R
V
V
C
C
R
V
V
C
C
R
R
Înlocuirea saboţilor
L
FORWARD
FORWARD
L
R
FORWARD
FORWARD
R
BC
FORWARD
R
Montarea manetei de frână
Montarea frânei V-BRAKE
Se folosește un manșon
pentru ghidon cu diametru
exterior maxim de 32 mm.
Sistem de frânare
pentru condiţii variate
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
- Pentru a evita accidentele grave:
Folosirea inadecvată a sistemului de frânare al bicicletei poate •
avea ca rezultat pierderea controlului sau accidentări grave.
Deoarece fi ecare bicicletă poate reacţiona diferit, este important
ca utilizatorul să se familiarizeze cu tehnica adecvată de frânare
(inclusiv cu apăsarea manetei de frână și controlul bicicletei).
Se va consulta vânzătorul bicicletei și manualul de utilizare; se va
exersa utilizarea bicicletei și tehnica de frânare.
În cazul aplicării frânei faţă cu o forţă exagerată, roata se poate •
bloca, iar bicicleta se poate răsturna în faţă, provocând răni grave.
Frânele destinate roţii spate nu pot fi utilizate la roata faţă.•
• Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie
instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau deteriorate
pot cauza probleme de rezistenţă, provocând vătămări grave.
Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de
schimb Shimano originale.
Saboţii de frână nu trebuie pătaţi cu ulei sau vaselină. Dacă pe •
saboţi ajunge ulei sau vaselină, saboţii trebuie înlocuiţi, în caz
contrar frânele nu vor funcţiona corect.
Se verifi că cablul pentru a detecta eventualele urme de rugină •
sau uzură și se înlocuiește imediat dacă sunt detectate astfel de
probleme. În caz contrar, este posibil ca frânele să nu funcţioneze
corect.
Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifi ca funcţionarea corectă a •
frânelor faţă și spate.
Distanţa de frânare va fi mai mare pe vreme ploioasă.•
Se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
Dacă suprafaţa de rulare este udă, anvelopele vor derapa mai •
ușor, existând riscul de cădere. Pentru a evita acest lucru, se va
reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra •
într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor.
ATENŢIE
- Pentru a evita accidentele grave:
Modulatorul de putere este o piesă care îmbunătăţește controlul
forţei de frânare prin mărirea cursei manetei de frână între anumite
limite ale forţei de frânare.
Dacă intervalul de funcţionare al modulatorului de putere este
depășit, cursa manetei si frânarea vor fi identice cu cele ale unei
frâne V-BRAKE normale (sensibilă și puternică). În acest caz,
frânele pot să acţioneze mai puternic decât se dorește și pot bloca
roata. De aceea, este foarte important ca utilizatorul să înţeleagă și
testeze funcţionarea modulatorului de putere înainte de utilizare.
Modulatorul de putere nu este prevăzut cu funcţia prevenire a
blocării roţii.
fără modulator
de putere
Comparaţie a forţei de frânare
cu modulator de putere
Cursa manetei de frână
Forţa de frânare la roată
Intervalul de
funcţionare a modulatorului
puterii de frânare
(N)
AVERTISMENT
- Pentru a evita accidentele grave:
Frâna V-BRAKE BR-M590 se folosește în combinaţie cu manete •
de frână compatibile V-BRAKE, cum ar fi ST-M590/BL-M590.
Dacă se folosește frâna V-BRAKE BR-M590 în combinaţie •
cu manete de frână BL-M591/BL-M771 (pentru 3 degete)
sau cu ST-M405/ST-M360 (pentru 4 degete) cu mecanism
de comutare compatibil cu frâne V-BRAKE cu modulator de
putere sau cu frâne clește sau roller, se va folosi modulatorul de
putere SM-PM70 cu frânele V-BRAKE. Dacă nu se folosește un
modulator de putere, este posibil să se aplice o forţă de frânare
excesivă la acţionarea manetei de frână, sau să rezulte o cursă
neuniformă a cablului, care ar determina o forţă de frânare
insufi cientă, putând provoca accidente periculoase.
Manetele de frână ST-M405/ST-M360 (pentru 4 degete) sunt •
echipate cu un mecanism de comutare care le face compatibile
cu frâne V-BRAKE cu modulator de putere, frâne clește și
frâne roller.
Dacă se selectează modul incorect, se poate
obţine o forţă de frânare fi e excesivă, fi e
insufi cientă, ce poate produce accidente.
Se va alege modul de funcţionare conform
instrucţiunilor din tabelul de mai jos.
Informaţii privind siguranţa referitoare
la Shimano BR-M590
OBSERVAŢIE:
Sistemul de frânare pentru condiţii variate funcţionează la •
parametri optimi dacă folosiţi combinaţiile recomandate de frâne
și manete de frână.
