Instrucţiuni pentru service
Pentru rezultate optime, se recomandă utilizarea următoarei
combinaţii.
Montarea manetei de frână
Montarea frânei
Înlocuirea saboţilor
1.
Bandă adezivă
Cămașă
Sabotul de frână trebuie reglat faţă de suprafaţa jantei
conform ilustraţiei; se strânge apoi șurubul de fi xare a
sabotului.
Înainte de folosirea frânelor, se apasă complet maneta de
frână de aproximativ 10 ori, după care se verifi că dacă totul
funcţionează corect și dacă distanţa dintre saboţi și jantă
este corectă.
Direcţia de
rotire a jantei
Direcţia de
rotire a jantei
Decalaj
0,5 mm
Observaţie:
Observaţie:
Gama BR-R561 permite reglarea unghiului de contact
dintre sabot și jantă (decalaj). Reglarea corectă
a decalajului asigură o frânare mai fi nă.
Lungimea cămășii trebuie să permită rotirea completă a
ghidonului la stânga și la dreapta fără întinderea
completă a cămășii.
minim 1 mm
Șurub de fixare a sabotului
Cheie hexagonală de 4 mm
3.
Deschis
Închis
Manetă quick
release
=
Șurub de reglare a cablului
Se apasă de
aproximativ 10 ori
Se apasă de
aproximativ 10 ori
BR-R561
Șurub de centrare
Se fi xează temporar cămașa exterioară pe ghidon (folosind
bandă adezivă sau un material similar).
Se ferește manșonul, apoi se strânge bine piuliţa de montare
cu o cheie hexagonală de 5 mm.
Șaiba de fi xare (B)
trebuie orientată astfel
încât orifi ciul mic să se
afl e în colţul stânga-sus.
Se trece cablul conform
ilustraţiei, apoi se
introduce capătul cablului
în locașul pentru cablu.
La instalarea componentelor pe cadre/ghidoane de carbon,
se va consulta cuplul de strângere recomandat de
producătorul acestora pentru a evita strângerea excesivă,
care poate deteriora carbonul și/sau strângerea insufi cientă,
care poate afecta fi xarea componentelor.
SI-8K60A-002
Cuplu de strângere: 8 - 10 N•m
Cuplu de strângere: 5 - 7 N•m
Cuplu de strângere: 0,15 - 0,2 N•m
Cuplu de strângere: 1 - 1,5 N•m
Cuplu de strângere a șurubului
cablului: 6 - 8 N•m
2.
6.
Reglarea poziţiei sabotului de frână
Verifi care
4.
5.
Se înfășoară apoi ghidonul cu ghidolină.
Se montează plăcuţa cu numele gamei.
Se comprimă arcul și se montează în timp ce sabotul este în
contact ferm cu janta.
1.
Montarea frânei propriu-zise
Se rotește șurubul de reglare a cablului pentru a regla
distanţa saboţilor.
Reglajul fi n poate fi realizat folosind șurubul de centrare. Pentru a reduce cursa manetei, se montează distanţierul
furnizat ca accesoriu. Se verifi că funcţionarea frânei în timpul
reglării.
Se amplasează maneta quick release în poziţia închisă; se
reglează apoi distanţa saboţilor (conform ilustraţiei de mai
jos) și se fi xează cablul.
5.
4.6.
2.
3.
Reglarea ulterioară a distanţei saboţilor
Centrarea sabotului de frână Reglarea cursei manetei (ST-5700/5703)
Montarea cablului de frână
Montarea pe ghidon
Fixarea cablului
• Folosirea inadecvată a sistemului de frânare al bicicletei poate avea ca rezultat pierderea
controlului sau accidentări grave. Deoarece fi ecare bicicletă poate reacţiona diferit, este important
ca utilizatorul să se familiarizeze cu tehnica adecvată de frânare (inclusiv cu apăsarea manetei de
frână și controlul bicicletei).
Se va consulta vânzătorul bicicletei și manualul de utilizare; se va exersa utilizarea bicicletei și
tehnica de frânare.
• Manetele de frână BL-R780 sunt echipate cu un mecanism ce permite comutarea între modul
compatibil cu frânele V-BRAKE, clești, cantilever și roller.
Dacă se selectează modul incorect, se poate obţine o forţă de frânare fi e excesivă, fi e
insufi cientă, ce poate produce accidente. Se va alege modul de funcţionare conform
instrucţiunilor din tabelul de comutare a modului.
• În cazul aplicării frânei faţă cu o forţă exagerată, roata se poate bloca, iar bicicleta se poate
răsturna în faţă, provocând răni grave.
• Frânele ST-5700/5703, BL-R780 trebuie folosite cu manete BR-R561. Nu se vor folosi frânele
BR-R561 cu modelele anterioare de manete STI pentru șosea sau cu manetele de frână BL-R770/
BL-R550 pentru ghidoane drepte, în caz contrar frânarea va fi mult prea puternică.
• Se vor strânge bine piuliţele de montare a cleștilor de frână la cuplul specifi cat.
• Se vor folosi contrapiuliţe cu inserţii din nailon pentru frâne cu piuliţă.
