sistem de frânare pe alte tipuri de biciclete, se va
evita aplicarea continuă a frânei la coborârea pantelor
lungi,încazcontrarpieseleinternealefrâneisevor
supraîncălzii,reducândforţadefrânare.Deasemenea,
este posibil ca vaselina din interiorul frânei să se evapore,
ceeacepoatecauzaofrânareneobişnuitdebruscă.
SistemuldefrânareShimanoInter-Mafostproiectat
conformstandardelordetipISO4210şiDIN79100-2.
Aceste standarde specifică performanţele pentru o
greutatetotalăde100kg.Dacăgreutateatotală
depăşeşte100kg,esteposibilcaforţadefrânareprodusă
de sistem să fie insuficientă, iar durata de funcţionare
a sistemului poate fi redusă.
2.
PentruaobţineperformanţeoptimedelafrânaShimano
Inter-M,trebuiefolositecablurişimanetedefrână
Shimano.
3.
Dacăpiuliţeleaxuluiaucapulbombat,sefoloseşteun
cadrucuurechidecelpuţin7mmgrosime.
4.
Severicădacăfrânaestebinexatăpebutucprin
intermediulpiuliţeidexareafrânei.
5.
6.
Severicădacăbraţulfrâneiestebinexatpe
chainstayprinintermediulclemei.Dacănueste
montat corect, frânarea va fi afectată.
Laapăsareamaneteidefrână,cablultrebuiesăse
deplasezecuminim14,5mm.Dacăsedeplasează
cumaipuţinde14,5mm,forţadefrânareva
redusăşiesteposibilcafrânasănufuncţioneze.
B
R
-
I
M
5
0
-
R
M
IN
.2
N
m
JAPAN
Piuliţădexareafrânei
Frână
Cuplu de strângere: 20 - 25 N·m
B
R
-
I
M
5
0
-
R
M
IN
.2
N
m
JAPAN
Severicădacăroataestebinexatăpecadruprin
intermediul piuliţelor.
Piuliţabutucului
Cuplu de strângere: 30 - 45 N·m
Clema braţului frânei
Chainstay
Braţulfrânei
Dacăseaplică
oforţăexcesivă
laxareabraţului
frânei, roata se
va roti cu
dicultate.Nu
trebuie aplicată
oforţăexcesivă
la montare.
Lamontareaşurubuluiclemei,sevaţinepiuliţa
clemeicuocheiede10mmîntimpulstrângerii
şurubuluiclemei.Dupăstrângere,sevaverica
dacăşurubulclemeiiesecu2-3mmîn
exteriorulpiuliţeiclemei.
Braţulfrânei
Piuliţaclemei
Clema braţului
frânei
Şurubul clemei
(M6x16mm)
2 - 3 mm
Cuplu de strângere: 2 - 3 N·m
7.
Încazuldetectăriiunuiadintrefenomeneledemaijosîn
timpulutilizăriifrânei,sevaîncetaimediatutilizarea
bicicletei şi se va solicita verificarea şi repararea frânei
lamagazinuldeundeafostcumpărată.
1)Seemiteunzgomotanormallaaplicareafrânei
2)Forţadefrânareesteanormaldemare
3)Forţadefrânareesteanormaldemică
Încazurile1)şi2),cauzapoatecantitateainsucientă
devaselină.Sevasolicitaungereamecanismuluicu
vaselinăspecialăpentrufrânerollerlamagazinulde
unde a fost cumpărată frâna.
8.
Dacăfrânaesteaplicată
frecvent,zonadinjurul
acesteia se poate
supraîncălzii.Zonadinjurul
frânei nu trebuie atinsă timp
decelpuţin30deminute
după folosirea bicicletei.
9.
Încazulruginiriicabluluidefrână,esteposibilcaforţa
defrânaresăscadă.Înacestcaz,cabluldefrână
trebuieînlocuitcuuncabludefrânăoriginalShimano,
după care frânarea trebuie verificată din nou.
10.
FrâneleBR-IM50-R/BR-IM41-R/BR-IM53-Rnutrebuie
dezasamblate.Dacăsuntdezasamblate,esteposibil
sănumaifuncţionezecorect.
Zonadinjurulfrânei
OBSERVAŢIE:
•Sevorfolosiroţispiţate3xsau4x.Roţilespiţateradial
nupotfiutilizatedeoareceexistărisculcaroataşi
spiţelesăsedeteriorezeşifrânasăfacăzgomot.
•FrânaInter-Mestediferităfaţădefrânele
convenţionale deoarece interiorul tamburului este
umplutcuvaselină.Dinacestmotiv,esteposibilca
roatasăseroteascăpuţinmaigreu,înspecialla
temperaturiscăzute.
•Garanţianuacoperăuzuranormalăsaudeteriorarea
rezultatăînurmautilizăriinormaleapieselor.
•Pentruîntrebărilegatedemoduldemanevraresau
reglare,sevacontactapunctuldevânzare.
BR-IM50-R
BR-IM41-R
BR-IM53-R
Instrucţiuni pentru service
Pentruobţinereaunorrezultateoptimedelasistemulde
frânareInter-M,serecomandăutilizareaurmătoarelor
combinaţii.
