FORWARD
R
FORWARD
R
FORWARD
R
FORWARD
R
L
FORWARD
FORWARD
L
R
FORWARD
FORWARD
R
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
- Pentru a evita accidentele grave:
Informaţii de siguranţă despre Shimano BR-M770
Instrucţiuni pentru service
•
Folosirea inadecvată a sistemului de frânare al bicicletei
dumneavoastră poate avea ca rezultat pierderea controlului sau
producerea de accidentări grave. Dat fiind că fiecare bicicletă
poate reacţiona diferit, este important ca utilizatorul să se
familiarizeze cu tehnica adecvată de frânare (inclusiv cu
presiunea manetei de frână și cu controlarea bicicletei).
Se vor consulta dealerul bicicletei și manualul de utilizare a
acesteia și se vor testa rularea și frânarea.
•
Frânele spate nu trebuie utilizate ca frâne faţă.
•
Înainte de instalarea părţilor componente, se vor consulta cu
atenţie instrucţiunile de service. Piesele slăbite, uzate sau
defecte pot provoca accidentarea gravă a utilizatorului.
Se recomandă în mod expres utilizarea exclusivă a pieselor de
schimb Shimano originale.
•
Nu se va permite depunerea uleiului sau a vaselinei pe saboţii
de frână. În cazul în care saboţii de frână intră în contact cu
uleiul sau vaselina, aceștia trebuie înlocuiţi, pentru a asigura
funcţionarea corectă a frânelor.
•
Cablul de frână nu trebuie să fie ruginit sau uzat. În caz contrar,
va fi înlocuit imediat. În caz contrar, este posibil ca frânele să
nu funcţioneze corect.
•
Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifica funcţionarea
corectă a frânelor faţă și spate.
•
Distanţa necesară de frânare va fi mai mare pe vreme ploioasă.
Se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
•
Dacă suprafaţa carosabilă este udă, anvelopele vor derapa mai
ușor. În acest caz, utilizatorul poate cădea de pe bicicletă.
Pentru a evita acest lucru, se va reduce viteza și se va frâna
ușor, din timp.
•
Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor
păstra într-un loc sigur, pentru a le putea consulta pe viitor.
AVERTISMENT
- Pentru a evita accidentele grave:
•
Sistemul de frânare M770 este echipat cu un bloc de reglare
montat în dispozitivul de fixare a cablului al manetelor de frână
BL-M770/ST-M770, care îi permite utilizatorului să modifice
relaţia dintre acţionarea și eliberarea frânei. În cazul scoaterii
blocului de reglare, forţa de frânare va crește foarte mult, astfel
încât frânarea va putea fi realizată cu ușurinţă, printr-o mișcare
ușoară a manetei. În consecinţă, frânarea normală poate
implica aplicarea unei forţe de frânare mai puternice decât cea
preconizată, ceea ce poate provoca o cădere în faţă a bicicletei
și rănirea gravă a utilizatorului. Pentru a evita acest lucru, se
vor citi cu atenţie următoarele instrucţiuni înainte de a scoate
blocul de reglare.
Sistem de frânare Multi-Condition
Date fiind performanţele superioare de frânare pe vreme
ploioasă (control și modulaţie), acestea nu vor varia în
funcţie de condiţiile meteorologice atunci când se
folosește acest sistem de frânare.
Se va folosi un manșon pentru
ghidon, cu un diametru
exterior maxim de 32 mm.
•
Se folosește frâna V-BRAKE BR-M770 cu acţiune SERVO
WAVE și manete de frână reglabile, compatibile V-BRAKE,
cum ar fi manetele de frână BL-M770/ST-M770.
Dacă se folosesc manetele de frână BL-M771 (manete de frână
pentru trei degete), se va utiliza modulatorul puterii de frânare
SM-PM40 cu frânele V-BRAKE. Dacă modulatorul nu este
folosit, în momentul acţionării manetei de frână este posibil să
se aplice o forţă de frânare prea mare, ceea ce poate provoca
accidentarea gravă a utilizatorului.
OBSERVAŢIE:
•
Eficienţa optimă a sistemului de frânare Multi-Condition poate
fi obţinută folosind frânele și manetele de frână din setul
recomandat.
•
Dacă saboţii de frână sunt atât de uzaţi încât canelurile nu mai
sunt vizibile, aceștia trebuie înlocuiţi.
•
Nu se garantează rezistenţa pieselor componente la uzura
naturală sau la deteriorarea rezultată în urma utilizării normale.
•
Pentru întrebări referitoare la metodele de manipulare sau
întreţinere, se va contacta centrul de achiziţie.
Frânarea performantă poate fi realizată prin acţionarea
ușoară a manetei de frână, deoarece forţa de frânare
obţinută este puternică. Cu toate acestea, dacă frânele sunt
acţionate brusc, există riscul ca bicicleta să cadă în faţă.
După scoaterea blocului de reglare, bicicleta va fi rulată,
mai întâi, la o viteză mai mică de 6 mph (10 km/h),
frânându-se de mai multe ori, pentru a se determina
diferenţele de frânare înainte de a rula bicicleta la viteze mai
mari. Începătorii trebuie să fie extrem de atenţi.
După scoaterea blocului de reglare, utilizatorul se va
familiariza cu noul mod de frânare înainte de a folosi
bicicleta. În caz contrar, bicicleta poate cădea în faţă
dacă frânele sunt acţionate brusc, de exemplu, în cazul
apariţiei unui autovehicul.
