Shimano SG-3R40 Service Instructions

Tip
Service Instructions

Acest manual este potrivit și pentru

Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specifi caţiile pot fi
modifi cate fără notifi care. (Romanian)
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
Pentru a evita accidentele grave:
Este important ca utilizatorul să înţeleagă perfect
funcţionarea sistemului de frânare al bicicletei.
Folosirea inadecvată a sistemului de frânare al bicicletei
dumneavoastră poate avea ca rezultat pierderea
controlului sau accidentări grave. Dat fi ind că fi ecare
bicicletă poate reacţiona diferit, este important ca
utilizatorul să se familiarizeze cu tehnica adecvată
de frânare (inclusiv cu presarea manetei de frână și
cu controlul bicicletei). Acest lucru poate fi făcut prin
consultarea unui dealer specializat și a manualului de
utilizare a bicicletei și prin testarea rulării și frânării.
La fi xarea braţului frânei pe cadru, se va folosi o clemă
adaptată la dimensiunea chainstay-ului, care se va
strânge bine cu șurubul și piuliţa la cuplul specifi cat.
Se va folosi o contrapiuliţă cu inserţii din nailon pentru
prinderea clemei. Se recomandă utilizarea pieselor
Shimano standard pentru șurubul și contrapiuliţa
clemei, precum și pentru clema braţului frânei. În plus,
clema braţului frânei trebuie să corespundă dimensiunii
chainstay-ului.
Dacă piuliţa clemei se desprinde de pe braţul frânei,
sau dacă șurubul clemei sau clema braţului frânei se
deteriorează, braţul frânei se poate roti pe chainstay,
transmiţând șocuri în ghidon sau blocând roata
bicicletei, ceea ce poate provoca accidentări grave.
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu
atenţie instrucţiunile de service. Componentele
slăbite, uzate sau defecte pot produce rănirea gravă a
utilizatorului. Se recomandă în mod expres utilizarea
exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
Se va verifi ca dacă roţile sunt bine fi xate înainte de
folosirea bicicletei. Dacă sunt slăbite, se pot desprinde
și pot provoca accidentări grave.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se
vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta
pe viitor.
ATENŢIE
Pentru a evita
accidentele grave:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
1.
2.
4.
3.
5.
1.
2.
3.
1.
2.
3.
Sistemul de frânare Shimano Inter-M nu poate fi
folosit pe biciclete tip mountain bike. De asemenea,
la utilizarea acestui sistem de frânare pe alte tipuri
de biciclete, se va evita aplicarea continuă a frânei
la coborârea pantelor lungi, în caz contrar piesele
interne ale frânei se vor supraîncălzii, reducând forţa
de frânare. De asemenea, este posibil ca vaselina din
interiorul frânei să se evapore, ceea ce poate cauza
o frânare neobișnuit de bruscă.
Sistemul de frânare Shimano Inter-M a fost proiectat
conform standardelor de tip ISO 4210 și DIN 79100-2.
Aceste standarde specifi că performanţele pentru
o greutate totală de 100 kg. Dacă greutatea totală
depășește 100 kg, este posibil ca forţa de frânare
produsă de sistem să fi e insufi cientă, iar durata de
funcţionare a sistemului poate fi redusă.
În cazul detectării unuia dintre fenomenele de mai jos
în timpul utilizării frânei, se va înceta imediat utilizarea
bicicletei și se va solicita verifi carea și repararea frânei
la magazinul de unde a fost cumpărată.
1) Se emite un zgomot anormal la aplicarea frânei
2) Forţa de frânare este anormal de mare
3) Forţa de frânare este anormal de mică
În cazurile 1) și 2), cauza poate fi cantitatea insufi cientă
de vaselină. Se va solicita ungerea mecanismului cu
vaselină specială pentru frâne roller la magazinul de
unde a fost cumpărată frâna.
Pentru a obţine performanţe optime de la frâna
Shimano Inter-M, trebuie folosite cabluri și manete de
frână Shimano.
La apăsarea manetei de frână, cablul trebuie
să se deplaseze cu minim 14,5 mm. Dacă se
deplasează cu mai puţin de 14,5 mm, forţa de
frânare va fi redusă și este posibil ca frâna să
nu funcţioneze.
Se verifi că dacă braţul frânei este bine fi xat pe
chainstay prin intermediul clemei. Dacă nu este
montat corect, frânarea va fi afectată.