Deconectarea cablului de frână
de la frână
1.
Seîmpingeconectorulpânăcândseopreşte.Se
gliseazăapoişurubuldexareacabluluide-a
lunguloriciuluideghidareşisescoatedin
oriciu.Dacăşurubuldexareacabluluieste
dicildescos,seroteşteşurubuldereglarea
cablului în sens orar pentru a slăbi cablul şi se
scoateapoişurubuldexareacablului.
2
1
Se trage cu putere
Se împinge
simultan
conectorul
Şurubdexareacablului
Cuplaj
Oriciudeghidare
2.
Sescoatepringlisaresuportulcămăşiiexterioare
dinfantadeghidareabraţuluifrânei.
Fantădeghidare
Suportcămaşăexterioară
Şurubdereglareacablului
Pentruamontalaloccabluldefrână,se
efectueazăprocedurademaisusînordine
inversă.
Observaţie:
•Privinddinspateleconectorului,severifică
dacăşurubuldefixareacabluluieste
corectaşezatînpoziţiaindicatăînilustraţia
de mai sus.
•Seapasămanetadefrânăşiseverifică
forţadefrânare.Dacăforţadefrânareeste
redusă,seregleazădinnoucabluldefrână
conform instrucţiunilor din secţiunea
“Reglareacabluluidefrână”.
Şurubdexareacablului
Oriciudeghidare
Montarea cablului de frână
1.
Segliseazăsuportulcămăşiiexterioareprinfantade
ghidareabraţuluifrâneişiseamplaseazăînfantă.
Braţulfrânei
Fantădeghidare
Suportcămaşăexterioară
2.
În timp ce se ţine conectorul pentru a împiedica
deplasareaacestuia,segliseazăşurubuldexarea
cabluluiînoriciuldeghidarepentrua-lmonta.
Oriciude
ghidare
Şurubdexarea
cablului
1
2
Se trage cu putere
Se ţine conectorul
Observaţie:
Privinddinspateleconectorului,severică
dacăşurubuldexareacabluluiestecorect
aşezatînpoziţiaindicatăînilustraţiademaisus.
Oriciudeghidare
Şurubdexare
a cablului
Suportcămaşă
exterioară
Şurubdereglare
a cablului
Între
20 - 22 mm
3.
Seamplaseazăşurubuldereglareacabluluiastfel
încâtsăseaela20-22mmdecapătulsuportului
cămăşiiexterioare,apoisetrececablulprinşurubul
dereglareacabluluişiprinoriciulşurubuluidexare
a cablului.
4.
Severicădacăambelecapetealecămăşiiexterioare
suntbineintroduseînşuruburiledereglareacablului
atât la maneta de frână, cât şi la braţul frânei.
5.
Seîmpingeconectorulpânăcândseopreşte.Setrage
decablupentrua-lîntindecomplet,apoisestrânge
piuliţadexareacablului.
Ambele capete ale cămăşii
exterioaresuntbineintroduse.
Şurubdereglare
a cablului
Şurubdereglareacablului
Observaţie:
Setraseazăcablulastfelîncât
sătreacăpesubcuplaj.
Cuplu de strângere: 6 - 8 N·m
2
Se trage cu putere
1
3
Strângere
Se împinge
simultan
conectorul
Piuliţădexareacablului
Reglarea cablului de frână
1.
Severicămaiîntâidacăroatanuseroteştecu
uşurinţă în timp ce cablul de frână este tras, apoi se
apasălamaximmanetadefrânădecirca10ori
pentru a roda cablul de frână.
2.
Seroteşteşurubuldereglareacabluluidepebraţul
sau maneta de frână astfel încât maneta de frână să
aibăocursăliberădecirca15mm.
3.
Dupăvericareaforţeidefrânare,sexeazăşurubul
dereglareacabluluifolosindcontrapiuliţa.
Se apasă de
aproximativ
10 ori
Observaţie:
Încazulîncarecablulnuesterodat,vatrebui
reglatdinnouînscurttimp.
Cursaliberăamaneteidefrânăreprezintă
distanţadintrepoziţiaîncaremanetadefrânănu
esteacţionatăşipoziţiaîncareseîntâmpină
rezistenţălaapăsareamanetei.
Cursă liberă de 15 mm
Şurubdereglareacablului
Şurubdereglareacablului
Piuliţădereglareacablului
Cuplu de strângere: 1 - 2 N·m
Poziţia C.R
Braţulfrânei
Frână
BR-IM50-R/BR-IM41-R/
BR-IM53-R
Butuc
FH-IM50/FH-IM45/FH-IM40/
SG-7R46/SG-8R20
Manetă
BL-IM45/BL-IM60/
SB-7S45/SB-8S20
Cablu de frână
SI-75J0H-05
SI-75J0H
Oriciuldinşurubulde
xareacablului
  • Page 1 1

Shimano BR-IM53 Service Instructions

Tip
Service Instructions
Acest manual este potrivit și pentru