SI-IM31E-001-05
Informaţii generale privind siguranţa
• Este important ca utilizatorul să înţeleagă perfect
funcţionarea sistemului de frânare a bicicletei.
Folosirea inadecvată a sistemului de frânare
al bicicletei poate avea ca rezultat pierderea
controlului sau accidentări grave. Dat fiind că
fiecare bicicletă poate reacţiona diferit, este
important ca utilizatorul să se familiarizeze cu
tehnica adecvată de frânare (inclusiv cu apăsarea
manetei de frână și cu controlul bicicletei). Acest
lucru poate fi făcut prin consultarea unui dealer
specializat și a manualului de utilizare a bicicletei,
precum și prin testarea deplasării și frânării.
• La fixarea braţului frânei pe cadru, se va strânge
șurubul și piuliţa clemei la cuplul specificat.
Se vor folosi contrapiuliţe cu inserţii din nailon
pentru frâne cu piuliţa clemei. Se recomandă
utilizarea pieselor Shimano standard pentru
șurubul și contrapiuliţa clemei, precum și pentru
clema braţului frânei.
Dacă piuliţa clemei se desprinde de pe braţul
frânei, sau dacă șurubul clemei sau clema braţului
frânei se deteriorează, braţul frânei se poate roti
pe chainstay, transmiţând șocuri în ghidon sau
blocând roata bicicletei, ceea ce poate provoca
accidentări grave.
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu
atenţie instrucţiunile de service. Componentele
slăbite, uzate sau defecte pot produce rănirea
gravă a utilizatorului.
Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă
a pieselor de schimb Shimano originale.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie
și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea
consulta pe viitor.
AVERTISMENT
– Pentru a evita accidentele grave:
ATENŢIE
– Pentru a evita accidentele grave:
1.
Sistemul de frânare Shimano Inter-M nu poate fi
folosit pe biciclete tip mountain bike. În cazul utilizării
pe biciclete tip mountain bike, frânarea intensivă
va duce la supraîncălzirea pieselor interne și la
reducerea puterii de frânare. De asemenea, este
posibil ca vaselina din interiorul frânei să se evapore,
ceea ce poate cauza o frânare neobișnuit de bruscă.
2.
În cazul detectării unuia dintre fenomenele de mai jos
în timpul utilizării frânei, se va înceta imediat utilizarea
bicicletei și se va solicita verificarea și repararea
frânei la magazinul de unde a fost cumpărată.
1) Se emite un zgomot anormal la aplicarea frânei
2) Forţa de frânare este anormal de mare
3) Forţa de frânare este anormal de mică
În cazurile 1) și 2), cauza poate fi cantitatea
insuficientă de vaselină. Se va solicita ungerea
mecanismului cu vaselină specială pentru frâne roller
la magazinul de unde a fost cumpărată frâna.
3.
Pentru a obţine performanţe optime de la frâna
Shimano Inter-M, trebuie folosite cabluri și manete
de frână Shimano.
La apăsarea manetei de frână, cablul trebuie
să se deplaseze cu minim 14,5 mm. Dacă se
deplasează cu mai puţin de 14,5 mm, forţa de
frânare va fi redusă și este posibil ca frâna să nu
funcţioneze.
4.
Se verifică dacă braţul frânei este bine fixat pe
chainstay prin intermediul clemei. Dacă nu este
montat corect, frânarea va fi afectată.
5.
Dacă frâna este aplicată frecvent,
zona din jurul acesteia poate
deveni fierbinte.
Zona din jurul frânei nu trebuie
atinsă timp de cel puţin 30 de
minute după folosirea bicicletei.
6.
În cazul ruginirii cablului de frână, este posibil ca forţa
de frânare să scadă. În acest caz, cablul de frână
trebuie înlocuit cu un cablu de frână original Shimano,
după care frânarea trebuie verificată din nou.
7.
Frâna nu trebuie dezasamblată. Dacă este
dezasamblată, este posibil să nu mai funcţioneze
corect.
OBSERVAŢIE:
• Frâna Inter-M este diferită faţă de frânele
convenţionale deoarece interiorul tamburului este
umplut cu vaselină. Din acest motiv, este posibil
ca roata să se învârtă puţin mai greu, în special
la temperaturi scăzute.