1) Cu blocul de reglare montat
(specificaţii standard pentru livrare)
Se apasă de
cca. 10 ori
2) Cu blocul de reglare scos
ATENŢIE
- Pentru a evita accidentele grave:
Modulatorul puterii de frânare este un dispozitiv care facilitează
frânarea mărind cursa cablului la maneta de frână, forţa de
frânare fiind menţinută într-un anumit interval de intensitate.
În cazul depășirii intervalului funcţional efectiv al modulatorului
puterii de frânare, cursa manetei și frâna vor funcţiona ca frână
V-BRAKE normală (sensibilă și puternică). În acest caz, frânele
pot funcţiona mai puternic decât normal și pot provoca blocarea
roţii. De aceea, utilizatorul trebuie să fie perfect familiarizat cu și
să testeze performanţele modulatorului înainte de utilizare.
Modulatorul puterii de frânare nu poate împiedica blocarea roţii.
Intervalul funcţional
efectiv al modulatorului
puterii de frânare
Comparaţie între performanţele de frânare
fără modulator al
puterii de frânare
cu modulator al puterii de frânare
Cursa cablului la maneta de frână
(kg)
Forţa de frânare la roată
Știft de fixare a sabotului
Sabot
Sabot
Suport sabot
Știft de fixare
a sabotului
Cheie hexagonală
de 5 mm
Cheie hexagonală
de 5 mm
Cheie hexagonală de 5 mm
Șurub de fixare
Știft opritor
Orificiu resort
Cheie hexagonală
de 4 mm
Element de fixare sabot
Șaibă A Șaibă A
Piuliţă de fixare sabot
Șaibă B (groasă) Șaibă B (subţire)
Șaibă
Manșon cablu
intern
Șurub de reglare a
tensiunii arcului
Șurub de reglare a
tensiunii arcului
Știft de fixare
a sabotului
Suport sabot
Sabot
Pentru partea stângă
La fel ca în faţă și în spate
Pentru partea dreaptă
La fel ca în faţă și în spate
Cuplu de strângere:
6 - 8 N
·
m
Cuplu de strângere:
6 - 8 N
·
m
Cuplu de strângere:
6 - 8 N
·
m
Cuplu de strângere:
5 - 7 N
·
m
SI-8EM0A-001
Sistem de frânare
Multi-Condition
Înlocuirea sabotului monobloc
Se scoate știftul de fixare a sabotului și se glisează
sabotul de-a lungul canelurii, pentru a-l scoate din
suport.
1.
Se apasă maneta de frână de cca. 10 ori, până la
manșon, și se verifică funcţionarea corectă a pieselor
și distanţa dintre saboţi înainte de a utiliza frânele.
6.
Se ţine sabotul în faţa jantei și se reglează proeminenţa
sabotului schimbând șaiba B (groasă sau subţire), pentru
ca dimensiunea A să fie de 32 mm sau mai mult.
2.
Se ţine sabotul în faţa jantei și se strânge piuliţa de fixare.
3.
Se trece cablul intern prin manșonul cablului intern și,
după reglarea acestuia astfel încât totalul distanţelor
dintre sabotul stâng și cel drept și jantă să fie de 2 mm,
se strânge șurubul de fixare a cablului.
4.
Se reglează echilibrul cu ajutorul șuruburilor de reglare a
tensiunii arcului.
5.
Introducerea știftului de fixare a sabotului este extrem de
importantă, deci sabotul trebuie să fie bine poziţionat.
3.
Există două tipuri diferite de saboţi și de suporturi pentru
saboţi ce pot fi folosite pentru partea stângă și pentru
cea dreaptă. Se glisează noii saboţi în canelurile supor-
turilor pentru saboţi, respectându-se direcţia și poziţia
găurilor pentru știfturi.
2.
Montarea frânei V-BRAKE
Se introduce știftul opritor al corpului frânei în orificiul din
mijloc a resortului de pe bosajul cadrului de montare și se
fixează corpul frânei pe cadru cu ajutorul șurubului de fixare.
1.
Montarea manetei de frână
Montarea manetei de frână se face cu o cheie hexagonală de 4 mm.
Pentru a obţine cele mai bune rezultate, se recomandă
utilizarea următoarei combinaţii.
Serie
Manetă de frână
Frână V-BRAKE
Cablu de frână
DEORE XT
BL-M770/
ST-M770
BR-M770
BL-M771
BR-M770
cu SM-PM40
În cazul în care ghidoanele sunt
din fibre de carbon, este posibil
să fie nevoie să se reducă
cuplul de strângere, pentru a
împiedica deteriorarea
ghidonului. Se va consulta
producătorul bicicletei sau al
ghidonului referitor la
valoarea potrivită a
cuplului de strângere
în cazul ghidoanelor din fibră
de carbon.
Faţă Faţă
32 mm sau mai mult
Direcţie
introducere
sabot
B+C=2 mm
1 mm 1 mm
1 mm
Cu bloc de reglare
Niciun bloc de reglare
De reţinut: datele tehnice pot fi modificate în vederea îmbunătăţirii fără preaviz. (Romenian)
rum_270485_SI_8EM0A_001 22-06-2007 11:18 Page 1