• În cazul frânelor cu piuliţă înfundată, se vor folosi piuliţe înfundate de lungime adecvată, care pot
fi rotite de cel puţin șase ori; la montarea ulterioară se aplică adeziv de blocare pe fi letul piuliţei.
În cazul desprinderii piuliţelor și căderii frânelor acestea pot bloca roata, provocând accidente.
În cazul în care acest fenomen are loc la roata din faţă, bicicleta se poate răsturna, provocând
accidentarea gravă a utilizatorului.
• Frânele destinate roţii spate nu pot fi utilizate la roata faţă.
•
Înainte de instalarea pieselor, se vor consulta cu atenţie instrucţiunile de service. Piesele
slăbite, uzate sau deteriorate pot provoca accidente grave. Se recomandă în mod expres utilizarea
exclusivă a pieselor de schimb Shimano originale.
• Saboţii de frână nu trebuie pătaţi cu ulei sau vaselină. Dacă pe saboţi ajunge ulei sau vaselină,
saboţii trebuie înlocuiţi, în caz contrar frânele nu vor funcţiona corect.
• Se verifi că cablul pentru a detecta eventualele urme de rugină sau uzură și se înlocuiește imediat
dacă sunt detectate astfel de probleme. În caz contrar, este posibil ca frânele să nu funcţioneze
corect.
• Înainte de utilizarea bicicletei, se va verifi ca funcţionarea corectă a frânelor faţă și spate.
• Distanţa de frânare va fi mai mare pe vreme ploioasă.
Se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
• Dacă suprafaţa de rulare este udă, anvelopele vor derapa mai ușor, existând riscul de cădere.
Pentru a evita acest lucru, se va reduce viteza și se va frâna ușor, din timp.
• Instrucţiunile pentru service se vor citi cu atenţie și se vor păstra într-un loc sigur, pentru a le putea
consulta pe viitor.
Informaţii generale privind siguranţa
AVERTISMENT
OBSERVAŢIE:
• Dacă saboţii SHIMANO pentru șosea sunt folosiţi în combinaţie cu jante ceramice, saboţii se vor
uza mai rapid.
• În cazul în care canelurile saboţilor nu mai sunt vizibile datorită uzurii, saboţii trebuie înlocuiţi.
• Alţi saboţi de frână au propriile caracteristici. Solicitaţi informaţii de la magazinul de unde
cumpăraţi saboţii de frână.
• Garanţia nu acoperă uzura normală sau deteriorarea rezultată în urma utilizării normale a pieselor.
• Pentru întrebări legate de modul de manevrare sau întreţinere, se va contacta punctul de vânzare.
− Pentru a evita accidentele grave:
SI-8K60A-002-05
* Instrucţiunile de service sunt disponibile și în alte limbi la:
http://techdocs.shimano.com
Reţineţi: în scopul îmbunătăţirii produsului, specificaţiile pot fi modificate fără notificare.
(Romanian)
Se folosește un manșon
pentru ghidon cu diametru
exterior maxim de 32 mm.
Cheie hexagonală de 5 mm
Capăt cablu
Locaș pentru cablu
Cămașă
Piuliţă de montare
Ilustraţia prezintă poziţia
normală a capului șurubului
de centrare în timpul montării.
Cheie hexagonală
de 4 mm
Șurub de fixare
Sabot
1.
2.
4.
3.
Se demontează șurubul de fi xare.
Se demontează sabotul prin glisarea de-a lungul
suportului.
Se strânge șurubul de
fi xare.
Există tipuri diferite de saboţi și de suporţi pentru partea
stângă, respectiv pentru partea dreaptă. Se introduce sabotul
nou în canalul suportului de sabot respectând direcţia
corectă și poziţia orifi ciului pentru șurub.
Șurub de fixare Șurub de fixare
Suportul sabotului
Sabot
Suportul sabotului
Direcţia de
introducere
a sabotului
Faţă
Stânga
Identic în faţă și în spate
Dreapta
Identic în faţă și în spate
Sabot
Faţă
Cheie hexagonală de 3 mm
Distanţier
Capăt cablu
Locaș pentru
cablu
Cămașă
Plăcuţă cu numele
gamei
Poziţia V
Poziţia C/R
Locaș pentru cablu
Capăt cablu
Cămașă
Capacul suportului
Cheie
hexagonală de
5 mm
Orificiu
Locaș pentru cablu
Capăt cablu
Cămașă
• Comutarea modului
Poziţia C/R
< BL-R780 >
< ST-5700 / 5703 >
< ST-5700 / 5703 >
< BL-R780 >
Selectarea modului Frâne compatibile
Simbolul V indică modul
compatibil cu frâne
V-BRAKE.
• Frâne V-BRAKE
• Clești de frână
• Frâne cantilever
• Frâne roller
Simbolul C indică modul
compatibil cu frâne clește
și cantilever.
Simbolul R indică modul
compatibil cu frâne roller.
Cuplu de strângere: 6 - 8 N•m
Cuplu de strângere: 6 - 8 N•m
Manetă de frână ST-5700 / ST-5703, BL-R780
Clești de frână BR-R561
Cablu de frână