În cazul folosirii frecvente a frânei, tamburul se poate
încinge. Tamburul de frână nu trebuie atins minim 30
de minute după folosirea bicicletei.
Tambur de
frână
În cazul ruginirii cablului de frână, este posibil ca forţa
de frânare să scadă. În acest caz, cablul de frână
trebuie înlocuit cu un cablu de frână original Shimano,
după care frânarea trebuie verifi cată din nou.
Frâna BR-IM31-R nu trebuie dezasamblată. Dacă
este dezasamblată, este posibil să nu mai funcţioneze
corect.
OBSERVAŢIE:
Se vor folosi roţi spiţate 3x sau 4x. Roţile spiţate radial
nu pot fi utilizate deoarece există riscul ca frâna să
emită zgomot și să deterioreze roata și spiţele.
Vitezele pot fi schimbate în timpul pedalării, însă în
unele situaţii este posibil ca clicheţii și dinţii din butuc
să producă zgomot.
Frâna Inter-M este diferită faţă de frânele convenţionale
deoarece interiorul tamburului este umplut cu vaselină.
Din acest motiv, este posibil ca roata să se învârtă
puţin mai greu, în special la temperaturi scăzute.
Dacă roata se înţepenește și rotirea devine difi cilă, se
va lubrifi a cu vaselină.
Nu se va aplica ulei în interiorul butucului, pentru a nu
provoca ieșirea vaselinei.
Pinioanele trebuie spălate periodic cu detergent neutru
și lubrifi ate din nou. În plus, curăţarea lanţului cu un
detergent neutru și lubrifi erea acestuia se pot dovedi o
modalitate efi cientă de prelungire a duratei de utilizare a
pinioanelor și a lanţului.
Dacă lanţul sare repetat de pe pinioane în timpul
folosirii, pinioanele și lanţul trebuie înlocuite.
Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea
rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
Pentru întrebări legate de modul de manevrare sau
reglare, se va contacta punctul de vânzare.
SG-3R40
BR-IM31-R
SI-3R40E
Instrucţiuni pentru service
Aceste instrucţiuni trebuie citite împreună cu
instrucţiunile de service pentru maneta de schimbător
Inter-3 înainte de folosire.
Montarea butucului pe cadru
Montarea cablului de frână
Reglarea cablului de frână
Ax
Ureche
Se montează lanţul
pe pinion, apoi
se introduce axul
butucului în ureche.
Se introduce șaiba anti-rotire pe latura stângă a
axului butucului, spre exterior. În această etapă se
rotește axul butucului astfel încât proeminenţa șaibei
anti-rotire să intre în canelura urechii.
Șaibă anti-rotire
(culoare: auriu)
Observaţie:
Observaţie:
Observaţie:
Observaţie:
Observaţie:
Observaţie:
Observaţie:
La montarea unui cric pe butuc, șaiba
anti-rotire trebuie montată în exteriorul cricului,
astfel încât proeminenţa acesteia să intre în
canelura cricului.
La montarea altor piese, cum ar fi un suport
de aripă, acestea trebuie amplasate la
exterior faţă de șaiba anti-rotire.
5
L
Cric
Suport pentru portbagaj
Suport pentru aripă
Șaibă anti-rotire
Se fi xează braţul frânei Inter-M pe chainstay folosind
clema braţului frânei, se strânge provizoriu șurubul
și piuliţa clemei, apoi se strânge șurubul de fi xare a
frânei.
Dacă braţul frânei este orientat incorect și nu
poate fi xat provizoriu pe chainstay (conform
ilustraţiei), se slăbește piuliţa de fi xare a frânei
și se rotește braţul frânei. Apoi, după fi xarea
provizorie a braţului frânei pe chainstay, se
strânge piuliţa de fi xare a frânei.
Clema braţului frânei
Piuliţă de fi xare a frânei
Chainstay
Braţul frânei
Cuplu de strângere: 20 - 25 N•m
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Cuplu de strângere:
1 - 2 N•m
Cuplu de strângere:
2 - 3 N•m
Cuplu de strângere:
30 - 45 N•m
Se întinde lanţul, apoi se fi xează roata pe cadru
folosind piuliţele cu umăr sau piuliţele butucului.
Se fi xează capetele axului butucului cu piuliţe cu
umăr de 11 mm.
Pentru ax cu lungime de 170,3 mm
Se verifi că dacă distanţa de la marginea
piuliţei cu umăr la capătul din dreapta al axului
butucului este cuprinsă între 8 și 13 mm.
Piuliţă cu umăr
8 - 13 mm
Lăţimea totală a urechii și
întinzătorului de lanţ trebuie să
e cuprinsă între 4 și 7,5 mm.
Pinion
Ax
Ureche
Piuliţă cu umăr (11 mm)
Pentru ax cu lungime de 189,4 mm
Cuplu de strângere:
30 - 45 N•m
Cuplu de strângere:
30 - 45 N•m
Cuplu de strângere:
30 - 45 N•m
1)
2)
3)
Dacă lăţimea totală a urechii, cricului și
a altor piese, cum ar fi suportul aripii, este
cuprinsă între 8,5 și 11,5 mm
Dacă lăţimea totală a urechii, cricului și
a altor piese, cum ar fi suportul aripii, este
cuprinsă între 11,5 și 14,5 mm
Dacă lăţimea totală a urechii, cricului și
a altor piese, cum ar fi suportul aripii, este
cuprinsă între 14,5 și 17 mm
Se fi xează ambele capete ale axului butucului
cu o șaibă cu striaţii de 2 mm și o piuliţă pentru
butuc de 7 mm.
Exemplu: Se montează în ordinea indicată în
imaginea de mai jos.
Se fi xează capătul din dreapta al axului butucului
cu două șaibe cu striaţii de 3,2 mm și o piuliţă
pentru butuc de 9 mm.
Se fi xează capătul din stânga al axului butucului
cu o șaibă cu striaţii de 3,2 mm și o piuliţă pentru
butuc de 9 mm.
Exemplu: Se montează în ordinea indicată în
imaginea de mai jos.
Întinzător de lanţ
Suport pentru aripă
Piuliţa butucului (9 mm)
Șaibă cu striaţii (3,2 mm)
Șaibă cu striaţii (3,2 mm)
Se fi xează ambele capete ale axului butucului cu
o șaibă cu striaţii de 3,2 mm și o piuliţă pentru
butuc de 9 mm.
Exemplu: Se montează în ordinea indicată în
imaginea de mai jos.
Întinzător de lanţ
Suport pentru aripă
Șaibă cu striaţii (3,2 mm)
Suport pentru
portbagaj
Piuliţa butucului (9 mm)
Cric
Întinzător de lanţ
Suport pentru aripă
Suport pentru
portbagaj
Șaibă cu striaţii (2 mm)
Piuliţa butucului (7 mm)
În fi ecare din cazurile 1), 2) și 3), se verifi
dacă distanţa de la marginea piuliţei
butucului la capătul din dreapta al axului
butucului este cuprinsă între 8 și 13 mm.
Se fi xează braţul frânei Inter-M pe chainstay folosind
clema braţului frânei.
Dacă se aplică o forţă
excesivă pe braţul frânei,
roata se va roti cu difi cultate.
Nu trebuie aplicată o forţă
excesivă la montare.
Clema braţului frânei
Chainstay
Braţul frânei
La montarea clemei braţului frânei, se va
strânge bine șurubul clemei ţinând simultan
piuliţa cu o cheie de 10 mm.
După montarea clemei braţului frânei, se va
verifi ca dacă șurubul clemei iese cu circa 4
mm în exteriorul piuliţei.
Circa 4 mm
Braţul frânei
Piuliţa clemei
Clema braţului frânei
Șurubul clemei
(M6 16 mm)
Orifi ciul din șurubul
de fi xare a cablului
Braţul frânei
Șurub de reglare a cablului
Între
15 - 17 mm
Se amplasează șurubul de reglare a cablului astfel
încât să se afl e la 15 - 17 mm de capătul braţului
frânei, apoi se trece cablul prin șurubul de reglare a
cablului de pe braţul frânei și prin orifi ciul din șurubul
de fi xare a cablului.
Se verifi că dacă ambele capete ale cămășii exterioare
sunt bine introduse în șuruburile de reglare a cablului
atât la maneta de frână, cât și la braţul frânei.
Ambele capete ale
cămășii exterioare
sunt bine introduse.
Șurub de reglare a cablului
Se trage conectorul până când se oprește. Se trage
de cablu pentru a-l întinde complet, apoi se strânge
piuliţa de fi xare a cablului.
3
Strângere
1
2
Se trage
Se trage
cu putere
Cuplaj
Piuliţă de fi xare a
cablului
Se trasează cablul astfel
încât să treacă pe sub
cuplaj.
Se verifi că mai întâi dacă roata nu se rotește cu
ușurinţă în timp ce cablul de frână este tras, apoi
se apasă la maxim maneta de frână de circa 10 ori
pentru a roda cablul de frână.
Se apasă de
aproximativ 10 ori
În cazul în care
cablul nu este rodat,
va trebui reglat din
nou în scurt timp.
Se rotește șurubul de reglare a cablului astfel încât
maneta de frână să aibă o cursă liberă de circa 15 mm.
Cursa liberă a manetei de frână reprezintă
distanţa dintre poziţia în care maneta de
frână nu este acţionată și poziţia în care se
întâmpină rezistenţă la apăsarea manetei.
Cursă liberă
de 15 mm
Șurub de reglare a cablului
Piuliţă de reglare a cablului
După verifi carea forţei de
frânare, se fi xează șurubul
de reglare a cablului
folosind piuliţa de reglare
a cablului.
Proeminenţa trebuie să fi e orientată spre
ureche.
Se montează șaiba anti-rotire astfel încât
proeminenţa să se fi xeze în canelura urechii
pe ambele laturi ale axului butucului.
SI-3R40E-05
  • Page 1 1

Shimano SG-3R40 Service Instructions

Tip
Service Instructions
Acest manual este potrivit și pentru