• Pentru întrebări legate de modul de manevrare sau
reglare, se va contacta punctul de vânzare.
Instrucţiuni pentru service
SI-IM31E-001
BR-IM31 -R
BR-IM35 -RF
Observaţie:
• La montarea clemei braţului frânei, se va strânge
bine șurubul clemei ţinând simultan piuliţa cu
o cheie de 10 mm.
Cuplu de strângere:
2 - 3 N•m
• După montarea clemei braţului frânei, se va verifica
dacă șurubul clemei iese cu circa 4 mm în exteriorul
piuliţei.
2.
După fixarea butucului pe cadru prin intermediul
piuliţelor, se fixează braţul frânei Inter-M pe chainstay
folosind clema braţului frânei.
Observaţie:
Dacă braţul frânei este orientat incorect și nu poate
fi fixat provizoriu pe chainstay (conform ilustraţiei),
se slăbește piuliţa de fixare a frânei și se rotește braţul
frânei. Apoi, după fixarea provizorie a braţului frânei
pe chainstay, se strânge piuliţa de fixare a frânei.
1.
După fixarea butucului pe cadru, se fixează braţul frânei
Inter-M pe chainstay folosind clema braţului frânei,
se strânge provizoriu șurubul și piuliţa clemei, apoi
se strânge piuliţa de fixare a frânei.
Montarea frânei Inter-M Montarea cablului de frână
1.
Se amplasează șurubul de reglare a cablului astfel încât
să se afle la 15 - 17 mm de capătul braţului frânei, apoi se
trece cablul prin șurubul de reglare a cablului de pe braţul
frânei și prin orificiul din șurubul de fixare a cablului.
2.
Se verifică dacă ambele capete ale cămășii exterioare
sunt bine introduse în șuruburile de reglare a cablului
atât la maneta de frână, cât și la braţul frânei.
Reglarea cablului de frână
1.
Se verifică mai întâi dacă roata nu se rotește cu
ușurinţă în timp ce cablul de frână este tras, apoi
se apasă la maxim maneta de frână de circa 10 ori
pentru a roda cablul de frână.
Observaţie:
În cazul în care cablul nu este rodat, va trebui reglat din
nou în scurt timp.
2.
Se rotește șurubul de reglare a cablului astfel încât
maneta de frână să aibă o cursă liberă de circa 15 mm.
Cursa liberă a manetei de frână reprezintă distanţa
dintre poziţia în care maneta de frână nu este
acţionată și poziţia în care se întâmpină rezistenţă
la apăsarea manetei.
3.
După verificarea forţei de frânare, se fixează șurubul de
reglare a cablului folosind contrapiuliţa.
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la:
http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: În scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi
modificate fără notificare. (Romanian)
Cuplu de strângere:
1 - 2 N•m
Contrapiuliţă
Șurub de reglare a cablului
Cursă liberă
de 15 mm
Se apasă de
aproximativ
10 ori
Orificiul din șurubul
de fixare a cablului
Între
15 - 17 mm
Șurub de reglare a cablului
Braţul frânei
Strângere
Cuplaj
Se trage
cu putere
Se trage
Piuliţă de fixare
a cablului
Observaţie:
Se trasează cablul astfel
încât să treacă pe sub
cuplaj.
Piuliţa clemei
Braţul frânei
Clema braţului
frânei
Șurubul clemei
(M6 × 16 mm)
Circa 4 mm
Dacă se aplică o forţă excesivă pe braţul frânei,
roata se va roti cu dificultate. Nu trebuie aplicată
o forţă excesivă la montare.
Braţul frânei
Chainstay
Clema braţului frânei
Cuplu de strângere:
20 - 25 N•m
Braţul frânei
Piuliţă de fixare a frânei
Chainstay
Clema braţului frânei
Dacă se aplică
o forţă excesivă pe
braţul frânei, roata se
va roti cu dificultate.
Nu trebuie aplicată
o forţă excesivă
la montare.
Chainstay
Clema braţului frânei
Braţul frânei
Zona din
jurul frânei