În cazul în care canelurile saboţilor nu mai sunt vizibile datorită •
uzurii, saboţii trebuie înlocuiţi.
Alţi saboţi de frână au propriile caracteristici. Solicitaţi informaţii •
de la magazinul de unde cumpăraţi saboţii de frână.
Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în •
urma utilizării normale a pieselor.
Pentru întrebări legate de modul de manevrare sau întreţinere, •
se va contacta punctul de vânzare.
SI-8G50A-002
Instrucţiuni pentru service
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei
combinaţii.
Se folosește o cheie hexagonală de 4 mm pentru instalarea
manetei de frână.
La instalarea componentelor
pe cadre/ghidoane de carbon,
se va consulta cuplul de
strângere recomandat de
producătorul acestora pentru a
evita strângerea excesivă, care
poate deteriora carbonul și/sau
strângerea insufi cientă,
care poate afecta fi xarea
componentelor.
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Cheie hexagonală
de 4 mm
1.
Se introduce capătul arcului frânei în orifi ciul din mijloc de pe
bosajul cadrului, apoi se fi xează frâna pe cadru cu ajutorul
șurubului de fi xare.
Cuplu de strângere:
5 - 7 N•m
Cheie hexagonală de
5 mm
Orifi ciu pentru
arc
Capăt arc
Șurub de fi xare
Sistem de frânare pentru condiţii variate
Acest sistem de frânare oferă performanţe înalte în condiţii
umede (control și modulaţie), având un comportament
constant într-o mare varietate de condiţii.
2.
Se menţine sabotul lipit de jantă și se reglează distanţa
sabotului prin schimbarea șaibei B (groasă sau subţire) astfel
încât distanţa A să fi e de minim 32 mm.
minim 32 mm
A
FORWAR
D
R
FORWARD
R
Șaiba B (groasă)
Șaiba B (subţire)
Piuliţa de fi xare a
sabotului
Șaibă
Șaiba A
Suport de fi xare a sabotului
Șaiba A
3.
Se menţine sabotul lipit de jantă și se strânge piuliţa de fi xare
a sabotului.
Cheie hexagonală de
5 mm
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
1 mm
4.
Se trece cablul prin ghidaj, se reglează saboţii stânga-dreapta
la o distanţă totală de 2 mm faţă de jantă, apoi se strânge
șurubul de fi xare a cablului.
Cheie hexagonală de 5 mm
Cuplu de strângere:
6 - 8 N•m
Ghidajul cablului
B + C = 2 mm
5.
Se reglează poziţia saboţilor cu ajutorul șuruburilor de reglare
a tensiunii arcurilor.
Șurub de reglare a
tensiunii arcului
Șurub de reglare a
tensiunii arcului
2
1
2
1
2
1
1 mm 1 mm
6.
Înainte de folosirea frânelor, se apasă complet maneta de
frână de aproximativ 10 ori, după care se verifi că dacă totul
funcţionează corect și dacă distanţa dintre saboţi și jantă este
corectă.
Se apasă de
aproximativ
10 ori
1.
Se scoate știftul de fi xare a sabotului, apoi se culisează
sabotul de-a lungul canalului pentru a-l scoate din suport.
Știft de fi xare a sabotului
Sabot
FORWARD
R
2.
Există tipuri diferite de saboţi și de suporţi pentru partea
stângă, respectiv pentru partea dreaptă. Se introduce sabotul
nou în canalul suportului de sabot respectând direcţia corectă
și poziţia orifi ciului pentru știft.
Stânga
Identic în faţă și în spate
Faţă
Dreapta
Identic în faţă și în spate
Faţă
Sabot
Suportul
sabotului
Știft de fi xare a sabotului
Direcţia de
introducere
a sabotului
Sabot
Suportul
sabotului
Știft de fi xare a sabotului
3.
Introducerea știftului de fi xare a sabotului este foarte
importantă pentru fi xarea sabotului în suport.
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la:
http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specifi caţiile pot fi modifi cate fără
notifi care. (Romanian)
Selectarea modului Frâne compatibile
Poziţia V
Frâne V-BRAKE •
(BR-M590) cu
modulator de putere
SM-PM70
Frâne cantilever•
Frâne roller •
V-ul indică modul compatibil cu
frâne V-BRAKE cu modulator de
putere.
Simbolul C indică modul
compatibil cu frâne cantilever.
Simbolul R indică modul
compatibil cu frâne roller.
Poziţia C/R
SI-8G50A-002-05
Serie
DEORE
Manetă de frână
BL-M590/
ST-M590
BL-M591
Frână V-BRAKE
BR-M590
BR-M590
cu SM-PM70
Cablu de frână